Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. "ARMAHDETUN SYNTISEN" VASTAUS VIISASTELIJALLE, JOKA LUULEE JOTAKIN OLEVANSA - MUTTA VÄÄRISTÄÄ KAIKEN TOTUUDEN

1.
    Jeesus ei tapattanut itseään, eikä tapettu vain sapatin rikkomisen vuoksi, vaan ennen muuta siksi, että teki itsestään Jumalan vertaisen. Isä hänet tapatti meidän hyväksemme. Järjesti niin, että me - koko ihmiskunta - syyllsityi siihen tappoon.

Juudas Iskariot tietenkin oli se, joka käytännön puolelta oli pääsyyllinen. Silleen että hän pettyi Jeesukseen, kun tämä antoi syntisen naisen pestä kyynelillään jalkansa ja kuivata ne hiuksillaan. Tämä tapahtuma sinetöi Jeesuksen kohtalon. Mark 14:3-11.

2.
    Sapattilait eivät suinkaan olleet isien keksimiä - olisi luullut adventistin tuo tietävän - ei "käsky käskyn päälle, läksy läksyn päälle". Vaan Isän ja Pojan asettamat sekä Pyhä Henki valvoi, että kuolemanrangaistus oman työn tekemisestä sapattina todella toteutui. Yksi kiistämätön esimerkki Raamatusta.

4. MOOS 15:32-36 :

32 Israelilaisten oleskellessa erämaassa tavattiin mies kokoamassa puita sapatinpäivänä.
    33 Niin ne, jotka hänet tapasivat puita kokoamasta, toivat hänet Mooseksen ja Aaronin ja koko seurakunnan eteen.

34 Ja he panivat hänet vankeuteen, koska ei ollut vielä määrätty, mitä hänelle oli tehtävä.
    35 Mutta Herra sanoi Moosekselle: "Se mies rangaistakoon kuolemalla, koko seurakunta kivittäköön hänet leirin ulkopuolella".

36 Silloin koko seurakunta vei hänet leirin ulkopuolelle, ja he kivittivät hänet kuoliaaksi, niinkuin Herra oli Moosekselle käskyn antanut.

3.
    Et osaa asettaa oikeisiin yhteyksiinsä Jeesuksen sanomisia, koskapa väität ettei Jeesus OMIEN SANOJENSA MUKAAN ollut lähetetty kuin vain Israelia pelastamaan. (Kylläkin outo väite adventistilta, sillä adventismihan nimenomaan juutalaisuuden tahtoo sulkea pois).
    Tässä todistan sinut vilpistelijäksi:

Jes. 49:6
    Hän sanoo: Liian vähäistä on sinulle, joka olet minun palvelijani, kohottaa ennalleen Jaakobin sukukunnat ja tuoda takaisin Israelin säilyneet: minä panen sinut pakanain valkeudeksi, että minulta tulisi pelastus maan ääriin asti.

Joh. 10:16
    Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.

4.
    ** Kertokaa hyvät ystävät missä kohtaa Raamattua Jeesus itse
    mitätöi puhdistamansa sapatin? Missä kohtaa Raamattua löytyy Jeesuksen itsensä antama käsky sapatin mitätöimisestä? Minä olen saanut vain selville sen, että todellinen uusiliitto on Jeesuksen itsensä puhdistama sapatti Ja Ehtoollinen vahvistajana! Näin meidän ei tarvitse mennä ottamaan uusia opetuksia pakanuudesta!
    Uxseli **

Tuossa ei ole päätä ei häntää. Jotain siihenkin sotkuun yritän kärsivällisesti vastata.

Ei Jeesus sapattikäskyä tai niitä lukuisia Isän antamia sapattilakeja "mitätöinyt". Vaan kyllä edelleen lakiin vetoava on henkipatto sen jälkeen, kun pienenkin piirron rikkoo, vaikkapa sapatin sisältöä koskevista laista.
    Hengellinen kuolema siitä seuraa, ehkä hivuttavana, mutta kuitenkin. Parempi on siirtyä nöyrästi armon alle ja totella rakkauden ohjeita.

"Olen saanut selville ..." - et ainakaan RAAMATUSTA! ENNEMMINKIN SAIRAASTA MIELIKUVITUKSESTA; sillä ei Uusi Liitto Jesuksen Veressä ole jokin "Jeesuksen puhdistama sapatti", vaan on armoliitto Jumalan ja ihmisyksilön välillä.
  2. OIKAISEN MIELENKIINTOISET 3 EKSYTYSTÄ

Tällaista esitti eräs, ymmärrettävästi tuntemattomana:

** Eihän Jeesus ole lainrikkoja
    Kirjoittanut: vaan lain pitäjä 3.7.2007 klo 15.10

ja siksi hänet ristiinnaulittiin. Mutta Jeesus puhdisti lain ihmiskäskyistä ja jätti sen mikä on Jumalan tahdon ilmaisu. Et taida oikein olla perillä näistä raamatun asioista kun sanot että "Lainopettajathan jahtasivat sellaisesta Jeesuksen ristille". **

EI JUMALA LAIN PITÄMISESTÄ NAULITSE RISTILLE

1.--- "Lainpitäjä ja siksi Hänet ristiinnaulittiin" - Tuo on mieletön väite, aivan hassu.

Lain pitäjä?

Eihän Jeesus tietenkään rikkonut 10 käskyä vastaan. Ei moni muukaan sivistynyt tapa tai tee aviorikosta tahi halveksi vanhempiaan taikka vanno väärää valaa. Mutta tuo väittämä, että Jeesus ON lain pitäjä: se on mielenkiintoista. Olkoot sitten kiusoittelevana vitsinä kirjoitettu tahi aivankuin totena pidettäväksi, niin pirullinen väittämä se on.

Lainrikkoja?

Jos näet Jeesus ei ollut lainrikkoja, niin kuinka sitten Jumala olisi voinut Hänet tuomita? Vai riittääkö muka fariseusten arvio ja Rooman vahvistus tuomiolle Jeesuksen rikollisuudesta Jumalallekin perusteeksi?

Sapattilain rikkonut?

Foorumilla on kiistetty, että Jeesus olisi ollut sapattilain rikkoja. Kuitenkin Jeesus suorastaan provosoidusti tunnusti tekevänsä TAUKOAMATTA TYÖTÄ, eikä suinkaan kiistänyt rikkomusta.
    Lainvaatija kun en ole, niin en ärsyynny siitäkään, että ihmisen pojaksi itseään korostava samaan hengenvetoon väittää olevansa sapatin Herra.

Jumalan vertainen ihminen?

Jos nyt sitten vielä kiistetään Jeesuksen sanoneen Jumalaa isäkseen ja myöntäneen sen, ei jää mitään asiapitoista syytä Hänen ristiinnaulitsemiseen. Mutta sepäs on kivityksen tai ristin ansaitsevaa, se että tekee itsensä Jumalan vertaiseksi. Ihan oikeasti kivitettiin se, joka ihan tarpeeseensa keräsi polttopuita - mutta sapattina. Sapatinrikkojan rangaistuksen ankaruudesta on ennakkotapaus 4. Moos 15:32-36.

Ei ole Jumalan vertaista

Kuinka paljoa ennemmin ansaitseekaan kuoleman se, joka asettuu Jumalan vertaiseksi, sillä onhan vain yksi Jumala ylitse muiden. Tässä Jeesus oli ennakkotapaus, eikä ihme, jos useimmat lainvaatijat luulivat Häntä Lusiferiksi.
    Minä en kiivastu siitä, että ihmisen pojaksi itseään korostava samaan hengenvetoon korostaa itsellään olevan valta antaa synnit anteeksi.

Itsensä Jumalan vertaiseksi tekeminen on tietenkin lain rikkomista raskaasti. Kun kuitenkin se oli myös totuus, se että Hän on Jumalan Poika, tämä ihminen Kristus Jeesus, niin Hän, ollen lain laatija itse, kykeni Isän kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti, tulemaan SYNNIKSI meidän syntiemme edestä.
    Ja Isä tietysti kykeni herättämään kuolleista Poikansa, joka toden totta oli ollut SYDÄMELTÄÄN kuuliainen Isälle, "hamaan ristinkuolemaan asti".

Vapaasta tahdosta - ei lain vaatimana

Täysin vapaasta tahdosta kuuliainen, sillä "jos hän vetäytyy pois, ei minun sieluni mielisty häneen". Tehtävän täyttäminen TÄYSIN vapaasta tahdosta, se on sellaista täydellisyyttä, johon Isä mielistyy.
    Mutta lainkuuliaisuus so. lainomainen Jumalan totteleminen ei milloinkaan olisi voinutkaan olla täydellisyyttä. Jumala ristiinnaulitsi Poikansa ristille meidän edestämme ja sääti että kuka ikinä uskoo Kristuksen sijaiskärsijäksi, hänet tämän uskon kautta vanhurskautetaan.

JUMALA SOVITTI MAAILMAN ITSENSÄ KANSSA

2. Kor. 5:19
    Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.

2.---"Puhdisti lain ihmiskäskyistä" - Tuo on sairasta viisastelua, sillä ei ihmiskäskyjen vuoksi tarvita ristin uhria.
    Siihen tarvitaan vain, että otetaan virka pois ja annetaan toisille; niille joiden sydän on lähellä Herraa. Siis taivasten valtakunnan avaimet pois lainvaatijoilta, annettavaksi uskonkuuliaisille.

Tuomari sijaiskärsijänä

Itsensä kanssa Jumala ristillä sovitti maailman. Ei Jumala lainopettajien ja maailman välillä toimittanut sovitusta vaan itsensä ja maailman välillä. Kun Kristus sydämessä niin laki poissa tieltä, ristillä - voit tarkistaa vaikkapa 5.Ms 30:11-14 verraten Room 10:6-11 ! Ei ihmisten laatima laki vaan se Jumalan.

