Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

6

Kommenttia

11

  1. Olen ollut Suomi-postin käyttäjä reilusti yli 10 vuotta ja olen tosi tyytyväinen. Roskapostia ei juuri koskaan ole tullut, itsehän voi vaikuttaa mitenkä s-postiosoitettaan jakelee.
    Selkeä suomalainen Suomi24.fi osoite menee oikein jokaisen näppiksellä, toisin kuin ulkolaiset postiosoitteet, jotka saa tavata kielitaidottomille.
    Viimeinen uudistus oli hyvä, siihenkin olen tyytyväinen. Ainut miikka tulee sivujen ja postin takkuamisesta silloin tällöin, jospa siihenkin tulee korjausta uudistuksen myötä
  2. -mistäs muualta nämä laitehankinnat tehdään kuin kuuntelemalla kavereita, joilla on asiasta kokemusta.
    Jos menet vaikka rak.messuille, nin siellä sitä vasta omia laitteita kehutaankin, ja muiden vehkeet haukutaan. Ketä siellä uskot?

    Kyllä varmaan jokaisella lämmitystavalla on omat hyvät- ja huonot puolensa, ne vain pitäisi osata ynnätä yhteen, ja valita niistä itselle sopivin mahdollinen.



    -mikä on se lämpötila, missä patterin pinta rupeaa jäätymään? Eikö se ole vielä lähempänä nollaa, +2ast. esim?



    -eikö tuo olekin juuri helpoin ratkaisu koko hommaan, jos pyörimisnopeutta voisin vielä pudottaa, niin silloin kompressori kerkiäisi ottamaan lämmön tarkemmin talkeen (+2 ast).
    80m2 talossa käy aika huju, kun puhallin kiskoo lämmintä ilmaa kitaansa. En tosin ole mittauttanut poistuvan ilman määrää, mutta ´näppituntumalla´ se on turhan iso.



    -tämä IVT:n laite kun ei itse ota tuloilmaa sisäänsä, vaan se tulee raakana ikkunaventtiileistä, saunan rairisilmaventtiilistä, sekä tietysti kaikista rakosista mitä tällaisessa uusvanhassa talossa on.



    -tätä juuri takoitinkin sillä, että kun lämpöpumppu ei ole toiminnassa, niin silloin kaikki talosta ulospuhallettava ilma menee suoraan taivaalle, ilman minkäänlaista lämmön talteenottoa.
    Tämä on mielestäni suuri epäkohta. Tavallinenkin ilmanvaihtokone ottaa koko ajan poispuhallettavasta ilmasta lämmön talteen n.70% hyötysuhteella. Mutta tämä Pilppi ottaa samalla hyötysuhteella vain silloin, kun kattila tarvitsee lisää lämpöä. Sen jälkeen kone rupeaakin tuhlaamaan sitä kerättyä lämpöä, puhaltamalla suoraan lämmintä ilmaa harakoille.

    Ei tämä ole viisasta, ei.

    Tähän minä ajattelin sitä ILP:a ottamaan talteen lämpöä tuosta suoraan poispuhallettavasta ilmasta, ja palauttamaan sen lämpönä takaisin huoneilmaan.

    Kyllähän joku ilmanvaihtokoje täytyy olla, joten en voi pysäyttää tuota PILPPiä silloin kun kompressori pysähtyy.

    Tietysti tämä laite toimii kesällä hyvin, ja kehittää lämmintä käyttövettä halvalla sähköllä.

    Mutta heti kun täytyy aloittaa lämmitys, niin minun käsityksen mukaan alkaa myös tällä PILPillä myös lämmön tuhlaus.
  3. Tuossa yläpuolella kaupunkilainen kyseli, miten pärjään tuon ajan ennen eläkettä.

    Niinkuin kerroin, olen laskenut että keskimäärin tonni kuussa omaa rahaa riittää tavanomaiseen elämiseen. Sen turvin eläisin viitisen vuotta.

    Jos oikein ahneeksi heittäydyn, niin tuo työkkäriin ilmoittautuminen tuo sitten jo exstraa, joten silloin kyllä selviän mainiosti eläkeikään.

    Kun tämä asuntomme on pienehkö, mutta uusi ok-talo, ei siinä ole odotettavissa kovin suuria kustannuksia. Tuossa likinäköetäisyydellä olevassa järvessä asustaa syötävää yllin kyllin, ja se ei maksa juuri mitään.

    Kasvimaalta tulee perunoita, kymmenestä viinimarjapensaasta ja metsästä talven marjat, kesäisin mansikkamaa ja kasvihuone tuottaa oman satonsa, joten nämä tuotteet ovat lähes ilmaisia.

    Olen myös monessa asiassa omatoiminen, sellainen tee-se-itse-mies.
    Esim. auton huollossa ja korjaamisessa en ole käyttänyt korjaamoa laisinkaan. Näin pystyn pitämään vanhempia autoja itseni ja vaimoni käytössä, koska korjauskuluissa säästän huomattavasti.
    Samoin pystyn auttamaan naapurin viljelyksillä sesonkiaikaan, ja usein siitä kiitoksena saa jotain hyödykettä.


