Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. EI ADVENTTIPAPIT OLE SELLAISIA

Jaa, että pappia ei adventtiseurakunnassa paheksutakaan siitä, kun jää saapumatta saarnaamaan? Kiva kuulla! Anteeksi luuloni!

Voimme silti oppia vertauksesta, noin yleisesti, että ENNEMMIN TULEE TOTELLA KRISTUSTA KUIN LAKIA.

Luukas oli lääkäri ja rakasti tätä vertausta. Muut evankelistat eivät vaivautuneet sitä kirjoittamaan ylös, joten monilta se lienee kautta historian jäänyt huomaamatta. Ehkä monelta papiltakin, vaikka se ON suunnattu papeille ensisjaisesti.
    Sen ajan papit, kuten Luukas korostaa, eivät olleet tietävinäänkään kuka on papin lähimmäinen.Ehkä vain oma seurakuntalainen oli lähimmäinen.

Mutta tässä se on:
    Luukkaan evankeliumi:10:25

Ja katso, eräs lainoppinut nousi ja kysyi kiusaten häntä: "Opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?"

10:26 Niin hän sanoi hänelle: "Mitä laissa on kirjoitettuna? Kuinkas luet?"
    10:27 Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."

10:28 Hän sanoi hänelle: "Oikein vastasit; tee se, niin sinä saat elää."

10:29 Mutta hän tahtoi näyttää olevansa vanhurskas ja sanoi Jeesukselle: "Kuka sitten on minun lähimmäiseni?"

10:30 Jeesus vastasi ja sanoi: "Eräs mies vaelsi Jerusalemista alas Jerikoon ja joutui ryövärien käsiin, jotka riisuivat hänet alasti ja löivät haavoille ja menivät pois jättäen hänet puolikuolleeksi.

10:31 Niin vaelsi sattumalta eräs pappi sitä tietä ja näki hänet ja meni ohitse.
    10:32 Samoin leeviläinenkin: kun hän tuli sille paikalle ja näki hänet, meni hän ohitse.

10:33 Mutta kun eräs samarialainen, joka matkusti sitä tietä, tuli hänen kohdalleen ja näki hänet, niin hän armahti häntä.
    10:34 Ja hän meni hänen luokseen ja sitoi hänen haavansa ja vuodatti niihin öljyä ja viiniä, pani hänet juhtansa selkään ja vei hänet majataloon ja hoiti häntä.
    10:35 Ja seuraavana aamuna hän otti esiin kaksi denaria ja antoi majatalon isännälle ja sanoi: 'Hoida häntä, ja mitä sinulta lisää kuluu, sen minä palatessani sinulle maksan.'

10:36 Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi osoitti olevansa sen lähimmäinen, joka oli joutunut ryövärien käsiin?"
    10:37 Hän sanoi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta." Niin Jeesus sanoi hänelle: "Mene ja tee sinä samoin."
  2. alex-kasi esitti mielenkiintoisen kysymyksen pohdittavaksi: kuka, mitä tai mikä on tuo Ilmestyskirjan toinen PETO. Ja että onkohan se sittenkään paavi tai YK? - Koetan valottaa omaa käsitystäni asiasta.
    -----------
    Ensinnäkin - melllerismi tai muukaan populismi tämän asian suhteen ei minua kiinnosta. Sensaatiohakuisuus eksyttää, sillä aina ajan ilmiöistä voidaan poimia jos vaikka mitä. Ja yhdistellä asioita petomaisesti.

Itse Ilmestyskirja antaa ymmärtää, että vasta aivan viimeisinä vuosina voidaan osua oikeaan pedon henkilöitymän arvioinnissa. Mitään tahoa ei mielestäni voida sulkea ehdottomasti pois tai ehdotomasti nimetä vielä 10 tai 20 vuoteen. Tässä voin erehtyä 20 vuodella, joten päätän olla valmiina ylösottoon.

YK pysynee heikkona veto-oikeuden sekä rahavaikeuksien vuoksi. Mutta rakas EU saattaa kehittyä siihen suuntaan, että sieltä noita päitä nousee. Protestanttisuus on jo vaikeuksissa Euroopassa - paitsi Pohjolassa. Silti itse antikristus / viimeinen peto voidaan kutsua ulkopuolelta, ikäänkuin pelastamaan halvaantuneet systeemit. Mahdollisesti vääräksi profeetaksi tarjoutuu joku Rooman kirkosta. Roomahan johtaa ekumeniassa ja on taloudellisestikin mahtava.

EU saattaa siirtää keskuksiaan Benelux-maista Roomaan, lähelle "Jumalan Pojan sijaista". Intressit ovat yhteiset ja on yhteinen alue puolustettavana. Toki EU voi väliaikaisesti vielä edistyä kristillisyyden vastaisuudessaan roomalaisuuttakin kohtaan.

Edistyä antikristillisyydessään. Mutta laittomuuden ryöstäytyessä käsistä tarvitaan paavia, joka on tiukka ulkokultaisessa moraalissa. Useimpien rakkaus kylmenee ja tiukkuutta tarvitaan taloudellisen romahduksen edessä.
    Koko maailman on helppo mieltää kaikkein fundamentalistisin johtaja jumalien edustajaksi, kunhan tämä ei väitä, että kristinusko on ainoa oikea.

On syytä muistaa, että varsinainen pedon valta voi alkaa vasta, kun armon perilliset on temmattu pois. Nämä ihmiset ovatkin ainoa este lakihenkisyyden voittokululle, ei mikään kirkko sinänsä.
    Pelkään, että monien kirkkokuntien johtajat, adventismi mukaanlukien, tulevat ehkä löytämään vääränlaista yhteisymmärrystä roomalaiskatolilaisuuden kanssa, sillä syyllistäminen on oiva keino hallita.

