Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
mar44u
mar44u
mar44u
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Koulut: On käyty Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Liittynyt 22v sitten
97
aloitusta ·
5292
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Jokohan ne tiivisteet piankin alkavat temppuilla? Minulla oli Ford 12 vuotta eikä siinä tiivisteet temppuilleet koko aikana vaikka auto oli kesät talvet taivasalla. Oli myös ranskiksia, nytkin jo 24. vuotta samoin kokemuksian.
Lukoista Fordin lukkopesät syöpyivät pilalle, kun oli tehty sinkkipainevalusta ja haitat messingistä. Yhdessä ranskiksessa lukot temppuili vivustoon kertyneen veden jäätyessä, uudemmassa (vm -89) ei temppuile.
Vaihda merkkiä niin pääset noista ja monista muistakin vaivoista eroon!
15.06.2012 08:16
Enimmäkseen ne huollot onkin pelkkää kusetusta.
Nuorena asentajana uskoin itsekin, että melko tärkeää on tehdä huollot.
Nyt vanhempana ja viisastuneena en seuraa mitään huolto-ohjelmia omassa autossani. Öljyt ja suotimet vaihdan oman mieleni mukaan, jakohihnan suosituksen mukaan (kiristinrullan kun se alkaa ääntämään = rohisemaan), jarrut tarkastan ainakin ennen katsastusta, nesteet ja valot silloin tällöin. Tulpat käytän pari-kolme kertaa vuodessa pois etteivät karstoitu jumiin ja huollan tai uusin tarvittaessa. Viat korjaan heti tai myöhemmin.
Minulla on ollut vain kaksi uutena ostamaani autoa ja niille ensihuollon teetätin merkkiliikkeessä v. 1971 ja 1983. Sen jälkeen olen itse huoltanut ja hyvin on mennyt. En viitsi maksaa jollekin siitä, ettei käteni likaannu ja siltikin jäisin epävarmaksi siitä, mitä on tehty ja miten. Nykyinen (pikku)autoni täytti juuri 23 v ja sillä on ajettu vasta noin 450 000 km.
Kukin tehköön silti miten parhaaksi näkee.
13.06.2012 11:59
Vähän riippuu siitäkin, millainen laatikko.
Ei välttämättä tarvitse olla muuta kuin hiuksen paksuinen roska laatikon venttiilikotelossa ja se roska jumiuttaa yhden venttiilin jolloin laatikon "hydraulinen tietokone" tilttaa.
Saattaa olla muukin vika.
Pitäisi tutkia OIKEALLA korjaamolla eli sellaisella, joka oikeasti osaa.
Tunnen tapauksen (joku iso BMW) Karhulan Veholla, missä purkivat laatikon monta kertaa ja uusivat ainakin kahdeksantuhannen markan edestä osia turhaan. Työt siihen päälle vielä...
Jos olisivat etsineet vian kyseisen laatikon vianetsintäohjeen mukaan, olisi vikapaikka selvinnyt puolessa tunnissa. Vika oli tässä tapauksessa kaasuvivustosta vaihteistoon menevä irronnut/katkennut vaijeri... Eli ei ne välttämättä osaa MERKKIkorjaamossakaan!
Lisäksi automaattivaihteiston saa purkaa vain puhdasasennustiloissa eli samanlaisissa kuin dieselmoottorin ruiskutuspumpun. Juuri tuon yhdenkin pienen roskan välttämisen takia... Muuten korjauksen onnistuminen on onnen kauppaa.
13.06.2012 11:48
Mittaa akun napajännite moottorin käydessä. Pitää olla vajaallakin akulla yli 13 volttia, täydellä 14,1 - 14,6 V. Ellei ole, niin laturi ei lataa tai latausvirtapiiri on jostakin kohtaa poikki.
Jos vika on laturissa, kannattaa se vaihtaa kunnostettuun autotarvikeliikkeessä. Maksaa ehkä 100 - 150 €.
Jos osaamista löytyy (eli ei löydy tässä tapauksessa, koska pitää kysyä!), niin voi tietysti purkaa laturia ja etsiä vian siitä ja arvioida, kannattaako yrittää korjata itse vai ei. Voi sen laturin (irrotettuna) käyttää myös autosähkökorjaamossa, jos siltä tuntuu.
13.06.2012 11:35
Älä usko noita teinipoikien tuho-ohjeita! Tuhoat vain koko moottorin niitä noudattamalla, mikä näitten teinien tarkoituksena onkin!
