Pian Kirjatoimi julkaisee kirjan (viikolla 50) pyhäkköopista ja vuoden 1844 merkityksestä. Kannattaa hankkia kirja niin saa raamatullista tietoa pyhäkköpalvelukseen ja tutkivaan tuomioon.
Pyhäkköoppi
16
583
Vastaukset
Tuommoisen kirjan lukeminen tekee ihan yhtä hyvää ihmisen uskonelämälle kuin DaVinci koodinkin lukeminen. Jos lukee Ellenin fantasiakirjallisuutta tai jotan DaVinci-koodia, niin siitä tulee pahalle päälle. Puhahtelee, että voi mitä älytöntä ihminen voi kirjoittaa vääristelläkseen Jumalan suoria teitä. Jeesusko muka teki huorin Marian kanssa - Jeesusko muka meni omituiseen rakennelmaan taivaalla eikä Raamatun taivaaseen.
- kirjatoimi
Ellen White on Jumalan profeetta sanoi harhauskova_1 mitä tahansa. Ei Jumalan sana siinä raukea jos uskova_1 jotain sanoo mielikuvitus koodeistaan. Jeesus meni kuolemansa jälkeen taivaalliseen pyhäkköön sanoi uskova_1 mitä muuta tahansa.
Mooses sai tarkat piirustukset pyhäköstä ja teki sen mukaan telttamajan. Heprealaiskirje taas kertoo että Jeesus meni taivaan pyhäkköön, ei ihmiskäsin tehtyyn. Taivaallien pyhäkkö täytyy puhdistaa paremmilla kuin eläinuhreilla se on Jeesuksen verellä. Jeesus alkoi ylipapillisen työnsä taivaassa ja vuonna 1844 hän meni kaikkein pyhimpään ja alkoi tutkiva tuomio. Tutkivaa tuomiota on teologisesti tutkittu viime vuosina useiden seurakuntien johtavien teologien parissa ja tämä oppi on todettu raamatulliseksi. kirjatoimi kirjoitti:
Ellen White on Jumalan profeetta sanoi harhauskova_1 mitä tahansa. Ei Jumalan sana siinä raukea jos uskova_1 jotain sanoo mielikuvitus koodeistaan. Jeesus meni kuolemansa jälkeen taivaalliseen pyhäkköön sanoi uskova_1 mitä muuta tahansa.
Mooses sai tarkat piirustukset pyhäköstä ja teki sen mukaan telttamajan. Heprealaiskirje taas kertoo että Jeesus meni taivaan pyhäkköön, ei ihmiskäsin tehtyyn. Taivaallien pyhäkkö täytyy puhdistaa paremmilla kuin eläinuhreilla se on Jeesuksen verellä. Jeesus alkoi ylipapillisen työnsä taivaassa ja vuonna 1844 hän meni kaikkein pyhimpään ja alkoi tutkiva tuomio. Tutkivaa tuomiota on teologisesti tutkittu viime vuosina useiden seurakuntien johtavien teologien parissa ja tämä oppi on todettu raamatulliseksi.>> Jeesus alkoi ylipapillisen työnsä taivaassa ja vuonna 1844 hän meni kaikkein pyhimpään ja alkoi tutkiva tuomio.
- kirjatoimi
Epiktetos kirjoitti:
>> Jeesus alkoi ylipapillisen työnsä taivaassa ja vuonna 1844 hän meni kaikkein pyhimpään ja alkoi tutkiva tuomio.
Kun luet Mooseksen kirjoista pyhäkköpalveluksen, niin sieltä se selviää. Kannatta myös ostaa Kirjatoimen kirja jos aihe kiinnostaa. Tällä palstalla on myös vastattu tähän kysymykseen ennenkin.