Armonopetus estää ihmisten hallitsemista ja se julistettaneenn pannaan, ehkä jo ennen tempausta. Minulla on henkilökohtaista kokemusta tuosta "pannasta" jopa menestysteologian saralta, (Håkan Westergårdin "Elämän Sana"-srk:ssa -90-luvulla). Saanko, joskus toiste, kertoa siitä enemmän?

Jo edesmennyt näkijä, Jukka Rokka, kuvaa eskatologisessa romaanissaan "Kurppilan suku lopunajassa" varsin luonnollisella tavalla roomalaisen otteen - sekä paavin että EU:n - kasvamista jopa Suomessa.
    Väärän profeetan tiukka moraali luullakseni toimii pedon oikeana kätenä. Mielestäi viime aikojen paavit ovat olleet hyviä tasapainottajia, mutta saattaa nousta kiihottava paavi. Tai niin heikko, että joku toinen siinä systeemissä nousee auktoriteetiksi - koko maailmalle. (Mahdollisesti nousisi pedoksikin, jolloin väärä profeetta nousisi protestantisista piireistä. Epätodennäköistä.)

New Agen edistyminen on suuri kysymysmerkki. Jo siksikään ei voida TIETÄÄ, mistä mitäkin nousee. Mutta koskapa peto niin helposti ja äkisti kääntää takkinsa, valtakirjan saatuaan, oletan, että se on new agen puolelta.

Peto tunnusmerkkien avulla lumoaa kristilliset johtajat tukijoikseen. Nämä ovat muita kuin parantumisihmeitä.
    Joka tapauksessa, peto, se viimeinen eli toinen peto, julistautuu Jumalaksi ja Messiaaksi, aikoen hallita Jerusalemista käsin, alistaen Israelia. Kohta kuitenkin Kristus saapuu lyömään pedon, (Dan 7, Ilm 13, 14. luvut.

EUROOPPA JA YHDYSVALALT - KAKSI PETOA ?

Viitaten edelleen Dan 7 sekä Ilm 13,14, pidän jossain määrin mahdollisena - paljolti E.G.Whiten kuvaukseen pohjaten, "Suuri taistelu", s. 439 - että Eurooppa ja roomalaiskatolilaisuus olisi se ensimmäinen peto ja USA:sta nousisi se toinen.
    Siitä "ei ole mitään epävarmuutta", vakuuttaa White. Minun mielestäni tästä ei saisi olla varma, eikä sitä saisi käyttä maata vastaan. Mutta "monet sitä tutkivat ja ymmärrys lisääntyy".

Ehdottomuus voi pimentää ymmärryksen. "Karitsan sarvet ja lohikäärmeen ääni" voi jotensakin viitata myös roomalaiskatoliseen Eurooppaan. Joka tapauksessa "Karitsan sarvet ja lohikäärmeen ääni" kuvaa hyvin korkean moraalin vaatimista mahdottomissa olosuhteissa.

Lainvaatimisen kautta saadaan ihmiset otteseen ja jo senkin vuoksi - oletteko sen huomanneet? - olen huolestunut lainvaatimisesta. Sitäpaitsi, keskinäinen rakkaus varmasti kylmenee, kun kilpaillaan lain vaatimusten täyttämisessä keskenään. Sen sijaan rakkaus pitää toista parempana.

HEI - MINULLA ON ASIAA!

Entä jos peto nouseekin Euroopasta - ja juutalaisten sekä adventistien tähden julistaa lauantaisapatin ainoaksi oikeaksi? Ja muutoinkin korostaa lakia? Osataanko epäillä eurooppalaista pedoksi, kun pidetään varmana sitä, että peto nousee "maasta", jenkeistä?

Minä näet ounastelen, että Eurooppa nousee keskeiseksi ja takaa Israelille rauhan - jonka liiton se sitten äkisti pettää ja päästää armeijat Israelin kimppuun. Israeliahan tullaan pitämään maailmanpolitiikan kauhukakarana ja rauhan esteenä. Ilm 17:9 mukainen ymmärrys ja viisaus: pedon tunnistamisen salaisuus on 7 valtakautta. Eikö se selitä USA:n pois?

Daniel 2. näemme, että Euroopasta ja Lähi-Idästä lienee kyse. 1. Pää(Nebukadnessarin Babylon), 2. rinta 3. käsivarret 4. vatsa 5. lanteet 6. sääret 7. jalat. "Rautaa ja savea" voisi kuvata alkuperäisiä 10 tai 7 EU-maata ja savi sittemmin liittyneitä toisarvoisia alueita.

KOLME ENKELIÄ

Yhä viittaan Ilm 14. Kolme enkeliä, jakeet 6-13, on yksi itsenäinen näky.
    Esimmäinen enkeli aloitti 2000 vuotta sitten Betlehemissä ja nyt se tahtoo kannustaa viemään loppuun asti maailman evankelioimisen. On aika pakanain luvun tulla täydeksi.

Toinen enkeli teki selväksi, että tämä tietää lopun loppua paholaisen valtakaudelle.
    Kolmas enkeli muistuttaa, ettei sovi olla ihmisten orja, eikä kumartaa petoa, vaan olla valmis kuolemankin uhalla pitämään Jeesuksen Kristuksen todistuksen. Sillä kuolemaa se tietää pedon paljastettua itsensä.

