Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
pertti.helle
pertti.helle
pertti.helle
Vapaa kuvaus
Suomi
Koulutus: dipl.ins.
Ammatti: eläkeläinen
Siviilisääty: naimisissa
Lapset: ---
Liittynyt 21v sitten
8
aloitusta ·
31
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Latasin+VueScanin.+Se+vaatii+tuekseen+CyberView+X5:n,+jonka+myös+latasin.
Pelkällä+CyberViewillä+sain+skannauksen+tehdyksi.+Mutta+miten+se+pelaa+yhteen+VueScanin+kanssa.+En+löydä+ohjeita+edes+VueScanin+sivuilta.
15.02.2019 18:14
Minulla+on+samanlainen+laite,+jota+koetan+nyt+ottaa+muutaman+vuoden+tauon+jälkeen+taas+käyttöön.+On+hieman+ongelmia.+Voisitko+auttaa+puhelimitse+tai+sähköpostilla?
14.02.2019 23:16
Auto+on+V70+2007.+Miten+takalasinpyyhkimen+varsi+lähtee+irti?
Minulla+on+moottori+purettuna,+rattaat+näkyvissä+ja+varsi+suostuu+jopa+liikkumaan+moottorinsa+käyttämäni.+Olen+ruiskutellut+ruosteenirrotusainetta+ja+CRC:tä+akselin+kummastakin+päästä.+Haluaisin+kuitenkin+akselin+irti,+jotta+voisin+sen+kunnolla+voidella.+Se+siis+suostuu+pyörimään+edestakaisin,+mutta+en+saa+sitä+työnnetyksi+ulos+rattaisiin+päin.+Miten+sen+oikein+saa+ulos?
26.12.2016 15:14
Minulla jäi takalasin pyyhkijä keskelle ikkunaa (V70, 2007). Ajattelin, että jokin sähkövika on kyseessä. Tutkin sulakkeen ja ihmettelin, missä pyyhkijän releet sijaitsevat. Releitä en löytänyt. (Missä ne muuten ovat?)
Tulin tänne palstalle hakemaan neuvoja. Löysin yllä olevat vinkit ja ruiskutin ruosteenirrotusainetta akselin ulkopäähän, liikuttelin pyyhintä hieman ja laitoin sähköt päälle. Siitäpä pyyhkijä lähti liikkeelle. Ruiskutin voiteluainetta lisää akselin päähän ja pyyhin näyttää nyt toimivan hyvin.
Kiitos yllä olevista vinkeistä!
03.03.2014 18:43
Minulle tuli myös V70 2007 autoon vilkkuva virheilmoitus: "Polttimovika, sivuvalo". Tarkastin kaikki valot ja ne toimivat. Ajaessani tämä vilkkuva virheilmoitus oli jatkuvaa. Kun kytkin takasumuvalon päälle, virheestä tulikin pysyvä ja se ei enää vilkkunut ja sen pystyi "Read-näppäimellä" lukemaan ilmoituksista.
Edellä olevien viestien perusteella ja sumuvalon vaikutuksesta päättelin, että vika on vasemmalla takana. Ajattelin, että kyseessä on kontaktivika jossain takalampun polttimossa. Irrottelin takavaloja yksitellen ja ruiskuttelin kontaktinpuhdistusainetta liittimiin. Vika ei vielä poistunut, mutta huomasin operaation aikana, että ylempi takavalopolttimo ei enää palanutkaan. Vaihdoin siihen uuden polttimon ja - kas vika häipyi ja virheilmoitukset loppuivat.
Kiitos kaikille edellä kirjoittaneille hyvistä vihjeistä, joita ilman vian löytäminen olisi saattanut olla paljon vaikeampaa! Toivottavasti tästä jutusta on iloa myös toisille samaan ongelmaan törmääville.
25.02.2014 10:59
Omassa Sunwind 311:ssä on vantin halkaisija 6 mm ja vanttiruuvin kierteen halkaisija 11 mm.
18.05.2009 07:54
Olen samaa mieltä edellisten kanssa.
Jokaisen kirjoittajan pitäisi ajatella, miten lukijat otsikoita katsovat. Otsikkoon pitäisi kiteyttää viestin avainsanat eikä esimerkiksi "Tietääkö kukaan?".
Nimimerkki pitäisi olla myös henkilöllä aina sama, jotta muut tietävät kuka kulloinkin kirjoittaa. Ihmettelen, miksei näitä rekisteröityjä nimimerkkejä käytetä enemmän. Tietenkin, jos on tarkoituksena vain häiriköidä, ei halua antaa itsestään mitään ylimääräisiä tietoja palstan pitäjälle...