Kun osataan erottaa pyhäkköpalveluksessa jokapäiväinen palvelus ja suuri sovituspäivä, niin eiköhän se selviä mitä Jeesus teki taivaan pyhäkössä ennen 1844 ja sen jälkeen. - hese
kirjatoimi kirjoitti:
Kun luet Mooseksen kirjoista pyhäkköpalveluksen, niin sieltä se selviää. Kannatta myös ostaa Kirjatoimen kirja jos aihe kiinnostaa. Tällä palstalla on myös vastattu tähän kysymykseen ennenkin.
Kun osataan erottaa pyhäkköpalveluksessa jokapäiväinen palvelus ja suuri sovituspäivä, niin eiköhän se selviä mitä Jeesus teki taivaan pyhäkössä ennen 1844 ja sen jälkeen.otettava huomioon liittojen erot, palvelus-säännöt ovat muuttuneet: /13 Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään./1 Olihan tosin ensimmäiselläkin liitolla jumalanpalvelussäännöt ja maallinen pyhäkkö.
"Kun luet Mooseksen kirjoista pyhäkköpalveluksen, niin sieltä se selviää" - ettei vaan uusi ja vanha menisi sekaisin keskenään.Hebr. kirjeestä saa hyvän kuvan Kristuksen palvelutyöstä jälkeen sovituksen. kirjatoimi kirjoitti:
Mooses sai tarkat piirustukset pyhäköstä ja teki sen mukaan telttamajan. Heprealaiskirje taas kertoo että Jeesus meni taivaan pyhäkköön, ei ihmiskäsin tehtyyn. Taivaallien pyhäkkö täytyy puhdistaa paremmilla kuin eläinuhreilla se on Jeesuksen verellä. Jeesus alkoi ylipapillisen työnsä taivaassa ja vuonna 1844 hän meni kaikkein pyhimpään ja alkoi tutkiva tuomio. Tutkivaa tuomiota on teologisesti tutkittu viime vuosina useiden seurakuntien johtavien teologien parissa ja tämä oppi on todettu raamatulliseksi.Just, ja Aku ankalla ei ole housuja.
- Timo Flink
Jeesus meni taivaaseen, jossa on taivaallinen rakennus. Tästä rakennuksesta käytetään nimeä "pyhäkkö", kuten kaikki voivat seuraavasta Raamatun tekstistä lukea:
Hepr. 8:1-2 "Tulemme nyt asian ytimeen: Meillä on ylipappi, joka on asettunut taivaissa istuimelleen Majesteetin valtaistuimen oikealle puolelle. Hän toimittaa palvelusta taivaan pyhäkössä, todellisessa pyhäkköteltassa, jota ei ole pystyttänyt ihminen vaan Herra itse."
Timo Flink - Timo Flink
hese kirjoitti:
otettava huomioon liittojen erot, palvelus-säännöt ovat muuttuneet: /13 Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään./1 Olihan tosin ensimmäiselläkin liitolla jumalanpalvelussäännöt ja maallinen pyhäkkö.
"Kun luet Mooseksen kirjoista pyhäkköpalveluksen, niin sieltä se selviää" - ettei vaan uusi ja vanha menisi sekaisin keskenään.Hebr. kirjeestä saa hyvän kuvan Kristuksen palvelutyöstä jälkeen sovituksen.Taivaassa on uuden liiton pyhäkkö, jossa Jeesus suorittaa ylipapillista toimintaansa (Hepr. 8:1-2). Heprealaiskirjeen yksi teemoista on vanha liiton maanpäällinen pyhäkkö vs. uuden liiton pyhäkkö taivaassa (Hepr. 9:24-25).
Menemättä sen enempää siihen, miten tämä näkyy Ilmestyskirjan symboliikassa, Ilm. 4:1-5:14 kuvaa taivaan pyhäkön vihkijuhlaa (ja kruunajaisia), Ilm. 8:2-6 jokapäiväistä välitystyötä ja Ilm. 11:19 tuo meidät kaikkeinpyhimpään (eli taivaassa alkaa sovituspäivä). Tuomio tulee ennen toista adventtia, koska Ilm. 15:1-4 pelastetut ylistävät Jumalaa siitä, että hänen tuomionsa ovat tulleet julki. Näin siis hyvin lyhyesti sanottuna.