Äkkiseltään: öljyä voi vuotaa jostakin ulos, jolloin tiivisteen uusinta auttaa. Saattaa vaatia koneen avauksen riippuen siitä, mikä tiiviste vuotaa.
Saattaa vuotaa venttiilinvarsien tiivisteet jolloin koneen kannen joko joutuu käyttämään irti tai ei joudu riippuen moottorin rakenteesta.
Saattaa vuotaa männänrenkaat jolloin koko kone pitää avata. Sen jälkeiset toimenpiteen määräytyvät siitä, mitä löytyy.
Jos ja kun konetta joutuu purkamaan, kannattaa samalla katsoa onko jotain muutakin vialla tai vikaantumassa ja vasta sitten arvioida, mitä tehdään ja mitä ei tehdä.
Poppakonstit eivät auta. Paitsi jossakin tapauksessa öljylaadun vaihto. Esimerkiksi yhdessä vanhassa autossa kului halpaa markettiöljyä reilusti ja siirtyminen vähän kalliimpaan (ja viskositeettialueen alapäässä notkeampaan) osasynteettiseen öljyyn puolitti öljynkulutuksen. Saattaa toimia muillakin tai sitten ei.
13.06.2012 10:40
Tasaisessa ajossa noin desi satasella renkaitten kasvaneen vierintävastuksen voittamiseen. Kiihdytykset lisäksi.
Labraa itse jos haluat tarkemma tuloksen, itsehän tiedät ajotyylisi ja minkälaiseen ajoon haet vastausta kysymykselläsi.
13.06.2012 10:27
Mitä muuta luontoon jää? Jo kerrottujen saasteitten lisäksi ainakin uraanin tytäraineet radium, polonium, torium, lyijyt ja kaasumaisista päästöistä suurimpana radon. Niin kauan kuin kallio on ehjänä, tuskin mitään lähtee kiertoon ravintoketjussa, mutta heti kun kalliota murskataan, kiven pinta-ala kasvaa valtavasti ja pinnastahan ne saasteet liukenevat ja vapautuvat muutenkin ympäristöön. Kemiallinen käsittely vielä tehostaa prosessin aivan eri suuruusluokkaan.
Uraanikaivostoiminta on tuhonnut laajoja alueita ainakin Kanadassa, Australiassa, Venäjällä, Ranskassa, Afrikan maissa ja missä lie muualla. Varaa muutama tunti aikaa ja tutustu huolellisesti Ranskan katastrofaaliseen, vaiettuun tilanteeseen:
http://www.youtube.com/watch?v=oHvnmcaOnCU
Dokumenttisarja on tekstitetty suomeksi.
Talvivaara osoittaa selvästi, että olemme täysin samalla tiellä eikä korruptoitunut valtaeliittimme halua tehdä asialle yhtään mitään vaan aktiivisesti peittelee ympäristörikosta. Heille riittää, että heillä itsellään on kaikki hyvin ja menee lujaa. Muista ei väliäkään, ei edes omasta jälkikasvustakaan.
13.06.2012 10:18
Ranskassakaan ei kansalta kysytty mitään. Varaa riittävästi aikaa ja tutustu, miten sitten kävi: http://www.youtube.com/watch?v=oHvnmcaOnCU
Dokumenttisarja on tekstitetty suomeksi.
Talvivaara osoittaa selvästi, että olemme täysin samalla tiellä eikä korruptoitunut valtaeliittimme halua tehdä asialle mitään. Heille riittää, että heillä on kaikki hyvin ja menee lujaa.
13.06.2012 10:07
Korjaajia kyllä löytyy joka autokorjaamosta (ei sillä nimellä olevista murskaamoista), mutta kun sinulla ei ole rahaa maksaa korjauskustannuksia. Sinulle pitäisi ilmaiseksi tehdä. Todennäköisesti vielä korjauksen hinta on suurempi kuin autosi jälleenmyyntiarvo, joten korjaamo haluaa maksun etukäteen.
Ilmoita jos olin väärässä.
11.06.2012 08:48
Voit myös irrottaa akun ja ladata sen irrallaan jos se vielä toimii.
Ainakin laturi on entinen, radion sulake palanut ja mahdollisesti muutakin.
10.06.2012 10:31
En ostaisi. Minullahan on jo. Ja toinen samanlainen jemmassa.
Niin hullu en ole, että taksilla ajelisin. Enkä niin kädetön!
