Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. PÄÄTELKÄÄ ITSE ! - MIIKAL=JEESUS ?

Linkissä vastaukseni 15.4.
    http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000025460849

MUTTA TÄSSÄ LYHYESTI

Enkeleihin rakastuneet eivät näemmä vilkaise Raamattuun toista kertaa.
    Sillä pelkkä vilkaisu vaikkapa Danielin kirjaan osoittaa, että enkeliruhtinas Mikael esiintyy samanaikaisesti "ihmislasten muotoisen olennon" kanssa - enkeli toimii palvelijana, mutta "ihmislasten muotoinen olento menettelee niinkuin se, jolla valta on, Danielin 10. luku.

Joka väittää Jeesusta Mikaeliksi, menettelee kuin nähdessään Jeesuksen sanoisi tälle: Et ole Jumalan Poika ja Ihmisen Poika - olet vain henkiolento.
    Mutta Jeesus sanoo, että ellemme syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo Hänen vertansa, emme pääse sisälle Jumalan valtakuntaan.
    Tuo tarkoittaa sitäkin, että täytyy uskoa Jeesuksen olevan enemmän kuin enkeli. täytyy sydäessään uskoa, että Jeesus on lihaan tullut Jumala.

Juuda 1:9 osoittaa, että Mikael ei uskaltanut tuomita saatanaa, mutta Jumala on jo tuominnut saatanan ja käyttää sitä vain rakkikoirana. Päätelkää tästäkin itse, voisiko Mikael olla Jeesus.

Vielä varoituksen sana Ilmestyskirjan kirjoittajalta:

2 Joh. 1:9
    Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika.

RAKKAUDEN APOSTOLIN ROHKAISU:
    1 Joh 4:16-18 :

1.Joh.4:16 Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.

17 Näin on rakkaus tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa.

18 Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa.

antti
  2. LAIN KIIHKO ON SITÄ, ETTÄ TOSIUSKOVIA VAINOTAAN

Tärkeintä on Kristuksen tunteminen

1 Veljeni, iloitkaa siis Herrassa! Minä en kyllästy kirjoittamaan teille yhä uudestaan samoista asioista, ja sittenhän teillä on tarkka tieto. [2. Kor. 13:11+]

2 Varokaa noita koiria, noita kelvottomia työntekijöitä, noita pilalle leikattuja!

3 Todellisia ympärileikattuja olemme me, jotka palvelemme Jumalaa Hengen ohjaamina, ylpeilemme Kristuksesta Jeesuksesta emmekä luota mihinkään omaamme. [Room. 2:29; Kol. 2:11]

4 Olisi minulla aihetta kyllä siihenkin, minä jos kukaan voisin luottaa siihen mitä minulla on ollut.

5 Minut on kahdeksantena päivänä ympärileikattu, olen syntyperäinen israelilainen, Benjaminin heimoa, heprealainen heprealaisista vanhemmista. Lain noudattajana olin fariseus*, [Ks. selitystä Matt. 3:7.] [1. Moos. 17:12; Luuk. 1:59; Ap. t. 22:3, 26:4,5; Room. 11:1]

6 intoni ja kiivauteni osoitin vainoamalla seurakuntaa, lakiin perustuva vanhurskauteni oli moitteeton. [4. Moos. 25:11,13; Gal. 1:13+]
    7 Mutta kaiken tämän, mikä oli minulle voittoa, olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi. [Matt. 13:44,46]

8 Pidän todella sitä kaikkea pelkkänä tappiona, sillä Herrani Kristuksen Jeesuksen tunteminen on minulle arvokkaampaa kuin mikään muu. Hänen tähtensä olen menettänyt kaiken, olen heittänyt kaiken roskana pois, jotta voittaisin omakseni Kristuksen [Joh. 17:3]

9 ja jotta kävisi ilmi, että kuulun hänelle. Näin minulla ei enää ole mitään omaa, lain noudattamiseen perustuvaa vanhurskautta, vaan se vanhurskaus, jonka perustana on usko Kristukseen ja jonka Jumala antaa sille, joka uskoo. [Room. 1:17, 3:21,22, 10:3,4]

