Vapaa kuvaus

Olen hyvää parisuhdetta arvostava uusiosinkku, jonkin verran elämää ja maailmaa nähnyt 60+ nainen. Joskus tunnen itseni vanhaksi, väsyneeksi ja/tai vihaiseksi. Useimmiten olen kuitenkin hyväntuulinen, optimistinen, positiivisesti elämään ja ihmisiin suhtautuva, pilke silmäkulmassa provosoiviakin ajatuksia ilmaan heittävä, innokas keskustelija.

En kuitenkaan koskaan tarkoituksella ilkeä tai pahantahtoinen, enkä katsele toisia alaspäin - paitsi useinkin fyysisesti pituuteni vuoksi.

PS: "En halua kertoa" -vastaus on mielestäni tylsä, mutta en osannut valita tarjotuista vaihtoehdoista.

Musiikkimakuni: vaihtelee tilanteen ja mielialan mukaan.

Jos voittaisin miljoonan: ajattelisin, että markkoina olisin hallinnut summan paremmin.

Vapaa-aikanani: liikun ulkona, uin, melon, luen, tapaan ystäviä, matkustelen, nautin hyvästä ruuasta, kokkaan, lojun (rankan työpäivän jälkeen) sohvalla ja katson televisiota, ajattelen, valokuvaan, opiskelen, kirjoitan ym.ym.

Elokuvat: katselen mielelläni monenlaisia elokuvia, useimmin eurooppalaisia. Esim. Almodovar on yksi lempiohjaajistani. Katson myös piirrettyjä.

Pukeudun: tilanteen mukaan. Niin että itse viihdyn ja erotun ympäristöstä riittävästi, ettei minua vahingossa ammuttaisi hirvenä metsässä tai luultaisi sohvatyynyksi sisätiloissa.

Postia voit halutessasi lähettää minulle osoitteeseen:

[email protected]

Facebook-kutsuihin en valitettavasti voi vastata, koska O-O:lla ei ole omaa fb-sivua.

Kotimaa: ---

Koulutus: ---

Ammatti: Muu

Siviilisääty: ---

Lapset: ---

Messenger: [email protected]

Aloituksia

225

Kommenttia

5833

1. taitaa olla ainoa, jolla asiaan voi vaikuttaa.
    Ihminenhän ei itse useinkaan tunnista tuttuja hajujaan.

Ensimmäisessä tapauksessa on varmastikin kyse likaisista vaatteista ja puutteellisesta peseytymisestä. Ei siinä lisähajusteet auta, päinvastoin. Olisiko teillä joku ymmärtävä aikuinen kollega, joka osaisi ystävällisesti ottaa asian kahdenkeskisessä keskustelussa esille. Tuskin kukaan haluaa olla haisulihäirikkö, jos asia selviää hänelle.

Onko yrityksessänne luottamushenkilö, joka voisi ystävällisesti kertoa naispäällikölle kärsimyksistänne? Allergisten kärsimyksiin vetoaminen ei varmaan edes tuntuisi pahalta, koska siihen ei liity arvostelua.

Itse jouduin joskus nuorilla päivillä kohtaamaan samanlaisen ongelman, kun työnantajayrityksen toimitusjohtaja pyysi minua keskustelemaan nuoren haisulinaisen kanssa. Kaikenlaisia vihjeitä oli sitä ennen yritetty antaa. Mm. naistenhuoneeseen hankittiin deodorantteja ja kosteuspyyhkeitä. Muu kuin suora puhe ei siinä tilanteessa auttanut. Eikä sekään heti, piti suorastaan hieman patistella ennenkuin asia meni perille ja tuli korjatuksi. Luultavasti suunnilleen samanikäisen kollegan kanssa keskustelu oli helpompaa kuin jos nuori nainen olisi joutunut keskustelemaan asiasta silmätysten esimiehensä kanssa.

Lempiaforismini, kieltäydyn uskomasta, ettei asiaan voisi vaikuttaa, pätee varmaan tässäkin asiassa.

Kerrothan sitten meillekin, mitä päätätte tehdä ja mitä siitä sitten seurasi.
  2. enemmän, jos tietäisin joutuvani ikuisesti elämään.

En ole sen syvemmin pysähtynyt pohtimaan elämäni mahdollista pituutta. Toivon vaan, että saisin elää sen loppuun asti ja että varsinainen kuolemanodotusvaihe jäisi mahdollisimman lyhyeksi. Sekin vaihe olisi omaisten kannalta tietysti ihan suotava.

