Vapaa kuvaus

Olen hyvää parisuhdetta arvostava uusiosinkku, jonkin verran elämää ja maailmaa nähnyt 60+ nainen. Joskus tunnen itseni vanhaksi, väsyneeksi ja/tai vihaiseksi. Useimmiten olen kuitenkin hyväntuulinen, optimistinen, positiivisesti elämään ja ihmisiin suhtautuva, pilke silmäkulmassa provosoiviakin ajatuksia ilmaan heittävä, innokas keskustelija.

En kuitenkaan koskaan tarkoituksella ilkeä tai pahantahtoinen, enkä katsele toisia alaspäin - paitsi useinkin fyysisesti pituuteni vuoksi.

PS: "En halua kertoa" -vastaus on mielestäni tylsä, mutta en osannut valita tarjotuista vaihtoehdoista.

Musiikkimakuni: vaihtelee tilanteen ja mielialan mukaan.

Jos voittaisin miljoonan: ajattelisin, että markkoina olisin hallinnut summan paremmin.

Vapaa-aikanani: liikun ulkona, uin, melon, luen, tapaan ystäviä, matkustelen, nautin hyvästä ruuasta, kokkaan, lojun (rankan työpäivän jälkeen) sohvalla ja katson televisiota, ajattelen, valokuvaan, opiskelen, kirjoitan ym.ym.

Elokuvat: katselen mielelläni monenlaisia elokuvia, useimmin eurooppalaisia. Esim. Almodovar on yksi lempiohjaajistani. Katson myös piirrettyjä.

Pukeudun: tilanteen mukaan. Niin että itse viihdyn ja erotun ympäristöstä riittävästi, ettei minua vahingossa ammuttaisi hirvenä metsässä tai luultaisi sohvatyynyksi sisätiloissa.

Postia voit halutessasi lähettää minulle osoitteeseen:

[email protected]

Facebook-kutsuihin en valitettavasti voi vastata, koska O-O:lla ei ole omaa fb-sivua.

Kotimaa: ---

Koulutus: ---

Ammatti: Muu

Siviilisääty: ---

Lapset: ---

Messenger: [email protected]

Aloituksia

225

Kommenttia

5833

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. En uskalla sanoa varmuudella monenako päivänä kävin pääsykokeissa, mutta muistan miten kai ensimmäistä kertaa elämässäni keksin juonitella vakavassa asiassa vanhempieni kanssa omaksi edukseni. Pääsykokeista tuli minulle jännittävämpi ja merkityksellisempi asia kuin olin alunperin kuvitellut.

Vanhempani pitivät tiukkaa kuria ja välillä tuntui, että äiti kyttäili kulkemisiani osuttaessaan kauppareissuja koulun loppumisaikoihin yms. Mietin, miten voisin päästä vähän kauempana olevaan kouluun, jonne pari kaveriani pyrki.

Bussimatkan päässä olevan arvostetun valtion koulun lukukausimaksu oli vain 50 markkaa, kun yksityisessä lähikoulussa se maksoi 560 markkaa. Lisäksi opetuksen tasoa pidettiin parempana. Laskin koululaislipun hinnat ja totesin summan jäävän matkakuluista huolimatta pienemmäksi.

Tiesin vanhempani säästäväiseksi ja sain muutaman illan keskustelujen jälkeen luvan pyrkiä haluamaani kouluun. Tiesin pääseväni oppikouluun helposti, mutta kokeissa jännitti pääsisinkö unelmakouluuni, vähän kauemmaksi kotoa. En usko oikeasti 10-vuotiaana paljonkaan opetuksen tasoa ja jatko-opintomahdollisuuksia miettineeni.

Samoin kuin lukukausimaksut, muistan vieläkin pistemäärät, jotka kumpaankin kouluun vaadittiin. - Erityisesti murrosiässä iloitsin välimatkasta ja olin kai hieman vallattomampi kuin olisin voinut lähikoulussa olla. 1960-luvulla ei kovin kummallisia temppuja tarvittu hurjan tytön maineen hankkimiseksi, se onnistui ihan kiltiltä perhetytöltäkin.

Kiitos aloittajalle, heräsi hauskoja muistoja - enemmänkin.
  2. Eri puolilla Helsinkiä on käynnissä ja käynnistymässä erilaisia yhteisöllisiä kerrostalohankkeita. Koti kaupungissa -yhdistyksen jäsenet ovat parhaillaan kokoamassa kiinnostuneita käynnistämään toista yhteisöllistä kerrostalohankettaan Helsingissä. Ensimmäistä aletaan rakentaa Jätkäsaareen ihan lähiaikoina. Jos kiinnostaa, katso: www.hemistan.fi

Seniori- ja palvelutaloja näyttää myös nousevan koko ajan lisää, ylellisistä täyden palvelun luksusasunnoista erilaisiin vaatimattomampiin.
    Googlaamalla esim. "senioritalot+helsinki" löytyy paljon linkkejä. Rakennusliikkeistä Sato taitaa olla tällä alueella aktiivisin.

