Ikäihmisten seksielämä?

Sinikynä

Esitin toisaalla joitakin keskustelunaiheita ikään, kuin esimerkiksi.
Yksi oli tämä otsikkoaihe.
Miten on ikäihmiset? Saako lesket lempiä?
Vai onko meidän vain tyydyttävä viihdyttämään lastenlapsiamme?
Olihan esim. arkkiatri Arvo Ylppö jo yli seitsemänkymmenen, kun hän tuli isäksi.
Miksei me muutkin, edellyttäen, että olemme muuten terveitä.
Tänään Isän päivänä tämä aihe voisi olla kiinnostava, vai kuinka?
Terkkuja vaan kaikille isille!

201

15563

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toisessa ketjussa

kirjoitettiin näin 70 miehistä, raittiista, yli 180 centtisistä. Onko todella näin?

Juopothan haluavat, mutta eivät pysty.

Yli-ikäisiä, alamittaisia ja juovuksissa, onko näin?

• Eivätkö nuo vaatimukset ole liian suuret?

• ihan vaan
        Ruuneperi kirjoitti:

Eivätkö nuo vaatimukset ole liian suuret?

rakkaan Ruuneperimme mieliksi.

• Hintriika

Mikähän jekku lienee luonnolla ollut mielessään, kun on järjestänyt niin, että mies voi teoriassa tulla isäksi vielä vaikka 100-vuotiaana! Enpä ole koskaan kuullut 7-kymppisistä synnyttäjistä... Mutta sitähän se ei tarkoita, etteikö haluat voi säilyä naisellakin 100-vuotiaaksi.
        Minusta lesket saavat lempiä siinä kuin muutkin, mutta kovin on vaikeaa naisleskien niitä kumppaneita löytää. Siis sellaisia, joiden kanssa viitsisi jollekin ruveta. Keskiolutkuppiloiden kundeista tuskin edes olisi mihinkään.

Mutta onnea kaikille isille, jotka tämän lukevat!

• reetta2
        Hintriika kirjoitti:

Mikähän jekku lienee luonnolla ollut mielessään, kun on järjestänyt niin, että mies voi teoriassa tulla isäksi vielä vaikka 100-vuotiaana! Enpä ole koskaan kuullut 7-kymppisistä synnyttäjistä... Mutta sitähän se ei tarkoita, etteikö haluat voi säilyä naisellakin 100-vuotiaaksi.
        Minusta lesket saavat lempiä siinä kuin muutkin, mutta kovin on vaikeaa naisleskien niitä kumppaneita löytää. Siis sellaisia, joiden kanssa viitsisi jollekin ruveta. Keskiolutkuppiloiden kundeista tuskin edes olisi mihinkään.

Vuodet lisäävät ihmistuntemusta, on mietittävä haluaako jatkaa yksinoloa vai toivoisiko uutta parisuhdetta. Jos uusi suhde ilmaantuu, on väärin toista kohtaan, verrata häntä edelliseen. Uskon sielujen sympatiaan, jonkun kanssa huomaa kellojen kilkattavan samaa säveltä.

Yksi on varma, rohkeasti on elämän menossa mukana oltava ja silmät avoinna, ystävä voi ilmaantua mitä erilaisimmissa tilanteissa. Tunteita ei voi määrättömästi hallita järjellä, jäänee ratkaisematta, miksi?

Myös tunne, rakkaus muuttaa muotoaan iän mukana, ei ole tärkeää suoritteiden lukumäärä vaan laatu. Vaikka hormonitoiminnoissa tapahtuu muutoksia, ei se vaikuta sukupuoliseen haluun, frekvenssi saattaa tosin harventua.

Uuden suhteen muodostuessa, on mietittävä, missä vaiheessa halutaan mennä lakanoihin peuhailemaan. Parasta nauttia suhteesta ja saada siitä iloa kun sen aika on.

Rakkaus on mitä suuremmassa määrin kumppanuutta, yhdessäoloa, toisen huomioon ottamista silloinkin kun ongelmia ilmenee. On myös osattava lähteä eri suuntiin jos suhde ajautuu kiville ja ajatella olihan tämäkin kokemus kokemusten joukossa.

• Ehkä ja varmasti onkin esittämiäsi miehiä, mutta kyllä meitä on kuule vielä sellaisiakin yli seitsemänkymppisiä miehiä jotka ei vaan humalapäissään yrittele. Mutta yrittänyttähän ei laiteta.

• Serafiina
        Hintriika kirjoitti:

isille, jotka ovat tulleet isäksi vielä 70 - vuotiaina.
        Tuohonkin yhdyn , että naislesken on vaikea löytää kumppania , mutta niin kauan kun n elämää, on toivoa, vai mikä sanonta tähän nyt sopisi parhaiten.

• Serafiina
        Serafiina kirjoitti:

isille, jotka ovat tulleet isäksi vielä 70 - vuotiaina.
        Tuohonkin yhdyn , että naislesken on vaikea löytää kumppania , mutta niin kauan kun n elämää, on toivoa, vai mikä sanonta tähän nyt sopisi parhaiten.

käyttöösi nikin, jota toinen henkilö on käyttänyt aivan viime aikoina?

Luulisihan nimiä riittävän, uusiakin.

Mikä on motiivisi?

• kyllä.
      Ihmisen ei ole hyvä olla yksin ja tunteet ne on ikäihmisilläkin.

Jos haluja/kykyjä löytyy,oikea sopiva kumppani,siitä vaan.
      Tosin ehkä "lempi" on jo tällä iällä muutakin ja vaatimukse tkasvaneet sille tasolle,että pelkkä "lempiminen "ei riitä.
      Sielujen sympatiaa,sitä on oltava;))

• maalaisnainen

En usko, että on mitään kieltoa tai estettä lempimiseen ikäihmisellä sen kummemmin kuin nuorillakaan. Se voi ekaks olla tutustumista ja mikä sitten estäisi muutakin. Jos tunteen paloa tuntee, ei kai sitä kukaan voi estää, mutta se täytyy tietää tai kysyä, onko kumppani samalla aaltopituudella.

• uzma-m

soi taustana Henry Theelin laulama,kun tata kirjoitan.70 lesken on ehka vaikeampaa loytaa sopiva kaveri,on helpompi rakastella tutun kumppanin kanssa kuin uuden,taytyy kai olla enemman karsivallisyytta,mielikuvitusta ja aikaa,loytaa sen sman savelen josta molemmat pitaa ja syttyy.Rakkaus vanhemmalla ialla on kaunista ja herkkaa.

• Leskimies70+

miehet hakee nuorempia naisia.
        No tosi minun kohdaltani, mutta kun ei kelpaakaan, naiset kun hakee nuorempaa miestä myös.
        Minulla oli hyvä yritys 10 vuotta nuorempaan naiseen , mutta hänpäs ei huolinutkaan , vaan piti ottaa 10 vuotta nuorempi kun itse oli.
        No nyt minulle selvisi se miksi Suomen jaRuotsin laivova kutsutaan "Porauslautoiksi" sieltä tämä nainen löysi sen nuoremman miehen .
        Onneksi olkoon vaan, onhan meressä paljon kaloja.
        Kultakala varmaan ui joskus minunkin mertaani.

• Sinisilmä
        Leskimies70+ kirjoitti:

miehet hakee nuorempia naisia.
        No tosi minun kohdaltani, mutta kun ei kelpaakaan, naiset kun hakee nuorempaa miestä myös.
        Minulla oli hyvä yritys 10 vuotta nuorempaan naiseen , mutta hänpäs ei huolinutkaan , vaan piti ottaa 10 vuotta nuorempi kun itse oli.
        No nyt minulle selvisi se miksi Suomen jaRuotsin laivova kutsutaan "Porauslautoiksi" sieltä tämä nainen löysi sen nuoremman miehen .
        Onneksi olkoon vaan, onhan meressä paljon kaloja.
        Kultakala varmaan ui joskus minunkin mertaani.

Mikä lienee syynä, ainahan sitä haetaan 10v nuorempaa, oli sitten mies tai nainen.
        Ikäero on huomattava mutta niin on kaikki muutkin
        asiat. Ei auta muuta kun todeta vanhuus ei tule yksinänsä.
        Ehkä teillä kemiat ei kuitenkaan synkanneet ja silloin on parasta kävellä eri suuntiin. Kyllä joku oikea aina kohdalle sattuu.

• laskimies70+
        Sinisilmä kirjoitti:

Mikä lienee syynä, ainahan sitä haetaan 10v nuorempaa, oli sitten mies tai nainen.
        Ikäero on huomattava mutta niin on kaikki muutkin
        asiat. Ei auta muuta kun todeta vanhuus ei tule yksinänsä.
        Ehkä teillä kemiat ei kuitenkaan synkanneet ja silloin on parasta kävellä eri suuntiin. Kyllä joku oikea aina kohdalle sattuu.

myös rahapussi paksumpi kun minulla.
        Niinstä kemioista puhutaan, mitähän se oikein onkaan?
        Viriili mies kun ei kelpaa , niin taitaa se rahaolla suurin tekijä.
        Muuten mikä vanhuus se nyt vielä on tulossa?
        Kovin hyvin näytää vielä pystyvän sekstaileen, jotkut jo liikaa sanovat saavansa.
        Taitaa olla parasta että otan vielä nuoremman.
        Jos se juttu menis siten paremmin?

• Sinisilmä
        laskimies70+ kirjoitti:

myös rahapussi paksumpi kun minulla.
        Niinstä kemioista puhutaan, mitähän se oikein onkaan?
        Viriili mies kun ei kelpaa , niin taitaa se rahaolla suurin tekijä.
        Muuten mikä vanhuus se nyt vielä on tulossa?
        Kovin hyvin näytää vielä pystyvän sekstaileen, jotkut jo liikaa sanovat saavansa.
        Taitaa olla parasta että otan vielä nuoremman.
        Jos se juttu menis siten paremmin?

No ne kemiat tarkoittaa yksinkertaisesti sitä että kaksi ihmistä on täysin eri aaltopituuksilla asioista. Ei se lompsan paksuus aina ole tärkein.
        Kyllä 70v on vanha 60v:n silmissä. Jos vanha mies hakee nuorta naista elämän kumppaniksi, usein syy on se, mies varmistaa vanhuuden huollon itselleen.
        Yritä nyt päästä epäonnistumisestasi ylitse, kyllä se siitä.....valitse seuraavaksi vähän varmempi tapaus suunnilleen samanikäisestä.

• Leskimies70+
        Sinisilmä kirjoitti:

No ne kemiat tarkoittaa yksinkertaisesti sitä että kaksi ihmistä on täysin eri aaltopituuksilla asioista. Ei se lompsan paksuus aina ole tärkein.
        Kyllä 70v on vanha 60v:n silmissä. Jos vanha mies hakee nuorta naista elämän kumppaniksi, usein syy on se, mies varmistaa vanhuuden huollon itselleen.
        Yritä nyt päästä epäonnistumisestasi ylitse, kyllä se siitä.....valitse seuraavaksi vähän varmempi tapaus suunnilleen samanikäisestä.

Oikain hyvin mitä sanoin.
        Kun nämä "saman"ikäset naiset haluaa nuorempaa.
        Siinä se koko juttu on.
        Jos taas ottasin vanhemman , niin olisin seksi hullu tai jotain vastaavaa.
        Ei se käsikädessä kävely nyt ole vielä kaikki mitä haluan.
        Enkä ole huoltajaa vailla, vielä ainakaan.
        Hyvä seksi kumppani ja muutenkin asiallinen nainen se olla pitää, eikä mikään tiukkapipo.

• Sinisilmä
        Leskimies70+ kirjoitti:

Oikain hyvin mitä sanoin.
        Kun nämä "saman"ikäset naiset haluaa nuorempaa.
        Siinä se koko juttu on.
        Jos taas ottasin vanhemman , niin olisin seksi hullu tai jotain vastaavaa.
        Ei se käsikädessä kävely nyt ole vielä kaikki mitä haluan.
        Enkä ole huoltajaa vailla, vielä ainakaan.
        Hyvä seksi kumppani ja muutenkin asiallinen nainen se olla pitää, eikä mikään tiukkapipo.

Viestissäsi oli"minulla oli suhde 10v nuorempaan"
        ja jäit lehdellä soittelemaan kun hän tapasi itseään 10v nuoremman sulhon.

Kyllähän se luonnolle ottaa, mutta ohi siitä pääsee. Ei muuta kum lemmenetsintään. Etsi suurinpiirtein itsesi ikäinen, ehkä suhde toimisi. No joo, kukapa sitä kädestä kiinni pitelijää etsii mutta se huolenpitäjä on sinullekin tarpeen.

Vanhat ukkelit ovat usein niin mustsukkaisia lisäksi pikinahka nuukia etteivät raaski ostaa edes uusia kuteita itselleen. Olen ukkelin vaihto mielellä, nykyinen kun on alkanut äksyilemään, kun ei kerran tottele minua ei saakaan mitään.

• Sinisilmä kirjoitti:

Viestissäsi oli"minulla oli suhde 10v nuorempaan"
        ja jäit lehdellä soittelemaan kun hän tapasi itseään 10v nuoremman sulhon.

Kyllähän se luonnolle ottaa, mutta ohi siitä pääsee. Ei muuta kum lemmenetsintään. Etsi suurinpiirtein itsesi ikäinen, ehkä suhde toimisi. No joo, kukapa sitä kädestä kiinni pitelijää etsii mutta se huolenpitäjä on sinullekin tarpeen.

Vanhat ukkelit ovat usein niin mustsukkaisia lisäksi pikinahka nuukia etteivät raaski ostaa edes uusia kuteita itselleen. Olen ukkelin vaihto mielellä, nykyinen kun on alkanut äksyilemään, kun ei kerran tottele minua ei saakaan mitään.

No minun kansani ainakin on naisen hyvä elää, kunhan tekee juuri niin kuin minä sanon.

Ja nainen paranee vanhetessaan, kuin hyvä viini.

• ylikypsa kirjoitti:

No minun kansani ainakin on naisen hyvä elää, kunhan tekee juuri niin kuin minä sanon.

sanottu ja tottakin vielä;))

• Hintriika
        ylikypsa kirjoitti:

Taidat silti salaa toivoa, että nainen olisi se kaula, joka päätäsi kääntää. En uskalla sanoa tietäväni... siis sanon väitettävän, että "ovela kaula" kääntää sitä päätä niin, ettei mies huomaakaan; luulee itse päätänsä pyörittävän.

Sitä se hyvä viini teettää!

• Hintriika kirjoitti:

Taidat silti salaa toivoa, että nainen olisi se kaula, joka päätäsi kääntää. En uskalla sanoa tietäväni... siis sanon väitettävän, että "ovela kaula" kääntää sitä päätä niin, ettei mies huomaakaan; luulee itse päätänsä pyörittävän.

Sitä se hyvä viini teettää!

Tottakai toivon, etä olisi ihana nainen, joka päätäni kääntäisi ja olisi se kaula jonka ympärille käsivarteni kiertäisin.

Mitä taas siihen viiniin tulee, niin se pitää paikkansa, kypsä nainen tietää mitä ja miten tehdään ja koska.

• Kirjar.

Miksi ikä asetettaisiin esteeksi elämän nautinoille, miksi rakkaus ei saa näkyä ikääntyneen ihmisen elämässä?

Kun on yhden liiton tavallaan elänyt, jäänyt leskeksi, tai eronnut, on jo kokenut joko täydellistä rakkautta tai jäänyt osattomaksi, ja vaikea on antaa itsellensä lupaa rakastua uudelleen. Vaikeaa on edes kohdata toista sukupuolta. Tuntuu kuin se olisi hävettävää, tai salattavaa, jos vaikka pienen vinkin miehelle lähettäisi, että "täällä olisi, tule ja poimi!"

Olisin minäkin valmis rakastumaan ja rakastamaan, antautuisin tunteiden valtaan ja nauttisin läheisyydestä ja lämmöstä, mutta, se mutta on aina olemassa, ja estojako, enhän tiedä.
      Ei ole vielä kukaan täältä kotoakaan löytänyt ja ... vai onko syynä se, että en tee itse mitään asian eteen.
      Pitäisikö jo etsiä sotisopaa ja suunnistaa sinne missä miehet parveilevat, vaan kertokaapa miehet kuinka teitä pitäisi lähestyä, ja mistä muualta teitä löytää kuin sieltä missä olut virtaa ja laulu soi...

Aina olemme eri paikassa, emmekä kohtaa kaltaistamme, siis sitä oikeaa kantta oikeaan vakkaan. Jää uusi rakkaus kokematta, uudet tunteet tuntematta ja lempi on pelkkä muisto.

Niin tai näin, jokaisella on oikeus ikään katsomatta rakastaa ja olla rakastettu.

Te joilla on kumppani vierellänne, nauttikaa toisistanne, sillä se mikä teidät aikanaan yhdisti, on edelleenkin olemassa siteenä välillänne. Rakastakaa!

• uzma-m

jokaisesta hetkesta jonka olemme yhdessa,eihan sita koskaan tieda kumpi meista ensiksi poistuu.
        Parhaan kohteliaisuuden saimme tyttareltamme kun katseli kuvaamme:Kun katson tata kuvaa tiedan etta maailmassa on viela jotain kestavaa myrskyjenkin keskella.

• uzma-m kirjoitti:

jokaisesta hetkesta jonka olemme yhdessa,eihan sita koskaan tieda kumpi meista ensiksi poistuu.
        Parhaan kohteliaisuuden saimme tyttareltamme kun katseli kuvaamme:Kun katson tata kuvaa tiedan etta maailmassa on viela jotain kestavaa myrskyjenkin keskella.

"itkupilli" kun olen, niin kosketti nuo tyttäresi sanat.
        Ikävää tuntee,kun yksin on jäänyt, mutta toivossa on hyvä elää, eihän sitä muuten jaksaisi;))D

• *Satu
        uzma-m kirjoitti:

Jos sinulla on ollut pitkä, nuorena solmittu avioliitto, joka on leskenäkin vielä mielessäsi onnellisena aikana elämässäsi, - en usko, että siitä olisi haittaa uuden rakkauden syttyessä. Sieltähän säteilee lämpöä ja onnellisuutta vielä tähänkin päivään.

En ymmärrä sitä "vertailua", emmehän yleensäkään verteile ihmisiä toisiinsa enää tässä iässä ainakaan.

- Luulen, että onnettomassa liitossa kärsimään joutunut menettää jotain itsestään lopuksi ikäänsä. On huomattu, että silloin usein seuraavakin suhde loppuu lyhyeen.

Suurin ongelma lienee se, että kun ei käy oikein missään, ei uutta oikeata löydä.

• pikku mummo
        *Satu kirjoitti:

Jos sinulla on ollut pitkä, nuorena solmittu avioliitto, joka on leskenäkin vielä mielessäsi onnellisena aikana elämässäsi, - en usko, että siitä olisi haittaa uuden rakkauden syttyessä. Sieltähän säteilee lämpöä ja onnellisuutta vielä tähänkin päivään.

En ymmärrä sitä "vertailua", emmehän yleensäkään verteile ihmisiä toisiinsa enää tässä iässä ainakaan.

- Luulen, että onnettomassa liitossa kärsimään joutunut menettää jotain itsestään lopuksi ikäänsä. On huomattu, että silloin usein seuraavakin suhde loppuu lyhyeen.

Suurin ongelma lienee se, että kun ei käy oikein missään, ei uutta oikeata löydä.

Pitkien avioliittojen loputtua aina sitä vertailua ja kertomuksia syntyy olimme maijan kanssa täällä, Maija teki niin, kävimme hakemassa koiranpennun tämän tien varrelta jne. Pekka osasi tehdä sen ja sen, etkö sinä osaa? Tavallisia tarinoita.

Uusissa parisuhdeterapioissa epäonnistumisen syynä usein on jumiin jääminen entiseen puolisoon. Ei se ole hauskaa kuulla miten eli ja oli entisen kanssa.

Ei se uusi suhde aina niin mutkattomasti etene, kummallakin on "se entinen elämä" takana. Sempä vuoksi jää uusi suhde jäihin kariutuu.

Jos ei ole haavat umpeutuneet miksi lähteä epäonnistumaan. Itsetutkiskelua vaatii.

• vielä tovin
        *Satu kirjoitti:

Kerrot olettavasi, että onnettomassa avioliitossa kärsimään joutunut menettää jotain itsestään lopuksi ikäänsä. Ja että myös seuraava suhde loppunee lyhyeen.

Niin ja näin. Voisi myös ajatella, että vaikeassa avioliitossaan ihminen ei menetä, vaan kasvaa henkisesti. Vapauduttuaan ikeestä hänen seuraava elämänvaiheensa saattaa olla hyvinkin onnistunut. Tapauskohtaista ja luonteistahan tietenkin kaikki on kiinni.

• *repekka
        vielä tovin kirjoitti:

Kerrot olettavasi, että onnettomassa avioliitossa kärsimään joutunut menettää jotain itsestään lopuksi ikäänsä. Ja että myös seuraava suhde loppunee lyhyeen.

