Mietitty vilpittömästi vilpittömyydestä.

alex-kasi

Tuolla eräässä toisessa aloituksessa joku "viisas ihminen" kehoitti meitä miettimään jos yksistään vilpittömyys riittää Jumalalle?

Mielestäni kysymys oli yksi parhaita mitä tällä palstalla on esitetty aikoihin, joten näin ilomielin "vaivan" vastata. Koska vastauksesta tuli aika pitkä niin sanon jo nyt tässä että olisi hyvä saada muiltakin VILPITTÖMIÄ vastauksia.

Tässä minun vastaukseni:
Yhteenveto:
Ihmisviisauden päätelmä: Ihmisen sielu on kuolematon ... uskoa vai ei uskoa???

Raamattu ainakin väittää vastaan:

1 Tim.
15 jonka aikanansa on antava meidän nähdä se autuas ja ainoa valtias, kuningasten Kuningas ja herrain Herra,

16 jolla AINOALLA on kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä-hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen.

-
Tosin raamattu lupaa, että sille joka uskoo iankaikkinen elämä on mahdollista, että Jumalan armosta Jeesuksessa voi saada iankaikkisen elämän, kun Jumala siirtää ihmisen kuoleman vallasta luokseen.. sinne iankaikkiseen elämään.

1. Joh. 3:
14 Me tiedämme siirtyneemme kuolemasta elämään, sillä me rakastamme veljiä. Joka ei rakasta, pysyy kuolemassa.

15 Jokainen, joka vihaa veljeänsä, on murhaaja; ja te tiedätte, ettei KENESSÄKÄÄN MURHAAJASSA OLE IANKAIKKISTA ELÄMÄÄ, joka hänessä pysyisi.

kumpaa uskoa ??

Ei tämä oikein siltä näytä että ikuinen elämä olisi mahdollista jossain muualla kuin Jumalan luona.
--------------------------------------------------

Ihmisviisauden päätelmä: Lakia ei ole ... se ei meitä koske ...

panee kyllä vähän mietteliääksi - olisiko ikuinen elämä olisi mahdollista vaikka sen eläisi kuinka tahansa??

että elintapa ei vaikuttaisi siihen että voi elää ikuisesti.

Nyt kun raamattu on selvästi sanonut, että ikuinen elämä on vain Jumalan luona, herää kysymys mitä tarkoittaa Jumalan luona? Onko se Jumala meissä vai me Jumalan valtakunnassa ?? tai ehkä molempia.. Siis Jumala meissä kun olemme Jumalan valtakunnassa.

Mitä tarkoittaa Jumala meissä?
Että me teemme oman tahtomme? (riittää kun katselee ympärilleen maailmassa niin ymmärtää että se täytyy olla Jumalan tahto mikä on ikuinen ei ihmisen - viisas tai ei).

Mitenkä on Jumala tahtonsa ilmoittanut?
Raamatussa? Mutta Raamatun käskyt? onko ne heitetty roskiin? Vai olisikohan niin että ne onkin nyt kirjoitettu uskovan sydämeen?

Mutta miksi vasta nyt? Sen jälkeen kun Jeesus oli maksanut ihmiskunnan syntivelan miksi ei ennen?? Miksi ne ennen olivat kivitauluissa ja nyt sydämmissä?

Ja miksi vasta Jeesus kykeni pitämään lain???

Raamattu sanoo että Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä. Jeesus oli siis ihmisen ja Pyhän Hengen lapsi. Ihminen ja Jumalan poika, siksi hän kykeni siihen mihinkä ei kukaan muu ole kyennyt.

Siis ei meiltä ihmisiltä voitu oikeastaan vaatiakaan, että me olisimme voineet lain pitää, koska se kertakaikkiaan oli mahdottomuus. Meillä kun oli vain vajavainen "ihmis henki" ja se ei ole kovinkaan pyhä - täytyy vain valittaen tunnustaa.

Koska vain puhdas Pyhä Henki voi tulla Jumalan luo ja siten saada iankaikkisen elämän olemme me ihmiset siis auttamattomasti kuoleman omia.