10 Minä tahdon tuntea Kristuksen ja hänen ylösnousemisensa voiman ja tulla hänen kaltaisekseen osallistumalla hänen kärsimyksiinsä ja kuolemaansa. [Room. 8:17; 2. Kor. 4:10,11; 1. Piet. 4:13]

11 Ehkä silloin saan myös nousta kuolleista. [Room. 6:5]

pakanain apostoli
  3. Jeesus vastaa
    Kirjoittanut: tuolle.... 15.4.2007 klo 07.03

Roskajoukolle: ÄLKÄÄ LUULKO, ETTÄ MINÄ OLEN TULLUT KUMOAMAAN LAKIA JA PROFEETTOJA, MINÄ EN OLE TULLUT KUMOAMAAN VAAN TÄYTTÄMÄÄN.
    ============== Roskajoukon puolustus:

Vai niin - Jeesus inttää nimetönnä, kun ei uskalla olla oma itsensä? Mutta totta se on.
    Jeesus tuli lain täyttämään kertaheitolla ja sitten kuittasi: "Se on täytetty!"

Tarkkaan ottaen hän vakuutti lain loppuneen jo Johannes Kastajaan, Luuk 16:16, Matt 11:12-13, Luuk 9:60. Toki synti on synti edelleen sille, joka ei ota vastaan sovitusta Kristuksessa.

Mihail Gorbatsov ajoi alas Neuvostoliiton systeemit; kumosi ne ja antoi sijaa vastuulliselle vapaudelle. Johannes Kastaja taisi ajaa alas lain, kun hän kastoi Jeesuksen uudeksi ylimmäiseksi papiksi. Hän oli suurin ihminen, mutta vanhanaikaisen lainalaisuutensa vuoksi uudessa liitossa vähäisin, Matt 11:11-14, (Matt 5:17-26).

JEESUS NOSTI LAINNOUDATTAMISEN VAATIMUKSET SELLAISELLE TASOLLE, ETTÄ VANHALLA LAILLA EI OLE MITÄÄN VIRKAA USKOVAN ELÄMÄSSÄ. Viimeistä piirtoa myöden silti on lakia noudatettava, jos lain alla on. Sitähän Jeesus vakuuttaa. Elikkä on aivan välttämätöntä vaihtaa "aviomiestä", (Rm.7:3-6), jos tahtoo elää.
    -------------------------------

Daavid kokosi ensimmäisen armeijansa roskaväestä, samoin Jeesus opetuslapsensa. Ovat vilpittömämpiä kuin terveet omahyväiset. Syntisten ystäväksi Häntä haukuttiin jo silloin. Ainakin minä olen mieluummin heikko, jotta Hengen voimalle olisi sijaa. Myös ovi sopivasti rempallaan, jotta Herra pääsee sisään.
    Omasta puolestaanko Jeesuksen täytyi täytellä vanhaa lakia, vaikak Hän tuli uuden aluksi? Ei itsensä tähden, vaan minun puolestani. Se on täytetty!
  4. PAHASTA SANOMASTA PAHA PALKKA

Kukahan maksaa palkkaa kolmen-tuomion-enkelin julistuksesta? Ei ainakaan Aabrahamin, Jaakobin ja Iisakin Jumala! Todennäköisesti oma liha. Mutta tuskin tuon pastorin taakse asettuvat sentään kaikki muut pastorit.

Kolme-enkeliä julistaa foorumilla puolivirallisesti RAAMATUN TOTUUDEN VANHENTUNEEKSI ja sijaan astuneen ELLENIN KESKUKSEN JULISTUKSEN! Voi meitä poloisia toisinajattelijoita!
    Tokkopa se antikristuksen väärä profeetta muualta tulee kuin EGW-keskuksen kautta. Sillä noin ehdotonta julistusta kauhulla kunnioitetaan; täydestä meni vastaavantyyppinen propaganda 1940-luvulla.