LAINVAATIJAT LUULIVAT PALVELEVANSA JUMALAA

3.---"Lainopettajat jahtasivat sellaisesta Jeesuksen ristille." - Nimenomaan OLEN perillä tästä.

Joh. 16:2    
    He erottavat teidät synagoogasta; ja tulee aika, jolloin jokainen, joka tappaa teitä, luulee tekevänsä uhripalveluksen Jumalalle.

Meidän parhaaksemme

Muistanet Jeesuksen julkisesti ja provosoivasti rikkoneen 4. käskyä, Ef 6:2-3, eikä Hän kauan elänytkään maan päällä, eikä menestynyt, vaan "Hänet luettiin pahantekijäin joukkoon". Näin pitikin käymän Mooseksen lain mukaan.

Rakas lukija; kunnioita "hengellistä isää" ottamalla vaarin seuraavasta kullan arvoisesta kehotuksesta, jotta Jeesus saisi menestyä ja kauan elää sydämessäsi :

JES 53:10-12 :

10 Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.

11 Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.

12 Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.

VILPITTÖMÄSTI

Saulus Tarsolainen on hyvä esimerkki vilpittömästä lainvaatijasta, joka tapatti mm. Stefanuksen siitä hyvästä, että tämä oli ristiinnaulinnut Mooseksen lait ja sen muassaan tuomat himot - ottanut Jeesuksen sydämensä Herraksi sen sijaan. "Saul, Saul; miksi minua vainoat?", sanoi Jeesus - ja Saul sai näkönsä; ns. Mooseksen peite poistui.

Tuo benjaminilainen lainkiivailija oli luullut palvelevansa Jumalaa ja oli siinä toiminut täysin oikeudenmukaisesti. Hänen sydämensä ei kuitenkaan ollut tuntenut Jumalaa Isänä.

Olen parhaan kykyni mukaan pyrkinyt tässä todistamaan, että Jeesus ei tehnyt sydämessään vääryyttä - Hänhän eli Jumalalle ja lähimmäiselle - mutta joutui rikkomaan lain, jotta Jumala voisi Hänet tuomita meidän hyväksemme.

Jes 53:9
    Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.

MUUTAMA ARMOTON KYSYMYS VASTAANVÄITTÄJÄLLE

1. Miksi Jeesus, joka sanoi, että jo himokkaasti ajattelevakin on tehnyt aviorikoksen ja ansainnut kuoleman, peruisi sanansa ja lieventäisi niin, että vasta fyysinen makaaminen vieraan vaimon kanssa olisi kuolemanvakavaa?
    Viittaan väittämääsi, että Jeesus jätti sen osan lakia, mikä oli Jumalasta eikä ihmisistä. Eikös Hän tehnyt aivan päinvastoin - kovensi? Miksi toitotat vanhaa, etkä uutta?
    Onko vanha sulle sopivan helppo, mutta uusi sitten jo arkaluontoisempi? (Matt 5:27-28).

2. Eikös tämäkin ole käskyn kumoamista, kun antaa aivan uuden käskyn ja nimenomaan vanhan tilalle?
    Lainopettajat olivat lievästi sanoneet, että tappaja ansaitsee oikeuden tuomion.
    Jeesus kumosi sen ja ilmoitti jo veljeään vihaavankin ansaitsevan "oikeuden tuomion".
    "Sinä tyhjänpäiväinen"-sanonta ansaitsee jo ns. suuren neuvoston tuomion, Jeesuksen uudenkäskyn mukaan.
    "Sinä hullu" -lausahdus vie helvettiin, jos tuomari on oikeudenmukainen - ja Jumalahan on sitäkin. (Matt 5:21-22).

Mikset opeta käskyjä oikein, kun niin kovasti olet lain pitämisen puolesta puhuvinasi?
    "Petosta hänen suussaan ei ollut", todistaa Jes 53:9 Jeesuksesta.
    Silti Hän on ansainnut - ainakin jos olisi joku muu kuin Kristus - helvetin tulen näistä sanoistaan lainopettajille: "Te kyykäärmeitten sikiöt", Matt 12:34, "Teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette!", Matt 23:15. Jos lainvaatiminen on OK, niin eikös se ole ansainnut helvetin tulen, joka tolleen nimittelee lainopettajia? Vieläpä puuttuu julkisesti opettajan yksityisyyteen - Matt 23:27!

"Ristin hullutus" on Jumalan viisautta
  3. ÄLÄ KUULE ITSE VEKUTA - TOTUUDEN SANAA VASTAAN

En tiedä, mitä tuo kaiketi adventismin luoma teologinen sana "vekuta" pitää sisällään: ounastelen jotain pahaa siinä ja lähetänkin sen bumerangina takaisin lähettäjälleen. Toivon mukaan osuu. (Olen huono longalta heittäjä).

KAIKKI KIRJOITTELUNI

Apostolien teot on yhä jatkuva "jatkokertomus" eikä minua "kyllästytä" - kuten jo Paavali sanoi - kirjoittaa samoista asioista yhä uudelleen.
    Jumalan Sana on - Raamattujen mukaan - kuin vasara, joka lopulta murtaa kovankin sydämen kallion.
    Eikä minua ole lähetetty ismejä vastaan tai vanhoja leilejä uudistamaan, vaan yleisen pappeuden nojalla henkilöopetusta annan. En kuitenkaan minä, vaan Jumalan armo minussa - niinkuin jo Paavali totesi kohdallaan. Kuten on velvollisuus jokaisella kristityllä. Vastata kysyttäessä pelastuksen perusteita. Jopa kysymättäkin - eli "sopimattomalla ajalla".

KAHTA samanlaista kirjoitusta et silti voi havaita, sillä elävää vettä riittää. Saamme armoa armon päälle, kun pysymme liikkeellä Herran asiassa.
    - - - - -

"sapatin pitämisen kieltäjä ja ikuisen piinan uskoon tunnustautuva" -

EN ole sapatinkieltäjä ja vastustan sitä, että pyhäpäivän pyhittäjät ihmisvoimin yritetään tuomita ikuiseen piinaan. Siis pelotella sillä.
    "Olet tekopyhä" -käsky ei niinikään tehoa minuun, ei vaikka käskijä seisoisi toivomuslähteen äärellä - ainakaan Jeesuksen nimessä eikä etenkään minun kohdallani.

Sillä Kristus on suojaava muuri yltympäri minua ja epäuskoisilta ajatuksilta suojaudun "pelastuksen kypärällä".
    En kaada vaan nostan. Miikael-nimi ei vaikuta elämääni ja Elleniä en tunne henkilökohtaisesti - mutta on eräs Nimi ylitse muiden.

Sillä tähän käskyyn tunnustaudun:

Ap. t. 3:6

Niin Pietari sanoi: "Hopeaa ja kultaa ei minulla ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle annan: Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä, nouse ja käy."
  4. Ystäväsi puolesta laittamassasi linkissä on vain silmänlumeeksi asiaa, pyhäkoulutekstiä.
    Paistaa aivan lävitse, että siinä vain solvataan minun persoonaani, vaikkei edes tunneta. Jokainen, joka erottaa henget, sen huomaa.
    Manipulointiakin se on, sillä siinä laitetaan sanoja suuhuni ja asenteita sydämeeni. Ovat kyllä aivan vieraita minulle - en ota vastaan.

ARVOSTELLAAN OPETUSTA - EI OPETTAJAA

On turhauttavaa lukea henkilöarvosteluja, keneen tahansa kohdistuvia. Henkien erottamisen lahjat on annettu sitä varten, että arvostellaan opetusta, ei henkilöä. Eihän profeettojakaan henkilöinä kehoteta arvostelemaan, vaan profetioiden sisältöä tai opetusta.

1 Kor 12:10-11 :

10 joku saa voiman tehdä ihmeitä, joku profetoimisen lahjan, joku kyvyn erottaa eri henget toisistaan, joku kielillä puhumisen lahjan, joku taas kyvyn tulkita tällaista puhetta. [Room. 12:6; 1. Kor. 13:1,2]
    11 Kaiken tämän saa aikaan yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin omat lahjansa niin kuin tahtoo. [Room. 12:3; 1. Kor. 7:7].

1 Kor 14:29-30 :

29 Samoin profeetoista saa esiintyä vain kaksi tai kolme, ja toiset arvostelkoot. [1. Tess. 5:21; 1. Joh. 4:1]
    30 Jos joku muu läsnäolijoista saa ilmestyksen, edellisen puhujan tulee vaieta.

PUOLESTAPUHUJALLE

Ystäväsi suuttui siitä, että varoitin lakihenkisyydestä. Ehkä hänellä on syytäkin hermostua siitä. Lainopettajathan jahtasivat sellaisesta Jeesuksen ristille.

"Saul, Saul; miksi Minua vainoat?", joutui Jeesus sanomaan Paavalille, joka luuli tekevänsä palveluksen Jumalalle sillä, että tapatti niitä, kristittyjä, jotka olivat hyljänneet Mooseksen lait - esimerkkinä mainittakoon Stefanuksen kivittäminen.

Kyllä se paistaa läpi - ja suuttumuskin todistaa - että puolustat lakia hyökkäämällä minua vastaan. Olen sinulle kaiketi nykyajan stefanus.
    Mutta lain tilalla sydämen hallitsijana täytyy uudestisyntyneellä olla Jeesus.

