Mikä on tiura?

Kaikki ainakin keski-ikäiset ja vanhemmat vähänkin kalastuksen kanssa tekemisessä olleet Turun alueen ihmiset tuntevat pienen kalan, jota kutsutaan tiuraksi. Sen pituus on noin 7 cm. Kala liikkuu parvissa usein laiturie…
PurjehdusVastattu 19 v

Vesisäiliö vuotaa

Minulla on Sunwind 311 veneessä keulakolmion alla muovinen yli sadan litran makeavesisäiliö. Täyttäessäni sitä huomasin, että se vuotaa yläsaumasta. Siinä on jonkin sorttinen halkeama. Säiliön materiaali on samantapaist…

Muurahaisia veneessä

Meillä on tullut mustia muurahaisia köysiä pitkin veneeseen, mikä ei ole oikein kivaa. Onko jollain tietoa, millä aineella voisi käsitellä köydet, jotta nämä pikku kutsumattomat vieraat älyäisivät pysyä maan puolella.
PurjehdusVastattu 20 v

Lämmintä keulaan?

Purjeveneissä taitaa usein lämmittimen letku päättyä keulassa kolmion jalkatilaan, jossa saattaa olla vielä levy ja patja päällä. Tällöin lämmin ilma ei kovin hyvin työnny keulapiikin perukoille. Onko kellään hyviä ideo…
Digi-tvVastattu 18 v

Mikä digiboksi täyttää vaatimukseni?

Olen aikeissa ostaa tallentavan digiboksin antenniverkkoon ja olen asettanut sille seuraavia vaatimuksia: - käyttökelpoinen PIP - tallennusaikaan automaattinen itse määritelty loppupidennysaika - kaksi viritintä - tekst…
SaabVastattu 18 v

Latauksen merkkivalo?

Saab 900 i 16V 2,1 1992 on auto. Toimiiko tämän auton latauksen merkkivalo yksinään latauksen magnetoinnin miinusjohtimena? Toisin sanoen, jos latauksen merkkivalon polttimon on rikki, onko lataus silloin täysin toimima…
PurjehdusEi vastauksia

Kännykkäplotteri NautiGo

Ostin viime kesän alussa juuri ilmestyneen NautiGon merikarttaohjelman Saaristomeri ja Ahvenanmaa sekä Bluetooth-GPS:n. NautiGo asennettiin muistikortilla Nokian 6630 –kännykkään (Symbian 60). Käytin tätä kännykkäplotte…
SaabVastattu 16 v

Vanha Saab ladon edessä Turussa?

Sain tuttavaltani tänään alla olevan viestin: "Paattisten tien varrella on isäntä tyhjentänyt latoansa ja ladon eteen oli hinattu vanha, 60 alkupuolen farmari saabbi, sellainen pyöreäkulmainen,omilla pyörillään ja äkkiä…