Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. "Lue kirja "Suuri taistelu", kehottaa tuntematon järkeisopettaja; ihastuneena Elleniin.
    Mutta miksi sen toiseen kertaan lukisin, sillä elämäni päivät ovat liian lyhyet jo Raamatunkin perinpohjaiseen tutkimiseen.
    Mutta elämä opettaa yhdessä sen kanssa, että Raamattu avautuu päivä päivältä yhä syvemmin. Kelle tahansa, joka laittaa kaiken toivonsa Raamatun Herraan.

Vaan mitä tulee kasvottomaan edesvastuuttomuuteen - kertakäyttöinen nimimerkki - niin kannattaakin pysytellä tyystin tuntemattomana, kun noin on jälkeenjäänyt, ajasta. Saattaisi jossain vaiheessa joutua myöntämään - ainakin itselleen - että on kirjoittanut siitä, mistä ei tiedä.

Luepa toisen kirkolliskokouksen päätös, Apt. 15. luku. Uskoon tulleilla fariseuksilla (=Mooseksen lain vaatijat, joiden esimies Paavali oli ennen uskoon tuloaan), on oikeus osallistua tuon kokouksen kulkuun ja sen päätösten kuuliaiseen noudattamiseen. Sen vahvistaa Apt 15:5-6 :

Apt.15:5
    Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: "Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia".   
    6 Niin apostolit ja vanhimmat kokoontuivat tutkimaan tätä asiaa.   

Paavali, joka ennen seurasi Moosesta fariseusten lahkoon kuuluvana, heittää roskana pois niin Mooseksen lait kuin muutkin isien perinnäissäännöt.

Gal. 1:14
    Ja että edistyin juutalaisuudessa pitemmälle kuin monet samanikäiset heimossani ja ylen innokkaasti kiivailin isieni perinnäissääntöjen puolesta.   

Tosin ne fariseukset, jotka eivät olleet tulleet uskoon, kadehtivat tuota vapautta Kristuksessa niin paljon, että kyttäsivät hänen vaellustaan - ilmiantaakseen hänet niinkuin taannoin kommunistit ilmiantavat toisiaan:

Gal 2:4
    Tosin joukkoomme oli tullut eräitä valeveljiä urkkimaan, millaista on se vapaus, jonka me olemme Kristukselta Jeesukselta saaneet. Heidän tarkoituksenaan oli saattaa meidät lain orjuuteen. [Ap. t. 15:24]   

Juuri tämän vuoksi pidettiin Jerusalemissa se toinen kirkolliskokous, kun nämä jopa lähettivät apostolien nimissä kirjeitä, joissa kehotettiin pitämään laki. Nimitys "valheveljet" tulee siitä, kun tekeytyivät kirjeidensä teksteissä tietyiksi tunnetuiksi apostoleiksi. Todiste heistä tässä:

Apt 15:24
    Me olemme kuulleet, että muutamat, jotka ovat tulleet meidän luotamme mutta joita me emme ole lähettäneet, ovat puheillaan järkyttäneet teitä ja saattaneet teidät hämmennyksiin. [Gal. 2:4]   

Väitettiinpä valheellisesti saaduksi uusi Hengen ilmoitus - aivan kuten Ellen väittää v. 1844 tapahtuneen mitä suurimman muutoksen, vaikka sitä odotettua Herran päivää ei sitten silloin ollutkaan. Alkoi muka "tutkiva tuomio" - uusi aikakausi (new age). Tässä linkkijae, mutta lue koko asiayhteys.

2. Tess. 2:2
    ettette heti menetä malttianne ja säikähdä, jos joku vedoten Hengen ilmoitukseen tai muka meidän puheeseemme tai kirjeeseemme väittää, että Herran päivä on jo käsillä. [1. Tess. 4:15-17]

Paavali meni ja heitti roskikseen Mooseksen vaatimukset. Sillä mitä ne ovat itsensä sapatin Herran sisäisen tuntemisen rinnalla. Hänhän on kaikki kaikessa ja täyttää kaikki kaikessa:

Fil. 3:8
    Pidän todella sitä kaikkea pelkkänä tappiona, sillä Herrani Kristuksen Jeesuksen tunteminen on minulle arvokkaampaa kuin mikään muu. Hänen tähtensä olen menettänyt kaiken, olen heittänyt kaiken roskana pois, jotta voittaisin omakseni Kristuksen [Joh. 17:3]    

Raamattu sanoo jossain kohtaa: "Mene ja tee sinä samoin". Sanoo myös, toisessa kohdassa: : "Minkä teet, tee se pian". Siunausta vaellukselle Hengen ohjauksessa! Siihen liittyvät lupaukset. Mutta Mooses ja Ellen eivät voi lupauksiaan täyttää.

antti
  2. ***KELPAAKO
    Kirjoittanut: SINULLE? 30.4.2007 klo 10.57

Adventismia:

Mutta pääkohta siinä, mistä me puhumme, on tämä: meillä on sellainen ylimmäinen pappi, joka istuu Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella TAIVAISSA, TEHDÄKSEEN PAPPISPALVELUSTA KAIKKEINPYHIMMÄSSÄ, SIINÄ OIKEASSA MAJASSA, JONKA ON RAKENTANUT HERRA eikä ihminen. ***

=============== Yritän vastata:

"PÄÄKOHTA"

Niinpä. Että kelpaako minulle? Toki! Mutta ei se ketunhäntä siinä, se mikä kyymäisesti oli asetettu KAIKEN YLÄPUOLELLE - pääkohdankin yläpuolelle: "ADVENTISMIA".