Ei enää edes viittauksia Sanaan - vain EGW:n kirjallisuuteen! Kulmakivenä sanonta: "Profetian henki on Jeesuksen todistus". Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko - mormonit - sekä Jehovan Todistajat varmaankin pian lyöttäytyvät yhteen Adventtikirkon kanssa, sillä nuo kaikki ovat olevinaan Kristuksen morsian ja vihamielisyys (kateus) nyky-Israelia kohtaan yhdistää.
    ----------------------------------

HYVÄSTÄ SANOMASTA HYVÄ PALKKA

Rohkenen yhtyä ikuiseen totuuteen, Jes 60:9-16 :

Jes 60:9 Kaukaisten rantojen alukset kerääntyvät, kärjessä Tarsisin-laivat. Ne tuovat poikasi kaukaa, tuovat heidän hopeansa ja kultansa Herran, sinun Jumalasi, nimen kunniaksi, kunniaksi Israelin Pyhälle. Hän antaa sinulle loiston ja mahdin.

10 Muukalaiset rakentavat sinun muurisi, heidän kuninkaansa palvelevat sinua. Vihassani olen sinua lyönyt, mutta rakkaudessani minä sinua armahdan. [Jes. 54:8]

11 Sinun porttisi ovat aina avoinna, niitä ei suljeta päivällä eikä yöllä. Niiden kautta sinulle tuodaan kansojen rikkaudet, niistä saatetaan kuninkaat sinun luoksesi. [Ilm. 21:24,25]

12 Mutta kansa tai valtakunta, joka ei palvele sinua, on tuhon oma, se hävitetään maan päältä.   
    13 Libanonin rikkaus saapuu luoksesi, sypressit, puksipuut, vuorimännyt, kaunistamaan minun pyhäkköni paikkaa. Tämän jalkojeni sijan minä korotan kunniaan. [Jes. 35:2]

14 Pää kumarassa saapuvat luoksesi sortajiesi pojat, ja kaikki, jotka ovat sinua halveksineet, heittäytyvät suutelemaan jalkojasi. He antavat sinulle nimen Herran kaupunki ja nimen Siion, Israelin Pyhän asumus.

15 Vaikka olit syrjitty, vaikka sinua hyljeksittiin eikä kukaan käynyt luonasi, minä olen korottanut sinut pysyvään kunniaan, iloksi tuleville sukupolville.

16 Vieraat kansat imettävät sinua, kuninkaat sinua ruokkivat, ja silloin tiedät, että minä, Herra, olen sinun pelastajasi, että sinun lunastajasi on Jaakobin Väkevä. [Jes. 49:23]   

antti
  5. eepu* on vielä fariseus, lain kiivailija - osoittaa Paavali, entinen fariseus. Hän tekee Paavalin valhettelijaksi. Kun evankeliumin voiman sijaan tuputtaa pelkkää kuollutta oppia - lain kirjainta.

Paavali tahtoi osoittaa Jumalan voiman vajavaisessa saviastiassa - oppi oli toissijainuen. Mutta harhaoppeja hän vastusti henkeen ja vereen.

1. Kor. 1:16
    Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut

Rakkauden kaste ratkaisee uskovien opinkiistat.

Mutta kirjanoppineile ja fariseuksille Jeesus, Johannes ja Paavali joutuvat toteamaan:

Matt. 3:7
    Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?

Matt. 12:34
    Te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te saattaisitte hyvää puhua, kun itse olette pahoja? Sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu.

Matt. 23:33
    Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?

Luuk. 3:7
    Niin hän sanoi kansalle, joka vaelsi hänen kastettavakseen: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on teitä neuvonut pakenemaan tulevaista vihaa?

Gal 2:4 Tosin joukkoomme oli tullut eräitä valeveljiä urkkimaan, millaista on se vapaus, jonka me olemme Kristukselta Jeesukselta saaneet. Heidän tarkoituksenaan oli saattaa meidät lain orjuuteen. [Ap. t. 15:24]

GAL 1:8-10 KIROTUT OPINKIISTAT

Gal 1:8 Julistipa kuka tahansa teille evankeliumia, joka on vastoin meidän julistamaamme -- vaikkapa me itse tai vaikka taivaan enkeli -- hän olkoon kirottu. [1. Kor. 16:22]

9 Toistan sen, minkä olen ennenkin sanonut: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä minkä olette saaneet, hän olkoon kirottu.

