Vapaa kuvaus

Moi! Olen pääkaupunkiseudulla asuva perheellinen (lapset tosin jo isoja) liberaali luonnontieteistä pitävä ateistiskeptikko; paljon lukeva ja paljon liikkuva darvinisti-evolutionisti. Ihminen pahimmasta päästä, jos kysytte kreationistipalstan jeesustelijoilta, mutta hehän eivät minua suinkaan tunne. Pidän kauneudesta, älykkyydestä, inhimillisyydestä, huumorista, luonnosta, eksotiikasta ja intiimistä tunnelmasta. Inhoan kvartaaliajattelua, epälojaaliutta, suvaitsemattomuutta, pinnallisuutta, itsekkyyttä, pröystäilyä, turhaa pönöttämistä, pokkurointia, laiskaa ajattelua, mielikuvituksettomuutta ja epärehellisyyttä. Olen täällä keskustelemassa, mutta saa minulle toki kirjoittaakin ([email protected]). Asiallisiin viesteihin saatan myös vastata. Keskusteluissa mieliaiheeni liittyvät luonnontieteisiin, erityisesti evoluutiobiologiaan sekä tieteiden ja uskontojen välisiin suhteisiin. Kreationismi on ehdottomasti rakkain viholliseni. Keskusteluissa arvostan fiksuja ihmisiä, joilla on mielipiteitä ja rohkeutta ja kykyä seistä perustellusti niiden takana ilman, että sortuvat epärehellisyyteen ja kyvyttömyyteen myöntää tarvittaessa erehtyneensä. Tyhmyyttä siedän vain rajallisesti, tahallista tyhmyyttä vielä vähemmän ja taikauskon sokaisemaa marttyrointia tai julistamista en juuri lainkaan. Minun kunnioitukseni ansaitaan; sitä ei tipu automaattisesti esim. uskonnolliselle vakaumukselle tai yhteiskunnalliselle statukselle. Tuo kunnioitus on kuitenkin kenelle tahansa mahdollista ansaita, en diskriminoi ketään. Minun puolestani keskustelu saa olla sävyltään tiukkaa, mutta edellytän kuitenkin rehellisyyttä; esim. nikkivarkaudet ovat kusipäisten raukkojen touhua. Että siis tällainen tapaus. Rempseää elämää - nauti siitä, koska se on ainoasi! Peace. Linkit: http://www.youtube.com/watch?v=D-ZUXyGWvJY, http://www.400monkeys.com/God/ Kotimaa: --- Koulutus: --- Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

339

Kommenttia

10048

1. Samoin, kiitos!
  2. Tämä on nyt viimeinen viestini tähän ketjuun, joka muutenkin on kohta maksimissaan (500 viestiä), joten yritän olla perusteellinen.

Ensinnäkin se siirtojentoistosääntö menee niin, että kun toinen pelaaja huomaa omalla siirtovuorollaan päätyvänsä siirtoon, joka johtaa saman aseman toistumiseen 3. kerran, hän voi vaatia tasapeliä. Tässä tapauksessa voisin vaatia tasapeliä esim. silloin, jos menet kuninkaallasi h5:n ja voin tehdä siirron De8+. Kilpashakissa tuo tasapelivaatimus olisi tehtävä ennen tuota daamishakkia. Jos vastustaja kiistäisi vaatimuksen, pysäytettäisiin pelikello ja pyydettäisiin paikalle kilpailun tuomari, joka sitten tarkistaisi väitteen pelipöytäkirjoista. Itse en muuten ole koskaan tuomaria moisessa tilanteessa tarvinnut, vaan aina on asiasta yhteisymmärrys löytynyt. Useimmiten tuo siirtojen toistuminenkin on ollut molemmin puolin tahallista..

Mitä tulee spekulaatioosi (Kh5 De8+ ja Dg6), niin sekin on tasapeli. Shakkaan tuolloin ruudusta De5+, jolloin seuraa joko:

A
    1. Dg5 De8+ ja taas sama asema toistuu

B
    1. Kh4 (tai Kg4) Dxd5 ja tasapeli viimeistään siirtojen tullessa täyteen. Daamien ollessa kuninkaiden lisäksi ainoat nappulat ei mattia voi syntyvästä asemasta pakottaa.

C (kaikkein hupaisin jatko)
    1. Kh6 Dg5
    2. Kxg5 (tai Dxg5) patti ja tasapeli

Toivottavasti nyt jo ymmärrät miksi loppupeli oli viimeistään siirtosi Dg5 jälkeen tasapeli. Asiaa ei olisi tosin muuttanut sekään vaikka olisit Dg5:n sijaan pelannut esim. Db2. Tuolloin tasapeliin päädytään eri tavoin, mutta yhtä kaikki silloinkin. Ne jatkot saat läpikäydä harjoitusluonteisesti itseksesi (tai Molochin kanssa).

Shakki on hyvä ja vaativa harrastus. Itse olen pelannut turnausshakkia yli 30 vuotta, takanani on tuhansia kilpailupelejä (useimmat pikapelejä), joista voittoja on kohtuullisen selvästi enemmän kuin tappioita. Matkalta on kertynyt useitakin makeita päänahkoja: kansallisia shakkimestareita, Fide-mestareita, kansainvälisiä mestareita ja onpa pikapelissä kaatunut suurmestarikin. En itse ole shakkimestari, mutta yksittäisissä peleissä pystyn sellaisille edelleenkin tekemään aika ikävääkin kiusaa :-) Viimeisin kilpapelini shakkimestaria vastaan päättyi syksyllä tasan.

Kannustan sua jatkamaan shakkiharrastusta, se on paitsi hauskaa, niin myös paljon hyödyllisempää kuin kreationismin kanssa sekoilu.