Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. JEESUS VAPAUTTI TEESKENTELYSTÄ

Matt. 23:28    
    Samoin tekin ulkoa kyllä näytätte ihmisten silmissä hurskailta, mutta sisältä te olette täynnä ulkokultaisuutta ja laittomuutta.

ENSIN KUMOUTUMISEN PERUSTE:

Roomalaiskirje:
    7:3 Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle.

7:4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.

SE OLI VÄLTTÄMÄTÖNTÄ

Hepr. 7:12
    Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.

Hebrealaiskirje:
    7:18 Täten kyllä entinen säädös kumotaan, koska se oli voimaton ja hyödytön.

Efesolaiskirje:
    2:15 kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan.

Room. 7:6
    Mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.

LAIN LOPPU

Room. 10:4    
    Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.

KOL 2:14
    Ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.

Roomalaiskirje:
    3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia.

Roomalaiskirje:
    3:27 Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.

Luukkaan evankeliumi:
    16:16 Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin.

LAPSEN ASEMASSA EI TUNNETA LAKIA

LAKI VASTUSTAA KRISTUSTA

FIL 3:5-7
    5 joka olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa, hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut lakiin nähden fariseus,
    6 intoon nähden seurakunnan vainooja, lain vanhurskauteen nähden nuhteeton.
    7 Mutta mikä minulle oli voitto, sen minä olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi.

Joh. 19:7    
    Juutalaiset vastasivat hänelle: "Meillä on laki, ja lain mukaan hänen pitää kuoleman, koska hän on tehnyt itsensä Jumalan Pojaksi".

Ap. t. 13:39    
    Ja että jokainen, joka uskoo, tulee hänessä vanhurskaaksi, vapaaksi kaikesta, mistä te ette voineet Mooseksen lain kautta vanhurskaiksi tulla.

Ap. t. 23:3    
    Silloin Paavali sanoi hänelle: "Jumala on lyövä sinua, sinä valkeaksi kalkittu seinä; istutko sinä tuomitsemassa minua lain mukaan ja käsket vastoin lakia lyödä minua?"

Room. 3:19    
    Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä.

Room. 3:20    
    sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.

Room. 3:28    
    Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.

Room. 4:13    
    Sillä se lupaus, että Aabraham oli perivä maailman, ei tullut hänelle eikä hänen siemenelleen lain kautta, vaan uskonvanhurskauden kautta.

Room. 6:14
    Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla.

"KAIKKI MIKÄ EI OLE USKOSTA, ON SYNTIÄ",

Rm.14:23b. "Laki ei perustaudu uskoon", Gal.3:12. "Vaan jos täytätte KUNINKAALLISEN LAIN..." = ´Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi´, niin hyvin teette", Jaak 2:8.

UUSI KRISTUKSEN LAKI

Gal. 6:2
    Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain.

Gal. 4:5    
    Lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan.

Gal. 5:4    
    Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.

Gal. 5:18    
    Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.

Gal 3:25
    Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.

KOL 3:12-14 :
    12 Pukeutukaa siis te, jotka olette Jumalan valituita, pyhiä ja rakkaita, sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, sävyisyyteen, pitkämielisyyteen,
    13 kärsikää toinen toistanne ja antakaa toisillenne anteeksi, jos kenellä on moitetta toista vastaan. Niinkuin Herrakin on antanut teille anteeksi, niin myös te antakaa.
    14 Mutta kaiken tämän lisäksi pukeutukaa rakkauteen, mikä on täydellisyyden side.

Room. 13:8    
    Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.

Room. 13:10    
    Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.

1. Kor. 9:20
    Ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset.

KUNINKAALLISEN PAPISTON KUULIAISUUS

Jaak. 2:8    
    Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin te hyvin teette.

Nimimerkki: Tottelisinko enkeleitä vaiko Sanaa?
  2. Omatunto ei ainakaan ole terve sillä, joka kristillisellä foorumilla Kristusta saarnaaville tuhahtaa: "Menkää laittomuuden opettajat pois täältä!"
    ==================

Ilm. 3:18

Annan sinulle neuvon: osta minulta tulessa puhdistettua kultaa, niin tulet rikkaaksi, osta valkoiset vaatteet ja pue ne yllesi, niin häpeällinen alastomuutesi peittyy, osta silmävoidetta ja voitele silmäsi, niin näet. [Jes. 55:1; Matt. 13:44; 1. Piet. 1:7].

JEESUS TEKEE TERVEEKSI. Se on enemmän kuin terve ravinto.