Kuitenkaan tuossa ei ollut adventismia lainkaan ja järjen päätelmin valittujen irtojakeiden avulla ei pääse Sanasta tarkistamaan asiayhteyttä tai kokonaisuutta. Tietensä valkeuden enkelinä esiintynyt tyystin nimetön ja nimimerkitön oli jättänyt pois hakutiedot: kirja, luku, jae.
    ----------------------

On totuttu siihen, että pääkohta adventismissa on Mooseksen lain vaatiminen ja siitä aivan ehdottomasti tietynlainen sapatinvietto sekä kymmenykset, lihan syönnistä pidättäytyminen sekä että Jeesus onkin vain enkeli Miikael.

Mutta jos Sinun puheissasi on pääkohta todellakin iankaikkisessa ylipapissa, Jeesuksessa, niin herää aiheellisia ja elintärkeitä kysymyksiä:

USKOVAT FARISEUKSET JA MOOSEKSEN LAKI - lue Apt 15. luku

Oletko jo käynyt järjestyksessään toisessa kirkolliskokouksessa? Vielä ehtii; se löytyy osoitteessa Apt 15. luku ja siihen voivat osallistua myös fariseukset, uskoon tulleet fariseukset.

Nämä vaativat jopa siellä kirkolliskokouksessa, että pakanuudesta kääntyneiden on ryhdyttävä noudattamaan Mooseksen lakia, siis hengellisen Israelin. Katsotaanpa, mitä apostolit yhdessä KÄSKIVÄT.

Pietarin johdolla kuitenkin päädyttiin päinvastaiseen ja lähetettiin laista vapauttava paimenkirje kaikkiin maailman seurakuntiin. Jos Sinun pääasiasi on ylipappi Jeesus, niin eikös Paavalin tavoin olisi hyväksi heittää nuo roskat pois, Mooseksen kuunteleminen - ja alkaa kasvaa uskonkuuliaisuuteen Päämiehelle? Raamattu ei näet ainoastaan suosittele sellaista, vaan käskee.

Tässä Sinulle "muutama" ilmainen pääsylippu kirkolliskokoukseen:

APT 15:5-6 :

5 Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: "Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia".   
    6 Niin apostolit ja vanhimmat kokoontuivat tutkimaan tätä asiaa.

antti   
  3. Vastaan imagolle "Sirkka Iita".

Tietenkään sinun - tai mitä tuon nimen taakse sitten kätkeytyykään - ei tarvitse vastata, ei tuolla edesvastuuttomalla nimellä, eikä millään muullakaan. Ei k0lmella enkelilläkään.

"Edesvastuuttomalla" tarkoitan ainoastaan sitä, että rekisteröimätön nimimerkki on ihan samaa kuin että ei olisi mitään nimimerkkiä. Kuka tahansa voisi mieltyä samaan nimitykseen ja käytellä sitä.
    Joten, siitä ei edes voisi vastata, kukaan. Tämän vuoksi ei sellaisilla kirjoituksilla ole mitään merkitystä muille kuin vain kirjoittajille itselleen.

Voi väittää jotain ja toisella kertaa toista, kun ei ole henkilönä ottamassa vastuuta. Vaikeaa vastaileminen onkin, kun ajaa kahdella tai kolmella hevosella - Mooses, Ellen, Kristus.
    Minun on helppo vastata uskon saarnastani, sillä ajan vain sillä valkealla ratsulla, jonka kyljessä lukee "Jumalan Sana". Kristuksen oppi selittää itse itseään, joten ei minun tarvitse selitellä pois ristiriitaisuuksia.

"Miksi täällä hyökätään ihmisten kimppuun?", kyselee Sirkka Iita-nimellä ratsastava. Just joo; tekopyhyyden huippu! Täällä on hyökätty mm. minun henkilöäni vastaan pöyristyttävällä herjalla, jatkuvasti. Etpä ole ollut puolustamassa ja nytkin vain syytät hyökkääjäksi, vaikka ei ole mitä vastaan hyökkäisin. Sillä mistäpä sen tietää, vaikkapa vain tietokone olisi laitettu tekaisemaan vastaukset Sirkka Iitana.

Miksi tällä palstalla alinomaan väistellään asiaa ja sensijaan hyökätään persoonan kimppuun?
    Minulla ei ole hätää, sillä olen liitossa ison ja vahvan kanssa. Mutta täällä käy myös satunnaisia vierailijoita, jotka eivät ehkä ole tottuneet tämän palstan erikoisuuteen:
    REKISTERÖITYMÄTTÖMÄT HYÖKKÄÄVÄT REKISTERÖITYNEIDEN KIMPPUUN.

Luottamusta ei herätä se, että nimettömät ,(rekisteröitymätön on yhtä kuin nimetön ja vastuuton), alati syyttelevät tahi syyttävät syyttelijäksi - sivuuttaen asiakysymykset. Keskustelupalstan tarkoitus on asiallinen vuorovaikutus.

*** Kyllä minullakin on oikeus ajatella ihan itse ja muodostaa käsitykseni adventisteistakin.***

Ei todellakaan ole kukaan kieltänyt reksiteröitymätöntä Sirkka Iitaa mielipidettään tuomasta esiin.
    Mutta julkisella foorumilla on yhtä lailla toisilla oikeus vuorovaikutukseen - ottaa kantaa siihen.
    Kyllä tiukatkin eriävät mielipiteet täytyy sietää, jos itsekin mielipiteensä ilmaisee.