Jokin aika sitten teholla herättyäni luulin lääkäreiden söhlineen ja uskoin olevani tekemässä kuolemaa. Se oli ihan mielenkiintoinen kokemus. Jälkikäteen olin varsin hämmästynyt, etten ollut mistään huolestunut, totesin vain ihmetellen, että tässäkö se nyt sitten olikin.

Nyttemmin olen huomannut, että jos aikaa riittää, joudun luultavasti päättämään millaiset ajatukset kuolemasta ja sen jälkeisestä aion omaksua. Päättyykö kaikki, uskoisinko sielun vaellukseen, kohtaanko edesmenneitä läheisiäni, kaikki ovat varsin mielenkiintoisia mahdollisuuksia. Huvittelin äskettäin itsekseni pohtimalla, keitä kohtaisin ja mitä siitä seuraisi: Mitä sanoisivat vanhempani, entä aviomieheni tai isoisäni, joka oli todella kiinnostava persoona ja mitä haluaisin heiltä kysyä. Lisäksi mietiskelin, keitä omasta historiastani haluaisin vielä kohdata. Tämän suuntaisilla ajatuksilla aion luultavasti vielä pitkään herkutella, ennenkuin annan järjen voittaa. - Ellen sitten satu hurahtamaan... ;) tai ellei se sitten yhtäkkiä ala pelottaa, jos aikataulu selviää ja osoittautuu kovin kiireiseksi ja lyhyeksi.

Olen aina ollut sitä mieltä, ettei määrä ole tärkeätä vaan laatu. Se pätee tässäkin asiassa.
  3. Pyydetään palolaitosta tai poliisia avuksi, mutta pysytään itse turvallisen kaukana.

Äskettäin näin ulkoilualueen laidalla oravanpojan makaavan keskellä autotietä lähellä paikoitusaluetta, johon tie päättyi. Pyysin ystävääni pysäyttämään auton ja menin katsomaan.
    Mietimme siinä yhdessä, että mitä pitäisi tehdä, kun se näytti vahingoittuneelta. Pitäisikö tappaa vai viedä eläinlääkäriin?

Seisoimme oravanpojan kanssa keskellä ajotietä, eikä yksikään auto tai ohikulkija ei pysähtynyt. Miespuolinen paljon luonnossa liikkuva ystävänikin pysytteli sivustalla; pyydettäessä antoi minulle autostaan rukkaset ja arveli ettei eläinlääkäriä olisi saatavissa tähän hätään.

Minä jo katselin sopivaa kiveä, jolla olisin tarvittaessa (ehkä) voinut pelastaa sen suuremmilta kärsimyksiltä. Otin sen rukkasen päälle ja tutkin varovasti. Näytti siltä, etteivät sen jalat ainakaan olleet poikki, kuten olin ensin arvellut. Se vaikutti vain jotenkin hieman pökertyneeltä. Arvelimme, että se olisi ehkä pudonnut jostain tms. Vein sen suuren kuusen juurelle, pensaan suojaan sammalikkoon ja jätin siihen lepäilemään. Ajattelin, että luonto saa sitten hoitaa asian ja toivoin, että se selviäisi.

Olisin mielelläni kysynyt ohikulkijoilta viisaampia ohjeita tai edes mielipiteitä siitä, mitä pitäisi tehdä. Kukaan ei kuitenkaan halunnut sekaantua asiaan. Jokainen kai tajusi, ettei palokunta tai poliisi olisi auttaneet.
    Parempi siis pysyä etäällä.
  4. minäkin katselin joskus parikymmentä vuotta sitten etelässä lasten riemua pitkässä kierreliukumäessä ja arvelin aikuisen suuremman massan ja vauhdin vuoksi voivan vaikka kierähtää reunan yli.

Onneksi jo ensimmäisenä päivänä näin erään iloisen, tosi tuhdin, 50+ -tädin laskevan liukumäestä. Sen jälkeen ei enää minuakaan mikään pidätellyt, vaan aina uimassa käydessäni kävin myös liukumassa.

Myös 3-kymppinen nuorisoni osaa edelleen leikkiä ja mm. viettää lapsettomien kavereittensa kanssa vesipuistopäiviä ja testaa kaikkia mahdollisia leikkipaikkoja.

Elämä on paljon mukavampaa, kun lapsenmieli säilyy meissä hengissä, vai mitä?