Yhdessä Folkhälsanin senioritalossa kävimme välillä lounastamassa, kun liikuimme siellä päin. Paikka vaikutti viihtyisältä ja ruoka maistui.

Loppukiri-nimisessä senioritalossa kävimme kerran tutustumiskäynnillä. Jos haluaisin asua vain ikääntyneiden ihmisten kanssa, voisin hyvin kuvitella muuttavani sinne. Arabianranta ei varmaan ole yhtään hassumpi asuinpaikaksi. Kurkistapa: www.loppukiri.fi

Ehdotan, että käyt tutustumassa omasta mielestäsi kiinnostaviin paikkoihin. Joku varmasti esittelee mielellään, vaikka lähtisit itseksesi liikkeelle.

Ruotsissa ja Saksassa yhteisölliset ja senioritalot ovat yleisiä. Tukholmassa ja Berliinissä olen tutustunut muutamiin mielenkiintoisiin kohteisiin. Asukkaat esittelivät niitä mielellään, päästivät jopa omiin koteihinsa sekä kertoivat kokemuksistaan ja näkemyksistään.

Ruotsalaisista yhteisötaloista ja yhteisöllisestä asumisesta saa monenlaista tietoa osoitteesta: http://www.kollektivhus.nu/

Itse ajattelin nuorempana, että käynnistäisin sitten aikanaan kavereiden kanssa oman 55+-asuntohankkeen joko rakennuttamalla uuden talon tai kunnostamalla jostain olemassa olevasta rakennuksesta sopivan yhteisöllisen rivi- tai kerrostalon. Ilokseni huomasin, ettei tarvinnutkaan, koska samalla tapaa ajattelevia oli paljon muitakin, joten hankkeita oli jo käynnistynyt.

Onnea uuden kodin etsintään!
  3. On vaikea kuvitella tämän ikäluokan ihmisten hehkuttelevan lemmenasioitaan yhtään missään.

FB on sosiaalinen media, jossa ihmiset voivat itse päättää millaisia tietoja haluavat jakaa ja kenen kanssa niitä jakavat. Murrosikäisten parisuhdestatukset voivat vaihtua useinkin. Tuskin siitä suurempaa haittaa on, että opiskelevat elämää nykyajassa.

Tietysti kannattaa miettiä, millaisia uutisia kertoo ja ottaa huomioon, että tiedot saattavat levitä kaverien kautta. Luulen, ettei kukaan aikuinen jaa kovin yksityisiä tietoja, jos hänellä on satoja tai tuhansia kavereita.

Minusta on mukavaa lukea ja nähdä omien kavereiden uutisia reaaliajassa, välillä eri puolilta maailmaa. Ei tarvita kalliita puheluita ja tiedot välittyvät yhdellä viestillä vaivattomasti kaikille kavereille. - Ei myöskään tarvitse epäillä yllättävän uutisen todenperäisyyttä, kun kertojana on tuttu kaveri.

FB näyttää leviävän vähitellen myös oman ikäluokkamme parissa. Itse hyväksyin pari päivää sitten kaverikseni entisen naapurin tytön, jota en ole tavannut kymmeniin vuosiin. Toivon lisää sellaisia yhteydenottoja, ja olen hieman löysentänyt aluksi tiukkoja kaverirajojani. En vieläkään hyväksy joukkoon ketään täysin tuntematonta.

Kun olen valmis vastaamaan sanoistani ja teoistani, eikä elämääni liity mitään merkillisiä salaisuuksia, ei näe mitään syytä miksen voisi hyödyntää sosiaalisen median palveluita. - Jos naapurustossa sattuisi asumaan joku utelias, juoruileva kyttäilijä, en pelkäisi häntäkään.

Suurin omaan toimintaani liittyvä uhka saattaisi olla informaatiovyöry, jos klikkailisin mainostamiseen liittyviä kilpailulinkkejä tai alkaisin seurata suurta määrää erilaista ajankohtaistietoa tarjoavia sivuja. Pian en ehtisi muuta tehdäkään.;)
  4. Hei Takaveto,
    ellei mieleesi ole tullut, voin kertoa sinulle, että on paljon ihmisiä joille auto on matkanteon väline. Monet valitsevat autonsa ajomukavuuden ja turvallisuuden perusteella.

Nykyisin myytävistä autoista mikä tahansa merkki suoriutuu sujuvasti missä tahansa liikenteessä. Jos ongelmia ilmenee, ne löytyvät kuljettajanistuimen ja ohjauspyörän välistä.

