Tänään kuulin omin korvin adventistisaarnaajan nimittävän Jeesusta Miikaeliksi. Miten sitten asia on? Seuraavassa vään taustaa enkeli Miikaelista ja enkeliopista yleensä.
http://www.kotimaa.fi/askel/html/selitys.htm
Onko Jeesus enkeli Miikael?
58
818
Vastaukset
Hänhän toteutti ammattiaan adventtikirkon opinkohdan 17. mukaan, jossa Ellen White on "jatkuvana ja arvovaltaisena totuuden lähteenä ja tarjoavat seurakunnalle lohdutusta, ohjausta, opetusta ja ojennusta."
"Mooses meni läpi kuoleman, mutta Miikael tuli alas ja antoi hänelle elämän ennenkuin hänen ruumiinsa mätäni. Saatana yritti pitää ruumiin väittäen sitä omakseen; mutta Miikael herätti Mooseksen kuolleista ja vei hänet taivaaseen. Saatana puhui katkerasti Jumalaa vastaan... mutta Kristus ei nuhdellut vastustajaansa... Hän sävyisästi viittasi Isäänsä, sanoen, ´Herra sinua nuhdelkoon´." (Ellen White, Early Writings, s. 164)
Whiten Jeesus ei ole osa kolmiyhteistä Jumalaa, vaan erillinen olento eli enkeli Miikael: "Kristus viittasi Isäänsä, sinua nuhdelkoon Herra", mutta Juudaan kirjeen jae 9 sanoo "Mutta ei ylienkeli Miikaelkaan, kun riiteli ja väitteli Perkeleen kanssa Mooseksen ruumiista, rohjennut lausua herjaavaa tuomiota, vaan sanoi: ´Rangaiskoon sinua Herra!´" Raamatusta ei mitenkään tule sellaista käsitystä, että Miikael-enkeli ja Kristus-Jumala olisivat yhtä tai yksi ja sama henkilö, vain White väärä profeetta voi tällaista valehdella. Mutta hän yrittääkin väittää, että tämän Raamatunvastaisuuden hänelle näytti Jumala näyssä: "Juuri ennen lähtöä kokoukseen, minut herätettiin joihinkin mielenkiintoisiin näkymiin, jotka näin näyssä... Näytti siltä, että enkelit raottivat pilveä ja päästivät valon säteitä taivaasta. Aihe, joka näin vaikuttavasti esitettiin oli Mooseksen tapaus... Enkelit hautasivat hänet, mutta Jumalan Poika tuli alas ja nosti hänet kuolleista ja otti hänet taivaaseen.(Ellen White, Testimonies for the Churh, Vol. 1, s.659)
"Liiton enkelin täytyi puhua. Hänen äänensä piti kuulua hänen omassa temppelissään. Kristuksen täytyi tulla lausumaan sanoja, jotka selvästi ja varmasti ymmärrettäisiin. Hänen, totuuden alkuperän, piti erottaa totuus ihmispuheen akanoista, jotka olivat tehneet sen tehottomaksi. Jumalan hallistusperiaatteet ja lunastussuunnitelma piti selvästi määritellä. Vanhan testamentin opetukset tuli täydellisesti selvittää ihmisille." (Ellen White, Alfa ja Omega, osa 4., s. 23-24)- hirvas
ovat väittämät, että Mikael olisi Jeesus. Myös kolmiyhteinen Jumala on ihmisjärkeilyn tulosta. Kummallakaan ei ole ainuttakaan raamatullista perustetta.
hirvas kirjoitti:
ovat väittämät, että Mikael olisi Jeesus. Myös kolmiyhteinen Jumala on ihmisjärkeilyn tulosta. Kummallakaan ei ole ainuttakaan raamatullista perustetta.
Jeesus puhuu tässä Jumalasta eli itsestään, Isästä ja Pyhästä hengestä:
"Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut." (Joh 14:26) Tässä Pyhä Henki on persoona, vain persoona voi tulla, opettaa ja muistuttaa. Isä on persoona, vain persoona voi lähettää. Puhujana tässä toimiva Jeesus on persoona, vain persoona sanoa ja profetoida näistä tulevista.
”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.” (Matt 28:19) Miksi ihmeessä Jeesus käskisi kastaa johonkin muuhun kuin Jumalan nimeen? Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, aivan samanvertaisina tässä. Kaikki kolme ovat Jumalan persoonia ja silti yksi.
Kolmiyhteinen/kolminaisuus-nimike on vain omaksuttu helpottamaan Jumalan kuvausta, ettei tarvitse joka kerta alkaa selittämään, mistä on kyse. Ja koska kolminaisuus tai kolmiyhteisyys on yleisesti käytössä kristikunnassa, niin siinä ei tule väärinkäsityksiä kenellekään.- Ruhtinas? * * *
hirvas kirjoitti:
Dan.12:1-4 Siihen aikaan nousee Miikael, se suuri enkeliruhtinas, joka seisoo
sinun kansasi lasten suojana. Ja se on oleva ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä saakka, kuin kansoja on ollut, hamaan siihen aikaan asti. Mutta siihen aikaan pelastetaan sinun kansasi, kaikki, jotka kirjaan kirjoitetut ovat.
2. Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.
3. Ja taidolliset loistavat, niinkuin taivaanvahvuus loistaa, ja ne, jotka monta vanhurskauteen saattavat, niinkuin tähdet, aina ja iankaikkisesti.
4. Mutta sinä, Daniel, lukitse nämä sanat ja sinetöi tämä kirja lopun aikaan asti. Monet sitä tutkivat, ja ymmärrys lisääntyy.
Jeesushan ei ole Enkeli, mutta Enkelit ovat Jeesuksessa Hänen luomiaan olentoja.
Voiko Mikael olla Enkeleiden ruhtinas, vai onko Jeesus Enkeleiden Ruhtinas?
Ovatko sama vai eri valtasuhteessa? - testamentista
uskova_1 kirjoitti:
"Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut." (Joh 14:26) Tässä Pyhä Henki on persoona, vain persoona voi tulla, opettaa ja muistuttaa. Isä on persoona, vain persoona voi lähettää. Puhujana tässä toimiva Jeesus on persoona, vain persoona sanoa ja profetoida näistä tulevista.
”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.” (Matt 28:19) Miksi ihmeessä Jeesus käskisi kastaa johonkin muuhun kuin Jumalan nimeen? Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, aivan samanvertaisina tässä. Kaikki kolme ovat Jumalan persoonia ja silti yksi.
Kolmiyhteinen/kolminaisuus-nimike on vain omaksuttu helpottamaan Jumalan kuvausta, ettei tarvitse joka kerta alkaa selittämään, mistä on kyse. Ja koska kolminaisuus tai kolmiyhteisyys on yleisesti käytössä kristikunnassa, niin siinä ei tule väärinkäsityksiä kenellekään.Miksi vanhassa testamentista ei puhuta Pyhästä Hengestä ja Jeesuksesta, jos ne ovat yhtä kuin Jumala?
- hirvas
uskova_1 kirjoitti:
Kolmiyhteinen/kolminaisuus-nimike on vain omaksuttu helpottamaan Jumalan kuvausta, ettei tarvitse joka kerta alkaa selittämään, mistä on kyse. Ja koska kolminaisuus tai kolmiyhteisyys on yleisesti käytössä kristikunnassa, niin siinä ei tule väärinkäsityksiä kenellekään.nyt minulle se kohta Raamatusta, jossa mainitaan kolmiyhteisyys. Ole hyvä, odotan mielenkiinnolla.
testamentista kirjoitti:
Miksi vanhassa testamentista ei puhuta Pyhästä Hengestä ja Jeesuksesta, jos ne ovat yhtä kuin Jumala?
