Vapaa kuvaus

Olen hyvää parisuhdetta arvostava uusiosinkku, jonkin verran elämää ja maailmaa nähnyt 60+ nainen. Joskus tunnen itseni vanhaksi, väsyneeksi ja/tai vihaiseksi. Useimmiten olen kuitenkin hyväntuulinen, optimistinen, positiivisesti elämään ja ihmisiin suhtautuva, pilke silmäkulmassa provosoiviakin ajatuksia ilmaan heittävä, innokas keskustelija.

En kuitenkaan koskaan tarkoituksella ilkeä tai pahantahtoinen, enkä katsele toisia alaspäin - paitsi useinkin fyysisesti pituuteni vuoksi.

PS: "En halua kertoa" -vastaus on mielestäni tylsä, mutta en osannut valita tarjotuista vaihtoehdoista.

Musiikkimakuni: vaihtelee tilanteen ja mielialan mukaan.

Jos voittaisin miljoonan: ajattelisin, että markkoina olisin hallinnut summan paremmin.

Vapaa-aikanani: liikun ulkona, uin, melon, luen, tapaan ystäviä, matkustelen, nautin hyvästä ruuasta, kokkaan, lojun (rankan työpäivän jälkeen) sohvalla ja katson televisiota, ajattelen, valokuvaan, opiskelen, kirjoitan ym.ym.

Elokuvat: katselen mielelläni monenlaisia elokuvia, useimmin eurooppalaisia. Esim. Almodovar on yksi lempiohjaajistani. Katson myös piirrettyjä.

Pukeudun: tilanteen mukaan. Niin että itse viihdyn ja erotun ympäristöstä riittävästi, ettei minua vahingossa ammuttaisi hirvenä metsässä tai luultaisi sohvatyynyksi sisätiloissa.

Postia voit halutessasi lähettää minulle osoitteeseen:

[email protected]

Facebook-kutsuihin en valitettavasti voi vastata, koska O-O:lla ei ole omaa fb-sivua.

Kotimaa: ---

Koulutus: ---

Ammatti: Muu

Siviilisääty: ---

Lapset: ---

Messenger: [email protected]

Aloituksia

225

Kommenttia

5833

1. Iloitsen siitä, ettei suomalaisista enää voi sanoa, "etteivät he puhu eikä pussaa", ja olemme oppineet jo halaamaankin. Toisten ihmisten intiimi elämä ei ole koskaan kiinnostanut minua. Julkiset suukot tai hellyydenosoitukset eivät häiritse, mutta intohimoisemmat hetkensä saisi minun puolestani jokainen - sukupuolisesta suuntautumisestaan riippumatta - mieluummin säästää kahdenkeskisiin hetkiin.

1980-luvulla ilahduin, kun näin Italiassa miten nuoret miehet kulkivat usein yhdessä käsi kaverin harteilla, eikä mieleen tullut ryhtyä arvailemaan heidän seksuaalista suuntautumistaan. Nykyisin tapa näyttää jo yleistyneen muuallakin, myös Suomessa. Iloitsen siitä, ettei ainakaan pääkaupungin seudulla nuorten tai aikuistenkaan tarvitse pelätä toisten ihmisten reaktioita, jos kulkevat käsi kädessä tai halaavat samaa sukupuolta olevia läheisiään. Tiedän omakohtaisestakin kokemuksesta, että myös monet heterot harrastavat sellaista. Onneksi!

Ihmettelen, miten jotkut väittävät tunnistavansa homoseksuaalit aina ulkonäön perusteella. Tunnen muutamia, joiden ulkoisissa olemuksissa ei ole mitään erityisiä tunnusmerkkejä, vaikka halutessaan jokainen kai uskaltaa jo nykyisin muovata ulkoista olemustaan haluamallaan tavalla. Suuri osa julkihomoista näyttää minusta ihan tavallisilta ihmisiltä, samoin kuin viime presidenttivaalien ehdokaskin - komea mies. Muistan kiinnittäneeni vain yhden kerran huomiota helsinkiläisessä ravintolassa miestarjoilijaan, jonka vahvasti naismainen elekieli viesti homoseksuaalisuudesta.