EN VASTAILE NIMETTÖMIEN ALOITUKSIIN YLEENSÄ, MUTTA TÄSSÄ TAPAUKSESSA KYLLÄ.

Sillä oli mielenkiintoista se, että rekisteröitymättömän, siis merkityksettömän aloituksen, joka tähtäsi adventismin puolustamiseen ja oli vieläpä olevinaan joku ulkopuolinen tarkkailija - aloitus tempaisi suuret joukot lukijoita ja kirjoittajia mukaan. Annoin sitten minäkin osani ja sain kovat haukut. Vain vastauksia vaille jäin.

antti
  4. Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan.
    Adventismia tuo todella onkin, ei Sanaa.
    Uutta ja vanhaa sekaisin, niin ettei Jeesuksen sanojen mukaan edes leili sitä kestä.

Vuoronperään laitoit irtojakeita Uudesta ja Vanhasta Testamentista. Se juuri on adventismissa koukku ja syötti. Vanha hapate.

Alkuseurakunnan adventistit satiin ojennukseen, mutta virus on kehittynyt ja muuntunut - siis tuo farisealaisuuden eli Mooseksen lain vaatimisen hapatevirus, noin kuvakieltä käyttääkseni. Elikkä eivät fariseukset edes tunnista tai tunnusta itseään fariseuksiksi.
    toisin oli ennen.

Lue Apt 15. luku ja peilaa. (Apt 15:1-35).Oletko Mooseksen lain vaatija so. fariseus vai oletko lukeudutko valkeuden enkeleihin, vai kuka oikein olet? Entäs, onko teitä monta? Silloin nimesi tulee olla "Legio". Miksi käytät peitenimeä "sirkka Iita" jonkinlaisena henkilöhahmona, jota sitten muka puolustat - ajat usealla hevosella?

Uskotko Raamatun Sanaan vai etkö? Tiedän, että jäät sanattomaksi, arvoisa pastori, ja alat etsiä vikaa kirjoittajan persoonasta.

Apt 15. luku sulkee kiistatta pois Mooseksen seuraamisen. Ensin oli kiista, mutta se selvitettiin seikkaperäisesti ja virallinen kirje kaikille seurakunnille lähetettiin.

Milloin adventtiliike tekee saman, minkä kaikki apostolit yhdessä Apt 15. mukaisesti?
    Onko pääoppinne Raamatusta? Ei ole, jos teidän fariseuksenne yhä vaativat kuulemaan Moosesta tai Elleniä.

Apostolien teot:
    15:5 Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: "Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia."
    15:6 Niin apostolit ja vanhimmat kokoontuivat tutkimaan tätä asiaa.

2.Korinttolaiskirje:
    11:14 Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.

Markuksen evankeliumi:
    5:9 Ja Jeesus kysyi siltä: "Mikä on nimesi?" Niin se sanoi hänelle: "Legio on minun nimeni, sillä meitä on monta."

antti
  5. EI PIDÄ
    PAIKKAANSA 30.4.2007 klo 07.04

SANOO YLIFARISEUS.
    ================

Kirjoitin: "Adventisti on fariseus".
    Ylivariseus vastasi: ei pidä paikkaansa.

MIKÄHÄN ADVENTISMISSA SITTEN PITÄÄ PAIKKANSA?

Mikä pitää kutinsa, niin ettei alati muutu? Kun väittävät yhtä jos toista ja sitten kun siihen asiaan tarttu - kiistetään kaikki.

Eivätkö adventistit vaadikaan Mooseksen lakia?
    Eikö olekaan sapattivaatimuksia tai kymmenysvaatimuksia? Tai lihasyöntikieltoa?
    Eivätkö adventistit enää olekaan fariseuksia?
    Onko elenismistä siis luovuttu?
    Voiko olla todettavissa mitään varmaa ja kiistämätöntä tietoa adventismista täällä ruohonjuuritasolla?

Mutta alkuseurakunnan aikoihin joka tapauksessa tuppautui sisään farisealaisuus. Se kitkettiin tiukasti pois, mutta paimenkirje siihen tarvittiin. Uskovaiset fariseukset taipuivat Pietarin ja Paavalin raamatullisiin käsityksiin.

Onkos adventismikin lopultakin päässyt irti Mooseksen laista? Fariseus tarkoittaa Mooseksen lain noudattamista ja sormellaosoittamista niitä kohtaan, jotka eivät sitä noudata tai sitä rikkovat.

Saulus Tarsolaisella oli jopa päämääränä tapattaa kaikki kristityt siksi, että kristillisyys sanoutuu irti lainvaatimisesta.
    Diakoni Stefanus sai sen karvaasti kokea.

Tuhannet kiitokset Vapahtajalle siitä ylifariseuksen vakuutuksesta, että adventismi on sanoutunut irti Mooseksen lain vaatimisesta eli farisealaisuudesta. Paavalille se ei taannoin ollut helppoa, se vapautuminen. Tarvittiin ihme.

Onko se nyt sitten aivan kivuttomasti onnistunut adventisteilta - ainakin itseltään ylifariseukselta. Paavali oli taannoin johtava fariseus, ylifariseus.

EI FARISEALAISUUTTA - EI MOOSEKSEN LAKIA

Apostolien teot: 1. kirkolliskokous (Apt 15.)

Ap.t.15:5
    Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: "Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia."

