Vapaa kuvaus

"Ajattelen, siis olen." (Descartes) "Minä en ajattele, minä vain olen." (Tuntematon) Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

73

Kommenttia

1182

1. Luonnolisesti et, Adventtikirkon oppiin pitäytyen, voi Raamattu ja sen kulttuurihistoria-teoksen käsitystä sapattiajatuksen taaksepäin ulottamisesta hyväksyä. Niinpä itsekullekin jää uskonvaraiseksi käsitys siitä, mitä on menneisyydessä todella tapahtunut.

Totta: ympärileikkauksestahan Apt.15:ssä varsinaisesti puhutaan mutta kuitenkin (jae 5) "...Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia".
    Mooseksen lakiin kuuluivat oleellisena osana sapattimääräykset ja farisealaiset olivat erityisen tarkkoja pitämään niistä kiinni.
    Myös jakeessa kymmenen (Apt.15:10) mainitaan ikeestä, "jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa." Tuskimpa tällä ikeellä tarkoitettiin ympärileikkausta. Ympärileikattiinhan kaikki juutalaiset poikalapset jo pieninä, joten tuskin tämä muodostui sellaiseksi taakaksi, "jota eivät isämme emmekä mekään jaksaneet kantaa".
  2. Ystävällinen vastauksesi kuitenkin nousee Kristillisestä uskosta eikä niinkään pyrkimyksestä ymmärtää kuinka Kristillisen uskon käsitykseen itsensä uhraavan Jumalan rakkaudenteosta - uhrikuolemasta - on päädytty.