Se on uskovaisuutta, se Hengen ohjaus lain ohjauksen tilalla ja aivan SUORAAN Raamattu sen sanoo ja vaatii - uskoa puolustavassa asiayhteydessä esimerkiksi.
    Lisään sen perään V.T:n kohdan, johon Henki viittaa Paavalin tekstin kautta. Voidaan havaita, kuinka Kristuksen Henki tulee lain tilalle aivan kirjaimellisestikin:

Room 10:6-7

6 Mutta uskon vanhurskaus puhuu näin: "Älä kysy sydämessäsi: Kuka voi nousta taivaaseen?" -- nimittäin tuomaan Kristusta maan päälle -- [10:6-8: 5. Moos. 30:11-14]
    7 "tai: Kuka voi laskeutua syvyyksiin?" -- nimittäin noutamaan Kristusta ylös kuolleista.

5. Moos 30:11-14

11 "Tämä laki, jonka minä teille nyt annan, ei ole liian vaikea, ei etäinen eikä salattu. [Jes. 45:19]
    12 Se ei ole taivaassa, niin että joutuisitte sanomaan: 'Kuka nousee meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen ja ilmoittaa sen meille, jotta voisimme sitä noudattaa?' [30:12-14: Room. 10:6-8]
    13 Se ei myöskään ole meren takana, niin että joutuisitte sanomaan: 'Kuka käy hakemassa sen meren takaa ja ilmoittaa sen meille, jotta voisimme sitä noudattaa?'
    14 Se on aivan teidän lähellänne, teidän suussanne ja sydämessänne, valmiina noudatettavaksi.

SAMA ASIA TOISIN SANOIN

Room 7:3-4

3 Jos hän miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle, hän on avionrikkoja. Mutta miehensä kuoltua hän on vapaa lain määräyksestä eikä tee aviorikosta, jos menee naimisiin toisen miehen kanssa. [Matt. 5:32]

4 Samoin on teidän laitanne, veljeni. Kristuksen kuolemassa te hänen ruumiinsa jäseninä olette kuolleet vapaiksi laista ja kuulutte nyt toiselle, hänelle joka on herätetty kuolleista. Näin me kannamme hedelmää Jumalalle. [Gal. 2:19,20, 5:18; Kol. 2:14]

Room. 7:6

Mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.

Joudumme valitsemaan "aviopuolisoksemme" joko lain tai Kristuksen - jompi kumpi on meille kuollut, vain toinen elossa - kuvakielellä sanoakseni. Jotta itsekukin toisimme julki valintamme, ainakin itsellemme tiedoksi - siksi tätä mitä tärkeintä uskollisuus- tai uskottomuuskysymystä esillä pidän.

Totuuden ja elämän puolesta.
  5. Hyvää päivää - kirvesvartta!

Elikkä,missä kohden saarnaani totesin, että adventisti luottaa laintekoihin pelastuksessaan?
    Missä kohden ylipäätään mainitsin adventistit?
    Miksi luulet, että syytin sinua lain tekoihin luottamisesta? Minulle tästä tulee mieleen leikillinen sanonta: se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa.

Eikös se ole hyvä, jos tekstistäni on, vaikkapa vain yleisluontoisesti, aistittavissa asiallinen varoitus, että LAINNOUDATTAMISEEN EI VOI LUOTTAA. "Maailman alkeisvoimat" ovat sangen pettäviä.

Siitähän Jeesuksen testamentti puhuu aivan suoraan - että lainnoudattaminen on itsepetosta! Eikä Hänkään sillä adventisteista vihjaile, vaan kukin kuulija tietää itse tykönään, miten on hänen kohdallaan. Että onko hänen toivonsa lainnoudattmisen varassa vaiko Kristuksen.

GAL 3:10
    Ne taas, jotka luottavat lain noudattamiseen, ovat kirouksen alaisia. Onhan kirjoitettu: "Kirottu on jokainen, joka ei tee kaikkea, mitä lain kirja käskee." [5. Moos. 27:26]

ALKEISVOIMAIN SIJAAN HENGEN OHJAUS

Mark. 10:24
    Niin opetuslapset hämmästyivät hänen sanoistaan. Mutta Jeesus rupesi taas puhumaan ja sanoi heille: "Lapset, kuinka vaikea onkaan niiden, jotka luottavat tavaraansa, päästä Jumalan valtakuntaan!

Ps. 49:13
    (49:14) Näin käy niiden, jotka itseensä luottavat, ja heidän perässään niiden, jotka mielistyvät heidän puheisiinsa. Sela.

LUUKAS 18:9-14

Luuk. 18:9
    Niin hän puhui vielä muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita, tämän vertauksen:

ÄLÄ LUOTA ITSEESI SO. TEKOIHISI

Luuk 18:10-13 - Tekojen vaiko armon ansiosta?

10 "Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani.
    11 Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.
    12 Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'

13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'.

ARMOSTA YLPEILEVÄ ON HURSKAAMPI !

Luuk 18:14
    "Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei.* Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan." [Voidaan kääntää myös: "hän lähti kotiinsa hurskaampana kuin tuo toinen."] [Matt. 21:31 | Matt. 23:12+].

Ei yksikään uskova luule olevansa pelastettu laintekojen kautta! (Viimeisimmän uuden tiedon mukaan ei adventistikaan; ei edes sapatinnoudattamisen avulla etsi ansioita pelastukseensa! Hyvä näin.)
  6. "Totuus on että Jumala on oikeudenmukainen ja rakkaudellinen (ja ehdottomasti ei mikään luotujensa piinaaja) ja jokainen joka tuntee Hänet on myös sydämessään ymmärtänyt mikä Hänen tahtonsa on ja sen miksi Hän lähetti poikansa Jeesuksen joka maksoi ihmisten syntien seuraukset omalla kuolemallaan."

Hyvin sanottu. Jumalan kutsuma ja valitsema, uudestisyntynyt, ymmärtää sydämessään Jumalan tahdon.
    JOKAINEN joka ymmärtää Jumalan tahdon, rakastaa Israelia, sillä "pelastus on juutalaisista".
    JOKAINEN joka ymmärtää Jumalan tahdon, iloitsee yhdessä totuuden kanssa, eikä ole vahingoniloinen vääryydestä.

JOKAINEN joka ymmärtää Jumalan tahdon, puhuu totuutta noudattaen rakkaudessa.

Kun noin kiivailet, mikset kiivailisi totuuden puolesta? Se on kylläkin kuluttavaa ja itselleen kuolemista. Miksi t kiivailisi vaikkapa Jumalan huoneen, Israelin puolesta!
    Sillä Jumala TODELLA on sekä oikeudenmukainen että laupias, Kristuksessa. Armoton armottomille, mutta laupias laupiaille, mm. Jaak 2:12-13 mukaan.

Jes. 9:7
    (9:6) Suuri on hänen valtansa, ja rauha on loputon Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnassaan. Oikeus ja vanhurskaus on sen perustus ja tuki nyt ja aina. Tämän saa aikaan Herran Sebaotin pyhä kiivaus. [Dan. 7:14; Luuk. 1:33 | Jes. 37:32]

Jes. 37:32
    sillä jäännös lähtee kasvamaan Jerusalemista ja pelastuneiden joukko Siionin vuorelta. Tämän saa aikaan Herran Sebaotin pyhä kiivaus. [Jes. 9:6].

TOTUUDEN PUOLUSTAMINEN RANKKAA

Ps. 119:139
    Minun kiivauteni kuluttaa minut, sillä minun vihamieheni unhottavat sinun sanasi.

Joh. 2:17
    Silloin hänen opetuslapsensa muistivat, että on kirjoitettu: "Kiivaus sinun huoneesi puolesta kuluttaa minut".
  7. ITSESTÄÄNKÖ KUOLLEET HERÄÄVÄT

Voi sinua älytöntä vänkääjää! Kun väität, ettei juutalaisten pari tuhatta vuotta kestäneen hajaannuksen jälkeisellä paluulla Israeliin vuonna 1948 ole mitään tekemistä Jumalan kanssa.

Epäilet jotain kirjoittajaa, että onkohan hän lukenut yhtäkään EGW:n kirjaa.Kaiketi kirjoittaa juuri siksi, että ON lukenut.
    Kaiketi havainnut senkin, ettei Ellen käsittänyt Raamatun vakuuttavuuden tärkeimmäksi yksityiskohdaksi sitä, että Israelin jälleenrakentaminen on Jumalan merkki uskollisuudestaan.

Aivan kuten sateenkaari taivaalla on merkki siitä, ettei vedenpaisumusta enää tule, vaikka ihmiskunta on yhä syntinen. Ja ehkä siksikin pidättäytyy niitä siteeraamasta. Ainakin minä tutustuttuani Ellenin oppeihin, totesin että olisi turhauttavaa alkaa väitellä tuollaiseta jonninjoutavasta punonnasta.

Miksi Ellenin kirjojen pitäisi muuttaa ihmistä? Muuttakoon Sanan väärentämätön totuus meitä jokaista!

Mielenkiintoinen mutta säälittävä väite, että Jumala olisi hylännyt Israelin, mutta Israel omassa voimassaan, hyljättynä, olisi kyennyt kokoamaan itsensä. JA PÄIVÄ PÄIVÄLTÄ YHÄ ENENEVÄSSÄ MÄÄRIN PALAA PALESTIINAAN! Ja mitä sanoo Sana?

HES 37:1-14 :

Kuolleet luut
    1 Herran käsi tarttui minuun, ja Herran henki vei minut kauas pois ja laski minut keskelle laaksoa, joka oli täynnä kuolleitten luita. [Hes. 3:22]
    2 Hän kuljetti minua yltympäri niiden ylitse, ja minä näin, että luita oli laaksossa hyvin paljon ja että ne olivat rutikuivia.