Ilmestyskirja:
    14:13 Ja minä kuulin äänen taivaasta sanovan: "Kirjoita: Autuaat ovat ne kuolleet, jotka Herrassa kuolevat tästedes. Totisesti - sanoo Henki - he saavat levätä vaivoistansa, sillä heidän tekonsa seuraavat heitä."

Kukaan ei voi väittää kumartaneensa epähuomiossa sitä elävää pedon kuvaa, eikä kukaan voi tahattomasti pedon merkkiä ihoonsa saada. Näin ihminen tuomitsee itse itsensä.

_AnttiVKantola_
  3. Eipäs Kantolan luikertelijasta ota
    Kirjoittanut: tolkkua mitenkään? 28.3.2007 klo 07.23
           Uskotko kolmen enkelin sanoman adventtitotuuden (SPA-kirkon) profetaalliseen tulkintaan (kyllä/ei vastaus riittä ilman selityksiä)?    
    ---------------------------------------------
    "Kyllä /ei -ilman selityksiä" ???
    Kysymys on käsittämätön, ei siihen voi vastata. Eikä profetioihin tarvitse tai pidäkään uskoa, vaan ne toteutuvat, josovat toteutuakseen. Ei profetioiden perässsä juosta.

JOS Daavid olisi rynnännyt kuninkaaksi, kun hänelle, ollessaan lammaspaimen, profetoitiin, että hänestä tulee Israelin kunungas - hän olisi ollut kohta päätä lyhyempi. Vaan se on niin, että Herra pitää huolen sellaisista asioista.

Niin sitten Daavidista ajallaan tuli kuningas, ja Sana sanoo, ettei siirry valtikka pois Juudan, (Daavidin), suvulta, ennen kuin tulee Hän jonka se valtikka on, ja jota kansat tottelevat.

1. Moos. 49:10    Ei siirry valtikka pois Juudalta, ei käskijän sauva hänen suvultaan. Hänen heimostaan on tuleva se, jolla on valta, häntä kansat tottelevat. [4. Moos. 24:17; 2.    

Raamattu on aivan RIITTÄVÄ ja luotettava kadotuksen enkelien määrittelemiseen ja niitä riittää loputtomasti.

Mutta parempi on puhua pelastuksen enkeleistä, kuten 4 evankelistaa tai 12 apostolia. Sillä me nostamme päämme, ei Mekkaa tai Jerusalemia tai Amerikkaa kohti - vaan Kristusta.

Nuo 3 määrittelemääni kadotuksen enkeliä ovat niin tappavia, että pakkohan asia oli ottaa puheeksi, kun niin monet haluavat esiintyä enkeleinä.

HALUAAKO JOKU, ETTÄ MÄÄRITTELEN 12 KADOTUKSEN ENKELIÄ?    
  4. Sakarja:
    10:1 Rukoilkaa Herralta sadetta kevätsateen aikana: Herra tekee ukkospilvet ja antaa heille sadekuurot, antaa kasvit joka miehen pellolle.

Mitä on jokamies? Sovittakoon itsensä, kuka voi.

Joka tapauksessa ainakin omaisuuskansansa puolesta Herra taistelee. Ehdottomasti israelin pelloille! Sillä huomatkaamme, että kevätsateen lupaus on Sakarjan kirjassa.

Ja siellä luvataan näinkin:

Herra taistelee kansansa puolesta

SAKARJA 11 -- Kuule, Jerusalem! Verellä vahvistetun liiton tähden minä vapautan vankeuteen viedyt asukkaasi syvästä ja pimeästä kuopasta. [2. Moos. 24:8]

12 Palatkaa, vangitut, takaisin turvapaikkaanne, te ette ole turhaan eläneet toivossa! Vielä tänäänkin lupaan: kaksinkertaisen hyvityksen minä annan sinulle, Siion. [Jes. 61:7]

Kevätsateen lupaus on siis VAIN Israelille, mutta ymmärrämme toki, että se silti koskee kaikkia uskonvanhurskautettuja.
    ----------------------
    2000 VUOTTA SITTEN SE ALKOI JA KAIKKI ISRAELIA SIUNAAVAT SIITÄ SATEESTA PÄÄSEVÄT OSALLISIKSI:

Rauhanruhtinas saapuu Jerusalemiin

Sakarja 9:9-12

SAKARJA 9:9 Iloitse, tytär Siion! Riemuitse, tytär Jerusalem! Katso, kuninkaasi tulee. Vanhurskas ja voittoisa hän on, hän on nöyrä, hän ratsastaa aasilla, aasi on hänen kuninkaallinen ratsunsa. [Jes. 12:6, 62:11; Sef. 3:14 | Tuom. 5:10; Matt. 21:5]

10 Hän tuhoaa sotavaunut Efraimista ja hevoset Jerusalemista, sotajouset hän lyö rikki. Hän julistaa kansoille rauhaa, hänen valtansa ulottuu merestä mereen, Eufratista maan ääriin asti. [Jes. 2:4, 9:4; Miika 4:3, 5:9 | Ps. 72:8]
    Herra taistelee kansansa puolesta

11 -- Kuule, Jerusalem! Verellä vahvistetun liiton tähden minä vapautan vankeuteen viedyt asukkaasi syvästä ja pimeästä kuopasta. [2. Moos. 24:8]

12 Palatkaa, vangitut, takaisin turvapaikkaanne, te ette ole turhaan eläneet toivossa! Vielä tänäänkin lupaan: kaksinkertaisen hyvityksen minä annan sinulle, Siion. [Jes. 61:7]
    ----------------
    Lähi-Idän "pelloille" pelastuksen kevätsade