2. Tim. 1:7    
    Eihän Jumala ole antanut meille pelkuruuden henkeä, vaan voiman, rakkauden ja terveen harkinnan hengen. [Room. 8:15]

Tit. 2:1    
    Sinun puheesi olkoon terveen opin mukaista. [2. Tim. 1:13]

1. Tim. 1:19    
    Ja säilytä usko ja hyvä omatunto! Jotkut ovat sen hylänneet ja ovat haaksirikkoutuneet uskossaan. [1. Tim. 3:9]

2. Tim. 1:3    
    Minä kiitän Jumalaa, jota palvelen omatunto puhtaana, niin kuin jo esivanhempani ovat tehneet, ja muistan sinua rukouksissani lakkaamatta, päivin ja öin. [Room. 1:9; Fil. 1:3; 1. Tess. 1:2]

Hepr. 9:9    
    Tämä kaikki kuvaa nykyistä aikaa: lahjoja ja uhreja kyllä tuodaan, mutta jumalanpalvelukseen osallistuvan omatunto ei niistä puhdistu, ne eivät tee häntä täydelliseksi.

Hepr. 5:14    
    Vahva ruoka on tarkoitettu aikuisille. He ovat totuttaneet aistinsa siihen ja harjaannuttaneet ne erottamaan hyvän ja pahan.
    -----------------
    Ei se ole Krsituksen henki, mikä laittaa sanomaan laittomaksi kaikkia niitä, jotka viettävät lepopäivää eri päivänä kuin adventistit.
    ------------
    Rakkauteen meidän tulee juurtua, Ef 3:18, eikä lakiin, sillä laki ei edes perustaudu uskoon, Gal 3:12, ja kaikki mikä ei perustu uskoon, on syntiä, Room 14:23.

Sana sanoo, että Kristuksen myötä on tullut VÄLTTÄMÄTTÄ myös lain muutos, Hebr 7:12. Lakia rakastava ei tällaista hevin usko, vaan loukkaantuu, ettenkö sanoisi itseensä Kristukseen. (Kuten jo Jeesuksen päivien lainnoudattajat).

Raamattu näinollen näyttäisi väittävän, että on valittava joko laki tai Jeesus. Katsotaanpa.

Room 7:3-4 :

3 Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle.

4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.

Näemme siis, että lain tie ei edes johda sille ahtaalle portille, msitä on sisälle päästävä.
    Jos vaikak johtaisikin, eivät lain taakat mahtuisi siitä sisälle. Ei näet sovi pitää kiinni mistään muusta kuin vain armosta. Lakihenkisyyden puolusteleminen on osoitus siitä, että pitää yllään lain taakkoja.
  3. EVANKELIUMIN TUNNUS - 70 X 7

Luulin, että tuo otsake "70 kertaa 7" olisi viitannut evankeliumiin. Mutta olisihan se pitänyt arvata, että kolme-mustaa-enkeliä viihtyy yhä juutalaisten vanhoissa liitoissa - jotka on korvattu Meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Uudella Testamentilla. Suuri ennustus Jeesuksesta on jo toteutunut, elämme uutta aikaa.

70 x 7 on evankeliumin tunnus, sillä elämä rakentuu anteeksisaamiselle ja antamiselle. Danielin vuosiviikot edistävät vain turhaa tutkistelua ja niitä oppeja joudutaan aika ajoin muuttamaan, kun petytään laskuvirheisiin.

Noita enkeleitä ja pastoria, joka edesauttoi Ellenin keskuksen vihkiäisiä, ei tunnu evankeliumi edes kiinnostavan. Mutta adventistien olisi syytä buuata alas koko keskus, sillä se symboloi "meidän veljiemme syyttäjän" valhevaltaa.

MATT 18:21-22 (21-35) :

21 Silloin Pietari meni hänen tykönsä ja sanoi hänelle: "Herra, kuinka monta kertaa minun on annettava anteeksi veljelleni, joka rikkoo minua vastaan? Ihanko seitsemän kertaa?"   
    22 Jeesus vastasi hänelle: "Minä sanon sinulle: ei seitsemän kertaa, vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän.   

LOPUSSA KATSOTAAN TEKOMME MATT 18:32-35 :

32 Silloin hänen herransa kutsui hänet eteensä ja sanoi hänelle: 'Sinä paha palvelija! Minä annoin sinulle anteeksi kaiken sen velan, koska sitä minulta pyysit;   
    33 eikö sinunkin olisi pitänyt armahtaa kanssapalvelijaasi, niinkuin minäkin sinua armahdin?'

34 Ja hänen herransa vihastui ja antoi hänet vanginvartijan käsiin, kunnes hän maksaisi kaiken, minkä oli hänelle velkaa.   
    35 Näin myös minun taivaallinen Isäni tekee teille, ellette anna kukin veljellenne sydämestänne anteeksi."   

Totuus on armoton lainvaatijalle, mutta riemuvoitto 70x7 mukaisen laupiaan sydämen omaavalle, Jaak 2:12-13.
    --------------------------------------

ENTÄ NE DANIELIN VUOSIVIIKOT ? - TOTUUS DAN 9:24:stä :

Dan 9:24 Seitsemänkymmentä viikkoa on säädetty sinun kansallesi ja pyhälle kaupungillesi; silloin luopumus päättyy, ja synti sinetillä lukitaan, ja pahat teot sovitetaan, ja iankaikkinen vanhurskaus tuodaan, ja näky ja profeetta sinetillä vahvistetaan, ja kaikkeinpyhin voidellaan.   