Timo Flink - hese
Timo Flink kirjoitti:
Taivaassa on uuden liiton pyhäkkö, jossa Jeesus suorittaa ylipapillista toimintaansa (Hepr. 8:1-2). Heprealaiskirjeen yksi teemoista on vanha liiton maanpäällinen pyhäkkö vs. uuden liiton pyhäkkö taivaassa (Hepr. 9:24-25).
Menemättä sen enempää siihen, miten tämä näkyy Ilmestyskirjan symboliikassa, Ilm. 4:1-5:14 kuvaa taivaan pyhäkön vihkijuhlaa (ja kruunajaisia), Ilm. 8:2-6 jokapäiväistä välitystyötä ja Ilm. 11:19 tuo meidät kaikkeinpyhimpään (eli taivaassa alkaa sovituspäivä). Tuomio tulee ennen toista adventtia, koska Ilm. 15:1-4 pelastetut ylistävät Jumalaa siitä, että hänen tuomionsa ovat tulleet julki. Näin siis hyvin lyhyesti sanottuna.
Timo FlinkHebr. kirjeessä todella vertaillaan, Aaronin ja Melkisedekin pappeuden eroja ja maallisen ja taivaallisen pyhäkön välistä yhteyttä.
Tuomioista muistan kyllä lukeneeni, että ne ovat jo aikojen alussa tehdyt eli Jumalalle on kaikki ollut selvää jo ennenkuin ihmistä on ollutkaan, Jeesuskin sanoo, että joka ei usko on jo tuomittu.Käytännössä tuomio luetaan ensimmäisessä ja toisessa ylösnousemuksessa.
Hebr. kirjeessä Kristus menee Kaikkein Pyhimpään ja kertakaikkisesti saa aikaan sovituksen synneistä.Sen jälkeen Hän rukoilee valittujen puolesta.
On tässä kiire ja en kerkiä nyt lukemaan Sanasta paikkoja, mutta pitänee noihin Ilmestyskirjan kohtiin paneutua. - gjlyecvjt
Timo Flink kirjoitti:
Jeesus meni taivaaseen, jossa on taivaallinen rakennus. Tästä rakennuksesta käytetään nimeä "pyhäkkö", kuten kaikki voivat seuraavasta Raamatun tekstistä lukea:
Hepr. 8:1-2 "Tulemme nyt asian ytimeen: Meillä on ylipappi, joka on asettunut taivaissa istuimelleen Majesteetin valtaistuimen oikealle puolelle. Hän toimittaa palvelusta taivaan pyhäkössä, todellisessa pyhäkköteltassa, jota ei ole pystyttänyt ihminen vaan Herra itse."
Timo FlinkParaskin selittäjä.
Onhan meillä Raamatut itselläkin.
Ei siihen tarvita adventistia tulkiksi.
Älä sotke Raamatun asiota teidän tulkintojenne kanssa. - -björn-
Timo Flink kirjoitti:
Timo FlinkNäyttää sinulta olevan asian ydin hukassa.
Uusi liitto on Jeesuksen tekemä liitto.
Se liitto on nyt voimassa.
Siinä liitossa ei pastorien tarvitse enään opettaa ihmisille profeettojen sanomia.
Sen tekee Herra jeesus itse niille, kenelle sen katsoo tarpeelliseksi.
Eikä siinä ole enää papit "poliiseina" lakia valvomassa kuten Hebr.8:8. Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
9. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
10. Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
11. Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
12. Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."
13. Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.
Sak.13:4. Sinä päivänä häpeävät profeetat itsekukin näkyään, kun he ennustavat, eivätkä he valhetellakseen pue yllensä karvaista vaippaa.
Uuden liiton aikana ei ole muita profeettoja kuin mitä Raamatusta löytyy.