Niin ja näin. Voisi myös ajatella, että vaikeassa avioliitossaan ihminen ei menetä, vaan kasvaa henkisesti. Vapauduttuaan ikeestä hänen seuraava elämänvaiheensa saattaa olla hyvinkin onnistunut. Tapauskohtaista ja luonteistahan tietenkin kaikki on kiinni.

On ihmisiä jotka eivät eroa vaikka pitäisi.
        Kuulun siihen ryhmään.
        Joskus tuntuu että annetaan liian helposti periksi.
        Jos haluaa seksiä niin en ole kieltämässä sitä keneltäkään, vaikka puolisokin eläisi.
        Puoliso voi olla psyykkisesti sairas tai alkoholisti ym..
        Asiat ei ole aina ihan selviä, eikä siten kun sivulliset luulee niiden olevan.

• *repekka kirjoitti:

On ihmisiä jotka eivät eroa vaikka pitäisi.
        Kuulun siihen ryhmään.
        Joskus tuntuu että annetaan liian helposti periksi.
        Jos haluaa seksiä niin en ole kieltämässä sitä keneltäkään, vaikka puolisokin eläisi.
        Puoliso voi olla psyykkisesti sairas tai alkoholisti ym..
        Asiat ei ole aina ihan selviä, eikä siten kun sivulliset luulee niiden olevan.

Totta puhut.
        Ei kaikissa parisuhteissa nautita seksistä, ei tunneta yhteenkuuluvuutta ja sen rakkaudenkin kanssa niin ja näin... oliko sitä koskaan, sitäkin mietitään.

Moni liitto näyttää ulkopuolisen silmissä hyvin onnistuneelta;"Tuo pari sopii toisilleen." Eikä voida tietää kuinka kipeästi hekin kaipaavat lämpöä ja läheisyyttä jota se toinen puolisko ei joko kykene, tai ei halua tarjota kumppanillensa.

Kulissi liitto, ei kehdata erota, ei erota lasten vuoksi, ja mitä tahansa tekosyitä että ulos näytettäisiin "oikealta perheeltä."

Monta on rakkaudetonta liittoa, eivät vain lesket ja yksin eläjät kaipaa kumppania joka kykenisi kantamaan tunteiden taivaaseen.
        Liian moni taipuu ja taittuu uhrautuen tunteettomaan yhteiseloon. Onko se ympäristön paine, vai mikä, kun ei vaan riitä rohkeus sanoa, että minulle riitti, etsin elämää...

• reetta2
        kirjar kirjoitti:

Totta puhut.
        Ei kaikissa parisuhteissa nautita seksistä, ei tunneta yhteenkuuluvuutta ja sen rakkaudenkin kanssa niin ja näin... oliko sitä koskaan, sitäkin mietitään.

Moni liitto näyttää ulkopuolisen silmissä hyvin onnistuneelta;"Tuo pari sopii toisilleen." Eikä voida tietää kuinka kipeästi hekin kaipaavat lämpöä ja läheisyyttä jota se toinen puolisko ei joko kykene, tai ei halua tarjota kumppanillensa.

Kulissi liitto, ei kehdata erota, ei erota lasten vuoksi, ja mitä tahansa tekosyitä että ulos näytettäisiin "oikealta perheeltä."

Monta on rakkaudetonta liittoa, eivät vain lesket ja yksin eläjät kaipaa kumppania joka kykenisi kantamaan tunteiden taivaaseen.
        Liian moni taipuu ja taittuu uhrautuen tunteettomaan yhteiseloon. Onko se ympäristön paine, vai mikä, kun ei vaan riitä rohkeus sanoa, että minulle riitti, etsin elämää...

Ikiaikainen toteamus pitää vielä tänäänkin paikkansa, jos ei avioliitossa (mies tai vaimo) saa hellyyttä, rakkautta osakseen, se haetaan jostakin muualta.
        Siitä nämä kuuluisat "muusat" joita vielä tänäänkin on liikkeellä useimmiten juontaa juurensa.

Ystäväpiirissäni on parikin tapausta, jotka olivat
        "muusan virassa" yli 40 ja sitten vasta myöhäisiällä pääsivät rouvan päiville.
        Vanha sananlasku piti paikkansa:"Uskollinen rakkaus palkitaan!"

• kirjar kirjoitti:

Totta puhut.

Ei vaan lesket ja eronneet saata olla ilman seksikaveria, kyllä se on tavallista myös avioliitoissa.

Olen kuullut miesten sanovan, että jos ei seksi suju avioliitossa niin ei suju mitkään muutkaan asiat. Seksi on miesten mukaan sellainen "kitti" joka pitää avioliiton koossa.

Naisille on aivan päinvastoin: jos ei muut asiat parin kesken ja perheessä ole tasapainossa niin on mahdotonta antautua täysillä seksiin.

Itse olen kokenut avioliiton, missä mitkään muut asiat eivät toimineet paitsi seksi, mutta se ei suinkaan riittänyt pitämään meitä yhdessä.
        Kuinka käy vanhana, kun tulee sairautta ja fyysisiä vaikeuksia, eikä seksi enää toimi?
        Eikö silloin ole tärkeämpää että parisuhde on hyvä ja lämmin ilman seksiäkin?

Kannattaa hoitaa suhdettaan jo nuorempana, oppia keskustelemaan avoimesti ja yrittää ymmärtää toistakin osapuolta eikä vaan omaa itseään ja omia tarpeitaan.

• reetta2
        MdK-MdK kirjoitti:

Ei vaan lesket ja eronneet saata olla ilman seksikaveria, kyllä se on tavallista myös avioliitoissa.

Olen kuullut miesten sanovan, että jos ei seksi suju avioliitossa niin ei suju mitkään muutkaan asiat. Seksi on miesten mukaan sellainen "kitti" joka pitää avioliiton koossa.

Naisille on aivan päinvastoin: jos ei muut asiat parin kesken ja perheessä ole tasapainossa niin on mahdotonta antautua täysillä seksiin.

Itse olen kokenut avioliiton, missä mitkään muut asiat eivät toimineet paitsi seksi, mutta se ei suinkaan riittänyt pitämään meitä yhdessä.
        Kuinka käy vanhana, kun tulee sairautta ja fyysisiä vaikeuksia, eikä seksi enää toimi?
        Eikö silloin ole tärkeämpää että parisuhde on hyvä ja lämmin ilman seksiäkin?

Kannattaa hoitaa suhdettaan jo nuorempana, oppia keskustelemaan avoimesti ja yrittää ymmärtää toistakin osapuolta eikä vaan omaa itseään ja omia tarpeitaan.

Kannattaa tutustua miehen fysiologiaan ja psykologiaan. Mies on vain kertakaikkiaan niin rakentunut että seksi on hänelle yksi tärkeimmistä tunteen osioista.
        Koska testosteronin tuotanto säilyy koko elämän ajan, tosin vanhemmiten vähenee,hän tarvitsee seksiä jo "fysiologisen tuotannon vuoksi."

Olen jossakin viestissäni jo todennut, kyllä seksi sujuu kummaltakin osapuolelta niinkauan
        kun voi suussa sulaa ja pitää paikkansa.

Iän mukana tuomiin seksiongelmiin on apua tarjolla kummallekin osapuolelle. Urologit, gynekologit, seksuaaliterapeutit antavat neuvoja ja "apteekin hyllykin" on oiva käteisvarasto.
        Ainoa ongelma taitaakin olla yksineläjillä sopivan kumppanin kohdalle osuminen, kun avomarkkinoilta
        löytyvä partneri aiheuttaa aina riskin.

Avoin keskustelu, toisen osapuolen huomioon ottaminen ovat avainasioita.

• onnelliseksi
        kirjar kirjoitti:

Totta puhut.

Kuitenkin: kaikki lähtee ihmisestä itsestään, myös tunteet. Koskaan en saa syyttää toista siitä, mitä tunnen.

Tässä parisuhteen perusongelma, ja monen eron syy.

• reetta2 kirjoitti:

Kannattaa tutustua miehen fysiologiaan ja psykologiaan. Mies on vain kertakaikkiaan niin rakentunut että seksi on hänelle yksi tärkeimmistä tunteen osioista.
        Koska testosteronin tuotanto säilyy koko elämän ajan, tosin vanhemmiten vähenee,hän tarvitsee seksiä jo "fysiologisen tuotannon vuoksi."

Olen jossakin viestissäni jo todennut, kyllä seksi sujuu kummaltakin osapuolelta niinkauan
        kun voi suussa sulaa ja pitää paikkansa.

Iän mukana tuomiin seksiongelmiin on apua tarjolla kummallekin osapuolelle. Urologit, gynekologit, seksuaaliterapeutit antavat neuvoja ja "apteekin hyllykin" on oiva käteisvarasto.
        Ainoa ongelma taitaakin olla yksineläjillä sopivan kumppanin kohdalle osuminen, kun avomarkkinoilta
        löytyvä partneri aiheuttaa aina riskin.

Avoin keskustelu, toisen osapuolen huomioon ottaminen ovat avainasioita.

Olen kanssasi samaa mieltä, mutta ei se miehilläkään ole se seksi ainoa tarkoitus. Kyllä hellä hyvänä pito ja läheisyys on tärkeintä. Jos sitten kummastakin tuntuu, että eihän tästä muuten selviä, niin mikä ettei sitten....

• Elä ainakaan kaljakapakkaan mene, mieluummin naistentansseihin, sieltä sen löytää varmasti ja saa vielä valkata.

Vaikka sitä todellista rakkautta ei saa kuin kokemalla, täytyy ensin tutustua ja jos se tuntuu sellaiselta, että voisi vaikka onnistuakin, niin siitä vain tapailemaan.

Mutta sen seksinkin täytyy lähteä sydämestä ja silloin, kun se kummastakin siltä tuntuu.

Onnea vain sinulle, tulisitpa vastaan jossakin. Täytyisiköhän mimnunkin lähteä naistentansseihin tyrkylle.

Kosketelkaa toisianne.

• onnelliseksi kirjoitti:

Kuitenkin: kaikki lähtee ihmisestä itsestään, myös tunteet. Koskaan en saa syyttää toista siitä, mitä tunnen.

Tässä parisuhteen perusongelma, ja monen eron syy.

Jatkan vielä hiukan tuota ajatteluani, sillä todellakin kaikki lähtee itsestä, siitä, miten itse suhtautuu elämässä vastaan tupsahtaviin asioihin.

Varmaan kukaan ei automaattisesti aina osaa ottaa kaikkea eteen tulevaa oikeinpäin, mutta kokemus opettaa käntämään asian niin, että siihen aurinko joltain suunnalta pääsee paistamaan. Kaikissa asioissa on puolensa, myös hyvät. Näin uskoisin.

• *Satu kirjoitti:

Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että ei edellinen avioliitto unohdu, jos se on kestänyt vuosikymmenet, eikä sen saakaan unohtua, mutta jos sitten uudessa suhteessa vain muistutetaan toiselle, että ei me entisen mieheni kanssa koskaan tehty sitä, tai tätä, me oltiin vain sillai. On paljon asioita joita voi tehdä toisinkin, päin vastoin se tuo uutta viehätystä. Minä ainakin haluan oppia vielä paljon siitäkin mikä toisen mielestä on ihanaa. ei kaiken tarvitse aina olla yhtä ja samaa.

• ylikypsa kirjoitti:

Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että ei edellinen avioliitto unohdu, jos se on kestänyt vuosikymmenet, eikä sen saakaan unohtua, mutta jos sitten uudessa suhteessa vain muistutetaan toiselle, että ei me entisen mieheni kanssa koskaan tehty sitä, tai tätä, me oltiin vain sillai. On paljon asioita joita voi tehdä toisinkin, päin vastoin se tuo uutta viehätystä. Minä ainakin haluan oppia vielä paljon siitäkin mikä toisen mielestä on ihanaa. ei kaiken tarvitse aina olla yhtä ja samaa.

jos "uusi" suhde perustuu luottamukselle ,avoimuudelle, voi varmasti keskustella myös vilpittömin mielin edellisestä. Ei tietenkään vertaillen, mutta ainahan jotakin hyvää on ollut mistä toinen ei tiedä, miksi niistä ei voisi puhua.

Tämä tietenkin vaatii perinpohjaista tuntemista ja sitä rakkautta,kiintymystä ilman ehtoja.
        Kypsässä toinen toistaan kunnioittavassa suhteesa ei ole luurankoja,kaikki on avointa.
        Puhun nyt vakavasti sitoutumisesta.

• ylikypsa kirjoitti:

Elä ainakaan kaljakapakkaan mene, mieluummin naistentansseihin, sieltä sen löytää varmasti ja saa vielä valkata.

Vaikka sitä todellista rakkautta ei saa kuin kokemalla, täytyy ensin tutustua ja jos se tuntuu sellaiselta, että voisi vaikka onnistuakin, niin siitä vain tapailemaan.

Mutta sen seksinkin täytyy lähteä sydämestä ja silloin, kun se kummastakin siltä tuntuu.

Onnea vain sinulle, tulisitpa vastaan jossakin. Täytyisiköhän mimnunkin lähteä naistentansseihin tyrkylle.

Kosketelkaa toisianne.

Kuiskaan tuon ihan hiljaa ettei kukaan ulkopuolinen kuulisi.

Kiitos kun annat potkun liikkeelle lähtöön, mutta en vain osaa lähteä, vaikka aikomuksena on aloittaa päivätansseissa käynti Vanhalla ja Hyv. salissa, kun lenkkipolullakaan ei kukaan tule vastaan. Vain yksi naapuri siellä moottorisahan kanssa rankoja karsii... ja naimisissa hänkin... joten..!
        On kai jossain hänkin joka on ihan minua varten...! (Hänkin kai kaipailee, eikä tiedä mistä minut löytäisi.)

Eikä tuo Amorkaan, ei minua huomaa ----!

• kirjar kirjoitti:

Kuiskaan tuon ihan hiljaa ettei kukaan ulkopuolinen kuulisi.

Kiitos kun annat potkun liikkeelle lähtöön, mutta en vain osaa lähteä, vaikka aikomuksena on aloittaa päivätansseissa käynti Vanhalla ja Hyv. salissa, kun lenkkipolullakaan ei kukaan tule vastaan. Vain yksi naapuri siellä moottorisahan kanssa rankoja karsii... ja naimisissa hänkin... joten..!
        On kai jossain hänkin joka on ihan minua varten...! (Hänkin kai kaipailee, eikä tiedä mistä minut löytäisi.)

Eikä tuo Amorkaan, ei minua huomaa ----!

Voi kuule kulta pieni, meitä vapaita kunnon miehiäkin ihan vilisee pitkin polkuja. sitten kun se osuu kohdalle sille ei voi mitään, se vain tulee ja siinä se on. Kun uskoo ja uskaltaa.

• ylikypsa kirjoitti:

Voi kuule kulta pieni, meitä vapaita kunnon miehiäkin ihan vilisee pitkin polkuja. sitten kun se osuu kohdalle sille ei voi mitään, se vain tulee ja siinä se on. Kun uskoo ja uskaltaa.

Tuo "kulta pieni"... kiitos.

Mitä, missä, milloin?, se oli hyvä tietoteos, mutta ei nyt kerro minulle mitään... mutta toive elää, jos kerran kolahtais.

• Ei muuta kuin ylös ulos ja lenkille, kyllä mies se mies siellä jossakin vastan tulee. Ja sitten kun se tulee siitä ei pääse enä mihinkään. Kyllä meidät yksinäiset miehet löytää. En tosin viihdy kaljakapakassa, mutta muuten liikun paljonkin.

Miksi ei täältäkin, onhan meitä vapaita miehiä pilvin pimein.

• ??????
        ylikypsa kirjoitti:

Ei muuta kuin ylös ulos ja lenkille, kyllä mies se mies siellä jossakin vastan tulee. Ja sitten kun se tulee siitä ei pääse enä mihinkään. Kyllä meidät yksinäiset miehet löytää. En tosin viihdy kaljakapakassa, mutta muuten liikun paljonkin.

Kunpa näkis vaan! Millä palstoilla? Kerrohan.

• "Vielä yksinäinen."
        ylikypsa kirjoitti:

Ei muuta kuin ylös ulos ja lenkille, kyllä mies se mies siellä jossakin vastan tulee. Ja sitten kun se tulee siitä ei pääse enä mihinkään. Kyllä meidät yksinäiset miehet löytää. En tosin viihdy kaljakapakassa, mutta muuten liikun paljonkin.

Kyllähän täällä vapaita miehiäkin joukossamme,
        mutta kiinni ei saa täällä vain kirjoittassamme.
        Pitäisi keksiä salainen polku toistemme puutarhaan
        ja katsoa osummeko oikeaan, vai aivan harhaan.

Kun pienikin lämmin sana tuntuu osuvan oikeaan,
        se lämmittää mielen ja ilon sykkeen tuo rintaan.
        Vain pelkät lämpimät sanat täältäkin voi lukea.
        Eivät ne tuo yksinäisen kaipuuseen mitään tukea.

Jos löytyisi muutakin kuin kuvitelmien luoma mies,
        se kaikki tulevat päivät onneksi muuttais kenties.
        Postilaatikon aamulla avaan ja aina huomaan;
        kuoli toive lämpöiseeen viestiin, postin tuomaan.

Vain mainoksia postissa laatikon täydeltä siellä,
        liekö postinkantaja eksynyt pimeällä tiellä.
        Pettymystä kannan mielessä ja istun yksin..
        kun vaihtoehto olis istua toisen kanssa sylityksin.

Tuo lenkkikin isolle tielle tänäänkin vei,
        mutta yhtään miestä vastaan kävellyt ei.
        Tuli rekkaa, volvoa, mersua, montakin ajopeliä lie
        mutta missä mahtaa kulkea vapaiden miesten tie?

• "Vielä yksinäinen." kirjoitti:

Kyllähän täällä vapaita miehiäkin joukossamme,
        mutta kiinni ei saa täällä vain kirjoittassamme.
        Pitäisi keksiä salainen polku toistemme puutarhaan
        ja katsoa osummeko oikeaan, vai aivan harhaan.

Kun pienikin lämmin sana tuntuu osuvan oikeaan,
        se lämmittää mielen ja ilon sykkeen tuo rintaan.
        Vain pelkät lämpimät sanat täältäkin voi lukea.
        Eivät ne tuo yksinäisen kaipuuseen mitään tukea.

Jos löytyisi muutakin kuin kuvitelmien luoma mies,
        se kaikki tulevat päivät onneksi muuttais kenties.
        Postilaatikon aamulla avaan ja aina huomaan;
        kuoli toive lämpöiseeen viestiin, postin tuomaan.

Vain mainoksia postissa laatikon täydeltä siellä,
        liekö postinkantaja eksynyt pimeällä tiellä.
        Pettymystä kannan mielessä ja istun yksin..
        kun vaihtoehto olis istua toisen kanssa sylityksin.

Tuo lenkkikin isolle tielle tänäänkin vei,
        mutta yhtään miestä vastaan kävellyt ei.
        Tuli rekkaa, volvoa, mersua, montakin ajopeliä lie
        mutta missä mahtaa kulkea vapaiden miesten tie?

Olipa ihana runo. Kirjoittelen itsekin omaksi ilokseni.

Tulit vastaan ja hymyilit,
        päiväni alkoi hyvin nyt.
        Rinnassa hymysi ihanasti lämmittää,
        minua alkoi se jännittää.
        Mitä onkaan takana hymysi tuon,
        se vielä uskoa ja toivoa luo.

Profiilistani löytyy osoite, kerroppa itsestäsi, eihän sitä koskaan tiedä?

• "Vielä yksin."
        ylikypsa kirjoitti:

Olipa ihana runo. Kirjoittelen itsekin omaksi ilokseni.

Tulit vastaan ja hymyilit,
        päiväni alkoi hyvin nyt.
        Rinnassa hymysi ihanasti lämmittää,
        minua alkoi se jännittää.
        Mitä onkaan takana hymysi tuon,
        se vielä uskoa ja toivoa luo.

Profiilistani löytyy osoite, kerroppa itsestäsi, eihän sitä koskaan tiedä?

Sytytätkö lemmen laulaen,
        katsotko silmiini kaihoten,
        ojennatko kätesi hyväilemään,
        toivotko että syliisi jään?

Annatko lempesi lämmön,
        uinummeko yhdessä yöhön,
        löydämmekö tunteen kuuman,
        koemmeko rakkauden huuman?

Suuteletko sammakon prinsessaksi,
        sanotko minua rakkaimmaksi,
        teetkö tilaa vuoteellesi,
        otatko siihen vierellesi?

Katsotko silmiin ihaillen,
        puhutko hieman liehitellen,
        sytytätkö tunteen välillemme,
        unohtaa voimmeko eilisemme?

Katsotko kanssani tulevaisuuteen,
        kuljetko kokemukseen uuteen,
        otatko kädestä, halaatko mua,
        saanko helliä ehkä sua?

Aaamuisin ankeutta ei lie,
        toveruus harmit pois vie,
        auringon nousua katsoessamme,
        harmaat päivämme unohdamme.

Leskenä ollen, lempeä vailla,
        elää aivan orvon lailla,
        kukaan ei halaa, ei lemmi...
        otatko kiinni.. ethän enää emmi?

