Maailman uskonnot 2014: Uskonnollisuus kasvaa ja monimuotoisuus lisääntyy ..
Uskonnottomien määrä vähenee globaalisti
Barrettin tilastojen mukaan uskonnottomia laskettiin vuonna 2007 olleen 12 prosenttia ja vuonna 2014 hieman alle 10 prosenttia. Sekä eri tilastojen että useiden missiologisten tutkimusten valossa näyttää siltä, että uskontojen kannattajien määrä kasvaa niin numeraalisesti kuin prosentuaalisesti, kun taas uskonnottomien määrä näyttää vähenevän. Tätä selittävät muun muassa kristittyjen ja muslimien sekä itsenäisten uskonnollisten ryhmien voimakas kasvu..
http://evl.fi/EVLUutiset.nsf/0/236A701147DBB9A2C2257C9A00486B42?opendocument&lang=FI
alex
Uskonnollisuus kasvaa
22
77
Vastaukset
- eroasinäkin
Paskat kasvaa.Kun ihmisten äly ja tietoisuus pääsee oikeuksiinsa, niin kukaan ei usko huuhaa juttuihin. Ihmiset eroavat typerästä kirkosta eikä enää suostu kusetettavaksi. Näin on.
Olen samaa mieltä - kukaan ei silloin enää usko huuhaa juttuihin ja ihmiset eroavat typeristä kirkoista ja lahkoista ja alkavat ajattelemaan ihan itse .. mikä ei tietenkään poista Jumalaa millään tavalla ..
Mutta mistä minä voisin erota ? kun en edes kuulu mihinkään kirkkoon tai lahkoon .. ja vaimostani en halua erota .. :)) n
alex- mun.mielestäni
alex.kasi kirjoitti:
Olen samaa mieltä - kukaan ei silloin enää usko huuhaa juttuihin ja ihmiset eroavat typeristä kirkoista ja lahkoista ja alkavat ajattelemaan ihan itse .. mikä ei tietenkään poista Jumalaa millään tavalla ..
Mutta mistä minä voisin erota ? kun en edes kuulu mihinkään kirkkoon tai lahkoon .. ja vaimostani en halua erota .. :)) n
alexEroa suomi24/adventismi -palstalta!
Tekisit palveluksen itsellesi, vaimollesi ja palstalle.
IMO mun.mielestäni kirjoitti:
Eroa suomi24/adventismi -palstalta!
Tekisit palveluksen itsellesi, vaimollesi ja palstalle.
IMO:)) "IMO":si ei riitä mihinkään - sorry vaan.
Me jotka olimme mukana kun tämä palsta perustettiin toivoimme että voisimme keskustella asioista asiallisesti, ihan niinkuin aikuiset - etkö sinäkin toivoisi ?
Miksi olet niin katkera ? voisitko nyt kertoa sen - olen varma että täällä on muitakin jotka ovat kiinnostuneita . Miksi juuri entiset adventistit ovat niin katkeria että esimerkiksi viihtyvät adventismi palstalla parjaamassa adventisteja - sillä en ole esimerkiksi nähnyt samaa entisten luterilaisten keskuudessa .. ja heitä (meitä) on sentään ehkä sata kertaa enemmän ..
Onko kyseessä jonkinlainen syvä pettymys ja sen mukana tuleva "oman minän" arvostuksen heikentyminen .. ja jäljelle ei jää kuin katkera mieli ...
alex- pyhpyh
Teillä ateisteilla ei tuo äly päässä jyllää. Et sinä noita tutkimutksia pysty kumoamaan kuin märissä päiväunissasi.
- wanhalevy
Näyttäisi tuo helluntalaisuus olevan nopeiten kasvava kristinuskon muoto tilaston mukaan.
Minua ei itse pahemmin haittaa, vaikka olisin viimeinen uskonnoton maailmassa, kunhan ei henkeni puolesta tarvitse pelätä.Uskonnollisuus ei sinänsä sano mitään ihmisistä, uskontojahan on vaikka kuinka monenlaisia ... ja jos totta puhutaan niin oikeastaan jokainen ihminen uskoo johonkin mitä se sitten onkin ..
alex- wanhalevy
alex.kasi kirjoitti:
Uskonnollisuus ei sinänsä sano mitään ihmisistä, uskontojahan on vaikka kuinka monenlaisia ... ja jos totta puhutaan niin oikeastaan jokainen ihminen uskoo johonkin mitä se sitten onkin ..
alex"Uskonnollisuus ei sinänsä sano mitään ihmisistä, uskontojahan on vaikka kuinka monenlaisia"
Voi siitä silti tehdä aika monia perusteltuja olettamuksia, koska uskonto X ja sen suuntaus Y sitoo ihmistä tiettyihin asioihin.