3 Herra sanoi minulle: "Ihminen, voivatko nämä luut herätä eloon?" Minä vastasin: "Herra, sinä sen tiedät."
    4 Hän sanoi: "Sano profeetan sana näille luille, sano niille: Te kuivat luut, kuulkaa Herran sana!
    5 Näin sanoo Herra Jumala näille luille: Minä annan teihin hengen, niin että te heräätte eloon. [Ps. 104:30]
    6 Minä panen teihin jänteet, kasvatan ympärillenne lihan ja peitän teidät nahalla, ja minä annan teihin hengen, niin että te heräätte eloon. Silloin te tiedätte, että minä olen Herra."

7 Minä puhuin saamani KÄSKYN mukaan, ja minun vielä puhuessani alkoi kuulua kovaa kalinaa, kun luut lähenivät toisiaan ja liittyivät yhteen nivel niveleltä.
    8 Minä näin, että niiden päälle kasvoi jänteet ja liha ja että nämä saivat nahan ympärilleen, mutta elämää niissä ei ollut.
    9 Herra sanoi minulle: "Ihminen, kutsu sanallasi henkeä ja sano sille: Näin sanoo Herra Jumala: Tule, henki, tule taivaan neljältä tuulelta ja mene näihin surmattuihin, niin että ne heräävät eloon."

10 Minä puhuin niin kuin Herra minua käski, ja luihin tuli henki. Ne heräsivät eloon ja nousivat maasta, ja siinä oli luvuton ihmisjoukko.
    11 Herra sanoi minulle: "Ihminen, nämä luut ovat Israelin kansa. Kaikki israelilaiset sanovat: 'Luumme ovat kuivettuneet, toivomme on mennyt, me olemme hukassa.' [Hes. 33:10]
    12 Sen tähden julista heille: Näin sanoo Herra Jumala: Minä aukaisen teidän hautanne, päästän teidät, oman kansani, haudoistanne ja vien teidät Israelin maahan. [Jes. 26:19]

13 Te tiedätte silloin, että minä olen Herra, kun minä aukaisen hautanne ja päästän teidät, kansani, haudoistanne.
    14 Minä panen teihin henkeni, niin että te heräätte eloon, ja vien teidät maahanne. Silloin te tiedätte, että minä, Herra, teen sen minkä olen luvannut tehdä. Näin sanoo Herra." [Hes. 36:36].

Jolla ei ole Israelin, sillä ei ole Israelin Jumalaakaan - ei Isää eikä Poikaa eikä Pyhää Henkeä!

"Puhun saamani KÄSKYN mukaan!"
  8. 1. Moos. 21:12
    Mutta Jumala sanoi Aabrahamille: "Älä pahastu siitä poikasi ja orjattaresi tähden. Kuule Saaraa kaikessa, mitä hän sinulle sanoo, sillä ainoastaan Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläiset.

1. Moos. 23:2
    Ja Saara kuoli Kirjat-Arbassa, se on Hebronissa, Kanaanin maassa. Ja Aabraham meni murehtimaan Saaraa ja itkemään häntä.

Tuom 4:8-10 :

Niin Baarak sanoi hänelle: "Jos sinä lähdet minun kanssani, niin minäkin lähden; mutta jos sinä et lähde minun kanssani, niin en minäkään lähde".
    9 Hän vastasi: "Minä lähden sinun kanssasi; mutta kunnia siitä retkestä, jolle lähdet, ei tule sinulle, vaan Herra on myyvä Siiseran naisen käsiin". Niin Debora nousi ja lähti Baarakin kanssa Kedekseen.
    10 Silloin Baarak kutsui Sebulonin ja Naftalin koolle Kedekseen; kymmenentuhatta miestä seurasi häntä, ja Debora lähti hänen kanssaan.

Surullista, että miehen ylpeys ei useinkaan siedä naisen paremmuutta.

Mark 14:6-11 :

6 Mutta Jeesus sanoi: "Antakaa hänen olla. Miksi pahoitatte hänen mieltään? Hän teki hyvän työn minulle.
    7 Köyhät teillä on aina keskuudessanne, ja milloin tahdotte, voitte heille tehdä hyvää, mutta minua teillä ei ole aina.

8 Hän teki, minkä voi. Edeltäkäsin hän voiteli minun ruumiini hautaamista varten.
    9 Totisesti minä sanon teille: missä ikinä kaikessa maailmassa evankeliumia saarnataan, siellä sekin, minkä tämä teki, on mainittava hänen muistoksensa."

10 Ja Juudas Iskariot, yksi niistä kahdestatoista, meni ylipappien luo kavaltaakseen hänet heille.
    11 Kun nämä sen kuulivat, ihastuivat he ja lupasivat antaa hänelle rahaa. Ja hän mietti, kuinka hänet sopivassa tilaisuudessa kavaltaisi.
    12 Ja ensimmäisenä happamattoman leivän päivänä, kun pääsiäislammas teurastettiin, hänen opetuslapsensa sanoivat hänelle: "Mihin tahdot, että menemme valmistamaan pääsiäislampaan sinun syödäksesi?"
  9. ALHAISEN KÄYTÖKSEN POHJANOTEERAUS

Sinä joka muka kirjoitit "Antti V Kantolalle", olet viheliäisistä viheliäisin kirjoittelussasi.

Kuittaat kirjoitukseni kirjoittamalla aivan TOISAALLA muka minulle ns. avoimen kirjeen.

Siksi se olisi saattanut juuri minulta itseltäni jäädä huomaamatta. Sinulle oli TÄRKEÄMPÄÄ se, että ainakin MUUT sen havaitsisivat. Kieroa peliä tuo.
    Sivistynyt esittäytyy itsekin, mutta minä en valitettavasti voi lakia toisen puolesta täyttää. Velvollisuudentuntoisena vastaan sivistyneesti, en kuitenkaan sievistellen.

Kunhan ensin luen tuon avoimen esityksen, jonka kaikki muut jo ovat nähneetkin.

1. Mistä näkee, että "olen itseäni täynnä"?
    2. Mikä paljastaa kaikkitietäväisyyteni, sillä ainakaan itselleni ei sellaista ole paljastunut?
    3. Mikä teksteissäni viittaa omavanhurskauteen - armon korostaminen vaiko minkä?
    4. Etkö todellakaan näe Kristuksen mahtuvan kirjoituksiini, vaikka vain Hänen persoonaansa ja osuuttaan korostan?

5. Voitko vertailun jälkeenkin vielä sanoa , että ratsastan raamatunlauseilla. Sillä useimmat käyttävät vain irtojakeita, mutta minä koko asiayhteyttä sekä annan viitteet raamatun kokonaisuuksiin.

6. Kerro, mitä sinun käsityksesi mukaan on "syvällistä Kristuksen tuntemista! Mielenkiintoni aina herää, kun joku kertoo Kristuksen sisäisestä tuntemisestaan, sillä jokaisella on erilainen henkilökohtainen suhde Hänen kanssaan.

7. "Teennäinen kieroilu" - mitä se on ja mitä on aito sellainen? Luulin että kaikki kieroilu on aitoa, sydämen syvyyksistä ammennettua. Missä lauseissa minä harrastan kieroilua Raamattua vastaan?

8. Mikä sitten "riittää" tekemään minusta uskovan - luulen että Jeesus riittää?

9. Missä kohdin en muka taivu Sanan opetuksiin? Eikös Ellenin opetukset sentään ole eri asia kuin suoraan Sanasta saatu?

10. Millä oikeudella - ilman viittaustakaan Sanaan - erottelet jotkut uudestisyntyneet - ainakin minut - uudestisyntymättömiksi?

"MIELESTÄNI"

Kun omankin todistuksesi mukaan on kyse vain sinun yksittäisestä mielipiteestäsi, niin miksi se piti ensin julkaista kaikille ja sitten onneksi sattumoisin havaitsin minäkin sen?
  10. Amen täytyy siihen vilpittömän ihmisen sanoa. Todella selkeä sanankohta tuo Gal 3:9-19.
    Armo tietenkin ammentaa YKSIN lupauksista.

Mieleni minun tekevi lisätä vastaavanlainen kohta uskon ja lupausten yhteen kuulumisesta, alunperin roomalaisille suunnattuna, Room 4:13-25. Siinähän korostetaan sitä seikkaa, että Aabrahamin usko koituu vielä meidänkin hyväksemme. Hebr 11:39-40 toteaa viime mainitun sangen painavasti.

Usko ja Jumalan lupaus - Room 4:13-25 :

13 Ei Jumala sen vuoksi luvannut Abrahamille ja hänen jälkeläisilleen koko maailmaa perinnöksi, että Abraham noudatti lakia, vaan siksi, että Abraham katsottiin vanhurskaaksi, kun hän uskoi. [1. Moos. 15:5,6; Room. 9:8; Gal. 3:18]
    14 Jos näet perillisiä ovat ne, jotka vetoavat lain noudattamiseen, silloin usko menettää merkityksensä ja lupaus raukeaa.
    15 Laki tuo mukanaan Jumalan vihan; ellei ole lakia, ei ole rikkomustakaan. [Room. 5:13; 1. Kor. 15:56; Gal. 3:10].

16 Lupaus ja usko kuuluvat yhteen sitä varten, että kaikki olisi armoa. Näin lupaus on varma ja koskee kaikkia Abrahamin jälkeläisiä, ei vain niitä joilla on laki, vaan myös niitä joilla on Abrahamin usko. Hän on meidän kaikkien isä, [Room. 3:24, 9:8; Gal. 3:18]
    17 niin kuin on kirjoitettu: "Minä olen tehnyt sinut monien kansojen isäksi." Tähän Jumalaan Abraham uskoi, häneen, joka tekee kuolleet eläviksi ja kutsuu olemattomat olemaan. [1. Moos. 17:4 | Joh. 5:21]
    18 Abraham toivoi, vaikka toivoa ei ollut, ja niin hän uskoi tulevansa monien kansojen kantaisäksi näiden sanojen mukaisesti: "Näin suuri on oleva sinun jälkeläistesi luku." [1. Moos. 15:5].