Missä on lemmen pesä,
        missä tuleva kuuma kesä,
        missä urhoni, huutelen täällä,
        tulethan jo, tule talvi säällä!

Käy kanssani kuutamoöihin,
        käy kanssani lemmenkin töihin,
        kuumana suonissa veremme virtaa.
        nuoruuden tunteeseen sitä vertaa.

Lempi ei lopu vuosien myötä,
        eros ja amor kun tekevät työtä
        vanhuus ei vaivaa iloista mieltä.
        Ujous väistyköön lemmen tieltä!

• "Vielä yksin." kirjoitti:

Sytytätkö lemmen laulaen,
        katsotko silmiini kaihoten,
        ojennatko kätesi hyväilemään,
        toivotko että syliisi jään?

Annatko lempesi lämmön,
        uinummeko yhdessä yöhön,
        löydämmekö tunteen kuuman,
        koemmeko rakkauden huuman?

Suuteletko sammakon prinsessaksi,
        sanotko minua rakkaimmaksi,
        teetkö tilaa vuoteellesi,
        otatko siihen vierellesi?

Katsotko silmiin ihaillen,
        puhutko hieman liehitellen,
        sytytätkö tunteen välillemme,
        unohtaa voimmeko eilisemme?

Katsotko kanssani tulevaisuuteen,
        kuljetko kokemukseen uuteen,
        otatko kädestä, halaatko mua,
        saanko helliä ehkä sua?

Aaamuisin ankeutta ei lie,
        toveruus harmit pois vie,
        auringon nousua katsoessamme,
        harmaat päivämme unohdamme.

Leskenä ollen, lempeä vailla,
        elää aivan orvon lailla,
        kukaan ei halaa, ei lemmi...
        otatko kiinni.. ethän enää emmi?

Missä on lemmen pesä,
        missä tuleva kuuma kesä,
        missä urhoni, huutelen täällä,
        tulethan jo, tule talvi säällä!

Käy kanssani kuutamoöihin,
        käy kanssani lemmenkin töihin,
        kuumana suonissa veremme virtaa.
        nuoruuden tunteeseen sitä vertaa.

Lempi ei lopu vuosien myötä,
        eros ja amor kun tekevät työtä
        vanhuus ei vaivaa iloista mieltä.
        Ujous väistyköön lemmen tieltä!

Vastaan tottakai ilomielin jokaiseen kysymykseesi myöntävästi.

Sä veit sydämein,/
        mutta en ole katkera./
        Sillä tiedän,/
        se on hyvässä hoidossa./
        Se on sinulla.

• Hintriika
        ylikypsa kirjoitti:

Sä veit sydämein,/
        mutta en ole katkera./
        Sillä tiedän,/
        se on hyvässä hoidossa./
        Se on sinulla.

Sinä se aika velikulta olet, kun käyt kaikkia tyttöjä vikittelemässä! Mutta niinhän se on näillä leskien markkinoilla, että ukkomerkkisille on ylitarjontaa ja akkamerkkiset repivät ne harvat ukkelit kappaleiksi. Kun ei kokonaista per nokka riitä.
        Meininki on kuin yhden kukon kanalassa... Ei tästä selviä kuin hyvällä huumorintajulla.

• Hintriika kirjoitti:

Sinä se aika velikulta olet, kun käyt kaikkia tyttöjä vikittelemässä! Mutta niinhän se on näillä leskien markkinoilla, että ukkomerkkisille on ylitarjontaa ja akkamerkkiset repivät ne harvat ukkelit kappaleiksi. Kun ei kokonaista per nokka riitä.
        Meininki on kuin yhden kukon kanalassa... Ei tästä selviä kuin hyvällä huumorintajulla.

DDDDDDDDDD

• Katleija
        muori67 kirjoitti:

DDDDDDDDDD

Ylikypsälle pitänee sanoa, että ei kun päivätansseihin vaan ja tuumasta toimeen. Valinnan varaa on. Ja pääset näkemään ehdokkaat ja päinvastoin. Täällä mukavia viestittävät voisivat olla pettymys kun nokakkoin joutuisivat. Lykkyä tykö nyt vaan.

• "Vielä yksin."
        ylikypsa kirjoitti:

Sä veit sydämein,/
        mutta en ole katkera./
        Sillä tiedän,/
        se on hyvässä hoidossa./
        Se on sinulla.

Hellästi hoitelen sydäntäsi,
        pitelen kiinni kädestäsi.
        Eihän katua tätä koskaan voi
        kun yhteinen sävel meille soi.

Maailmalta piiloon laitan
        tyynyni alle taitan,
        sanasi kauniit kaikki nuo
        jotka varmuuden minulle tuo.

Sinäkin haluat rakastaa
        viereeni illalla nukahtaa,
        sen tiedämme ehkä myöhemmin -
        kunhan tutustumme paremmin.

Salaisuutena pidämme tiedon
        käteni kun kaulalles kiedon -
        Rintaasi vasten painan pään
        ehkä sinussa uuden onneni nään

Nyt.... sitä kirjettä laatimaan jään
        joka ehkä avaa uuden tien pään
        ja avaa solmut, oikaisee mutkat.
        Keksimmekö uudet kivat >jutskat

• Hintriika
        "Vielä yksin." kirjoitti:

tyynyni alle taitan,

Sinäkin haluat rakastaa

Toivottavasti kuulemme lisää. Toivottavasti uutiset, jotka kuulemme, ovat hyviä.

• "Vielä yksin." kirjoitti:

tyynyni alle taitan,

Sinäkin haluat rakastaa

Kuuleppas kulta pieni, laita sähköpostissa, osoite on profiilissani.

Kiitos runoistasi.

• reetta2
        ylikypsa kirjoitti:

Kuuleppas kulta pieni, laita sähköpostissa, osoite on profiilissani.

Kiitos runoistasi.

Ihan hauskaa lukea viestiketjua, ja se että joukossa on myös miesnäkökulmaa. Pientä sellaista sytykettä naisfoorumille.

Aina hauskaa olla pittää, ei olla ryppyotsaisia, näyttää siltä kuin "ylikypsä" olisi niitä huumorimiehiä ja pelastaa miesten mainetta, kun ketjun avaajakin mr.Sinikynä, on piiloutunut verhon taakse lymyilemään. Hu-huuuuu onko pännä hävinnyt?

• Sinikynä
        reetta2 kirjoitti:

Ihan hauskaa lukea viestiketjua, ja se että joukossa on myös miesnäkökulmaa. Pientä sellaista sytykettä naisfoorumille.

Aina hauskaa olla pittää, ei olla ryppyotsaisia, näyttää siltä kuin "ylikypsä" olisi niitä huumorimiehiä ja pelastaa miesten mainetta, kun ketjun avaajakin mr.Sinikynä, on piiloutunut verhon taakse lymyilemään. Hu-huuuuu onko pännä hävinnyt?

Tällä jo kaivattiin.
        Retta jopa yritti provosoida, mutta minä en niin helposti provosoidu.
        Olen kyllä tiiviisti seurannut keskusteluanne, mutta kun mulla ei ole ollut mitään tähdellistä asiaa, niin olen pysytellyt vaiti.
        Ihan on ollut kiva lueskella teidän juttuja ja samalla ihmetellyt, että tämä seksiaihe on kirvoittanut niin paljon vipinää tällä palstalla.
        Aiheen suosio osoittaa, että mikään aihe ei saisi olla tabu täällä mummujen ja vaarien keskustelufoorumilla.
        Meillä kyllä riittää itsekritiikkiä harkita mitä ja miten on soveliasta sanoa arkojakin asioita julki, vai kuinka?
        Ei muuta, kun jatketaa vaan aiheen käsittelyä, jos on aihetta.
        Seksiä on niin monenlaista, että sen otsikon alle sopii sekin, että kaksi vanhaa ihmistä, olkoon vaikka leskiä kumpainenkin, pitää toisiaan hellästi kädestä kiinni ja antaa lämmön virrata siinä välissä.
        Eikö niin?

• Sinikynä kirjoitti:

Tällä jo kaivattiin.
        Olen kyllä tiiviisti seurannut keskusteluanne, mutta kun mulla ei ole ollut mitään tähdellistä asiaa, niin olen pysytellyt vaiti.
        Ihan on ollut kiva lueskella teidän juttuja ja samalla ihmetellyt, että tämä seksiaihe on kirvoittanut niin paljon vipinää tällä palstalla.
        Aiheen suosio osoittaa, että mikään aihe ei saisi olla tabu täällä mummujen ja vaarien keskustelufoorumilla.
        Meillä kyllä riittää itsekritiikkiä harkita mitä ja miten on soveliasta sanoa arkojakin asioita julki, vai kuinka?
        Seksiä on niin monenlaista, että sen otsikon alle sopii sekin, että kaksi vanhaa ihmistä, olkoon vaikka leskiä kumpainenkin, pitää toisiaan hellästi kädestä kiinni ja antaa lämmön virrata siinä välissä.
        Eikö niin?

Rakkaus on kaikki mitä tarvitsemme, olemme heti paljon iloisempia, vahvempia ja jopa terveempiäkin !
        Enkä nyt tarkoita rakkautta vain sen kapeimmassa muodossa.

• reetta2
        Sinikynä kirjoitti:

Tällä jo kaivattiin.
        Eikö niin?

Ei muuten ollut mitään provosoimis ajatuksia liikkeellä, jotn hymyä kasvoille.
        Ajattelin jo ketjun avaajan hävinneen syysyöhön synkkään kun ei kuulunut mittään. Kuinka sinä leskenpäiviäsi?? viettelet, olisi kiva kuulla. Mitä mieltä yleensä olet ikäihmisten lemmestä.

Olen tässä matkakuumeessa, kapsäkki pakattu, aamulennolle lähtö, Tyyris Tyttelin kastejuhlaan room.kat menoin. Elämä on yhtä matkaa ja eri tilanteisiin sopeutumista.
        Kirjoittamisen iloja koko poppoolle, palaillaan palstoille.

• ylikypsa kirjoitti:

Kyllä sittä joihinkin päiviin osaakin järjestää niin monta asiaa hoidettavaksi, että pitää ihan lennossa kulkea.
        Ei tuolla lenkkipolulla ainakaan osu "ammuttavaa" saalista kohdalle, mutta ei liioin joudu saaliiksikaan.

Pääsin vieraan miehen rinnalle, kun vein auton pieneen fiksaukseen ja pyysin kyytiä kotiin!!!
        Sainkin kyydin, mutta hyppäsin puolessa välissä matkaa ulos ja.... kuljin kävellen kotiin, siinä tuli tihkusateessa päivän liikunta.
        Kuinka voikin olla näin tapahtumaköyhää vaikka kuinka lentäisi?
        Eikä kukaan halannut tänäänkään ja minulla on jo halipula!!!

Ei, en mene kapakkaan minäkään, paitsi, jos olis hyvää seuraa, voisin konjakkilasin kipata illan ratoksi. ( Hyvän illallisen päälle! )

Kuinkahan monta miestä täällä palstoilla todella on? Eipä naisiakaan nyt niin monta, mutta on enemmistönä tämä sukupuoli.

"Joko Antti on suudellut sinua?" tiedusteli Maija ystävättäreltään.
        " Ei, ei vielä...Mutta pari, kolme kertaa ovat silmälasini jo huurtuneet.."

Tuossa on juju, keksitkös?

• kirjar kirjoitti:

Kyllä sittä joihinkin päiviin osaakin järjestää niin monta asiaa hoidettavaksi, että pitää ihan lennossa kulkea.
        Ei tuolla lenkkipolulla ainakaan osu "ammuttavaa" saalista kohdalle, mutta ei liioin joudu saaliiksikaan.

Pääsin vieraan miehen rinnalle, kun vein auton pieneen fiksaukseen ja pyysin kyytiä kotiin!!!
        Sainkin kyydin, mutta hyppäsin puolessa välissä matkaa ulos ja.... kuljin kävellen kotiin, siinä tuli tihkusateessa päivän liikunta.

Ei, en mene kapakkaan minäkään, paitsi, jos olis hyvää seuraa, voisin konjakkilasin kipata illan ratoksi. ( Hyvän illallisen päälle! )

Kuinkahan monta miestä täällä palstoilla todella on? Eipä naisiakaan nyt niin monta, mutta on enemmistönä tämä sukupuoli.

mutta ilmankin jujun ymmärrän: se hengitys kasvoja vasten! Voiko olla mitään, mitä voisi enemmän toivoa! Ja puhe, se, että hän puhuisi itsestään ja elämästään, puhuisi, puhuisi..." ei paljon, vaan kaiken..."
        On ihana tulla tuntemaaan ihminen.

• pikku mummo kirjoitti:

Pitkien avioliittojen loputtua aina sitä vertailua ja kertomuksia syntyy olimme maijan kanssa täällä, Maija teki niin, kävimme hakemassa koiranpennun tämän tien varrelta jne. Pekka osasi tehdä sen ja sen, etkö sinä osaa? Tavallisia tarinoita.

Uusissa parisuhdeterapioissa epäonnistumisen syynä usein on jumiin jääminen entiseen puolisoon. Ei se ole hauskaa kuulla miten eli ja oli entisen kanssa.

Ei se uusi suhde aina niin mutkattomasti etene, kummallakin on "se entinen elämä" takana. Sempä vuoksi jää uusi suhde jäihin kariutuu.

Jos ei ole haavat umpeutuneet miksi lähteä epäonnistumaan. Itsetutkiskelua vaatii.

Kyllä usein käy noin, ja kyllä silloin on varmasti kysymys muustakin kuin kyllästymisestä.

Menneisyyteni on osa minua. Se on muokannut persoonallisuuttani, se on opettanut suhtautumaan elämään ilossa ja surussa, ehkä antanut enemmän kuin olisin jaksanut kantaa.
        Jos uudessa suhteessa pitää unohtaa koko mennyt elämä, ehkä vuosikymmeniä kestänyt liitto, olla siitä koskaan puhumatta uuden kumppanin kanssa, silloin suhde ei ole terve,
        siinä ei ole sitä toisen ihmisen hyväksymistä kokonaisuutena jota ainakin minä toivoisin.

Minua ainakaan ei loukkaisi toisen muistelu menetetystä rakkaastansa, ja toivoisin että minunkin elämänkokemukseni kiinnostaisi häntä, ettei menneisyys leijuisi varjona välillämme, vaan yhdistäisi, auttaisi meitä jakamaan nykyisyyden, vaikka molemmilla olisikin lämpöisiä muistoja menneestä.

Jos ihmiset ovat eronneet riidellen, täynnä katkeruutta toista puoliskoa kohtaan, silloin ei ehkä jaksa kuulla kuinka onnellinen toinen on menneessä suhteessaan ollut.
        Mutta, silloinkin, kovin heikko on itsetunto jos toisen muistoista loukkaantuu.
        Sellaista, itsekästä suhdetta on turha ylläpitää, tekohengityskään ei tuo siihen yhteisymmärrystä ja harmoniaa.

Minulla ainakin on menneisyys ja siitä en pääse irti, enkä haluakaan, se on iso osa elämääni ja miksi sen unohtaisin.
        Mennyt onni ei estä uutta onnea, mutta voi olla tukipilari johon nojata.

• kirjar kirjoitti:

Voisinko minä mielikuvituksessa ryömiä ensiyönä peittosi alle, pitää sinua hyvänä.
        Jos tunnet jotain lämmintä vierelläsi se olen minä.
        Halauksin ylikypsa papparainen.

• edellisessä viestissä:
        ylikypsa kirjoitti:

Voisinko minä mielikuvituksessa ryömiä ensiyönä peittosi alle, pitää sinua hyvänä.

"On ihanaa tulla tuntemaan ihminen!"

-Ja varmaan onkin, en epäile ollenkaan! :D

• kirjar kirjoitti:

Kyllä usein käy noin, ja kyllä silloin on varmasti kysymys muustakin kuin kyllästymisestä.

Menneisyyteni on osa minua. Se on muokannut persoonallisuuttani, se on opettanut suhtautumaan elämään ilossa ja surussa, ehkä antanut enemmän kuin olisin jaksanut kantaa.
        Jos uudessa suhteessa pitää unohtaa koko mennyt elämä, ehkä vuosikymmeniä kestänyt liitto, olla siitä koskaan puhumatta uuden kumppanin kanssa, silloin suhde ei ole terve,
        siinä ei ole sitä toisen ihmisen hyväksymistä kokonaisuutena jota ainakin minä toivoisin.

Minua ainakaan ei loukkaisi toisen muistelu menetetystä rakkaastansa, ja toivoisin että minunkin elämänkokemukseni kiinnostaisi häntä, ettei menneisyys leijuisi varjona välillämme, vaan yhdistäisi, auttaisi meitä jakamaan nykyisyyden, vaikka molemmilla olisikin lämpöisiä muistoja menneestä.

Jos ihmiset ovat eronneet riidellen, täynnä katkeruutta toista puoliskoa kohtaan, silloin ei ehkä jaksa kuulla kuinka onnellinen toinen on menneessä suhteessaan ollut.
        Mutta, silloinkin, kovin heikko on itsetunto jos toisen muistoista loukkaantuu.
        Sellaista, itsekästä suhdetta on turha ylläpitää, tekohengityskään ei tuo siihen yhteisymmärrystä ja harmoniaa.

Minulla ainakin on menneisyys ja siitä en pääse irti, enkä haluakaan, se on iso osa elämääni ja miksi sen unohtaisin.
        Mennyt onni ei estä uutta onnea, mutta voi olla tukipilari johon nojata.

Olen kanssasi samaa mieltä. Jos on ollut hyvä suhde edellisessä, joka on esimerkiksi päätynyt kuoleman kautta, kuten minulla, Eihän sitä voi unohtaa, eikä saakkaan. Mennyt on mennyttä ja sitä ei takaisin saa, vaikka menisi joka päivä kiven äärelle itkemään.

Itse otin itseäni niskasta kiinni ja päivitin kuin tietokoneen, .-Mennyt on mennyttä ja se ei palaa. Nyt on elettävä tätä päivää. Toki toivon, että joskus löydän vielä sen ihanan naisen jonka kanssa voisi saada ihanan suhteen aikaiseksi. Toivossa on hyvä elää, sanoi sanoi satiainen kirpulle.

Toivon, että luoja johdattaisi vaikkapa meidät jossain vaiheessa yhteen.

• Olet ihana nainen, se paljastuu sinun tekstistäsi, Olet juuri sellainen nainen jota kaipaan vierelleni. Katsotaan, jos luoja suo.

• ylikypsa kirjoitti:

Ihmettelin aamuyöllä kuinka tuntui niin lämpöiseltä, ihan kuin peittokin olisi ollut paksumpi ja tyyny pehmoisempi kuin aiemmin....
        Nyt huomasin että ystävämme "ylikypsä" oli liikkellä!
        Minunko peittooni pujahdit?
        Nythän panee miettimään mitä Sinulle tarjoaisin.
        Keitänkö kahvit, vai syötkö kanssani kaurapuuroa?
        Ehdin kyllä jo aloittaa, mutta kunhan heräät.
        Yritän liikkua hiljaa ettei fantasian luoma illuusio katoa, ettet mene yhtä salaa kuin saavuit..

• satu kirjoitti:

Jatkan vielä hiukan tuota ajatteluani, sillä todellakin kaikki lähtee itsestä, siitä, miten itse suhtautuu elämässä vastaan tupsahtaviin asioihin.

Varmaan kukaan ei automaattisesti aina osaa ottaa kaikkea eteen tulevaa oikeinpäin, mutta kokemus opettaa käntämään asian niin, että siihen aurinko joltain suunnalta pääsee paistamaan. Kaikissa asioissa on puolensa, myös hyvät. Näin uskoisin.

kuulluista tarinoista varmistuivat ajatukseni kahdesta edellisestä viestistäni.

Kävin sukulaissynttäreillä, ja siellä usein näitä elämäkertoja kuulee, tai täydennyksiä oikeastaan ennen kuultuihin.

• saara.dma

Ei terveellä ikäihmisellä seksuaalisuus mihinkään katoa; vain ulkokuoremme vanhentuu, ei meidän sisäinen olemuksemme.

Seksuaalisuus on voimavara, joka ihmisellä, iäkkäälläkin, saa aikaan sen että pidämme huolta ulkonäöstämme ja fyysisestä ja henkisestä terveydestämme: olemme naisia ja miehiä.

Olen monesti pahoitellen seurannut, miten jotkut vakiintuneet pariskunnat kohtelevat toisiaan epäystävällisesti tai väheksyen ja vinoillen.

Moni huomaa vasta eron tai kumppanin kuoleman jälkeen, että suhdetta olisi täytynyt tietoisesti hoitaa ja osoittaa luottamusta toista osapuolta kohtaan.

Me elämme niin monenlaisissa ympyröissä, että on vaikeaa sanoa mitään yleispätevää. Toiset viihtyvät parhaiten yksin omissa oloissa, toiset taas kaipaavat omaa kumppania yksinäisyyteensä.

Joilla on kumppani tallella, voisivat viimeistään nyt alkaa kiinnittää huomiota parisuhteen hoitamiseen ja ruokkimiseen hellillä sanoilla ja rakkaudenosoituksilla. Vai mitä?

