Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
v.aari
v.aari
v.aari
Liittynyt 15v sitten
96
aloitusta ·
5326
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Viestissäni+oli+kolme+kysymyslausetta,+joista+yksi+oli+ehdollinen.
Et+vastannut+yhteenkään+niistä,+vaikka+yritin+kirjoittaa+yksinkertaisesti+ja+täsmällisesti.
Ehkä+ne+sitten+olivat+niitä+kysymyksiä,+joiden+kohdalla+tulee+muuta+tärkeämpää+tekemistä+kuin+vastaaminen.
Tai+sitten+on+olemassa+jokin+Raamatun+rajattu+osa,+joka+on+nimeltään+"uskon+peruskysymykset".+Jos+on+niin,+minua+kiinnostaa+tietää,+millä+perusteella+tuo+rajaaminen+tehdään.+Se+nimittäin+näyttää+mielivaltaiselta+ja+toisaalta+kätevältä+välineeltä+kiusallisten+kysymysten+väistämiseen.
29.12.2016 14:23
«Laitan+tähän+oman+lisäykseni:+Mutta+älkää+sitä+hyvääkään+nostako+Raamatun+yli+tai+sen+rinnalle.»
Onko+tälle+periaatteelle+olemassa+jokin+perustelu?+Siis+tarkoitan+jotakin+muuta+kuin+tautologiaa+tai+kehäpäätelmää.
Yksi+sovellus+olisi+se,+että+joku+ehdottaa+myös+naisille+puhumista+ja+jopa+opettamista+seurakunnan+kokouksissa.+Ja+se+vaikuttaa+selvästi+hyvältä.+Mutta+koska+sitä+ei+nosteta+Raamatun+rinnalle+tai+yli,+pitäydytään+Paavalin+selvässä+ohjeessa,+jonka+mukaan+naisen+ei+sovi+puhua+saati+opettaa+seurakunnan+kokouksessa.
Ymmärsinkö+nyt+oikein?+Jos+en,+mikä+meni+vikaan?
29.12.2016 13:45
Tulee+mieleen+kirja+Pikku+Prinssi+ja+sen+luku+numero+X,+joka+kertoo+kuninkaasta.
Google-kirjojen+esikatselussa+luvun+numero+on+virheellisesti+11.
https://books.google.fi/books?id=70wVBgAAQBAJ&pg=PT48&hl=fi&source=gbs_toc_r&cad=3#v=onepage&q&f=false
Kuningas+käskee+kaikkea+tapahtumaan+juuri+siten+kuin+joka+tapauksessa+olisi+tapahtunut.+Ja+hän+pitää+itseään+suurena+hallitsijana,+koska+koko+universumi+tottelee+hänen+määräyksiään.
29.12.2016 13:39
Kysymys+on+hiukan+liian+monihaarainen+vastattavaksi+lyhyesti.
Ateisteja+on+monenlaisia+ja+uskovia+on+monenlaisia.
Varmasti+löytyy+sellainenkin+yhdistelmä,+että+joku+ateisti+on+aivan+oikeassa+joukun+uskovan+uskon+sisällöstä.
Ateismi+sinänsä+ei+ota+mitään+kantaa+siihen,+minkälainen+on+uskovan+uskon+sisältö+ja+hänen+uskonsa+Jumalaan.
Eikä+uskovaisuudenkaan+pitäisi+ottaa+sen+enempää+kantaa+ateistin+ajattelutapaan.
Varmaankin+todenmukaisinta+tietoa+itsekunkin+ajattelusta+ja+uskosta+saa+asianomaiselta+itseltään,+jos+kysyy+asiallisesti+ja+ilman+turhaa+provosointia.
Useimmat+ateistit,+joita+tunnen,+eivät+ole+ollenkaan+kiinnostuneita+uskovien+tarkemmasta+jumalakäsityksestä.+Uskokoot+mitä+huvittaa.
Ateisti+ottaa+kantaa+asiaan+vasta+sitten,+jos+uskova+markkinoi+omaa+ajattelutapaansa+muille+riittävän+provosoivasti.
Tämä+keskustelupalsta+on+erikoistapaus+monestakin+syystä.
28.12.2016 19:38
Et+sinä+minun+havaintoni+mukaan+ole+mikään+tuomitsija+täällä+ollutkaan.
Oma+mielipide+tietenkin+saa+ja+pitääkin+olla.+Jos+kaikki+ovat+samaa+mieltä,+keskustelusta+ei+tule+mitään.