10 Yritänkö minä tässä vaikuttaa ihmisiin? Tai kukaties Jumalaan? Pyrinkö olemaan ihmisille mieliksi? Jos vielä pyrkisin miellyttämään ihmisiä, en olisi Kristuksen palvelija. [1. Tess.
  6. Ensinnäkään se ei ole Miikael vaan Mikael. Miksiköhän adventismi on jämähtänyt kunnioittamaan enemmän vanhaa liittoa? Nimittäin Uudessa Testamentissahan se kirjoitetaan asiaan kuuluvasti yhdellä iillä: Mikael. Onhan adventistien new age- lehtikin "nykyaika". Tulkoot siis nimetkin ajan tasalle.

Heidän tarkoituksensa ei liene ylentää enkeli Mikael Jumalan ainokaiseksi Pojaksi, Jeesukseksi - vaan ALENTAA JEESUS - Jumalan ainokainen Poika - enkeli Mikaeliksi.

Adventismi perustaa viekkaan väittämänsä Ilm 12. lukuun.

Mutta jokainen voi jo pelkästään Ilm 12 luvusta, rukouksen hengessä päätellä, että Jeesus ja Mikael eivät millään muotoa voisi olla yksi ja sama. Sillä tuo "Naista ja lohikäärmettä" kuvaava luku osoittaa, että arkkienkeli Mikael suojelee Jeesusta siinä vaiheessa, kun Jeesus syntyy avuttomaksi ihmiseksi maailmaan.

On ilmeistä, että Mikael varmistaa Jeesuksen turvallisuutta aina Johanneksen kasteeseen asti. Silloin Pyhä Henki laskeutuu Jeesukseen ja niin Hänellä taas on kaikki valta ja voima.

Jeesuksen ilmestys Johannekselle, luku 12, kuvaa Jeesuksen syntymää, varjeltumista ja tehtävän täyttämistä. Sekä hänen seuraajiaan ja taistelua pahaa vastaan.

"Nainen" on ensinnäkin neitsyt Maria, mutta naisella kuvataan myös koko Israelia, mikä käy ilmi jo alussa, Ilm 12:1. Mikael mainitaan jakeessa 7, johtavana valkeuden enkelinä, taistelemassa enkelijoukkoineen langennutta johtajaenkeliä ja tämän enkelijoukkoja vastaan.

Kyse on siis hyvän ja pahan henkiolentojen välisestä taistelusta - se taistelu jatkuu yhä - mutta nyt täällä maan päällä.

PELKÄISIKÖ JEESUS SAATANAA ?

Mutta ylienkeli Mikael pelkäsi tai ainakin tunsi pelonsekaista kunnioitusta väkevää kohtaan.
    Jeesus nimitteli saatanan hengessä toimivia kirjanoppineita "käärmeen sikiöiksi" - tätä ei Mikael olisi rohjennut, apostoli Juudan mukaan.

JUUDAAN KIRJE 1:9 paljastaa, että Mikael ei rohjennut tuomita saatanaa - vaan jätti tuomion Jeesuksen asiaksi! Niinpä olisi sairasta kieroutta väittää, että Mikael=Jeesus.

Juud. 1:9
    Ei edes ylienkeli Mikael, kiistellessään Mooseksen ruumiista Paholaisen kanssa, rohjennut herjata eikä tuomita tätä, vaan sanoi: "Nuhdelkoon Herra sinua!" [5. Moos. 34:6 | Sak. 3:2; 2. Piet. 2:11].

