Suuren vahingon kärsineenä ja itse maksaneena en poistu kotoa ennen kuin ohjelma on lopussa ja saan laitettua vesihanan kiinni.
Syyllistytkö pesukoneen valvomattomaan käyttöön ?
33
387
Vastaukset
Muistelee että kahvinkeittimet ja pesukoneet niitä jotka aiheuttaa eniten tulipaloja kotitalouksissa.
Telkkarit vasta näitten jälkeen eikä kyllä sitäkään päälle jätä jos kämppä tyhjilleen jää.
Eräs tuttu sitä mieltä että pesukoneen sekä myös astianpesukoneen käyttö on tehoikkaimmillaan nimenomaan kauppa ja koiranulkoiluttamis-keikkojen aikana.
No, kukin taaplaa tyylillään.- Mietityttää.
Ostin uuden kahvinkeittimen MM:n. Sammuttaa virran heti kahvin valmistumisen jälkeen, mutta ostamani malli jätää lämpölevyn päälle. Ei siis sammu kokonaan.
- Talkkari evp
Asianpesukoneen letkussa on kova vesipaine. Hana kiinni heti käytön jälkeen jo pelkästään letkun käyttöiän takia.
Ei kai ?
Itselläkin MoccaMaster, tosin vuosia vanha ja siinä on 2 kytkintä.
Takimmainen on virtakytkin ja ON asennossa on virta päällä ja valo palaa,
etummainen kytkin on taas joko kuuma levy taikka miedompi lämpöinen levy.
Jos keitin tosiaan tekee tuon että jättää levyn päälle, niin silloin kai ainoa keino on ottaa töpseli veks käytön jälkeen ?- Mietityttää.
EKI
Ostin ihan äsken mustan mm:n siinä on vaan yksi kytkin.
H741B. Katso "hoppuhallin" sivuilta , se on erikseen siellä alkupäässä, kuvilla ja tiedoilla varustettuna. Mun entisessä oli kaksi kytkintä ja toisesta sammui valo
(lamppu palanut) ja laitoin sen kullanvärisen huilille ja hankin uuden. - Sama.
Mietityttää. kirjoitti:
EKI
Ostin ihan äsken mustan mm:n siinä on vaan yksi kytkin.
H741B. Katso "hoppuhallin" sivuilta , se on erikseen siellä alkupäässä, kuvilla ja tiedoilla varustettuna. Mun entisessä oli kaksi kytkintä ja toisesta sammui valo
(lamppu palanut) ja laitoin sen kullanvärisen huilille ja hankin uuden.P.s Eihän se mitään päälle jätä jos sen sammuttaa, mutta jos ei muista niin VAAN LÄMPÖLEVY JÄÄ PÄÄLLE. En tiedä onko se sitten vaarallista.
Lue teksi HH:n kuvastosta. Sama. kirjoitti:
P.s Eihän se mitään päälle jätä jos sen sammuttaa, mutta jos ei muista niin VAAN LÄMPÖLEVY JÄÄ PÄÄLLE. En tiedä onko se sitten vaarallista.
Lue teksi HH:n kuvastosta.Ihan simppelin näköinen peruskeitinhän tuo näyttää olevan, ja pelkän kuvan perusteella on "ihan pieni pakko" että myös levystä menee virta pois kun siitä virtakytkimestä napsauttaa.
Kokeiles vielä virran katkaisemisen jälkeen vaikkapa 10:nen minuutin jälkeen onko se levy kuumana. Jos on niin vikahan siinä on ja takuu hoitaa loput.
https://www.hobbyhall.fi/p/fi/Moccamaster-H741B-kahvinkeitin-musta/185013- Ekille vielä tämä
naapurin_eki kirjoitti:
Ihan simppelin näköinen peruskeitinhän tuo näyttää olevan, ja pelkän kuvan perusteella on "ihan pieni pakko" että myös levystä menee virta pois kun siitä virtakytkimestä napsauttaa.
Kokeiles vielä virran katkaisemisen jälkeen vaikkapa 10:nen minuutin jälkeen onko se levy kuumana. Jos on niin vikahan siinä on ja takuu hoitaa loput.
https://www.hobbyhall.fi/p/fi/Moccamaster-H741B-kahvinkeitin-musta/185013Tarkoitan, että "palaako kämppä" jos en MUISTA sammuttaa.
" Kun vesi on valunut keittovastus sammuu Automaattisesti. ja PÄÄLLE JÄÄ
VAIN LÄMPÖLEVYN VASTUS.
Eli onko tää tehty sittenkin niin kuin hieman turvallisemmaksi, kun entiset. Ekille vielä tämä kirjoitti:
Tarkoitan, että "palaako kämppä" jos en MUISTA sammuttaa.