19 Hänen uskonsa ei horjunut, vaikka hän, lähes satavuotiaana, tiesi elinvoimansa sammuneen ja Saaran kohdun kuihtuneen. [1. Moos. 17:17, 18:11]
    20 Abraham ei ollut epäuskoinen eikä epäillyt Jumalan lupausta, vaan sai voimaa uskostaan. Hän antoi Jumalalle kunnian [Hepr. 11:11,12]
    21 varmana siitä, että Jumala pystyy tekemään sen mitä on luvannut. [Hepr. 11:17-19]
    22 Sen vuoksi Jumala katsoikin hänet vanhurskaaksi.

23 Näitä sanoja ei kuitenkaan ole kirjoitettu vain hänen tähtensä, [4:23,24: Room. 15:4; 1. Kor. 9:10, 10:11]
    24 vaan myös meidän vuoksemme. Jumala on katsova vanhurskaiksi meidätkin, kun uskomme häneen, joka on herättänyt kuolleista Herramme Jeesuksen. [Ap. t. 2:24; Room. 10:9]
    25 Jumala antoi Kristuksen kuolla meidän rikkomustemme tähden ja herätti hänet kuolleista meidän vanhurskauttamisemme tähden. [Room. 8:32; 1. Kor. 15:17; 2. Kor. 5:21; Gal. 1:4]

KÄSKYT = LUPAUKSET

Kristuksessa, Hänen kauttaan, käskyt ovat yhtä kuin lupaukset. Mooseksessa laissa on kyse rangaistuksen pelossa noudattamisesta ja vaatimisesta. Onhan lailla "kuoleman virka". Jo siksikin tulee katsoa Kristukseen eikä lakiin. "Armo ammentaa lupauksista" puhuu siis aivan samaa kuin "Armo ammentaa käskyistä". Kun toimitaan vapauden lain mukaan eikä vaatimisen.

Älköön kukaan luulko, että tarkoitan lainvaatimista tällä. Sillä tarkoitan, kuten edellisen keskustelun aloituksesta ilmi toivottavasti kävikin, armolupauksiin luottamista.
    Käskyllä yksinkertaisesti käsketään uskoa lupauksiin.

KAIPAATKO SIUNAUKSIA - ODOTATKO MENESTYSTÄ ?

Kirjoitin näet samasta näkökulmasta kuin Paavali efesolaisille: "Kunnioita isääsi ja äitiäsi - tämä on ensimmäinen käsky, jota seuraa lupaus". Niin, kaksi on joita en vaihtaisi; ensimmäinen on tämä ja toinen on ...?
    Sivumennen sanoen; sapattikäsky on ennen tätä 4. käskyä, joka, 4. käsky siis, on lupauksia sisältävistä käskyistä ensimmäinen. Mikä lupaus? "Että MENESTYISIT ja kauan eläisit!" Ef 6:2-3.

Mitä se on?

Lupauksia sisältävä käsky on tietysti vain eräs kiinnekohta uskolle. Pietari keksi itse "käskyn" - hän käsketti Jeesusta. Käske minun kävellä vettä pitkin luoksesi, anoi tuo Kallio. Ja hetken kantoi usko lupaukseen: "Tule!".

Lain 4. käskystä puheenollen; ei rangaistuksen pelosta, vaan siksi, että vanhempien neuvojen ja varoitusten kuuleminen koituu menestykseksi elämässä. Viisaat vanhemmat eivät vaadi vaan antavat suosituksia. Jeesus ei ilmestyskirjassakaan vaadi, vaan antaa koetellun, kullan arvoisen NEUVON, johon sisältyy lupaus:

Ilm 3:18
    Annan sinulle neuvon: osta minulta tulessa puhdistettua kultaa, niin tulet rikkaaksi, osta valkoiset vaatteet ja pue ne yllesi, niin häpeällinen alastomuutesi peittyy, osta silmävoidetta ja voitele silmäsi, niin näet. [Jes. 55:1; Matt. 13:44; 1. Piet. 1:7].

Amen - armo ammentaa lupauksista, kuten tuo armoitettu keskustelun aloittaja otsikossaan toteaa. Ilmenneiden väärinkäsitysten oikaisuksi, todettakoon tämän näkökulman yhteydessä, että ei käskyistä vaan lupauksia sisältävistä neuvoista.

Kuten:

Ef 6:2
    "Kunnioita isääsi ja äitiäsi" on ensimmäinen käsky, johon liittyy lupaus: [6:2,3: 2. Moos. 20:12; 5. Moos. 5:16]
    Ef 6:3
    "Jotta menestyisit ja eläisit kauan maan päällä".
  11. LEPOPÄIVÄNÄ PALVOTAAN VAPAHTAJAA

Jaa että mitäkö minä ...? Tapanani on kirjoittaa sitä, mitä Sanan lähteistä ammennan. Tietenkään ei ole liiemmälti vastauksia tullut, kun on ymmärretty ilman lisäkyselyitä. Oikein hyvä niin.

Jonkun pää on vieläkin sekaisin juhannusjuhlista. Koskapa inttää Raamattua vastaan, vaikka on tukeutuvinaan siinä Raamattuun. "Israelin lähtö Egyptistä ei kuulu mitenkään sapatin viettoon", tuo julistaa idioottivarmana. Vaikka Raamattu opettaa täysin hänen päätelmäänsä vastaan.

Jo lakiteksti käskyistä alkaa seuraavasti: "Minä olen Herra sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta", 2.Ms.20:2. Luonnollisesti tuota Vanhan Testamentin suurinta vapautumisihmettä käsketään jotenkin juhlia ja muistella. Aivan loogisesti se sijoittuukin välittömästi ennen neljättä käskyä - tuota polvesta polveen käskyä - 5.Ms.5:15.

5.Ms.5:15
    Ja muista, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi, vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella. Sentähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivän.

Nykyajassa on velvollisuus pysytellä, eikä Saaran lailla taakseen tähyillä, etenkin niiden, jotka julkaisevat jopa lehteä sillä nimellä. Saaramainen suolankarvaus ja rikinkatku muutoin lemahtaa tekstistä.
    Paratiisista lähteneiden tuli tietysti luomista kunnioittaa muistamisella. Mutta sitten Herramme loi juutalaisuuden ja näiden tuli kiitollisuudella muistella vapautumistaan, tietysti.

Nykyajassa (kuten myös Nykyaika-lehdessä) on hyvä osoittaa kiitollisuutta ennen muuta ja edellisten lisäksi Vapahtajamme vapauttamistoiminnasta. Sekä elää ikuisen sapatinlevon toivossa.

Mutta älä luota pelkästään mielipiteisiin, vaan tutki itsenäisesti suoraan Raamatun sivuilta tätä ja kaikkea! Opi, rakas lukija, kirjoittamaan vastaansanomattomasti!
    - - - - -

SE ON TÄYTETTY - VELKAKIRJA SUORITETTU

Vielä tuo vänkääjä, jälkijuhannustunnelmissaan ilmeisesti, esittää mystisen kysymyskompleksin, seuraavanlaisen:
    ** Olisiko Jeesus voinut täyttää lain ja pelastaa sinut täytetyn lain perusteella, olisipa Hän kumonnut minkä käskyn hyvänsä, sillä laki vaatii kaikkien käskyjen täyttämistä pelastuksen perusteena. **

Mutta; nimenomaan täyttämällä lain vaatimukset, Jeesus kumosi lain vaatimisen, tietenkin! Lain vaatiminen ei ainakaan enää kuulu seurakunnalle vaan esivallalle - ei se siis turhaan miekkaa kanna, kuten Sana sanoo.
    Uskonkuuliaisuudellaan Jeesus meidät pelasti ja "sentähden se (pelastus) on uskosta, että se olisi armosta". Seurakunnassa siis armo käy oikeudesta, uskon kautta.

Ei Jeesus täytetyn lain perusteella - kuten opetukseni vastustaja väittää - todellakaan meitä pelastanut, vaikka Hänen täytyikin tuo "meitä vastaan ollut velkakirja" ristille naulita. Vaan sydäntä myöden lähellä Isää olleena: "Isä sinun käsiisi minä annan henkeni".

Vanhan liiton kansa oli lainkuuliaisina aikoinakin uskoton Herralle, sillä vaikka he noudattivat lakia, heidän sydämensä oli kaukana Herrasta, kuten Sana sanoo. Kaikkihan riippuu siitä, rakastammeko Herraa "kaikesta sielusta, kaikesta ruumiista ja kaikesta sydämestämme". Silloin Jeesuksen veriuhri luetaan meidän vanhurskautukseksemme.

KIITOS

Kiitos, rakkaat lukijat, totuuden ystävät, että olette ymmärtäneet kankean tekstini hetimiten. Nimettäköön se vaikkapa "Sapattisaarna 2b:ksi", vaikka olin unohtanut nimeämisen.

Tuota yhden ajattelemattoman vastaväitettä ei voi kovin tosissaan ottaa, sillä näkee heti, että hän ei ole ammentanut Raamatun lähteistä, vaan ties mistä. Uuteen Testamenttiin tutustuminen olisi säästänyt hänet itsensä nolaamiselta - suonette anteeksi hänelle hänen ymmärtämättömyytensä.
  12. YKSINKERTAISUUDEN HUIPPUESITYS

Mielenkiintoinen yksinkertaisuuden huippuesitys tuo alex-kasin hyökkäys saarnaani vastaan.