Ilm. 12:7
    Taivaassa syttyi sota. Mikael ja hänen enkelinsä kävivät taisteluun lohikäärmettä vastaan. Lohikäärme enkeleineen teki vastarintaa [Dan. 10:13,21; Juud. 9]

MIKAEL - "ERÄS ENSIMMÄISIÄ ENKELIRUHTINAITA"

Ellenismin (adventismin) mukaan, kuten he itse tälläkin foorumilla yhtenään todistelevat, Jeesus=Mikael. Näin he alentavat Jeesuksen vain erääksi suurehkoksi enkelijohtajaksi.
    SILLÄ adventistien paljon käyttämä Daniel selvittää Dan 10:13 ja 10:21, että Mikael on vain enkeli. Erikseen Daniel puhuu ihmisen muotoisesta jumalolennosta, mm. Dan 3:24-25 ja 7:13 ja 10:7-22.

Huomaa, että "ENKELI" Mikael tulee "IHMISEN MUOTOISEN" avuksi. Nämä eivät siis voisi olla yksi ja sama. Selvästi siinä enkelillä on palvelijan osa ja ihmisen muotoisella on komento hallussaan.
    Eritoten vertaa enkeliä ja ihmisen muotoista:
    DAn 10:13, 16, 18, 21.

"Yksi enkeliruhtinaista", "ylienkeli Mikael" ei siis missään tapauksessa voisi olla "Jumalan ainokainen Poika".

[Kokonaan toinen asia on pohtia, olisiko toinen Danielin 10 luvussa mainittu "olento" Jeesus - se, joka kosketti Danielin huulia (jae 19) ja antoi Danielille voiman - sillä Daniel ei kutsu häntä enkeliksi lainkaan, vaan sanoo: "olento, ihmislasten muotoinen" (jae 16).
    Dan 3:24-25 tekee mahdolliseksi em. tulkinnalle.]

Adventismi so. ellenismi on kokonaan väärässä. Sillä Mikael on vain yksi palvelevista enkeleistä, mutta Jeesus on Jumalan vertainen, on Isän ainokainen Poika.

_AnttiVKantola_
  7. JOHANNEKSELTA MUUTAKIN KUIN ILMESTYSKIRJA

Luepas, eepu*, Raamatusta, äläkä "Tutkivasta tuomiosta". Jeesus ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan syyllistyi vielä suurempaan lain rikkomiseen- sanoi Jumalaa Isäkseen. Neuvoipa opetuslapsiakin seuraamaan jälkiään. Jopa kutsumaan Jumalaa Isäkseen.

Rakkaus totuuteen on avain Sanan ymmärtämiseen - ja yleensäkin luetun ymmärtämiseen. Äläkä vesitä uskonasiaa pelkäksi kastepaatokseksi. Eivätkä lukuisat linkit korvaa aitoa pohdintaa!

JOH 5:18
    Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.   

Häikäilemättömästi te ellenistit oikeastaan väitätte apostoli Johannesta valehtelijaksi - kuitenkin Johanneksen kirjoittama Ilmestyskirja on teidän oppinne KULMAKIVI!

ELLENISTIT EIVÄT LUOTA JEESUKSEN LÄHIMMÄN APOSTOLIN KUVAUKSIIN JEESUKSESTA JA KUITENKIN HEIDÄN OPPINSA KULMAKIVI ON JEESUKSEN ILMESTYS JOHANNEKSELLE!!!

Adventismin mukaan se oli vain fariseusten väite, se että Jeesus rikkoi sapatin! Kuten myös se, että Jumala on Hänen Isänsä ja uskovaisten Isä! Jos olisi vale se, että Jeesus rikkoi sapattia, niin olisi vale sekin, että Jumala on Hänen Isänsä. Sillä Johannes todistaa näistä molemmista asioista yhdessä - että rikkoi sapattia ja että sanoi Jumalaa Isäkseen.

Kukaan ei kyennyt estämään Jeesusta kumoamasta rahanvaihtajain pöytää temppelissä, koska Hän on temppelin Herra. Kukaan ei voinut estä sapatin rikkomista, koska Hän on sapatin Herra.

Kukaan ei voinut kiistää, että Hän on Isän Poika ja Armonruhtinas, sillä Hän paransi sairaita, vieläpä sapattina. Myös Hänen opetuslapsensa ovat sapattilain ja kaiken lain YLÄPUOLELLA.