03.06.2012 22:41
Hae netistä ccleaner, esimerkiksi linkistä http://www.download.fi/tietoturva/jarjestelman_puhdistus/ccleaner.cfm lataa se koneellesi ja asenna.
Aja vasemmalla reunalla olevasta valikosta kaksi ylintä eli ensin Puhdistaja ja sitten (harvemmin) Rekisteri.
En tiedä poistaako tämä troijalaisia ym pöpöjä, mutta turhaa sälää kuitenkin.
Troijalaiset ym saat pois vaikka Malwarebytes Anti-Malwarella joka löytyy esimerkiksi linkistä http://malwarebytes-anti-malware.finnish.toggle.com/ Lataa se koneellesi, mutta katso että lataat ilmaisversion. Asenna, päivitä aika-ajoin ja anna sen etsiä ja tuhota pöpöt.
03.06.2012 22:11
Koira ajattelee: Tuo ruokkii minut ja pitää minusta huolta. Se on jumala!
Kissa ajattelee: Tuo ruokkii minut ja pitää minusta huolta. MINÄ olen jumala!
03.06.2012 21:56
Ropakantaa tuo on. Valehdellaan, että näitä kaupungilla joutilaana notkuvia ja rikoksia tehtailevia värivammaisia saataisiin haalittua tänne meidän eläteiksimme mistä vain saadaan. Vankilat täyttyvät heistä ja mikäpä heidän on siellä ollessa: paremmin siellä pärjäävät kuin suurin osa suomalaisista vapaana. Kaiken muunkin saavat ilmaiseksi ja taikaseinästä aina rahaa irtoaa, voi klaanille lähettää aseostoihin ja muuhun tarpeelliseen.
On heissä toki kunnollisiakin, mutta se 95 % pilaa heidänkin maineensa.
03.06.2012 21:47
Ei oo kunnon miehet kaikki varattuja. Ne vain on niin tylsiä, etteivät kelpaa. Renttu se olla pitää, se on paaaljon mukavampi. Siinä on sitä säpinää kun aina saa odottaa mitä tuleman pitää. Eli tuleeko nyrkkiä vai örvellystä vai mitä.
Näin se vain menee.
03.06.2012 21:19
Minulla enää yksi 1960-luvulla ostettu sukkapari on ehjänä, muut 3 tai 4 kuluivat jo puhki... Ei kestä nykysukat kulutusta: ennätys on että kolmantena päivänä puhki. Ja minä sentään harvinaisen laiska olen liikkumaan...
1960- luvulla ostamani mokkatakki on vielä OK kunnossa. Vuori piti teettää uusi taannoin. Harvoin tulee käytettyä sitäkään.
Kenkiä ei kannata ostaa kotimaisia, turvakenkiä ainakaan. Menee kaksista kengistä pohjat kesässä. Ja talvikengät lisäksi...
Miksikähän suomalaiset tuotteet ovat yleensä kelvottoman kehnoa laatua nykyään? Vaikka niin ne olivat usein ennenkin. Joku kiinanroska on paljon halvempaa eikä yhtään huonompaa; ei vain pysty olemaan yhtään huonompaa! Joku muunmaalainen saattaa olla kunnollistakin.
03.06.2012 21:08
Joo, mutta vielä lyhyemmällä järki seisoo...
03.06.2012 20:21
Kumma juttu. Minulla ei ole vielä koskaan (noin 50 vuoden aikana) tullut vastaan katkennutta pyöränpulttia. Eikä ns. väärille kierteille kierrettyä.
Aina olen rasvannut kierteet ja kartiot ihan tavallisella molybdeenirasvalla. Ei ole irtoilleet eikä ole tarvinnut jälkikiristää (peltivanteet) koskaan. Eikä ole ruostuneet kierteet, ei tässäkään nykyisessä, 23 v aikana 450 tuhatta km ajetussa pikkuautossa.
Mikähän teillä muilla oikein pännii?
03.06.2012 20:05
Jäi tuo kristallipallo avioerossa ex-vaimolle, joten vähän himmeästi näkyy syy.
Mitäpä jos ihan itse katsoisisit? Eihän niitä vaihtoehtoja liene kolmeakaan kymmentä.
Tai jos et viitsi, niin vie korjaamolle. Siellä viitsivät. Sinä vain maksat!
03.06.2012 19:51
Näin minullakin ja monta kertaa. Pantiin sisärengas ja kuntoon tuli.
03.06.2012 19:26
14 / 265