Me emme ole enää pappien opetettavia, emmekä sanan selittäjien tatpeessa.
1.Joh.5:19. Me tiedämme, että olemme Jumalasta, ja koko maailma on pahan vallassa.
20. Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.
1.Johanneksen kirje:
2:27 Mutta te - teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä. - Timo Flink
-björn- kirjoitti:
Näyttää sinulta olevan asian ydin hukassa.
Uusi liitto on Jeesuksen tekemä liitto.
Se liitto on nyt voimassa.
Siinä liitossa ei pastorien tarvitse enään opettaa ihmisille profeettojen sanomia.
Sen tekee Herra jeesus itse niille, kenelle sen katsoo tarpeelliseksi.
Eikä siinä ole enää papit "poliiseina" lakia valvomassa kuten Hebr.8:8. Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
9. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
10. Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
11. Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
12. Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."
13. Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.
Sak.13:4. Sinä päivänä häpeävät profeetat itsekukin näkyään, kun he ennustavat, eivätkä he valhetellakseen pue yllensä karvaista vaippaa.
Uuden liiton aikana ei ole muita profeettoja kuin mitä Raamatusta löytyy.
Me emme ole enää pappien opetettavia, emmekä sanan selittäjien tatpeessa.
1.Joh.5:19. Me tiedämme, että olemme Jumalasta, ja koko maailma on pahan vallassa.
20. Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.
1.Johanneksen kirje:
2:27 Mutta te - teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä.Jos ette usko, että uudella liitolla on ylipappi taivaassa, niin sitten ette usko Raamattua. Riittää, että lukee Hepr. 8:1-2 (jonka jo laitoin tänne).
Opettamisesta:
1 Kor. 12:27-28 "Te olette Kristuksen ruumis, ja jokainen teistä on tämän ruumiin jäsen. Jumala on seurakunnassaan asettanut ensinnäkin jotkut apostoleiksi, toiseksi jotkut profeetoiksi ja vielä jotkut opettajiksi."
Gal. 6:6 "Se, jolle Jumalan sanaa opetetaan, antakoon opettajalleen kaikkea hyvää."
Ef. 4:11-12 "Hän antoi seurakunnalle sekä apostolit että profeetat ja evankeliumin julistajat, sekä paimenet että opettajat, varustaakseen kaikki seurakunnan jäsenet palvelutyöhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen."
1 Tim. 2:7 "Tämän sanoman julistajaksi ja apostoliksi minut on asetettu. Puhun totta, en valehtele. Minut on pantu kansojen opettajaksi, opettamaan niille uskon totuutta."
Hepr. 5:12 "Jo aikoja sitten teistä olisi pitänyt tulla toisten opettajia, mutta sen sijaan te olette itse jälleen opin tarpeessa: jonkun olisi opetettava teille Jumalan sanan alkeet."
Jaak. 3:1 "Veljeni, kovin monien teistä ei pidä ryhtyä opettajiksi, sillä te tiedätte, että meidät opettajat tullaan tuomitsemaan muita ankarammin."
Jos noiden jakeiden jälkeen väität, että Jumala ei ole asettanut seurakuntaan opettajia, väität Raamattua vastaan (eli myös Jumalaa vastaan). Ja nämä ovat sopusoinnussa sen kanssa, että Poika meitä opettaa. Se on Hänen tahtonsa, ketä käytetään välikappaleena.
Timo Flink - Timo Flink
gjlyecvjt kirjoitti:
Paraskin selittäjä.
Onhan meillä Raamatut itselläkin.
Ei siihen tarvita adventistia tulkiksi.
Älä sotke Raamatun asiota teidän tulkintojenne kanssa.Hepr. 8:1-2 "Tulemme nyt asian ytimeen: Meillä on ylipappi, joka on asettunut taivaissa istuimelleen Majesteetin valtaistuimen oikealle puolelle. Hän toimittaa palvelusta taivaan pyhäkössä, todellisessa pyhäkköteltassa, jota ei ole pystyttänyt ihminen vaan Herra itse."