Siksikö ellenistit sanovat ihmeparantumisia saatanan työksi, kun ne juuri todistavat, että Jeesus on Jumalan vertainen? Mutta minä uskon, että Jeesus on todella Jumalan Poika ja sapatin Herra.
    -----------------------------------
    SAPATIN HERRA JA JUMALAN POIKA
    - todistaa Ilmestyskirjan kirjoittaja

Joh 2:17
    Silloin opetuslapset muistivat, mitä kirjoituksissa sanotaan: "Kiivaus sinun temppelisi puolesta kuluttaa minut." [Ps. 69:10].

USKO POIKAAN ELI TOTTELE POIKAA !
    Joh 3:35
    Isä rakastaa Poikaa ja on antanut kaiken hänen valtaansa. [Matt. 11:27+]   
    36 Sillä, joka uskoo Poikaan, on ikuinen elämä, mutta joka ei tottele Poikaa, se ei pääse näkemään elämää, vaan Jumalan viha pysyy hänen yllään. [Joh. 6:47, 20:31; 1. Joh. 5:11-

EI LAIN ALLA VAAN HENGEN ALLA
    Joh 4:23
    Tulee aika -- ja se on jo nyt -- jolloin kaikki oikeat rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa. Sellaisia rukoilijoita Isä tahtoo.

JUMALAN POJALLA ON VALTA YLI SAPATIN
    Joh 5:18
    Tämä vain lisäsi juutalaisten halua ottaa Jeesus hengiltä. Hänhän ei ainoastaan rikkonut sapattikäskyä, vaan vieläpä sanoi Jumalaa omaksi isäkseen ja teki siten itsestään Jumalan vertaisen. [Joh. 10:33].

EI TUTKIVAA TUOMIOTA, VAAN LAUPEUDEN TUOMIO LAUPIAILLE
    Joh 5:24 "Totisesti, totisesti: se, joka kuulee minun sanani ja uskoo minun lähettäjääni, on saanut ikuisen elämän. Hän ei joudu tuomittavaksi, vaan hän on jo siirtynyt kuolemasta elämään. [Joh. 3:16, 6:40,47].

ELÄMÄ EI OLE LAISSA VAAN POJASSA
    Joh 5:39 Te kyllä tutkitte kirjoituksia, koska luulette niistä löytävänne ikuisen elämän -- ja nehän juuri todistavat minusta. [Room. 1:2+]   

JOH 6:28-29 : JUMALAN TEKOJA ELI USKOA JEESUKSEEN
    6:28 He kysyivät: "Mitä meidän tulee tehdä, että tekomme olisivat Jumalan tekoja?"   
    29 Jeesus vastasi: "Uskokaa häneen, jonka Jumala on lähettänyt. Se on Jumalan teko." [1. Joh. 3:23]   
    EI JÄRKEILEMÄLLÄ VAAN SYDÄMEN USKOLLA
    Joh 6:44 Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä. Sen, joka tulee, minä herätän viimeisenä päivänä.

EI LAIN TEKOJA VAAN YHTEYTTÄ JOKA PÄIVÄ
    Joh 6:55 Minun lihani on todellinen ruoka, minun vereni on todellinen juoma.

KIRJOITUKSET OHJAA USKOON EIKÄ LAKIIN
    Joh 6738 Joka uskoo minuun, 'hänen sisimmästään kumpuavat elävän veden virrat', niin kuin kirjoituksissa sanotaan." [Jes. 58:11].

VAPAUTTAVA TOTUUS EI OLLUT LAISSA -JEESUS ON TOTUUS
    Joh 8:32 Te opitte tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teistä vapaita." [Room. 6:18, 8:2; Gal. 5:1]   

TÄMÄ ON TUTKIVAN TUOMIO - Joh 9:39 (30-39)

Joh 9:30 "Merkillistä", mies vastasi, "että te ette tiedä, mistä hän on -- ja kuitenkin hän on antanut minulle näköni.   
    31 Kaikkihan me tiedämme, että Jumala ei kuuntele syntisiä, mutta sellaista hän kuulee, joka kunnioittaa häntä ja elää hänen tahtonsa mukaisesti. [Sananl. 15:29; Miika 3:4; Sak. 7:13]   
    32 Ikipäivänä ei ole kuultu, että joku olisi avannut sokeana syntyneen silmät.   
    33 Jos hän ei olisi Jumalan mies, hän ei olisi pystynyt sellaiseen."