21.02.2009 21:07
Minulla on ST2000+ ja Garminin vanha kännykän näköinen GPS kytketty yhteen NMEA-väylän kautta. Kun GPS:lle on määrätty jokin reittiväli tai vaikkapa vain GOTO-komento, pitää pinnapilotti veneen sillä linjalla, jota GPS haluaa ajaa. Jos vaikkapa tuuli pyrkii sortamaan venettä ja viemään sitä sivulle GPS:n haluamalta reittiviivalta, ajaa pinnapilotti sen takaisin viivalle ja pitää siinä. Samoin, jos väistää toista venettä kääntämällä pinnapilotin napeista, palaa pilotti ajamaan alkuperäistä viivaa jonkin ajan kuluttua.
Tämä on tosi hyvä toiminto ja toimii hyvin. Kannattaa siis kytkeä pinnapilotti ja GPS yhteen.
21.02.2009 20:55
Olen pari vuotta käyttänyt Nautigo-karttaohjelmaa, joka pyörii Symbian 60 ja 80 -käyttöjärjestelmillä varustetuissa kännyköissä. Vaikka karttakuva on mitättömän pieni ja sillä ei pysty mitään yleiskuvaa navigoinnista saada, sen erinomainen puoli on se, että sen kartta on sama kuin suomalainen paperikartta. Näin ollen kännykän kuvassa olevan paikkatiedon voi helposti vertailemalla siirtää paperikartalle pienellä silmäyksellä. Tällöin siis perusnavigointi tapahtuu paperikartalla ja kännykän kuva vahvistaa, että ollaan siinä, missä kuvitellaan. Toimii näin erittäin hyvin.
19.04.2008 21:48
Minulla on VP 2002 -89. Siinä oli myös vastaava vika, että keväällä suodattimien vaihdon jälkeen ei polttoainetta tahtonut saada millään käsivivulla pumpatuksi riittävästi. Kesäisin kone kyllä kävi hyvin.
Avoin pumpun ja siellä oli tosiaan toinen takaiskuventtiili irti. Tein kalliin ratkaisun ja ostin uuden pumpun pari vuotta sitten. sen jälkeen on pelittänyt. Mutta kun tämä näyttää olevan tyyppivika, voisi korjaaminenkin olla järkevää, jollei sitä vikaa ole parannettu uusissa varaosapumpuissa.
13.04.2008 12:55
Asensin muutama vuosi sitten VHF-antennin mastonhuippuun. Etsin silloin myös tällaista yleisantennia, joka sopii VHF:n lisäksi myös yleisradiolle ja GSM:lle. Löysin netistä yhden kotimaisen valmistajan ja soitin sinne. Silloin kerrottiin, etteivät he enää niitä valmista. En tiedä, mikä on tilanne nyt - lienee muitakin valmistajia.
Päädyin lopulta näppärään piiska-antenniin, johon oli liitetty antennin ympärillä pyörivä Windex. Tämä helpottaa antennin asennusta mastonhuippuun, kun Windex ei ole tiellä.
Vetelä piiska-antenni on myös hyvä, jos sattuu joskus menemään liian matalan sillan alta...
Kuuluvuus minulla on ollut ainakin kuuntelulla aika hyvä, sillä Paraisilla joutuu välillä kuuntelemaan sekä Ruotsin että Viron rannikkoradioiden tiedotuksia. Maston korkeus minulla 14,2 m.
20.01.2008 21:38
Osta Nautiska Förlagetin julkaisema satamakirja Arholma - Landsort med Gotland. Kirja on todella hyvä ja se sisältää suuren määrän luonnon- ja palvelusatamia sekä karttoja Tukholman saaristosta. Kirja on ruotsinkielinen, mutta vaikka ruotsia ei ymmärtäisikään kartoilla pärjää. Kirja on yleisesti saatavissa suomalaisita merenkulun kirjallisuutta myyvissä liikkeissä.
06.01.2008 21:17
Mikä ja missä on BM?
04.11.2007 21:50
Minulla oli pari vuotta sitten aivan vastaavat oireet Wallas 2400 vuosimallin 1989 lämmittimessä. Pikkunopeudella ei ongelmia - mutta isolla nopeudella meteli tosiaan muistutti kuivaa laakerin kitinää.
Otin yhteyttä Kaarinassa sijainneeseen (nykyisin Turussa) korjaamoon Hanskifixiin. Hanski antoi hyvät neuvot ja paperit polttoaineen syötön säätämiseksi oikein ja kas kummaa "laakeri" tuli kuntoon eli ongelma oli huonossa palamisessa.
Jos asut täällä veneilyparatiisissa eli Lounais-Suomessa, ota yhteyttä Hanskiin. Ruuhkasuomestakin kannattaa ottaa yhteyttä, sillä Hanski on maailman auttavaisin huoltomies näissä asioissa.
03.09.2007 21:19
Minulla on ollut Sunwind 311 vuodesta 2001 lähtien. Veneen parhaat ominaisuudet ovat ilman muuta hyvä asuttavuus ja säilytystilat. Korkeutta riittää sisällä ja makuupaikat on kuudelle. WC on myös fiksussa paikassa eli keskellä venettä (ei SW 31:ssä). Se on tosin hieman pieni mutta kuitenkin käyttökelpoinen. Veneen kapeudesta johtuen (n. 290 cm) ja kyljen säilytystilojen takia salongin punkat ovat hieman kapeita.