Tai ... Olemmeko?

Raamattu sanoo, että Jeesus on maksanut meidän lainrikkomuksemme omalla verellään (kovan hinnan) ottamalla päälleen tekojemme seuraukset.

Toisin sanoen hän kuoli kertakaikkiaan meidän edestämme sen kuoleman joka on seurausta väärin eletystä elämästä, meidän väärin eletystä elämästämme. Jeesus otti kuolemamme itselleen.

Siis Jeesus jolla oli Jumalan Pyhä Henki itsessään oli synnitön ja oli valmis siirtymään Jumalan valtakuntaan ilman kuolemaa kuoli meidän tähtemme. Kukaan ei voi rakastaa enemmän kuin se joka antaa elämänsä toisten edestä.

Entä me? ilman Pyhää Henkeä olemme yhä kuolleitten kirjoissa, mutta Raamattu lupaa, että jokainen joka VILPITTÖMÄSTI avaa sydämmensä Jumalalle ja uskoo että syntivelat on maksettu Jeesuksessa, saa Pyhän Hengen avun ja siten myös iankaikkisen elämän. Suurta!!! Jumalan rakkaus on suurta!!

Mitäs se viisas ihminen kehoitti meitä miettimään?

Juu niin ..

Hän sanoi:
Vilpittömyys ei taida ollakaan arvo sinänsä, koska voihan ihminen olla myöskin vilpittömästi väärässä.

Totta, mutta Pyhä Henki ei voi olla väärässä.

Siis mistä tiedämme onko Pyhä Henki meidän ohjaajamme vai ei?

Raamatusta saamme seuraavan vastauksen:
Meidät tunnetaan meidän hedelmistämme. Siitä että olemme Jeesuksen seuraajia ja teemme samoja tekoja kuin hän. Siitä meidät tunnetaan ...

Jeesus joka rakasti ihmisiä niin paljon, että antoi oman elämänsä kuolemalle heidän puolestaan sanoi taivaalliselle Isälleen:
Joh. 17:26
Minä olen opettanut heidät tuntemaan sinun nimesi ja opetan yhä, jotta heissä pysyisi sama rakkaus, jota sinä olet minulle osoittanut, ja jotta minä näin pysyisin heissä."

Tältä näyttää Jumalan rakkaus jonka Isä oli pojalleen osoittanut:

Room. 13:10
Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Näin rakkaus toteuttaa koko lain.

(Siis lakikin on yhä olemassa ja sen täyttää se joka pysyy Jumalan rakkaudessa, mutta se on erittäin vaikeaa jos ei ole saanut Pyhän Hengen avustusta).

1. Kor. 13:1
Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä mutta minulta puuttuisi rakkaus, olisin vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali.

1. Kor. 13:2
Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja, vaikka tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria, mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään.

1. Kor. 13:3
Vaikka jakaisin kaiken omaisuuteni nälkää näkeville ja vaikka antaisin polttaa itseni tulessa mutta minulta puuttuisi rakkaus, en sillä mitään voittaisi.

1. Kor. 13:4 > :5
Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile,
ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa

1. Kor. 13:8
Rakkaus ei koskaan katoa.
Mutta profetoiminen vaikenee, kielillä puhuminen lakkaa, tieto käy turhaksi.

Se ihminen jolla on Jumalan Pyhä Henki, jonka Jeesus on lähettänyt uskovaisten sydämmeen, se ihminen rakastaa lähimmäisiään samoin kuin Jeesus teki. Saman taivaallisen Isän Pyhän Hengen voimalla kuin Jeesus rakasti meitä niin paljon että hän antoi henkensä meidän edestämme.

Mitenkä se nyt olikaan?

1. Kor. 13:4 > :5
Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile,
ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa
---

Raamattu sanoo myös näin:

2. Kor. 5:14
sillä Kristuksen RAKKAUS pakottaa meitä.
Me näet päättelemme näin: Kun yksi on kuollut kaikkien puolesta, niin kaikki ovat kuolleet.