34 Silloin fariseukset sanoivat: "Sinä olet syntymästäsi syntinen, syntiä täynnä koko mies -- ja sinä rupeat opettamaan meitä!" He ajoivat miehen ulos.

35 Jeesus sai kuulla, että mies oli ajettu ulos, ja tavatessaan tämän hän kysyi: "Uskotko Ihmisen Poikaan?"   
    36 "Herra, kuka hän on?" mies kysyi. "Sano, jotta voisin uskoa."   
    37 Jeesus sanoi: "Sinä olet nähnyt hänet. Hän on tässä ja puhuu kanssasi." [Joh. 4:26]   
    38 "Minä uskon, Herra", mies sanoi ja lankesi maahan hänen eteensä.

39 Jeesus sanoi: "Minä olen tullut tähän maailmaan pannakseni toimeen tuomion: sokeat saavat näkönsä ja näkevistä tulee sokeita." [Joh. 4:26].   

EI LAIN TEOISTA NÄY - VAAN UHRAUTUMISESTA

JOH 12:24 Totisesti, totisesti: jos vehnänjyvä ei putoa maahan ja kuole, se jää vain yhdeksi jyväksi, mutta jos se kuolee, se tuottaa runsaan sadon. [1. Kor. 15:36]   
    25 Joka rakastaa elämäänsä, kadottaa sen, mutta joka tässä maailmassa panee alttiiksi elämänsä, saa osakseen ikuisen elämän. [Matt. 10:39, 16:25; Mark. 8:35; Luuk. 9:24, 17:33]   

JOH 13:34 Minä annan teille uuden käskyn: rakastakaa toisianne! Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toinen toistanne. [Mark. 12:31+; Joh. 15:12; 1. Joh. 3:11, 4:21]   
    35 Kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos te rakastatte toisianne."   

HÄN KÄSKI RAKASTAA IHMISTÄ - EI LAKIA
    Joh 15:12 Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. [Joh. 13:34+.

IKUINEN ELÄMÄ
    Joh 17:3 Ja ikuinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen. [Fil. 3:8].

SILLOIN MAAILMA YMMÄRTÄÄ
    Joh 17:23 Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti yhtä, ja silloin maailma ymmärtää, että sinä olet lähettänyt minut ja että olet rakastanut heitä niin kuin olet rakastanut minua.   

HUOLENPITO ON RAKKAUTTA - SE UUSI KÄSKY

JOH 19:26 Kun Jeesus näki, että hänen äitinsä ja rakkain opetuslapsensa seisoivat siinä, hän sanoi äidilleen: "Nainen, tämä on poikasi!" [Joh. 13:23+]   
    27 Sitten hän sanoi opetuslapselle: "Tämä on äitisi!" Siitä hetkestä lähtien opetuslapsi piti huolta Jeesuksen äidistä.   

Joh 21:17 Vielä kolmannen kerran Jeesus kysyi: "Simon, Johanneksen poika, olenko minä sinulle rakas?" Pietari tuli surulliseksi siitä, että Jeesus kolmannen kerran kysyi häneltä: "Olenko minä sinulle rakas?", ja hän vastasi: "Herra, sinä tiedät kaiken. Sinä tiedät, että olet minulle rakas." Jeesus sanoi: "Ruoki minun lampaitani.   

Joh 21:25 Paljon muutakin Jeesus teki. Jos kaikki vietäisiin kohta kohdalta kirjaan, luulen, etteivät koko maailmaan mahtuisi ne kirjat, jotka pitäisi kirjoittaa. [Joh. 20:30]   

antti