"Mutta he niskoittelivat ja saattoivat murheelliseksi hänen PYHÄN HENKENSÄ; ja niin hän muuttui heidän viholliseksensa, hän itse soti heitä vastaan. Silloin hänen kansansa muisti muinaisia päiviä, muisti Moosesta: Missä on hän, joka toi heidät ylös merestä, heidät ynnä hänen laumansa paimenen? Missä on hän, joka pani tämän sydämeen PYHÄN HENKENSÄ" (Jes 63:10-11)
"Ja hänen päällänsä lepää HERRAN HENKI, viisauden ja ymmärryksen henki, neuvon ja voiman henki, tiedon ja Herran pelon henki." (Jes 11:2)
"Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja JUMALAN HENKI liikkui vetten päällä." (1 Moos 1:2)
"Sinä lähetät HENKESI, ja ne luodaan; ja sinä uudistat maan muodon. " (Ps 104:30)
"Opeta minut tekemään sitä, mikä sinulle kelpaa, sillä sinä olet minun Jumalani. Sinun hyvä HENKESI johdattakoon minua tasaista maata." (Ps 143:10)
"JUMALAN HENKI on minut luonut, ja Kaikkivaltiaan henkäys elävöittää minut." (Job 33:4)
"HERRAN HENKI on puhunut minulle, ja hänen sanansa on minun kielelläni" (2 Sam 23:2)
"Ja hän lausui ja sanoi minulle näin: "Tämä on Herran sana Serubbaabelille, näin kuuluva: Ei sotaväellä eikä voimalla, vaan MINUN HENGELLÄNI, sanoo Herra Sebaot." (Sak 4:6)
"Näin on hamaan siihen asti, kunnes meidän päällemme vuodatetaan HENKI korkeudesta. Silloin erämaa muuttuu puutarhaksi" (Jes 32:15)
"Näitten jälkeen minä olen vuodattava HENKENI kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, vanhuksenne unia uneksuvat, nuorukaisenne näkyjä näkevät" (Jooel 2:28)
"Enkä minä enää kätke heiltä kasvojani, sillä minä vuodatan HENKENI Israelin heimon päälle, sanoo Herra, Herra." (Hes 39:29)
"Mutta he niskoittelivat ja saattoivat murheelliseksi hänen PYHÄN HENKENSÄ; ja niin hän muuttui heidän viholliseksensa, hän itse soti heitä vastaan." (Jes 63:10)testamentista kirjoitti:
Miksi vanhassa testamentista ei puhuta Pyhästä Hengestä ja Jeesuksesta, jos ne ovat yhtä kuin Jumala?
"Huutavan ääni kuuluu: "Valmistakaa HERRALLE tie erämaahan, tehkää arolle tasaiset polut meidän Jumalallemme" (Jes 40:3) Ps. Huutavan ääni = Johannes Kastaja.
"Nouse korkealle vuorelle, Siion, sinä ilosanoman tuoja; korota voimakkaasti äänesi, Jerusalem, sinä ilosanoman tuoja. Korota, älä pelkää, sano Juudan kaupungeille: "Katso, teidän Jumalanne!" (Jes 40:9) Eihän Isä Juudan kaupunkeihin ilmesty, vaan Jeesus.
No turha tuota on pätkiä tähän paloiksi. Lue koko Jesajan 40-66 luvut, joissa puhutaan Jeesuksesta.hirvas kirjoitti:
nyt minulle se kohta Raamatusta, jossa mainitaan kolmiyhteisyys. Ole hyvä, odotan mielenkiinnolla.
Kuten sanoin se on käytännöllisempi nimitys, kuin koko ajan selittää alusta alkaen ja rautalangasta vääntäen, että Jumala on yksi: Isä, Poika ja Pyhä Henki erottamatta ja sekoittamatta.
Eihän sitä ole pakko elämäänsä helpottaa yhdellä kaikkien ymmärtämällä sanalla, jos haluaa olla pitkäsanainen ja on aikaa.
Ja jos vielä pitkäsanaisempi haluaa olla, niin sitten voi vielä ladella Raamatun kohtia mistä käy ilmi, että Jumala on yksi:
"Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on YKSI." (5 Moos 6:4)
"Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on YKSI ainoa" (Mark 12:29)
"koskapa Jumala on YKSI, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta." (Room 3:30)
"Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on YKSI." (Gal 3:20 )
"YKSI Herra, yksi usko, yksi kaste" (Ef 4:5)
"Sinä uskot, että Jumala on YKSI. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat." (Jaak 2:19)
että tuo yksi Jumala on ilmoittanut itse itsensä kolmena persoonana:
"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä ISÄN ja POJAN ja PYHÄN HENGEN nimeen" (Matt 28:19)
"Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne." (2 Kor 13:13)
eli Pyhäna Henkenä:
"Mutta he niskoittelivat ja saattoivat murheelliseksi hänen PYHÄN HENKENSÄ; ja niin hän muuttui heidän viholliseksensa, hän itse soti heitä vastaan. Silloin hänen kansansa muisti muinaisia päiviä, muisti Moosesta: Missä on hän, joka toi heidät ylös merestä, heidät ynnä hänen laumansa paimenen? Missä on hän, joka pani tämän sydämeen PYHÄN HENKENSÄ" (Jes 63:10-11)
"Ja hänen päällänsä lepää HERRAN HENKI, viisauden ja ymmärryksen henki, neuvon ja voiman henki, tiedon ja Herran pelon henki." (Jes 11:2)
"Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja JUMALAN HENKI liikkui vetten päällä." (1 Moos 1:2)
"Sinä lähetät HENKESI, ja ne luodaan; ja sinä uudistat maan muodon. " (Ps 104:30)
"Opeta minut tekemään sitä, mikä sinulle kelpaa, sillä sinä olet minun Jumalani. Sinun hyvä HENKESI johdattakoon minua tasaista maata." (Ps 143:10)
"JUMALAN HENKI on minut luonut, ja Kaikkivaltiaan henkäys elävöittää minut." (Job 33:4)
"HERRAN HENKI on puhunut minulle, ja hänen sanansa on minun kielelläni" (2 Sam 23:2)
"Ja hän lausui ja sanoi minulle näin: "Tämä on Herran sana Serubbaabelille, näin kuuluva: Ei sotaväellä eikä voimalla, vaan MINUN HENGELLÄNI, sanoo Herra Sebaot." (Sak 4:6)
"Näin on hamaan siihen asti, kunnes meidän päällemme vuodatetaan HENKI korkeudesta. Silloin erämaa muuttuu puutarhaksi" (Jes 32:15)
"Näitten jälkeen minä olen vuodattava HENKENI kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, vanhuksenne unia uneksuvat, nuorukaisenne näkyjä näkevät" (Jooel 2:28)
"Enkä minä enää kätke heiltä kasvojani, sillä minä vuodatan HENKENI Israelin heimon päälle, sanoo Herra, Herra." (Hes 39:29)
"Mutta he niskoittelivat ja saattoivat murheelliseksi hänen PYHÄN HENKENSÄ; ja niin hän muuttui heidän viholliseksensa, hän itse soti heitä vastaan." (Jes 63:10)
"Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen PUOLUSTAJAN olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, TOTUUDEN HENGEN, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva." (Joh 14:16-17)
"Mutta PUOLUSTAJA, PYHÄ HENKI, jonka ISÄ on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut." (Joh 14:26)
"Mutta kun PUOLUSTAJA tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, TOTUUDEN HENKI, joka lähtee ISÄN tyköä, niin hän on todistava minusta." (Joh 15:26)
jne.
ja Poikana:
Jesajan 40-66 luvut
"MINÄ olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni Ja nyt, ISÄ, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, JOKA MINULLA OLI SINUN TYKÖNÄSI, ENNENKUIN MAAILMA OLIKAAN." (Joh 17:4-5) Eli Jeesus siinä puhuu Isän ja itsensä iankaikkisesta yhteydestä.
"niin kuinka te sanotte sille, jonka ISÄ on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat JUMALAA', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen JUMALAN POIKA'?" (Joh 10:36)
jne.
ja Isänä:
"Niinkuin ISÄ armahtaa lapsiansa, niin Herrakin armahtaa pelkääväisiänsä." (Ps 103:13)
"Hän on orpojen ISÄ ja leskien puolustaja, Jumala pyhässä asunnossansa" (Ps 68:6)
"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen ISÄNI tahdon." (Mat 7:21)
"Rukoilkaa siis te näin: ISÄ meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi" (Matt 6:9)
"Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan ISÄNI edessä, joka on taivaissa." (Matt 10:32)
"josta kaikki, millä ISÄ on, taivaissa ja maan päällä, saa nimensä" (Ef 3:15)
jne.uskova_1 kirjoitti:
Kuten sanoin se on käytännöllisempi nimitys, kuin koko ajan selittää alusta alkaen ja rautalangasta vääntäen, että Jumala on yksi: Isä, Poika ja Pyhä Henki erottamatta ja sekoittamatta.
Eihän sitä ole pakko elämäänsä helpottaa yhdellä kaikkien ymmärtämällä sanalla, jos haluaa olla pitkäsanainen ja on aikaa.