Tuossa mainitaan mm.:
1) Herra on pystyttänyt todellisen pyhäkköteltan.
2) Jeesus toimittaa palvelusta taivaan pyhäkössä.
Mistä lähtien tuo muka on huuhaata? Varsinkin, kun sana "palvelus" on vapaa käännös kreikan sanasta "leitourgos" (liturgi, pappispalvelija). Suomalaisessa käännöksessä substantiivi on muutettu verbiksi tekstin ymmärtämisen helpottamiseksi. Tarkemmin käännetty Hepr. 8:2 kuuluisi:
"pyhien paikkojen/pyhäkön pappispalvelija, sen todellisen (pyhäkkö)teltan, jonka pystytti Herra, ei ihminen."
Tekstiä ei tarvitse siis tulkita lainkaan. Siinä sanotaan suoraan, että taivaassa on pyhäkkö ja Jeesus on siellä ylipappina.
Timo Flink - -björn-
Timo Flink kirjoitti:
Jos ette usko, että uudella liitolla on ylipappi taivaassa, niin sitten ette usko Raamattua. Riittää, että lukee Hepr. 8:1-2 (jonka jo laitoin tänne).
Opettamisesta:
1 Kor. 12:27-28 "Te olette Kristuksen ruumis, ja jokainen teistä on tämän ruumiin jäsen. Jumala on seurakunnassaan asettanut ensinnäkin jotkut apostoleiksi, toiseksi jotkut profeetoiksi ja vielä jotkut opettajiksi."
Gal. 6:6 "Se, jolle Jumalan sanaa opetetaan, antakoon opettajalleen kaikkea hyvää."
Ef. 4:11-12 "Hän antoi seurakunnalle sekä apostolit että profeetat ja evankeliumin julistajat, sekä paimenet että opettajat, varustaakseen kaikki seurakunnan jäsenet palvelutyöhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen."
1 Tim. 2:7 "Tämän sanoman julistajaksi ja apostoliksi minut on asetettu. Puhun totta, en valehtele. Minut on pantu kansojen opettajaksi, opettamaan niille uskon totuutta."
Hepr. 5:12 "Jo aikoja sitten teistä olisi pitänyt tulla toisten opettajia, mutta sen sijaan te olette itse jälleen opin tarpeessa: jonkun olisi opetettava teille Jumalan sanan alkeet."
Jaak. 3:1 "Veljeni, kovin monien teistä ei pidä ryhtyä opettajiksi, sillä te tiedätte, että meidät opettajat tullaan tuomitsemaan muita ankarammin."
Jos noiden jakeiden jälkeen väität, että Jumala ei ole asettanut seurakuntaan opettajia, väität Raamattua vastaan (eli myös Jumalaa vastaan). Ja nämä ovat sopusoinnussa sen kanssa, että Poika meitä opettaa. Se on Hänen tahtonsa, ketä käytetään välikappaleena.
Timo FlinkEi Raamatun Sana ole ongelmallista ymmärtää.
Ne säädetyt opettajat ovat juuri siellä.
Minä tarkoitan niitä pastoreita jotka kaikista estelyistä huolimatta opettavat omia ytarujansa vastoin Raamatun opetusta.
Tarkoititko mitätöidä esittämieni lainausten todenperäisyyden?
Eivät sinun lainauksesi teitä suosittele, joten niillä ei voi teidän toimintaanne mitenkään perustella.
Apostoleja ette ole ettekä profeettoja.
Siitä on niin paljon jo esitetty sellaisia näyttöjä, joita ette ole todistaneet millään lailla vääriksi muutoin kuin tulkitsemalla joitakin merkitykseltään päinvastaisiksi.
Sellaisella tulkintatavalla ei saa luottamusta heräämään.
Laitoit Hebr.8:1-2 jonka merkitys kokonaisuudessaan selviää pidemmällä lainauksella.
