Vapaa kuvaus

Aloituksia

146

Kommenttia

2512

  1. Kekkosen "harmaista" hiuksista tuli mieleen tv-ohjelma Australian Border security, missä tullivirkailijat tutkivat matkustajien matkatavaroita. Yhdellä kaljupäällä miehellä oli laukku täynnä "shampoopulloja"!
  2. Hyvää+huomenta!++Piipahdan+pirttiin+ja+onnittelen+SkillaNia+pienen+lapsenlapsen+syntymän+johdosta!+Vai+oliko+se+jo+lapsenlapsenlapsi?Uudelle+ihmisen+alulle+toivoo+aina,+että+maailma+kohtelee+hyvin+ja+että+hänen+elämästään+tulee+mahdollisimman+tasapainoinen+ja+hyvä!Kristiina+kirjoitti+sahalaitakuviosta+silmissään.+Minulle+se+on+arkipäivääja+silmälääkäri+sanoi+sen+olevan+silmämigreeniä.+Menee+yleensä+ohipuolen+tunnin+sisällä+se+kuvion+suureneminen+ja+suureneminen.+Jos+einiin+käy,+niin+on+neuvottu+ottamaan+kiireellisesti+yhteyttä+silmäosastolle.Täällä+asunnon+tyhjentäminen+ja+pakkaaminen+jatkuu.+Eilen+lähti+aikauusi+laverisohva+Lappeenrantaan.++Toissa+aamuna+lähti+vajaan+vuoden+vanha+pesukone+pelastamaan+jonkun+perheen+pesuongelmat,+kun+heidän+koneensa+oli+14+vuoden+jälkeen+tehnyt+lopullisen+topin.Helpotus+on+suuri,+kun+muuttokuormaan+ei+tarvitse+lastata+mitääntarpeetonta.++Harmi+vaan+kun+asumisaika+oli+niin+lyhyt+täällä+Suomessaja+olin+ehtinyt+hankkia+sellaista,+mitä+nyt+en+enää+tarvitse.++Tämän+päivän+ohjelmassa+apteekissa+käynti,+jos+ukonilma+sen+sallii,ei+ainakaan+vielä+sada+vaikka+pilvessä+onkin!+Särkylääkettä+menee!Hyvää+viikon+alkua+kaikille!
  3. Hyvää+sunnuntai-aamua+pirttiin+täältä+Hämeestä!++Ja+tervetuloa+takaisin,+SkillaN!++Hellepäivä+on+tulossa.+Sen+tunnen+tässä+asunnossa,+jonka+ikkunat+ovat+koko+aamupäivän+auringon+puolella.+Sälekaihtimet+eivät+paljoa+auta,+parveke+on+lasitettu+ja+on+kuin+pätsi.+Siellä+ei+ole+aurinkokaihtimia+laitettu.++Vasta+iltapäivällä,+kun+aurinko+kääntyy+talon++toiselle+puolelle,+voi+avata+parvekkeen+ikkunat+ja+toivoa+pientä+tuulenvirettä+Vanajavedeltä+päin.En+ole+ehtinyt+koko+viikolla+käymään+pirtissä+kun+olen+kirjoitellut+enimmäkseen+asuinkaupunkini+päättäjien+ideasta+kaivaa+tämän+Suomen+vanhimman+sisämaakaupungin+tori+pohjamutia+myöten+ja+tehdä+kaksikerroksinen+parkkihalli+torin+alle!++Turussa+sitä+jo+ollaan+kaivamassa+ja+ollaan+huomattu+että+ympärillä+olevat+talot+alkavat+kallistua+kuoppaan...+Meidän+kaupungissa+on+valtavia+parkkialueita+aivan+keskustan+välittömässä+läheisyydessä,+ne+ovat+tyhjiä,+mutta+silti+pitäisi+"keskustan+liike-elämää+piristää"+monivuotisella+rakennusurakalla.+Tuo+"keskustan+piristäminen"+kuullostaa+niin+tekopyhältä+kuin+olla+voi.+Sanottakoon+että+keskusta+on+tyhjentynyt+päättäjien+aikaisempien+päätösten+takia:+Rakennettiin+tavaratalo+Goodman+moottoritien+päälle,+jossa+olevat+liikkeet+lopettavat+yksi+toisensa+jälkeen+kalliitten+vuokrien+takia.