Olen ehtinyt saada vastaukset kaikkiin homoseksuaalisuuteen liittyviin kysymyksiini jo lapsuusvuosina, eikä asia todellakaan jaksa enää kiinnostaa.
  2. Näytänkö ikäiseltäni? - Ei aavistustakaan, koska en tiedä miltä ikäiseni keskimäärin näyttävät.

Silmäpusseihin kiinnitin ensimmäisen kerran huomiota, kun kävin kiireessä, lähes meikkaamattomana otattamassa passikuvan. Passikuva on nähtävästi peiliä rehellisempi. Ehdotan siis, että aloittaja käy otattamassa passikuvan, niin huomaa peilin ystävällisemmäksi.;)

Mielenkiintoista kuulla, että estrogeenilääkitys lisää turvotusta. Siitä voi päätellä, että rypyt siliävät sen avulla ainakin vähän. Ainoastaan ulkonäkösyistä en suostuisi käyttämään mitään sisäistä lääkitystä, vaikka lääkäri suostuisi sellaista määräämään.

En iloitse iän tuomista merkeistä, mutta kannan ne ilman häpeän tunteita. En ole nuorempanakaan ihaillut omaa kauneuttani, enkä ole oikein uskonut muidenkaan kehuihin. Omanarvontunteeni on perustunut ihan muihin asioihin. Iloitsen siitä, ettei ole ollut mitään erityistä syytä hävetä omaa ulkonäköäni, enkä aio tehdä sitä jatkossakaan. - Jos peilikuva alkaisi joskus näyttää pelottavalta, luulen ystävällisen hymyn ja pienen pilkkeen silmäkulmassa parantavan vaikutelmaa.

Useimpien vanhemmat taisivat meidän ikäluokkamme lapsuusvuosina kiinnittää enemmän huomiota kehitystarpeisiin kuin kehuja ansaitseviin ominaisuuksiin ja suorituksiin. Ehdotan, että opetellaan viimeistään tässä iässä kääntämään asiat toisin päin - myös omassa elämässämme. Ei vaadi liikoja itseltämmekään, niin voidaan olla ihan tyytyväisiä.;)
  3. Ihmettelen, mitä kumman jumaluutta aloittaja liittää lapsen nimen julkistamiseen kirjoittaessaan: "Tosin monen ihmisen ylikorostunut itsetunto tuntuu antavan hänelle oikeuden lähennellä jumaluutta".

Traditiot muuttuvat vuosien myötä ja ihmiset ja yhteisöt muovaavat niitä jatkuvasti. Ihmisiä palvelevat yhteisöt sopeutuvat muutoksiin, jotka eivät ole ristiriidassa yhteisön arvojen kanssa ja tekevät parhaansa voidakseen palvella ihmisiä. Vuosien myötä syntyy uusia traditioita ja välillä palataan vanhoihin.

Nimiäiset kuulostaa mielestäni vähemmän kauniilta kuin kastejuhla. Koska sanat ovat minulle tärkeitä, yrittäisin ainakin keksiä lapsen ensimmäiselle juhlalle jonkin kauniimman nimen, ellen haluaisi häntä kastettavan ja liitettävän ev.lut.seurakunnan jäseneksi.

Koska kysymys valinnoista ei ole enää ajankohtainen, en tiedä miten toimisin pienen ihmisen nimenantoon liittyvissä asioissa nyt, enkä luultavasti voisi päättää asiasta yksin.

Omista juhlistani olen tehnyt päätökset yhdessä läheisteni kanssa. Kastejuhlan järjestelyistä sovimme saman papin kanssa, joka oli suorastaan riemastunut vihkitoimitukseen liittyvistä asioista keskustelessamme. Asiaan ei todellakaan liittynyt mitään "itseänsä jumalaiseksi"-kokemista, vaikka halusimme osallistua vihkitoimitukseemme aktiivisemmin kuin vain sanomalla "tahdon". En tuntenut itseäni jumalaiseksi silloinkaan, kun pidin puheen yhden rakkaan "pakanan" tuhkaa sirotellessani ja muistojuhlaa suunnitellessani.