2. Kor. 6:6
Mielemme on puhdas, meillä on tietoa, kärsivällisyyttä ja ystävällisyyttä, meillä on Pyhä Henki, vilpitön rakkaus,

2. Kor. 13:14
Tulkoon teidän kaikkien osaksi Herran Jeesuksen Kristuksen armo, Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen yhteys!

5

230

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerran vielä

Usko ei ole vain totuuden totenapitämistä. On harhaa kun uskotaan vain henkilöön totena, mutta muuten usko ei ilmenekään. Täällä monien viesteistä kuultaa läpi sellainen usko. Jeesus opetti, ja Hän oli sitä itsekin jota Hän opetti. Jeesusta vihattiin, ei Hänen Jumalallisuutensa vuoksi, vaan Jeesuksen opetusten sisällön vuoksi. Usko on siis sitä, että Jeesuksen opetukset tulevat meissä eläviksi. Mehän olemme sitä mitä tekomme osoittavat. Synnin tekijä on leimaantunut teoillaan. Niin myös JEESUKSEEN USKOVAT LEIMAUTUVAT HÄNEN OPETUSTEN NOUDATTAJINA.Se käy selville myös Raamatun sanasta.-Johanneksen ev.8:55 " ettekä tunne häntä; mutta minä tunnen hänet. Ja jos sanoisin, etten tunne häntä, niin minä olisin valhettelija niinkuin tekin; mutta minä tunnen hänet ja PIDÄN HÄNEN sanansa." -- Joh.8:31 Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;" Ihminen, jioka uskoo Jeesuksen opetukseen, ja on jeesuksen kanssa yhtä mieltä totuudesta, pyrkii noudattamaan myös uskoaan. Ja joka ei noudata totuutta, ei myöskään koko sydämestään usko totuuteen. Oikeasti uskovat sekä uskovat että noudattavat Jeesuksen opetusta. Mutta jos me noudatamme ollaksemme hyviä luterilaisia tai adventisteja, me emme tee noudattamistamme välttämättä oikeassa uskossa Kristukseen. Kristukseen uskomisen tulee olla meillä tekoihimme ainoan motiivin. Ei mihinkään kirkkokuntaan kuulumisen.

• alex-kasi

tuohon, jos on edes yhtään, sen voisi ehkä todeta että ilman Jumalan Pyhää Henkeä ei ihminen ole hyviin tekoihin valmis.

Tästä uskon todellisuudesta oli muuten tänään keskustelua täällä perheessänikin. Keskustelimme siitä kuinka helppoa ihmisen on pettää itseään näissä uskon asioissa. Kuinka esimerkiksi nuoren ihmisen ei tule uskoa ikäänkuin "muiden uskoon" ja puolustaa "kenenkään uskoa" suunnilleen kuin olisi kyse jääkiekkojoukkueesta. Sellainen "usko" ei ole oikeastaan uskoa ollenkaan, siitä puuttuu ensiksikin rakkaus ja toiseksi ymmärtämys ja sen tähden myös uskon teot ja siten se ei myöskään johda mihinkään. Valítettavasti tällaista "jääkiekkojoukkue-uskoa uskoa" on monella seurakuntaan tai kirkkokuntaan katsomatta.

• "1. Joh 3.15 Jokainen, joka vihaa veljeänsä, on murhaaja; ja te tiedätte, ettei KENESSÄKÄÄN MURHAAJASSA OLE IANKAIKKISTA ELÄMÄÄ, joka hänessä pysyisi."
      --------------------------------------
      Murhaajia olemme kaikki, emmekä tietenkään lakia voi noudattaa kuin vain pikkuriikkisen.
      Mutta voimme noudattaa vilpittömyyttä, vilpitöntä turvaamista yksin Kristukseen jo tässä elämässä ja iankaikkisen elämän TOIVOSSA siitä on kyse, kun uskovaisista puhutaan.

"Evankeliumi on Jumalan voima itsekullekin uskovalle pelastukseksi", me vastaanotamme sen.
      Enempää emme voi. Vilpittömyyskään ei liene syvää, mutta aitoa; sinapinsiemenen verran sitä.