1. Laki on kaikille ihmisille, ne 10 käskyä. Muu Raamatussa ja nimenomaan muut lait ovat Israelille, sille muka hyljätylle. Ja Vanha Testamentti on evankeliumi uskovaisille. Uudesta Testamentista ja sen sisältämistä evankeliumeista alex-kasi ei mainitse, ei tiedä.

2. Eivätkö terveyslait ja siveyslait todellakaan ole kaikille. Kun sapatinvietto määrätään 3. käskyssä, säälittää, että alex-kasi unohtaa kaikki paljot sapattilait, joilla sapatin SISÄLTÖ JA KIELLOT määritellään. Kymmenykset niinikään alex-kasi unohtaa, vaikka niihin sisältyy lupaus siunauksesta, kuten sisältyy 4. käskyyn.
    Alex-kasi varoo kaikessa yksinkertaisuuden tavoittelussaan huomioimasta, että hän on täysin eri linjoilla adventistisen järkeisopin kanssa. Sensijaan hän tuomitsee minut, joka olen luterilainen kuten hänkin väittää olevansa.

Alex-kasi saakoon siis 10 pistettä kymmenestä käskystä. Uusi Testamentti yltää vain pariin pinnaan, sillä Meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Uusi Testamentti mainitsee vain pari kolme käskyä Mooseksen kivitauluista. Jaakob viittaa kahteen,Jeesus muistuttaa kuudesta käskystä (Luuk 18:20) sekä kymmenyksistä fariseuksia, Matt 23:23b.
    Minä muistuttaisin niiden lisäksi lepopäivästä, vapauden kunniaksi.

5. Moos 5:15
    Ja muista, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi, vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella. SENTÄHDEN Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivän.

3. Käskyt ovat alex-kasin mukaan voimassa kaikille ihmisille SIKSI, että ne sisältävät oikeat periaatteet.
    Eivätkö muut säädökset koostukaan siis oikeista periaatteista? Kuten terveysperiaatteet, siveysperiaatteet ja kymmenysten maksamisen periaatteet? Tai kiellettyihin ja sallittuihin lihoihin liittyvät periaatteet?

4. On syytä tarkentaa, että Sana ei puhu 10 käskystä, vaan aloittaa: "Kaikki nämä sanat". Ei siis pidä luokitella tai typistää. Ne heti alkuunsa osoitetaan niille, jotka "vietiin pois Egyptin orjuudesta". 2.Ms.20:1-2. Olivatko muka "kaikki ihmiset" Egyptin orjuudessa? onko Suomen kansa johdatettu pois Egyptin orjuudesta? En halveksi 10 käskyä, vaan pikemminkin päinvastoin - peräänkuulutan Raamatun kivitaulujen käskyjä ja niiden saatesanoja, jo 19. luvusta alkaen.

ALEX-KASIN UNOHTAMA U.T. PUHUU

Jaakob tosin puhuu parista käskystä, mutta vapauttaa niidenkin tuntemisesta sen, joka rakastaa. Älä siis luota siihen, että pelastut, jos et tapa tai huoraa, sillä kieltojen noudattaminen saattaa toki varjella sinua tyhmyyksiltä, muttei pelasta. Tämä kehotus kuuluu kaikille ihmisille.

Jaak 2:8-13 :

8 Jos te noudatatte lain kuningaskäskyä niin kuin se Raamatussa on: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi", te teette oikein. [3. Moos. 19:18; Matt. 19:19+]
    9 Mutta jos te erottelette ihmisiä, te teette syntiä, ja laki osoittaa teidät rikkojiksi. [5. Moos. 1:17]
    10 Sillä se, joka muuten kaikessa noudattaa lakia mutta rikkoo sitä yhdessä kohdassa, on syypää kaikilta kohdin. [Matt. 5:19; Gal. 3:10]
    11 Hän, joka sanoi: "Älä tee aviorikosta", sanoi myös: "Älä tapa." Vaikka siis et teekään aviorikosta, olet lainrikkoja, jos tapat.
    12 Vapauden lain mukaan teidät tuomitaan; pitäkää se mielessänne, mitä puhutte tai teettekin. [Jaak. 1:25]
    13 Joka ei toista armahda, saa itse armottoman tuomion, mutta joka armahtaa, saa tuomiosta riemuvoiton. [Matt. 5:7+]
  13. ** tiedät tämän asian 100%
    eksyttäjän tunnistaja 25.6.2007 klo 11.42
       Piilo adventisti monineen harhoineen. Olet varmaan tietoinen tästä käsitteestä itsesi suhteen. Ellet tätä tunnista, sen me muut täällä olevat tunnistamme.

Ellen tädin perään juoksija olet! **
    ===========Vastaan tuohon järkeilyyn.

Ellenin perässä tietysti tällä palstalla juostaan - ja Ellen pakenee yhä kiihtyvällä vauhdilla. Tämä riittänee vastaukseksi sille, joka "kaikkien" puolesta väitti tietävänsä, että juoksen "Ellenin perässä".

Mutta ainakin yhdessä asiassa olen tosita mieltä Ellenin kanssa. Mutta sillä ei ole merkitystä jokapäiväisessä elämässä - uskovan arjessa.

Nimittäin Ellenin jälkeläiset - se "pieni jäännös" - katsoo käskyistä puheen ollen, 2. Mooseksen kirjan 20. lukuun. Siellä sapatin tarkoitukseen, että luomistyön kunniaksi se.

Mutta minä noudatan uutta, 5. Moos 5:15 mukaista sapatin tarkoitusta: Egyptistä vapautumisen kunniaksi. Sillä synnin lain orjuudesta minä - työtötekeväinen ja raskautettu - vapautettiin uudestisyntymisen kautta. Ja niin "Jumalan kansalle sapatinlepo on varmasti tuleva"; se ikuinen minullekin.

Jeesus väitti tekevänsä yhäti työtä, koska Isäkin tekee. Hän viittasi sapattiin tällä työnteolla, Joh 5:16-18. Niinpä sapatti on työteliäämpi ja arkisempi kuin arki. Vapahtajan vapautustyötä se.

Tiesitkö, että tämä on ns. "kolmas käsky"? :

Muista, että itse olit orjana Egyptissä, kun Herra, sinun Jumalasi, kohotti voimakkaan käsivartensa ja johdatti sinut sieltä pois. Sen tähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivää. [2. Moos. 6:6]
  14. RAAMATUN 10 VAIKO LUTHERIN 10 KÄSKYÄ ?

Voi, voi sitä ylpeyttä, mikä meissä ihmisissä asuu! "Alex-kasi" jäi sanattomaksi vastaukseni edessä.

"Alex-kasin" kiistettyä lukeutuvansa adventisteihin, tulin tehneeksi vielä toisenkin työpäivän syventyäkseni hänen ristiriitaiseen, (Tarkoittaa myös: Ristin kanssa riidoissa), kirjoitukseensa.
    Ja toden totta; paljastui joksikin muuksi - raatelijaksi, joka itse asiassa NAKERTAA järkeilyllään adventismin oppiperustan aivan puruksi. Valitettavasti perin juurin väärillä perusteilla.

ALEX-KASI KIRJOITTAA:
    "Käskyt ovat eräänlainen "peruslaki" mikä sisältää Jumalan antamat oikeat periaatteet ja joiden mukaisia kaikkien ihmisten sydänten ajatukset tulisi olla ja joihin kaikkien maailman lakien tulisi perustua.

Käskyt ovat siis voimassa SIKSI, että niissä on osoitettu SE Jumalan muuttumaton oikeamielinen ja rakkaudellinen moraali ja tahto jonka jokainen kristitty sydämessään pitää oikeana (vaikka ei ehkä itse sitä pysty omassa elämässään pitämäänkään)."

Kaikille ihmisille laki tietysti on hyödyksi, sillä parempi on, ettei tapeta eikä huorata. Meidän typistetyt 10 käskyämme soveltuvat kaikkeen. Mutta alex-kasi saisi advarit kimppuunsa, jos tarkoittaisi Raamatun kymmentä käskyä. Sillä kun VAIN nuo 10 käskyä kuuluvat ei-israelilaisille, niin seitsemännen päivän oppi joutaa helvettiin - onhan sapattikäsky käskyissä osoitettu vain kansalle, jonka Herra vapautti Egyptin orjuudesta ja Luther, aivan oikein, ymmärtää sen hengellisenä lakina ts. synnin lain orjuudesta vapautumisen muistoksi ja kunniaksi.

Room 7:14, 1. Kor 2:15, Gal 5:14.

Muista, että itse olit orjana Egyptissä, kun Herra, sinun Jumalasi, kohotti voimakkaan käsivartensa ja JOHDATTI sinut sieltä pois. Sen tähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivää. [2. Moos. 6:6].

Sapattikäsky siis puhuu johdatuksesta. Se on hengellinen asia, niinkuin laki oikein käytettynä onkin hengellinen, Room 7:14.
    Mutta adventismi puhuu viikonpäivän valinnasta ja Raamatulliset käskyt, erityisesti sapattikäskyn puitteissa, käskyjen vapauttavasta sisällöstä. Niin onkin, että jos noudatat 1. käskyä eli rakastat Jumalaa kaikesta sielustasi ja mielestäsi, niin et tapa etkä huoraa.

"Vain" 10 käskyä on muille - alex-kasin mukaan - ja muu laki Israelille. Sille hylätylle - kas kun ei ns. hengelliselle Israelille. Advareilla olisi syytä raivota alex-kasille siitä, että tämä tyrmää kymmenyslain heiltä pois tuolla "vain"-päättelyllään. Kiittelihän jo Jeesuskin lainnoudattajia siitä, että nämä maksavat kymmenykset kaikesta tilpehööreistä, aina minttuja ja tillejä myöden - jopa siitä, mitä ostavat, Luuk 18:12.