Jeesus paljastaa Matt 24-25. luvuissa Danielin (Daavidin ja Abigailin poika) kirjan salaisuuksia. Pakkosiirtolaisuudessa Jumala näytti Danielille lohduttavia näkyjä juutalaisten tulevaisuudesta. Jeesus kehottaa JUUTALAISIA HUOMIOIMAAN erityisesti pedon valtaan nousun - sillä petohan pyrkii alistamaan Israelin ja hallitsemaan Jerusalemista käsin:

Matt. 24:15    "Kun siis näette pyhään paikkaan pystytettynä turmion iljetyksen, josta profeetta Daniel on puhunut -- huomatkoon lukija tämän! -- [24:15-28: Mark. 13:14-23; Luuk. 17:20-25,31,37, 21:20-24 : Dan. 11:31, 12:11; 1. Makk. 1:54, 6:7]    
    Ja Jeesus kehottaa juutalaisia silloin pakenemaan vuorille turvaan, jj. 16-28. Uskotellaan antikristuksen olevan Messias ja tämä tekee ihmeitäkin.
    Tähän kolmen-enkelin alussa mainitsema Dan 9:24 viittaa, kuten muutama muukin raamatunkohta. Se on Danielin, Hesekielin ja Ilmestyskirjan tärkein opetus juutalaisille, kuten Jeesus antaakin ymmärtää.

Siitä loppurytäkästä selviää kolmannes israelilaisista. He katsovat kaikki Kristukseen ja siksi Raamattu muutamassa kohdassa mainitsee kaiken israelin pelastuvan. Ellenin aikoihin (1844) ei ymmärretty vielä exodusta, joka alkoi 1948, vaan oli helppo uskoa ja uskotella adventistien tai jehovalaisten tai mormonien olevan uusi israel.

Nyt tiedetään, että Israel on Israel ja on äärimmäisen tärkeää olla Israelin puolella eikä pedon.

_AnttiVKantola_
  4. LYHYT VASTAUS kolmen_enkelin MASSAPOSTITUKSEEN - 6 kohtaa

1. Raamattu on selkokielinen ja riittävä.

Paavalin ja Johanneksen ilmestykset takaa Jumala, mutta noita Ellenin juttuja ei ole takaamassa edes hän itse - tai selittämässä niitä. Pyhä Henki yhä antaa ymmärrystä, niin että Raamatun äärellä "te ette ole (välttämättä) kenenkään opetuksen tarpeessa".

2. Selvästi on Ellenin sepustuksessa lujasta korokkeesta - koskien Ilm 14:6-13 selitystä - kyse omasta turhanpäiväisestä unimaailmasta.

Sillä Ellen sanoo noita 8 jaetta ratkaisevan tärkeiksi ja kuitenkin on kyse vain yhdestä yleisluontoisesta pikku näystä, jonka Johannes sai.

3. Mikään näky ei saa syrjäyttää Raamatun ilmoitusta tai lisätä niihin. Ilmestyskirjaan lisäämisestä tulee erityinen rangaistus.

Jumala voi jopa todeta, ettei sellaisia lisäyksiä sepustanut ole koskaan ollut kutsuttukaan osalliseksi elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin. Älkää levittäkö Ellenin lisäyksiä!

Johanneksen Ilmestys 22:18-21 :

18 Jokaiselle, joka kuulee tämän kirjan ennussanat, minä vakuutan: Jos joku panee niihin jotakin lisää, panee Jumala hänen kärsittävikseen ne vitsaukset, joista tässä kirjassa on kerrottu. [22:18,19: 5. Moos. 4:2, 13:1]   

19 Jos joku ottaa pois jotakin tämän ennustusten kirjan sanoista, ottaa Jumala pois hänen osallisuutensa elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kerrottu.

20 Hän, joka todistaa tämän, sanoo: "Tämä on tosi, minä tulen pian." Aamen. Tule, Herra Jeesus!   
    21 Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa.   

4. Meillä on vapaa pääsy Kristuksessa kaikkein pyhimpään, anomaan kaikkea, mitä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, 2.Piet.1:3.

Kolmannen enkelin sanoma (Ilm 14:6-13) muka osoittaa tietä kaikkein pyhimpään. Mutta mehän seisomme - Kristuksessa - kaiken aikaa kaikkein pyhimmässä, kun rukoilemme - kiitos siitä Ylimmäiselle Papillemme, Kristukselle. Hbr 9:24, 7:25, Matt 27:51, Mark 15:38, Luuk 23:45.

5. Ellenin unen mukaan parantumiset ovat "valheellisia ihmeitä", vaikka jo Jes 53 ennustaa niistä sekä Pietari vahvistaa 1.Piet.2:21-24.