Efesolaiskirje:

6:23 Rauha veljille ja rakkaus, uskon kanssa, Isältä Jumalalta ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!

6:24 Armo olkoon kaikkien kanssa, jotka rakastavat meidän Herraamme Jeesusta Kristusta - katoamattomuudessa.

• alex-kasi

Voisin sanoa että ok, mutta en ole varma, että tiedän mistä puhut?

Itselläni on sellainen käsitys vilpittömyydestä, että ihmisen tulee tuntea itsensä ja oma asemansa Jumalan edessä.Jos me sanomme sellaisia sanoja kuin "mutta, kun, se oli sentähden kun.." en ole varma että ymmärrämme todellisen asemastamme Jumalan edessä.

Mutta olen varma, että jos todella ottaisimme vastaan Jumalan armon, silloin ymmärtäisimme helpommin Jumalan rakkauden suuruuden ja luotettavuuden emmekä epäilisi.

Monet pukevat uskonsa Jumalaan ikäänkuin jonkinlaiseen taianomaiseen harsoon mistä todellisuus on kaukana. Todellisuudessahan Jumala on Pyhän Hengen vaikutuksella täällä ja nyt. Ikuisen elämän toivo ei ole ikäänkuin epävarmuutta tyyliin "oi pääsenköhän Jumalan luokse" vaan luottamista siihen että Jumalan oikeudenmukainen rakkaus on todellisuutta ja tulee toteutumaan kaikkialla. Jumalan Pyhä Henki ja rakkaus ovat rajattomia ja loputtomia ne ovat siellä missä elämää on, mitä enemmän elämää sitä enemmän tietoisuutta Jumalan rakkaudesta. Jumalan rakkaus meihin on loppumaton, se vain kasvaa ja laajenee kakkialla missä se otetaan vastaan.

Matt. 17:20
        "Koska teillä on niin vähän uskoa", vastasi Jeesus. "Totisesti: jos teillä olisi uskoa edes sinapinsiemenen verran, te voisitte sanoa tälle vuorelle: 'Siirry täältä tuonne', ja se siirtyisi. Mikään ei olisi teille mahdotonta.

Kun me todella otamme hyväksymme, että Jumala on kaikki kaikessa, silloin ei meiltä puutu mitään.

Pieni ajatusleikki:
        olettakaamme, että sinä itse et saisi ikuista elämää, mutta tietäisit että oikeus voittaisi kaikkialla ja Jumalan rakkaus vallitsisi kaikkialla, olisiko oma ajallisesti rajallinen elämäsi onnelinen siitä tiedosta? (Luotan siihen että ymmärrät oikein leikin tarkoituksen, muuten en olisi suitä edes ottanut esille).

• alex-kasi kirjoitti:

Voisin sanoa että ok, mutta en ole varma, että tiedän mistä puhut?

Itselläni on sellainen käsitys vilpittömyydestä, että ihmisen tulee tuntea itsensä ja oma asemansa Jumalan edessä.Jos me sanomme sellaisia sanoja kuin "mutta, kun, se oli sentähden kun.." en ole varma että ymmärrämme todellisen asemastamme Jumalan edessä.

Mutta olen varma, että jos todella ottaisimme vastaan Jumalan armon, silloin ymmärtäisimme helpommin Jumalan rakkauden suuruuden ja luotettavuuden emmekä epäilisi.

Monet pukevat uskonsa Jumalaan ikäänkuin jonkinlaiseen taianomaiseen harsoon mistä todellisuus on kaukana. Todellisuudessahan Jumala on Pyhän Hengen vaikutuksella täällä ja nyt. Ikuisen elämän toivo ei ole ikäänkuin epävarmuutta tyyliin "oi pääsenköhän Jumalan luokse" vaan luottamista siihen että Jumalan oikeudenmukainen rakkaus on todellisuutta ja tulee toteutumaan kaikkialla. Jumalan Pyhä Henki ja rakkaus ovat rajattomia ja loputtomia ne ovat siellä missä elämää on, mitä enemmän elämää sitä enemmän tietoisuutta Jumalan rakkaudesta. Jumalan rakkaus meihin on loppumaton, se vain kasvaa ja laajenee kakkialla missä se otetaan vastaan.