Siihen, että ihmiset haluavat muovata itselleen tärkeitä traditioita, ei mielestäni liity mitään negatiivista. Päinvastoin. Se osoittaa, että ihmiset ajattelevat ja pitävät tapahtumia arvossa. - Tietysti osa seuraa aina trendejä, osa haluaa näyttää "naapureille", itse arvostan traditioita ja haluan joskus muovata niistä itselleni tai läheisilleni sopivia versioita.
  4. Ihmetyttää, harmittaa, suututtaa, ärsyttää ja välillä melkein raivostuttaa, kun luen tai kuulen vanhojen ihmisten kuvailevan itseään, että ovat hyvinsäilyneitä, nuorekkaita, ikäänsä nuoremman näköisiä yms.

Ihmiset kiinnittyvät eri tavoin monenlaisiin ryhmiin elämänsä varrella, ja monet edut ja velvoitteet liittyvät ikään. On vaikea ymmärtää, miten ihmisarvon määritelmä muuttuisi iän mukana. Mielestäni ihminen on aina ihminen.

Miksi niin monet ihmiset kokevat vanhenemisen häpeälliseksi nyky-Suomessa?
    Miksi ikääntymisen merkkejä pitää yrittää piilottaa tai hävittää jopa kirurgisin toimenpitein?
    Minkä halvatun takia vanha ihminen menettää osan ihmisarvostaan joissain ympäristöissä?

Toisaalta, miten nuoremmat ihmiset voisivat oppia (jälleen) arvostamaan vanhoja ihmisiä, jos nämä itse häpeävät vanhenemistaan?

Onneksi ilmiö ei ainakaan toistaiseksi ole ehtinyt levitä Euroopassakaan kaikkialle.

nnnnnnnnnnnnn

Aikoinaan, omasta mielestäni vielä nuorena aikuisen, muistan hämmästyneeni silloista keski-iän määritelmää, jonka ylittäminen tapahtui muistaakseni joskus 30 ikävuoden jälkeen. Eli me olimme yli keski-ikäisiä jo alle 40-vuotiaina. Ehkä me voisimme ihan vapaaehtoisesti todeta olevamme vanhoja viimeistään silloin, kun siirrymme eläkkeelle.

Tarkistin tilastokeskuksen sivulta tietoa keski-iästä. Tässä linkki, jos kiinnostaa:
    http://www.stat.fi/tup/tietoaika/tilaajat/ta_11_04_nieminen.html

nnnnnnnnnnnnn

Mitä keskustelupalstoihin tulee, ikäryhmät tarjoavat tilaisuuden "keskustella" asioista tiettyjen ikäluokkien edustajien kanssa. Arvostan sitä, enkä kaipaa sen enempää jaottelua. Keskustelupalstoilla me kaikki voimme olla niin tasa-arvoisia kuin haluamme, ja kertoa itsestämme sellaisia totuuksia tai valheita kuin haluamme. - Toivon, että kohtaisimme toisiamme ihmisinä niin täällä kuin elävässä elämässäkin.
  5. Mielestäni on oikeastaan käsittämätöntä, miten asiakkaat syyttelevät kassajonojen ruuhkista toisiaan. Miksei kukaan syytä kauppiaita ja vaadi heitä ratkaisemaan ongelmaa.

Jossain päin (en muista kaupunkeja ihan varmasti) Eurooppaa on tavallista, että varsinkin ruuhka-aikoina palkattu apupoika on ehtinyt pakata ostokset kassiin ennenkuin kassa on ehtinyt vastaanottaa maksun asiakkaalta. (Kortilla maksettaessa kassa on yleensä aina hitaampi kuin asiakas.;)) Luulen, että erityisesti lomien aikaan olisi helppo saada nuoria keikkatöihin pienelläkin palkalla.