Ja jos vielä pitkäsanaisempi haluaa olla, niin sitten voi vielä ladella Raamatun kohtia mistä käy ilmi, että Jumala on yksi:
"Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on YKSI." (5 Moos 6:4)
"Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on YKSI ainoa" (Mark 12:29)
"koskapa Jumala on YKSI, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta." (Room 3:30)
"Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on YKSI." (Gal 3:20 )
"YKSI Herra, yksi usko, yksi kaste" (Ef 4:5)
"Sinä uskot, että Jumala on YKSI. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat." (Jaak 2:19)
että tuo yksi Jumala on ilmoittanut itse itsensä kolmena persoonana:
"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä ISÄN ja POJAN ja PYHÄN HENGEN nimeen" (Matt 28:19)
"Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne." (2 Kor 13:13)
eli Pyhäna Henkenä:
"Mutta he niskoittelivat ja saattoivat murheelliseksi hänen PYHÄN HENKENSÄ; ja niin hän muuttui heidän viholliseksensa, hän itse soti heitä vastaan." (Jes 63:10)
"Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen PUOLUSTAJAN olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, TOTUUDEN HENGEN, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva." (Joh 14:16-17)
"Mutta PUOLUSTAJA, PYHÄ HENKI, jonka ISÄ on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut." (Joh 14:26)
"Mutta kun PUOLUSTAJA tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, TOTUUDEN HENKI, joka lähtee ISÄN tyköä, niin hän on todistava minusta." (Joh 15:26)
jne.
ja Poikana:
Jesajan 40-66 luvut
"MINÄ olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni Ja nyt, ISÄ, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, JOKA MINULLA OLI SINUN TYKÖNÄSI, ENNENKUIN MAAILMA OLIKAAN." (Joh 17:4-5) Eli Jeesus siinä puhuu Isän ja itsensä iankaikkisesta yhteydestä.
"niin kuinka te sanotte sille, jonka ISÄ on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat JUMALAA', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen JUMALAN POIKA'?" (Joh 10:36)
jne.
ja Isänä:
"Niinkuin ISÄ armahtaa lapsiansa, niin Herrakin armahtaa pelkääväisiänsä." (Ps 103:13)
"Hän on orpojen ISÄ ja leskien puolustaja, Jumala pyhässä asunnossansa" (Ps 68:6)
"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen ISÄNI tahdon." (Mat 7:21)
"Rukoilkaa siis te näin: ISÄ meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi" (Matt 6:9)
"Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan ISÄNI edessä, joka on taivaissa." (Matt 10:32)
"josta kaikki, millä ISÄ on, taivaissa ja maan päällä, saa nimensä" (Ef 3:15)
jne.Jeesus on "jumalolento" - Jumalan ainokainen Poika
Mikael on "enkeliruhtinas" - on palveleva henkiolento
DAN 3:24 Silloin kuningas Nebukadnessar hämmästyi ja nousi kiiruusti ylös ja lausui hallitusmiehilleen sanoen: "Emmekö heittäneet kolme miestä sidottuina tuleen?" He vastasivat ja sanoivat kuninkaalle: "Totisesti, kuningas!"
25 Hän vastasi ja sanoi: "Katso, minä näen neljä miestä kävelevän vapaina tulessa, eivätkä he ole vahingoittuneet, ja neljäs on näöltänsä niinkuin jumalan poika".
Dan 10:18-21 :
10:18 Ihmisen kaltainen kosketti minua uudelleen, antoi minulle voimaa
19 ja sanoi: "Älä pelkää, sinä Jumalalle rakas! Kaikki on hyvin. Vahvistu, ole vahva!" Kun hän puhui minulle, minä vahvistuin ja sanoin: "Nyt voit puhua, herrani, sinä olet vahvistanut minua."
20 Hän sanoi: "Tiedätkö, miksi olen tullut luoksesi? Nyt minä palaan taistelemaan Persian enkeliruhtinasta vastaan. Ja kun olen lähtenyt luotasi, Kreikan enkeliruhtinas tulee.
21 Mutta minä kerron sinulle, mitä on merkitty totuuden kirjaan. Ainoa, joka tukee minua heitä vastaan, on teidän enkeliruhtinaanne Mikael.
antti- Jeesus on Jumala
Ruhtinas? * * * kirjoitti:
Dan.12:1-4 Siihen aikaan nousee Miikael, se suuri enkeliruhtinas, joka seisoo
sinun kansasi lasten suojana. Ja se on oleva ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä saakka, kuin kansoja on ollut, hamaan siihen aikaan asti. Mutta siihen aikaan pelastetaan sinun kansasi, kaikki, jotka kirjaan kirjoitetut ovat.
2. Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.
3. Ja taidolliset loistavat, niinkuin taivaanvahvuus loistaa, ja ne, jotka monta vanhurskauteen saattavat, niinkuin tähdet, aina ja iankaikkisesti.
4. Mutta sinä, Daniel, lukitse nämä sanat ja sinetöi tämä kirja lopun aikaan asti. Monet sitä tutkivat, ja ymmärrys lisääntyy.
Jeesushan ei ole Enkeli, mutta Enkelit ovat Jeesuksessa Hänen luomiaan olentoja.
Voiko Mikael olla Enkeleiden ruhtinas, vai onko Jeesus Enkeleiden Ruhtinas?
Ovatko sama vai eri valtasuhteessa?Dan 10:7-22 on parhaita kohtia kuvaamaan sitä asetelmaa, että enkelit ovat vain palvelevia henkiolentoja, mutta Jeesuksella on hallussaan jumalallinen komento.
7 Vain minä, Daniel, näin sen näyn. Miehet, jotka olivat kanssani, eivät sitä nähneet, mutta suuri kauhu valtasi heidät ja he pakenivat ja piiloutuivat. [Ap. t. 9:7]
8 Minä jäin yksin katsomaan tätä suurta näkyä, ja minun voimani katosi, kasvoni muuttuivat kalmankalpeiksi ja ruumiini kävi hervottomaksi. [Dan. 7:28]
9 Minä kuulin hänen sanojensa äänen, ja silloin minä vaivuin syvään uneen, kasvot maata vasten. [Dan. 8:18]
10 Mutta käsi koski minuun ja ravisteli minua, ja minä kohottauduin polvieni ja käsieni varaan.
11 Hän sanoi minulle: "Daniel, sinä Jumalalle rakas! Opi ymmärtämään ne sanat, jotka minä sinulle puhun. Nouse seisomaan. Sinun luoksesi minut on lähetetty." Ja kun hän puhui tämän minulle, minä nousin vavisten ylös. [Dan. 9:22,23]
12 Hän sanoi minulle: "Älä pelkää, Daniel. Sinun sanasi kuultiin ensimmäisestä päivästä alkaen, jolloin nöyrästi pyysit ymmärrystä Jumalalta. Minä olen tullut sinun sanojesi vuoksi.
13 Persian enkeliruhtinas on vastustanut minua kaksikymmentäyksi päivää, mutta Mikael, yksi suurimmista enkeliruhtinaista, tuli auttamaan minua. Tästä syystä minä olen viipynyt siellä, Persian kuninkaiden luona. [Sir. 17:17 | Dan. 12:1; Juud. 9; Ilm. 12:7]
14 Nyt olen tullut selittämään sinulle, mitä on tapahtuva kansallesi aikojen lopussa. Sillä myös tämä näky koskee niitä aikoja." [Dan. 8:26]
15 Kun hän puhui minulle tämän, minä katselin maahan enkä pystynyt sanomaan sanaakaan.
16 Silloin eräs ihmisen kaltainen kosketti huuliani, ja minä avasin suuni ja lausuin edessäni seisovalle: "Herrani, näyn nähdessäni tuska kouristi minua ja voima pakeni minusta.
17 Miten minä, vähäinen palvelija, voisin puhua herrani kanssa? Enää ei minussa ole jäljellä voimaa, tuskin henkeäkään!"
18 Ihmisen kaltainen kosketti minua uudelleen, antoi minulle voimaa
19 ja sanoi: "Älä pelkää, sinä Jumalalle rakas! Kaikki on hyvin. Vahvistu, ole vahva!" Kun hän puhui minulle, minä vahvistuin ja sanoin: "Nyt voit puhua, herrani, sinä olet vahvistanut minua."