VAIN LÄMPÖLEVYN VASTUS.
Eli onko tää tehty sittenkin niin kuin hieman turvallisemmaksi, kun entiset.Minä en tiedä oikeastaan muuta kuin sen, että kaikki kuivilleen jääneet koneet ovat paloturvallisuusriskejä, koska kuumenevat liikaa tyhjillään ollessa. Joten vastaan että kyllä, kämppäsi voi palaa.
Ekille vielä tämä kirjoitti:
Tarkoitan, että "palaako kämppä" jos en MUISTA sammuttaa.
VAIN LÄMPÖLEVYN VASTUS.
Eli onko tää tehty sittenkin niin kuin hieman turvallisemmaksi, kun entiset.Onhan se selvä paloturvallisuus riski jos sähkövastus jää päälle.
Taisin tuolla aikaisemmin mainitakin että muistaakseni eniten kotioloissa tulipaloja aiheuttavat Kahvinkeittimet ja Pesukoneet.
En koskaan jätä pesukonetta käymään ilman valvontaa, vesihana pitää myös muistaa sulkea. Ohjeissakin sanotaan, että se vahingoittaa herkkiä osia, jos kokoajan on paine päällä.
Kahvinkeittimen sammutan samalla kun kahvi on valmistunut.- Lorena*
Ketjun aloittajan aihe on todella ajankohtainen, lomaillaan, matkaillaan, pistäydytään ostoilla on hyvä varoitus sähköisten välineiden käytöstä.
Kesällä voi ukkonen salamoineen yllättää, aiheuttaa vahinkoja kodin koneille.
Kunlähtee pois kotoa varminta huolehtia ettei jää laitteisiin virta päälle. Huolellisuutta se vaatii mutta tulee moninkertaisena takaisin kun kotoa poissa ollessa on varma ettei mikään laite jää päälle sähköhellaa myöten.
Onnistuneen matkan ja kotoa poissaolon takaa oma huolellisuus. Kun olen pidempään pois irroitan sähköjohdot pois pistorasioista. En ole mikään neurootikko mutta oma turvallisuus myös budjetin, voi loppujuoksussa olla hyvinkin arvokasta.
Turvalukko ulko ovessa päälle jos on poissa kotoa pidempään.
Kiitos ketjun aloittajalle. Ei ole koskaan tullut mieleen että lähtisin kotoota pois ja jättäisin jonkun myllyn pyörimään siksi aikaa, en edes uunia tai kahvinkeitintä. Vahinkoja voi tosin jo tässä iässä tulla.
Missä se sun konees on oikein ollu jos vahinko on päässyt käymään. Meinaan et sama painehan siellä pesukoneen hanaliitännässä on ku esim suihkussa ja muissa hanoissa. Tarkoitan että täytyyhän viemärin poistaa enemmän vettä kun sinne lasketaan.
Näin on ainakin kerrostaloissa, mutta tiedä sitten noista omakotitaloista miten kukin on ne tehny.- vakuutuspersoona
Pyykinpesukone saattaa olla asennettuna myös lattiakaivottomaan tilaan, esimerkiksi keittiöön, aivan kuin astiapesukonekin yleensä on.
Lattiakaivollisessakaan tilassa ei kannattaisi olla mitään irtotavaraa lattialla, esimerkiksi matto tukkii helposti lattiakaivon ja silloin on suurenkin vesivahingon mahdollisuus.
Monet asunnot on kuitenkin sen kokoisia ettei mahdollista vuotosuhinaa kuule vaikka kotona olisikin, harva tuskin koneen vieressä vahtii ja odottaa pesuohjelman loppumista. vakuutuspersoona kirjoitti:
Pyykinpesukone saattaa olla asennettuna myös lattiakaivottomaan tilaan, esimerkiksi keittiöön, aivan kuin astiapesukonekin yleensä on.
Lattiakaivollisessakaan tilassa ei kannattaisi olla mitään irtotavaraa lattialla, esimerkiksi matto tukkii helposti lattiakaivon ja silloin on suurenkin vesivahingon mahdollisuus.
Monet asunnot on kuitenkin sen kokoisia ettei mahdollista vuotosuhinaa kuule vaikka kotona olisikin, harva tuskin koneen vieressä vahtii ja odottaa pesuohjelman loppumista.Olen tietoinen asiasta ja siksi kysyinkin missä hänen koneensa on ollut. Jos on ollut keittiössä missä ei ole kunnon viemäröintiä täytyy olla tosi nuntsi.