Myös joissain suomalaisissa kaupoissa olen nähnyt kassan siirtävän ostokset suoraan kassiin, kun viivakoodit on luettu.

OmegaN'n kysymykseen vastaan, etten yleensä itse hermostu kassajonossa, (vaikka jonottaminen sinänsä usein harmittaakin), enkä ainakaan vielä toistaiseksi stressaannu omasta hitaudestani, koska tiedän suoriutuvani pakkaamisesta siinä missä muutkin. Joskus voin laittaa osan tavaroista kärryyn ja pakata isompaan kassiin vasta autolla. Yleensä nappaan osan pikkuostoksista ja laitan ne laukkuun jo kassalla. Jos/kun tulee aika, etten suoriudu vauhdilla ja vaivatta pakkaamisesta, tulen luultavasti pyytämään lähellä olevilta apua siihen tai pyydän kohteliaasti anteeksi esteenä olemistani. Luulen, että 99% ihmisistä antaa mielellään tilaa, kun ilmaisen huomaavani myös heidät. Se sivistymätön, huonokäytöksinen yksi prosentti saa minun puolestani ajatella ihan mitä haluaa. Oma on menetyksensä, elleivät halua oppia käyttäytymään ja ottamaan myös muita ihmisiä huomioon.

Peräänkuulutan ystävällisyyttä, toisten huomioon ottamista ja kohteliaisuutta kaikkialla missä ihmiset kohtaavat. Voimme itse muuttaa mahdottomaltakin tuntuvia tilanteita muuttamalla omaa asennetta ja käyttäytymistä. Jos ärtyilemme, heittelemme vihaisia mulkaisuja ja manailemme, ei ole ihme jos erityisesti mummot stressaantuvat entisestään ja sählävät entistä pahemmin tavaroittensa kanssa. Jos seuraava asiakas tarjoutuisi auttamaan vakaakykyistä tai hidasta, ja pyytäisi ystävällisesti hymyillen ihmistä jatkamaan pakkaamistaan ihan kaikessa rauhassa, tämä suoriutuisi todennäköisesti tehtävistään nopeammin ja molemmat voisivat jatkaa matkaansa vähemmän stressaantuneena ellei suorastaan hyväntuulisina. Joskus ystävällisyys, kohteliaisuus tai lämminhenkinen huumori havahduttaa koko paikalla olevan ryhmän näkemään tilanteen uudessa, positiivisemmassa valossa.
    Mihin meillä oikeastaan on aina niin kiire, ja miksi muut ihmiset herättävät meissä vain negatiivisia ajatuksia ja tunteita?

Milloin markkinatalouden itsekäs aikakausi muuttuu yhteisöllisyyden aikakaudeksi? Ehdimmekö me nähdä sen ajan?
  6. Höpö-puhetta. Optikon kallista aikaa - istuskella liikkeessään asiakkaita odotellen?

Kaikista ei ole palveluammattiin. Siihen vaaditaan älyä, luovaa ajattelukykyä ja aitoa halua palvella ihmisiä. Kaiken muun voi oppia ja opettaa helposti.

Hyvässä optikkoliikkeessä yksi hyvä ammattilainen pystyy palvelemaan useita asiakkaita samanaikaisesti. Hän osoittaa käytännössä palvelualttiutta, havainnoi ympäristöä kaiken aikaa, antaa välillä asiakkaiden katsella rauhassa itsekseen erilaisia sankoja ja sovitella niitä seuralaisensa kanssa, ja palvelee sellaista asiakasta, jonka huomaa palvelua tarvitsevan.

Joskus lopullinen ostopäätös vaatii useampia käyntejä, ja hyvää palvelua saanut asiakas palaa mielellään tuttuun paikkaan.