• pullaulla

koska luulin että nyt miehetkin avautuvat ja kertovat kaipauksistaan .Sinikynäkin varmaankin ajatteli niin, että ei me naiset yksin olla niitä kaipaavia osapuolia . Täälähän saisimme me naiset tutustua niihin ,samoihin ihmisiin ,eihän me miksikään tunteissamme olla muututtu, se on vaan tämä "keho" joka pistää hanttiin.Ja mieli tekisi jos olisi kohde,:=)TULIKOOS VÄHÄN LIIKAA SANOTTUA!

Olisi ollut vaan parempi minunkin puskasta huudella tollasia "vanhan"ihmisen :=)

• onnellisia

Sellaiset parit,joilla on vielä puoliso tallella pitävät kaikkea itsestään selvänä.
        Ajatelkaa joskus mitä on olla yksin.
        Seksi on pieni asia parin välillä.Enemmän kaipaan turvallisuutta ja läheisyyttä .Niitä pieniä arjen asioita.Olen kateellinen kaiklle pareille.

• Sinikynä
        pullaulla kirjoitti:

koska luulin että nyt miehetkin avautuvat ja kertovat kaipauksistaan .Sinikynäkin varmaankin ajatteli niin, että ei me naiset yksin olla niitä kaipaavia osapuolia . Täälähän saisimme me naiset tutustua niihin ,samoihin ihmisiin ,eihän me miksikään tunteissamme olla muututtu, se on vaan tämä "keho" joka pistää hanttiin.Ja mieli tekisi jos olisi kohde,:=)TULIKOOS VÄHÄN LIIKAA SANOTTUA!

Olisi ollut vaan parempi minunkin puskasta huudella tollasia "vanhan"ihmisen :=)

On ollut ilo lukea mielipiteitänne ja kokemuksianne tästä aiheesta.
        Kaikki kirjoitukset ovat olleet rakentavia ja asiallisia.
        Se, että miehet ovat loistaneet poissaolollaan tästä keskusteluketjusta, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, on tietenkin valitettavaa, mutta se on vain hyväksyttävä.
        Punaisena lankana on ollut se, että seksi kuuluu myös vanhuuteen, kullekin yksilöllisellä tavalla.
        Siihen mielipiteeseen on helppo yhtyä, että kun yksin jää, on ikäänkuin tuuliajolla. Tuttu ja turvallinen elämänkumppani on peruuttamattomasti pois.
        Sen tietää ja ymmärtää vasta sitten, kun on sen kokenut.
        Itse vietin ensimmäisen Isän päivän tänään ilman puolisoani lähes viidenkymmenen avioliittovuoden jälkeen..
        Kaikille niille, joilla vielä vanhanakin on puoliso rinnallaan, sanoisin, kuten monet muutkin täällä ovat sanoneet, olkaa helliä ja ymmärtäväisiä toisianne kohtaan.

• Pääsky64
        Sinikynä kirjoitti:

Se, että miehet ovat loistaneet poissaolollaan tästä keskusteluketjusta, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, on tietenkin valitettavaa, mutta se on vain hyväksyttävä.
        Punaisena lankana on ollut se, että seksi kuuluu myös vanhuuteen, kullekin yksilöllisellä tavalla.
        Siihen mielipiteeseen on helppo yhtyä, että kun yksin jää, on ikäänkuin tuuliajolla. Tuttu ja turvallinen elämänkumppani on peruuttamattomasti pois.
        Itse vietin ensimmäisen Isän päivän tänään ilman puolisoani lähes viidenkymmenen avioliittovuoden jälkeen..
        Kaikille niille, joilla vielä vanhanakin on puoliso rinnallaan, sanoisin, kuten monet muutkin täällä ovat sanoneet, olkaa helliä ja ymmärtäväisiä toisianne kohtaan.

isänpäivä ilman puolisoa,se tuntuu surulliselta.
        Kun luen teidän kirjoituksia ei mieli mettä keitä olette kypsyneet niissä kokemuksissa. Tiedä mitä on vielä edessä mitä joutuu kokemaan. Pitää käyttää mahdollisimman viisaasti nämä vuodet mitä luoja antaa olla terveenä.Terveenä voi vielä nauttia kaikesta paremmin kun nuoret.

• reetta2
        Sinikynä kirjoitti:

Pitkän aikaa yksinäisiä päiviä kokeneena, voin vain todeta, aika entinen ei koskaan enää palaa.

Sitä tuuliajoilla oloa on riittänyt, emo-tyyppi kun olen, päällimmäisenä huoli miten täyttää kummankin vanhemman rooli. Toimivat suhteet lasten perheisiin ovat säilyneet.

Ehkä oma elämä on ollut kesannolla, ystäviäkin on ollut. Ystävyydet ovat kariutuneet siihen, emme ole osanneet erottaa uutta ystävyyttä omana sektorina, vaan eläneet uutta ystävyyttä hyvin pitkälti entisten perheiden kautta ja se malli ei valitettavasti toimi.

Toivottavasti vielä joskus tapaan ystävän ja olemme samoilla linjoilla; tämä on vain meidän juttu.

Nyt käyn usein hoitamassa Oliivi-puita siellä missä sypressit tuoksuvat talvellakin siitä löytyy uutta potkua päiviin.

• Sinikynä kirjoitti:

on tuo sinun puolison pois lähtö, mieli vielä harhailee,ikävä jokapäiväinen.
        Pitkä oli teilläkin yhteinen taival,siinä osasi lukea jo toista kuin kirjaa.

Itselläni avioliitto kesti 44 vuotta, nyt viisi vuotta mieheni kuoleman jälkeen, tuntuu kuin löytäisin taas jonkunlaisen rauhan.
        Olen itsekkästi ruvennut ajattelemaan, että nyt elän itselleni, teen mikä hyvältä tuntuu ja jos onni potkaisee,löydän vielä ystävän viimeisiksi vuosikseni.
        Olen ollut "äiti" tyyppi, lapset aina ensimäisinä ,mieheni kanssa elimme heidän kauttaan.
        Heillä on oma elämä,perheet, lapsenlapset, he selviävät ilman minua,seurailen vain sivusta.

Sinulle Sinikynä toivon kaikkea hyvää ja aika on se mikä parantaa ja oppii elämään ikävänkin kanssa.
        Toivon myös sinun löytävän ystävän,jos sitä toivot, sillä rakkautta tarvitsemme hautaan asti.

• Hintriika
        SkillaN kirjoitti:

on tuo sinun puolison pois lähtö, mieli vielä harhailee,ikävä jokapäiväinen.
        Pitkä oli teilläkin yhteinen taival,siinä osasi lukea jo toista kuin kirjaa.

Itselläni avioliitto kesti 44 vuotta, nyt viisi vuotta mieheni kuoleman jälkeen, tuntuu kuin löytäisin taas jonkunlaisen rauhan.
        Olen itsekkästi ruvennut ajattelemaan, että nyt elän itselleni, teen mikä hyvältä tuntuu ja jos onni potkaisee,löydän vielä ystävän viimeisiksi vuosikseni.
        Olen ollut "äiti" tyyppi, lapset aina ensimäisinä ,mieheni kanssa elimme heidän kauttaan.
        Heillä on oma elämä,perheet, lapsenlapset, he selviävät ilman minua,seurailen vain sivusta.

Sinulle Sinikynä toivon kaikkea hyvää ja aika on se mikä parantaa ja oppii elämään ikävänkin kanssa.
        Toivon myös sinun löytävän ystävän,jos sitä toivot, sillä rakkautta tarvitsemme hautaan asti.

Vaikka se ikävä, mikä jää toisen poismenon jälkeen, vuosi vuodelta helpottaa, niin sitkeässä se istuu. Minusta tuntuu, että vasta nyt (menossa 9. vuosi yksin) alan päästä "itseni herraksi". On sellaisia pieniä asioita, joita ulkopuoliset eivät voi havaita, mutta jotka omaa olemista kaihertavat.

Ja kun olen varsinainen "unennäkijä" (näen unta jo ennen kuin ehdin nukahtaa!), niin omista unistaan sen henkisen kehityksen ja surusta selviämisen huomaa. Luulenpa, että tämä maisemanvaihdos on parasta, mitä minulle on tapahtunut yksin jäämisen jälkeen.

• Olen kanssasi ihan samaa mieltä, meidän ikäihmisten seksuaalisuudesta. Rima tosin on noussut, mutta ei sitäkään kannata nostaa liian korkealle, että kukaan ei pysty sitä ylittämään.

Tällainen ikinuori pappareinen ainakin haluaa hellää suhdetta, muutenkin kuin pelkkää seksiä.
        Toisen läheisyys ja lämpö ennen kaikkea. seksi tietysti sitten kruunaa kaiken, taikka sitten ei.

• reetta2 kirjoitti:

Pitkän aikaa yksinäisiä päiviä kokeneena, voin vain todeta, aika entinen ei koskaan enää palaa.

Sitä tuuliajoilla oloa on riittänyt, emo-tyyppi kun olen, päällimmäisenä huoli miten täyttää kummankin vanhemman rooli. Toimivat suhteet lasten perheisiin ovat säilyneet.

Ehkä oma elämä on ollut kesannolla, ystäviäkin on ollut. Ystävyydet ovat kariutuneet siihen, emme ole osanneet erottaa uutta ystävyyttä omana sektorina, vaan eläneet uutta ystävyyttä hyvin pitkälti entisten perheiden kautta ja se malli ei valitettavasti toimi.

Toivottavasti vielä joskus tapaan ystävän ja olemme samoilla linjoilla; tämä on vain meidän juttu.

Nyt käyn usein hoitamassa Oliivi-puita siellä missä sypressit tuoksuvat talvellakin siitä löytyy uutta potkua päiviin.

Oliivi puita hoitamassa,- tunteellinen lause joka tuo silmiin oliivipuulehdon iltapäivän varjoissa, pienen vilvoittavan tuulen henkäyksen ja hiljaisuuden joka rauhoittaa sielun ja mielen.

Itse hoitelen vain näitä pihan puita, nautin varjoissa istumisesta ja tuulen leikistä lehvistöissä. Yksinäisyyttä ei edes huomaa kun osaa ottaa voimaa ja nautintoa luonnosta.

Monella tavalla yksinäisyys vuosien mittaan on minuunkin vaikuttanut, mutta yksi on pysynyt, luonto ja rakkaus siihen. Se ei petä, aina löytyy uusia ulottuvuuksia kun osaa katsoa.

Hetki sitten orava viiletti tien yli marjapensaan juurelle, siitä omenapuuhun ja lintulaudalle, johon istui tyytyväisenä aamun ensimmäiselle aterialle.

Luonto antaa enemmän kuin ottaa, se antaa mielenrauhaa ja silmäniloa!

• Miukumauku

Mä oon sitä miältä tästä asiasta että......
      Leheret on täynnä seksiä ja televisio aivan väärällänsä, niin pitääkö meiränkin? Toisilla sitä on palio ja toisilla vähä ja toisilla ei ollenkaan. Toisilla on hyvää...toisilla huanua.Mitä ny kullakin. Miksikä se puhumalla tuloo. Jätethän nyt jotakin ittellekkin.

• uzma-m

alustuksen keskusteluun,me siis keskustelemme sinikynan alustamasta aiheesta,han itsekin on leskimies,ja haulaisimme enemman miestemn mielipiteita asiasta,jos ei tama aihe sinua kiinnosta ei ole pakko lukea viesteja,me talla 70 palstalla haluamme keskustella meita kiinnostavasta aiheesta asiallisesti,ei niinkuin nuoret jossain seksi palstalla.

• Hius
        uzma-m kirjoitti:

alustuksen keskusteluun,me siis keskustelemme sinikynan alustamasta aiheesta,han itsekin on leskimies,ja haulaisimme enemman miestemn mielipiteita asiasta,jos ei tama aihe sinua kiinnosta ei ole pakko lukea viesteja,me talla 70 palstalla haluamme keskustella meita kiinnostavasta aiheesta asiallisesti,ei niinkuin nuoret jossain seksi palstalla.

Mitähä varten tämä palsta oikeen on kun ei saa lukia eikä kirioottaa. Mä sanoon vaan miälipiteeni kun Sinikynä (en tiänny että on miäs)pyyti niitä. Enkä tiänny sitäkään että on eriksensä naisten ja miästen puheet. Mistähän senkin tiaron sais?

• uzma-m
        Hius kirjoitti:

Mitähä varten tämä palsta oikeen on kun ei saa lukia eikä kirioottaa. Mä sanoon vaan miälipiteeni kun Sinikynä (en tiänny että on miäs)pyyti niitä. Enkä tiänny sitäkään että on eriksensä naisten ja miästen puheet. Mistähän senkin tiaron sais?

tottakai varmaan tanne saa kirjoittaa kuka tahansa,ei ole miesten ja naisten puheita,en kai tuottanut vaarinkasityksia,olen vaan vahan hermostunut kun kerran mun viesti passitettiin seksi pastalle,olis vaha noloo jos taas passitetaan sinne,tutut luulee viela etta elan kauhias puuttees.
        On kuulemma lupa keskustella vain asiallisesti.

• miukumauku
        uzma-m kirjoitti:

tottakai varmaan tanne saa kirjoittaa kuka tahansa,ei ole miesten ja naisten puheita,en kai tuottanut vaarinkasityksia,olen vaan vahan hermostunut kun kerran mun viesti passitettiin seksi pastalle,olis vaha noloo jos taas passitetaan sinne,tutut luulee viela etta elan kauhias puuttees.
        On kuulemma lupa keskustella vain asiallisesti.

Älä välitä. Ne jokka luuloo voivat itte olla vaikka mihinä puuttees.

• kalleri

mua aivan etoo,vaikka minkä sivun avaa,aina puhutaan seksistä,eikö elämässä ole muuta.
        kyllä ihmiset voi nauttia toisistaan ilman seksiäkin.

• Hius
        kalleri kirjoitti:

mua aivan etoo,vaikka minkä sivun avaa,aina puhutaan seksistä,eikö elämässä ole muuta.
        kyllä ihmiset voi nauttia toisistaan ilman seksiäkin.

Hetkinen nyt vaan Kalleri. En minä aloottanu tätä. Sen alootti Sinikynä. Mä vaan vastasin. Sanoon vaan oman miälipiteeni aiheesta, joten se siitä.

• kalleriina
        Hius kirjoitti:

Hetkinen nyt vaan Kalleri. En minä aloottanu tätä. Sen alootti Sinikynä. Mä vaan vastasin. Sanoon vaan oman miälipiteeni aiheesta, joten se siitä.

en tarkottanut sitä kenellekkään henkilö-kohtaisesti.
        vaan oli oma mielipide

• Miukumauku
        kalleriina kirjoitti:

en tarkottanut sitä kenellekkään henkilö-kohtaisesti.
        vaan oli oma mielipide

Moite tuli kumminkin mulle.

• Pääsky64
        Miukumauku kirjoitti:

Moite tuli kumminkin mulle.

alle se sinipunan aloitus,mutta meistä ei ole muuhum kun päätä silittämään siinä murhessa että jät kulkemaan yksin. Onneksi on matkatovereita näin paljon,ja osaavat lohduttaa kun ovat käyneet läpi sanman surun.
        Toinen ryhmä yksinkulkijoita ovat eronnet.Luulen että heillä on ollut yhtä vaikeaa ja vaikeampaa vapaaehtoisesti luopua kaverista.
        Tämä elämä on niin hetki vain,pitää tarttua uusiin asioihin ja pitää mielessä ettei se lopu tähän,vaan on silta josta mennään uuteen elämään.
        Miten yllätyksellistä kaikki on ei kahta samanlaista päivää.

• vaiheessa olen päättänyt olla rohkea,toimia tuntemusteni mukaan.
      Yleinen, sopimattomaksi katsottu ei enää säätele tunteitani.
      Ystävien vilkuilut, jopas tuo nyt uskaltaa,,,olen päättänyt olla näkemättä.
      Lapsien paheksunta(mahdolinen) miten meidän äiti nyt,,,

Kaikki tämä, jos löydän ihmisen/kumppanin, joka täyttää omat vaatimukseni, tyydyttää ihmisenä, siis vasta sen jälkeen.

Katsotaanpa nyt miten sitten kävisi, jos totta tulisi,menisinkö piiloon,sulkeutuisin kammiooni,"virnistys"

• Hintriika

Minä ainakin vielä tällä järjellä ajattelen, että "poikaystävä" olisi kiva löytää mutta ei saman katon alle asumaan. Toistensa luona voisi vierailla ja viettää pitempiäkin aikoja, mutta se oman kodin ja oman rauhan mahdollisuus pitäisi silti säilyttää.
        Nuorena sopeutuu yhdessä elämiseen ja toisen tapoihin, mutta pitkän liiton jälkeen en usko sopeutuvani enää uuden ihmisen elämänrytmiin niin hyvin, että yhteisen kodin haluaisin.

• Niin teen minäkin! Meidänhän tässä on elettävä omaa elämäämme, ei sitä kukaan muu meille voi tehdä!
        Itse olen siinä onnellisessa asemassa, että ystävieni ja poikani mielestä yksityiselämäni on juuri minun yksityiselämääni. Ja näin on hyvä.

• Hintriika
        MdK-MdK kirjoitti:

Niin teen minäkin! Meidänhän tässä on elettävä omaa elämäämme, ei sitä kukaan muu meille voi tehdä!
        Itse olen siinä onnellisessa asemassa, että ystävieni ja poikani mielestä yksityiselämäni on juuri minun yksityiselämääni. Ja näin on hyvä.

Ei kyllä minullakaan lapset ole esteenä. He ovat oikein kehotelleet, että "mene ja tee, jotta löydät jonkun". Suurin este on kai, että olen liian ranttu. Toinen este saattaisi olla, jos jonkun sopivan löytäisikin, etten minä kelpaisi hänelle... Siis nyt puhun siitä "poikaystävästä", joka tietenkin tavallaan voisi olla myös "omassa asunnossaan asuva uusi elämänkumppani".

• K irjar
        Hintriika kirjoitti:

Ei kyllä minullakaan lapset ole esteenä. He ovat oikein kehotelleet, että "mene ja tee, jotta löydät jonkun". Suurin este on kai, että olen liian ranttu. Toinen este saattaisi olla, jos jonkun sopivan löytäisikin, etten minä kelpaisi hänelle... Siis nyt puhun siitä "poikaystävästä", joka tietenkin tavallaan voisi olla myös "omassa asunnossaan asuva uusi elämänkumppani".

niin sopii sanat omiksenikin.

Jos se kulta nyt jossain luuraisi... ei ole lapset esteenä eikä naapureiden puheet, mutta oma koti pitää olla molemmilla, vaikka sitten yökylässä käviskin...ja vaikka hieman viipyiskin...

Eiköhän kahdeksan vuotta jo riittäisi leskenvuosiksi, jokohan pitäis esittäytyä!

• Hintriika
        K irjar kirjoitti:

niin sopii sanat omiksenikin.

Jos se kulta nyt jossain luuraisi... ei ole lapset esteenä eikä naapureiden puheet, mutta oma koti pitää olla molemmilla, vaikka sitten yökylässä käviskin...ja vaikka hieman viipyiskin...

Eiköhän kahdeksan vuotta jo riittäisi leskenvuosiksi, jokohan pitäis esittäytyä!

Meillä on sitten leskenvuosiakin saman verran. Jotta yhteiset sanat siinäkin!

• Sinikynä
        Hintriika kirjoitti:

Tämän keskusteluketjun käyntiin polkaisijana, en malta olla jälleen kehumatta teitä hyvät nettikaverit, teidän kypsistä ja asiallisista "puheenvuoroistanne".
        Näyttää siltä, että ikäihmiset ovat pääsääntöisesti valmiita uuteen parisuhteeseen tietyin rAjoituksin.
        Esim. saman katon alla asuminen voi tuottaa monille ongelmia jo senkin vuoksi, että iän karttuessa saamme ikään kuin luontaisetuna monen kirjavia vaivoja ja kolotuksia, jotka valvottavat eri aikoina vuorokautta.
        Suurin pulma näyttää olevan se, miten saisi kontaktin siihen uuteen suhteeseen?
        Minä en esim. lähtisi norkoilemaan johonkin tanssipaikkaan, kuten nuorena tehtiin.
        Mikä siis neuvoksi?
        Onko ideoita? Jos on kertokaa niistä.
        Olisiko jonkinlainen treffipalsta se tapa, jolla saisi yhteyden vastakkaiseen sukupuoleen?

• pullaulla
        Sinikynä kirjoitti:

Tämän keskusteluketjun käyntiin polkaisijana, en malta olla jälleen kehumatta teitä hyvät nettikaverit, teidän kypsistä ja asiallisista "puheenvuoroistanne".
        Näyttää siltä, että ikäihmiset ovat pääsääntöisesti valmiita uuteen parisuhteeseen tietyin rAjoituksin.
        Esim. saman katon alla asuminen voi tuottaa monille ongelmia jo senkin vuoksi, että iän karttuessa saamme ikään kuin luontaisetuna monen kirjavia vaivoja ja kolotuksia, jotka valvottavat eri aikoina vuorokautta.
        Minä en esim. lähtisi norkoilemaan johonkin tanssipaikkaan, kuten nuorena tehtiin.
        Mikä siis neuvoksi?
        Olisiko jonkinlainen treffipalsta se tapa, jolla saisi yhteyden vastakkaiseen sukupuoleen?