+On+rakennettu+suuri+ostoskeskusalue+kaupungin+ulkopuolelle.++Mutta+sijoittajia+himottaa+tehdä+keskustasta+asumalähiö,+siihen+tarvitaan+parkkihalli+ovien+lähelle.+Kenellä+on+rahaa,+määrää+kuinka+epäkunnioittavasti+voi+käsitellä+kulttuurihistoriallisesti+arvokkaita+pikkukaupunkeja.+-++Tulen+seuraamaan+hyvin+tarkasti+asioitten+kehitystä+muuton+jälkeenkin.+Tuntuu+pahalta+että+tieten+tahtoen+halutaan+pilata+koko+kaupunki+rahan+ja+pyhänlehmän,+auton,+nimiin.Nyt+lähden+aamulenkille+ja+taidan+suunnata+askeleeni+Sibeliuspuistoon.+Siellä+on+viiden+penkin+alle+sijoitettu+tunnistimet,+jotka+reagoivat+kun+joku+istahtaa+penkille.+Penkin+alta+alkaa+kuulua+Sibeliuksen+musiikkia+pianomusiikkisarjasta+Puut.++Puut+ovat+Honka,+Pihlaja,+Haapa,+Koivu+ja+Kuusi.++Viiden+penkin+alla+oma"puumusiikkinsa".++:)++Ihan+kiva+rentoutua+hetkeksi+ja+kuunnella+rauhallista+musiikkia.+-+Puistosta+ei+sitten+ole+enää+pitkä+matka+linnalle+ja+rantatie+takaisin+keskustaan+on+tosi+ihana,+Hopealinjan+laiva+vielä+laiturissa...+(Senkin+kaupungin+päättäjät+aikovat+myydä+pois.)+++Hopealinjan+laivat+ovat+olleet++Aulangon+lisäksi+monen+postikortin+aiheena+kun+on+tästä+kaupungista+lomaterveisiä+lähetetty.Mutta+täytyy+nauttia+kaupungin+kauneudesta,+kun+vielä+voi+ja+säilytän+sen+kuvat+aina+sydämessäni.Nauttikaa+päivästänne,+rakkaat+pirttiläiset!
  4. Olin+eilen+85-vuotispäivillä.++Syntymäpäiväsankarin+lähiperhe+oli+läsnä+ja+kertyihän+meitä+toistakymmentä+kahvittelijaa.+Puheensorinaa+säesti+talon+pikkuinen+koira,+joka+haukkui+ja+jahtasi+tuollaista+kiiltävää+salamannopeaa+kärpästä,+joka+näytti+aivan+kiusalla+tekevän+hyökkäyksiä+koiran+kuonon+lähelle+ja+sitten+taas+häipyi+koiran+ulotttumattomiin.++Ovelia+ovat+nuo+raatokärpäset.+Kerran+sain+jahdattua+sellaisen+kylpyhuoneeseen,+suljin+nopeasti+oven+perässäni+ja+sanoin+ääneen:+Katsotaanpa+kumpi+täältä+hengissä+lähtee!+++No+minä+olen+vieläkin+hengissä.++:)Tänä+aamuna+lähdin+lenkille,+vähän+niinkuin+tiedustelumatkalle,+kuinka+sekaisin+on+kaupungin+asiat+eilisen+Metallica-konsertin+jälkeen.+Itse+konsertti+minua+ihmetytti,+kun+ne+lämmittelybändit+kuuluivat+keskustaan+asti+mutta+itse+Metallicaa+ei+kuulunut+ja+pelkäsinkin+että+oliko+koko+konsertti+peruttu.++Mutta+kyllä+ne+ovat+esiintyneet+ja+lahjoittaneet+1€/ostettu+lippu,+eli+55000€+varattomien+lasten+harrastusten+tukemiseen.++Katsoin+mitä+kappaleita+olivat+esittäneet+Göteborgissa+ja+ne+olivat+aivan+rauhallisia+kappaleita.+Liekö+ollut+sama+repertoaari+täälläkin.Kaupunki+oli+epätavallisen+siistissä+kunnossa,+roskia+ei+paljon+näkynyt.+Heräsin+yöllä+taksitolpalla+seisoskelevien+puheensorinaan,+heitä+oli+arviolta+30-40.+Tavallisesti+viikonloppuisin+viihteellä+olevista+pikkuporukoista+lähtee+enemmän+ääntä+ja+roskaa+on+mahdottomasti.Raatihuoneen+seinällä+roikkui+koko+julkisivun+korkuinen+Metallica-mainos.+Siinä+oli+myös+köysiä+alas,+että+voi+ottaa+kuvia+ja+roikkua+köysissä,+olla+"Metallican+pauloissa."Lämpöaalto+on+palannut+ja+on+lomalaisille+mieleen.+Toivottavasti+Skillanillakin+onlämmintä+ja+viihtyisää+mökillä.++Samoin+teillä+muilla+pirttiläisillä!