1. Mutta pääkohta siinä, mistä me puhumme, on tämä: meillä on sellainen ylimmäinen pappi, joka istuu Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella taivaissa,
2. tehdäkseen pappispalvelusta kaikkeinpyhimmässä, siinä oikeassa majassa, jonka on rakentanut Herra eikä ihminen.
3. Sillä jokainen ylimmäinen pappi asetetaan uhraamaan lahjoja ja uhreja, jonka tähden on välttämätöntä, että tälläkin on jotakin uhraamista.
4. Jos hän siis olisi maan päällä, ei hän olisikaan pappi, koska jo ovat olemassa ne, jotka lain mukaan esiinkantavat lahjoja,
5. ja jotka palvelevat siinä, mikä on taivaallisten kuva ja varjo, niinkuin ilmoitettiin Moosekselle, kun hänen oli valmistettava maja. Sillä hänelle sanottiin: "Katso, että teet kaikki sen kaavan mukaan, joka sinulle vuorella näytettiin".
6. Mutta tämä taas on saanut niin paljoa jalomman viran, kuin hän on myös paremman liiton välimies, liiton, joka on paremmille lupauksille perustettu.
7. Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
8. Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
Silloin osoittautuu juuri se mistä minä kerroin,
että lopputulos on, että me selviämme ilman pastoreita kuten sinunkin lainauksesi osoittaa;
Alkeissa me tarvitsemme tietenkin ohjausta juuri niinkuin Paavali ja muut apostolit opettavat.
Jeesuksen omia kirjoitettuja opetuksia me tarvitsemme jatkuvasti.
Jeesuksen tarkoitus ei ole kuitenkaan tehdä meistä adventismin opettajia, jota sinä nyt opettamisella tarkoitat.
Meitä ei kertakaikkiaan ole tarkoitettu minkään ihmisten kehittämän organisaation oppimestareiksi ja tekemään niissä heidän tavoitteidensa ja ohjauksensa mukaan työtä.
Mitään muuta en ole sanomisellani tarkoittanutkaan.
Sinä edustat juuri sellaista jota minä osoitan vääräksi.Sama on väärää kaikissa muissakin yhteisöissä.
Kyllä minä olen tuntenut useampiakin teidän saarnaajianne. Joitakin on käynyt jopa meillä kotonakin.Tunnen siis heitä ihmisinäkin.Myös heidän huonoja puoliaan. - Timo Flink
-björn- kirjoitti:
Ei Raamatun Sana ole ongelmallista ymmärtää.
Ne säädetyt opettajat ovat juuri siellä.
Minä tarkoitan niitä pastoreita jotka kaikista estelyistä huolimatta opettavat omia ytarujansa vastoin Raamatun opetusta.
Tarkoititko mitätöidä esittämieni lainausten todenperäisyyden?
Eivät sinun lainauksesi teitä suosittele, joten niillä ei voi teidän toimintaanne mitenkään perustella.
Apostoleja ette ole ettekä profeettoja.
Siitä on niin paljon jo esitetty sellaisia näyttöjä, joita ette ole todistaneet millään lailla vääriksi muutoin kuin tulkitsemalla joitakin merkitykseltään päinvastaisiksi.
Sellaisella tulkintatavalla ei saa luottamusta heräämään.
Laitoit Hebr.8:1-2 jonka merkitys kokonaisuudessaan selviää pidemmällä lainauksella.
1. Mutta pääkohta siinä, mistä me puhumme, on tämä: meillä on sellainen ylimmäinen pappi, joka istuu Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella taivaissa,
2. tehdäkseen pappispalvelusta kaikkeinpyhimmässä, siinä oikeassa majassa, jonka on rakentanut Herra eikä ihminen.
3. Sillä jokainen ylimmäinen pappi asetetaan uhraamaan lahjoja ja uhreja, jonka tähden on välttämätöntä, että tälläkin on jotakin uhraamista.