1. Palestiinalaisten sekä alkuperäisten jerusalemilaisten ylle herätys:

Sak 9:7 Minä otan verisen lihan pois heidän suustaan, tempaan iljettävät, saastaiset ruoat heidän hampaistaan. Silloin jäljelle jääneet filistealaiset tulevat minun omikseni. Heidät otetaan Juudan sukukuntien joukkoon, Ekronin asukkaat liitetään minun kansaani niin kuin jebusilaiset ennen. [1. Sam. 14:32; Hes. 33:25 | 2. Sam. 5:6]

Mutta rauhaa vihaavat tuhotaan:

Sak 12:9 "Sinä päivänä minä hävitän kaikki kansat, jotka hyökkäävät Jerusalemia vastaan.

_AnttiVKantola_
  5. Voiko kukaan selittää, mitä Jeesus...
    Kirjoittanut: Sirkka Iita. 28.3.2007 klo 01.02

Tarkoitti tällä vertauksella? Matt. 21:43-44.

43.Sentähden minä sanon teille: Jumalan valtakunta otetaan teiltä pois ja annetaan kansalle, joka tekee sen hedelmiä.
    44.Ja joka tähän kiveen kaatuu, se ruhjoutuu, mutta jonka päälle se kaatuu, sen se murskaa.
    Alaviitteet:Jes.8:14-15. Dan.2.:34. Sak.12:3.
    ----------------------------------------------------------
    Irtojakeet eksyttävät, mutta selitän yllä mainitun irtojakeen, jos sinä selität seuraavan - irtojakeen:

LUUK 14:26
    "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni."
    ============================
    Koko Raamatun punainen lanka on tämä: Israel paadutetaan - viimeisiin päiviin asti - jotta Jumalalla olisi oikeus pelastaa pakanatkin.

Ne viitekohdat:

Jesaja:
    8:14 Ja hän on oleva pyhäkkö, hän loukkauskivi ja kompastuksen kallio molemmille Israelin huonekunnille, paula ja ansa Jerusalemin asukkaille.
    8:15 Monet heistä kompastuvat ja kaatuvat ja ruhjoutuvat, monet kiedotaan ja vangitaan.

Mitä se on?

Jeesus on ylipappi ja temppeli, Ilm 21:22. Uskon kautta tuomitaan elämään ja epäuskon kautta kuolemaan. Moni luopuu uskosta Jeesukseen ja monia vainotaan uskostaan Jeesukseen.

JUMALA SANOO MYÖS PELASTAVANSA JUUTALAISKANSAN VAIN SIKSI, ETTÄ ON USKOLLINEN OMALLE NIMELLEEN: JES 48:6-11.

-----------------------------------
    Daniel:
    2:34 Sinun sitä katsellessasi irtautui kivilohkare - ei ihmiskäden voimasta - ja iski kuvapatsasta jalkoihin, jotka olivat rautaa ja savea, ja murskasi ne

Mitä se on?

Avainjakeessa, 35, Daniel lopuksi toteaa, että siitä murskaajakivestä tuli suuri vuori joka täytti koko maan. Jeesukselle on annettu kaikki valta, ja hänen evankeliuminsa valloittaa koko maailman. Jakeessa 44 Daniel sanoo sen suoraan.

DANIEL OPETTAA MYÖS VAPAUDESTA: DAN 3:25:

Daniel:
    3:25 Hän vastasi ja sanoi: "Katso, minä näen neljä miestä kävelevän VAPAINA tulessa, eivätkä he ole vahingoittuneet, ja neljäs on näöltänsä niinkuin Jumalan poika."

---------------------------------
    Sakarja:
    12:3 Ja sinä päivänä minä teen Jerusalemin väkikiveksi kaikille kansoille: kaikki, jotka sitä nostavat, repivät pahoin itsensä; ja kaikki maan kansakunnat kokoontuvat sitä vastaan.

Mitä se on?

Jumala tuomitsee Israelia vihaavia kansoja, lopussa - Israelin rajoilla, Ilm 20:9. Kun pakanain täysi luku on sisälle tullut. Sitten tapahtuu - (Paavali Roomalaiskirjeessä) - se, että tuo "vain jäännös" Israelista pelastuu, mutta ihan kaikki jäljelle jääneet ts. "niin kaikki Israel on pelastuva". (Se on yksi kolmasosa lopun ajan Israelin väestä). Sakarja viittaa 8:12 tuon jäännöksen sitten jatkavan 1000-vuotisessa valtakunnassa.

SAKARJA SANOO MYÖS:
    Syyrialaisia paljon pelastuu lopun ajassa, YHDESSÄ ISRAELIN KANSSA, (Sak 6:8), sekä myös paljon palestiinalaisia ja ihan alkuperäisiä jerusalemilaisia, (Sak 12:8-9). Tietysti lähinnä Lähi-Itää Raamatussa kuvataan, onhan Israel ja muinainen Paratiisi, (Irakissa), siellä.

VAROITUS KANSOILLE ISRAEL-VIHASTA: Sakarja 2:8 (12)
    :Sakarja:
    2:8 Sillä näin sanoo Herra Sebaot: Kunniaksensa hän on lähettänyt minut pakanakansojen luokse, jotka ovat teitä saalistaneet. Sillä joka teihin koskee, se koskee hänen SILMÄTERÄÄNSÄ.
    =========================
    S E L I T Y S alussa mainittuun on siis tämä:

VALTAKUNTA OTETAAN POIS LAINNOUDATTAJILTA JA ANNETAAN USKOSTA VANHURSKAIKSI TULEVILLE. Matt 21:23 käy ilmi, että Jeesus, harvinaisen kärsivällisesti ja pitkään, osoittaa ne sanat, (Matt 21:43-44), YLIPAPEILLE JA KANSAN VANHIMMILLE - eikä omille seuraajilleen.