Rakas lukija, lue kokonaan Ap.t. 15. luku !
  6. MELKEIN TOTUUTTA TIETYSTI

Onko Jumala todella sanonut ... ei se ihan niin ole, kuin Raamattu sanoo ... se pitää selittää uuden ajan (new age) hengen mukaisesti. Jotensakin näin se menee. Se aasinsilta; välimies Kristuksesta siirrytään toiseen, Elleniin ja vain NÄÖN VUOKSI tunnustetaan Kristusta.

Mutta niin on, että jopa riivaajatkin tunnustavat Jeesuksen; ei se vielä todista sydämen kiintymyksestä Elämän Herraan.

Jaakobin kirje:
    2:19 Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.

Ei mitkään muut teot, ei lainalaiset, ei alkeisvoimaiset - vaan uskonvaraiset teot yksin Kristuksen varassa, tuon ainoan välimiehen - todistavat uskovaisuudesta. Ei sillä (ainakaan aluksi) eroa, oletko portto vai patriarkka. Ei lainnoudattaminen sinusta uskovaa tee, vaan luottamus armon Herraan. (Niinpä Paavali sanoo galatalaisia älyttömiksi, kun he USKOON TULTUAAN, ennen pitkää, riensivät takaisin Mooseksen siipien suojaan.

Mutta Jaakob jatkakoon esitystään:

Jaakobin kirje:
    2:19 Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.
    2:20 Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?

2:21 Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille?
    2:22 Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi;
    2:23 ja niin toteutui Raamatun sana: "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi", ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi.

2:24 Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.
    2:25 Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois?
    2:26 Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.

VALKEUS JA VARJOVALKEUS

2.Korinttolaiskirje:
    11:14 Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.

TÄSSÄ HEIDÄN MOTIIVINSA

Gal 4:17 Heillä on intoa teidän hyväksenne, mutta ei oikeata; vaan he tahtovat eristää teidät, että teillä olisi intoa heidän hyväksensä.

antti
  7. Galatalaiskirje:
    1:16 ilmaista minussa Poikansa, että minä julistaisin evankeliumia hänestä pakanain seassa, niin minä heti alunpitäenkään en kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä.

Kaikesta näkee, että sinä, uskova-1, et alun pitäenkään kysy lihalta ja vereltä - vaan Ihmeelliseltä Neuvonantajalta!

Paavalikaan ei kysynyt edes viisaimmilta, apostoleilta - vaan Välimieheksi asetetulta suoraan. Ihmekös, että hänen opetuksensa on kestänyt vuosituhannet.

IHMEITÄ ILMAN MÄÄRÄÄ

Jesaja:
    9:5 Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: IHMEELLINEN neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.

28:29 Tämäkin on tullut Herralta Sebaotilta; hänen neuvonsa on IHMEELLINEN ja ymmärryksensä ylen suuri.

Tuomarien kirja:
    13:18 Herran enkeli vastasi hänelle: "Minkätähden kysyt minun nimeäni? Se on IHMEELLINEN."

2.Aikakirja:
    2:9 Minulle on hankittava paljon puuta, sillä temppeli, jonka minä rakennan, on oleva suuri ja IHMEELLINEN.

Psalmit:
    4:4 Tietäkää: ihmeellinen on Herra hurskastansa kohtaan, Herra kuulee, kun minä häntä huudan.
    17:7 Osoita IHMEELLINEN armosi, sinä, joka pelastat vihamiesten vallasta ne, jotka turvaavat sinun oikeaan käteesi.
    139:6 Senkaltainen tieto on minulle ylen IHMEELLINEN, ylen korkea käsittääkseni sen.

VÄLIMIESOIKEUTTA - armo käy oikeudesta !

1.Timoteuksen kirje:
    2:5 Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus.

PUOLUSTUSPUHEENVUORO

Johanneksen evankeliumi:
    14:16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti.

14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

15:26 Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.

16:7 Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.

1.Johanneksen kirje:
    2:1 Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.

antti
  8. JOS adventismi sanoutuisi irti - se ei liene mahdollista - ellenismistä, niin adventismi joutuisi UUDESTAAN etsimään ja tarkistamaan faktat Raamatusta. Niin siitä tulisi mitä ilmeisimmin kristinoppiin perustuva kirkko. Paavali näet esittää kaiken oleellisen Kristuksen opista. Hän sai kaiken luotettavana ilmestyksenä Herralta.

Paavalin ilmestykset oikeiksi todistaa se, että hänen osallistuessaan Jerusalemin ensimmäiseen kirkolliskokoukseen, hänellä oli aivan samat ajatukset muiden johtajien kanssa. Vaikka ei ollut sitä ennen kysellyt noilta toisilta mitään opinasioista, Gal 1:14-20.
    Jopa ehtoollisen asetuksesta Paavali sai osallistuneiden kanssa yhtäpitävän ilmestyksen. Ellenin oppeja ei ole tällä lailla vahvistettu, eikä Raamattuun tietenkään laitettu.

Paavali jatkaa sitten kirjeessään galatalaisille, että VALEVELJET alkoivat urkkia, mitä Paavalin julistama vapaus Kristuksessa oikein onkaan.
    Näillä ei suinkaan ollut tarkoitus tosissaan liittyä Vapahtajan seuraajiin, vaan vetää heidät takaisin lain orjuuteen.
    Paavali ei hetkeksikään antanut periksi, vaan puhui puhtaan vapauden evankeliumin puolesta.