Tilannearviokyky ja oikeat toimintamallit kehittyvät harjoituksen myötä sellaisille ihmisille, jotka ihan oikeasti haluavat asiakkaan parasta ja haluavat palvella ihmisiä. Muut ammattilaiset saavat käyttää kalliin aikansa ihan itsensä kanssa asiakkaita odotellen ja kiroilla katkerana miinusmerkkistä tulostaan.

Hyvästä laadusta ja hyvästä asiakaspalvelusta maksaa mielellään hyvän hinnan. Onneksi sellaista on tarjolla.

Oma optikkoni tienasi taatusti viime käynnilläni hyvän tuntipalkan, vaikka taisin viipyä liikkeessä kaiken kaikkiaan lähes pari tuntia. Ostin kahdet silmälasit ja yhdet aurinkolasit kaikilla herkuilla varustetuilla moniteholinsseillä. Kun myy laatua ja osaamista, ei tarvitse toimia halpakauppiaana.

Itse olen saattanut poiketa kerran tyhjään silmälasikauppaan, mutta kun olen pettynyt kerran, olen kulkenut jatkossa ohi. Kauppamatkalla olen pannut merkille, että useissa optikkoliikkeissä näkee äärimmäisen harvoin asiakkaita. Nykyisin käytän vain yhden liikkeeen palveluita, ja olen ilokseni huomannut että siellä on aina ainakin muutama asiakas. Liikkeessä on myös sellaisia sankamalleja, jotka eivät kuulu ihan kaikkien kauppojen valikoimiin. Olen isuositellut liikettä tutuille ja tiedän, että hyvää palvelua kannattaa joskus odottaakin.

Powermyyjän kannattaisi ehkä miettiä, auttaisiko asennemuutos tai hyvän apulaisen palkkaaminen yrityksen tulosta. Menestyvä kauppias haluaa auttaa asiakasta määrittelemään omat tarpeensa ja löytämään haluamansa, hän ei kutsuisi itseään super- tai powermyyjäksi.
  7. Olen joutunut seuraamaan valitettavan läheltä, miten kaksi tuttua miestä on joutunut maksamaan hirveän hinnan siitä, ettei koskaan päässyt eroon alkoholista kerran sen valtaan jouduttuaan. Molemmat ovat jo kuolleet alle 60-vuotiaina.

Jos suhde kehittyy alkoholismiksi, luulen, ettei kukaan pysty silloin auttamaan, ellei ihmisen omaa tahtoa löydy, ja ettei kohtuullinen alkoholin käyttäminen onnistu kaikkien ihmisten kohdalla. Osalla taipumus tulla riippuvaiseksi alkoholista saattaa johtua geeniperimästä.

Yksi tuttu naisihminen, jolla oli tapana käyttää välillä melko runsaastikin alkoholia, päätti, ettei eläkkeelle jäätyään ota koskaan pisaraakaan ennen klo 18:aa eikä aina silloinkaan. Mielestäni näyttää siltä, että hänellä olisi homma hallussa.

Alkoholi on ollut mukana omassa elämässäni koko aikuisiän. En kiellä, ettenkö tietäisi miltä humaltuminen tuntuu. Nyt en tosin muista, kuinka monta vuotta viimeisestä päihtymisen tunteesta on kulunut. Joskus sekin tuntui houkuttavalta vaihtelulta oman kumppanin kanssa rennosti kahden kesken iltaa viettäessämme. Ystäväjoukon kanssa en ole koskaan halunnut humaltua, koska en itsekään viihdy humalaisessa seurassa.