JEESUS SANOO :

Matt. 10:8    Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa pitalisia, ajakaa ulos riivaajia. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa.    
    Luuk. 10:9    ja parantakaa sairaat siellä ja sanokaa heille: 'Jumalan valtakunta on tullut teitä lähelle'.    

Mutta Ellen tuomitsee jo edeltä käsin saatanan työksi kaiken yliluonnollisen parantamstoiminnan.

6. Herätyksen ajatkin Ellenin tekstissä on jo edeltä leimattu saatanan aikaan saamiksi - se kolmas saatanan enkeli muka ne vaikuttaa.

Joka tuollaiseen Ellenin tekstiin yhtyy, hän saattaa jopa syyllistyä Pyhän Hengen pilkkaan - Herra sen tietää.
    Ellen G. Whiten kirja "Hengellisiä kokemuksia", ei ole mikään kokemuskirja, vaan valheunikirja. Sen kirjan levittäminen on saatanallista ja siitä saa pahan palkan.

Varoitus Hengen työtä koskevasta pilkasta: Matt 12:22-32.

_AnttiVKantola_
  5. Karismaattisuudesta pari sanaa...
    Kirjoittanut: kadunmies vaan 9.4.2007 klo 14.40
       Taitaa huumori olla uskoon hurahtaneille täysin käsittämätön asia.
    =======================

Kadunmiehillä ei näköjään ole huumoria. Sen tuosta näkee; eipä siinä muutakaan ollut. Paitsi että siitä näkee, että fundamentalistista on kyse - on pakottava tarve saada sanoa se viimeinen sana.

MIELIPIDE karismaattisuudesta on sinänsä turha, sillä karismaattinen yhteiskristillisyys ON, kuten on toisaalta ekumeeninen yhteiskristillisyys. Yhteys täytyykin olla - että maailma uskoisi. Viittaan Jeesuksen ylipapilliseen rukoukseen, Joh 17. luku, joka rukous yhä kiihtyvästi toteutuu meidän ajassamme. Tämä on uusi ja välttämätön ilmiö, kun lähestytään lopun päiviä.

HUUMORIA löytyy karismaattisuudesta, sillä siellä vallitsee aika lailla Hengen vapaus. Sen sijaan lainkiivailijain so. fundamentalistien leireissä sitä on varsin niukasti. Huumorin tilalla on KATEUS; mutta huumori, kestäväisyys ja vapaus ovat sukua toisilleen.

Gal. 2:4 Noiden pariimme luikertaneiden valheveljien tähden, jotka orjuuttaakseen meitä olivat hiipineet vakoilemaan vapauttamme, mikä meillä on Kristuksessa Jeesuksessa.   

"Uskoon hurahtaneet" ymmärtävät kokemukseni mukaan jopa itseensä kohdistuvaa huumoria - maailmassa sellainen huumori on perin harvinaista, siellä kadunmiesten kesken. Huumorintaju on Jumalan lahja. Siitä hyvä esimerkki Raamatussa on profetia mykän aasin suusta.

Lordin ja Hard rock Hallelujan euroviisuvoitto on sekin eräänlaista Jumalan huumoria. Sillä tiukkapipoiset yrittivät rukouksillaan estää voiton.
    Sensijaan useat kristityt anoivat samalla tavalla kuin aikaisempina vuosina: Herra, anna meille tänä vuonna meidän kauan odottamamme euroviisuvoitto.
  6. A Kantola
    Kirjoittanut: mitä sinä tuot 9.4.2007 klo 06.29

esille noilla irrallisilla Raamatun lauseilla.
    Minä luin ne mutta en saanut mitään kokonais kuvaa niistä, sinun pitäisi selittää ne myös mitä sinä haluat tuoda julki niillä, kun käsittelet niin monta aihetta kerralla ettei tiedä mitä tarkoittaa.
    ===================== P y y d e t t y v a s t a u s :

PELASTUS ON ARMOLAHJA - USKO NÄKYY RAKKAUDEN TÖISSÄ JA SE PALKITAAN

Foorumilla en mielelläni kirjoita pitkästi, mutta toki pyydettäessä vastaan pitemminkin.

Tarkoitin sitä, että Uuden Liiton tuomio on laista riippumaton. Lakihan ei perustu uskoon, kuten Sana sanoo. Jotenka uskon teoista meidät punnitaan. Pelastuksemme on toivon varassa, uskossa Kristukseen. Mutta uskon teoista (ne saavat olla vaikka vain pieniäkin Jumalan Pojan uskoon perustuvia) punnitsee Isä meille aikanaan palkan, lopussa ja jo tässä ajassa.
    --------------
    ENSINNÄKIN: Laupiaalle tuomio on laupias; siksi Jaakob puhuu tuomion riemuvoitosta, Jaak 1:25, Matt 5:7+, Jaak 2:12-13.