    Pirren kysymykseen vaimon suhtautumisesta; aloin puhumaan hänelle jo muutama vuosi sitten tästä visiostani.
    Aika kypsytti hänet sopeutumaan uuteen tilanteeseen.
    Kun sitten viimein minun OLI PAKKO itse tehdä lopullinen päätös työsuhteen lopettamisesta vuodenvaihteessa (olin valmistellut asian työnantajalle), suorastaan yllätyin, kun vaimoni jopa kannusti siihen sanoen, "no tee se nyt kun olet siitä aina puhunut".

    Tämän jälkeen oli helppo laittaa nimi eropaperiin.


    puoliso tuumasi, vai tuumasitteko yhdessä
  4. Tuossa edellä Angel of The morning kysyi:


    Kyllä työtahti on kiristynyt huomattavasti jos mietin vaikka viimeistä 20 vuotta.
    Lähes tuplamäärä suoritteita täytyi tehdä samassa ajassa.
    Tietysti työmenetelmätkin ovat kehittyneet sinä aikana.

    Työpaikkani sai nuori 22:n rouva, jolla oli pieni lapsi. Varmasti se merkitsi hänen elämässään suurta askelta eteenpäin. Nyt hänen perheensä saa vakituisen toimeentulon, ja he voivat alkaa suunnitella sitä kaikkea, mitä nuoret elämässään toivovat; kenties oma asunto, lapselle turvattu elämä, ehkä toinenkin lapsi, uudempi auto, ulkomaanmatka jne. tätä rataa.
    Näinhän se omassa elämässänikin silloin kauan sitten moni toive toteutui, kun oli turvattu työpaikka.

    Ehkä myös itse olen muuttunut. Vaikka olen fyysisesti melko hyvässä kunnossa, on ajatusmaailmani muuttunut jonkin verran.

    Nyt sitä osaa iloita pienemmistä asioista, enää ei tarvitse kurkottaa kuuseen, sitä on ikäänkuin löytänyt oman paikkansa.

    Kuten tuolla aiemmin mainitsin tuon puutarhan hoidon.
    Kyllä on kiva laittaa juuri näinä aikoina tomaatinsiemeniä purkkeihin kasvamaan. Olen ottanut niitä talteen viimevuoden sadosta, koska sain silloin aivan mahtavia kirsikkatomaatteja.

    Kyllä niitä oli makoisa popsia kasvihuoneesta suoraan suuhun.
    Nyt toivon onnistuvani kasvattamaan aivan yhtä makeita kuin nuo edellisen vuoden olivat.

    Toinen pieni asia, mutta mielenkiintoinen, on tuo lintulauta, ja sen elämän seuraaminen. Olen pitänyt koko talven siellä evästä tinteille ja muille satunnaisille vieraille. Tuossa ruokapöydässä itsekin syöden tai kahvia juoden on kiva katsella näiden siivekkäiden ruokailua, ja nyt jo iloseksi muuttuvaa `kevättä rinnassa` kisailua. Tässä saa halvalla (siemenien osto) ohjelmaa koko talveksi.

    Elämä on laiffii, niinkuin tuo Matti on tuo suuren viisauden sanonut.
    Jokaisen on mielestäni löydettävä ne `omat jutut`, joilla tuntee olevansa tasapainossa.

    Ja lopuksi: HYVÄ SUOMEN TYTÖT, KULTAA VIESTISSÄ!!!
  5. Kasvattaa tämä rallitouhu. Kuinka monta nuorta kuolee viikottain liikenteessä _rallikuskina_?

    Itse rallia ja harjoittelua läheltä työni vuoksi seuranneena olen tullut siihen tulokseen, että yleiset tie eivät ole kilparatoja, ei SM eikä MM tasolla.
    Yleisillä teillä hurjastelu _laillisesti_ ralleissa antaa nuorisolle väärän signaalin autolla liikkumiseen. Syntyy kilpailutilanteita, jotka usein päättyvät traagisesti.

    Kun katselee rallien pikataipaleilta videoita, niin kauhistuttaa, kuinka lähellä ihmiset ovat jopa 200km/t loikkivaa autoa seuratessaan.
    Ei tarvitse kuin jokin osa autossa pettää ja se ohjauskyvyttömä syöksyy yleisön joukkoon, jolloin saattaa kymmeniä ihmisiä kuolla kerralla!!!!

    Tämä on tietysti kauhuskenaario, mutta mahdollinen.

    Muutoin seuraan kyllä moottoriurheilua, mutta kilpailupaikoiksi tulisi rakentaa omat, kokonaan suljetut radat kullekin lajille, ja turvallisuusajattelu nostaa korkeammallle tasolle.