Ikäänkuin: Te ylipapit, te kansan johtajat, te menetätte laillisen valtanne...Siirrän vallan evankeliumin julistajille, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut. Sitten on jälleen Israelin vuoro - yhdessä kaikkien uskosta vanhurskautettujen kanssa.

Ruhjoutuvat ovat niitä Kristukseen loukkaantuvia. Kiven murskaamat ovat niitä, jotka kadottavat oman elämänsä -löytääkseen sen Jeesuksessa.

_AnttiVKantola_
  6. "Niin, ja tämän kirjoitti ateisti"
    ---------------------------------------
    Tuskin adventistit ateistilta tukea kaipaavat. Ateisti nauttii siitä, että voi sohaista oman keppinsä soppaan - ja todeta, että "hajoita ja hallitse"-taktiikka puree melkein missä tahansa.

Näin ei saisi olla tietenkään, sillä Kristuksen nimeä kantavat täytyisi olla tunnistettavissa yhdeksi laumaksi.
    ---------------------------
    "Ootte kyllä pahasti saraita ihmisiä"
    -----------------------------
    Totta, että jumalaton puuskuttaa terveenä - kuolemaansa asti - sillä Jumala odottaa; Hänelle tehdään tili vasta viimeisenä päivänä. "Jumala antaa aurinkonsa paistaa niin hyville kuin pahoillekin".

Kannattaa antaa tuon rakkauden auringon sulattaa routainen jää sisimmästä, ennen kuin on myöhäistä. Sillä mitä se on muuta kuin Jumalan pitkämielisyyttä, että jumalaton menestyy.
    (Ateistihan tarkoittaa jumalatonta - ilman Jumalaa).

Psalmit:
    73:3 Sillä minussa nousi kateus ylvästelijöitä kohtaan, kun minä näin jumalattomien menestyvän.
    73:4 Sillä he ovat VAIVOISTA VAPAAT KUOLEMAANSA ASTI, he ovat voimakkaat ja lihavat.

Kyllä vanhrskas sitä useasti kummastelee:
    Psalmit:
    73:13 Turhaan minä olen pitänyt sydämeni puhtaana ja pessyt käteni viattomuudessa:

Toki vanhurskas myös saa lohdutuksen:
    Psalmit:
    34:18 Vanhurskaat huutavat, ja Herra kuulee ja vapahtaa heidät kaikista heidän ahdistuksistansa.
    34:20 Monta on vanhurskaalla kärsimystä, mutta Herra vapahtaa hänet niistä kaikista.

Ei sen puoleen, kun luemme Psalmeja, voimme havaita, että useammin siellä puhutaan vanhurskaan hyvästä osasta ja jumalattoman pahasta osasta.
    Vähissä on Psalmeissa jumalattomuuden ylistys - johtuen todellakin siitä, että viimeisenä päivänä armoton tuomio YLLÄTTÄÄ ateistin.

Vanhurskaan tuomio on myönteinen yllätys:

MATT 25:39
    "Ja milloin me näimme Sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?"
  7. Kun vanhurskaus ”puetaan ylle”, onko kysymys ulkokultaisuudesta?
    ------------------------------------
    Vanhoista "lähellä häviämistä" olevista, (Hbr 8:13), liitoista ei valitettavasti ole auttajaksi, kun on kyseessä Uuden Liiton vanhurskauden ylle pukemisesta.

Valitettavaa ja valitettavaa - onhan uusi liitto verrattomasti "parempi liitto, (Hbr 7:22). Aloittajalla oli mielenkiintoinen, hyvä kirjoitus. Silti haluan omalta osaltani lisätä jotain.

Kristuksen sisäiseen tuntemiseen ja uudestisyntymiseen se tietenkin perustuu, se että voimme pukeutua ulkonaisestikin Kristukseen ja toimia "Kristuksen kirjeenä".

Ulkokultaisuus on tyystin eri asi, sillä tässä vanhurskauden puvussa on kyse ennen muuta suojasta, turvasta ulkoa päin tulevalta uhalta.

Kristuksen lahjavanhurskauteen pukeutumine on itse asiassa varsin monipuolinen asia -täydellinen varustus. Tuon asun käyttämiseen on tarkoitus harjaantua.

Ritarin asuna kuvataan tuota lahjavanhurskautta Efesolaiskirjeessä - "vanhurskauden haarniska" on se tärkein osa siinä.

JUMALAN KOKO SOTA-ASU

Efesolaiskirje 6:10-20

6:10 Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa.
    6:11 Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.
    6:12 Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.

6:13 Sentähden ottakaa päällenne JUMALAN KOKO SOTA-ASU, voidaksenne pahana päivänä tehdä vastarintaa ja kaikki suoritettuanne pysyä pystyssä.

6:14 Seisokaa siis kupeet TOTUUTEEN vyötettyinä, ja olkoon pukunanne VANHURSKAUDEN HAARNISKA,
    6:15 ja kenkinä jaloissanne ALTTIUS rauhan evankeliumille.
    6:16 Kaikessa ottakaa USKON kilpi, jolla voitte sammuttaa kaikki pahan palavat nuolet,
    6:17 ja ottakaa vastaan PELASTUKSEN kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan SANA.