Matt. 23:23
    Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te annatte kymmenykset mintuista ja tilleistä ja kuminoista, mutta jätätte sikseen sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeuden ja laupeuden ja uskollisuuden! Näitä tulisi noudattaa, eikä noitakaan sikseen jättää.

Alex-kasin mukaan kymmenysten maksaminen siis kuuluu vain fyysisille israelilaisille lainnoudattajille.
    Mutta 10 käskyä ovat hänelle "eräänlainen peruslaki". Niiden noudattamisesta hän tavoittelee kiitosta Jumalalta, muttei kymmenysten maksamisesta. sitäpaitsi; kuka on keksinyt tuon "10". Sana puhuu käskyistä, ei määrästä kymmenen, ja jos se teksti sellaisenaan otettaisiin, ei välttämättä kymmeneen luokittelu edes onnistuisi.

Luuk 18:11
    Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani. [Jes. 58:2; Luuk. 16:15; Ilm. 3:17]

"Pakjon saa kuula". Niinpä olen niin adventismia täynnä surffailtuani paljon tällä foorumilla, että näen alex-kasin väittämien olevan täysin ristiriidassa adventismin kanssa.
  15. Jassoo ... auktoriteetti siirtynyt Raamatulta "alex-kasille"?

Tottakai käskyt on "eräänlainen peruslaki" - Jumala viisaudessaan antoi ne Israelin kautta demokratioiden avuksi. "Israelin laki" sensijaan on "alex-kasin" päässä ideoitu järjen päätelmä.
    Sanontaan ei Sana edes viittaa.

Kun pienikin hapate tuhoaa koko taikinan, kuten Jeesus varoitti, niin totean, että "alex-kasin" opetus on kokonaan epäluotettavaa. Armon evankeliumin totuus jää siinä vääryyden alle tavoittamattomiin.

Syntyy karmea sotku, kun Raamatun asioita aletaan erotella ja yhdistellä omassa päässä keksittyjen sanontojen avulla. Tuskin kehtaisin sellaisena opettajana astua valtaistuimen eteen, vaikka Jeesus lempeästi kutsuisi. Jo siksikin pitäydyn Raamattuun.

Eivät käskyt ole vain heppoisia "periaatteita" - järkeisoppia. Vaan "joka ne täyttää, on niistä elävä". Elikkä niihin katsova on kuoleva, koskapa ei kukaan niitä kykene sydämen halusta ja rakkaudesta täyttämään - Jaak 2:8-13.

KÄSKYT OVAT KAIKILLE

Totta - käskyt ovat sekä esivallan avuksi että myös henkilökohtaiseksi avuksi. Sitä vain joudun yhä uudelleen korostamaan, että ne todella ovat itselle - ei sormella osoitteluun ja muilta vaatimiseen.
    Uusi Testamentti korostaa, että käskyt ovat rikollisia varten eikä uskovaisia.

Miksi ihmeessä pilkkaat minua käskyjen pilkkaajaksi? Pahinta on pilkata Israelia, jonka kautta käskyt annettiin. Mutta en ole havainnut "alex-kasin" puolustavan israelia, kun advarit herjaavat Jumalan hyljänneen tuon omaisuuskansansa. Tai puolustavan Jumalaa, joka väittää olevansa itse Uskollisuus!

Tuomitsetko pilkkaajiksi myös Pietarin, Jaakobin ynnä muut apostolit, jotka vaativat hylkäämään käskyjen lain vaatimisen? Huomaa, että Paavali ei painostanut puheenvuorolla veljiä vapauttavaan päätökseen, Apt 15. luku. Miksi asetat Raamatun ja Lutherin katekismuksen vastakkain? Yritätköhän murtaa Sanan auktoriteetin?

Oletko tutustunut aitoihin käskyihin 2.Ms.20. ja 5:Ms.5. luvuissa?
    Etkö osaa lukea, mille fyysiselle kansalle ne? Mutta väität, että muu Israelille, mutta nuo 10 kaikelle maailmalle. Jos adventistit ovat, kuten sanovat, se uusi israel, niin eikös 10 käskyä olisi vain heille?

Sillä eiväthän "laittomuuden tekijät", nuo petoa kumartavat sunnuntain viettäjät useimmat tiedä Vanhaa Testamenttia olevankaan. Uudessa Testamentissa sivumennen mainitaan vain muutama käsky.

Minä siis en vastusta käskyjä - saat kuvitella täyttäväsi niitä mielin määrin - mutta älä vaadi toisilta! Älä uhmaa tai kiusaa Jumalaa, Apt 15:10!
    Tarkoittaa sitäkin, että kiellä vaatijoita vaatimasta toisilta! Mutta tiedä, että Sana sanoo sellaisen huuhaan vain paisuttavan omahyväistä ylpeyttä. Sillä Jaak 2. luvun mukaan jo kansaihmisten asettaminen eri arvoon on samaa kuin tappaisi tai huoraisi. Minä en rohkene katsoa lakiin.

Room. 13:8
    Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.
  16. OLET NIIN ADVENTISMIA TÄYNNÄ

Etkö sinä adventistinakaan tiedä, että nettisivut tehdään tietyn julkisivun luomiseksi? Tällä foorumilla parhaiten paljastuu, mistä adventismissa TODELLA on kyse. Sillä täällä tuodaan esiin se, mitä omassa piirissä TODELLA on opetettu.
    Silmiinpistävää on tuo eristäytyminen - sunnuntaipyhän viettäjät luokitellaan laittomuuden tekijöiksi. Ja vain koska Ellen tai kuka lie niin päättänyt.

Minusta on outoa se, että viihdytte nimettömyyden pimeyden suojissa. Ikäänkuin pelkäisitte, että paljastuu teidän kirjoittavan yhtä ja sitten taas kiistävän sen; aina tilanteen mukaan. pääasia tuntuu olevan se,että ollaan kristikansan kanssa eri mieltä. Luterilaiseksi tekeytyminenkin on teille helppoa.

Olkoon niin tai näin - mahdotonta tietää varmuudella mitään teistä - sinäkin saatat olla yksi advariopettajista. Jos foorumilaisenne eivät kirjoittaisi sitä, mitä haluatte heidän kirjoittavan, niin tehän sanoutuisitte siitä irti selvin sanoin. Se muutos alkaisi sitten näkyä teikäläisten kirjoittelussakin.

KÄSKYT JA MOOSEKSEN KIRJOITUKSET

Aivan ristiriitainen oli selityksesi siitä, että Mooseksen välityksellä annetut 10 käskyä olisi eri asia kuin ns. Mooseksen laki. Sillä Raamattu tarkoittaa "lailla" pääasiassa juuri 10 käskyä. Se ilmenee mm. Herran veljen Jaakobin kirjeestä, kun sitä sillä silmällä tutkii.

Jaak 2:8-11 :

8 Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin te hyvin teette;
    9 mutta jos te henkilöön katsotte, niin teette syntiä, ja laki näyttää teille, että olette lainrikkojia.
    10 Sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin.
    11 Sillä hän, joka on sanonut: "Älä tee huorin", on myös sanonut: "Älä tapa"; jos et teekään huorin, mutta tapat, olet lainrikkoja.

TAHALLISESTI väität minun sekoittavan 10 käskyä ja muun lain. Kuitenkin olen lainvaatimistanne ihmetellessä selvästi viitannut 10 käskyyn. Jo V.T. erottelee lain 10 käskyksi, kun sitävastoin seremonialakia sekä uhrilakeja tai lainopettajien lisäyksiä Sanassa sanotaan "säädöksiksi".

Jaakobistahan se ilmenee. Kirjeessään hän mainitessaan pari käskyä osoittaa saman minkä Pietari puhuu Apt 15:10 - ei saa vaatimalla vaatia, sillä täydellisesti ei niitä kukaan kuitenkaan voi noudattaa.
    Luonnollisesti Jaakob tarkoittaa Apt 15. luvussakin Mooseksen laista puhuttaessa myös kymmentä käskyä. Yhdessä Pyhän Hengen kanssa apostolit vaativat luopumista kaikesta lain taakasta.
    Tilallehan tarjotaan parempaa: noudata rakkautta!

Kuolemalla kuolette, jos ette tottele, valisti Jumala jo Paratiisissa. Kyllä siitä hengellinen kuolema Sanan mukaan yhä seuraa, jos luottaa lakiin ja itseensä, eikä armoon.
    Siksi tulee katsoa Jeesukseen eikä lakiin - tätähän puuhun ripustettuun vaskikäärmeeseen katsomisella Mooses opetti jo vanhaan aikaan.
    Lain tarkoitus on osoittaa ihmisen oma mahdottomuus ja siksi lain tehtävä loppuu uskoontuloon.
    tämäkin ajatus on suoraan Sanasta.

USKOTKO?

"Uskotko, että Jumala on kanssasi kirjoittamassa??", kysyt ja oma vastauksesi puolestani on jo lukkoon lyöty.
    En vain usko, vaan tiedän ja koen, että on. Hän joka tehtävät antaa, opastaa myös matkan varrella.
    Ellei Hän olisi kanssani, en vaivautuisi parjattavaksi; eihän tästä kiitosta saa, eikä asiallisia vastauksia.

Adventisti ei yksinkertaisesti voi korvata järjen päätelmiään Hengen neuvoilla. Vain Jumalan armo voi tehdä ihmeitä. Mutta ellei kukaan julista, ei toivoakaan ole. Taakkoja ei Uudessa Liitossa aseteta kanssaihmisille, vaan "Kantakaa TOISTENNE kuormia, niin te täytätte Kristuksen LAIN", Gal 6:2.

"Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus, sillä se tekee kaiken täydelliseksi.", Kol 3:14.
  17. LOHTUA LAITTOMILLE

Room 11:6
    Mutta jos valinta kerran perustuu armoon, se ei perustu ihmisen tekoihin -- muutenhan armo ei olisi armo. [5. Moos. 9:4,5; Room. 4:4,5; Gal. 3:18; Ef. 2:8].