Matt. 17:20
        "Koska teillä on niin vähän uskoa", vastasi Jeesus. "Totisesti: jos teillä olisi uskoa edes sinapinsiemenen verran, te voisitte sanoa tälle vuorelle: 'Siirry täältä tuonne', ja se siirtyisi. Mikään ei olisi teille mahdotonta.

Kun me todella otamme hyväksymme, että Jumala on kaikki kaikessa, silloin ei meiltä puutu mitään.

Pieni ajatusleikki:
        olettakaamme, että sinä itse et saisi ikuista elämää, mutta tietäisit että oikeus voittaisi kaikkialla ja Jumalan rakkaus vallitsisi kaikkialla, olisiko oma ajallisesti rajallinen elämäsi onnelinen siitä tiedosta? (Luotan siihen että ymmärrät oikein leikin tarkoituksen, muuten en olisi suitä edes ottanut esille).

alex-kasi:lle - ja kaikille.

NÖYRYYS ON VALTTIA - "TAIVASPELISSÄ"

Minä myös näen niin, että selittely - kuten: "mutta kun..." - on pahasta. jeesus sanoo, että puheenne olkoon: "On, on tahi ei, ei".
        Selittely ei mitään muuta tai korvaa. Rehti tunnustus, milloin tarpeen on.

Näin on - että kaikki on kiinni siitä, kuinka suureksi uskommeJumalan rakakuden. Kokemus auttaa siinä - "Joka paljon anteeksi saa, se paljon rakastaa".
        Paavalilla oli varaa tokaista: "Jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista".

Sinapinsiemen-usko todella riittää KAIKKEEN, kun usko katsoo Jeesukseen - Hän on sama iäti.
        "Uskokaa JO saaneenne, niin se on teille tuleva" ja "Mitä tahansa.." Jeesus itse "testasi" tuon. "Isä, minä kyllä tiesin, että sinä minua aina kuulet..".

Sitten Hän käski Lasaruksen tulal ulos haudasta. Entäs se kuvaus tuhlaajapoika-vertauksessa! Vanhempi poika oli aina pysynyt KUULIAISESTI talossa, mutta asenne oli väärä - vanhatestamentillinen, tosin nurkumielinen sellainen. Valitti raskasta ja köyhää osaansa, vaikak oli perillinen. Isäntä sanoi: "Poikani, sinä olet aina ollut minun luonani ja kaikki, mikä on minun, on myös SINUN".

Elikkä: periaatteessa meillä on jo kaikki ja uskon kautta voimme sen omistaa, kutsua esiin olemattomat, kuten Aabraham teki.

SIITÄ AJATUSLEIKISTÄ

Joo-o. Iloitsen yhdessä totuuden kanssa - ja pelastuksen. En ehkä ole valmis siihen, mihin Paavali oli. Hänhän näet olisi mieluusti mennyt helvettiin, jos sillä olisi yhden juutalaisen voinut pelastaa.

Vaikka minulla Jeesuksen kautta olisi oikeus - armo käy oikeudesta, Kristuksessa - niin silti on Jumalalla täysi oikeus tehdä minulla mitä lystää, heittää vaikka helvettiin. Tämä tekee nöyräksi. On kiitollinen siitä, että on tullut valituksi: helvettiin kuulun, mutta taivaaseen pääsen.

Voin olla varma pääsystä isän luo, mutta siitä voin kerskua vain silleen, että se on täysin ristin armoa - Jumalan sulaa hullutusta, rakkauden tähden elikkä OMAN NIMENSÄ TÄHDEN. Jumalan nimi ei ole Laki, vaan on Rakkaus.

_AnttiVKantola-

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. No nytkö tuli lähtö Orpolle?

Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall
      Maailman menoa
      252
      2328
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      192
      1704
    3. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      50
      1379
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      51
      1057
    5. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      41
      846
    6. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      15
      827
    7. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      31
      810
    8. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      23
      788
    9. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      25
      786
    10. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      647
    Aihe