20 Hän sanoi: "Tiedätkö, miksi olen tullut luoksesi? Nyt minä palaan taistelemaan Persian enkeliruhtinasta vastaan. Ja kun olen lähtenyt luotasi, Kreikan enkeliruhtinas tulee.
21 Mutta minä kerron sinulle, mitä on merkitty totuuden kirjaan. Ainoa, joka tukee minua heitä vastaan, on teidän enkeliruhtinaanne Mikael, - hirvas
uskova_1 kirjoitti:
"Mutta he niskoittelivat ja saattoivat murheelliseksi hänen PYHÄN HENKENSÄ; ja niin hän muuttui heidän viholliseksensa, hän itse soti heitä vastaan." (Jes 63:10)että on yksi Jumala, Hänen ainoa Poikansa Jeesus, ja sitten pyhä henki, joka on Jumalan vaikuttava voima.
Jumalasta ja Jeesuksesta puhuttaessa voidaan sanoa HÄN, pyhästä hengestä SE.
Pyhä henki on "esine", josta ei voida sanoa HÄN.
Ap. t. 2:38
Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. - eri persoona
uskova_1 kirjoitti:
Kolmiyhteinen/kolminaisuus-nimike on vain omaksuttu helpottamaan Jumalan kuvausta, ettei tarvitse joka kerta alkaa selittämään, mistä on kyse. Ja koska kolminaisuus tai kolmiyhteisyys on yleisesti käytössä kristikunnassa, niin siinä ei tule väärinkäsityksiä kenellekään.Mikäli väität Jeesusta samaksikuin Jumala, väität samalla adventistien tapaan, ettei Jeesus täyttänykään Isänsä käskyjä.
- Joh. 14:26
hirvas kirjoitti:
että on yksi Jumala, Hänen ainoa Poikansa Jeesus, ja sitten pyhä henki, joka on Jumalan vaikuttava voima.
Jumalasta ja Jeesuksesta puhuttaessa voidaan sanoa HÄN, pyhästä hengestä SE.
Pyhä henki on "esine", josta ei voida sanoa HÄN.
Ap. t. 2:38
Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.>> Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, HÄN opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut. >>
- hirvas
Joh. 14:26 kirjoitti:
>> Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, HÄN opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut. >>
pyhän hengen lahjan, ja se tuntuu hyvänä olona ja turvallisuutena ihmisen sisimmässä vaikeina hetkinä. Sitä ei ole tarpeen kenenkään ruveta selittämään, riittää että tuntee sen olemassaolon.
- hieno juttu!
hirvas kirjoitti:
pyhän hengen lahjan, ja se tuntuu hyvänä olona ja turvallisuutena ihmisen sisimmässä vaikeina hetkinä. Sitä ei ole tarpeen kenenkään ruveta selittämään, riittää että tuntee sen olemassaolon.
Onneksi olkoon! Olet autuas ihminen.
- Raamattuun uskova
Minulle on aivan turha esittää sellaista oppia, että Jeesus olisi enkeli. Sellaista ei Raamattu opeta. Sellaiseen en usko enkä halua toisille opettaa. Meidän on perustettava uskomme ja elämämme selvälle Jumalan sanalle eli Raamattuun.
- halventamista
väittää Jeesusta luoduksi eli enkeliksi on syvää ja törkeää Jeesuksen halveksimista.
Sanoo Luojaa luoduksi!
Miksi et, Hirvas ym. raitishenkiset tule tälle plalstalle:
http://groups.msn.com/Seurakunta - hirvas
halventamista kirjoitti:
väittää Jeesusta luoduksi eli enkeliksi on syvää ja törkeää Jeesuksen halveksimista.
Sanoo Luojaa luoduksi!
Miksi et, Hirvas ym. raitishenkiset tule tälle plalstalle:
http://groups.msn.com/Seurakuntaolen tulossa. Tämä palsta on yhtä ja samaa omavanhurskauden korostamista. Mutta tulee käymään niin kuin tämä Raamatun lause sanoo, ja se koskee varmasti myös adventisteja:
Gal. 5:4
Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta. - ......
hirvas kirjoitti:
olen tulossa. Tämä palsta on yhtä ja samaa omavanhurskauden korostamista. Mutta tulee käymään niin kuin tämä Raamatun lause sanoo, ja se koskee varmasti myös adventisteja:
Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.Gal. 5:4
Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
Kuuleppa Hirvas! Väiteesi on täyttä valetta.
En ole eläessäni vielä nähnyt ihmistä, joka olisi lain kautta yrittänyt tulla vanhurskaaksi.
Nimeä edes yksi ihminen, joka on sanonut, että laki riittää vanhurskauttamiseksi.
Kerro ihmeessä, kun kerran tiedät semmoisen henkilön! - katsomassa
hirvas kirjoitti:
olen tulossa. Tämä palsta on yhtä ja samaa omavanhurskauden korostamista. Mutta tulee käymään niin kuin tämä Raamatun lause sanoo, ja se koskee varmasti myös adventisteja:
Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.Luulen, ettet sinäkään Hirvas kauan sillä palstalla viihdy. Sielläkin vietetään sapatti jne.
- adventisteja
...... kirjoitti:
Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
En ole eläessäni vielä nähnyt ihmistä, joka olisi lain kautta yrittänyt tulla vanhurskaaksi.
Nimeä edes yksi ihminen, joka on sanonut, että laki riittää vanhurskauttamiseksi.
Kerro ihmeessä, kun kerran tiedät semmoisen henkilön!Kyllä tämä lause on täällä esillä kymmeniä kertoja päivässä, että paljon on näitä käskyjen pitäjiä.
Ilmestyskirja:
14:12 Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka PITÄVÄT JUMALAN KÄSKYT ja Jeesuksen uskon. - hirvas
...... kirjoitti:
Kerro ihmeessä, kun kerran tiedät semmoisen henkilön!sapattinne, niin sillähän te tulette Jumalan valituksi kansaksi. Niinhän te onnetomat luulette.
- .....
adventisteja kirjoitti:
Kyllä tämä lause on täällä esillä kymmeniä kertoja päivässä, että paljon on näitä käskyjen pitäjiä.
Ilmestyskirja:
14:12 Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka PITÄVÄT JUMALAN KÄSKYT ja Jeesuksen uskon.Tämä ei nyt kerro mitään, että yrittäisi lain avulla saavuttaa vanhurskauden.
Tekstihän viittaa Jeesukseen ja Jumalaan ja on suoraan Raamatusta. - hirvas
katsomassa kirjoitti:
Luulen, ettet sinäkään Hirvas kauan sillä palstalla viihdy. Sielläkin vietetään sapatti jne.
vaan teki yhäti työtä...
Johannes 5:16-19
16 Ja sentähden juutalaiset vainosivat Jeesusta, koska hän semmoista teki sapattina.
17 Mutta Jeesus vastasi heille: "MINUN ISÄNI TEKEE YHÄTI TYÖTÄ, JA MINÄ MYÖS TEEN TYÖTÄ".
18 Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.
19 Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: Poika ei voi itsestänsä mitään tehdä, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän; sillä mitä ISÄ TEKEE, sitä MYÖS POIKA SAMOIN TEKEE.
Nämä sanat lausui Jeesus SAPATTINA !! - kerro...
..... kirjoitti:
Tämä ei nyt kerro mitään, että yrittäisi lain avulla saavuttaa vanhurskauden.
Tekstihän viittaa Jeesukseen ja Jumalaan ja on suoraan Raamatusta.Jos te kerran luulette pystyvänne pitämään käskyt (Jumalan lain) niin te olette lain alla ja lain mukaan teidät tuomitaan, vai kuinka?
- Jumalan armo Kristuksessa
hirvas kirjoitti:
Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.on niin suurta, että SE muuttaa ja ilolla "hänen käskynsä täyttelisin",kuten siinä hengellisessä laulussakin "Ah etten mitään oisi" sanotaan!Siinä on suuri ero, me emme halua , emekä luule tulevamme vanhurskaiksi lainteoilla! Me teeme ainoastaan uskon muuttaman omantunnon mukaisia tekoja. Emme ansaitaksemme, vaan siksi KUN OLEMME JO SAANEET!Se on RAKKAUS JUMALAAN ja lähimäisiimme.Kaikki oikeudenmukaisuus on rakkautta.
