Vanhurskauden ylle pukeminen

annu42

Kun vanhurskaus ”puetaan ylle”, onko kysymys ulkokultaisuudesta?

Jos emme pidä arvossa vanhurskauden lahjaa, emmekä halua sellaista vanhurskautta, joka ”puetaan ylle”, väheksymme Jumalan vanhurskautta, joka Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat.

Ulkokultainen vanhurskaus on muotojumalisuutta, ilman voimaa olevaa. Siinä vanhurskauden ylle pukija on ”minä itse”. On suuri ero sillä, kuka pukee vanhurskauden vaatteen yllemme. Jos me yritämme sitä itse pukea, emme todellisuudessa saa muuta kuin saastaisia vaatteita, näyttävätpä ne meistä kuinka kauniilta tahansa. Kun Kristus pukee meidät vanhurskaudella, ei meidän pidä sitä väheksyä eikä hylätä, sillä se vanhurskaus, jota Jeesus tarjoaa, on Jumalan hyväksymää. Jos kerran Jumala on siihen tyytyväinen, meidänkin tulisi olla tyytyväisiä, eikä yrittää löytää jotakin parempaa.

1 Sitten Herra antoi minun nähdä ylipappi Joosuan, joka seisoi Herran enkelin edessä. Saatana seisoi Joosuan oikealla puolella ja syytti häntä.
2 Mutta Herran enkeli sanoi Saatanalle: "Herra nuhtelee sinua, Saatana! Herra, joka on valinnut Jerusalemin, käskee sinun vaieta! Eikö tämä mies ole tulesta temmattu kekäle?" [Sak. 1:17, 2:12 | Aam. 4:11]
3 Joosua seisoi enkelin edessä, likaiset vaatteet päällään.
4 Enkeli sanoi palvelijoilleen: "Ottakaa likaiset vaatteet pois hänen päältään." Sitten enkeli sanoi Joosualle: "Katso, minä olen ottanut pois sinun syntisi ja minä puetan sinut juhlavaatteisiin." [Jes. 61:10; Miika 7:18; Luuk. 15:22]
5 Hän sanoi palvelijoille: "Pankaa puhdas päähine hänen päähänsä." Palvelijat panivat puhtaan päähineen Joosuan päähän ja pukivat hänet juhlavaatteisiin enkelin seisoessa heidän luonaan.
Sakarja 3:1-5

Edellä olevassa selostuksessa saastaisten vaatteiden riisuminen merkitsee samaa kuin pahojen tekojen poistaminen. Kristus verhoaa meidät oman vanhurskautensa viitalla, eikä naamioi syntiä, vaan ottaa sen kokonaan pois. Tämä osoittaa, että syntien anteeksiantamus on jotakin enemmän kuin pelkkä merkintä taivaan kirjoihin, että synti on mitätöity. Syntien anteeksiantaminen on todellisuutta. Se on käsin kosketeltavaa, jotakin mikä koskettaa elävästi asianomaista. Se todellisuudessa poistaa meistä syyllisyyden. Meidät on vanhurskautettu. Meidät on tehty vanhurskaiksi. Me olemme kokeneet todella radikaalin, syvällisen muutoksen. Todellisuudessa me olemme ihan eri henkilöitä kuin ennemmin.
Jokainen, joka on Kristuksessa, on siis uusi luomus. Vanha on kadonnut, uusi on tullut tilalle! (2. Kor. 5:17)
Niinpä syntien täydellinen ja vapaa anteeksiantamus tuo mukanaan ihmeellisen muutoksen, joka tunnetaan uudestisyntymisenä. Meistä ei voi tulla uutta luomusta ilman, että synnymme uudesti. Tämä on sama asia kuin omistaa uusi, puhdas sydän.

Minulla on uusi ystävä, jonka kanssa olemme tutkineet Raamattua. Ensimmäisellä kerralla hän ilmoitti minulle, että hän ei halua jättää karaokelauluharrastusta, koska se on hänelle tärkeä henkireikä elämässä, invaliidi kun on. Sovimme, että hän ei tee mitään pakosta, vaan odottaa, että Jumala näyttää hänelle oikean tien.

Tuosta kerrasta on nyt kulunut neljä viikkoa. Viimeksi nähdessämme hän kertoi minulle edellisen illan retkensä karaokelauluiltaan. Se oli ollut hänen mielestään "kauhea kokemus", aivan päin vastainen kuin ennen. Tätä hän siinä ihmetteli, miksi näin, koska hän todella piti laulamisesta. Miksi hän ei enää viihtynytkään tuon rakkaan harrastuksensa parissa? Miksi hän ei enää löytänyt lauluja, joita olisi voinut laulaa? Miksi muut "kaverit" solvasivat häntä koko ajan? Miksi hän sai yhä uudelleen mieleensä kysymyksen, miksi olen täällä?