Ja+sitten+on+olemassa+tuomitsemista,+jota+tehdään+työn+puolesta.+Toiset+tuomarit+tuomitsevat+rangaistuksia+rikoksista+ja+toiset+taas+pelikatkoja+ja+vapaapotkuja.+Tuskinpa+Jeesuksen+opetus+"älkää+tuomitko"+koskee+näitäkään.
Kysymys+siitä,+minkälainen+tuomitseminen+ei+kuulu+meille+ihmisille,+on+ihan+hyvä+kysymys.+Sitä+kannattaa+pohtia+enemmän+kuin+vain+nopeasti+heitetyn+kommentin+verran.
28.12.2016 13:25
Vaikkapa+voisi+aloittaa+"minun+mielestäni"+tai+"olen+tuosta+eri+mieltä".
Tuomitseminen+on+eri+asia+kuin+eri+mieltä+oleminen.
28.12.2016 11:07
Sellaiseenkin+turhuuteen+olen+joskus+aikaani+haaskannut.
28.12.2016 11:05
Hesekielin+28:11–19+on+"Valitusvirsi+Tyroksen+kuninkaasta".
Tarvitaan+paljon+luovaa+väärin+lukemista,+että+siitä+löytää+jonkun+Lusifer-nimisen+paholaisen+ja+vieläpä+kuoronjohtajuuden.
28.12.2016 11:04
Synti?+On+se+aika+noloa,+että+aina+vain+uudestaan+esittää+väitteitä+asiasta,+jota+ei+ymmärrä.
Tämä+tietysti+koskee+kaikkia.
Alexille+on+monet+kerrat+selitetty+huolellisesti,+mikä+hänen+ateisti-mielikuvissaan+on+pielessä.
Nyt+esimerkiksi+Alex+väitti,+että+ateisti+vaatii+täydellisiä+vastauksia+ja+kaiken+tietämistä.+Asia+on+oikeasti+nimenomaan+päinvastoin.+Ateismiin+kuuluu+oman+tietämättömyyden+myöntäminen+ja+sen+kanssa+sovussa+eläminen.
Alex+on+myös+puolestaan+yrittänyt+kertoa,+mikä+monien+ateistien+mielikuvissa+uskovaisista+ei+ole+kohdallaan,+mutta+se+on+aina+jäänyt+jotenkin+puolitiehen.+Ainahan+voi+tietysti+jatkaa.
28.12.2016 10:59
Mistä+on+peräisin+sellainen+"tieto",+että+Lusifer+oli+taivaassa+kuoronjohtaja?
Muistutan+taas,+että+nimi+Lusifer+perustuu+vain+erään+väärin+tulkitun+Jesajan+14:12+jakeen+latinankieliseen+käännökseen.+Suomalaisessa+Raamatussa+siinä+lukee+Kointähti.
Ellen+White+on+runoillut+pitkät+tarinat+taivaallisten+hahmojen+seikkailuja.+Ne+eivät+perustu+Raamattuun,+vaan+ovat+silkkaa+mielikuvitusta.
27.12.2016 12:36
Tuo+on+yksi+johdonmukaisimmin+läpikäyvistä+opetuksista,+kun+lukee+kaiken,+mitä+evankeliumeissa+kerrotaan+Jeesuksen+sanoneen.
Jos+ihminen+haluaa+olla+tai+on+mielestään+kristitty,+on+syytä+suhtautua+vakavasti+toisten+tuomitsemiseen.
Tähän+kohtaan+on+eräillä+keskustelijoilla+ollut+tapana+lainata+raamatunpaikat,+joissa+Jeesus+kaataa+rahanvaihtajien+pöydät+ja+sitten+se,+jossa+hän+sanoo:+"Te+kyykäärmeen+sikiöt…"
8-D
27.12.2016 12:14
Sana+kirkkoherra+on+käännösvirhe+ruotsin+kielen+sanasa+kyrkoherde.+Oikeampi+käännös+on+kirkkopaimen.
Jotkut+vierastavat+sanaa+kirkko.+Se+on+johdettu+kreikan+sanasa+kyrios,+joka+on+tapana+suomentaa+sanalla+herra.+Kyriakon+tarkoittaa+"herralle+kuuluva".+Sillä+on+viitattu+jumalanpalvelusta+varten+varattuun+huoneeseen.
27.12.2016 11:30
Anteeksi,+että+kysyin+liian+vaikeita.
23.12.2016 21:49
Ihan+oikeasti,+kuka+sinulle+niitä+poikahimojuttuja+tarjoilee?+Ainakaan+tällä+palstalla+ei+sellaista+esiinny,+paitsi+piruilua,+jonka+olet+kyllä+ihan+itse+provosoinut.
