Vapaa kuvaus

Aloituksia

7

Kommenttia

1751

  1. Det+är+inte+bara+Jakobstad+som+HC+och+sjukhuset++har+ansvar+för.+Det+är+ett+samarbete+mellan+kommunerna+Larsmo,+Pedersöre,+Jakobstad+och+Nykarleby.+Där+gör+Jakobstad+inte+ens+50%+av+befolkningen.+I+det+här+området+är+22%+finskspråkiga+och+78%+svenskspråkiga.+Det+är+helt+klart+att+de+finskspråkiga+skall+ha+tillgång+till+sjukvård+på+sitt+språk.+Men+vad+man+inte+begriper+är+att+det+är+problem+för+er+om+de+läkare+som+de+svenskspråkiga+går+till+inte+kan+finska,+när+det+finns+läkare+som+kan+finska,+det+finns+personal+som+kan+finska.+Varför+är+det+problem+att+tidsbeställningen+har+frågat+vilket+språk+patienterna+har+velat+använda+och+gett+tider+enligt+vad+de+önskade?+Nu+tycks+vi+i+alla+fall+få+en+riktlinje+från+Social+oh+hälsovårdsministeriet+via+fulljouren+i+Seinäjoki+att+det+räcker+med+att+det+finns+en+person+i+ett+arbetsskift+som+talar+den+språkliga+minoritetens+språk.+Så+då+måste+det+väl+räcka+också+om+det+finns+en+som+talar+finska+för+den+språkliga+minoriteten+i+Jakobstadsregionen?Som+svenskspråkig+tycker+jag+inte+det+räcker+att+det+bara+skulle+finnas+en+som+talar+finska.+Men+tydligen+anser+social+och+hälsovårdsministeriet+det.Inte+kräver+vi+som+svenskspråkiga+att+alla+läkare+måste+kunna+svenska+men+vi+vill+att+dem+vi+hänvisas++till+skall+kunna+svenska,+vi+vill+att+det+på+ett+sjukhus+skall+finnas+tillräckligt+med+personal+som+kan+svenska+så+vi+kan+tala+vårt+eget+språk+med+dem.+Och+inte+vill+vi+vänta+veckotal+på+en+läkartid+om+vi+vill+ha+vård+på+svenska+om+det+går+samma+dag+på+finska.+Precis+samma+anser+vi+att+de+finskspråkiga+har+rätt+till.
  2. Verkar+som+om+du+helt+missat+att+det+redan+för+länge+sedan+(1980-talet)+var+SFP+som+enda+parti+i+Finland+gav+moraliskt+stöd+åt+Sverige+finska+strävandena+att+få+skolor+och+åldringsvård+ordnade+på+finska.+Finska+politiker+i+Finland+var+helt+oförstående+för+behoven.+Och+som+finlandssvensk+tycker+jag+att+det+inte+är+en+bra+lösning+att+man+inte+kan+ha+helt+finska+skolor+i+Sverige,+därför+att+jag+vet+vad+de+betyder+för+språket,+tryggheten+och+självkänslan+att+få+ha+miljö+som+fungerar+på+eget+språk.+det+kan+aldrig+den+som+är+i+majoritet+begripa.