"ja jos totta puhutaan niin oikeastaan jokainen ihminen uskoo johonkin mitä se sitten onkin .."
Joo, kyllä minäkin uskon moniin pieniin asioihin, mutta näissä jumala ja yliluonnollisuus asioissa olen uskonnoton/ei uskovainen/ateisti. - pyhpyh
Sinulla itselläsi se wanbha levy pyörii. Ateistien lempilause on se, että uskonto sitoo/kahlehtii ihmistä. No kuule. Minäpä kerron sinulle jotain. ATEISMI kahlehtii ihmisen ihan samalla tavalla. Mieluummin olen kahleissa Kristukselle kuin teille.
Ateisti menee helvettiin. Se ei muutu mihinkään. Uskot tai et. - wanhalevy
Ateismi ei kahlitse ihmistä. Meillä ei ole mitään dogmeja ja ateismin auktoriteetteja joita jokaisen ateistin pitäisi seurata. Ja jos joku haluaa liittyä johonkin uskontoon, niin ei me sitä estetä. Olen saanut lukenut monia surullisia tarinoita, jossa nuori on potkittu kadulle ja hyljätty (amerikassa), koska paljasti perheelleen olevansa ateisti. Itse asiassa erittäin monet viharyhmät joista olen kuullut ovat enemmän tai vähemmän kytköksissä uskontoon.
Mitä helvettiin tulee, en usko siihenkään, eli tyhjät uhkauksesi eivät minua pelota. Uskosi helvettiin ja sen oikeudenmukaisuuteen myös kertoo että minkälainen ihminen olet todellisuudessa. wanhalevy kirjoitti:
"Uskonnollisuus ei sinänsä sano mitään ihmisistä, uskontojahan on vaikka kuinka monenlaisia"
Voi siitä silti tehdä aika monia perusteltuja olettamuksia, koska uskonto X ja sen suuntaus Y sitoo ihmistä tiettyihin asioihin.
"ja jos totta puhutaan niin oikeastaan jokainen ihminen uskoo johonkin mitä se sitten onkin .."
Joo, kyllä minäkin uskon moniin pieniin asioihin, mutta näissä jumala ja yliluonnollisuus asioissa olen uskonnoton/ei uskovainen/ateisti.##Joo, kyllä minäkin uskon moniin pieniin asioihin, mutta näissä jumala ja yliluonnollisuus asioissa olen uskonnoton/ei uskovainen/ateisti.##
Ja se on sinun valintasi ja sen seuraukset myös .. luonnollisesti ..
Jumalaan uskova tietää, että meidän on opittava elämään Jumalan tahdossa - sillä muutoin me tuhoudumme .. me panemme siis kaiken toivomme Jumalan oikeudenmukaisuuden, rakkauden ja oikeudenmukaisuuden oppimiseen..
Olethan kuullut "tapahtukoon Sinun tahtosi " .. :)
----
Tänään maailma tuhoutuu koska ihmiset ovat eksyneet ja Jumalan tahto on ihmisille kuin jonkinlainen satu - Sen seurauksena sadat miljoonat kärsivät nälkää (tosiasiassa noin 800 miljoonaa ihmistä) - joka kolmas sekunti kuolee joku nälkään - usein lapsi .. ja niin edelleen ..
Ja siitä yliluonnollisuudesta -- : Yliluonnollisuus on joko ihmisen keksimää höpötystä .. tai jotain sellaista mitä me emme oikein ymmärrä .. vielä ..
alex- akjhfdtu
wanhalevy kirjoitti:
"Uskonnollisuus ei sinänsä sano mitään ihmisistä, uskontojahan on vaikka kuinka monenlaisia"
Joo, kyllä minäkin uskon moniin pieniin asioihin, mutta näissä jumala ja yliluonnollisuus asioissa olen uskonnoton/ei uskovainen/ateisti.Minä uskon suuriin ja voimallisiin ja TIETEELLISESTI todennettuihi asioihin, kui että on HULLUJA, minun oppini ja jumaluuteni on HULLUUDEN toteaminen, jos joudun pahaan paikkaan huudan jumalani nimeä suureen ääneen: HULLU!!!!!