Armahdettu rakastaa ja armahtaa - lakia vaativa ei armoa tunne. Olkoot sitten mistä tahansa hengellisestä laista kyse - jotka ovat yli Apt 15:28-29.

VASTAAN SEURAAVAAN KUMMAJAISEEN

*** Yrititkö tahallasi antaa sellaisen
    Kirjoittanut: vääristellyn 24.6.2007 klo 02.14

kuvan että joku tällä palstalla uskoisi, että kristittyjen tulisi seurata Mooseksen lakia?

Ihmettelen suuresti - jos on niin että et tiedä että EI KUKAAN täällä tietääkseni seuraa Mooseksen lakia - ei ainakaan adventistit. ***
    ========================= Vastaan:

Yritätkö tahallasi tehdä adventismin naurunalaiseksi? Sillä minä saan tolkuttomasti pilkkaa advariopettajilta juuri siitä, kun raamatullisesti kehotan hylkäämään vanhoihin liittoihin sisältyvät lait. Ja sitten sinä kaikkien advareiden puolesta raivoat minulle ja vannot, että mehän olemmekin jo hyljänneet ne.

Totta onkin, ettette ole lainnoudattajia, sillä vain ympärileikattu noteerataan sellaiseksi.
    Ja teidän kuuliaisuutenne on vain näennäistä, sillä ulkokuoreen te katsotte - kuten amerikan tai juutalaisten mallin mukainen lauantain pyhittäminen - tarkasta sisällöstä ette edes mainitse.

Sinä itse osoitit kirjoituksessasi olevasi paljon pahempi - nimittäin lainVAATIJA - kun selvin sanoin muistutat Mooseksen kautta annetuista 10 käskystä. eritoten niiden hylkäämistä vaativa "laki" annettiin Apt 15. luvussa. Uhmaat siis Jumalaa, kun vaadit kiellettyä asiaa kanssaihmisiltäsi. Viettelet taakan alle ja parempi olisi ... että Jeesus puhuisi sinulle tilanteeseen soveltuvat sanat.

Irvailet, ettei kukaan Mooseksen lakeja seuraa, mutta OIKEUDENMUKAISIA 10 käskyä tietysti. Jos 10 käskyä, ne kivitaulut, ei ole Mooseksen kautta annettu laki, niin ei mikään. Mutta Aatuko sinulle opetti, että mitä suurempi vääristely, sitä paremmin se uppoaa kansaan?

Ei uskovien foorumilla tarvitse toitottaa "Älä tapa", vaan terroristien palstoilla ennemminkin.
    Ilman minkäänlaisia lakeja kukin tosin tietää, ettei saa tappaa. Mutta kiitos Herralle, että esivalta ei turhaan miekkaa kanna, sillä maallisen lain TUOMIOVALTA hillitsee isoa rikollisuutta.
    Jumala sensijaan itse katsoo sisimpään, ei pahojen ajatusten seurauksiin niinkään.

Olette niin syvästi lain orjia, että ette kykene selvin sanoin edes valhetellen sanomaan: olemme hylänneet vanhojen liittojen myötään tuomat lait aina Mooseksen lakeja myöden, joiden ydin on laintaulut. Kunpa Jumalan armovalinta osuisi mahdollisimman moneen teistä, että "Mooseksen peite" silmiltänne väistyisi! Mutta armoa ei voi ottaa, se annetaan.

Room 11:6
    Mutta jos valinta kerran perustuu armoon, se ei perustu ihmisen tekoihin -- muutenhan armo ei olisi armo. [5. Moos. 9:4,5; Room. 4:4,5; Gal. 3:18; Ef. 2:8].
  18. VASTOIN ADVARIN VIHJAILUA - MOOSES EI ANTIKRISTUS

MITÄ sinulla on Moosesta vastaan, kun minun kirjoitukseeni vetoamalla ohjaat ajattelijoita mieltämään Mooses antikristukseksi ja eksyttäjäksi? Jumalalta ei jää huomaamatta tuollainen ylilyönti yleisellä foorumilla.

Vastuun väittämästäsi vierität minulle. Jäljempänä todistan, että nimenomaan Mooseksen vuoksi Jeesus pelastaa koko Israelin. Mooses oli mestari armoon vetoamisessa ja siksi arvostan häntä vakavammin kuin teidän moosestanne - Elleniä.

Mooses tosin rikkoi koko lain sekä fyysisesti että hengellisesti, mutta hänpä laittoikin toivonsa Kristukseen jo edeltä. Sinäkin olet rikkonut koko lain, eikä sinua kukaan silti pilkkaa antikristukseksi.

Mooses ei päässyt hänelle luvattuun Israelin maahankaan, - toisin kuin Joosua ja Kaaleb, nuo ainoat lupauksen saaneista - mutta sai armoon vetoamalla paljon enemmän. Hän sai koko Israelin kansan - pelastetuksi armosta, Room 11:5, 26. Mooses toivoi kadotustuomiota itselleen yhdessä muun Israelin kanssa. Siksi Jeesus ei ikinä hylkää Israeliakaan, sillä Mooses on hänelle rakas.

EVANKELIUMISTA - tulevasta - V.T. todella ennustaa, onhan sen punainen lanka armo ja totuus Kristuksessa. Mutta U.T. on Jeesuksen kuolemalla vahvistettu Hänen verensä liiton testamentti.
    Nurinkurista on se, että V.T:n evankelisuuteen vetoamalla hylkäät U.T:n uudet opit.

Patriarkoista Job ei edes tiennyt V.T:sta tai laista, mutta oli saanut todistuksen Jeesuksesta ja edeltä pani toivonsa siihen, Job 19:25. Kuten toinen advari muistuttaa toisaalla tässä keskustelussa myös Mooseksen tehneen. Mooses katsoi eteenpäin, mutta sinä vaadit paluuta entisiin aikoihin. Jeesuksessa olisi tulevaisuutesi ja toivosi.

Kun sanot, että pyhät kirjoitukset on yhtä kuin Vanha Testamentti, niin miksi sitten jätät välistä pois Uuden Testamentin ja mielessäsi ajattelet jälkeenpäin tehtyjen, mielestäsi pyhien kirjoitusten - Ellenin tekstien - olevan tarpeellisia? Humoristisinta on se, että U.T:in muutamaan jakeeseen vedoten miellät V.T:in evankeliumiksi.

Neljän evankelistan kirjoista ei sinulla ole siteerauksia lainkaan. Minulle ne ovat evankeliumin ydin, sillä niissä on paljon Jeesuksen suusta tulleita lauseita.

Joh. 6:63    
    Henki yksin tekee eläväksi, lihasta ei ole mitään hyötyä. Ne sanat, jotka olen teille puhunut, ovat henki ja elämä. [2. Kor. 3:6]

TÄSSÄ PUHUU MOOSEKSEN PELASTAJA

Joh. 12:48
    Jos joku torjuu minut eikä ota sanojani vastaan, hänellä on kyllä tuomarinsa: se sana, jonka olen puhunut, tuomitsee hänet viimeisenä päivänä. [5. Moos. 18:19]

Joh. 12:49    
    En minä ole puhunut omissa nimissäni. Isä, joka on minut lähettänyt, on määrännyt, mitä minun tulee puhua ja julistaa, [12:49,50: Joh. 7:16+]

Joh. 14:25    
    "Tämän minä olen puhunut teille nyt, kun vielä olen teidän luonanne.

Joh. 14:26
    Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut.

Joh. 14:29
    Olen puhunut tästä jo nyt, jotta te uskoisitte, kun se tapahtuu.

Joh. 15:3
    Te olette jo puhtaat, sillä se sana, jonka olen teille puhunut, on puhdistanut teidät. [Joh. 13:10]

Joh. 15:11    
    "Olen puhunut teille tämän, jotta teillä olisi minun iloni sydämessänne ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi.

Joh. 15:22
    Jos minä en olisi tullut ja puhunut heille, he eivät olisi syyllisiä, mutta nyt heidän on mahdotonta puolustella syntiään. [Room. 7:8]

Joh. 16:1    
    "Olen puhunut teille tämän, ettei uskonne koetuksissa sortuisi.

Joh. 16:4
    Olen puhunut tämän teille siksi, että kun se aika tulee, te muistaisitte minun sanoneen tämän teille. "En ole aikaisemmin puhunut teille tästä, koska olen itse ollut kanssanne.

Joh. 16:25
    "Olen puhunut tästä teille vertauksin. Tulee aika, jolloin en enää käytä vertauksia vaan kerron teille avoimesti kaiken Isästä.

Joh. 16:33    
    Olen puhunut teille tämän, jotta teillä olisi minussa rauha. Maailmassa te olette ahtaalla, mutta pysykää rohkeina: minä olen voittanut maailman." [1. Joh. 5:4]

Joh. 17:8    
    Kaiken sen, minkä olet puhuttavakseni antanut, minä olen puhunut heille, ja he ovat ottaneet puheeni vastaan. Nyt he tietävät, että minä olen tullut sinun luotasi, ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt. [Joh. 7:16+]

Joh. 18:20
    Jeesus vastasi: "Minä olen puhunut julkisesti, koko maailman kuullen. Olen aina opettanut synagogissa ja temppelissä, kaikkien juutalaisten kokoontumispaikoissa. Salassa en ole puhunut mitään. [Mark. 14:49; Joh. 7:26; Ap. t. 26:26]

Joh. 18:21    
    Miksi sinä minulta kysyt? Kysy kuulijoiltani, mitä olen heille puhunut. He kyllä tietävät, mitä olen sanonut."