Itsestäänselvyys pitäisi olla myöskin ettei ylimääräisiä tavaroita, niinkuin sanoit, loju pitkin lattioita, varsinkaan koneen edessä tai minkään letkun.- Aliottaja.
Nittaminax kirjoitti:
Olen tietoinen asiasta ja siksi kysyinkin missä hänen koneensa on ollut. Jos on ollut keittiössä missä ei ole kunnon viemäröintiä täytyy olla tosi nuntsi.
Itsestäänselvyys pitäisi olla myöskin ettei ylimääräisiä tavaroita, niinkuin sanoit, loju pitkin lattioita, varsinkaan koneen edessä tai minkään letkun.Aloittajan kone oli keittiössä, jossa ei ollut lattiakaivoa.
Uuteen tuli valuma-allas ja joku ihme varoitusjärjestelmä. - Otan oppia
Nittaminax kirjoitti:
Olen tietoinen asiasta ja siksi kysyinkin missä hänen koneensa on ollut. Jos on ollut keittiössä missä ei ole kunnon viemäröintiä täytyy olla tosi nuntsi.
Itsestäänselvyys pitäisi olla myöskin ettei ylimääräisiä tavaroita, niinkuin sanoit, loju pitkin lattioita, varsinkaan koneen edessä tai minkään letkun.Hyvä ja varoittavat aloitus. Kiitos! Olen monesti jättänyt koneita päälle kauppareissun ajaksi.
Täytyykö nyt muuttaa tapoja. Aliottaja. kirjoitti:
Aloittajan kone oli keittiössä, jossa ei ollut lattiakaivoa.
Uuteen tuli valuma-allas ja joku ihme varoitusjärjestelmä.Miten se varoittaa sulle jos on letku hajonnu. Jos mä muistan oikein mitä olen lukenut niin eiks toi valuma-allas ole vain sitä varten että jotkut anturit ilmoittaa et nyt letkut vuotaa.
Hyviähän noi kaikki varotusjutut varmaan on, silti en uskaltaisi niihin luottaa.- remppari
Nittaminax kirjoitti:
Miten se varoittaa sulle jos on letku hajonnu. Jos mä muistan oikein mitä olen lukenut niin eiks toi valuma-allas ole vain sitä varten että jotkut anturit ilmoittaa et nyt letkut vuotaa.
Hyviähän noi kaikki varotusjutut varmaan on, silti en uskaltaisi niihin luottaa.se valuma-allas on siellä alla siksi ettei huomaamattomasti hiljaa tiputtamalla vesi mene siellä kaapistojen alla rakenteisiin vaan tulee siihen koneen eteen lattialle josta se on helppo havaitan, nykyään laitetaan allas myös allaskaapin alle.
remppari kirjoitti:
se valuma-allas on siellä alla siksi ettei huomaamattomasti hiljaa tiputtamalla vesi mene siellä kaapistojen alla rakenteisiin vaan tulee siihen koneen eteen lattialle josta se on helppo havaitan, nykyään laitetaan allas myös allaskaapin alle.
Ahaa..mutta ei se siis kuitenkaan poista sitä mahdollisuutta että vesivahinko voi tulla jos ei ole kotona.
- jo oppinut
minä sammutan kaikki yöksi, eli on kosketin jossa useampi johti, sen nappaan kiinni ja hanat tietysti aina kiinni, enkä koskaan lähde minnekkään jos on koneet päällä, sen olen oppinut jo tässä iässä viimeistään..
nuorempana tein mokan et laitoin fairia asianpesukoneeseen ja voi sitä vaahdon määrää mikä pursus koneen saumoista, mutta vanha sanonta, virheistä oppii, on totta useinkin.. - Entinen PutkiEinari
Nyt on myös itsesulkeutuvia astiapesukonehanoja. Pesun jälkeen sulkeutuvat automaattisesti.
- Uusissa on ainakin
- O-a
Johto jossa on kuusi pistokepaikkaa ja katkaisija.
Johon on kytketty:
* CD-soitin
* Karaokemikseri
* Televisio
* Digiboksi (ei tallentava, jonka ajastin taitaisi mennä sekaisin?)
* Valaisin
MoccaM keittimiä saa myös sellaisia mistä virta sammuu automaattisesti tietyn ajan sisällä sekä tietysti myös sähköhelloja saa. En syyllisty, koskaan ei mulle ole tapahtunut mitään mutta jossain kantapäässä on ajatus että pitää olla aikaa olla kotona kun päälle laitan.
Jotenkin se vesimäärä mikä siellä pyörii niin saa ajattelemaan että tulis suuri vesivahinko jos....
Muutenkaan en lähde kotoonta pitemmälle ennenkuin kierrän ja katson että hella on pois päältä jne.