Vaikka olisin pannut jotain perseeseen, tai tapellut, pahoinpidellytkin, niin kun kiljuu mielessään että HUULLLU niin kyllä se lopulta jonkun hullun syyksi menee, ja ystävä tulee ja taputtaa olalle
VITTU SÄÄ MIKÄÄN HULLU OLE - wanhalevy
alex.kasi kirjoitti:
##Joo, kyllä minäkin uskon moniin pieniin asioihin, mutta näissä jumala ja yliluonnollisuus asioissa olen uskonnoton/ei uskovainen/ateisti.##
Ja se on sinun valintasi ja sen seuraukset myös .. luonnollisesti ..
Jumalaan uskova tietää, että meidän on opittava elämään Jumalan tahdossa - sillä muutoin me tuhoudumme .. me panemme siis kaiken toivomme Jumalan oikeudenmukaisuuden, rakkauden ja oikeudenmukaisuuden oppimiseen..
Olethan kuullut "tapahtukoon Sinun tahtosi " .. :)
----
Tänään maailma tuhoutuu koska ihmiset ovat eksyneet ja Jumalan tahto on ihmisille kuin jonkinlainen satu - Sen seurauksena sadat miljoonat kärsivät nälkää (tosiasiassa noin 800 miljoonaa ihmistä) - joka kolmas sekunti kuolee joku nälkään - usein lapsi .. ja niin edelleen ..
Ja siitä yliluonnollisuudesta -- : Yliluonnollisuus on joko ihmisen keksimää höpötystä .. tai jotain sellaista mitä me emme oikein ymmärrä .. vielä ..
alex"Ja se on sinun valintasi ja sen seuraukset myös .. luonnollisesti ..
Olethan kuullut "tapahtukoon Sinun tahtosi " .. :)"
Minuun tuo uhkailu ei tepsi. Olen lukenut mm. tämän kristinuskon (ja juutalaisuuden) historiaa jo kauan. Sinun palvoma jumalasi on kovin nuori. Jumalasi on nuori tulokas uskontojen historiassa, ja sekin on ihmisten luoma järjestelmä. Kuolen tietenkin vähemmistönä, mutta kun se kuoleman hetki tulee, en tule kumartamaan peloissani ihmisen luomaa järjestelmää. - pyhpyh
wanhalevy kirjoitti:
Ateismi ei kahlitse ihmistä. Meillä ei ole mitään dogmeja ja ateismin auktoriteetteja joita jokaisen ateistin pitäisi seurata. Ja jos joku haluaa liittyä johonkin uskontoon, niin ei me sitä estetä. Olen saanut lukenut monia surullisia tarinoita, jossa nuori on potkittu kadulle ja hyljätty (amerikassa), koska paljasti perheelleen olevansa ateisti. Itse asiassa erittäin monet viharyhmät joista olen kuullut ovat enemmän tai vähemmän kytköksissä uskontoon.
Mitä helvettiin tulee, en usko siihenkään, eli tyhjät uhkauksesi eivät minua pelota. Uskosi helvettiin ja sen oikeudenmukaisuuteen myös kertoo että minkälainen ihminen olet todellisuudessa.Ateistit kuvittelevat etteivät ole kahleissa, mutta kyllä ovat.
- pyhpyh
wanhalevy kirjoitti:
Mitä helvettiin tulee, en usko siihenkään, eli tyhjät uhkauksesi eivät minua pelota. Uskosi helvettiin ja sen oikeudenmukaisuuteen myös kertoo että minkälainen ihminen olet todellisuudessa.Sillä ei ole mitään merkitystä uskotko vai et. Se on sinulla silti edessä.
Helvetin tuomio on oikeudenmukainen. Siitä on turha edes keskustella. Sen ovat jumalattomat itse itselleen ansainneet. - pyhpyh
wanhalevy kirjoitti:
"Ja se on sinun valintasi ja sen seuraukset myös .. luonnollisesti ..
Olethan kuullut "tapahtukoon Sinun tahtosi " .. :)"
Minuun tuo uhkailu ei tepsi. Olen lukenut mm. tämän kristinuskon (ja juutalaisuuden) historiaa jo kauan. Sinun palvoma jumalasi on kovin nuori. Jumalasi on nuori tulokas uskontojen historiassa, ja sekin on ihmisten luoma järjestelmä. Kuolen tietenkin vähemmistönä, mutta kun se kuoleman hetki tulee, en tule kumartamaan peloissani ihmisen luomaa järjestelmää.Valehtele itsellesi niin paljon kuin haluat, mutta päivä tulee jolloin joudut kumartumaan Jeesuksen edessä. Sitten kohtaat tuomiosi. Uskot tai et.