- hirvas
Jumalan armo Kristuksessa kirjoitti:
on niin suurta, että SE muuttaa ja ilolla "hänen käskynsä täyttelisin",kuten siinä hengellisessä laulussakin "Ah etten mitään oisi" sanotaan!Siinä on suuri ero, me emme halua , emekä luule tulevamme vanhurskaiksi lainteoilla! Me teeme ainoastaan uskon muuttaman omantunnon mukaisia tekoja. Emme ansaitaksemme, vaan siksi KUN OLEMME JO SAANEET!Se on RAKKAUS JUMALAAN ja lähimäisiimme.Kaikki oikeudenmukaisuus on rakkautta.
tuota eivät omavanhurskautta harrastavat ulkokullatut fariseukset ymmärrä. Ja se osoittaa, ettei heillä ole elävää uskoa Jeesukseen. Usko, kaste ja armo pelastavat,mutta sapatin vietto on farisealaisuutta, ja se saa palkkansa Jeesuksen tullessa.
- Teikäläisistä on varoitettu!
hirvas kirjoitti:
vaan teki yhäti työtä...
Johannes 5:16-19
16 Ja sentähden juutalaiset vainosivat Jeesusta, koska hän semmoista teki sapattina.
17 Mutta Jeesus vastasi heille: "MINUN ISÄNI TEKEE YHÄTI TYÖTÄ, JA MINÄ MYÖS TEEN TYÖTÄ".
18 Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.
19 Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: Poika ei voi itsestänsä mitään tehdä, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän; sillä mitä ISÄ TEKEE, sitä MYÖS POIKA SAMOIN TEKEE.
Nämä sanat lausui Jeesus SAPATTINA !!Teidän opetuksenne on Saatanasta. Lutter sanoi evankelisimmässä kirjassaan Galatalaisille,esipuheesa näin.
"Aivan äskettäin on hän(Saatana) herättänyt, jota olen vähimmän odottanut, nimittäin sen lahkokunnan jotka aikovat poistaa Jumalan käskyt kirkostakin."
Paavali sanoi myöskin että laittomuus oli jo silloin vaikuttamassa, kunnes tulee poistetuksi se, joka vielä pidättää?
KOSKA ON ALETTU OPETTAA SITÄ ETTÄ EI OLE KUIN 9 JUMALAN KÄSKYÄ ENÄÄ JÄLJELLÄ? Ja minkä kirkon herätysliikkeen sisältä tämä oppi tulee? Lyöppäs nyt kortit avoimesti pöytään? - tulee totella Jumalaa
hirvas kirjoitti:
tuota eivät omavanhurskautta harrastavat ulkokullatut fariseukset ymmärrä. Ja se osoittaa, ettei heillä ole elävää uskoa Jeesukseen. Usko, kaste ja armo pelastavat,mutta sapatin vietto on farisealaisuutta, ja se saa palkkansa Jeesuksen tullessa.
kuin ihmisiä. Enemmän tulee totella Jumalan käskyjä kuin ihmiskäskyä. Sunnuntai on pelkkä ihmiskäsky, jonka te olette pyhäksi nimittäneet ja sillä Jumalan siunaaman lepopäivän olette korvanneet. Uustestamentillinen Johannes sanoi:
"Rakkaus Jumalaan on se että pidämme HÄNEN käskynsä, eivätkä ne ole raskaat."
Jeesus antoi meille rakkauden käskyn, joka kuuluu kokonaisuudessaan näin: Tämä on suurin ja ensimäinen käsky:
"Rakasta Herraa sinun Jumalaasi kaikesta sydämestäsi, kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi."
Ja toinen tämän vertainen on:
"Rakasta lähimäistäsi niinkuin itseäsi".
Näihin kahteen käskyyn sisältyy koko laki ja profeetat. - toimesta opettamaan
Teikäläisistä on varoitettu! kirjoitti:
Teidän opetuksenne on Saatanasta. Lutter sanoi evankelisimmässä kirjassaan Galatalaisille,esipuheesa näin.
"Aivan äskettäin on hän(Saatana) herättänyt, jota olen vähimmän odottanut, nimittäin sen lahkokunnan jotka aikovat poistaa Jumalan käskyt kirkostakin."
Paavali sanoi myöskin että laittomuus oli jo silloin vaikuttamassa, kunnes tulee poistetuksi se, joka vielä pidättää?
KOSKA ON ALETTU OPETTAA SITÄ ETTÄ EI OLE KUIN 9 JUMALAN KÄSKYÄ ENÄÄ JÄLJELLÄ? Ja minkä kirkon herätysliikkeen sisältä tämä oppi tulee? Lyöppäs nyt kortit avoimesti pöytään?että vain 9 käskyä olisi voimassa. On turhaa venkoilua sellaista väittäää jossakin opetettavan. jokainen lain käsky, sen pieninkin piirto on edelleen voimassa mutta mitä laki puhuu, sen se puhuu lainalaisille. Armon alla elävälle lailla ei ole mitään sanottavaa.
- kertoo!
tulee totella Jumalaa kirjoitti:
kuin ihmisiä. Enemmän tulee totella Jumalan käskyjä kuin ihmiskäskyä. Sunnuntai on pelkkä ihmiskäsky, jonka te olette pyhäksi nimittäneet ja sillä Jumalan siunaaman lepopäivän olette korvanneet. Uustestamentillinen Johannes sanoi:
Jeesus antoi meille rakkauden käskyn, joka kuuluu kokonaisuudessaan näin: Tämä on suurin ja ensimäinen käsky:
"Rakasta Herraa sinun Jumalaasi kaikesta sydämestäsi, kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi."
Näihin kahteen käskyyn sisältyy koko laki ja profeetat.Tuohon rakkauden kaksoiskäskyyn sisältyvät koko laki ja profeetat ja koska kysymys on käskystä, senkin täyttäminen jää elämässämme "yhtä kauas kuin itä on lännestä".
Jäljelle ei jää mitään muuta kuin pelkkä armo! - huoraamista lain kanssa
adventisteja kirjoitti:
Kyllä tämä lause on täällä esillä kymmeniä kertoja päivässä, että paljon on näitä käskyjen pitäjiä.
Ilmestyskirja:
14:12 Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka PITÄVÄT JUMALAN KÄSKYT ja Jeesuksen uskon.ROOM 7:3-6 :
3 Jos hän miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle, hän on avionrikkoja. Mutta miehensä kuoltua hän on vapaa lain määräyksestä eikä tee aviorikosta, jos menee naimisiin toisen miehen kanssa. [Matt. 5:32]
4 Samoin on teidän laitanne, veljeni. Kristuksen kuolemassa te hänen ruumiinsa jäseninä olette kuolleet vapaiksi laista ja kuulutte nyt toiselle, hänelle joka on herätetty kuolleista. Näin me kannamme hedelmää Jumalalle. [Gal. 2:19,20, 5:18; Kol. 2:14]
5 Silloin kun vielä olimme turmeltuneen luontomme vallassa, ruumiissamme vaikuttivat lain herättämät syntiset himot ja me kannoimme hedelmää kuolemalle. [Room. 6:21, 8:8; Gal. 5:19]
6 Mutta kun nyt olemme kuolleet pois siitä, mikä piti meitä vallassaan, olemme päässeet vapaiksi laista. Nyt palvelemme Jumalaa uudella tavalla, Hengen mukaan, emme enää vanhalla tavalla, lain kirjaimen orjina. [Room. 6:4, 8:4; 2. Kor. 3:6].
Vai luuletteko, että Paavali turhaan syyttelee haureudesta? - edes kiinnosta ?
Teidän opetuksenne on Saatanasta. Lutter sanoi evankelisimmässä kirjassaan Galatalaisille,esipuheesa näin.
KOSKA ON ALETTU OPETTAA SITÄ ETTÄ EI OLE KUIN 9 JUMALAN KÄSKYÄ ENÄÄ JÄLJELLÄ? Ja minkä kirkon herätysliikkeen sisältä tämä oppi tulee? Lyöppäs nyt kortit avoimesti pöytään?Olen useasti nähnyt tällä foorumilla alla olevan raamatunkohdan.
Herää kysymys, että onko Raamattu väärässä vaiko ne, jotka lakiin yhä katsovat.
Mutta jos Raamattu on väärässä, silloin ei ole millään mitään väliä.