6:18 Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen joka aika Hengessä ja sitä varten VALVOEN kaikessa kestäväisyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta;

6:19 ja minunkin puolestani, että minulle, kun suuni avaan, annettaisiin oikeat sanat rohkeasti julistaakseni EVANKELIUMIN SALAISUUTTA,
    6:20 jonka tähden minä olen lähettiläänä kahleissa, että minä siitä ROHKEASTI puhuisin, niinkuin minun puhua tulee.
  8.    alex-kasi:lle - ja kaikille.

NÖYRYYS ON VALTTIA - "TAIVASPELISSÄ"

Minä myös näen niin, että selittely - kuten: "mutta kun..." - on pahasta. jeesus sanoo, että puheenne olkoon: "On, on tahi ei, ei".
    Selittely ei mitään muuta tai korvaa. Rehti tunnustus, milloin tarpeen on.

Näin on - että kaikki on kiinni siitä, kuinka suureksi uskommeJumalan rakakuden. Kokemus auttaa siinä - "Joka paljon anteeksi saa, se paljon rakastaa".
    Paavalilla oli varaa tokaista: "Jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista".

Sinapinsiemen-usko todella riittää KAIKKEEN, kun usko katsoo Jeesukseen - Hän on sama iäti.
    "Uskokaa JO saaneenne, niin se on teille tuleva" ja "Mitä tahansa.." Jeesus itse "testasi" tuon. "Isä, minä kyllä tiesin, että sinä minua aina kuulet..".

Sitten Hän käski Lasaruksen tulal ulos haudasta. Entäs se kuvaus tuhlaajapoika-vertauksessa! Vanhempi poika oli aina pysynyt KUULIAISESTI talossa, mutta asenne oli väärä - vanhatestamentillinen, tosin nurkumielinen sellainen. Valitti raskasta ja köyhää osaansa, vaikak oli perillinen. Isäntä sanoi: "Poikani, sinä olet aina ollut minun luonani ja kaikki, mikä on minun, on myös SINUN".

Elikkä: periaatteessa meillä on jo kaikki ja uskon kautta voimme sen omistaa, kutsua esiin olemattomat, kuten Aabraham teki.

SIITÄ AJATUSLEIKISTÄ

Joo-o. Iloitsen yhdessä totuuden kanssa - ja pelastuksen. En ehkä ole valmis siihen, mihin Paavali oli. Hänhän näet olisi mieluusti mennyt helvettiin, jos sillä olisi yhden juutalaisen voinut pelastaa.

Vaikka minulla Jeesuksen kautta olisi oikeus - armo käy oikeudesta, Kristuksessa - niin silti on Jumalalla täysi oikeus tehdä minulla mitä lystää, heittää vaikka helvettiin. Tämä tekee nöyräksi. On kiitollinen siitä, että on tullut valituksi: helvettiin kuulun, mutta taivaaseen pääsen.

Voin olla varma pääsystä isän luo, mutta siitä voin kerskua vain silleen, että se on täysin ristin armoa - Jumalan sulaa hullutusta, rakkauden tähden elikkä OMAN NIMENSÄ TÄHDEN. Jumalan nimi ei ole Laki, vaan on Rakkaus.

_AnttiVKantola-
  9. Ei millään pahalla - ei haittaa, vaikka vielä adventistinkin leima lyötäisiin otsaan. Sisällä on Jumalan Pojan sinetti.

Mutta: en ole adventisti.
    Joku kerran kysyi, että mitkä ovat ne 5 syytä, miksen eroa adventisteista. Typerään, kuolleen kirjaimen muodossa olevaan kysymykseen ei tietenkään ollut mahdollista viisaasti vastata.

Sanoin viidesti, etten voi erota adventtikirkossta. Se on totta - en voi. Sillä en ole koskaan liittynytkään siihen.
    ------------
    Näillä foorumeilla useimmilla on vastakus valmiina ennenkuin tutustuvat siihen, mihin ovat vastaamassa, Tällöin valitettavasti se vanha vihtahousu saa otteen kumpaisestakin osapuolesti, varsin helposti.

Minun käsitykseni eivät ole sidottuja ei-adventismiin eikä adventismiin vaan pelkästään Raamattuun. Sitä tutkin yhdessä ja yksittäin. On raamattupiirissäni ollut adventistejakin.
  10. ARVOSTELUA VAIKO LIANHEITTOA?

Arvostella täytyy - jopa profeetat ja opit. Minä olen arvostellut adventismia vain niin pitkälle kuin olen omille mielipiteille omasta mielestäni löytänyt raamatulliset PERUSTEET.
    Mutta perustelematon arvostelu on herjanheittoa.

Te loanheittäjät ette voi menestyä adventistien edelle. Sitä en estä minä, eikä Jumalakaan tuomitse ennen kuin viimeisen päivän tilanteen mukaan. Mutta teillä, saastanheittäjät, on silti tuomitsijanne. Maailman alkeisvoimat, joista mainitsen vain psykologian eli sielutieteen lait sekä siunauksen ja kirouksen lait.

Kehotan siis minä, Kristuksen vanki, teitä ryhtymään siunaamaan adventisteja, että itsekin saisitte elää. Elää Kristuksen omina.

Matteuksen evankeliumi:

18:18 Totisesti minä sanon teille: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on oleva sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te päästätte maan päällä, on oleva päästetty taivaassa.   

TUNTUUKO VIERAALTA OPILTA?