Niinpä Paavali huomauttaa, että Jerusalemin kokouksessa ainoana rasitteena hänelle, pakanain apostolille, annettiin se, että köyhiä juutalaisia täytyy muistaa taloudellisesti, Gal 2:10. (Sillä 12 juutalaista sukukuntaa pysyvät iäti Jumalan omaisuuskansana.)

Myöhemmin lainvaatijat olivat taas saaneet otetta seurakunnissa, (Antiokiassa). Niinpä pidettiin jälleen Jerusalemissa kirkolliskokous. Siellä muutamat uskoon tulleet fariseukset vaativat, että Mooseksen lakia on noudatettava ja syntyi pitkä väittely.
    Juutalaisten apostoli Pietari sanoi: "Ei mielestäni pidä hankaloittaa niiden elämää, jotka vieraista kansoista kääntyvät Jumalan puoleen.", Apt 15:19.

Pietarin puheen pohjalta paimenkirje lähetettiin seurakuntiin, jossa vapautettiin kaikesta lain taakasta, mutta kehotettiin karttamaan epäjumalanpalveluksen saastuttamaa ja verta sekä sellaista lihaa, josta verta ei ole laskettu pois, Apt 15:20.
    Myös tietyt Vanhassa Testamentissa kielletyt sukulaisavioliitot päätettiin pitää kiellettyinä pakanuudesta kääntyneillekin, haureutena, Apt 15:20, 3. Moos 18:6-18. Lähisukulaisista oli siinä kyse.

Näihin kirkolliskokouksiin ja kaikkiin seurakuntiin lähetettyihin kirjeisiin perustuvat Paavalin opetukset mm. siitä, että olemme "irti laista" ja että "syökää kaikkea, mitä lihakaupasta saa, kyselemättä omantunnon tähden" sekä että itse kukin olkoon omassa mielessään täysin varma, mikä päivä hänelle parhaiten sopii pyhittää lepopäivänä.

Tässä se apostolien paimenkirje, tarkoitettu maailman kaikille seurakunnille:

Apostolien teot:

Apt.15:23 Ja kirjoittivat heidän mukaansa näin kuuluvan kirjeen: "Me apostolit ja vanhimmat, teidän veljenne, lähetämme teille, pakanuudesta kääntyneille veljille Antiokiassa ja Syyriassa ja Kilikiassa, tervehdyksen.
    15:24 Koska olemme kuulleet, että muutamat meistä lähteneet, joille emme ole mitään käskyä antaneet, ovat puheillaan tehneet teidät levottomiksi ja saattaneet teidän sielunne hämmennyksiin,

15:25 niin me olemme yksimielisesti nähneet hyväksi valita miehiä ja lähettää heidät teidän tykönne rakkaiden veljiemme Barnabaan ja Paavalin kanssa,
    15:26 jotka ovat panneet henkensä alttiiksi meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen tähden.
    15:27 Me lähetämme siis Juudaan ja Silaan, jotka myös suusanalla ilmoittavat teille saman.

15:28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava ENEMPÄÄ KUORMAA KUIN nämä välttämättömät:
    15:29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"

15:30 Niin heidät lähetettiin matkalle, ja he tulivat Antiokiaan; siellä he kutsuivat koolle seurakunnan ja antoivat heille kirjeen.
    15:31 Ja kun he olivat sen lukeneet, iloitsivat he tästä lohdutuksesta.

MITÄ VAADITAAN MUUTA, SE ON PAHASTA

Yksi on välimies Jumalan ja ihmisen välillä, Ihminen Kristus Jeesus. On synti nousta välimieheksi Hänen rinnalleen ja lisätä ehdottomia vaatimuksia Jumalan ja jumalisuuden nimissä.

Kirkoilla ja seurakunnilla on tietysti käytännön toimintaan liittyvät sääntönsä ja opetuksensa, mutta ne eivät saa olla pakotteita tämän yli. Mutta tietenkin sinun tulee noudattaa KELVOLLISIA määräyksiä siellä, missä päätät olla jäsenenä.

Vasta jäsenyydestä luopuminen vapauttaa velvollisuuksista. Ja aina täytyy olla mahdollista keskustella sääntöjen raamatullisuudesta.
    Minun mielestäni se on synti, että Ellen G White on otettu toiseksi välimieheksi Jeesuksen rinnalle.
    Sillä hän menee niin paljon yli sen, mitä Raamattu opettaa, että ellenistinen evankeliumi ei ole ainoastaan epäpuhdasta, vaan mielestäni jo ihan eri oppi. Etenkin tutkivan tuomion käsite ja tuo sunnuntaipyhän liittäminen pedon seuraamiseen.

Tämän - lainvaatimisen - vuoksi seurakunnille lähetettiin VAPAUTTAVA kirje:

Apostolien teot:
    15:5 Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: "Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia."

_AnttiVKantola_
  9. Alahuuli lerpattaa
    Kirjoittanut: sinulla 29.4.2007 klo 14.29

Sinä siis kumoat lain, profeetat ja Jeesuksen täytetyn työn.

Eli siihen raamattuusi jääkin sitten vain kannet!
    ================== Luetun ymmärtäminen:

En ymmärrä herjakieltä. vaan jään kummastelemaan, mitä tuo tarkoitti - tuo, että minulla alahuuli lerpattaa. Olen nähnyt tapauksia, että on huuli halvaantunut, mutta minut on Herra varjellut siitä.
    Joka tapauksessa, sellaisesta vaivasta ei pidä ketään tuomita. Vaan anoa terveyttä vaivaan.