JAAK 2:12-13 :
    12 VAPAUDEN LAIN mukaan teidät tuomitaan; pitäkää se mielessänne, mitä puhutte tai teettekin. [Jaak. 1:25]
    13 Joka ei toista armahda, saa itse armottoman tuomion, mutta joka armahtaa, saa tuomiosta RIEMUVOITON.
    --------------
    TOISEKSEEN: Jumalallisesta rakakudesta meissä uskovissa todistavat ne teot, joita lähimmäisen hyväksi toteutamme. Matt 25:34-36. SE - läimmäisen huomioiminen - on oikeaa jumalanpalvelusta, Jaak 1:26-27. ("Antakaa lahjaksi se, mitä maljassa sisällä on; silloin kaikki on teille puhdasta.", Luuk 11:41).

Matt 25:34-36 :
    Matt 25:34 Sitten kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti. [Viis. 5:15,16; Ef. 1:4].

35 Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. [25:35,36: Jes. 58:7; Hes. 18:7; Sir. 7:32-36; Gal. 5:6; Hepr. 13:2; Jaak. 1:27, 2:13,14].

36 Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.'   
    ----------------
    KOLMANNEKSI: Jo Isä meidän -rukouksessa sitoudumme maailman puolesta eikä vastaan,

ROOM 9:3
    9:3 Toivoisin suorastaan, että itse olisin kirottu ja erotettu Kristuksen yhteydestä, jos se vain auttaisi veljiäni, oman kansani jäseniä. [2. Moos. 32:32; Room. 10:1]

Matt 6:, 12, 14, Matt 5:44,
    1.Ms.18:32, Jer 5:1, 2.Ms.32:32, Ps 69:29, Jes 4:3, Dan 12:1, Ilm 21:27.
    ---------------
    NELJÄNNEKSI:
    PELASTUS ON LAHJA ARMOSTA, USKON KAUTTA. LISÄKSI ON PALKKA LUVASSA - ei lain noudattamisesta, VAAN LAUPEUDEN OSOITTAMISESTA - sillä vain rakkaus palkitaan.

MATT 7:12
    12 "Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. Tässä on laki ja profeetat. [Sir. 31:15; Luuk. 6:31 | Matt. 22:40; Room. 13:10]

Matt 5:44-48, Matt 6:6, 17-18, 2.Sam.12:20, Dan 6:11, 2.Kun.4:33, Ef 5:1, 2. Moos. 23:4,5; Luuk. 23:34; Ap. t. 7:60; Room. 12:14; 1. Piet. 3:9.

_AnttiVKantola_
  7. Miksi sitten pitäisi poistaa joku ammoin kuollut
    adventisti 9.4.2007 klo 12.02
       ihmisten muistoistakin? Onhan teilläkin nämä omat opettajanne olleet, kuten Ukko Paavo Ruotsalainen ym. Ellen G W. On aikansa elänyt legenda ja sillä hyvä. Hän ei edes itse sanonut itseään profeetaksi, vaan Jumalan sanan saattajaksi ja se hän olikin. Miljoonat ihmiset ovat alkaneet tutkia Raamattua, hänen innoituksensa ansiosta ja sitä kautta löytäneet tien pelastukseen Jeesuksessa.
    =====================Vastine:

V 1844 pettymyksistä syntynyt EGW-oppi joutaa roskakoriin. Mutta mainitsemasi Ukko-Paavo ja monet muut -he ohjasivat syvälle Raamattuun ja Kristuksen sisäiseen tuntemiseen sekä yksistään armoperustalle. Näiden opetus on ajatonta kuten Raamattukin. Ukko-Paavo ja kumppanit ovat vielä aivan tuoreita ja ovat kotoisin keskuudestamme.

Sehän tässä kummastuttaa, että jopa samat henkilöt, jotka mukamas vähättelevät tuota naisprofeetta - samat pyrkivät nostamaan hänen kirjoitustensa pohjalta kyhätyt opit nostaa pöydälle keskeisesti.

Ts. pelottelun henki yhä väkevämmäksi aseeksi, kun erotellaan omaa väkeä muusta kristikansasta. Suunta tulisi olla päinvastainen. Ja pelottelun sijaan tulisi jo vihdoinkin ottaa Jeesuksen uusi käsky säädöksineen. Sillä: "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b.

TEKOPYHÄÄ olisi vain alkaa vaieta EGW:stä, sillä kuitenkin tulee vielä sekin aika, jolloin joudutaan totaalisesti sanoutumaan irti EGW:n kovin erheellisiksi osoittautuneista tulevaisuuden näkymistä.

Mitä tulee väitteeseen, että miljoonat ihmiset olisivat Ellenin kautta kiinnostuneet Raamatusta ja Jeesuksesta, ehkä onkin niin. Mutta sittemmin hänen opinkappaleet ovat miljoonien ihmisten sydämissään syrjäyttäneet Raamatun ja Jeesuksen. Asia on havaittavissa tälläkin foorumilla.

Sydämelliset kiitokset Uskova_1:lle totuuden puhumisesta, julkituomisesta!