Suomenmaassa eläkeläisten yhdistyksiä . Täälä Tukholmassa on ,ja minä olin suomen -ruotsalaisissa ,matkusteltiin ja pidettiin joka viikkoiset istujaiset päivällä ,niin että oli mukava kulkea . Ei tarvinnut pimeessä matkata. Kävimme joskus syömässä "ulkona" .olihan meillä sellainen kokoontumis paikka että sielä laitoimme myös ruokaa --ja kahvit .
        Nyt kun on koira en ole raskinnut "häntä" jättää yksin
        Jaa niin se SEKSI . Minä juuri laskin että olen ollut yli 30v leskenä ,ja ei ole ollut valittamista "poika ystävistä" Nyt jo osaa katsoa ihmistä ,muutakin kun ulkomuodon perusteella . Sitä sielujen sympatiaa löytyy kunhan pitää" ovet auki". Mieheni kuoleman jälkee olin 2v yksin totaalisesti . Sitten yhtenä äitienpäivänä menin päivätansseihin ,joku sai minut sinne houkuteltua . Olin silloin 40 vuotias . Ja tietysti heti sain sieltä ystävän jonka kanssa olinkin 5v , emme kyllä asuneet yhdessä . Sitten vaan tiet erosivat . Ja hyvä olikin,hän meni naimisiin pian --oli kai katsellut jo silläsilmällä aikaisemmin häntä .Sen jälkeenkin on ollut kokelaita --ja enkä ole katunut että on ollut - Mies on ihana kumppani --vaikka en kyllä asumaan enään halua jos ei sitten "OIKEEN" hyvä löytyis.
        Sinikynälle ONNEA kyllä vapaita naisia on .
        Miehistä onkin pulaa jos aikoo ikäistään hakea.

• reetta2
        Sinikynä kirjoitti:

Mikä siis neuvoksi?

Nyt sä taidat hieman "vedättää" meitä tyttösiä immeisiä. Ei sinulta ole taito, jolla jonkun asteinen kontakti voidaan luoda mihinkään hävinnyt.

Oliko perheessäsi niin että vaimo hoiti puhepuolen joka asiassa ja sinä pidit huolta perheen taloudesta turvallisuudesta?

Käyttö vain taitaa olla vielä jähmeää kun sitä lesken vuodetta on vähänlaisesti takanapäin.
        Mutta kyllä se siitä irtoaa.

Hyvä on muistaa lesken ilmaannuttua näköpiiriin nii-in käy että "selin syö ja syrjin makaa." Sanonta on avannut monelle suoran ohdakkeettoman tien jota kulkea eteenpäin.

• Sinikynä kirjoitti:

Mikä siis neuvoksi?

huomannut, että useampi olisi mieluummin yksin,tai siis asuisi yksin ja sillai seurustelisi.
        Onkohan itsekkyyttä, kun minä yhteisen kodin haluaisin, haluaisin yötä,päivää ukkoni siinä köpöttelevän.
        Toinen toistamme hoivailisimme,ja taputuksia ohimennen antaisimme.
        Joku voi sanoa,hulluutta,miten hyvä on yksin elellä, minusta vaan ei ole.

Elettävä sitä vaan on, ei auta mikään.

Olen kokeillut ne tanssipaikat,ei sieltä, ei todella, ihme pitäisi tapahtua.
        Kirjeenvaihto olisi ehkä alkuna hyväkin,kokeilinkin,mutta kaikki oli liian nuoria,se loppui siihen.

Treffipalstalta en usko, tei en uskaltaisi etsiä,kai se on vain uskottava kohtaloon ja odotettava,jospa joku kotoa hakisi;))

• Sinikynä
        reetta2 kirjoitti:

Nyt sä taidat hieman "vedättää" meitä tyttösiä immeisiä. Ei sinulta ole taito, jolla jonkun asteinen kontakti voidaan luoda mihinkään hävinnyt.

Oliko perheessäsi niin että vaimo hoiti puhepuolen joka asiassa ja sinä pidit huolta perheen taloudesta turvallisuudesta?

Käyttö vain taitaa olla vielä jähmeää kun sitä lesken vuodetta on vähänlaisesti takanapäin.
        Mutta kyllä se siitä irtoaa.

Hyvä on muistaa lesken ilmaannuttua näköpiiriin nii-in käy että "selin syö ja syrjin makaa." Sanonta on avannut monelle suoran ohdakkeettoman tien jota kulkea eteenpäin.

Ei minulla todellakaan ole mitään hoppua tässä.
        Kunhan vaan tulevaisuuden varalle rupesin katsastamaan tienviittoja seitsemänteen taivaaseen.
        Mutta kiitos nyt kumminkin kannustuksesta ja hyvistä vinkeistä.
        Jatketaa jutustelua.

• reetta2
        Sinikynä kirjoitti:

Ei minulla todellakaan ole mitään hoppua tässä.
        Kunhan vaan tulevaisuuden varalle rupesin katsastamaan tienviittoja seitsemänteen taivaaseen.
        Mutta kiitos nyt kumminkin kannustuksesta ja hyvistä vinkeistä.
        Jatketaa jutustelua.

On arvoitus tuo outo värähtely
        jota kummana viestii sydän kulta.
        On ihmeellinen elon polku,
        se arvaamatta avaa uuden hetken.

Se tunne vielä meistä häipynyt ei lie,
        se eteen kaartuu niinkuin uusi tie.
        Tunnetta ootamme me salaa
        silmäillen kuin kuurankukkaa ikkunan takaa.

• Helena04 ejk.
        reetta2 kirjoitti:

On arvoitus tuo outo värähtely
        jota kummana viestii sydän kulta.
        On ihmeellinen elon polku,
        se arvaamatta avaa uuden hetken.

Se tunne vielä meistä häipynyt ei lie,
        se eteen kaartuu niinkuin uusi tie.
        Tunnetta ootamme me salaa
        silmäillen kuin kuurankukkaa ikkunan takaa.

Aah - te ihanat runoniekat!
        Te niin osuvasti meidän yksinäisten tuntemuksia tulkitsette. :))

• saara.dma
        Sinikynä kirjoitti:

Mikä siis neuvoksi?

Sinikynä toi esille yksilölliset nukkumis- ym. vaikeudet, jotka saattavat rasittaa eri ikäisiä ihmisiä ja varsinkin iän karttuessa.

Ihanteellinen ratkaisu näihin ongelmiin parisuhteessa on järjestää molemmille osapuolille oma makuuhuone, jos se tilojen puolesta suinkin on mahdollista.

Joillakin saattaa olla tyhjillääm lasten- tai vierashuone, se kannattaa ottaa käyttöön.

Mietintämyssy vaan päähän ja positiivisessa hengessä ja yhteisymmärryksessä suunnittelemaan, millainen tilaratkaisu olisi paras.

Saman katon alla asuen ja samoista aterioista nauttien on sitten kiva välillä "vierailla" toisen peiton lämpimässä.

Kas, siinäpä yhdessä ja erillään asumisen hyvät puolet samassa paketissa.

• saara.dma kirjoitti:

Sinikynä toi esille yksilölliset nukkumis- ym. vaikeudet, jotka saattavat rasittaa eri ikäisiä ihmisiä ja varsinkin iän karttuessa.

Ihanteellinen ratkaisu näihin ongelmiin parisuhteessa on järjestää molemmille osapuolille oma makuuhuone, jos se tilojen puolesta suinkin on mahdollista.

Joillakin saattaa olla tyhjillääm lasten- tai vierashuone, se kannattaa ottaa käyttöön.

Mietintämyssy vaan päähän ja positiivisessa hengessä ja yhteisymmärryksessä suunnittelemaan, millainen tilaratkaisu olisi paras.

Saman katon alla asuen ja samoista aterioista nauttien on sitten kiva välillä "vierailla" toisen peiton lämpimässä.

Kas, siinäpä yhdessä ja erillään asumisen hyvät puolet samassa paketissa.

Se on maku asia, mutta itse en voisi kuvitella sellaista parisuhdetta, että nukuttaisiin eri huoneissa. Minulle on tärkeintä, että yölläkin herätessä tunnen toisen lämmön vierelläni ja on ketä voin hellästi koskettaa ja nukahtaa uudelleen.

• ylikypsa kirjoitti:

Se on maku asia, mutta itse en voisi kuvitella sellaista parisuhdetta, että nukuttaisiin eri huoneissa. Minulle on tärkeintä, että yölläkin herätessä tunnen toisen lämmön vierelläni ja on ketä voin hellästi koskettaa ja nukahtaa uudelleen.

minäkin ja kuorsauskaan ei haittaisi;))D
        Olenkohan jotenkin kummallinen, toiset tuskaantuu,kun kuorssaus häiritsee, minusta se tuntuu vain turvalliselta.
        Minusta kissankin kehräys on ihanan nukuttavaa,,,

Erilaisia olemme ja se on myös suotavaa,rikkauttakin,olisi aika tylsää, jos kaikki samalla kaavalla toimisivat.
        Tietenkin olosuhteet muokkaa jokaiselle omat tapansa.

• saara.dma
        SkillaN kirjoitti:

minäkin ja kuorsauskaan ei haittaisi;))D
        Olenkohan jotenkin kummallinen, toiset tuskaantuu,kun kuorssaus häiritsee, minusta se tuntuu vain turvalliselta.
        Minusta kissankin kehräys on ihanan nukuttavaa,,,

Erilaisia olemme ja se on myös suotavaa,rikkauttakin,olisi aika tylsää, jos kaikki samalla kaavalla toimisivat.
        Tietenkin olosuhteet muokkaa jokaiselle omat tapansa.

Vaihtoehtoja on monia ja kukin valitsee itsellensä sopivimman.

• ylikypsa kirjoitti:

Jos voisin illalla nukahtaa käsi kädessä, tai ainakin liki lämmintä ihoa, tai yöllä herättyäni sanoa rakkaalleni; "Anna käsi."

Vähintään kuulla toisen tasainen hengitys ja tietää että hän on tuossa käden ulottuvilla.

Tulipas niin haikeat ajatukset kun ei ole ketään jakamassa asuntoa eikä vuodetta.

Pelkkä kämppäkaveri ei riittäisi, enemmän tahtoisin...!

• kirjar kirjoitti:

Jos voisin illalla nukahtaa käsi kädessä, tai ainakin liki lämmintä ihoa, tai yöllä herättyäni sanoa rakkaalleni; "Anna käsi."

Vähintään kuulla toisen tasainen hengitys ja tietää että hän on tuossa käden ulottuvilla.

Tulipas niin haikeat ajatukset kun ei ole ketään jakamassa asuntoa eikä vuodetta.

Pelkkä kämppäkaveri ei riittäisi, enemmän tahtoisin...!

Ompahan sentään yksi joka on kanssani samaa mieltä. Saman peiton alle ilman yöpaitoja, että tuntee toisen ihanan lämmön ja kosketuksen. Kaikkea sitä vielä toivookin, mutta Jumala ei kiellä suurista haaveista.

• reetta2

Sorry, aiheesta poiketen, viitaten portaikossa kaikuvaan yli 3t kestäneeseen konserttiin. Esiintyjät 70v nainen ja hanuristi vierailija mies.

Tässä on kuultu laulua monenmoista ja kaikki sävelen vierestä; Iske,iske,iske seinään vuoren..., ...ystäväni rakkahin,kuule minun lauluni, Suhmuran Santra, Ohdakkeist astua on orpopojan tie..., Kultainen nuoruus, Oi jos oisit kultaseni sokerpalanen...jne.
      Paras lopuksi..Suklaasydän, tinakuoret aina murtuu sulaen.., ...suudelman annoit ymmärsin sen.... Mitta alkaa olla täysi, nainen laulaa falsetissa välillä ääni häviää, miehellä epävireinen bassoääni, kummallakin sävel etsinnässä vähän väliä.

Liekö menossa mahtavakin teerenpeli, ovellani on valittajia vieraillut, ei mahda mitään odotetaan.
      Sitäpaitsi ne on ihan selvinpäin.

Tällaisia ilmentymiä tämä marraskuun synkeys joissakin saa aikaan. No minä tietenkin olen kateudesta vihreä. En halua orastavaa rakkauttakaan häiritä, sen ilmentymiä on niin monenlaisia. Heko,heko tässä hekottelen ja lähden ulos lenkille.

• Entäpä jos siellä lenkkipolulla tulisikin vastaan herrasmies joka ehdottaisi yhteistä lenkkipolkua ja sitten laulaisitte yhdessä, että vaikka onkin toinen puujalka, niin sama kaiku on askelten....

• reetta2
        ylikypsa kirjoitti:

Entäpä jos siellä lenkkipolulla tulisikin vastaan herrasmies joka ehdottaisi yhteistä lenkkipolkua ja sitten laulaisitte yhdessä, että vaikka onkin toinen puujalka, niin sama kaiku on askelten....

Miten sinä voit noin positiivisesti ajatella?
        Se olisi elämäni paras onnenpotku, tottakai sen ottaisin vastaan mielihyvin. Mutta, mutta ei voi koskaan osua kohdalleni niin hyvää "mäihää."
        Se on mahdotonta.

• usein
        ylikypsa kirjoitti:

Entäpä jos siellä lenkkipolulla tulisikin vastaan herrasmies joka ehdottaisi yhteistä lenkkipolkua ja sitten laulaisitte yhdessä, että vaikka onkin toinen puujalka, niin sama kaiku on askelten....

ainoastaan vain sentähden innostan itseni lenkille tavatakseni vielä kerran sen kanssalaulajani. :)
        Toivossa on hyvä elää.

• Hintriika
        usein kirjoitti:

ainoastaan vain sentähden innostan itseni lenkille tavatakseni vielä kerran sen kanssalaulajani. :)
        Toivossa on hyvä elää.

Senköhän takia minä sitten lähden "maan äärest äärehen" muuttokuorma keikkuen (takamustani en osaa keikuttaa)... Mistä sen tietää, mikä onni tai vaikkapa Onni minua siellä odottaa!!!

• usein
        Hintriika kirjoitti:

Senköhän takia minä sitten lähden "maan äärest äärehen" muuttokuorma keikkuen (takamustani en osaa keikuttaa)... Mistä sen tietää, mikä onni tai vaikkapa Onni minua siellä odottaa!!!

Katsotaanpa nyt sitten, kuinka Sinun käy, josko molemmat löytyisivät. Toivotaan, toivotaan. Ja esimerkkiäkö sitten vain ottamaan.

• Reetta ejk
        usein kirjoitti:

Toivossa on hyvä elää.

Etsitkö, alttoa vai sopraanoa?
        Minä pidän tenori tai basso äänisistä!

• Reetta ejk kirjoitti:

Ei ole väliä, kunhan laulat suoraan sydämeeni. Itse lauleskelen eräässä ukkoköörissä, meillä lauletaan kaikki puhki.

Esim. Minä rakastan sua, se totta tänään, mutt¨ enemmäm, enemmän se tarkoittaa. Minä rakastan sua sulle kaikkeni annan ja elämä vie meitä ain parempaan.

• Serafiina
        ylikypsa kirjoitti:

Ei ole väliä, kunhan laulat suoraan sydämeeni. Itse lauleskelen eräässä ukkoköörissä, meillä lauletaan kaikki puhki.

Esim. Minä rakastan sua, se totta tänään, mutt¨ enemmäm, enemmän se tarkoittaa. Minä rakastan sua sulle kaikkeni annan ja elämä vie meitä ain parempaan.

Olitko silloin vielä L-M:ssä, kun Ensti Pohjola ohjasi ja esitittiin Havis Amanda Ritarihuoneella? Olin sitä ennen ajatellut, etten n.s. nykymusiikista (atonaalisesta, sävelten tapeetista) mitäkään jummarra enkä ollut siitä kiinnostunut, mutta kyllä pidin sitten kuitenkin siitä tosi paljon.
        Pitävätkö U-u:t konsertteja, vai vainko oman intonne iloksi laulatte? En ole enää viiteen vuoteen ollut yhteydessä. Kerrothan ! (Vaikka olen mieheni kuolemasta toipunut, niin niitä lauluja kaipaan.)

• Serafiina kirjoitti:

Olitko silloin vielä L-M:ssä, kun Ensti Pohjola ohjasi ja esitittiin Havis Amanda Ritarihuoneella? Olin sitä ennen ajatellut, etten n.s. nykymusiikista (atonaalisesta, sävelten tapeetista) mitäkään jummarra enkä ollut siitä kiinnostunut, mutta kyllä pidin sitten kuitenkin siitä tosi paljon.
        Pitävätkö U-u:t konsertteja, vai vainko oman intonne iloksi laulatte? En ole enää viiteen vuoteen ollut yhteydessä. Kerrothan ! (Vaikka olen mieheni kuolemasta toipunut, niin niitä lauluja kaipaan.)

Kyllä käymme esiintymässäkin, mutta oman iltamme iloksi pääasiassa.

Vanhainkodeissa ym. paikoissa.

Mikä soittaen tulee, se laulaen menee....

• Reetta ejk
        ylikypsa kirjoitti:

Onnistuisiko sinulta pienoinen serenaadi metsäisellä vihreällä polulla. Esim.

"Minä laulan sun iltasi tähtihin
        ja sun öihisi kuutamoita,
        teen ruustarhaksi tienoon sen,
        millä jalkasi pieni astuu,
        minä laulan loitolle maailman,
        minä vien sinut kotihin uuteen....???????"

Jos onnistuu olisin
        kiitollinen kuuntelija Reetta

• usein
        Reetta ejk kirjoitti:

... meillä on sitten aivan sama maku, tai ainakin lähes :)
        tenori, baritoni... basso ehkä sittenkin liian matala äänialalleni! :D

• Reetta ejk kirjoitti:

Onnistuisiko sinulta pienoinen serenaadi metsäisellä vihreällä polulla. Esim.

"Minä laulan sun iltasi tähtihin
        ja sun öihisi kuutamoita,
        teen ruustarhaksi tienoon sen,
        millä jalkasi pieni astuu,
        minä laulan loitolle maailman,
        minä vien sinut kotihin uuteen....???????"

Jos onnistuu olisin
        kiitollinen kuuntelija Reetta

Kyllä se meiltä onnistuisi varmasti, laulettaisiin duona yhdessä ja kuljettaisiin käsi kädessä hiljaa.

Veit sydämein,/
        mutta en ole katkera,/
        sillä tiedän,/
        se on hyvässä hoidossa,/
        se on sinulla.

• reetta2
        ylikypsa kirjoitti:

Kyllä se meiltä onnistuisi varmasti, laulettaisiin duona yhdessä ja kuljettaisiin käsi kädessä hiljaa.

Veit sydämein,/
        mutta en ole katkera,/
        sillä tiedän,/
        se on hyvässä hoidossa,/
        se on sinulla.

Kiva olisi laulaa yhdessä, mutta pelkäämpä pahoin että linnutkin tippuisivat puista kuultuaan duomme. Jänöjussit hyppäisivät pensaaseen, karhut painuisivat pehkuihinsa vuhh,vuhh, sudet pakenisivat rajan yli rauhallisimmille maille.
        Pian ministeriö palkkaisi meidät susien karkottajiksi, paha juttu sillä pelkään nukkua kuusen alla havumatto alla taivaan tähtöset pään päällä. Pysyisitkö kaikenaikaa turvanani?

• reetta2 kirjoitti:

Kiva olisi laulaa yhdessä, mutta pelkäämpä pahoin että linnutkin tippuisivat puista kuultuaan duomme. Jänöjussit hyppäisivät pensaaseen, karhut painuisivat pehkuihinsa vuhh,vuhh, sudet pakenisivat rajan yli rauhallisimmille maille.
        Pian ministeriö palkkaisi meidät susien karkottajiksi, paha juttu sillä pelkään nukkua kuusen alla havumatto alla taivaan tähtöset pään päällä. Pysyisitkö kaikenaikaa turvanani?

Kyllä pysyisin tukena ja turvana. Sittenhän oltaisiin ministeriön alaisessa työssä, ehkä siitä vielä maksettaisiinkin, vaikka me vain nautinnoksemme siellä laulettaisiin lintujen kanssa kilpaa. Sinä olisit satakieli ja minä korppi.

Kohta kuule olisi metsä täynä duo laulajia ja kuusen juurilla havumajoja. Vahinko, että tämä ei tullut esille keväällä. Olisi tarettu ilman vällyjä.

• Hintriika

Virtuaalilempi alkoi leiskua reetan ja ylikypsän välillä niin että... Elleivät itse kerro, niin emme saa tietää, leimahtiko se todellisessakin elämässä. Tämähän on jännää kuin lannanajo

• Reettaejk

Pikku flirtti aina tuo piristystä sekä työhön että eläkeläisen elämään.
        Siitä vaan vauhtiin mukaan, ja virtuaaliflirtti käyntiin. Sitäpaitsi se on ihan sallittua monissa tilanteissa.
        Kun olet muuttamassa sinne Pohjolaan, tiedä häntä vaikka olisi joku virtuaaliystävä vastassa!

