Vapaa kuvaus

Olen matkusteluun ja siitä kirjoittamiseen hurahtanut nainen, nyt jo mummu-ikäinen. Muita harrastuksiani ovat kuntoilu, lukeminen, musiikin kuuntelu ja kesäisin moottoripyöräily. Tulevaisuudessa myös rintamamiestalon remontointi. Vain työ haittaa harrastamista! Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

11

Kommenttia

462

1. Kysymyksenne meni väärän otsikon alle, mutta vastaan minkä tiedän.

Olin Dubrovnikissa toukokuun lopussa kolme päivää, liian lyhyt aika koko kaupungin tuntemiseen. Mutta vanha kaupunki tuli tutuksi, siellä olin päivittäin. Kaupunkia ympäröivä muuri kannattaa kiertää, jos vain polvet kestävät. Rappuja riittää, samoin jos hotellinne sijaitsee jossain vanhan kaupungin yläpuolella. Itse asuin keskustan ulkopuolella lähellä satamaa ja linja-autoasemaa. Otin majoituksen netistä (16,80€/yö). Kävi tuuri, olin huoneiston ainoa asukas ja kaikki huoneet, keittiö, kylpyhuone ja terassi olivat yksin minun käytössäni. Aamiainen ei sisältynyt hintaan, tein sen itse tai söin jotain kaupungilla.

Valuuttaa vaihdoin pankissa, parhaan kurssin sain nimenomaan Dubrovnikissa (7,32). Kurssia luultavasti huononnetaan sesonkiaikaan heinä-elokuussa. Elokuussa Dubrovnik on taatusti täynnä turisteja, jo toukokuussa siellä oli runsaasti italialaisia ja japanilaisryhmiä.

Retkillä en käynyt kun olin muutenkin liikekannalla. Lähisaarille on hyvät yhteydet, niille kannattaa tehdä vaikka päiväretkiä. Itse olisin halunnut jatkaa matkaa Korculan saarelle, mutta aikataulut eivät vielä toukokuussa natsanneet. Joten jatkoin bussilla Makarskaan. Kävin myös mm. Bracin ja Hvarin saarilla. Hvar on hieno paikka!

Ruoka on hyvin italialaisvaikutteista joten pizzaa, pastaa ja risottoa riittää. Salaatit ovat tuoreita ja raikkaita. Jäätelö ihanaa! Hintataso kalliimpi kuin esim. Kreikassa.

Koin Dubrovnikin hyvin turvalliseksi, vaikka liikuinkin yksin ja myös iltaisin kävelin kaikki välimatkat. Englannilla pärjää hyvin. Sota on jonkun verran näkyvissä ja paikalliset helposti alkavat kertoa kokemuksistaan. Kannattaa käydä Srd-vuorella sijaitsevassa sotamuseossa. Sieltä on myös hieno näköala alas kaupunkiin ja lähisaariin.

Jos reissupäiväkirja ja kuvat kiinnostavat, ota yhteyttä!
    [email protected]
  2. Ilmeisesti teillä on Blue1:n lennot? Niin meilläkin oli, kun kuukausi sitten palasimme Kroatiasta. Kyselimme etukäteen bussien aikatauluista ja saimme kaikenlaista tietoa, osittain myös virheellistä. Lentokenttäbussien aikataulut eivät natsanneet, joten kävelimme linja-autoasemalle ja ostimme liput (16kn/hlö) klo 7.00 lähtevään bussiin. Tietyöt hidastivat matkantekoa, mutta hyvin ehdimme kentälle, varsinkin kun Blue1:n lento lähti neljä (4) tuntia myöhässä. Bussi pysähtyy lentokentän kohdalle pysäkille, josta on lyhyt kävelymatka terminaaliin.