Room 7:3 Jos hän miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle, hän on avionrikkoja. Mutta miehensä kuoltua hän on vapaa lain määräyksestä eikä tee aviorikosta, jos menee naimisiin toisen miehen kanssa. [Matt. 5:32]
4 Samoin on teidän laitanne, veljeni. Kristuksen kuolemassa te hänen ruumiinsa jäseninä olette kuolleet vapaiksi laista ja kuulutte nyt toiselle, hänelle joka on herätetty kuolleista. Näin me kannamme hedelmää Jumalalle. [Gal. 2:19,20, 5:18; Kol. 2:14]
5 Silloin kun vielä olimme turmeltuneen luontomme vallassa, ruumiissamme vaikuttivat lain herättämät syntiset himot ja me kannoimme hedelmää kuolemalle. [Room. 6:21, 8:8; Gal. 5:19]
6 Mutta kun nyt olemme kuolleet pois siitä, mikä piti meitä vallassaan, olemme päässeet vapaiksi laista. Nyt palvelemme Jumalaa uudella tavalla, Hengen mukaan, emme enää vanhalla tavalla, lain kirjaimen orjina. [Room. 6:4, 8:4; 2. Kor. 3:6] - hirvas
KOSKA ON ALETTU OPETTAA SITÄ ETTÄ EI OLE KUIN 9 JUMALAN KÄSKYÄ ENÄÄ JÄLJELLÄ? Ja minkä kirkon herätysliikkeen sisältä tämä oppi tulee? Lyöppäs nyt kortit avoimesti pöytään?höpötys. Luther oli ihminen ja kirjoitteli omat käsityksenä, samoin teki Ellen ja monet muut. Mutta ne ovat vain ihmisjärkeilyjen tulosta. Niitä me emme tarvitse, sillä pyhä kirja Raamattu pitää sisällään kaiken. Ei sitä tarvitse muokata eikä muovata.
10 käskyä ovat olemassa, ja itse pidän lepopäivän silloin kun se on mahdollista. Ja sitä ei määrää ainakaan adventistilahko. - hirvas
tulee totella Jumalaa kirjoitti:
Näihin kahteen käskyyn sisältyy koko laki ja profeetat.on kevyt ja helppo kantaa. Siksipä pidän Jumalan käskyn lepopäivästä silloin kun minulla on vapaata ja lepopäivä. Kunnioitan Jumalan viisasta neuvoa työtätekeville.
Ihmiskäskyjä noudattavat kyttäävät kello kourassa, että nyt alkoi sapatti. Siis kuten fariseukset aikanaan, ja niitä on ainakin tämä palsta pullollaan. - ihan selvää
KOSKA ON ALETTU OPETTAA SITÄ ETTÄ EI OLE KUIN 9 JUMALAN KÄSKYÄ ENÄÄ JÄLJELLÄ? Ja minkä kirkon herätysliikkeen sisältä tämä oppi tulee? Lyöppäs nyt kortit avoimesti pöytään?Vaikka me emme olekaan Israelille annetun lain alla, kuuluu meille silti Kristuksen laki. Nämä "lait" kuuluvat eri liittoihin. Kristityt uskovat ne opetukset, joita Jeesus apostoleineen opettivat, ja noudattavat niitä.Adventistien opetukset kuuluvat adventismiin eikä niillä ole vähäisintäkään laillisuutta koskien kristittyjä. Kristitty noudattaa siten uskoa ,ei siksi, että olisi adventisti ,niinkuin adventistit, vaan koska hän on kristitty. Pitääkö olla adventisti ollakseen tästä tietämätön? Noiko teille opetetaan? Jumalan säätämisen kautta laki kuuluu vain liittoihin, niinkuin se ihmistenkin kesken kuuluu. Adventistien opetukset ovat laittomuutta siksi, että heillä ei ole mitään liittoa saatuna Jumalalta. Meidän jumalamme ei ole adventistien pääkonfferenssi.Adventistien pääkonfferenssilla on yhtä vähän tekemistä kristittyihin nähden kuin Mafian pomoilla. Adventisteilta puuttuu Jumalan edessä laillisuus meihin kristittyihin nähden. Onko kiva olla "harmaan yrittäjyyden " kanssa uskontoa opettamassa?
- näethän
edes kiinnosta ? kirjoitti:
Olen useasti nähnyt tällä foorumilla alla olevan raamatunkohdan.
Herää kysymys, että onko Raamattu väärässä vaiko ne, jotka lakiin yhä katsovat.
Mutta jos Raamattu on väärässä, silloin ei ole millään mitään väliä.
Room 7:3 Jos hän miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle, hän on avionrikkoja. Mutta miehensä kuoltua hän on vapaa lain määräyksestä eikä tee aviorikosta, jos menee naimisiin toisen miehen kanssa. [Matt. 5:32]
6 Mutta kun nyt olemme kuolleet pois siitä, mikä piti meitä vallassaan, olemme päässeet vapaiksi laista. Nyt palvelemme Jumalaa uudella tavalla, Hengen mukaan, emme enää vanhalla tavalla, lain kirjaimen orjina. [Room. 6:4, 8:4; 2. Kor. 3:6]Näiden adventistien opit eivät ole Raamatun opetusten kautta oikein syntyneet. Heidän joka oppinsa on sopimaton Raamatussa opetettuihin asioihin. Näkehän sen, kun joka kohta on Raamatun sanan kanssa poikittain.Ihme joukkoa, kun kehtaavat väittää muuta. Nämä väittäjät ovat enimmäkseen naisia. He kun jo Paavalinkin mukaan olisivat velvollisia kysymään asiat miehiltään, ja heitä koskee muutenkin miesten opettamiseen kielto. Mutta eivät he siitä välitä. Sehän on tulkittavissa pois adventismin opeilla.Adventistia eivät koske Raamatun opetukset. Se on laittomuuden merkkiä.
- on J
Jumala Jumalasta syntynyt ei luotu. mikael enkeli on Jumalan luoma ,kuten mekin.
- harhaoppia
siitä Jeesusmeitä varoitti
- Pysytäänpä asiassa
Adventtikirkko ei poikkea historiallisten protestanttien Kolminaisuutta koskevassa kysymyksessä piiruakaan. Uskomme kolmiyhteiseen Jumalaan, Isään,Poikaan ja Pyhään Henkeen. Jos muuta väität, niin itse edustat harhaoppia.
- hirvas
Pysytäänpä asiassa kirjoitti:
Adventtikirkko ei poikkea historiallisten protestanttien Kolminaisuutta koskevassa kysymyksessä piiruakaan. Uskomme kolmiyhteiseen Jumalaan, Isään,Poikaan ja Pyhään Henkeen. Jos muuta väität, niin itse edustat harhaoppia.
nyt kaikki, missä kolmiyhteisyys ja kolminaisuus termi on alunperin saanut nimensä?
Raamattu ei sitä tunne lainkaan, ja kertokaa samalla, mihin ihminen tarvitsee kolminaisuutta pelastuakseen?
Ja Uskova 1. Kerroppas sinäkin, ja perustele Raamatun sanalla, mistä kolminaisuusoppi on alunperin peräisin?
Minä tiedän tasan tarkkaan, missä kolminaisuusjärkeily päätettiin ja koska. - tämän?
hirvas kirjoitti:
nyt kaikki, missä kolmiyhteisyys ja kolminaisuus termi on alunperin saanut nimensä?
Raamattu ei sitä tunne lainkaan, ja kertokaa samalla, mihin ihminen tarvitsee kolminaisuutta pelastuakseen?
Ja Uskova 1. Kerroppas sinäkin, ja perustele Raamatun sanalla, mistä kolminaisuusoppi on alunperin peräisin?
Minä tiedän tasan tarkkaan, missä kolminaisuusjärkeily päätettiin ja koska. - raamatunlause
hirvas kirjoitti:
Minä tiedän tasan tarkkaan, missä kolminaisuusjärkeily päätettiin ja koska.Hebrealaiskirje
1:1 Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta,
1:2 on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, JONKA KAUTTA HÄN ON MYÖS MAAILMAN LUONUT - linkistä
hirvas kirjoitti:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ensimmäinen_ekumeeninen_kirkolliskokous
Siitä pääsi vielä kolminaisuudesta kertovalle sivulle. Minunkin mielestä kolminaisuus on tosi outo käsite, on olemassa erikseen Isä, Poika ja Pyhä Henki.
- hirvas
linkistä kirjoitti:
Siitä pääsi vielä kolminaisuudesta kertovalle sivulle. Minunkin mielestä kolminaisuus on tosi outo käsite, on olemassa erikseen Isä, Poika ja Pyhä Henki.
sillä mm. Jeesuksen kasteessa on selvästi erotettavissa kolme aivan erillistä persoonaa, vieläpä aivan samanaikaisesti.
