Vapaa kuvaus

"Ajattelen, siis olen." (Descartes) "Minä en ajattele, minä vain olen." (Tuntematon) Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

73

Kommenttia

1182

1. mikään muutu lain vaan ihminen säilyy entisellään...", lauloi aikanaan jo Tapsa Rautavaara. - Vaikka sanan 'spiritismi' käyttö kaikenlaisen henkienmanaamishömpän yhteydessä olisikin lisääntynyt "Ellenin päivistä" lähtien, itse touhu ja toiminta tuskin on sen kummemmksi muuttunut. Voisi epäillä asian olevan pikemminkin niin päin , että yhä laajempien kansankerrosten saaman koulutuksen myötä ja tieteelisen maailmankuvan vallatessa alaa kaikenlaiselta hömpältä, myös usko "kaiken maailman kummituksiin" vähenee. - Maailman yhdentyessä ja tiedonvälityksen tultua reaaliaikaiseksi myös kaiken maailman meedioitten toiminta tulee näkyvämmäksi. - Sitäpaitsi! Koska Ellen G. White on adventisteille niin kovin tärkeä ja korkealle arvostettava persoona, heillä voi olla taipumus nähdä Ellenin profetiat enemmän toteutuvina kuin reaalimaailman tapahtumat edellyttäisivätkään. - Maailman näkemiseen voivat "uskon silmät" hyvinkin vaikuttaa.
  2. Ei ihminen käsitä ikuisuutta koska hän ja hänen ajattelunsa on aikaan sidottu. Elämässään jokainen voi kokeaa sekä piinaa, että "autuutta" ja tältä pohjalta hän sitten siirtää noihin kokemuksiin parustuvat toiveensa ja/tai pelkonsa ajattomuuteen eli ikuisuuteen, "rajan taakse" edes ymmärtämättä mistä hän oikeastaan puhuu. Oletushan tällöin on, että kuoleman jälkeen ihmisestä jäisi jäljelle jotain joka , joko välittömästi kuoleman jälkeen tai myöhemmin hkuolleista herätettynä, voisi kokea jotakin. - Mikäli ihminen jollain tavalla olisi jonkinlainen ikuisuusolento, sekä ikuinen autuus että ikuinen piina olisivat yhtä mahdollisia. Ikuisen autuuden hyväksyminen mutta ikuisen piinan kieltäminen tai päivastoin, johtuu siitä ettei ihminen halua hyväksyä jumalaa eli perimmäistä mahdollista todellisuutta sellaisena kuin se mahdollisesti on vaan haluaa valita miellyttävämmän.
    Tietääksen ei ole mitään näyttöä siitä, että ihmisestä jäisi hänen kuolemansa jälkeen jotain sellaista, joka voisi kokea jotakin , joko ikuista autuutta tai ikuista piinaa. Tietenkään se, ettei tällaista näyttöä ole, ei sulje pois täysin toistakaan mahdollisuutta mutta asia jää kylläkin pelkästään uskonvaraiseksi - ainakin toistaiseksi.