Kuinkas onkaan luetun ymmärtäminen? Kummasteleva lukija päättelee: "Sinä siis kumoat lain, profeetat ja Jeesuksen täytetyn työn. Eli siihen Raamattuusi jääkin sitten vain kannet!"

JEESUS RISTILLÄ: "SE ON TÄYTETTY!", Matt 27:46, Luuk 23:46, Mark 15:37-39, Joh 19:30.

Yksi lukija ymmärsi täysin väärin kehnon esitykseni. Ei Jeesus suinkaan täyttymystä odottanutta lain tuomiota tyhjäksi tehnyt täyttämisellään - vaan nimenomaan kantoi kaiken lain tuomion puolestamme. Niin menneet rikkomiset kuin tämänpäiväiset ja tulevatkin.

Hän, Lunastajamme, (Job 19:25), päästi meidät säädösten viidakossa juoksemasta. Emme enää katso omiin tai toisten virheisiin, vaan rakkauteen, joka on alku ja loppu - kaiken täyttymys.

Vasta tuon ristin täyttymyksen jälkeen Raamatun kansien välissä todella on täytettä! Tuohon hetkeen asti laki ja profeetat näkivät, Matt 11:11-14, Luuk 16:16, Room 10:4. Sitä enkelitkin odottivat, 1. Piet 1:12.

Tämä oli taivasten valtakunnan saarnan alku, armon taloudenhoidon lähtökohta - ei tarvitse alahuulen epätietoisena lerpattaa, vaan täysi toivo on totta Kristuksessa riippuville.

antti
  10. JÄTTÄKÄÄMME JO MAAILMAN ALKEISVOIMAT

Niinpä niin; tyypillisiä maailman alkeisvoimia nuo: lainkiihkoilua, henkilöherjaa, yleistä syyttelyä.

Totuudenpuhujan persoonaan ja henk.koht. elämään puututaan valhettelemalla niistä asioista mahdollisimman päinvastaisesti totuuden kanssa. Vai että vuosia on sellaista harjoitettu tällä kristittyjen foorumilla! Ynnä muu, mitä sinä uskova selostit foorumin historiaa.

Opettajat kenties ovat yllyttäneet moiseen, sillä muutoinhan ne olisivat tuominneet tuollaisen rikollisuuden puolelle menevän kunnianloukkaamisen.
    Maailman alkeisvoimien hyväksi käyttämisestä tuossa on kyse. Lapsuudesta se lähtee - kotona on joko ollut hirveän lakihenkistä niin, että vanhempien sana on ollut Jumalan sana. Vanhemmille kirkon sana on ollut Jumalan sana ja tämä sitten ikäänkuin kostautuu omille lapsille, tämä käskyttäminen.

Luulenpa, että adventtikirkon isommat ja vastuullisemmat johtajat vielä ennen pitkää ottavat nuhteluun tuollaiset asiattomasti parjaavat.

Joka tapauksessa maitoruokaa tarvitsevista, hengellisesti alaikäisistä on kyse, kun miettii, kuka tai keitä on hek.koht. herjausten takana. Itse käytän yleensä vain RAAMATULLISIA voimasanoja, hyvän asian puolesta niitä - en kenenkään persoonaa vastaan.
    Paavalin ja Jeesuksen sanontoja olen käyttänyt ja alkuperäisessä käyttötarkoituksessa.

En nimittele vuohipukiksi ja kehota vielä lisäämään pukin partaa. Tietoisesti olen tiirailematta kirjoittajien henkilötietoihin - jotta välttyisin arvioimasta henkilöä. Sillä meillä on taistelu vain henkivaltoja vastaan ja eksytyksiä.

EI VASTAAN VOI RUKOILLA MUTTA PUOLESTA

Vai että oikein julkinen rukouskampanja uskovaa vastaan! Siitä he ovat jo saaneetkin palkkansa - ihmiset palkitsevat ihailulla yms. Mutta on parempi, että kaksi sopii ja rukoilee - salassa. Tällöin Isä maksaa hyvällä rukousvastauksella, (Matt 6:1-8, 7:11, 18:19).

Ehkäpä noille on sanottu, että olette kilttejä lapsia, jos pidätte armon totuuden pimennossa vaikkapa sitten parjaamisen ja vänkäämisen avulla - "tarkoitus keinot pyhittää". Tavanomainen, totuuden vastainen, järjen päätelmähän on, että armosta ei saa puhua, sillä se tekee välinpitämättömäksi.

ALAIKÄISET JA ALKEISVOIMAT

Galatalaiskirje:
    4:3 Samoin mekin; kun olimme alaikäisiä, olimme orjuutetut maailman alkeisvoimien alle.

4:9 Nyt sitävastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän on, kun Jumala tuntee teidät, kuinka te jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien alkeisvoimien puoleen, joiden orjiksi taas uudestaan tahdotte tulla?

Kolossalaiskirje:
    2:8 Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.

2:20 Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:

MAITOA LAPSILLE

1.Korinttolaiskirje:
    3:2 Maitoa minä juotin teille, en antanut ruokaa, sillä sitä ette silloin sietäneet, ettekä vielä nytkään siedä;

Hebrealaiskirje:
    5:12 Sillä te, joiden olisi jo aika olla opettajia, olette taas sen tarpeessa, että teille opetetaan Jumalan sanojen ensimmäisiä alkeita; te olette tulleet maitoa tarvitseviksi, ei vahvaa ruokaa.