Kun puhutaan huippunopeuksista, kannattaa miettiä missä sellaisia tarvitaan tai voisi edes käyttää. Pienillä pätkillä Saksan moottoriteitä, joilla on riittävästi kaistoja eri nopeuksille - ja joissa liikenne usein matelee tai jopa seisoo ruuhka-aikoina. Nykyisin melkein minkä tahansa "kansanauton" huippunopeuslukemat ylittävät 200 km/t ja suurin sallittu nopeus moottoriteillä on Suomessa 120 km/t ja muualla Euroopassa useimmiten alhaisempi.

Osa noista mainitsemistasi merkeistä ei muuten todellakaan ole ajo-ominaisuuksiensa puolesta ihanteellisimpia merkkejä kaupunkiliikenteeseen.

Miksi puhuminen etu- tai takavetoisista autoista herättää joissain ihmisissä suuria intohimoja? Kertoisitko?

Kiistaton tosiasia on, että talvikelillä ja kesäisten sorateiden mutkissa etuvetoinen on helpommin hallittavissa kuin takavetoinen. Kun pystyy pitämään etupyörät toivotussa suunnassa, auton perä seuraa mukana.

Suosittelen sinullekin kokeilua jääradalla. Se on hauskaa, ja voisit näyttää vaikka jollekin etuvetoisen riisipussin kuljettajalle kuinka takavetoisella ajetaan jäällä.;)
    Kutsu meidätkin katsomaan!

Kiihdytysajokilpailut ovat asia erikseen, mutta liikennevaloista lähdettäessä millä tahansa autolla pääsee riittävän rivakasti liikkeelle - ellei kuljettajalla satu olemaan jotain muuta mielessä valojen vaihtuessa.

Mielestäni on mukavaa, että Suomessa elintaso on noussut niin, että ihmisillä on varaa hankkia itselleen mieleisiä leikkikaluja. Moni luksusauto on ilo silmälle ja on aina ilo kohdata sellaisia - ellei kuljettaja satu kuulumaan itsekkäiden liikenneterroristien joukkoon. Onneksi sellaiset ovat käymässä harvinaisiksi.

Ajetaanpa millaisella autolla tahansa, toivon, että yrittäisimme kaikki antaa liikenteessä tilaa toisillemme. Turvallisia kilometrejä!

t. autoista kiinnostunut fossiili
  5. On mielenkiintoista lukea miten erilaisia mielipiteitä sama kohde saattaa eri ihmisissä herättää. Kiitos aloittajalle.

Edellä mainituista inhokeista Praha on minulle mieleinen ja monipuolinen kohde, jossa riittää aina nähtävää ja koettavaa. Belgiassa Brügge on mieleisempi vierailukohde kuin Brüssel. Saarenmaalle voisin lähteä taas mielelläni, mutta pitäisi muistaa olla perjantaisin jossain muualla kuin ruuhkajonossa.

Marokkoon en halua enää matkustaa, mutta Tunisiaan voisin mennä ihan mielelläni uudelleen ellei matkaan liittyisi suurempia turvallisuusuhkia. Mielestäni Marokkoa ja Tunisiaa ei pitäisi niputtaa yhteen. Ne ovat erilaisia ja Tunisiassa esim. tasa-arvolaki astui voimaan jo v. 1956. Ihmiset olivat todella ystävällisiä, rehellisiä ja vieraanvaraisia - omien kokemusteni mukaan. (Parina ensimmäisenä päivänä ystävällinen kiinnostus turistia kohtaan herätti kyllä mielessä monenlaisia epäilyksiä ja tuntui hieman vastenmieliseltä.)

Bulgarian aurinkorannikko on nähty eikä se kutsu uusintavierailulle.
    Sofiassa käytiin ennen seuramatka-aikaa, enkä enää lähtisi sinnekään.
    Kanarian saarista Gran Kanaria on mielestäni vähiten kaunis, joten en enää menisi sinnekään. Ainoastaan em. syystä.

Dubai on ainoa kohde, johon omat ennakkoluuloni estävät minua matkustamasta. Sinne en ole suostunut lähtemään ilmaiseksi enkä suostuisi lähtemään edes pientä korvausta vastaan. Televisiokuvat riittävät minulle.

Olen huomannut, että ikääntymisen ja kokemusten myötä viehätyn yhä enemmän pienemmistä paikoista, kauniista luonnosta, kohtaamisista paikallisten ihmisten kanssa yms, vaikka voin ihan mielelläni viettää joitain päiviä myös suurkaupungeissa. Valitsen mieluummin niissäkin jonkin pienen hotellin kuin suuren hienon - vaikka olisi paljon ylimääräistä rahaa käytettävissä. (Ei muuten ole.) ;)