Matteus 3:13-17
13 Silloin Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen tykö hänen kastettavakseen.
14 Mutta tämä esteli häntä sanoen: "Minun tarvitsee saada sinulta kaste, ja sinä tulet minun tyköni!"
15 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus". Silloin hän salli sen hänelle.
16 Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.
17 Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt".
Jeesus kastettiin ja oli persoona yksi. Taivaasta laskeutui Hänen päälleen kyyhkysen muodossa Pyhä Henki, ja oli persoona kaksi. Lisäksi Isän ääni taivaasta kutsui Jeesusta rakkaaksi Pojakseen, joten se oli kolmas erillinen persoona.
Siis Nikaian piispat ja paavi yhdessä keksivät selityksen, jonka nimeksi pantiin kolminaisuusoppi, jota koko Raamattu ei tunne.
Eikös jo nyt pitäisi silmänne avautua ?? - hirvas
linkistä kirjoitti:
historiaa kolminaisuusopin keksijistä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kolminaisuusoppi - historiaa
Pysytäänpä asiassa kirjoitti:
Se, mitä adventistit eivät mieluusti kerro, on se, että historiansa alkuvaiheessa he kielsivät kolminaisuusopinkin ja eräät heistä kielsivät Kristuksen jumaluudenkin, aivan kuten jehovantodistajat myöhemmin. Pelastusopillisiin erheisiin liittyy käsi kädessä yleensä kristologiset ja Jumalaa koskevat harhaopit, joiden katsotaan yleisesti olevan rajana klassisen aidon kristinuskon ja harhaoppien sekä kulttien välillä. Kolminaisuusoppi ja Kristuksen kaksiluonto-oppi (Kristus tosi Jumalana ja tosi ihmisenä) ovat tällaisia perinteisiä yleisesti hyväksyttyjä koetinkiviä kristillisyyden oikeaoppisuutta arvioitaessa. Klassisessa kristillisessä uskonopissa Kristus Jeesus on tosi Jumala ja tosi ihminen. Yleistä on, että jos lahkoliikkeellä on pelastusopillisia erheitä ovat ne käsi kädessä kristologisten harhaoppien kanssa. Tämä pätee adventismiinkin: tutkiva tuomio, sapatti ja ruokasäännöt ovat evankeliumin armolle ja vapaudelle vieraita pelastusopillisia sivukeskuksia ja näiden lisäksi adventismi sekä jehovantodistajat opettavat Raamatulle vierasta kristologiaa. Ellen G. Whiten ja adventismin (sekä jehovantodistajien kultin mukaan) ylienkeli Mikael on Kristus. Adventistit ja jehovantodistajat samastavat ylienkeli Mikaelin ja Kristuksen, toisin sanoen Kristuksen tosi Jumaluus luomattomana ikuisena Sanana joutuu vesitetyksi ja kiistetyksi. Vaikka adventistit jehovantodistajista poiketen hyväksyvät virallisesti kolminaisuusopin liikkeensä varhaisvaiheen kirjavampien käsityksien jälkeen ei kolminaisuusopin hyväksyminen silti "pelasta" adventismia areiolaistyyppisestä kristologisesta erheestä, joka on selvässä jännityksessä adventismin muutoin hyväksymän Kristuksen jumaluuden kanssa (adventistien kolminaisuusoppi edustaa antiokialaisen koulukunnan ekonomistista tulkintalinjaa, eikä läntisen tradition ontologista, alkujaan aleksandrialaista traditiota). Kuten adventistipioneerit James White, Uriah Smith sekä useat muut niin myös EGW opetti tosiasiallisesti areiolaisittain Kristuksen olevan jumaluudeltaan vähempi. On myös vakava erhe samastaa Kristus luodun olennon, ylienkelin kanssa. Raamattu ei koskaan väitä ylienkeli Mikaelia Kristukseksi eikä päinvastoin.
- hirvas
historiaa kirjoitti:
Se, mitä adventistit eivät mieluusti kerro, on se, että historiansa alkuvaiheessa he kielsivät kolminaisuusopinkin ja eräät heistä kielsivät Kristuksen jumaluudenkin, aivan kuten jehovantodistajat myöhemmin. Pelastusopillisiin erheisiin liittyy käsi kädessä yleensä kristologiset ja Jumalaa koskevat harhaopit, joiden katsotaan yleisesti olevan rajana klassisen aidon kristinuskon ja harhaoppien sekä kulttien välillä. Kolminaisuusoppi ja Kristuksen kaksiluonto-oppi (Kristus tosi Jumalana ja tosi ihmisenä) ovat tällaisia perinteisiä yleisesti hyväksyttyjä koetinkiviä kristillisyyden oikeaoppisuutta arvioitaessa. Klassisessa kristillisessä uskonopissa Kristus Jeesus on tosi Jumala ja tosi ihminen. Yleistä on, että jos lahkoliikkeellä on pelastusopillisia erheitä ovat ne käsi kädessä kristologisten harhaoppien kanssa. Tämä pätee adventismiinkin: tutkiva tuomio, sapatti ja ruokasäännöt ovat evankeliumin armolle ja vapaudelle vieraita pelastusopillisia sivukeskuksia ja näiden lisäksi adventismi sekä jehovantodistajat opettavat Raamatulle vierasta kristologiaa. Ellen G. Whiten ja adventismin (sekä jehovantodistajien kultin mukaan) ylienkeli Mikael on Kristus. Adventistit ja jehovantodistajat samastavat ylienkeli Mikaelin ja Kristuksen, toisin sanoen Kristuksen tosi Jumaluus luomattomana ikuisena Sanana joutuu vesitetyksi ja kiistetyksi. Vaikka adventistit jehovantodistajista poiketen hyväksyvät virallisesti kolminaisuusopin liikkeensä varhaisvaiheen kirjavampien käsityksien jälkeen ei kolminaisuusopin hyväksyminen silti "pelasta" adventismia areiolaistyyppisestä kristologisesta erheestä, joka on selvässä jännityksessä adventismin muutoin hyväksymän Kristuksen jumaluuden kanssa (adventistien kolminaisuusoppi edustaa antiokialaisen koulukunnan ekonomistista tulkintalinjaa, eikä läntisen tradition ontologista, alkujaan aleksandrialaista traditiota). Kuten adventistipioneerit James White, Uriah Smith sekä useat muut niin myös EGW opetti tosiasiallisesti areiolaisittain Kristuksen olevan jumaluudeltaan vähempi. On myös vakava erhe samastaa Kristus luodun olennon, ylienkelin kanssa. Raamattu ei koskaan väitä ylienkeli Mikaelia Kristukseksi eikä päinvastoin.
mitään muuta ihmettelemistä kuin se, että kokonainen liike tallustaa jonkun valheprofeetan eksytyksessä.
Adventistit ovat lahko ja pysyvät niin kauan, kunnes ottavat vastaan Jumalan väärentämättömän sana ja jättävät ihmisopit. Heillä on jopa mahdollisuus pelastua sen jälkeen. - Miksi sitten aina
hirvas kirjoitti:
historiaa kolminaisuusopin keksijistä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kolminaisuusoppihaukutte jehovantodistajia? Juuri siitä syystä heitä ei hyväksytä kristinuskoviksi!
- Raamattua lukeva
historiaa kirjoitti:
Kun luet Raamattuasi, niin huomaat, että usko ylösnousemukseen kirkastui vähitellen. Vanhan testamentin aikana ei ole kovinkaan monia viittauksia ylösnousemukseen. Uudessa testamentissa ylösnousemususko kirkastui ja vahvistui lopullisesti Kristuksen ylösnousemuksen jälkeen. Meillä ei silti ole mitään syytä ryhtyä moittimaan Vanhan testamentin aikana eläneitä uskovia siitä, vaikka heidän uskonkäsistyksesä ylösnousemuksesta olivatkin niin heikkoja.
Käsittele adventistien tämän päivän käsitystä kolminaisuudesta. Adventistit eivät poikkea millään tavalla esim. luterilaisen kirkon virallisesta kannasta liittyen kolminaisuuteen. Pelastuksen ymmärrämme historiallisten protestanttien kanssa täsmälleen samalla tavalla.
Uskomme ja opetamme, että ihminen pelastuu yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Kristuksen tähden. Tämä ei ole vain ja ainoastaan jokin mantra jota toistamme, vaan adventistit todella turvautuvat Kristukseen omana Vapahtajanaan.
