Vapaa kuvaus

Aloituksia

162

Kommenttia

2982

1. Tuosta pinkistä tuli mieleen eräs miespuolinen asiakkaani, nuori opiskelijapoika, joka tuli luokseni ROOSAN värisessä pellavapuvussa!
    Kyllä meikäläinenkin, värien ammattilainen, vähän hätkähti!
    Vaatii todella rohkeutta ja hyvää itsevarmuutta mieheltä käyttää sellaista väriä niin suurina pintoina!
    Sanoinkin sen hänelle, että hän ei näytä pelkäävän miehisen itsetuntonsa laskevan toisten miesten silmissä. Mitä kaverit sanovat?

Tuon puvun hän oli ostanut Italiassa ja oli vakaasti päättänyt käyttää pukua kesän aikana aina kun tilaisuutta tuli. Nyt hän halusi vaan kuulla mielipiteeni kuinka se leikkauksiltaan, paitsi väriltä, hänelle sopi.
    Minä vaan yllytin häntä käyttämään pukua joka kissanristiäisissä. Pitkä, atleettinen tumma mies, aivan filmitähden näköinen ja puku antoi hänelle vielä enemmän tähtivaikutelmaa!

Olisi ollut kiva kuulla sitten joskus syyspuolella mitä reaktioita hänen "roosa pantteri"-asunsa aiheutti!
  2. Kun nainen lähtee matkalle niin hän alkaa miettiä kuinka moneen eri tilaisuuteen täytyy pukeutua, mielellään aina erilaisiin vaatekertoihin! Niihin vielä sopivat kengät ym.
    Ei ihme jos matkalaukku käy pieneksi!

Minulla on laukku, koko 32x45x10(+2)cm, johon saa mahtumaan parin viikon vaatetuksen.

Ensin on mietittävä kuinka paljon joutuu kävelemään tai seisomaan, valitaan ensin tärkeimmät kengät ja sitten vaatetus sen mukaan.

Unohdetaan 10 eri väriä! Valitaan pari toisiinsa sointuvaa väriä + lisäväri asusteissa tai puseroissa ja niin vaatekappaleita voi yhdistellä loputtomasti vaihtelemalla eri osia.

Lähtökohtana voi pitää vaikka niitä vaatteita jotka aikoo laittaa matkan ajaksi päällensä.
    Näitten osien on soinnuttava matkalaukun sisällön kanssa.

Itse pakkaustekniikka on rullalle käärimistä.
    Valitse rypistymättömiä materiaaleja.
    Taita puserot niin, että työnnät hihan toisen hihan sisään, jolloin puserosta näkyy vaan puolisko. Jos puserossa on kaulus, nosta se ylös.
    Sitten voit pujottaa 2-3 puseroa hihoista sisäkkäin niin että saat yhden ainoan "puseron puolikkaan" :-) Taita hihaosuus puseron pituuden suuntaan taakse.
    Sitten käärit koko puseropaketin rullalle aloittamalla helmapuolelta ja varot rypistämästä kaulusta.

Samoin käärit hameet ja pitkät housut rullille, aloitat vyötäröltä.

Niin sinulla on sitten vino pino rullia, ne vaan matkalaukkuun kuin sardiinit, kovakouraisinta käsittelyä kestävät keskelle.
    Pikku rakoset tilkitään sitten sukilla ja alusvaatteilla, huiveilla ym.
    Jos yöpaita ei mahdu mukaan, niin ottakaa pieni pullo Chanel 5:ta, sitähän Marilyn Monroekin käytti yöpaitana!:-D
    Korkokennät voi laittaa muovipusseihin ja lykkää kannat rullien väliin.

Isompaan käsilaukkuun mahtuu fööni ja pieni meikkilaukku. Shampoota ja suihkugeeliä ei kannata raahata mukanaan perhepakkauksissa, vaan pieniä pulloja matkakäyttöön.
    Ja sitten muutama pussi Y3 mukaan, että voi huuhtaista illalla sukkia ja alusvaatteita, jotka kuivuvat nopeasti.

Eihän tästä ole kauan kun kerroin poikani ja minun matkasta Kanarian saarille, kun olin ostellut perillä liikaa tuliaisia ja jouduin pakkaamaan osan vaatteistani poikani matkalaukkuun.
    Tullimies sitten oli nostellut rintsikoita ja korkokenkiä nuoren miehen laukusta...!
  3. En ole muotitoimittaja mutta saanut "kovan" koulutuksen näissä asioissa Englannissa joskus parikymmentä vuotta sitten kun alettiin kiinnittää huomiota suurten yhtiöitten avainhenkilöihin ja heidän edustavuuteensa ulkomaalaisten yhtiökumppaneitten keskuudessa.

Ulkoinen olemushan on jokaiselle ihmiselle ainutkertainen, eikä tarkoitus ollut kloonata esim. liikemiehiä, vaan katsottiin esim. vartalotyyppi ja mikä tyyli siihen sopisi, niin myös koko väriskaala, jotka toisivat itse henkilön ja hänen kauneutensa esille. (Värit eivät saa olla pääasia, vaan ihminen.)
    Kaikki yksityiskohdat, kuten sopiva kampaus, silmälasit, korut, käsilaukut ym. käytiin asiakkaan kanssa läpi.
    Muodonmuutos saattoi olla hätkähdyttävä!