Matt. 10:27
    Minkä minä sanon teille pimeässä, se julistakaa päivänvalossa, ja mitä kuulette korvaanne kuiskattavan, se kuuluttakaa julki katoilta.
    Mark. 4:22
    Kaikki kätketty on olemassa vain ilmi tuotavaksi, salassa oleva vain siksi että se tulisi julki. [Matt. 10:26].

PAAVO RUOTSALAISEN OPETUS

Seppä Högmainin toteamus: "Yksi sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki; Jeesuksen Kristuksen sisäinen tuntemus", oli Ukko-Paavon sanoma meille. Ajaton.
  8. Piti oikein vaimolta kysyä näkyikö piiskoja
    Kirjoittanut: kadunmies vaan 9.4.2007 klo 00.08
       Ei siellä kuulemma piiskamiehiä näkynyt. Kyllä ihmiset ihan omasta halustaan lauloivat ja ottivat osaa muhinkin Jumalanpalveluksen aktiviteetteihin.
    Jos tässä joku piiskaa tarvitsee, niin ehkä tämän oman maan vanhoillisten kaarti. Tosin se taitaa olla jo liian myöhäistä.

Eipä asia tietysti meidän perhettä hetkauta suuntaan eikä toiseen. Adventismi on täällä tutkittu ja sen jälkeen hutkittu. Eipä tee mieli enään siihen porukkaan vaikka täällä mukava onkin asioista jutella.
    ===============================Vastaan:

VANHOISSA LIITOISSA PELOTTELU - UUDESSA RAKAKUS

Kysehän olikin siitä, kun suosittelit täällä SUOMESSA käytettäväksi rajuja otteita, jotta päästäisiin siihen amerikan malliin - "omasta halustaan laulavat ja ottavat osaa". Oman maan vanhoillinen kaarti mielestäsi tarvitsisi piiskaa. Joopa joo. Advarithan on se vanhoillisin kaarti - oppi 1844-vuodelta. Olisi jo aika hyväksyä karismaattisuus, jopa uskonliikekin.

Vain Hengen vapaudessa siihen tilaan päästään - vapapuden laki Jeesuksessa Kristuksessa on verraton tie.
    Valitettavasti olen kuullut uutisia, että täällä oltaisiin kylläkin säätämässä vapaammaksi yhteisössä elämistä, mutta toisaalta tekemässä vastaavasti entistäkin vaikeammaksi uskaltaa erota a-yhteisöstä.
    On helppo pelotella helvetin tulella sitä, joka aikoo vaihtaa toiseen yhteisöön - johonkin sunnuntai-pedon yhteisöön.

"Piti oikein vaimolta kysyä". Niinhän se piti jo Aadaminkin kysyä. Kohta heräsi epäilys: "Onko Jumala TODELLA sanonut?". Yleensäkin on huolestuttavaa sellainen ajan henki, että kadunmiehet kyllä tietävät, mitä se ja se on sanonut sen ja sen sanoneen siitä ja siitä opista tai seurakunnasta.

Mutta ani harva tietää, mitä Raamatun seurakuntakirjeet sanovat seurakunnasta ja Kristuksen opista. Raamattua käytetään vain apukirjana, sen irtojakeilla puolustellaan totuttuja tulkintoja.

LAUPIAAN SYDÄMEN KRISTUS ANTAA JOHTAJILLEKIN - EI PELOTTELEVAA

Aabraham (1.Ms.18:16-33) ja MOOSES (2.Ms.32:9-14)(1.Ms.32.) eivät olleet adventisteja!

1. MOOS. 18:30
    Abraham sanoi: "Älä suutu, Herra, vaikka puhunkin vielä. Entä jos siellä on kolmekymmentä?" Herra vastasi: "En hävitä sitä, jos löydän sieltä kolmekymmentä."

2. MOOS. 32:32.
    Anna anteeksi heidän syntinsä. Mutta jos et anna, niin pyyhi minun nimeni kirjastasi." [Ps. 69:29; Jes. 4:3; Dan. 12:1; Ilm. 21:27] .

OMAHYVÄISYYS VAIKO NÖYRYYS

Luuk 18:12-14
    Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta, siitäkin mitä ostan.' [Matt. 9:14+ | Matt. 23:23+]

Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!' [Esra 9:6; Ps. 51:3]

"Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei.* Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan." [Voidaan kääntää myös: "hän lähti kotiinsa hurskaampana kuin tuo toinen."] [Matt. 21:31 | Matt. 23:12+].
  9. Kolme helvetin enkeliä painaa päälle kuin yleinen syyttäjä - onkin sitä - sapatti muka on kiivaalle ja kiukkuiselle ADVENTISMIN JUMALALLE niin tärkeä, että sen edestä annetaan ihmisiä helvettiin - jos eivät noudata sitä advarien tulkintojen mukaan.
    ===========================

Ihmisen Poika, joka ihmisen hyväksi on myös sapatin Herra, sanoo:

EI IHMINEN OLE SAPATTIA VARTEN, VAAN SAPATTI ON IHMISTÄ VARTEN.
    ---------------
    Jeesus kumosi sen sapatin(Joh 5:17-18), jota vanhoissa liitoissa israelilaisten oli määrä viettää levon ja pyhityksen ja juhlan merkiksi. Esiintyy 8 erityistä määräystä.
    Mutta kaikki lain ies naulittiin ristille Jeesuksen kanssa, Ef 2:15. Kol 2:14.