Kuitenkin jo esikristilliset saivat tuta siunauksen ja kirouksen lait. Jo ennen Moosesta ja Mooseksen lakia. Viittaan Jobiin.
    (Job 19:21-29, Job 42:7-11) Otteet sieltä:

Job:
    19:25 Mutta minä tiedän LUNASTAJANI elävän, ja viimeisenä hän on seisova multien päällä.

Job:
    42:9 Niin teemanilainen Elifas, suuhilainen Bildad ja naemalainen Soofar menivät ja tekivät, niinkuin Herra oli heille puhunut; ja Herra teki Jobille mieliksi.

42:10 Ja kun Job rukoili ystäväinsä puolesta, käänsi Herra Jobin kohtalon, ja Herra antoi Jobille kaikkea kaksin verroin enemmän, kuin hänellä ennen oli ollut.

PERIMMÄINEN KYSE ON TÄSTÄ:

1.Korinttolaiskirje:
    9:23 Mutta kaiken minä teen evankeliumin tähden, että minäkin tulisin siitä osalliseksi.

_AnttiVKantola_
  11. Hän korosti aina Raamattua, kuinka sillä on koeteltava kaikki, myös henget. ”Pysykää laissa ja todistuksessa! Elleivät he näin tee, ei heillä aamunkoittoa ole,” Jes.8:20
    ------------------------------------------------
    VANHURWSKAUDEN AAMUNKOITTO

Totta tuokin. AAMUNKOITOSTA puheenollen - elämme uuden liiton suojassa tänään. Ja kuka onkaan se aamunkoin antaja? Kointähti tietenkin. Ja ellei Hän ole sydämessämme, ei siinä auta - ei henget, ei lait, ei hurskaus, ei itku tai nauru, ei mikään todistus.

2.Pietarin kirje:

1:19 Ja sitä lujempi on meille nyt profeetallinen sana, ja te teette hyvin, jos otatte siitä vaarin, niinkuin pimeässä paikassa loistavasta lampusta, kunnes päivä valkenee ja KOINTÄHTI koittaa teidän sydämissänne.

Ilmestyskirja:

22:16 Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas KOINTÄHTI."
    (Uusi käännös: aamutähti)
    -----------------------------------------

KOLME ENKELIÄ

Kolme enkeliä opettaa uskonvanhurskautta - luottamista Jumalan kaikkivoipaisuuteen. Ei lakia, ei näyttöä muutakaan; vain lupaus.

1.Mooseksen kirja:
    15:5 Ja hän vei hänet ulos ja sanoi: "Katso taivaalle ja lue tähdet, jos ne taidat lukea." Ja hän sanoi hänelle: "Niin paljon on sinulla oleva jälkeläisiä."

15:6 Ja Abram uskoi Herraan, ja Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi.

LÄHES EPÄTOIVOISTA ODOTTELUA

Aabraham sitä odotellessaan auttoi Jumalaa - syntyi Ismael. Jumala ei silti perunut lupaustaan, eikä uskonvanhurskaaksi toteamistaan.

1.Mooseksen kirja:
    18:10 Ja hän sanoi: "Minä palaan luoksesi tulevana vuonna tähän aikaan, ja katso, vaimollasi Saaralla on silloin oleva poika." Mutta Saara kuunteli majan ovella hänen takanansa.

1.Mooseksen kirja:
    21:2 Ja Saara tuli raskaaksi ja synnytti Aabrahamille pojan hänen vanhoilla päivillään, juuri sinä aikana, jonka Jumala oli hänelle sanonut.

_AnttiVKantola_
  12. USKONOPETUSTA - USKON ALKEET ROOM 4:13-25.

Joku torui minua seuraavanlaisesti:

"Vai uskot? Avaa silmäsi, niin ei tarvitse uskoa OLEMATTOMIIN." Vastaan:
    -------------------------------------------------------------------------------------
    USKO ON olemattomiin uskomista! Uskova on autuaampi kuin näkijä! Kukas kutsuu siunatun tulevaisuuden esiin, ellei uskovainen? Olemattomat olemaan - se on kutsumuksemme! (Rm.4:17).

Tuomas ei uskonut, vaan vaati saada kokeilla niitä naulanreikiä Jeesuksen vartalossa. Jeesus silloin muistutti, että autuaita ovat NE, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat.

Roomalaiskirje 4:13-25 :

4:13 Sillä se lupaus, että Aabraham oli perivä maailman, ei tullut hänelle eikä hänen siemenelleen lain kautta, vaan uskonvanhurskauden kautta.
    4:14 Sillä jos ne, jotka pitäytyvät lakiin, ovat perillisiä, niin usko on tyhjäksi tehty ja lupaus käynyt mitättömäksi.
    4:15 Sillä laki saa aikaan vihaa; mutta missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan.

4:16 Sentähden se on uskosta, että se olisi armosta; että lupaus pysyisi lujana kaikelle siemenelle, ei ainoastaan sille, joka pitäytyy lakiin, vaan myös sille, jolla on Aabrahamin usko, hänen, joka on meidän kaikkien isä
    4:17 - niinkuin kirjoitettu on: "Monen kansan isäksi minä olen sinut asettanut" - sen Jumalan edessä, johon hän uskoi ja joka kuolleet eläviksi tekee ja kutsuu olemattomat, ikäänkuin ne olisivat.