5:13 Sillä jokainen, joka vielä nauttii maitoa, on kokematon vanhurskauden sanassa, sillä hän on lapsi;

Ensin maitoa Sanasta - sitten kun on kasvanut uskossa, osaa jo erottaa eksytyksen.
    Vasta uskoon tulleen täytyisi voida tutustua Uuteen Testamenttiin perusteellisesti, ennen kuin alkaa tutkia muuta hengellistä kirjallisuutta.

Raamatun pohjaltahan täällä kaikkea tulisi arvioida, koskapa tämä on kristillinen keskustelukanava.
    Kunhan nuo tyhjänpäiväiset sekä myös selvää toistoa olevat ynnä massakopioidut aloitteet saataisiin jäämään pois, niin foorumistamme tulisi kiva vuorovaikutuskanava. Edellyttäen tietysti, ettei tuhlata tilaa henkilökuvien arviointiin, vaan kristillisyyden asialinjalla pysyttäisiin.

1.Pietarin kirje:
    2:2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen

antti
  11. ***Joo, meille RIITTÄÄ JEESUS VÄLIMIEHEKSI,
    Kirjoittanut: joten EMME 28.4.2007 klo 08.05

ole sinua pyytäneet tänne meidän opettajaksi, kun meillä on jo YKSI OPETTAJA, mutta si ET OLE SINÄ antti kantola, vaan se on PYHÄ HENKI! Epäiletkö sinä HÄNEN kykyjään opettajana? Vai miksi tulet tänne rienaamaan Jeesuksen omia?***
    ===================== Onko näin? - katsotaanpa:

1.
    ***MEILLE RIITTÄÄ JEESUS VÄLIMIEHEKSI***

Kunpa riittäisikin. Mutta ette pidä edes Mooseksen neuvoista kuin ripauksen ja Ellenin te saatatte huonoon huutoon rääväsuisuutenne vuoksi.
    Jos näkisitte tarvitsevanne syntisten Vapahtajaa välimieheksenne, ette kirjoittaisi joukkovoimalla vaan kukin henk.koht.
    Sillä Jeesus ei toimi massojen välimiehenä, vaan yksilöiden sisimmässä. Mikäs teidän nimenne on? Kuka tai keitä olette?

Mark. 5:9
    Ja Jeesus kysyi siltä: "Mikä on nimesi?" Niin se sanoi hänelle: "Legio on minun nimeni, sillä meitä on monta".

2.
    ***EMME OLE SINUA PYYTÄNEET TÄNNE OPETTAJAKSI***

Ei ole KETÄÄN pyydyetty opettajaksi. Kaikkein vähiten tuollaista, joka teitittelee itseään! Tasa-arvoisia vuorovaikutuksessa olevia me kaikki tälläkin kristittyjen foorumilla ollaan.
    Tosin en tiedä, onko teitä monta, vai onko vain 1 minua siinä grillaamassa. Enkä tiedä, oletko jehovalainen vai kuka.

Minä olen sentään tällä foorumilla niitä harvoja rehellisiä ja vilpittömiä - vastaanhan omalla nimelläni asiallisuudestani.
    Toista on sinun suhteesi - emme kukaan tiedä sinusta yhtään mitään. Adventisti tuskin olet, sillä heidän en ole aiemmin tällä foorumilla
    havainnut mainitsevan Jeesusta ainoana ja riittävänä välimiehenä tai Pyhää Henkeä riittävänä opettajana. Vaan ovat välttämättömäksi lisäksi tarjonneet Elleniä.

3.
    ***VAAN SE ON PYHÄ HENKI***

Eihän Pyhä Henki kirjoita fyysisesti, vaan kyllä siinä uskovaisia tarvitaan kynämiehinä. Pyhä Henki käyttää mielellään asiallisia, omalla nimellään esiintyviä kirjoittajia, niinkuin sillä itselläänkin on peittelemätön nimi.

Jos sinä kuulut niihin muihin, jotka viime päivinä on kirjoitellut vastineita kirjoittamiseeni, niin ainakaan siinä tapauksessa ei voi olla Pyhä Henki opettajanne. Niin hävytöntä henkilöön kohdistuvaa on ollut se vastailu.
    JOS sinulla (teillä?) todella on Pyhä Henki ja JOS Jeesus todella on sinun (teidän?) välimiehenne - niin olisitte jo nuhdelleet tuota hervotonta herjaajaa.

Mutta todennäköisesti sinä olet se mies, nyt vain esiinnyt toisessa muodossa - valkeuden enkelinä ja euroopan omistajana.

4.
    ***EPÄILETKÖ PYHÄN HENGEN KYKYJÄ?***

Kuka tahansa voi, lukemalla mitä olen kirjoittanut, todeta asiallisuuteni. En rienaa ketään ,vaan pyrin keskustelemaan tällä keskustelufoorumilla.

Pyhän Hengen täyttämien ja Jeesuksen välimiehekseen uskon kautta omistaneiden olisi jo korkea aika ojentaa noita häväistyskirjoitusten kirjoittelua - eikä lyödä lyötyä vielä lisää. En epäile Hengen kykyjä, mutta Hän tarvitsee jonkun, joka sallii Hänen käyttää sydäntä ja kirjoittavaa kynää.

5.
    ***VAI MIKSI TULIT TÄNNE RIENAAMAAN JEESUKSEN OMIA?***

Jos jotain olen rienannut, niin ehkä sitä oppia, mikä johdattelee flirttailuun - Room 7:3-4. Olenhan todistettavasti puolustanut juuri sitä käsitystä, että Jeesus riittää välimieheksi ja Pyhä Henki opettajaksi.