Joskus nuorempana, varsinkin liike-elämässä ainoana naisena miesten maailmassa liikkuessani, suomalaiset isännät kokeilivat useinkin onnistuisivatko juottamaan naisen humalaan. Onneksi eivät onnistuneet, vaikka joskus oli lähellä. Ulkomailla en kohdannut vastaava ilmiötä. Skottien varoitus "rusty nail"-drinkistä on jäänyt mieleeni: "Jos tällaisia juo monta, voi olla varma, että seuraavana aamuna tuntuu siltä kuin olisi ruosteinen naula päässä." Nykyisin tilaan joskus ravintolassa jälkiruoaksi yhden sellaisen, mutta vain yhden. Ruoan kanssa voin juoda viinilasillisen, harvoin useampia. Vesi on hyvä janojuoma.;)

Näin kerran nuorempana aikuisena yhden ystäväperheen rouvan yhden ainoan kerran humalaisena. Hän oli hieman meitä vanhempi, ja minusta hän näytti silloin suorastaan rumalta. Väsähtäneet, veltostuneet kasvot näyttivät paljon tavallista vanhemmilta ja katseensa tyhjältä. Normaalioloissa nainen oli todella viehättävä, eikä kukaan kiinnittänyt ikäeroon huomiota. - Ehkä muistelen häntä nyt tässäkin asiassa esimerkkinäni, enkä todellakaan haluaisi näyttäytyä missään saman näköisenä tai vielä rumempana. ;)

Luulen, että moni ikätovereistani on vähentänyt alkoholinkäyttöään. Ainakin omassa kaapissani kovien aineiden kulutus on vähentynyt vuosien mittaan. Välillä huomaan, että olisin voinut jättää "halvat" ulkomaantuliaiset ostamatta, koska entisetkin on juomatta.

Neuvoja en osaa antaa, mutta tekee mieli ehdottaa, että yrittäisit karkottaa sen viinapirun ja ottaa oman elämäsi haltuun. Sinä itse tiedät parhaiten, olisiko paras hylätä alkoholi kokonaan elämästäsi vai olisiko mahdollista lopettaa sen käyttö juuri sillä hetkellä, kun se alkaa maistua. Omalla kohdallani viime mainittu keino oli avain siihen, ettei tarvinnut hävetä ja katua kosteidenkaan "ylityöiltojen" jälkeen.
  8. Näpistelijöitä ja varkaita liikkuu kaikissa kaupoissa. Kuten Hunksz mainitsi, me asiakkaat maksamme hävikin hinnoissa.
    En ymmärrä miksei rehellinen asiakas voisi vapaaehtoisesti avata laukkuaan ja antaa tarkastaa sen sisällön. Olen aina valmis avaamaan laukkuni, mutta en suostuisi lähtemään mihinkään vartijoiden mukana vaan tarkastus pitäisi tehdä paikalla.

Joskus olen maksettuani huomannut, että laukun viereen ostoskärryjen lapsitelineeseen on jäänyt joku pikkuostos maksamatta ja olen palannut maksamaan sen. Onneksi se on aina (toistaiseksi ?!) onnistunut ennen hälytyslaitteita.
    Viimeksi palasin parkkipaikalta maksamaan isohkoon käsilaukkuuni "pujahtanutta" jäätelötuuttia. Huomasin sen vain siksi, että olin aikonut pitää tauon ja syödä sen ulkona.

Hieman hirvittää, että jään jonain päivänä tahtomattani kiinni näpistyksestä. Olen huomannut, että ellei ole tarkkana ostoskärryihin voi huomaamatta jäädä jotain maksamatta ja joskus maksettuakin. Hajamielisyys ei vähene ikävuosien lisääntyessä.

Äskettäin kävi sääliksi iäkästä rouvaa, jonka takana olijat huomauttivat kassalla laukun päällä lapsitelineessä olleesta iltapäivälehdestä, joka meinasi unohtua maksamatta. Rouva poistui kyyneleet silmissä ja supisi, ettei aikonut varastaa.

Kirjoituksia vihamiesten rehellisistä asiakkaista levittelemistä perättömistä huhuista ja niihin perustuvista syytöksistä en ymmärrä. Ketä tahansa voidaan epäillä, mutta syytöksiin vaaditaan aina todisteita.

Kohteliaisuuden ja hyvien käytöstapojen toivoisin lisääntyvän kaikkialla, aivan erityisesti näpistelystä epäiltyjen kanssa keskusteltaessa.