- wanhalevy
pyhpyh kirjoitti:
Sillä ei ole mitään merkitystä uskotko vai et. Se on sinulla silti edessä.
Helvetin tuomio on oikeudenmukainen. Siitä on turha edes keskustella. Sen ovat jumalattomat itse itselleen ansainneet.Paistunko rapeaksi kuin jouluporsas? :)
pyhpyh kirjoitti:
Ateistit kuvittelevat etteivät ole kahleissa, mutta kyllä ovat.
Jokainen, joka murehtii katoavaisia, on kahleissa – olipa uskovainen tai ateisti.
- Uskonlahkojen-tavat
Uskonlahkot ja uskonlahkojen valtaapitävät ovat huijareita KAIKKI! Raamatun satuihin perustuva ihmisten alistaminen ja kusettaminen on vain keino kerätä rahat pois herkkäuskoisilta pölvästeiltä.
Roomalaiskatolilaisuus (51 % kaikista kristityistä) ja karismaattiset liikkeet kasvavat maailmanlaajuisesti. Voimakkainta kasvu maailmanlaajuisesti on kuitenkin muslimien, sikhien ja hindujen määrässä.
Kun sitten katsotaan, että missä kristittyjen määrällinen kasvu on voimakkainta, niin Afrikassa ja Latinalaisessa Amerikassa kasvu on ollut suurinta toistaiseksi, mutta niissäkin maan osissa islamin usko tallaa jo kristittyjen kasvua.
Länsimaissa ja Euroopassa kristittyjen määrä on kuitenkin tasaisesti ja radikaalisti laskemassa. Pohjois-Amerikka sinnittelee vielä jollain muotoa, vaikka sielläkin uskonnottomien määrän kasvu on ollut huimaa lyhyessä ajassa.
Sitten ovat vielä itämaiset suuret uskonnot, kuten esim. sikhiläisyys, hindulaisuus ja buddhalaisuus, jotka kasvavat humaa vauhtia, koska niiden uskontojen vaikutuspiirissä väkiluku kasvaa voimakkaimmin.Niin tuo näyttää kehitysmaissa kasvavan ja eiköhän meistä jokainen tiedä syyn sille, että miksi kehitysmaissa kasvaa taikausko.
Onko se jokin yllätys?
Siksihän nämä Amerikan lahkot yms sinne kilpaa juoksevat, kun siellä on enää mahdollisuus saada papereihin lisää kasvua ja prosentteja, joilla pidetään johtoryhmä tyytyväisenä ja oma lahko paperilla kasvu-uralla, vaikka muuten on talous kuralla.
Alexin näkökulmasta tietenkin ihmetyttää tällaisen uutisen hehkutus, koska nuo ikuisen piinan kannattajat näyttävät kasvavan kaikkein kovinta vauhtia.
Eli pelottelu toimii Alexin taikaukon kannattajien lisäämisessä kaikkein parhaiten edelleen.
Mistähän se johtuu, että ikuisesti luotujaan piinaava Jumala, eli tämä Alexin kauppaama oikeudenmukainen ja rakastava ikuisen piinan Jumala on kasvattanut suosiotaan kaikista eniten ja juurikin kehitysmaissa, eli Afrikassa ja keskisessä tai eteläisessä Amerikassa?Uskonnollisen uskon kenttä todellakin monimuotoistuu ja kulkee maailmalla eri suuntiin: länsimaissa, etenkin Euroopassa, kristittyjen määrä ja prosenttiosuus vähenee vähenemistään, ja USA on kulkemassa samaan suuntaan. Kehitysmaissa kristinuskolla menee hyvin ja se kasvaa, tosin islam on kova haastaja.
Länsimaissa on havaittavissa uussakraalisuutta, kiinnostuksen lisääntyneisyyttä perimmäisiä kysymyksiä ja henkisyyttä kohtaan, mutta se näyttää pitkälti kanavoituvan uuspakanuuteen ja New Ageen yms. eikä niinkään perinteiseen kristilliseen uskoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1151887Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1541362Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j551307- 531049
Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html126982Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä75936Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36847- 52844
Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62822- 56801