4. Jos hän siis olisi maan päällä, ei hän olisikaan pappi, koska jo ovat olemassa ne, jotka lain mukaan esiinkantavat lahjoja,
5. ja jotka palvelevat siinä, mikä on taivaallisten kuva ja varjo, niinkuin ilmoitettiin Moosekselle, kun hänen oli valmistettava maja. Sillä hänelle sanottiin: "Katso, että teet kaikki sen kaavan mukaan, joka sinulle vuorella näytettiin".
6. Mutta tämä taas on saanut niin paljoa jalomman viran, kuin hän on myös paremman liiton välimies, liiton, joka on paremmille lupauksille perustettu.
7. Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
8. Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
Silloin osoittautuu juuri se mistä minä kerroin,
että lopputulos on, että me selviämme ilman pastoreita kuten sinunkin lainauksesi osoittaa;
Alkeissa me tarvitsemme tietenkin ohjausta juuri niinkuin Paavali ja muut apostolit opettavat.
Jeesuksen omia kirjoitettuja opetuksia me tarvitsemme jatkuvasti.
Jeesuksen tarkoitus ei ole kuitenkaan tehdä meistä adventismin opettajia, jota sinä nyt opettamisella tarkoitat.
Meitä ei kertakaikkiaan ole tarkoitettu minkään ihmisten kehittämän organisaation oppimestareiksi ja tekemään niissä heidän tavoitteidensa ja ohjauksensa mukaan työtä.
Mitään muuta en ole sanomisellani tarkoittanutkaan.
Sinä edustat juuri sellaista jota minä osoitan vääräksi.Sama on väärää kaikissa muissakin yhteisöissä.
Kyllä minä olen tuntenut useampiakin teidän saarnaajianne. Joitakin on käynyt jopa meillä kotonakin.Tunnen siis heitä ihmisinäkin.Myös heidän huonoja puoliaan.Minä puhun oikeista Jumalan sanan opettajista, jotka Jumala on kaikkina aikoina kutsunut työhönsä. Opettaminen on yksi armolahjoista ja seurakunta tarvitsee sitä aina. Kaikki eivät tätäkään lahjaa saa. Opettamisen lahjaa tarvitaan sitä enemmän mitä kauempana Raamatun kirjoittaja meistä katsottuna ajallisesti on, koska meidän ilmaisutapamme ei vastaa heidän käyttämäänsä. Tämä sama ilmiö on nähtävissä Nehemian kirjassa, jossa papit joutuivat *selittämään* kansalle Jumalan lain sanomaa (Neh. 8:7-8), koska se ei enää ollut tuttua tekstiä.
Pastori (paimen), joka puhuu taruja, on väärä opettaja. Pastori, joka opettaa Jumalan sanaa, on oikea opettaja. Tuskin olemme tästä eri mieltä.
Uskon alkeita tarvitsemme aina, mutta heprealaiskirjeessä nimen omaan kirjoittaja haluaisi lukijoidensa tulevan opettajiksi, joilla on muutakin jaettavaa kuin alkeet (Hepr. 5:12-14). Olen joskus sanonut, että pyhäkköoppi on uskon kautta vanhurskauttamisen DEF (ei siis ABC), koska se avaa eteemme syvällisemmin sen, mistä Jeesuksen ristinkuolemassa on kysymys. Tähän se tutkiva tuomiokin liittyy.
Timo Flink
- Voitto Ramu
Kirjoittaa voi mitä kukin haluaa. Mutta lukuisat adventistien johtohenkilöt ovat joutuneet lausuaman että pyhäkköpalvelu -opille ei löydy Raamatusta perusteita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti35238832Särkynyt sydän
Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s1037286Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos315610Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta
Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös214128Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi583364Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!
Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta673269Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D662579Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul182221- 232177
En suuttunut missään vaiheessa
Oon vaan herkkä ja tuskastunut. Mies se ei ole henkilökohtaista sinulle. Ei mitenkään päin. Sinä herkkänä vaan satut näk122164