Vapaa kuvaus

Aloituksia

14

Kommenttia

1602

1. "Koko juttu menee selvästi täysin yksityisasioiden piikkiin"

Menisi, jos kyseessä ei olisi osto ja myynti. Yhteiskunnalle ei kuulu ihmisten vapaaehtoinen ilmainen kanssakäynti makuuhuoneissa. Elinkeinoja sen sijaan voidaan säännellä, joko kieltämällä tai luvanvaraistamalla.

Jännä tämä ostokieltoesitys sikäli, että se on ainoa esitys, jossa miehet pontevasti mielestään "puolustavat" naista, no ei nyt tietenkään kaikkia naisia, vaan niitä tiettyjä naisia. Hedelmöityshoitolaki taasen sai muutaman edustajan jopa poistumaan käsittelystä, niin koville otti. Ja Haataisen asettama työryhmä vanhempainkustannusten jakamiseksi on niin riitaisa, ettei ole saanut mitään aikaan.

Hyvät herrat! Kun teillä kerran näyttää tuota tarmoa riittävän "naisten oikeuksien puolustamiseksi", niin mitähän jos jättäisitte nyt tämän ostokieltoasian valiokuntaan hautumaan ja ryhtyisitte ajamaan vanhempainkustannusten tasaamista!

Nimim. "Ikuisesti kiitollinen"
  2. Olen perustellut aika paljonkin tätä asiaa, ellet ole ollut paikalla niin sitten et ole ollut. Jokaiselle keskustelijalle ei näitä voi erikseen joka kerta kaivaa.

Anna Kontulan raportti ei ole tutkimus eikä se ota kantaa ostokiellon puolesta tai vastaan. Raportti toteaa enemmistön ruotsalaisista olevan tyytyväisiä lakiinsa. Lain negatiivisiin vaikutuksiin Ruotsissa raportti viittaa sanoilla "joidenkin arvioiden mukaan" joita perustellaan kahdella viitteellä, joiden molempien on ilmeisesti ollut tarkoitus näyttää tutkimuksilta.

Toinen viite, joka näyttää ikään kuin tutkimukselta, käsittääkin vain kaksi jossain päivillä pidettyä alustusta (joista toinen Sirkiän, joka on itse prostituoitu) ja yhden Kontulan joltain mieheltä saaman sähköpostiviestin.

Toinen viite, jonka mukaan "[p]rostituoidut itse kertovat uhkaavien tilanteiden ja hyväksikäytön pelon lisääntyneen" on sitten jo ilmeisesti ihan oikeasta tutkimuksesta, jonka nimi onkin yllättävästi "Synden ideologiserad. Modern svensk prostitutionspolicy som identitets- och trygghetsskapare. Magisteruppsats, Stocholm universitet, Stocholm 2003." Siis täh? Ehkä meidän kannattaisikin lukea tuo Östergrenin tutkimus.

Mutta itse asiassa hyvä tuo esittämäsi idea. Alankin työstää sellaista lähdeluetteloa, jonka voin aina heti pläjäyttää näkyville, jos joku sattuu kysymään. Siitä voi sitten itse jokainen lukea. Enää ei tarvitse vaivautua perustelemaan erikseen.

Muistutan kuitenkin, että tässä asiassa, jossa on kyse hyvistä tavoista ja moraalista, jotka katsotaan yhteiskuntaa koossapitäviksi tärkeiksi arvoiksi, on puhevalta ja mielipiteenilmaisunvapaus ihan kaikilla Pihtiputaan mummoa myöten ilman viitteitäkin.

Periaatteessa Sirkiän ja Kontulan uskottavuutta ei murenna se, että toinen on nyk. prostituoitu ja toinen entinen, mutta toisaalta asiaan liittyy voimakkaita taloudellisia etunäkökohtia. Sekin on hyvä pitää mielessä. Kolmikantaa tarvitaan tässäkin asiassa.
  3. painokelpoinen.
  4. kommentoida niin kauan kuin käytät ainoana lähteenäsi Sallia.

Nyt laajempaa näkökulmaa.