• Sinikynä

Kun polkaisin käyntiin tämän ikäihmisten seksielämää käsittelevän keskusteluaiheen, niin arvelin, että se olisi liian arka aihe joidenkin tiukkapipoisten mielestä.
      No onneksi keskustelu on ollut kypsien ihmisten kypsää tarinaa siitä meidän ihmisten yhdestä perustarpeesta.
      Nyt kuitenkin huomasin yllätyksekseni, että täältä on poistettu yksi pätkä, jossa hieman kosketeltiin seksielämän realismia, tosin hyvin hienovaraisesti ja huumorin pilke silmä kulmassa.
      Mikä kumma se saa palstan ylläpitäjän reagoimaan niin herkästi, että koulikäisetkin nauraa?
      On se kummaa, kun ei 70 ikäiset ihmiset saa ja voi puhua seksiasioista ilman, että joku taho osoittelee sormellaan, ikään kuin me olisimme pieniä lapsia.

• reetta2

Aamuisin tulee tarkkailtua viestejä. Ihmettelen minäkin viestien poistoa.
        Miksi emme me kuten muut,voi ainakin "puoliavoimesti" keskustella seksistä. Jo työaikanani ja vapaa ehtoistyössä olen joutunut pitämään muutamia alustuksia aiheesta ja aina ne näyttävät olevan suosittuja ja etenkin keskustelu alustuksen jälkeen.

Näköjään omakin viestini meni harakoille poiston yhteydessä. Ainahan se harmittaa, varsinkin jos on miettinyt, miten asian parhaiten ilmaisisi.

Sefu on sefu ja ei muuksi muutu vaikka hänet voilla voitelisi.

• uzma-m

tullut persona non grataksi,taas viesti poistettiin,mitas pahaa siina oli?

• uzma-m kirjoitti:

tullut persona non grataksi,taas viesti poistettiin,mitas pahaa siina oli?

niin on mennyt minunkin viestini :-)

• ullapulla (toisinpäin)
        MdK-MdK kirjoitti:

niin on mennyt minunkin viestini :-)

Jossa lupasin mennä katsomaan sitä seksisivua --jos ne olisi sinne siirretty --mutta en tohtinut kaikkia siellä avata ,kun siellä oli asennot ja kaikki ihan kuvina ja olishan ne saanut vaikka videolla katsoa ,äänenkanssa . Siellä olisi paljon seriffillä hommia .

• uzma-m
        ullapulla (toisinpäin) kirjoitti:

Jossa lupasin mennä katsomaan sitä seksisivua --jos ne olisi sinne siirretty --mutta en tohtinut kaikkia siellä avata ,kun siellä oli asennot ja kaikki ihan kuvina ja olishan ne saanut vaikka videolla katsoa ,äänenkanssa . Siellä olisi paljon seriffillä hommia .

tarkoitus johdattaa meidat ikinuoret sinne,tama tulee ihan koomilliseksi.

• Hintriika
        uzma-m kirjoitti:

On aivan yks lysti, mitä tähän häntään kirjoittaa. Kohta nämä poistetaan. Se on kuin automaatti.

• F.riikka
        uzma-m kirjoitti:

- mutta täytyyhän makuuhuonekin joskus siivota. Miten minusta tuntuu, että täällä tuoksuu nyt Chanel no 5...:)))

Minun aikani on kulunut viime päivinä tuolla vaatetuspuolella, joten poistetuista viesteistä en tiedä.

Elättelen kuitenkin toiveita, että joku keksisi uuden, kiinnostavan keskusteluaiheen. Olen ollut niin kauan pois näiltä keskustelupalstoilta, että minun aiheeni on taidettu täällä jo moneen kertaan puida ja loppuun kaluta.

Voi, kun joku joskus jotain, mutta kun kukaan koskaan mitään, muuta kuin kaikki aina vaan...

• saara.dma
        F.riikka kirjoitti:

- mutta täytyyhän makuuhuonekin joskus siivota. Miten minusta tuntuu, että täällä tuoksuu nyt Chanel no 5...:)))

Minun aikani on kulunut viime päivinä tuolla vaatetuspuolella, joten poistetuista viesteistä en tiedä.

Elättelen kuitenkin toiveita, että joku keksisi uuden, kiinnostavan keskusteluaiheen. Olen ollut niin kauan pois näiltä keskustelupalstoilta, että minun aiheeni on taidettu täällä jo moneen kertaan puida ja loppuun kaluta.

Voi, kun joku joskus jotain, mutta kun kukaan koskaan mitään, muuta kuin kaikki aina vaan...

Minä kun luin tuon viimeisen lauseesi, niin muistui mieleeni vierailuni, taisi olla jo 40-luvulla, eräässä kirjallisuutilaisuudessa, jossa vieraili itse Taata Sillanpää.

Hän kertoi, että eräs "piika" tyytymättömänä elämäänsä sanoi: "Voi jos joku joskus .... muuta kun aina vaan."

Olisi mielenkiintoista tietää, mistä on peräisin tuo lause sinun kohdallasi. Ettemme vain ole olleet samassa tilaisuudessa!?

On se kummallista, että joku tuollainen repliikki voi jäädä mieleen viidenkymmenen vuoden takaa!

• saara.dma kirjoitti:

Minä kun luin tuon viimeisen lauseesi, niin muistui mieleeni vierailuni, taisi olla jo 40-luvulla, eräässä kirjallisuutilaisuudessa, jossa vieraili itse Taata Sillanpää.

Hän kertoi, että eräs "piika" tyytymättömänä elämäänsä sanoi: "Voi jos joku joskus .... muuta kun aina vaan."

Olisi mielenkiintoista tietää, mistä on peräisin tuo lause sinun kohdallasi. Ettemme vain ole olleet samassa tilaisuudessa!?

On se kummallista, että joku tuollainen repliikki voi jäädä mieleen viidenkymmenen vuoden takaa!

Lentävä lause yhteen aikaan opiskeluboxissa.

• F.riikka
        saara.dma kirjoitti:

- sen vanhana taitaa! Koulussa opittua tuo ritirampsu oli, n.50 vuoden takaa sekin. Helposti riimin avulla jäivät mieleen konjunktiot, jotka taipumattomina yhdistävät lauseita ja lauseenjäseniä.

Taataa en ole koskaan tavannut. Hänen joulupakinansa kyllä muistan. Ne kuuluivat osana lapsuuteni jouluaattoon.

• saara.dma

Aikuisten uusien tuttavuuksien solmimisessa piilee vaara, josta kertoo Waltarin käsikirjoittama elokuva Gabriel, tule takaisin.

Lipeviä huiputtajia liikkuu kuulemma näilläkin markkinoilla ja yksi ainoa ajattelematon allekirjoitus "paperiin" voi viedä pohjan pois koko elämän aikana kerätyltä pesämunalta.

Ja tämä koskee sekä miehiä että naisia.

• Sinisilmä

Hyvä muistuttaa teatteri kappaleesta, Gabriel tule takaisin, sen sisällöstä.

Uskon kaikkien kirjoittajien ymmärtävän nämä palstat tavallaan ajanvietteeksi. Kun ikää on jo yli 60v jokainen on tehnyt ratkaisunsa miten elää ja olla. Sitoutuminen ei niin helppoa ole usein siihen ei ole halujakaan.

Palstalle kirjoittajat ovat verbaalisesti hyvin lahjakkaita värikkäine kirjoituksineen, huomaan kuitenkin kun kirjoittaa paljon niin laatu paranee. Sehän on vain hyväksi, aktivoi aivotoimintaa.

Virtuaalituttaviksi tullaan kun ollaan palstoilla, se kait ei ole pahaksi. Siviili elämä on aivan eri juttu, kuka mitenkin sen elää ja on.

• Meitähän niin miehiä, kuin naisiakin riittää joka junaan ja loput tulevat resinalla perästä. Mutta kyllähän sitä jos on tarkkana muutaman kerran tapaamisen jälkeen alkaa kellot kilkattaa, jos epäilee jotain vilppiä.
        Toisaalta ainahan on riski olemassa, mutta joskus vain täytyy ottaa se riski, taikka sitten ei.

• Hintriika

On se niin helppo olla, kun ei omista mitään! Ei tarvitse pelätä auervaaraa eikä gabrielia...

• Hintriika kirjoitti:

On se niin helppo olla, kun ei omista mitään! Ei tarvitse pelätä auervaaraa eikä gabrielia...

Entäs jos joku veisi sydämen?

• Hintriika kirjoitti:

Olishan se kiva kuunnella lemmestä lörpöttelevää, lipevää ja liukasta herraa vaikka vain vaihtelun vuoksi.

Kun varallisuudesta alkaisi kysely, voisi sanoa, että sitähän tässä itsekin, voisitko ehkä auttaa.

Ovat vain olleet kertomuksien mukaan niin lipeviä että alamäki on narratullekin alkanut, rahat menneet ja mieskin unohtanut, että lupasi tulla takaisin...

Eihän me nyt noin herkkäuskoisia, eikä varmasti makseta! Eikä ne näin köyhään edes katso, rauhassa saa uneksia edes hetken lemmestä!

• merimona1
        kirjar kirjoitti:

Olishan se kiva kuunnella lemmestä lörpöttelevää, lipevää ja liukasta herraa vaikka vain vaihtelun vuoksi.

Kun varallisuudesta alkaisi kysely, voisi sanoa, että sitähän tässä itsekin, voisitko ehkä auttaa.

Ovat vain olleet kertomuksien mukaan niin lipeviä että alamäki on narratullekin alkanut, rahat menneet ja mieskin unohtanut, että lupasi tulla takaisin...

Eihän me nyt noin herkkäuskoisia, eikä varmasti makseta! Eikä ne näin köyhään edes katso, rauhassa saa uneksia edes hetken lemmestä!

osata turvata selustansa.
        Avioehto on aina järkevä toimenpide, vaikka olisi kuinka "sokeasti" rakastunut liittoa solmiessaan.
        Me olemme mieheni kanssa suunnilleen yhtä varakkaita, mutta teimme avioehdon ennen ennen naimisiin menoamme.

Oliko tämä ketju :"Ikäihmiset ja seksi", tai jotain sellaista?
        Kaikkialle sitä minäkin "nuori" rouva eksyn:)

• saara.dma
        merimona1 kirjoitti:

osata turvata selustansa.
        Avioehto on aina järkevä toimenpide, vaikka olisi kuinka "sokeasti" rakastunut liittoa solmiessaan.
        Me olemme mieheni kanssa suunnilleen yhtä varakkaita, mutta teimme avioehdon ennen ennen naimisiin menoamme.

Oliko tämä ketju :"Ikäihmiset ja seksi", tai jotain sellaista?
        Kaikkialle sitä minäkin "nuori" rouva eksyn:)

Avioehdon teko on syytä yleensa aina tehdä, jos avioituu varttuneemmalla iällä.

Silloin ei ole nokan koputtamista, kuka hyötyy ja kenen kustannuksella ja koska avioliitto ilman muuta joskus loppuu, jos ei muuten niin kuolemaan kautta, helpottaa avioehtosopimus kaikin puolin asioiden hoitoa.

Muuten minäkin, vielä "melko nuori" rouva vietän ensi viikolla keramiikkahääpäivää (paperi-, pumpuli ja nahkahäät on jo vietetty).

• merimona1
        saara.dma kirjoitti:

Avioehdon teko on syytä yleensa aina tehdä, jos avioituu varttuneemmalla iällä.

Silloin ei ole nokan koputtamista, kuka hyötyy ja kenen kustannuksella ja koska avioliitto ilman muuta joskus loppuu, jos ei muuten niin kuolemaan kautta, helpottaa avioehtosopimus kaikin puolin asioiden hoitoa.

Muuten minäkin, vielä "melko nuori" rouva vietän ensi viikolla keramiikkahääpäivää (paperi-, pumpuli ja nahkahäät on jo vietetty).

päällä, sillä olemme kylään lähdossä, mutta vilkaisin koneelle, ennenkuin suljen sen loppuillaksi.
        Halusin vain onnitella!
        Samalla kehaista, että tiedän keramiikkahääpäivää vietettävän 4 vuotta kestäneen liiton merkkipäivänä.
        Meikäläisellä tulee ensimmäisenä adventtina kuukausi avioliitossa oloa.

• Hintriika
        ylikypsa kirjoitti:

Entäs jos joku veisi sydämen?

Ei se sydämen vienti mitään, jos saa tilalle sen viejän sydämen! Ja pääoma on kaikki omassa päässä. Sitä ei voi viedä kukaan, ei edes ulosottomies (voiskohan sille tarjota sydämenvaihtoa?!)

• Kauan elänyt
        merimona1 kirjoitti:

päällä, sillä olemme kylään lähdossä, mutta vilkaisin koneelle, ennenkuin suljen sen loppuillaksi.
        Halusin vain onnitella!
        Samalla kehaista, että tiedän keramiikkahääpäivää vietettävän 4 vuotta kestäneen liiton merkkipäivänä.
        Meikäläisellä tulee ensimmäisenä adventtina kuukausi avioliitossa oloa.

Ja meille tulee parin vuoden kuluttua kultahäät, jos tässä vielä sen aikaa jaksaa pakertaa.

• Kauan elänyt kirjoitti:

Ja meille tulee parin vuoden kuluttua kultahäät, jos tässä vielä sen aikaa jaksaa pakertaa.

Ei ihan ehtinyt kultahäät, kun vaimo sai kutsun sinne mistä ei paluuta ole. Suunnittelimme jo, että käymme siunauttamassa liittome kultahäiden kunniaksi, mutta emme ehtineet.

Muuten, onko sitä pakko mennä naimisiin enää tällä ikää, jos löytää ihanan naisen, niin voihan sitä elellä yhdessä vihkimättäkin. Ehkä vielä paremmin kumppanuus säilyy, kun kumpikin pelkää, että nyt tuo ruoja lähtee jos minä sanon sille pahasti. Se on molemminpuolinen, sitä kumppanuutta täytyy hoitaa ihan samaten, kuin avioliisossakin.

• *S...
        ylikypsa kirjoitti:

Ei ihan ehtinyt kultahäät, kun vaimo sai kutsun sinne mistä ei paluuta ole. Suunnittelimme jo, että käymme siunauttamassa liittome kultahäiden kunniaksi, mutta emme ehtineet.

Muuten, onko sitä pakko mennä naimisiin enää tällä ikää, jos löytää ihanan naisen, niin voihan sitä elellä yhdessä vihkimättäkin. Ehkä vielä paremmin kumppanuus säilyy, kun kumpikin pelkää, että nyt tuo ruoja lähtee jos minä sanon sille pahasti. Se on molemminpuolinen, sitä kumppanuutta täytyy hoitaa ihan samaten, kuin avioliisossakin.

sanoisi pahasti?
        -Mitä jos olisikin pelkkä väärinkäsitys?

Niitähän syntyy.

• *S... kirjoitti:

sanoisi pahasti?
        -Mitä jos olisikin pelkkä väärinkäsitys?

Niitähän syntyy.

No en tietenkään heti, mutta kun on jo tullut toisensa tuntemaan, niin kyllä sen huomaa koska toinen sanoo sitä myös tarkoittaakseen. Ja äänenpaino kertoo paljon.
        Minä tuskin voisin sanoakaan pahasti, en mielestäni ole ainakaan omasta mielestäni koskaan sanonutkaan ja useimmiten päästän toisen sanomisetkin toisesta korvasta ulos. En tietenkään niitä helliä sanoja. Minulla on aika pitkä pinna, joskus liiankin pitkä.

• Sinisilmä
        ylikypsa kirjoitti:

Sehän luokitellaan synniksi jos asuu yhdessä Jos mies jää leskeksi, sanotaan parempi ottaa uusi vaimo, mutta naisen pitää elää yksinänsä.
        Ja nainen on syntinen nainen jos hairahtuu.
        Kovat om säännöt.
        Paras on mennä avioon, on ainakin varma tapaus kotona.

• HIV-
        Sinisilmä kirjoitti:

Sehän luokitellaan synniksi jos asuu yhdessä Jos mies jää leskeksi, sanotaan parempi ottaa uusi vaimo, mutta naisen pitää elää yksinänsä.
        Kovat om säännöt.

tartuntoja (uusia) 40 000, luvut kasvavat koko ajan, klamydia, kondylooma, tippuri...

En haluaisi lasteni tai lastenlasteni seisovan minun kuolinvuoteeni vieressä se tieto päässään ja sydämessään, että hän kuoli SII-hen inhottavaan tautiin, älkää lapset koskeko...

Kyllä vakinainen avioliittosuhde pitää olla, ja sitä ennen paperit, että on terve.

(Joku puhui myös avioehdosta, sekin on tarpeellinen.Silloin kummankaan lapset eivät ole vastaan.)

Vakinainen suhde on aivan välttämätön ,
        vaikka asuttaisiin, erillisissä, lähekkäisissä asunnoissakin, sillä irtosuhde sisältää niin suuren riskin nykyisin. Ja jos asuu kaksiossa, ei sinne välttämättä toisen tavarat mahtuisikaan.

Miksi ihmeessä? Ateriathan voi nauttia yhdessä toisen luona, voi olla yhdessä yön (parivuoteet), mutta voi nukkua myös erikseen, ottaa esim. omat sukulaiset vastaan vieraisille omassa asunnossaan...

Kahden asunnon avioliitto on käsittääkseni täysin mahdollinen. Se ratkaisee monta tämänikäisten pulmaa.

Saara-dma puhuikin siitä, että jos toinen nukkuu huonommin kuin toinen, kaksi eri makuuhuonetta on oiva ratkaisu, sillä uni on perustarve.

Sitten on vierailuja toisen parisängyssä halujen mukaan. Huolenpitoa toisesta, hänen kanssaan myötäeläminen, hoitaminen jos on sairas, yhdessä liikkuminen, ehkä matkustelukin. Yleensä kaikki, mikä on molemmille mieleen. Ja tarpeen.

• Sinisilmä
        HIV- kirjoitti:

tartuntoja (uusia) 40 000, luvut kasvavat koko ajan, klamydia, kondylooma, tippuri...

En haluaisi lasteni tai lastenlasteni seisovan minun kuolinvuoteeni vieressä se tieto päässään ja sydämessään, että hän kuoli SII-hen inhottavaan tautiin, älkää lapset koskeko...

Kyllä vakinainen avioliittosuhde pitää olla, ja sitä ennen paperit, että on terve.

(Joku puhui myös avioehdosta, sekin on tarpeellinen.Silloin kummankaan lapset eivät ole vastaan.)

Vakinainen suhde on aivan välttämätön ,
        vaikka asuttaisiin, erillisissä, lähekkäisissä asunnoissakin, sillä irtosuhde sisältää niin suuren riskin nykyisin. Ja jos asuu kaksiossa, ei sinne välttämättä toisen tavarat mahtuisikaan.

Miksi ihmeessä? Ateriathan voi nauttia yhdessä toisen luona, voi olla yhdessä yön (parivuoteet), mutta voi nukkua myös erikseen, ottaa esim. omat sukulaiset vastaan vieraisille omassa asunnossaan...

Kahden asunnon avioliitto on käsittääkseni täysin mahdollinen. Se ratkaisee monta tämänikäisten pulmaa.

Saara-dma puhuikin siitä, että jos toinen nukkuu huonommin kuin toinen, kaksi eri makuuhuonetta on oiva ratkaisu, sillä uni on perustarve.

Sitten on vierailuja toisen parisängyssä halujen mukaan. Huolenpitoa toisesta, hänen kanssaan myötäeläminen, hoitaminen jos on sairas, yhdessä liikkuminen, ehkä matkustelukin. Yleensä kaikki, mikä on molemmille mieleen. Ja tarpeen.

Suomessa HIV-tartunnat ovat vähentyneet ed. vuodesta. Ilmeisesti ilmainen ruiku-neula jakelu.

Olipa avoliitto terroristin kynä sauhunnut ed viestissä. Mikä on yhden mielestä hyvä ei välttämättä sovi toiselle. Siispä tehkää kaikki omat ratkaisunne mitkä tuntuvat parhaimmilta.
        Itse tietää omat asiansa parhaiten.

• Kuuntelitko uutiset,
        Sinisilmä kirjoitti:

Suomessa HIV-tartunnat ovat vähentyneet ed. vuodesta. Ilmeisesti ilmainen ruiku-neula jakelu.

Olipa avoliitto terroristin kynä sauhunnut ed viestissä. Mikä on yhden mielestä hyvä ei välttämättä sovi toiselle. Siispä tehkää kaikki omat ratkaisunne mitkä tuntuvat parhaimmilta.
        Itse tietää omat asiansa parhaiten.

joissa nuo luvut tänään sanottiin?

Millä nimityksillä yllättäen nimittelet toista?

Ymmärsitkö oikein, vai ymmärsitkö ollenkaan?

• uzma-m
        Kuuntelitko uutiset, kirjoitti:

joissa nuo luvut tänään sanottiin?

Millä nimityksillä yllättäen nimittelet toista?