Vapauden lain (Jaak 2:12-13) pohjalta tietysti SAA noudattaa ja silloin todellakin sapatti on ihmistä varten eikä sapatti ihmistä varten.

1. Luomistyön kunniaksi - lepopäivä
    2. Koska Herra on Israelin pyhittäjä (2.Ms.31:13)
    3. Se on Herralle pyhitetty päivä - levon päivä (2.Ms.35:2)
    4. Juhlakokouspäivä (3.Ms.23:3)

5. KAHDEKSANNEN PÄIVÄN SAPATTI - vuosittaisen 7-päiväisen lehtimajanjuhlan (sapattiviikon) perään, 3.Ms.23:36. Se on erityinen juhlapäivä.

Hesekielin mukaan 1000-vuotisessa valtakunnassa on pakanakansoistakin lähetettävä edustajat siihen juhlaan, Jerusalemissa, tai muutoin ei tule vettä pelloille. Huomaa: oikean sapatin oikea viettopaikka on Israelissa.

6. Yksi 10 käskystä, joiden täyttämisessä ei saa pienin piirtokaan mennä vikaan, (2.Ms.20:8).

7. Sapattivuosi monine ehdottomine määräyksineen, (3.Ms.25:4).

8. Riemuvuodeksi (sapattipuolivuosisata) pyhitettäköön joka 50. vuosi - maa levätköön ja raatajat. (3.Ms.25:11).
    Riemuvuonna on orjakin vapautettava, sillä israelilainen on vain Herran orja, 3.Ms.25:55.
    (Tästäkin näkee, että sapattilaki on juutalaisille).

Sapatin Herran uudessa liitossa Kristus ON pyhittäjä sekä levon antaja - "Tulkaa minun tyköni kaikki ...". Hän tekee töitä ja me lepäämme Hänessä. Onhan vielä suurempikin juhla - pääsiäinen myös saanut Uudessa Liitossa uuden merkityksen!

SAPATIN HERRA PUHUU, JOH 5:17-18 :

17 Mutta Jeesus vastasi heille: "Minun Isäni tekee yhäti työtä, ja minä myös teen työtä".
    18 Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.

Joh.9:4, 10:33, 14:10.
    SAPATTI SIIS ON PYHITTÄMISTÄ - Jeesus on uskovaisen henkilökohtainen pyhittäjä.

_AnttiVKantola_
  10. "Mistä Ellenin kirjoja?", kyseli joku kiinnostunut.
    Noita paksuja kirjoja odotellessasi voit tästä lukea ajankohtaisen pääkohdan kirjassa "Suuri taistelu".

"Tuomitseminen on parhaillaan käynnissä taivaan pyhäkössä", s. 482.
    Mitä se on ?
    Joka hetki kiivas Jumala etsii virheitä sinusta. Vaikka Hänen pitäisi muistaa sinut tomuksi, Ps 103:14.
    ---------------------------------------------
    Mutta vastapainoksi, tässä Raamatun todistus tuomiosta ja nykyhetkestä. Raamattu vastaa itsestään, Ellenin kirjat eivät. Raamatun kirjoittaja, Jeesus, elää.

Uuden liiton uhri HEBR 9:11-16

11 Kristus, meitä odottavan hyvän ylipappi, on kuitenkin jo tullut. Hän on kulkenut suuremman ja täydellisemmän teltan kautta, jota ei ole tehty ihmiskäsin ja joka siis ei kuulu tähän luomakuntaan. [Hepr. 3:1, 4:14, 8:1]

12 Hän ei ole tuonut uhrina pukkien eikä sonnien verta, hän on uhrannut oman verensä. Näin hän on kertakaikkisesti täyttänyt tehtävänsä, astunut sisään kaikkeinpyhimpään ja hankkinut meille ikiajoiksi lunastuksen. [Hepr. 10:10]

13 Jos jo pukkien ja härkien veri ja saastuneiden päälle vihmottava hiehon tuhka puhdistaa ihmisen ulkonaisiin menoihin kelvolliseksi, [4. Moos. 19:9]

14 kuinka paljon paremmin puhdistaakaan Kristuksen veri! Ikuisen henkensä voimalla hän on antanut itsensä virheettömänä uhrina Jumalalle, ja hänen verensä puhdistaa meidän omantuntomme kuoleman teoista, niin että voimme palvella elävää Jumalaa. [Room. 6:13; Gal. 2:20; Tit. 2:14]