En ymmärrä tällä palstalla esiintyvää höpötystä Miikael-Jeesuksesta. Enkeli on enkeli ja Jumala on Jumala. Kristus ei ole luotu vaan Luoja. hänen kauttaan Jumala on luonut tämän maailman. Näin opettaa adventtikirkko. Jos muuta vänkäätte, niin väärin adventtikirkkoa edustatte. Lopettakaa tuo omituinen jankkaava tyylinne. - Raamattua lukeva
Miksi sitten aina kirjoitti:
haukutte jehovantodistajia? Juuri siitä syystä heitä ei hyväksytä kristinuskoviksi!
Jos jehovista haluat kirjoitella tällä palstalla, niin mene heidän palstalleen kirjoittelemaan. Tällä palstalla kirjoitellaan adventismista.
- uhoat?
Raamattua lukeva kirjoitti:
Jos jehovista haluat kirjoitella tällä palstalla, niin mene heidän palstalleen kirjoittelemaan. Tällä palstalla kirjoitellaan adventismista.
Todista kolminaisuusoppi Raamatulla!
- pelkän Isän,
linkistä kirjoitti:
tai vain Isän ja Pojan? Eivätkö ne ole yhtään outoja käsitteitä?
- Seraja-m55
Jeesus on kuitenkin voinut ja todennäköisesti onkin toiminut ja vaikuttanut ylienkeli Mikaelin KAUTTA, kuten hän toimi jopa apostoli Johannesta hyvin erehdyttävästi tietyn enkelin kautta, josta todistaa Ilm. 19:10 "Ja minä lankesin hänen jalkojensa juureen, kumartaen rukoillakseni häntä. Mutta hän sanoi minulle: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi kanssapalvelija, niiden, joilla on Jeesuksen todistus; kumarra ja rukoile Jumalaa. Sillä Jeesuksen todistus on profetian henki."
Tuolla käsityksellä, jonka mukaan ylienkeli Miikael olisi Jeesuksen yksi nimitys, on oma kirkollisteologinen historiansa, joka ei suinkaan ole vain adventistinen.
Minä puolestani kysyn, miksi Jeesusta ei voisi nimittää myös nimellä "Immanuel", jonka nimen Jumalan enkeli hänelle antoi Jeesukselle Marian miehen Joosefin unessa, ks. Matt. 1:19-23?
Tällä kysymykselläni tähtään vain siihen, että Raamattu tuo Jeesuksen niminä esiin hyvin monia nimiä tai nimityksiä, Jeesus, Kristus, Messias, Vapahtaja, Hyvä Paimen, Tie, Totuus, Elämä, Jumalan Poika, Jumalan Sana jne.....- hirvas
kolminaisuusoppi ja varma todiste siitä, että Jeesus on enkeli.
Palataan sitten taas tänne ihmisoppien palstalle.
Ensinnäkään se ei ole Miikael vaan Mikael. Miksiköhän adventismi on jämähtänyt kunnioittamaan enemmän vanhaa liittoa? Nimittäin Uudessa Testamentissahan se kirjoitetaan asiaan kuuluvasti yhdellä iillä: Mikael. Onhan adventistien new age- lehtikin "nykyaika". Tulkoot siis nimetkin ajan tasalle.
Heidän tarkoituksensa ei liene ylentää enkeli Mikael Jumalan ainokaiseksi Pojaksi, Jeesukseksi - vaan ALENTAA JEESUS - Jumalan ainokainen Poika - enkeli Mikaeliksi.
Adventismi perustaa viekkaan väittämänsä Ilm 12. lukuun.
Mutta jokainen voi jo pelkästään Ilm 12 luvusta, rukouksen hengessä päätellä, että Jeesus ja Mikael eivät millään muotoa voisi olla yksi ja sama. Sillä tuo "Naista ja lohikäärmettä" kuvaava luku osoittaa, että arkkienkeli Mikael suojelee Jeesusta siinä vaiheessa, kun Jeesus syntyy avuttomaksi ihmiseksi maailmaan.
On ilmeistä, että Mikael varmistaa Jeesuksen turvallisuutta aina Johanneksen kasteeseen asti. Silloin Pyhä Henki laskeutuu Jeesukseen ja niin Hänellä taas on kaikki valta ja voima.
Jeesuksen ilmestys Johannekselle, luku 12, kuvaa Jeesuksen syntymää, varjeltumista ja tehtävän täyttämistä. Sekä hänen seuraajiaan ja taistelua pahaa vastaan.
"Nainen" on ensinnäkin neitsyt Maria, mutta naisella kuvataan myös koko Israelia, mikä käy ilmi jo alussa, Ilm 12:1. Mikael mainitaan jakeessa 7, johtavana valkeuden enkelinä, taistelemassa enkelijoukkoineen langennutta johtajaenkeliä ja tämän enkelijoukkoja vastaan.
Kyse on siis hyvän ja pahan henkiolentojen välisestä taistelusta - se taistelu jatkuu yhä - mutta nyt täällä maan päällä.
PELKÄISIKÖ JEESUS SAATANAA ?
Mutta ylienkeli Mikael pelkäsi tai ainakin tunsi pelonsekaista kunnioitusta väkevää kohtaan.
Jeesus nimitteli saatanan hengessä toimivia kirjanoppineita "käärmeen sikiöiksi" - tätä ei Mikael olisi rohjennut, apostoli Juudan mukaan.
JUUDAAN KIRJE 1:9 paljastaa, että Mikael ei rohjennut tuomita saatanaa - vaan jätti tuomion Jeesuksen asiaksi! Niinpä olisi sairasta kieroutta väittää, että Mikael=Jeesus.
Juud. 1:9
Ei edes ylienkeli Mikael, kiistellessään Mooseksen ruumiista Paholaisen kanssa, rohjennut herjata eikä tuomita tätä, vaan sanoi: "Nuhdelkoon Herra sinua!" [5. Moos. 34:6 | Sak. 3:2; 2. Piet. 2:11].
Ilm. 12:7
Taivaassa syttyi sota. Mikael ja hänen enkelinsä kävivät taisteluun lohikäärmettä vastaan. Lohikäärme enkeleineen teki vastarintaa [Dan. 10:13,21; Juud. 9]
MIKAEL - "ERÄS ENSIMMÄISIÄ ENKELIRUHTINAITA"
Ellenismin (adventismin) mukaan, kuten he itse tälläkin foorumilla yhtenään todistelevat, Jeesus=Mikael. Näin he alentavat Jeesuksen vain erääksi suurehkoksi enkelijohtajaksi.
SILLÄ adventistien paljon käyttämä Daniel selvittää Dan 10:13 ja 10:21, että Mikael on vain enkeli. Erikseen Daniel puhuu ihmisen muotoisesta jumalolennosta, mm. Dan 3:24-25 ja 7:13 ja 10:7-22.
Huomaa, että "ENKELI" Mikael tulee "IHMISEN MUOTOISEN" avuksi. Nämä eivät siis voisi olla yksi ja sama. Selvästi siinä enkelillä on palvelijan osa ja ihmisen muotoisella on komento hallussaan.
Eritoten vertaa enkeliä ja ihmisen muotoista:
DAn 10:13, 16, 18, 21.
"Yksi enkeliruhtinaista", "ylienkeli Mikael" ei siis missään tapauksessa voisi olla "Jumalan ainokainen Poika".
[Kokonaan toinen asia on pohtia, olisiko toinen Danielin 10 luvussa mainittu "olento" Jeesus - se, joka kosketti Danielin huulia (jae 19) ja antoi Danielille voiman - sillä Daniel ei kutsu häntä enkeliksi lainkaan, vaan sanoo: "olento, ihmislasten muotoinen" (jae 16).
Dan 3:24-25 tekee mahdolliseksi em. tulkinnalle.]
Adventismi so. ellenismi on kokonaan väärässä. Sillä Mikael on vain yksi palvelevista enkeleistä, mutta Jeesus on Jumalan vertainen, on Isän ainokainen Poika.
_AnttiVKantola_
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1701083
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132847- 84783
- 51728
Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55529Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä294525Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?37521Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t215479- 49477
Kalle irtisanoutui
Kävi, kuten odotettiin. Paras ratkaisu paitsi Orimattilalle myös Larssonille. Seuraavaksi joudutaan mittaamaan kaupungin53454