Ymmärsitkö oikein, vai ymmärsitkö ollenkaan?

elakeikaisilla Suomessa ovat aika harvinaisia,kylla ne ovat tahan ikaan mennessa tulleet hoidetuiksi,HIV-ainakin naisten keskuudessa on hyvin harvinaista Suomessa,ja suomalaisilla miehillakin useimmiten vain niilla jotka ovat matkustelleet,esm Aasian maissa tai entisissa ita-plokin maissa.
        Ei sukupuolitaudit koskettamalla tartu,kylla elakeikaisilla on muitasairauksia,tietysti kannattaa ottaa selvan.

• Sinisilmä kirjoitti:

Kovat om säännöt.

Jos se on syntiä, että kaksi ikäihmistä on ihastuneet toisiinsa, niin sitten kaikki on syntiä.

Eikä naiset ole siinä sen huonommassa asemassa kuin miehetkään. Onneksi Suomessa on tasa-arvo käytössä, ei ole mitään huntukieltoja, eikä muitakaan.

Eikä se vaikuta asiaan, eletäänkö samassa asunnossa, vai onko kummallakin omansa, ollaan sitten avio, tai avoliitossa.

Se on tärkeintä, että kumpikin voi täysin luottaa toiseen ja tehdä miten se on molemmille hyväksi. Kyllä tällä ikää jo tietää mitä ja miten toimitaan. Vaikeinta on löytää se oikea nainen/mies.

• ylikypsa kirjoitti:

Jos se on syntiä, että kaksi ikäihmistä on ihastuneet toisiinsa, niin sitten kaikki on syntiä.

Eikä naiset ole siinä sen huonommassa asemassa kuin miehetkään. Onneksi Suomessa on tasa-arvo käytössä, ei ole mitään huntukieltoja, eikä muitakaan.

Eikä se vaikuta asiaan, eletäänkö samassa asunnossa, vai onko kummallakin omansa, ollaan sitten avio, tai avoliitossa.

Se on tärkeintä, että kumpikin voi täysin luottaa toiseen ja tehdä miten se on molemmille hyväksi. Kyllä tällä ikää jo tietää mitä ja miten toimitaan. Vaikeinta on löytää se oikea nainen/mies.

ja toivotaan.

• Katleija
        ylikypsa kirjoitti:

Etsiä! Haureka!
        Siitäkö se kohdallani onkin ollut kysymys. En ole lainkaan etsinyt. Ajatellut olen joskus, että ellei kohdalle osu ja kohtalo kuljeta sielun veljeä luokseni niin on tarkoitettukin että yksi mies elämässäni on ollut kaikki.
        En ole etsinyt enkä lujasti toivonut. Eletty on riittänyt. Muistoissa kylliksi. Mutta vielä on rakkautta paljon sisällä koteloituneena. Jaa-a, kuka sen kohteeksi PÄÄSISI. Olen kova hellimään.

• mennessä
        uzma-m kirjoitti:

elakeikaisilla Suomessa ovat aika harvinaisia,kylla ne ovat tahan ikaan mennessa tulleet hoidetuiksi,HIV-ainakin naisten keskuudessa on hyvin harvinaista Suomessa,ja suomalaisilla miehillakin useimmiten vain niilla jotka ovat matkustelleet,esm Aasian maissa tai entisissa ita-plokin maissa.
        Ei sukupuolitaudit koskettamalla tartu,kylla elakeikaisilla on muitasairauksia,tietysti kannattaa ottaa selvan.

...tulleet hoidetuksi..." Mitähän mahdoit tarkoittaa?
        Jos vanhempi ihminen saa HIV-tartunnan idässä tai lähialueillakin, esim. Virossa, niin kyllä hänen immuunikatonsa on sitä luokkaa, että se on menoa silloin. Ei vanhan vastustuskyky ole sama kuin nuoren, joka voi olla taudinkantaja ja levittäjä, vaikka se ei hänellä johtaisikaan kuolemaan.
        Kannattaa katsoa katua, ettei tarvi katua, ettei katsonut katua. :)))))

• Katleija kirjoitti:

Etsiä! Haureka!
        Siitäkö se kohdallani onkin ollut kysymys. En ole lainkaan etsinyt. Ajatellut olen joskus, että ellei kohdalle osu ja kohtalo kuljeta sielun veljeä luokseni niin on tarkoitettukin että yksi mies elämässäni on ollut kaikki.
        En ole etsinyt enkä lujasti toivonut. Eletty on riittänyt. Muistoissa kylliksi. Mutta vielä on rakkautta paljon sisällä koteloituneena. Jaa-a, kuka sen kohteeksi PÄÄSISI. Olen kova hellimään.

Pääsisimpä kaivamaan sen rakkauden sieltä kotelotuneesta sydämestäsi esiin, olisin onnen poika.

• uzma-m
        Katleija kirjoitti:

Etsiä! Haureka!

on Tiibetin naisilla ja lapset eivat erota kuka on heidan isansa.Katselin ohjemaa tanaan BBC:ssa,Tiibetissa veljekset voivat jakaa vaimon keskenaan,naista aina sorretaan,kylla siina on kestamista yhdessakin miehessa,kuvitteles jos ne haluaa samaan aikaan,uh,uh

• uzma-m
        mennessä kirjoitti:

...tulleet hoidetuksi..." Mitähän mahdoit tarkoittaa?
        Jos vanhempi ihminen saa HIV-tartunnan idässä tai lähialueillakin, esim. Virossa, niin kyllä hänen immuunikatonsa on sitä luokkaa, että se on menoa silloin. Ei vanhan vastustuskyky ole sama kuin nuoren, joka voi olla taudinkantaja ja levittäjä, vaikka se ei hänellä johtaisikaan kuolemaan.
        Kannattaa katsoa katua, ettei tarvi katua, ettei katsonut katua. :)))))

tilanne on voinut muuttua Suomessa,kun siella hoitelin HIV potilaita,ei joukossa ollut yhtaan elke ikaista ,keski ikaisia muutama, useimmat nuorempia,kohdalleni ei sattunut yhtaan naista.Sukupuolitaudeilla en tarkoittanut HIV vaan muita.

• Hintriika
        uzma-m kirjoitti:

on Tiibetin naisilla ja lapset eivat erota kuka on heidan isansa.Katselin ohjemaa tanaan BBC:ssa,Tiibetissa veljekset voivat jakaa vaimon keskenaan,naista aina sorretaan,kylla siina on kestamista yhdessakin miehessa,kuvitteles jos ne haluaa samaan aikaan,uh,uh

En tiedä, miten Tiibetissä menetellään, mutta meillä sitä sanottaisiin ryhmäseksiksi.
        Ihan vakavasti ottaen, se ei varmasti ole naisen kannalta sen ihanampi vaihtoehto kuin sekään, että miehellä on monta vaimoa.

• lauseen:
        uzma-m kirjoitti:

tilanne on voinut muuttua Suomessa,kun siella hoitelin HIV potilaita,ei joukossa ollut yhtaan elke ikaista ,keski ikaisia muutama, useimmat nuorempia,kohdalleni ei sattunut yhtaan naista.Sukupuolitaudeilla en tarkoittanut HIV vaan muita.

"Jos menet sänkyyn jonkun kanssa, menet sänkyyn myös kaikkien hänen entisten kumppaneittensa pieneliöitten kanssa, sillä ne jatkavat elämistään, vaikka ei tauti phkeaisikaan."

Olen, uzma, saanut sen käsityksen, että siitä, kun toimit Suomessa sairaalassa, on todella pitkä aika. Saanko kysyä, milloin?

• uzma-m
        Hintriika kirjoitti:

En tiedä, miten Tiibetissä menetellään, mutta meillä sitä sanottaisiin ryhmäseksiksi.
        Ihan vakavasti ottaen, se ei varmasti ole naisen kannalta sen ihanampi vaihtoehto kuin sekään, että miehellä on monta vaimoa.

aikaan naisella voi olla useampia aviomiehia.

• uzma-m
        lauseen: kirjoitti:

"Jos menet sänkyyn jonkun kanssa, menet sänkyyn myös kaikkien hänen entisten kumppaneittensa pieneliöitten kanssa, sillä ne jatkavat elämistään, vaikka ei tauti phkeaisikaan."

Olen, uzma, saanut sen käsityksen, että siitä, kun toimit Suomessa sairaalassa, on todella pitkä aika. Saanko kysyä, milloin?

luvulla.

• uzma-m kirjoitti:

Meinasin pudota tuolilta,kun mielikuvitua lähti laukkaaa DDDDDDD

hehheee

• reetta2
        Katleija kirjoitti:

Etsiä! Haureka!

Kyllä niin ikävästi on että uskovaiset pitävät synnissä elämisenä yhdessä oloa ja vetoavat Raamatun lukuihin. Koettu käännytys yritys oli hyvin ahdistava minulle.

Jos toisella osapuolella on vahva vakaumus, mitäpä sitä muuttamaan, onhan näitä toisenkin vakaumuksen omaavia vapaina. Elämä on avoinna kaikille ja vapaus valita.

• kylläkin
        reetta2 kirjoitti:

Kyllä niin ikävästi on että uskovaiset pitävät synnissä elämisenä yhdessä oloa ja vetoavat Raamatun lukuihin. Koettu käännytys yritys oli hyvin ahdistava minulle.

Jos toisella osapuolella on vahva vakaumus, mitäpä sitä muuttamaan, onhan näitä toisenkin vakaumuksen omaavia vapaina. Elämä on avoinna kaikille ja vapaus valita.

on aivan vakavasti otettava asia, yhä suureneva riski, luepa sekin.
        Eilen saatiin uutisissa nuo uudet luvut täältä Suomesta.
        Afrikassahan on satoja miljoonia orpolapsia, joiden molemmat vanhemmat ovat menneet AIDS:iin. Niinhän se onkin, että jos toisella on ensin tauti, niin kohta molemmilla.
        Ikäihmisten vastustuskyky on vielä huonompi kuin nuorten. Nuoret välittävät tautia vanhoillekin.

• reetta2
        kylläkin kirjoitti:

on aivan vakavasti otettava asia, yhä suureneva riski, luepa sekin.
        Eilen saatiin uutisissa nuo uudet luvut täältä Suomesta.
        Afrikassahan on satoja miljoonia orpolapsia, joiden molemmat vanhemmat ovat menneet AIDS:iin. Niinhän se onkin, että jos toisella on ensin tauti, niin kohta molemmilla.
        Ikäihmisten vastustuskyky on vielä huonompi kuin nuorten. Nuoret välittävät tautia vanhoillekin.

Samaa mieltä olen, intiimisuhde on kahden kauppa sitä ei tarvitse synnillä syyllistää.

Mikä on turvallinen suhde? Aina on mahdollisuus hypätä aidan yli, oli aviossa tai ei. Suhteen tärkeytenä pidänkin, luottamuksen pitää pelata.
        Satunnainen suhde on aina riski.

Suuri on määrä HIV- tartuntoja maailmalla.
        Jostakin tilastosta luin, Suomessa HIV-tartuntojen määrä on vähentynyt edellisvuodesta. Ilmeisesti injektio välineiden ilmaisjakelu suonensisäisiä huumausaineita käyttäville, on vähentänyt tartuntojen määrää.

Muiden veneeristen tautien lukumäärää esim. Suomen kohdalla v 2005 en ole vielä nähnyt tilastoa.

• Pääsky64
        ylikypsa kirjoitti:

No en tietenkään heti, mutta kun on jo tullut toisensa tuntemaan, niin kyllä sen huomaa koska toinen sanoo sitä myös tarkoittaakseen. Ja äänenpaino kertoo paljon.
        Minä tuskin voisin sanoakaan pahasti, en mielestäni ole ainakaan omasta mielestäni koskaan sanonutkaan ja useimmiten päästän toisen sanomisetkin toisesta korvasta ulos. En tietenkään niitä helliä sanoja. Minulla on aika pitkä pinna, joskus liiankin pitkä.

hyvä liitto sinulla,sitä on vaikeampi löytää uudesta ihmisestä jonka kanssa joutuu opettelemaan yhdessä elämään.Sinun kansa olisi varmaan hyvä elää.
        Kaikki eivät osaa olla kilttejä sopivasti.Minä en usko että ystävä löytyy hakemalla vaan se tulee eteen niinkun jonkun lähettämänä.Toivoisin sinulle yhtä kilttiä ystävää kun itsekkin olet.
        Tässäkin asiassa tarkoitusta emme tiedä mutta niinkuin tyttäreni on tapana sanoa että katson tätä iäisyys näkökulmasta.

• ylikypsa kirjoitti:

Kirjoitelkaa toisillenne,siitähän se jatkkuu,,,,

• ullapulla (toisinpäin)
        Sinisilmä kirjoitti:

Kovat om säännöt.

hoksaamaan --niinkun nyt minäkin näin vanhaa tekstiä lukiessani :=).
        Kenenkääs kanssa ne mieslesket sitten menee --et kai tykkää että keskenään , jos naisen on oltava yksinään HEKO --HEKo!!

• K irjar ejk.
        ylikypsa kirjoitti:

Jos kohtaamisessa on vaikeuksia, oli sitä sellaisia ongelmia nuorenakin.
        Voi kuinka minäkin haaveilin sen oikean kohtaavani, näin unta ja kuvittelin....
        Vanhemmat varoittelivat "ettei syntiä saa tehdä", ja minä kun halusin vain rakastua!

Olihan niitä tarjokkaitakin, vaan kun ei kolahtanut! Kunnes se yksi katseiden kohtaaminen, lämmin käsi kädessä, ja tanssi kevyin askelin... se tanssi oli se piste, se poika oli se kohtalo, ja rakastuin... en tiedä oliko se syntiä kun taivuin käsivarsillensa ja...

Nyt kun se onni on eletty, synnissä tai synnittä, tuntuu kuin se ei olisi kuitenkaan ollut vielä koko elämä,---- minähän elän ja haaveilen siitä seuraavasta kaiken kaatavasta katseesta...
        olen siis syntinen, mutta ihan kivaa tämä on.
        Ainakin tiedän eläväni!

• Hintriika
        K irjar ejk. kirjoitti:

Jos kohtaamisessa on vaikeuksia, oli sitä sellaisia ongelmia nuorenakin.
        Voi kuinka minäkin haaveilin sen oikean kohtaavani, näin unta ja kuvittelin....
        Vanhemmat varoittelivat "ettei syntiä saa tehdä", ja minä kun halusin vain rakastua!

Olihan niitä tarjokkaitakin, vaan kun ei kolahtanut! Kunnes se yksi katseiden kohtaaminen, lämmin käsi kädessä, ja tanssi kevyin askelin... se tanssi oli se piste, se poika oli se kohtalo, ja rakastuin... en tiedä oliko se syntiä kun taivuin käsivarsillensa ja...

Nyt kun se onni on eletty, synnissä tai synnittä, tuntuu kuin se ei olisi kuitenkaan ollut vielä koko elämä,---- minähän elän ja haaveilen siitä seuraavasta kaiken kaatavasta katseesta...
        olen siis syntinen, mutta ihan kivaa tämä on.
        Ainakin tiedän eläväni!

Jos haaveet loppuvat, loppuu koko elämisen motiivi. Kulkekaamme siis pää pilvissä mutta jalat maassa!

• Hintriika kirjoitti:

Jos haaveet loppuvat, loppuu koko elämisen motiivi. Kulkekaamme siis pää pilvissä mutta jalat maassa!

Tein kiireisen reissun keskustaan ja erään kaupan parkkipaikalla jo iäkäs pariskunta kävi kovaa sanasotaa!

Teki mieli mennä sekaan ja kysyä saisko sovitella, niin pahalle se tuntui, mutta astuin kiireesti autoon ja ajoin pois, miettien mikä siinä on kun kumpikin haluaa juuri oman tahtonsa toteuttaa, ja toinen on väärässä, tottakai.

Hyvähän se on minun, kun itselleni voin rähjätä!

Kyllä, kyllä, Hintriika, kun vihdoin on herännyt huomaamaan että oma elämä jatkuu, vaikka toinen on pois, ei voi antaa itsellensä lupaa vajota pelkkien muistojen varassa elämään.

Eihän sitä tiedä mikä seuraavan kulman takana odottaa, tai mihin törmää!
        Varotaan vain ettei liikaa innostuta!

• Onhan se
        kirjar kirjoitti:

Tein kiireisen reissun keskustaan ja erään kaupan parkkipaikalla jo iäkäs pariskunta kävi kovaa sanasotaa!

Teki mieli mennä sekaan ja kysyä saisko sovitella, niin pahalle se tuntui, mutta astuin kiireesti autoon ja ajoin pois, miettien mikä siinä on kun kumpikin haluaa juuri oman tahtonsa toteuttaa, ja toinen on väärässä, tottakai.

Hyvähän se on minun, kun itselleni voin rähjätä!

Kyllä, kyllä, Hintriika, kun vihdoin on herännyt huomaamaan että oma elämä jatkuu, vaikka toinen on pois, ei voi antaa itsellensä lupaa vajota pelkkien muistojen varassa elämään.

Eihän sitä tiedä mikä seuraavan kulman takana odottaa, tai mihin törmää!
        Varotaan vain ettei liikaa innostuta!

todellinen vaara.

Vai torjummeko koko jutun, minulle ei sellaista tapahdu.

Niinkuin liikenteessä, ajanpa tuosta äkkiä läpi, ei se juna nyt juuri ylikäytävälle osu.

Ylikäytäväonnettomuuksia on silti paljon tapahtunut.

Nykyisin matkustetaan itään ja etelään, maksettua seksiä, tauteja: aivan tätä päivää.

Lue tuo AIDS-viestikin!

Minä luin, ja minusta siinä on itua.

• Hintriika
        Onhan se kirjoitti:

todellinen vaara.

Niinkuin liikenteessä, ajanpa tuosta äkkiä läpi, ei se juna nyt juuri ylikäytävälle osu.

Nykyisin matkustetaan itään ja etelään, maksettua seksiä, tauteja: aivan tätä päivää.

Lue tuo AIDS-viestikin!

Tarkoitatko, että kulman takaa tulee AIDS vastaan? Että emme ymmärrä suojautua? Että HIV tarttuu vain avioliiton ulkopuolella? Että papin amen antaa virussuojan? Että kun on naimisissa, niin mikään sukupuolitauti ei tartu?

Kirjoititko tuon AIDS-viestin itse? Ja sitten luit sen.

• K irjarejk.
        Onhan se kirjoitti:

todellinen vaara.

Lue tuo AIDS-viestikin!

Omalta kohdaltani voin vain sanoa ettei minun kannanottoni auta ketään, ei kukaan kuuntele neuvojani vaikka kuinka valistusta tyrkyttäisin.

Vakava asia jonka puolesta tehdään valistus- ja varoitus kampanjointia, eikä se kyllä ohi korvieni ole mennyt, tiedän kuinka vakava asia on kyseessä.

En ole käyttäytynyt niin, että minun pitäisi olla omasta terveydestäni huolissani, tartuntaa en ole saanut, enkä meinaa sitä ehdoin tahdoin edes hankkia! Vai oletitko, että leskenä minä lennän iloisesti huvituksesta toiseen, rannikolta rannikolle.... ei, enpäs ole noilla etelän aurinkorannikoillakaan käynyt ilopoikia katselemassa, joten en osaa pelätä tautia joka ei kättelemällä tartu.

Rakastuneena, tottakai pitää voida kumppaniinsa luottaa, mutta jos usko on heikko, onhan keinoja suojautua tartunnoilta.
        Haluan elää ja siksi en halua HIV tartuntaa itselleni enkä muille.

• uzma-m
        Onhan se kirjoitti:

todellinen vaara.

Lue tuo AIDS-viestikin!

HIV on muistaakseni Suomessa rikos,siis jos tahallaan levittaa HIV:ta.Eikohan meidan ikaiset jo osaa olla varovaisia,ei kai sita heti sankyyn hypata,on paljon muuta ennenkuin niin pitkalle mennaan ja sitten kayttaa kondomeja,mutta kylla naisetkin voivat levittaa skupuolitauteja.Voihan sita oma puolisokin tuoda tuliaisiksi sukupuolitaudin matkoiltaan.
        Hiv voi saada vaikkapa hammas laakarista,verensiirrosta ym.

• Kauan elänyt kirjoitti:

Harvalle on suotu noin pitkää liittoa.

Jos liitto kestää elämän tuulet ja myrskyt, kuolema korjaa toisen pois.
        Hesarissa kerrottiin tänään tutkimuksesta joka koski avioliittoja ja eroja. Ei kovin mairittelevaa tietoa nykyisistä liitoista, erotaan---ko ehkä liian herkästi?

Pitkä liittokin vaatii myönnytyksiä ja sovitteluja kuten muutkin suhteet elämässä.

Toivon että saatte viettää kultahäitänne ja ettei elämästä ole tullut vain yhdessä asumista, vaan, että tunnette lämpöä toisianne kohtaan ja olette toisillenne elämän tärkeimmät ihmiset.

Hyvän avioliiton perustaksi sopisi mielestäni kauan sitten lukemani lause jonka molemmat puolisot voisivat ottaa ohjenuorakseen;
        -" Maaemo sitoo puun kiinni itseensä kiitokseksi palveluksistaan, taivas ei pyydä mitään ja antaa puun olla vapaa."-

• taas...
        Onhan se kirjoitti:

todellinen vaara.