Pihalle voin kyllä mennä käymään.- KIITOLLINEN tiedosta
jos joku tietää mikä kone on oikeesti kestävää laatua !
Olen aina luottanu pyykkikoneeseen ja sen toimintaan, MUTTA nyt ilmeni outo juttu, koneen alta tihkui pesun aikana vettä, ei kovinkaan paljon vaan pini lirinä kuitenkin, ( nukkasihti oli puhdistettu juuri )
nyt olen huolestunu sen luotettavuudesta, pitäisikö vaihtaa uuteen vaikka tämä ei kovinkaa vanha ole, ostin sen jotain kolmevuotta siten se AEG merkkinen , olen tosi pettyny jos nyt jo joutuu ostamaan taaaaaas uuden koneen,
vaikuttaa siltä kuin teollisuus tekisi tahallaan huonoja heikosti kestäviä kodinkoneita, ilmeisesti markkinatalouden johdosta, saadaan kauppoja ja tavaran kiertoa tihempään ,,,
ennen kesti koneet vähintäin kymmenen vuotta, EI enään taida löytyä kestäviä koneita, VAI tietääkö joku mikä merkki olisi vielä nykypäivänä kestävää laatua !!!??? - YksMies.
Koko aamun tutkinut tuota Bosch- konetta, joka on Gigantissa 299 euron tarjouksessa.
Tuolta hintavertailuista selvisi, että halvalla myyvät. Selvitän huomenna valmistusmaan.
On muuten agua-vesivahinkosuoja sekä hilj käyntiääni.
AEG.stä soitin . siitä halvasta , valmistusmaa PUOLA:
Huoltomies sanoi : kysy Saksassa tai Ruotsissa valmistettua konetta, niin kyllä kestää. Jaa, kyllä miulta jää usein tuo pyykkikone käymään kun lähden samaan aikaan vaikka kaupassa käymään...
Tuttu pesukoneitten kanssa ammatikseen touhunnut kaveri sanoi vuosi-pari sitten että, Saksalainen Miele enään ainoa kestävä kone joka kannattaa myös vielä korjatakin. Monet koneet nykyään sellaisia ettei edes pysty korjaamaan ellei pura konetta alkutekijöihinsä.Oliko Candy tai joku vastaava masiina jonka hän purki ihan periaatteessa, mutta sanoi sen olevan viimeinen kerta. Hankala homma kuin mikä kuulemma.
No, hintakin on kyllä sen mukainen :
http://www.expert.fi/Tuotteet/Kodinkoneet/Pyykinpesukoneet.aspx?manufacturerid=51&gclid=CLLT8sGP-LACFZAvmAod2iA1OgJouduin hankkimaan vuonna 1997 uuden pesukoneen ja mietin, maksoinko liikaa valitessani Mielen. En ole katunut, koska se toimii edelleen. Se pääsee todennäköisesti muuttamaan mukanani myös seuraavaan kotiini, vaikka suunnittelin alunperin hankkivani sinne uuden ja pienemmän.
Koska pesukoneeni on lattiakaivolla varustetussa pesuhuoneessa, voin jättää sen melko huolettomasti käymään esim. kaupassa käynnin ajaksi. Pitemmäksi aikaa en välittäisi jättää vaatteita koneeseen muutenkaan.
Astianpesukonetta en jätä tippa-altaasta ja keittiön klinkkerilattiasta huolimatta pitkäksi aikaa käymään yksikseen. Vedentulon suljen aina samantien kun alan tyhjentää konetta.
Kahvinkeittimen katkaisen ja otan sähköpistokkeen aina käytön jälkeen irti. Televisio ja äänentoistolaitteet olen liittänyt sarjapistorasiaan, joka voin kytkeä pois päältä yhdellä napinpainalluksella poistuessani kotoa pitemmäksi aikaa.
Uuden mikroaaltouunini kanssa harmittelen, etten sitä valitessani huomannut joutuvani virittämään kellon aina sähköpistokkeen irrottamisen ja uudelleen liittämisen jälkeen. Ikävien tulipalouutisten jälkeen päätin kuitenkin, että otan pistokkeen irti aina useammaksi päiväksi kotoa poistuessani - jos muistan.;)
- laina-avain
Never.
Meillä "automaattiset" pesukoneet on muutenkin totutettu lisäruokintaan.
Aina laskemme laiturille, ei kun lisäämme vettä, kun kone on niin kovin kuiva. - 2000 mummonmarkkaa
Mulla oli tilaisuus imuroida Mielellä. Kalliiksi tuli P lentää nyt hevon v%&tu*
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 945372
- 564161
- 292292
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s282138Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161825- 151484
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹331312Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗201128- 211020
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest431011