Ja+mitä+ihmettä+tarkoitat+sillä,+ettet+ole+näistä+puhunut?+Tämä+palsta+löyhkää+sinun+persejuttujesi+takia.
23.12.2016 17:22
Voisimmeko+hetkeksi+heittää+kuuseen+(heh)+kielteiset+arvailut+toistemme+haluista+ja+kyvyistä?
23.12.2016 13:10
Minä+rinnastan+Hanukan+täysin+kaikkiin+eri+kulttuureissa+kehitettyihin+pimeyden+väistymisen+ja+valon+voittamisen+juhliin,+jotka+ajoittuvat+talvipäivänseisauksen+tienoille.
Sanotaan+sitten+Hanukka,+Dies+Natalis+Invicti+Solis,+Joulu,+Yule,+Juul,+Jul,+Joelfeest,+Saturnalia,+Brumalia,+Christmas,+Navidad,+Noel,+Weihnachten…+ihan+sama.
Otetaan+se,+mikä+näille+on+yhteistä:+Ymmärrys+siitä,+että+samassa+veneessä+ja+samaa+perhettä+ollaan,+löydetään+edes+kerran+vuodessa+keskinäinen+rakkaus+ja+hyväntahtoisuus.+Silloin+on+hienoa+ottaa+vastaan+jälleen+kerran+uutinen:+valo+on+voittanut+pimeyden+ja+elämä+saa+jatkua.
23.12.2016 12:48
Uudessa+Testamentissa+on+kyllä+paratiisi+(παράδεισος)+kolmessa+paikassa.
Luuk+23:43+"Niin+Jeesus+sanoi+hänelle:+'Totisesti+minä+sanon+sinulle:+tänä+päivänä+pitää+sinun+oleman+minun+kanssani+paratiisissa.'"
2+Kor+12:3–4+"Ja+minä+tiedän,+että+tämä+mies-oliko+hän+ruumiissaan+vai+poissa+ruumiista,+en+tiedä,+Jumala+sen+tietää+–++temmattiin+paratiisiin+ja+kuuli+sanomattomia+sanoja,+joita+ihmisen+ei+ole+lupa+puhua."
Ilm+2:7+"Jolla+on+korva,+se+kuulkoon,+mitä+Henki+seurakunnille+sanoo.+Sen,+joka+voittaa,+minä+annan+syödä+elämän+puusta,+joka+on+Jumalan+paratiisissa."
Matteuksen+evankeliumissa+on+"Jumalan+valtakunnan"+sijasta+ilmeisesti+samaa+tarkoittava+ilmaisu+"Taivasten+valtakunta".
1+Mooseksen+kirjassa+ja+Hesekielillä+esiintyvä+paratiisi+on+heprean+"gan",+joka+on+uudessa+suomennoksessa+"puutarha".+Laulujen+laulussa+esiintyy+myös+"pardes"+eli+"hedelmätarha".
23.12.2016 12:22
Laittelin+tässä+vaimoni+kanssa+vegaanista+"graavilohta",+joka+on+tehty+porkkanasta.
Hiukan+tuli+sellainen+olo,+että+menee+ruoalla+leikkimisen+puolelle.+Nauratti+näpertäessä.
Mutta+aattona+tulee+nuorisoa+ja+toivottavasti+hassu+ruoka+maistuu.
Iloista+joulua+tasapuolisesti+kaikilla+tavoilla+uskoville+ja+uskomattomille.+Erityisen+lämpimiä+myötätunnon+ajatuksia+lähetän+kaikille+teille,+jotka+joutuvat+olemaan+yksin+jouluna.+Onhan+sentään+tämä+iloinen+kinasteluporukka.
23.12.2016 00:08
Se+ajatus,+että+vain+tietyn+kirkkokunnan+ja+uskontunnustuksen+kautta+on+tarjolla+pelastus,+on+kristinuskossa+lähtöisin+roomalaiskatolisesta+kirkosta.
Ne+adventistit,+jotka+ajattelevat+enemmän+tai+vähemmän+tuohon+tapaan,+ovat+vain+omaksuneet+katolisen+käytännön,+joskin+vähän+eri+mausteilla.
21.12.2016 13:52
Me+huolestuneet+joudumme+ehkä+vastaamaan+kunnianloukkaussyytteeseen.+Saapa+nähdä.+Jos+katsotaan+viestihistoriaa+kauemmaksi,+syytettyjen+penkille+pitäisi+joutua+monen+muunkin+kuin+vain+tässä+ketjussa+huolensa+ilmaisseet.
21.12.2016 13:22
122 / 267