Vapaa kuvaus

Aloituksia

96

Kommenttia

5326

1. Jos haluaisi venkuloida, voisi lähteä vertailemaan absoluuttisia lukumääriä eikä suhteellisia osuuksia. Eiköhän sekin vielä löydy tästä ketjusta, kun luen eteenpäin.
  2. On olemassa sellainen asia kuin systeeminen tarkastelun taso, joka liittyy läheisesti emergenssin käsitteeseen. Tiedätkö näistä jotakin?

Esimerkiksi, sama taideteoksen muoto voidaan toteuttaa lukemattomilla eri materiaaleilla, jolloin materian tasolla tarkastellen ne ovat aivan erilaisia. Ja mitään muutahan niissä ei ole kuin älytöntä ainetta. Mutta me näemme niissä sen taideteoksen muodon ja sen välittämän viestin. Eikö olekin jännää?

Jos tutkimme tarkasti upean sävellyksen sisältävää äänilevyä tai mestarillista taidemaalausta, löydämme pelkkää ainetta. Molekyylejä vain. Tai tarkemmin katsoen vain atomeja. Ja vielä tarkemmin katsoen vain alkeishiukkasia. Tai oikeastaan vain värähtelyä kummallisissa ulottuvuuksissa. Ja itse asiassa tyhjää täynnä koko juttu plus tietenkin se, että ei siitä ymmärrä itse kuuluisa Erkkikään tuon taivaallista.

Jos jätämme kasan atomeja lojumaan auringonpaisteeseen vaikkapa tuhanneksi vuodeksi, tuskinpa niistä tulee sinfoniaäänitettä tai puhuttelevaa maalausta.

Missä muuten ovat oikeasti ne kirjaimet, jota juuri olet lukemassa? Täällä, siellä vaiko tuolla?

Mennään sitten tanssitaiteeseen. Missä se tanssi on? MIssä se oli ennen esitystä ja missä se on esityksen jälkeen? Pelkkää ainetta oli koko ajan, mutta väitetään, että jossakin oli tanssi ja monen erilaisen tunteen ja oivalluksen viestittäminen.

Sitten, kun olet jotenkin tajunnut nämä, voimme aloittaa keskustelun biologiasta.
  3. Tiedätkö jonkin tavoitteen, jonka edistämiseen voisit käyttää tuon vihasi antamaa energiaa?

Pelkkä vihan vallassa pöhiseminen ilman mielekästä toimintaa on haitaksi omalle terveydelle.

Minä juttelin oikein miellyttävästi yhden papin kanssa eilen illalla. Fiksun oloinen kaveri.