Hän oli noiden neljän viikon aikana syntymässä uudelleen. Entinen oli poistumassa, uusi luomus oli tulemassa sijaan. Tuo uusi luomus ei enää viihtynyt vanhassa seurassa, mutta pahempaa oli vielä tulossa. Käyntiäni seuraavana yönä hän oli herännyt yhden aikaa pahan läsnäoloon, todelliseen painajaiseen. Hän rukoili ja taisteli siinä vuoteellaan kaksi tuntia, ja pyysi lopulta Jumalaa herättämään myös minut ja läheisensä rukoilemaan puolestaan. Niin tapahtuikin. Varttia ennen kolmea heräsin ja mietin, miksi herään. Mieleeni tulikin, että joku on ehkä hädässä. Aloin rukoilla, ja menin läpi kaikki rukousaiheet, mitkä muistin ja niiden joukossa oli myöskin Raamattua tutkiva ystäväni. Kun pääsin loppuun, nukahdin heti uudelleen.

Seuraavana päivänä hän soitti ja kertoi kokemuksensa. Taistelun kestäessä hän oli lopulta sanonut Jumalalle, että tässä minä olen tällaisena kuin näet, puutteellisena ja vajavaisena, mutta haluan silti, että otat minut armoihisi --- ja ihme tapahtui kolmen aikaan. Kirkas valo ympäröi hänet ja hänen sisimpäänsä laskeutui ihmeellinen rauha. Sen jälkeen hän nukahti ja heräsi vasta hieman ennen puolta päivää painajaisista vapaana, täysin levänneenä ja onnellisena. Sitten hän minulle soittikin.

Uskon, että Jeesus Kristus puki tuona yönä hänet vanhurskauden vaatteeseen, ja hänestä tuli uusi luomus. Vanha katosi ja uusi tuli sijaan. En ole häntä vielä nähnyt, mutta tiedän, että tuon muutoksen voi kyllä nähdäkin, joten odotan seuraavaa tapaamistamme innokkaasti. Siihen asti soittelemme. Yhä uudelleen hän haluaa iloita tuosta kokemuksestaan ja ylistää Jumalaa siitä, että tämä otti hänet vastaan.

2

136

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kun vanhurskaus ”puetaan ylle”, onko kysymys ulkokultaisuudesta?
      ------------------------------------
      Vanhoista "lähellä häviämistä" olevista, (Hbr 8:13), liitoista ei valitettavasti ole auttajaksi, kun on kyseessä Uuden Liiton vanhurskauden ylle pukemisesta.

Valitettavaa ja valitettavaa - onhan uusi liitto verrattomasti "parempi liitto, (Hbr 7:22). Aloittajalla oli mielenkiintoinen, hyvä kirjoitus. Silti haluan omalta osaltani lisätä jotain.

Kristuksen sisäiseen tuntemiseen ja uudestisyntymiseen se tietenkin perustuu, se että voimme pukeutua ulkonaisestikin Kristukseen ja toimia "Kristuksen kirjeenä".

Ulkokultaisuus on tyystin eri asi, sillä tässä vanhurskauden puvussa on kyse ennen muuta suojasta, turvasta ulkoa päin tulevalta uhalta.

Kristuksen lahjavanhurskauteen pukeutumine on itse asiassa varsin monipuolinen asia -täydellinen varustus. Tuon asun käyttämiseen on tarkoitus harjaantua.

Ritarin asuna kuvataan tuota lahjavanhurskautta Efesolaiskirjeessä - "vanhurskauden haarniska" on se tärkein osa siinä.

JUMALAN KOKO SOTA-ASU

Efesolaiskirje 6:10-20

6:10 Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa.
      6:11 Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.
      6:12 Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.

6:13 Sentähden ottakaa päällenne JUMALAN KOKO SOTA-ASU, voidaksenne pahana päivänä tehdä vastarintaa ja kaikki suoritettuanne pysyä pystyssä.

6:14 Seisokaa siis kupeet TOTUUTEEN vyötettyinä, ja olkoon pukunanne VANHURSKAUDEN HAARNISKA,
      6:15 ja kenkinä jaloissanne ALTTIUS rauhan evankeliumille.
      6:16 Kaikessa ottakaa USKON kilpi, jolla voitte sammuttaa kaikki pahan palavat nuolet,
      6:17 ja ottakaa vastaan PELASTUKSEN kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan SANA.

6:18 Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen joka aika Hengessä ja sitä varten VALVOEN kaikessa kestäväisyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta;

6:19 ja minunkin puolestani, että minulle, kun suuni avaan, annettaisiin oikeat sanat rohkeasti julistaakseni EVANKELIUMIN SALAISUUTTA,
      6:20 jonka tähden minä olen lähettiläänä kahleissa, että minä siitä ROHKEASTI puhuisin, niinkuin minun puhua tulee.

• Jos hän on etsikkoajassa tai jopa itsekseen ratkaisun tehnyt, niin nythän hänen uskonsa sitten tulee koetelluksi: jos liittyy adventtikirkkoon näkemättä siinä mitään väärää jatkossakaan, niin ei hän sitten ole sitä tekoa, että pysyy Jeesus-tiellä. Jos taas häntä alkaa ihmetyttää Ellen White ja nuo adventtikirkon opit ja hän haluaa todella seurata Jeesusta maksoi mitä maksoi, niin hän kyllä sitten hakeutuu kristillisiin piireihin ja pois eksytyksestä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. No nytkö tuli lähtö Orpolle?

Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall
      Maailman menoa
      252
      2328
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      192
      1704
    3. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      50
      1379
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      51
      1057
    5. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      41
      846
    6. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      15
      827
    7. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      31
      810
    8. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      23
      788
    9. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      25
      786
    10. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      647
    Aihe