Lakihan ei sovellu välimieheksi, eikä sitä välimieheksi tarvitakaan: sitä olen parhaan kykyni mukaan yrittänyt Hengen voitelussa opettaa. Ja nimenomaan sitäkin olen korostanut, että emme ole kenenkään opetuksen tarpeessa, sillä Henki ammentaa Raamatusta, joka on aivan riittävä ja selittää itse itseään.

Olen pitänyt esillä sitä totuutta, että välimies on alati käytettävissämme ylimmäisenä pappinamme, joten kukaan ei voi meille kadotustuomiota lausua. Hän on täyttänyt kaiken lain tuomion omassa ruumiissaan ja niin hankkinut meille vapauden säädöksistä - uskon kautta.
    ------------------------------------
    SUORAAN ´VÄLIMIEHEN TESTAMENTISTA

Joh. 9:34
    He vastasivat ja sanoivat hänelle: "Sinä olet kokonaan synneissä syntynyt, ja sinä tahdot opettaa meitä!" Ja he ajoivat hänet ulos.

Joh. 14:26
    Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

JOH 5:40-45 :

40 Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."   
    41 Niin juutalaiset nurisivat häntä vastaan, koska hän sanoi: "Minä olen se leipä, joka on tullut alas taivaasta";

42 ja he sanoivat: "Eikö tämä ole Jeesus, Joosefin poika, jonka isän ja äidin me tunnemme? Kuinka hän sitten sanoo: 'Minä olen tullut alas taivaasta'?"   
    43 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Älkää nurisko keskenänne.   
    44 Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.   
    45 Profeetoissa on kirjoitettuna: 'Ja he tulevat kaikki Jumalan opettamiksi'. Jokainen, joka on Isältä kuullut ja oppinut, tulee minun tyköni.   

TOTUUDENPUHUJALLA EI OLE YÖSIJAA

Joh. 7:20
    Kansa vastasi: "Sinussa on riivaaja; kuka sinua tavoittelee tappaaksensa?"
    Joh. 8:48
    Niin juutalaiset vastasivat ja sanoivat hänelle: "Emmekö ole oikeassa, kun sanomme, että sinä olet samarialainen ja että sinussa on riivaaja?"
    Joh. 8:52
    Juutalaiset sanoivat hänelle: "Nyt me ymmärrämme, että sinussa on riivaaja. Aabraham on kuollut ja profeetat, ja sinä sanot: 'Jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä maista kuolemaa'.

Joh. 10:20
    Ja useat heistä sanoivat: "Hänessä on riivaaja, ja hän on järjiltään; mitä te häntä kuuntelette?"
    Joh. 10:21
    Toiset sanoivat: "Nämä eivät ole riivatun sanoja; eihän riivaaja voi avata sokeain silmiä?"

_AnttiVKantola_
  12. ***Sinä et todellakaan ylennä Jeesusta, vaan itseäsi!***
    ================ Niinkö on?

Jaha, mitenkäs sitten sinun mielestäsi pitäisi kirjoittaa, jotta lukija ymmärtää, että kirjoittaja todella ylentää Kristusta ja lukee roskaksi kaiken muun?
    Jos lakia julistaisin, mainostaisin omia hyviä tekoja. Jos lauantaisapattia vaatisin noudatettavaksi, olisi se ennen muuta oman sapatinvieton korostamista - se olisi: minä, minä, minä.

KONTROLLIHENGET EIVÄT OLE JUMALASTA

Jotain on asenteessasi pielessä, kun aiheen sijasta aina tarkkailet kirjoittajaa ja ennen muuta hänen ulkoista olemustaan. Etsit siitä mahdollista huomauttamisen aihetta. Olet kuin nurinkurinen verkonpaikkaaja - vihainen, kun verkko onkin ehjä, eikä tarvitse paikkaamista.

Kun kirjoittaja ei syyllisty omahyväisyyteen, niin sitten vaan keksit, että kyllä on omahyväinen.
    Jne, jne, jne. Melkoista manipulointia on sinun vuodatuksesi - yrität laittaa sanoja suuhuni.
    Muuten, asetupa lähimmäisen asemaan; mahtaisitkos kestää YHTÄKÄÄN tuollaista henkisen väkivallan hyökkäystä, joita olet harjoittanut kirjoittajia kohti tälläkin foorumilla kiivaasti?

Kun itsessäni ei ole mitään hyvää, olen mielistynyt Jeesuksen vertaukseen, Luuk 18:9-14.

Fariseus ja publikaani   
    9 Muutamille, jotka olivat varmoja omasta vanhurskaudestaan ja väheksyivät muita, Jeesus esitti tämän kertomuksen: [Sananl. 30:12]   
    10 "Kaksi miestä meni temppeliin rukoilemaan. Toinen oli fariseus, toinen publikaani. [Ap. t. 3:1]

11 Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani. [Jes. 58:2; Luuk. 16:15; Ilm. 3:17]   
    12 Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta, siitäkin mitä ostan.' [Matt. 9:14+ | Matt. 23:23+]

13 Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!' [Esra 9:6; Ps. 51:3]   
    14 "Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei.* Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan." [Voidaan kääntää myös: "hän lähti kotiinsa hurskaampana kuin tuo toinen."] [Matt. 21:31 | Matt. 23:12+]   

antti