Vapaa kuvaus

Aloituksia

147

Kommenttia

2529

1. Täällä meillä on ollut 15 + astetta ja olen maannut auringossa ja kuunnellut musiikkia.
    Skilloissa on pörrännyt kimalaisia ja perhosia, krookukset kukkivat, naapurit ovat hyörineet tonteillaan. Joku on poltellut risuja ja kaikki kevään äänet ja tuoksut, lintujen viserrykset sun muut ovat sekoittuneet tajuntaan, kun itse olen makoillut raukeana aurinkotuolissani.

Uskomatonta että vielä pari viikkoa sitten oli valtavat lumikinokset tontilla ja ne ovat nyt kokonaan poissa!

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!
  2. Suuremmat tutustumisretket päättyivät tuonne
    Villa Ranmenikaan.
    Seuraavana aamuna jatkoimme matkaamme rantatietä etelään, poikkesimme Sriyanin isän luona vielä kerran ja iltapäivällä olimme sopivasti takaisin hotellissamme.

Hotellin henkilökunta oli huomannut että olimme olleet poissa, jokainen halusi kuulla missä olimme olleet, mitä olimme nähneet.
    Tunsimme itsemme tervetulleiksi takaisin.

Hotelli oli kaikin tavoin nykyaikaisilla mukavuuksilla varustettu, mutta ensimmäisen kerran kun tarvitsin käyttää fööniä, huomasin ettei mukanani ollut adapteri sopinutkaan koskettimeen. Koskettimessa oli kolme reikää.
    Menin respaan kysymään onko heillä joku erikoinen adapteri.
    Siellä neuvottiin laittamaan lyijykynä ylimpään reikään, sen jälkeen voisin laittaa föönin niihin kahteen muuhun, sitten vetäisin pois lyijykynän ja painaisin sähkönappulaa ja saisin virtaa fööniin!

Auringossa makaamisen ja uimisen lisäksi kävimme lähistön ostospaikoissa.
    Hotellin muurin takana oli aina pitkä rivi tuktukkeja odottelemassa.
    Kuskit istuivat palmujen alla varjossa ja pelasivat korttia turisteja odotellessaan.

Sriyani oli taitava neuvottelija kun hinnoista oli kyse.
    Moni myyjä oli varmaankin harmissaan kun näkivät että minä turistina olisin ollut helppo narrattava, mutta että Sriyani tiesi mitkä hinnat ovat kohtuullisia, eivätkä he voineet tai
    kehdanneet vaatia enempää.

Sinne matkustaessa on tehtävä itselleen selväksi, haluaako antaa avustusta korkeampien hintojen muodossa vai onko länsimainen moraalimme se, joka saa tinkimään ja kyseenalaistamaan heidän hintapolitiikkansa, että turisteilta otetaan niin kova hinta kuin ikinä voidaan ja oman maan kansalaiset ostavat saman tavaran halvalla.

Ilmastointilaitteet ovat tietenkin välttämättömyys niissä olosuhteissa.
    Laitteen avulla sai huoneen kylmäksi kuin jääkaappi. Lisänä oli vielä kattotuuletin.

Ilmastointilaitteitten huminasta sain tinnituksen, josta olen jo aikaisemmin kertonutkin.
    Se ei ollut tavallinen tinnitus, missä kuuluu monotoonisen korkean äänen, vaan kuulin musiikkia!
    Ensimmäisinä päivinä kuullosti kuin vaimeata afrikkalaista rummutusta.
    Sitten rupesin kuulemaan yhtä tunnettua ruotsalaista virttä, josta on suomalainenkin teksti.
    Kun se oli soinut korvissani pari päivää, kerroin siitä Sriyanille ja naureskelin että olisihan tuota voinut saada hiukan railakkaampaa musiikkia korviinsa kun sitä kerran kuuntelee vuorokauden ympäriinsä.
    Nyt kuulen yhtä ja samaa virttä.

Kotiin päästyä ja tsunamin jälkeen tuli tämä virsi mieleen.
    Otin esille virsikirjan ja luin seuraavan tekstin:

Oi Herrani kun katson maailmaasi,
    kaikkea, minkä sanallasi loit,
    sen kaikki langat otit hallintaasi,
    ravinnon, hoivan luoduillesi soit,
    sielussa kaikuu kiitos loputon:
    Hän suuri on, hän suuri on!
    Sielussa kaikuu kiitos loputon:
    Jumala suuri, suuri on!

Kun ukkosmyrskyn, vetten pauhun kuulen
    ja näen salamoiden leiskunnan,
    pisarat aistin, tunnen sadetuulen
    ja lupauksen kaaren loistavan,
    sielussa kaikuu...

Kun kesätuuli niityn yllä kulkee,
    lähteellä kukkatuoksu leviää,
    kun syvä metsä minut syliin sulkee,
    kun kuusikossa rastas viheltää,
    sielussa kaikuu...

Virressä on vielä kolme säkeistöä, C. Bobergin kirjoittama, uudempi suomennos P. Kivekäs (1994).

Olin todellakin saanut katsella matkallani paratiisia, mutta säästyin kuulemasta vetten pauhua, ihmisten hätähuutoja...

On vaikeata kuvitella, miltä siellä etelärannikolla nyt näyttää ja näyttipä miltä tahansa, niin haluan päästä siinne uudestaan!