Lue tuo AIDS-viestikin!

homojen keskuudessa. (Helsingin Sanomat eilen)

Mutta pahimpia bi-seksuaalit, jotka ovat tartuntasilta homojen ja heteroiden välillä, sitä kautta vaarantuvat naisetkin.

• Naisiakin onBI'tä
        taas... kirjoitti:

homojen keskuudessa. (Helsingin Sanomat eilen)

Mutta pahimpia bi-seksuaalit, jotka ovat tartuntasilta homojen ja heteroiden välillä, sitä kautta vaarantuvat naisetkin.

Vai ainoastaan miehet sitä tautia levitää?
        Joko taas yleistetään?

• Luin
        Naisiakin onBI'tä kirjoitti:

Vai ainoastaan miehet sitä tautia levitää?
        Joko taas yleistetään?

vain eilisestä HS:stä, ja siitä noeasti kirjoitin.

Varmaan kaikki asiaan sekaantuneet levittävät.

• näinpäin
        ullapulla (toisinpäin) kirjoitti:

hoksaamaan --niinkun nyt minäkin näin vanhaa tekstiä lukiessani :=).
        Kenenkääs kanssa ne mieslesket sitten menee --et kai tykkää että keskenään , jos naisen on oltava yksinään HEKO --HEKo!!

..tehnyt varteenotettavan havainnon?

• täältäsinne
        kirjar kirjoitti:

Harvalle on suotu noin pitkää liittoa.

Jos liitto kestää elämän tuulet ja myrskyt, kuolema korjaa toisen pois.
        Hesarissa kerrottiin tänään tutkimuksesta joka koski avioliittoja ja eroja. Ei kovin mairittelevaa tietoa nykyisistä liitoista, erotaan---ko ehkä liian herkästi?

Pitkä liittokin vaatii myönnytyksiä ja sovitteluja kuten muutkin suhteet elämässä.

Toivon että saatte viettää kultahäitänne ja ettei elämästä ole tullut vain yhdessä asumista, vaan, että tunnette lämpöä toisianne kohtaan ja olette toisillenne elämän tärkeimmät ihmiset.

Hyvän avioliiton perustaksi sopisi mielestäni kauan sitten lukemani lause jonka molemmat puolisot voisivat ottaa ohjenuorakseen;
        -" Maaemo sitoo puun kiinni itseensä kiitokseksi palveluksistaan, taivas ei pyydä mitään ja antaa puun olla vapaa."-

Kaks' kiveä
        toinen toistaan hioo

rannan laineet
        yli käyvät

kunnes vihdoin
        hiekkaa kumpikin

niin jatkuu elämä
        uusin muotoineen.

• Poju

Kun pääsen ylioppilaaksi, ojentaa yli 90- vuotias isi minulle kimpun ruusuja. Tai sitten ei.

• jotain muutakin

kuin tuon niin ihmeellisen penetraation?
        Joka miesten mielestä on kaikki ja vähän päällekin. Naisille ei kovin mielenkiintoinen, sinällään, pelkästään.

• Pääsky64

suomessa kuuluisaa joitten isä olluut syntyessä 65nen. Ovat olleet hyviä isiä osanneet oikein kasvattaa lastaan.
        Äidin pitäisi olla nuori koska lapsenhoito on kovaa työtä.
        Nuorin vain tulee passatuksi pilalle.

• saara.dma
        Pääsky64 kirjoitti:

suomessa kuuluisaa joitten isä olluut syntyessä 65nen. Ovat olleet hyviä isiä osanneet oikein kasvattaa lastaan.
        Äidin pitäisi olla nuori koska lapsenhoito on kovaa työtä.
        Nuorin vain tulee passatuksi pilalle.

Laitanpa vielä korteni kekoon, että saataisiin tämäkin ketju täyteen. Voitais jatkaa vähän vielä vaikka tuosta suvun lisääntymisestä.

Eikös vain tytöt ole ihanaa, ettei meistä ole enää äideiksi. Kun muistaa sen nuoruuden alituisen raskaudenpelon, täytyy vaan olla onnellinen, että se tärkeä tehtävä on suoritettu.

Nyt voimme vaan iloita ympärillämme olevista asioista! Kaikista.

• tipluntiplu
        saara.dma kirjoitti:

Laitanpa vielä korteni kekoon, että saataisiin tämäkin ketju täyteen. Voitais jatkaa vähän vielä vaikka tuosta suvun lisääntymisestä.

Eikös vain tytöt ole ihanaa, ettei meistä ole enää äideiksi. Kun muistaa sen nuoruuden alituisen raskaudenpelon, täytyy vaan olla onnellinen, että se tärkeä tehtävä on suoritettu.

Nyt voidaan keskittyä näihin juttuihin, joista myös jää merkkejä jälkipolville, ehkä.
        Jos ei sitten keksitäkin vielä hauskempaa?

• saara.dma kirjoitti:

Meidän ikäiset miehet voivat joutua vielä vaihtamaan vaippoja ja valvomaan öitä jos ovat höpertyneet nuoren naisen pauloihin :D
        Sitä pelkoa ei meillä ikääntyvillä naisilla ole ja sen ovat nuoremmat miehetkin älynneet!
        Ilo on molemminpuolista!

• reetta2
        MdK-MdK kirjoitti:

Meidän ikäiset miehet voivat joutua vielä vaihtamaan vaippoja ja valvomaan öitä jos ovat höpertyneet nuoren naisen pauloihin :D
        Sitä pelkoa ei meillä ikääntyvillä naisilla ole ja sen ovat nuoremmat miehetkin älynneet!
        Ilo on molemminpuolista!

Ihmettelen ikääntyneitä yli 50v miehiä jotka haluavat vielä valvoa öitä ja vaihdella vaippoja.

Hehkuttaako yli 20v nuorempi vaimo, joka
        ajattelee vain omaa tulevaisuuttaan. Kun hankkii lapsen yli 50v ikäisen miehen kanssa on oikeutettu mieheltä tulevaan eläkkeeseen, talous siinä kohentuu nuorikolta loppuiäksi.

Miesten elinikä on tilastolllisesti lyhyempi kuin naisilla. Tämän prognoosin varsin moni nainen huomioi valitessaan kumppaniksi vaivojaan valittelevan vanhan ukkelin. Onhan siitä jotakin hyötyä yhteiselämässä, ainakin mattoja piiskatessa.

• Anu.1
        reetta2 kirjoitti:

Ihmettelen ikääntyneitä yli 50v miehiä jotka haluavat vielä valvoa öitä ja vaihdella vaippoja.

ajattelee vain omaa tulevaisuuttaan. Kun hankkii lapsen yli 50v ikäisen miehen kanssa on oikeutettu mieheltä tulevaan eläkkeeseen, talous siinä kohentuu nuorikolta loppuiäksi.

Miesten elinikä on tilastolllisesti lyhyempi kuin naisilla. Tämän prognoosin varsin moni nainen huomioi valitessaan kumppaniksi vaivojaan valittelevan vanhan ukkelin. Onhan siitä jotakin hyötyä yhteiselämässä, ainakin mattoja piiskatessa.

Vai että vaipan vaihtoon nämä nuoret neitoset miehen laittavat.

Täytyy miehen olla tosi innokas saamaan nuoren
        vaimon.

Mutta entä jos vaimo löytääkin nuoren komean uroksen,niin taasko alkaa hänelläkin vaipan vaihto.
        On se seksielämä vain ihmeellistä, kuulee joskus jonkun kerskuvan, että kyllä oli sitten hyvä sängyssä.
        Tahi sitten toisin päin että ei ollut mihinkään.

Eihän sitä enää paljon muista minkälainen se ukko sängyssä oli, mutta osasi ainakin työtä tehdä.

• Anu.1 kirjoitti:

Vai että vaipan vaihtoon nämä nuoret neitoset miehen laittavat.

Täytyy miehen olla tosi innokas saamaan nuoren
        vaimon.

Mutta entä jos vaimo löytääkin nuoren komean uroksen,niin taasko alkaa hänelläkin vaipan vaihto.
        On se seksielämä vain ihmeellistä, kuulee joskus jonkun kerskuvan, että kyllä oli sitten hyvä sängyssä.
        Tahi sitten toisin päin että ei ollut mihinkään.

Eihän sitä enää paljon muista minkälainen se ukko sängyssä oli, mutta osasi ainakin työtä tehdä.

että jos me mummut löydettäisiin nuori uros elämäämme sulostuttamaan, niin hän ehkä suostuisi vaihtamaan meille Tena(va)t :DDD

• BilMan
        MdK-MdK kirjoitti:

että jos me mummut löydettäisiin nuori uros elämäämme sulostuttamaan, niin hän ehkä suostuisi vaihtamaan meille Tena(va)t :DDD

Se nuorihan saattaa olla oma tyttäremme/poikamme.
        Ja hän tekee sen vaihdon pelkästä rakkaudesta.

• reetta2
        BilMan kirjoitti:

Se nuorihan saattaa olla oma tyttäremme/poikamme.
        Ja hän tekee sen vaihdon pelkästä rakkaudesta.

On paljon sellaisia pariskuntia joissa toinen osapuoli on liikuntarajoitteinen tai vajaakuntoinen ja terveempi osapuoli jaksaa hoivata puolisoa kuin pientä lasta. Päivästä toiseen vaihtaa vaippoja, avustaa ruokailussa, ja vielä kuntouttaa kotona omaistaan.

Toisesta huolehtiminen vaikeuksien tullessa osoittaa syvää rakkautta puolisoa kohtaan, luulisin rakkauden olevan niin täydellistä, ettei se vaadi avunsaajalta aviollisia velvotteita tai muita vastapalveluita.

• aikanaan
        reetta2 kirjoitti:

Ihmettelen samaa.
        Vaimoni on minua 5 vuotta nuorempi. Teimme lapset aikanaan ja olen ihmetellyt niitäkin pariskuntia jotka hankkivat 'iltatähden'!
        Kaipa he tarvitsevat sellaista sisältöä elämäänsä. Hyvähän se on.
        Me olimme 40 - 50:n välissä kun lapsemme lähtivät omilleen ja me voimme aloitta itsekkään elämän.
        Ajatus, että siihen olisi hankittu alle 10-vuotinen tenava, tuntui hurjalta.
        Paljon olisi jäänyt tekemättä.
        Sitä paitsi, lapset olisivat taatusti joutuneet eriarvoiseen asemaan.

En osaa edes ajatella tilannetta, että olisin ottanut 20 vuotta nuoremman emon huusholliin ja ruvennut sen kanssa väsäämään lapsia! Mielikuvituksen puutetta?!?!

• K irjar.
        reetta2 kirjoitti:

On paljon sellaisia pariskuntia joissa toinen osapuoli on liikuntarajoitteinen tai vajaakuntoinen ja terveempi osapuoli jaksaa hoivata puolisoa kuin pientä lasta. Päivästä toiseen vaihtaa vaippoja, avustaa ruokailussa, ja vielä kuntouttaa kotona omaistaan.

Toisesta huolehtiminen vaikeuksien tullessa osoittaa syvää rakkautta puolisoa kohtaan, luulisin rakkauden olevan niin täydellistä, ettei se vaadi avunsaajalta aviollisia velvotteita tai muita vastapalveluita.

Moni omaishoitaja tekee työtä rakkaudesta, monella siihen liittyy velvollisuuden tunne, joka ei salli hylätä rakasta ihmistä silloin kun hän sinua eniten tarvitsee.

Sellainen toiminta ei odota vastapalvelusta, ei odota esim. puolison vastaavan omiin haluihisi ja tarpeisiisi.

Ihailen äitiäni joka hoiti vanhempansa viimeiseen hengenvetoon asti, pesi ja puki, oli muistina muistamattomalle, silminä huonosti näkevälle ja jalkoina hänelle joka vain istui vuoteellaansa.

Hänen kaltaisiaan on paljon, ja minusta sellainen toiminta ja "uhrautuminen, oman itsensä unohtaen" omaa aviopuolisoa hoitaen ja auttaen, on ihan eri asia kuin seksistä puhuminen.
        Ne todella eivät taistele samalla arvoasteikolla, eivät ole varrattavissa tasavertaiseen suhteeseen jossa molemmilla on halut ja kyvyt.

Olkaamme onnellisia jos vielä iäkkäänäkin voimme nauttia seksistä, vaikka se muuttuu kypsemmäksi ja intohimottomaksi kuin nuoruudessa, mutta onneksi se on siellä olemassa ja hehkuu iästä huolimatta. Nauttikaa joilla on siihen mahdollisuus ja halut!

Lasten velvollisuus vaihtaa meille vaikkapa vaippoja, eihän se kuulu seksiin, eikä vanhuuteenkaan välttämättä.

• Joku mies
        K irjar. kirjoitti:

Moni omaishoitaja tekee työtä rakkaudesta, monella siihen liittyy velvollisuuden tunne, joka ei salli hylätä rakasta ihmistä silloin kun hän sinua eniten tarvitsee.

Sellainen toiminta ei odota vastapalvelusta, ei odota esim. puolison vastaavan omiin haluihisi ja tarpeisiisi.

Ihailen äitiäni joka hoiti vanhempansa viimeiseen hengenvetoon asti, pesi ja puki, oli muistina muistamattomalle, silminä huonosti näkevälle ja jalkoina hänelle joka vain istui vuoteellaansa.

Hänen kaltaisiaan on paljon, ja minusta sellainen toiminta ja "uhrautuminen, oman itsensä unohtaen" omaa aviopuolisoa hoitaen ja auttaen, on ihan eri asia kuin seksistä puhuminen.
        Ne todella eivät taistele samalla arvoasteikolla, eivät ole varrattavissa tasavertaiseen suhteeseen jossa molemmilla on halut ja kyvyt.

Olkaamme onnellisia jos vielä iäkkäänäkin voimme nauttia seksistä, vaikka se muuttuu kypsemmäksi ja intohimottomaksi kuin nuoruudessa, mutta onneksi se on siellä olemassa ja hehkuu iästä huolimatta. Nauttikaa joilla on siihen mahdollisuus ja halut!

Lasten velvollisuus vaihtaa meille vaikkapa vaippoja, eihän se kuulu seksiin, eikä vanhuuteenkaan välttämättä.

laittoi viestin, ettei se riitä miehelle, että kumppanilla vielä sokeri sulaa suussa.

Riittääkö naiselle, että uudella kumppanilla vielä sokeri sulaa suussa?

Naisethan hoitavat itsensä hyvin, välttävät myrkkyjä, viinaa ja tupakkaa, lääkkeitä, liikkuvat paljon,
        syövät vain terveellisiä ruokia.

• K irjar. kirjoitti:

Tuttua tuo omaishoitajan asia. Itse hoidin vaimoani viisi vuotta ja se oli koko aika selibaatissa oloa. Kun esim. voitelin hänen kehoaan estääkseni makuuhaavojen tuloa joka puolelta ja sivelin hellästi, pakostakin siinä tuli mieleen kaikenlasista, mutta kun ei niin ei. Sairaudesta johtuen se ei ollut enää mahdollista.

Vaimonikin sanoi, että älä kiusaa itseäsi, onhan noita ilmoituksia joka päivä lehdessä (silloin vielä oli 4-5 vuotta sitten). ei minulle tullut mieleenkään ottaa yhteyttä. Minun mielestäni sexsiin tarvitaan rakkautta ja sen tulee lähteä sydämestä.

Nyt olisi vapaa tekemään mitä tahansa, mutta siinäpä se.

• reetta2
        ylikypsa kirjoitti:

Tuttua tuo omaishoitajan asia. Itse hoidin vaimoani viisi vuotta ja se oli koko aika selibaatissa oloa. Kun esim. voitelin hänen kehoaan estääkseni makuuhaavojen tuloa joka puolelta ja sivelin hellästi, pakostakin siinä tuli mieleen kaikenlasista, mutta kun ei niin ei. Sairaudesta johtuen se ei ollut enää mahdollista.

Vaimonikin sanoi, että älä kiusaa itseäsi, onhan noita ilmoituksia joka päivä lehdessä (silloin vielä oli 4-5 vuotta sitten). ei minulle tullut mieleenkään ottaa yhteyttä. Minun mielestäni sexsiin tarvitaan rakkautta ja sen tulee lähteä sydämestä.

Nyt olisi vapaa tekemään mitä tahansa, mutta siinäpä se.

Henkilöt, jotka haluavat hoitaa ja huoltaa läheisensä itse, omaavat suuria henkisiä pääomia. Omaishoitajat tarvitsisivat enempi arvonantoa yhteiskunnalta tukitoimien muodossa.

Arvostan suuresti omaishoitajia jotka jaksavat ja ovat jaksaneet pyyteettömästi rakkaudella hoitaa läheistään.

• K irjar.
        Joku mies kirjoitti:

laittoi viestin, ettei se riitä miehelle, että kumppanilla vielä sokeri sulaa suussa.

Riittääkö naiselle, että uudella kumppanilla vielä sokeri sulaa suussa?

Naisethan hoitavat itsensä hyvin, välttävät myrkkyjä, viinaa ja tupakkaa, lääkkeitä, liikkuvat paljon,
        syövät vain terveellisiä ruokia.

Sanoisiko tuohon, että kukin valitsee itsellensä, valitsee vertaisensa, tai valitsee kumppanin toivoen jotain uutta elämäänsä.

Kaikille ei seksi ole elämän tärkein asia.
        Silloin ei sille niin suurta painoa aseta, mutta en voi kuvitella että tässä iässä olisi niin toivoton kumppanin etsintä meneillään, että pitäisi ottaa mitä saa, jos ei saa sitä mitä haluaa.

Nuoria miehiä on aina tarjolla, mutta kykenevätkö he tarjoamaan sitä mitä minä ehkä haluan, sillä, minulle ainakaan ei riitä pelkkä seksi.
        Mieluummin ilman sitä, kun sitä, ilman, että henkisesti olisimme edes lähellä toisiamme.

Valitsisin vertaiseni, mutta kaikkia paheita en kumppaniltakaan kieltäisi, nehän ovat hänen elämänsä suola.
        Minun "suolani" on ehkä tuo terveellinen elämäntapa.

• kuin se, että vielä vanhoilla päivillään kohtaa rakkauden!
      Ehkä fyysinen rakkaus ei enää ole mahdollista, mutta henkinen läheisyys, yhdessäolo, toistensa ymmärtäminen ja tukeminen ovat hieno asia.

Kuinka tuollaisen suhteen rakentaa käytännössä, on varmasti yksilöllistä.
      Moni haluaa ehkä pitää arkipäivänsä omana asianaan ja tavata ystäväänsä silloin tällöin.
      Yhdessäolo saa "kultareunukset".

Monella on lapsia, jotka ovat huolissaan vanhustensa höperehtimisestä ja pelkäävät ehkä perinnön pienentymistä!
      Voi ajatella sisimmässään, haluaako tuntea itsensä yksinäiseksi vaikka ei tarvitsisikaan ja pitää lapset rauhallisena.

Ketjusta on poistettu 42 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas nuoren kuolema

Vasunmäentiellä paha onnettomuus. Nuori nainen menehtyi. Niiin sydäntä riipaisevaa 😭
      Lapua
      133
      4705
    2. Elikkäs persuissa ovat pahimmat häiriköijät

Koska sieltä tuli kaikkein kovin ulahdus. Persujen peesissä seuraa kokoomus js hajuraon päässä röhkii kepulaiset. Olipa
      Maailman menoa
      70
      3310
    3. "Skandaali muhii SDP:ssä" - "pelon ilmapiiri vallitsee"

Puolueen johto on vähintään vastuussa ilmapiiristä, jossa häirinnän uhrit eivät ole saaneet ääntään kuuluviin. Vyyhdin
      Maailman menoa
      105
      3185
    4. Tehomaksu rankaisisi normaalista sähkönkäytöstä

Energiaviraston valmistelema tehomaksumalli herättää aiheellista huolta erityisesti tavallisten kotitalouksien näkökulma
      Maailman menoa
      39
      2631
    5. Ahdistelu ongelmaa vain vasemmistossa - ei oikeiston edustajissa

Mutta demarit ovat tunnetusti sivistymättömiä, ja vähemmän fiksuja.
      Maailman menoa
      28
      2312
    6. Kuinka paljon teillä

on ikäeroa?
      Ikävä
      113
      1608
    7. Sinusta kulta paljastuikin yllättävä

taito. Vaikuttavaa. ❤️
      Ikävä
      49
      1136
    8. Trump asettaa Grönlannin kaappausta vastustaville Euroopan maille 10% tuontitullin

Suomi mukana näissä maissa. Myöhemmin Trump aikoo nostaa tuontitullit 25%:iin kesäkuun alusta, jos Grönlannin kaappausta
      Maailman menoa
      339
      1127
    9. 49
      872
    10. Mitä luulet mies

Olisko tämä mun mustasukkaisuus iso ongelma meidän suhteessa? Tiedän, että se ei ole hyvä asia, mutta tykkään susta niin
      Ikävä
      55
      691
    Aihe