Vapaa kuvaus

"Ajattelen, siis olen." (Descartes) "Minä en ajattele, minä vain olen." (Tuntematon) Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

73

Kommenttia

1182

1. "Pohdiskelijan" pohdiskeluhan on mitä parasta "herätys-saarnaa". Kait nyt ongelmallisten kysymysten esittäminen saa (ajattelevan)ihmisen paremmin hereille kuin pelkkä kliseemäinen satoja kertoja kuultujen raamatunlauseitten hokeminen.
  2. Käsitys ja oppi siitä, että sapatti olisi asetettu jo luomisessa "masinoitiin" Baabelin pakkosiirtolaisuuden aikana. Sen tuli ympärileikkauksen kanssa korostaa juutalaisten erikoisasemaa Jahven valittuna kansana ja "vetää hajurakoa" pakanoihin.

Kol.2:16,17 puhuu mm. sapatista vain tulevaisuuden varjona, jolla ei ole merkitystä, sen paremmin kuin erilaislla ruokamääräyksilläkään.

Adventistien omaksuma sapatinvietto perustuu E.G.W:n näkyihin; ilman niitä tuskin heillä olisi tätä sapatin korostustakaan - todennäköisesti kylläkään ilman Rouva White´ä ei olisi koko adventtikirkkoakaan. - Sitä, mistä Rouva White sai innoituksensa sapattinäkyihinsä, ei ainakaan meikäläisellä ole tietoa. Ehkä hän kuuli tai luki joistakin historian kuluessa esiintyneistä ryhmittymistä, joilla oli muun kristikunnan käytännöstä poiketen jonkinlainen sapattioppi?