4:18 Ja Aabraham toivoi, vaikka ei toivoa ollut, ja uskoi tulevansa monen kansan isäksi, tämän sanan mukaan: "Niin on sinun jälkeläistesi luku oleva",

4:19 eikä hän heikontunut uskossansa, vaikka näki, että hänen ruumiinsa oli kuolettunut - sillä hän oli jo noin satavuotias - ja että Saaran kohtu oli kuolettunut;
    4:20 mutta Jumalan lupausta hän ei epäuskossa epäillyt, vaan vahvistui uskossa, antaen kunnian Jumalalle,

4:21 ja oli täysin varma siitä, että minkä Jumala on luvannut, sen hän voi myös täyttää.
    4:22 Sentähden se luettiinkin hänelle vanhurskaudeksi.

4:23 Mutta ei ainoastaan hänen tähtensä ole kirjoitettu, että se hänelle luettiin,
    4:24 vaan myös meidän tähtemme, joille se on luettava, kun uskomme häneen, joka kuolleista herätti Jeesuksen, meidän Herramme,
    4:25 joka on alttiiksi annettu meidän rikostemme tähden ja kuolleista herätetty meidän vanhurskauttamisemme tähden.

_AnttiVKantola_
  13. Hyvää päivää - kirvesvartta!

EMME VOI MÄÄRÄTÄ JUMALALLE JÄRJESTYSTÄ

"En puhunutkaan mitään uskosta. Tottakai usko tarvitaan ensin. Oletinkin kaikkien sen tietävän.", vastasit minulle. Kiitos, että edes vastasit jotain.

Arvaapa, mihin kysymykseen sinä vastasit - edes lukematta? Vastasit pääpointtiini aivan asian vierestä!
    Olisit voinut käydä kirjastossa lukemassa Raamatusta - osoittamani kohdan.

Väännän sen rautalangasta: Todistin Sanasta, että mennään ja tehdään - uskoa ei voi tehdä, sillä se on ARMOLAHJA - tehdään opetuslapsia menemällä kaikkeen maailmaan. Siellä opetetaan - ja kastetaan, jos jokukin suostuu kasteelle.

EI VOIDA PAKOTTAA KASTEELLE JA SITTEN ANTAA PAKKO-OPETUSTA. Vaan saarnaopetuksen tuloksena suostuvat kastettaviksi. Sitten seuraa vahvempaa opetusta ja monet tulevat uskoon, elleivät alkuopetuksen aikana jo tulleet. Moni jää uskoon tulemattakin tietysti.

Oletettavasti eivät kaikki kastetutkaan ota vastaan uudestisynnyttävää uskoa, sillä aina on mukana niitä, jotka näön vuoksi tai ikäänkuin varmuuden vuoksi ottavat kasteen.

1. KASTETAAN, 2. OPETETAAN tai 1. OPETETAAN, 2. KASTETAAN - Ja Jumala yksin on se, joka antaa kasvun.

Kristillisessä maassa asia on toisin kuin lähetyskentällä - lähetyskäsky on suunnattu lähetsykentille, eikä sisälähetykseen. Luonnollisesti kristilliset perhekunnat kastetaan mm. Suomessa ja opetetaan sitten pyhäkoulussa ja vielä riarilla. Fantastinen systeemi, kiitos Herralle!
    -----------------------------------------
    TOTELLAAN VAAN - JÄRJESTYS TULEE LUONNOSTAAN

Huom.1.
    Järjestys ei ole niin nokon nuukaa, sillä hedelmä - uskoon tulijat - on Herran käsissä. Ja Hän rakastaa olla yllätyksellinen.
    Toisessa lähetyskäskyssä EI mainita opetuksesta lainkaan, mutta evankeliumin saarnaaminen on aina opettamistakin.

Koska opetusta voidaan järjestää missä enemmän missä vähemmän, Herramme ei toisessa lähetyskäskyssä orjallisesti sitä mainitse. Vääristelijäin vuoksi.

Huom.2.
    Niinikään, usko tulee, jos on tullakseen. Silti on velvollisuus julistaa kaikille.
    Jotta lähetit eivät erehtyisi ehdottomasti VAATIMAAN USKOA jokaiselta kastettavilta, uskosta mainitsemisen Herramme isossa viisaudessan jätti pois.

Huom. 3.
    Jottei ryhdyttäisi vaatimaan tietyn suuruista uskon valmiutta - alttiuden kengät tässä on PÄÄASIA - Herramme isossa viisaudessaan kirjasi, jopa molempien lähetyskäskyjen yhteyteen sen huomion, että lähtijät olivat epävarmoja, jopa epäuskoisia.

Huom. 4. Jumalan suoma kasvu eli usko - kasvava usko, toivottavasti - on kaikki kaikessa. Ei-välttämättömäin järjestys ei siten ole ehdotonta.
    "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b.
    -------------------------------------
    Toivon, että tarkistat asian. Käsitystesi oikeentumisen vuoksi vaadin lukemaan HUOLELLA ainakin Matteus 28:16-20.

Viisi jaetta ei liene kohtuuton VAATIMUS, sillä sen luettuasi voit alkaa iloita yhdessä TOTUUDEN kanssa.

MATT 28:16-20.

_AnttiVKantola_
  14. Ei Raamattua? Kolme voi-huutoa sille: voi, voi, voi! Se voi olla merkki tästä:

Ilmestyskirja:
    3:16 Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos.

Ja kehotus tähän:

Ilmestyskirja:
    3:18 Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.

Tai merkki tästä: RAAMATTU ON OSTETTU KOTIIN JA TUTKITAAN SIELLÄ - HENGEN VAPAUDESSA.

Kun Raamattua tutkitaan arjen todellisuudessakin, se koituu siunaukseksi seurakunnalle kuin seurakunnalle.