Mutta pelkkä vaatetushan ei esim. liikeyhteyksissä riitä.
    On osattava myös esiintyä ja kehokieli saattaa olla hyvin paljastava. Kuinka epävarmuus ja hermostuneisuus paljastuu?

Ne, jotka tietävät että olen tällaistenkin asioittenkin parissa työskennellyt, kysyvät usein mitä ajattelen kun näen jonkun joka on väärin pukeutunut.
    En ole saanut sellaista "ammattitautia" (onneksi!) mutta huomaan kyllä heti kun näen jonkun, joka on todella tyylikäs ja kaikki sopii henkilölle kuin valettu.

Niihin aikoihin kun itseni oli pakko ajatella omaa pukeutumistani ja ulkonäköäni, oli ihanaa tulla pitkien työmatkojen jälkeen kotiin ja VAIHTAA VAPAALLE: äidin kutomiin villatöppösiin, pehmeään jogging-asuun :-D
    Ja tänä päivänä kun olen eläkeläinen, niin kyllä tuulipuku ja muut ulkoiluasut ovat ahkerimmin käytettyjä vaatteita. On harvoin tilaisuuksia, että tarvitsee nähdä vaivaa pukeutumisen eteen.
    Mutta tarpeen vaatiessa tiedän, mikä minulle sopii.
  4. No nyt Katleja, annan tietoa meikistä meidän ikäisille!
    Ohi on ajat kun tehtiin kunnon sotamaalaus nuoren, sileän ihon päälle!

Nyt riittää kun laittaa alle pelkän kosteusvoiteen ja unohtaa värivoiteet,
    joilla saa aikaan helposti naamari-vaikutelman.
    Värivoiteet jäävät ihon uurteisiin ja vanhentavat lisää.

Jos käyttää poskipunaa, on parasta hipaista sitä kevyesti ettei tule joulupukin posket :-)

Jos haluaa meikata silmiä, niin musta/hiilenharmaa rajauskynä ja sitten joku värillinen rajauskynä riittää.
    Sillä tummalla rajauskynällä voi laittaa yläripsien ALLE aivan ripsien juureen rajauksen. Sitten värillisellä kynällä yläripsien PÄÄLLE sekä alaripsien juureen rajaus + mascaraa (riittää kun laittaa vaan yläripsiin).

Ja kulmakarvat sitten! Onko mikään kauheampaa kuin haparalla kädellä vedetyt mustat viivat!
    On parempi, jos ottaa ripsiharjalla siitä tummasta rajauskynästä väriä ja harjaa värin kulmakarvoihin.
    Kulmakarvat voi nyppiä siistimmän näköiseksi pinsetillä ja ottaa pois liiat karvat ALAPUOLELTA.

Useinhan vanhetessa huulet muuttuvat kapeiksi. Jos on näin niin ei kannata valita tummaa huulipunaa, joka tekee huulet tuimaksi viivaksi, vaan on parempi valita pelkkä vaalea huulikiilto, joita nykyään on eri merkkisiä pienissä lasipulloissa missä on "topzin" tapainen pensseli kiillon levittämiseen.

Itse en käytä ikinä värivoiteita enkä puuteria, mutta kosteusvoidetta laitan ensimmäisenä kasvoille kun olen aamupesulla käynyt.
    Ja ylläolevat meikkijutut riittää tavalliseen menoon. Juhliin sitten voi lisätä silmämeikeissä luomivärit.

Kaunista syksyä!
  5. Ei ole sattuma että esim. tummansinistä käytetään tietyissä univormuissa. Tummansininen on auktoriteettiväri. Kukapa voisi kuvitella poliiseja roosan värisessä univormussa!

Oranssi näkyy kauaksi ja sen takia sitä käytetään sellaisissa paikoissa missä tarvitsee kiinnittää huomiota johonkin, esim. liikenteessä.

Mutta kun katselee meidän ikäisiä ihmisiä katukuvassa niin kyllä se on aika lailla beigeä ja harmaata! Voimme kävellä vaikka seinän läpi eikä kukaan huomaa mitään.

Saatamme kärsiä värianemiasta! Emme uskalla käyttää vahvempia värejä, mutta mitäs jos alkaisimme nauttia värivitamiineista pieninä annoksina?
    Voisihan sitä aloittaa vaikka värikkäämmän villapaidan hankkimisella. Kietaista värikkäämpi kaulaliina sen beigen takin kauluksen ympärille.
    Tarvitsee totutella uusiin väreihin.

Minä en ole halunnut käyttää punaisia vaatteita, ehkä sen takia että pienenä minulle laitettiin aina punaisia vaatteita ja siskolle sinisiä, jopa lettinauhatkin olivat punaiset!
    Päätin etten ikinä laita punaisia vaatteita kun pääsen itse päättämään! Laitan vaan sinisiä...
    No, sitä sinistä ei ole vaan vaatteissani vaan myös sisustuksessa!
    Mutta punaistakin olen uskaltautunut käyttämään ulkoiluvaatteissa ja villapuseroissa, kesällä T-paidoissa.

On tutkittu, että väreillä on psykologisia vaikutuksia, sekä positiivisessa että negatiivisessa mielessä.
    Tätä tietoutta käytetään hyväksi kun suunnitellaan esim. julkisten tilojen sisustuksia, uusia liikennemerkkejä tai tehdään mainoksia, jolloin pelkkä teksti ei riitä.