  5. Aurinkoista+maanantaiaamua+pirttiin!+++Lämmin+on+viikon+alku,+mutta+miten+käy+huomenna+kun+ennustetaan+sadetta+ja+ukkosta+ja+täällä+on+hevymetal+suurtapahtuma:+Metallican+konsertti.++Odotetaan+55000+kävijää+kaupunkiin,+joten+olen+aivan+tapahtumien+polttopisteessä+ja+tiistaiyönä+varmaan+melun+keskellä+kun+konsertista+palailevat+tulevat+keskustaan+jatkoille...+Pitäisikä+mennä+tänään+hankkimaan+kunnon+kuulosuojaimet?Neljä+vuotta+sitten+oli+AC/DC:n+konsertti+ja+se+jytke+kului+kilometrien+päähän+kylillä.+Ei++nämä+rokkikonsertit+vanhaa+kiinnosta.+++Mutta+olinpa+kuitenkin+syksyllä+Dannyn+konsertissa,+koska+hänen+uransa+oli+alulla+silloin+kun+lähdin+Ruotsiin,+enkä+ollut+häntä+koskaan+nähnyt+muualla+kuin+tv:ssä.+Ajattelin,+että+onhan+minun+hänet+nähtävä+livenä+nyt+on+kun+on+hyvä+tilaisuus,+mies+500+m+päässä+kiertueella!++Ja+halusin+nähdä+hänet+senkin+takia+että+hän+teki+musiikkihistoriaa+tuomalla+suuren+tyylin+showt+ja+tanssijat+esiintymään.+Siihen+saakka+oli+ollut+orkesteri+ja+solisti,+joka+ei+heilunut+suuntaan+eikä+toiseen,+vaan+seisoi+mikrofonin+ääressä+suorana+kuin+tikku!++:)++Täytyy+sanoa+että+kyllä+Dannylta+vielä+showaaminen+hoituu,+taustatytöt+olivat+vaan+häiritsevä+tekijä+mielestäni.Toista+tähteä,+Saara+Aaltoa,+kävin+myös+katsomassa+ja+kuuntelemassa.+Hän+on+suurten+lavojen+artisti+ja+tulevaisuudessa+varmaankin+monella+kansainvälisellä+areenalla+musiikkitähtenä.++Aikamoinen+tyttö,+joka+ei+pelkää+mennä+oman+alueensa+ulkopuolelle,+niinkuin+viime+talvena+englantilaisessa+Dancing+on+Ice-ohjelmassa+ja+pärjäsi+sielläkin+hyvin!Minulla+on+tänään+silmälääkärille+meno.+Silmänpohjien+kuvaus+ja+sitten+vielä+pistoshoidot+molempiin+silmiin.++Ehdin+saada+vielä+piikit+muuttoviikolla,+ennenkuin+seuraava+hoito+tapahtuu+Ruotsin+puolella.++Kiirettä+pitää+noitten+lääkärissäkäyntien+kanssa:++kaksi+kertaa+vielä+kardiologilla+ja+vielä+yhden+kerran+diabeteslääkärillä.+++Ortopedille+olisi+asiaa,+mutta+sidon+polvet+ja+nilkat+etteivät+petä+ennen+muuttoa.++Kantaminen+tuntuu+rasittavan+niveliä,+ovat+hellät+ja+turvoksissa+illalla.+++Laitan+illalla+jalat+jäälylmään+veteen+puoleksi+tunniksi.+Sitten+voitelen+Voltaren+fortella,++toivon+mukaan+jalat+ovat+rauhalliset+yön+yli.Mutta+näillä+mennään.Tällaista+on+tälle+päivälle+tiedossa,+ja+mukava+on+lukea+toistenkin+ikäihmisten+iloista+ja+vaivoista,+kuinka+sitä+vaan+mennään+eteenpäin,+vaikka+välillä+onkin+"niinkuin+jäitä+polttelis"++oman+isäni+sanojen+mukaan.+++Toivottavasti+kaikilla+on+tänään+hyvä+päivä!