Vapaa kuvaus

Moi! Olen pääkaupunkiseudulla asuva perheellinen (lapset tosin jo isoja) liberaali luonnontieteistä pitävä ateistiskeptikko; paljon lukeva ja paljon liikkuva darvinisti-evolutionisti. Ihminen pahimmasta päästä, jos kysytte kreationistipalstan jeesustelijoilta, mutta hehän eivät minua suinkaan tunne. Pidän kauneudesta, älykkyydestä, inhimillisyydestä, huumorista, luonnosta, eksotiikasta ja intiimistä tunnelmasta. Inhoan kvartaaliajattelua, epälojaaliutta, suvaitsemattomuutta, pinnallisuutta, itsekkyyttä, pröystäilyä, turhaa pönöttämistä, pokkurointia, laiskaa ajattelua, mielikuvituksettomuutta ja epärehellisyyttä. Olen täällä keskustelemassa, mutta saa minulle toki kirjoittaakin ([email protected]). Asiallisiin viesteihin saatan myös vastata. Keskusteluissa mieliaiheeni liittyvät luonnontieteisiin, erityisesti evoluutiobiologiaan sekä tieteiden ja uskontojen välisiin suhteisiin. Kreationismi on ehdottomasti rakkain viholliseni. Keskusteluissa arvostan fiksuja ihmisiä, joilla on mielipiteitä ja rohkeutta ja kykyä seistä perustellusti niiden takana ilman, että sortuvat epärehellisyyteen ja kyvyttömyyteen myöntää tarvittaessa erehtyneensä. Tyhmyyttä siedän vain rajallisesti, tahallista tyhmyyttä vielä vähemmän ja taikauskon sokaisemaa marttyrointia tai julistamista en juuri lainkaan. Minun kunnioitukseni ansaitaan; sitä ei tipu automaattisesti esim. uskonnolliselle vakaumukselle tai yhteiskunnalliselle statukselle. Tuo kunnioitus on kuitenkin kenelle tahansa mahdollista ansaita, en diskriminoi ketään. Minun puolestani keskustelu saa olla sävyltään tiukkaa, mutta edellytän kuitenkin rehellisyyttä; esim. nikkivarkaudet ovat kusipäisten raukkojen touhua. Että siis tällainen tapaus. Rempseää elämää - nauti siitä, koska se on ainoasi! Peace. Linkit: http://www.youtube.com/watch?v=D-ZUXyGWvJY, http://www.400monkeys.com/God/ Kotimaa: --- Koulutus: --- Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

339

Kommenttia

10048

1. Haluat siis, että spekuloin oikein kunnolla? :-)

Korostaisin ensin sitä, että tekoälyyn liittyvät eksistentialistiset riskit eivät välttämättä edellytä koneelta aitoa tietoisuutta tai aitoa omaa tahtoa. Riski syntyy myös silloin, jos tekoälyjärjestelmälle voi jollakin tapaa määritellä ihmiskunnalle vaarallisen tavoitteen.

Jos tuon tavoitteenkin pitää syntyä ilman ihmistä, niin eräs skenaario voisi (Bostromia mukaellen) olla sellainen, jossa avustettu mutta puutteellisesti kontrolloitu konepohjaisesti tapahtuva sukupolvittainen koneidenkehitysprosessi tuottaa konesukupolven (siis vaikka ilman koneen aitoa tietoisuuttakin), joka tekee jonkin ihmiselle vaarallisen päätelmän ja siksi tekee jotakin olemassaolomme vaarantavaa. Tuohon liittyy tietysti paljon reunaehtoja, jotta tuo olisi aidosti mahdollista ja vaarallista.

Villimmässä spekuloinnissa tuo prosessi kykenisi sitten itsenäisesti valmistamaankin nuo konesukupolvet, ja vielä villimmässä toimimaan täysin itsenäisesti meidän olemassaolomme vaarantaen - ja siinä villeimmässä olla myös aidosti tietoinenkin, jos tietoisuuden olemus tunnetaan niin hyvin, että kone voi tietoisen laitteen valmistaa. Tuon kaiken edellyttämiä teknisiä innovaatioita en kuitenkaan turhaan ala arvailemaan. Kaikki tuosta ei ole lähitulevaisuutta, suurimmat haasteet ovat softapuolella.

Mutta se älyn jäljittely on jo tätä päivää. Koneiden osaaminen kasvaa ja se ei ole täysin riskitöntä. Nuo älyn jäljittelyyn perustuvat tekoälyjärjestelmät tulevat ylittämään keskivertoihmisen älyn jo lähivuosikymmeninä. Hyvin kontrolloitu järjestelmä-/laitekehitys tuskin koskaan johtaa täydelliseen katastrofiin, mutta juuri tuontapaisten riskien tiedostamiseen ja hallintaan nuo "vouhkaajiksi nimeämäsi" tahot keskittyvät.

Ja se homman heikoin lenkki, ihminen, voi varmasti soveltaa tätäkin tekniikkaa itselleen vahingollisesti. Prosessin ei tarvitse olla omavarainen, jotta riski olisi olemassa.
  2. Tuo tekoälyn yleinen määritelmä ei tarkoita, että koneella pitäisi olla "ei-ihmisperäisiä toimintoja". Eikä sitäkään, että koneella pitäisi olla esim. tietoisuutta, tunteita, tai että tekoälyn tulisi toimia jotenkin aivojen kaltaisesti. Sillä, onko tekoäly pohjimmiltaan mitenkään ihmisälyn kaltaista, ei ylipäätään ole pitkässä juoksussa mitään väliä, jos emme itse kykene erottamaan koneälyä inhimillisestä. Eikä tuo ihmisälynkaltaisuus ole myöskään ainoa tavoite, jota tekoälytutkimuksessa on.

Eikä noilla yliopistoilla asiassa mitään väärinkäsitystä ole vaikka kielitoimisto vain toistaakin muiden sanomisia. Tietokoneen ikiomaakin älykkyyttää todellakin pidetään täysin mahdollisena tulevaisuuden skenaariona (ja niin pidän minäkin), aikataulu ja ratkaisun luonne on toki joiltakin osin avoin, eikä sitä kannata odotella vielä joulumarkkinoille, muitta mahdottomalta se ei millään perusteella näytä. Ihmisälyn puhdas jäljittely on toki paljon helpompaa, mutta se haaste onkin jo nyt monessa suhteessa taklattu.

Kuten ennenkin sanoin, kun tästä on intetty: eipä se ihmisälykään tai "koneistomme" ole pohjimmiltaan meistä yksilöistä itsestämme peräisin vaan olemme koneiden tapaan ympäristömme tuotos. Sinunkin fenotyyppisi pohjautuu perimääsi koodiin ja ympäristön vaikutuksiin. Ja noiden ympäristösi tuottamiin ominaisuuksiin pohjautuu kykysi havainnoida ympäristöäsi ja tehdä valintoja.

Sanaa mahdoton kannattaisi käyttää varoen teknologiasta puhuttaessa, varsinkin kun tuo mahdottomuus ei ole millään perusteella ilmeistä. Eipä niiden koneiden pitänyt koskaan kyetä lentämäänkään tai kuuhun pitänyt päästä.