15 Sitä varten Kristus on tullut uuden liiton välittäjäksi, että hänen kuolemansa vapauttaisi kaikki ensimmäisen liiton aikana tapahtuneista rikkomuksista ja että kutsutut niin saisivat heille luvatun iankaikkisen perinnön. [Room. 3:25,26; 1. Tim. 2:5]

16 Liitto on myös testamentti, ja testamentin tekijän kuolema on aina voitava näyttää toteen. [9:16,17: Gal. 3:15]   

Jeesus on jo tuomittu puolestamme, on ikuinen ylipappimme ja meillä syntisillä on Hänen kauttaan alati pääsy kaikkein pyhimpään ja keskustelemaan Isän kanssa. Jeesus on ainoa ja pysyvä välimies Jumalan ja ihmisen välillä, niin ettei laki ja syntikään estä vuorovaikutusta. On vain riiputtava kiinni Kristuksessa, uskottava Hänen välimiestehtävänsä riittävyyteen.
  11. Väkevää eksytystä liikkeellä
    Kirjoittanut: annu42 8.4.2007 klo 03.321
    1. JOH. 4:1
    Rakkaat ystävät, älkää uskoko kaikkia henkiä. Koetelkaa ne, tutkikaa, ovatko ne Jumalasta, sillä maailmassa on liikkeellä monia vääriä profeettoja. [Matt. 24:11; 1. Kor. 14:29; Ilm. 16:13]
    =====================

Totta, vääriä profetioita on liikkeellä. Eikä profeettoja oole lainkaan, siinä mielessä kuin oli vanhan liiton aikaan. Eikä heidänkään profetioidensa päälle mitään uutta oppia voinut tai saanut rakentaa.

Evankelista Filippuksen 4 tytärtä profetoivat, mutta Kristuksen oppi rakentuu ainoastaan apostolien perustukselle. Ja evankeliumeille tietysti. Paavali oli erityisesti pakanain apostoli ja hän joutui Pietariakin ojentamaan, koska tämä joutui alussa toisinaan lain alle.

Paavali sai ilmestyksenä Kristuksen opin juuri siksi, ettei kysyisi muilta apostoleilta, vaan hänen evankeliuminsa säilyisi puhtaina.
    Kun Raamattu sanoo, että tiedätte keiden johtoon olette annetut, se tarkoittaa apostolien perustusta, eikä etenkään myöhemmin tulleiden profetioiden päälle sovi mitään rakentaa.
    Profetia on rohkaisua, varoitusta tms., ei oppia tai Raamatun tulkintaa.

Kirkkojen ja seurakuntien tulee rakentaa systeeminsä pelkästään Uuden Testamentin evankeliumien ja kirjeiden varaan. Ilmestyskirjaa tutkitaan ja "ymmärrys lisääntyy" - siis tulkinnat muuttuvat alati. Raamattu todistaa, että profetiatkin ovat vajavaisia ts. osittain vääriä tai puutteellisia.
  12. Ei niin tärkeä - vain opillinen kysymys. Mutta asia on niin, että taivaassa olemaan ei ole vielä noussut muita kuin Jeesus; "esikoisena kuoloon nukkuneista".

Ilmestyskirja kertoo, että ne 144000 juutalaista, tämän maailmanajan lopputapahtumien yhteydessä, nousevat ylös esikoislahjana Jumalalle ja Karitsalle, Ilm 14:4.

Sivumennen sanoen, tämä aiheuttaa kysymyksen, että onko ylösnousemus sittenkin vasta pedon valtakauden puolessa välissä. Koskapa nuo 144000, mainitsemani jakeen mukaan ovat ensimmäisiä.

Et voi rakentaa jotain oppia Fil 1:23 varaan. Paavali vain käväisi taivaassa, kolmannessa taivaassa so. taivaallisessa paratiisissa. Uskossa kuolleiden henget ovat ehkä siellä eikä "Aabrahamin helmassa. Mutta ei missään tapauksessa vielä siellä perimmäisessä taivaassa - istuimen luona.

Paavali kuvaa 1. Tess 4:13-18, kuinka poisnukkuneiden laita on. Vielä sivumennen sanoen, kenties ne 144000 ovat edustavat Karitsan morsianta, sillä Jerusalem so. Israel, on Karitsan vaimo. Jos sanomme, että koko kristikunta on sitä, silloin on vastassa kysymys: ketkä ovat ne häävieraat.

Kun Paavali puhuu Kristukselle kihlaamisesta, hän vain vertaa lain alla ja Kristuksessa olemisen eroa. Eritoten Room 7:3-4, jossa hän osoittaa, että ei sovi olla kahden miehen vaimo. En ole vielä löytänyt mitään estettä sille - sinänsä tarpeettomalle ajatukselle - että ne 144ooo esikoisena ostettua edustaisivat todellakin Karitsan morsianta. Siinähän on tasapuolisesti 12 Israelin sukukuntaa. Ilm 7. luku. Daanin tilalla on Manasse, kuten jo Vanha Testamentti kertoo.

antti