Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Koulut: On käyty Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

97

Kommenttia

5292

  1. Enimmäkseen ne huollot onkin pelkkää kusetusta.
    Nuorena asentajana uskoin itsekin, että melko tärkeää on tehdä huollot.
    Nyt vanhempana ja viisastuneena en seuraa mitään huolto-ohjelmia omassa autossani. Öljyt ja suotimet vaihdan oman mieleni mukaan, jakohihnan suosituksen mukaan (kiristinrullan kun se alkaa ääntämään = rohisemaan), jarrut tarkastan ainakin ennen katsastusta, nesteet ja valot silloin tällöin. Tulpat käytän pari-kolme kertaa vuodessa pois etteivät karstoitu jumiin ja huollan tai uusin tarvittaessa. Viat korjaan heti tai myöhemmin.
    Minulla on ollut vain kaksi uutena ostamaani autoa ja niille ensihuollon teetätin merkkiliikkeessä v. 1971 ja 1983. Sen jälkeen olen itse huoltanut ja hyvin on mennyt. En viitsi maksaa jollekin siitä, ettei käteni likaannu ja siltikin jäisin epävarmaksi siitä, mitä on tehty ja miten. Nykyinen (pikku)autoni täytti juuri 23 v ja sillä on ajettu vasta noin 450 000 km.
    Kukin tehköön silti miten parhaaksi näkee.
  2. Kumma juttu. Minulla ei ole vielä koskaan (noin 50 vuoden aikana) tullut vastaan katkennutta pyöränpulttia. Eikä ns. väärille kierteille kierrettyä.

    Aina olen rasvannut kierteet ja kartiot ihan tavallisella molybdeenirasvalla. Ei ole irtoilleet eikä ole tarvinnut jälkikiristää (peltivanteet) koskaan. Eikä ole ruostuneet kierteet, ei tässäkään nykyisessä, 23 v aikana 450 tuhatta km ajetussa pikkuautossa.

    Mikähän teillä muilla oikein pännii?