Purjehdusominaisuudet ovat kohtuulliset ja ulkonäkö on tietenkin makuasia. Veneen kölirakenne vaikuttaa vankalta johtuen syvän pilssin törmäysvoimia tasoittavsta vaikutuksesta.
Kannattaa käydä katsomassa, jos löydät myynnissä olevan.
06.08.2007 21:28
En ole huomannut Navmanin äänenlaadussa ongelmia. Olen kuunnellut paljon rannikkoradion säätiedotuksia ja muita höpinöitä. Voiskohan äänenlaatuongelmat johtua joillakin huonosta antenniasennuksesta. Minulla on antenni mastonhuipussa ja mastossa oleva antennijohto on sellaista paksumpaa sorttia - n. pikkusormen paksuista. Kannen alapuolella on sitten ohuempaa kaapelia. Antennin myyjä ehdotti käyttämään näinkin pitkässä antennikaapeliasennuksessa mahdollisimman paljon paksua kaapelia, jolloin häviöt jäävät pieniksi. Kannella oleva antenniliitin on minulla myös myyjän mukaan todella laadukas.
En tiedä, mitä muut VHF:llään kuulevat, mutta minä kuulen Pohjois-Paraisilla välillä kohtuullisen hyvin Viron rannikkoradion tiedotukset. Olisi kiva tietää, mitä muilla kuuluu.
Täytyy tunnustaa, että valehtelin vahingossa koneeni tyypin se ei ole 7200 vaan 7100, joten säähommasta en tiedä mitään muuta kuin, että silloin kun koneeni ostin, Navman ei pystynyt vielä saamaan markkinoille 7200-mallia johtuen ohjelmisto-ongelmista.
17.06.2007 23:37
Minulla on pari vuotta ollut Navmanin 7200. Siinä saa DSC-hätäkutsussa automaattisesti lähtemään veneen tunnuksen ja paikkatiedon, jos se on kytketty NMEA-väylällä GPS:ään. Hätäkutsussa voi myös valita hädän laadun valikosta, mikäli ehtii ja haluaa. Tämä hätäkutsuominaisuus on mielestäni VHF:n tärkein turvaominaisuus. Pystyy nopeasti kaikille miehistön jäsenille opettamaan, että jos jotain vakavaa sattuu, paina muutaman sekunnin ajan punaisen läpän alla olevaa nappia. Se riittää, sillä tällöin aluksen tunnus ja paikka on lähtenyt kaikille kuuloetäisyydellä oleville laivoille, DSC:llä varustetuille veneille, viranomaisille ja rannikkoradiolle. Jos osaa, niin voi toki jopa puhuakin pelastajiensa kanssa ja selvittää tarkemmin tilannetta, mutta pakko se ei ole, jos on niin sekaisin.
Tässä Navmanissa on mahdollista valita näyttöön GPS:ltä tuleva jatkuva paikka-, nopeus- ja suuntatieto, joten se toimii GPS:n osittaisena rinnakkaissisänäyttönä.
Tähän puhelimeen voi myös suoraan kytkeä ulkokaiuttimen ja sisäkaiuttimen voi valikon kautta näppäimistöltä vaientaa.
Siinä on monia muitakin mukavia ominaisuuksia, kuten mahdollisuus antaa kanaville nimiä, tehdä DSC-numerokohtainen puhelinluettelo kaverien nimillä kuten kännyköissäkin.
Kannatta tosiaan ladata netistä koneen käyttöohje ja tutustua sen ominaisuuksiin.
13.06.2007 22:16
Kiitos kaikille asiallisista vastauksista!
Säiliöni on Finncontin valmistama ja se on todellakin polyeteeniä, kuten yllä oikein arvioitiinkin. Polyeteeniin löytyy 3M:ltä joitakin erikoisliimoja, jotka kaikkine tykötarpeineen (sekoitusvehkeet yms.) maksavat paljon ja ovat turhan suurissa astioissa. Liiman myyjäkin ehdotti hitsaamista polyeteenillä, sillä se on halvin ja paras tapa.
Hitsauksen tekijän löytäminen ei ollut aivan niin helppoa kuin kuvittelin, mutta googlaamalla löytyi Turun nurkilta Turun muovihitsaus -niminen pikkufirma, joka on erikoistunut nimenomaan näihin vaikeisiin lähes liimaamattomiin muoveihin. Vein säiliön sinne ja odottaessa hitsaaminen hoitui.
Nyt vaan korjattu ja puhdistettu säiliö paikoilleen.
22.05.2007 21:06
Mitä tarkoitat turvakaukalolla - auton turvaistuintako?
20.05.2007 12:15
Kun olet saanut lippusi, kerro minkälaiset ne sitten ovat! Onko laatu hyvä ja miten toimitus pelasi.
03.03.2007 20:11
1 / 2