Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
twervig
profiilit
twervig
twervig
Vapaa kuvaus
Aloituksia
7
Kommenttia
1751
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Flera+i+min+bekantskapskrets+jobbar+i+framgångsrika+företag,+men+deras+finska+är+inte+att+hurra+för.+Men+däremot+är+de+hejare+på+andra+språk.+De+har+de+inte+heller+kunnat+innan+de+började+jobba+på+företagen.+de+framgångsrika+företagen+har+inte+jobbat+på+den+finska+marknaden+utan+jobbar+mest+på+exportmarknaderna+i+Sverige,+Norge,+Frankrike,+Tyskland+och+Spanien
21.01.2017 11:25
Intressant+att+ni+så+hårt+knyter+integreringen+till+att+man+talar+ett+visst+språk.+Integrering+är+ändå+att+man+deltar+i+samhällslivet,+att+man+jobbar+och+deltar+i+de+gemensamma+utgifterna,+att+man+inte+har+en+märkbart+sämre+utbildningsnivå,+sämre+livslängd+eller+hälsa+utan+att+man+oberoende+av+språk+eller+etnicitet+ligger+på+samma+nivå.+Jag+tycker+att+det+med+tanke+på+att+vi+som+finlandssvenskor+mår+bättre,+lever+längre+och+är+friskare+borde+vara+till+fördel+att+integrera+något+av+vårt+sätt+att+leva+i+det+finsk+och+på+finska.+
att+knyta+integreringen+till+att+enbart+gälla+språket+det+är+helt+klart+rasism
21.01.2017 11:09
Kan+faktiskt+vara+en+bra+lösning.+Kanske+kraven+äntligen+kommer+att+ligga+på+samma+nivå+då+antingen+man+avlägger+svenskan+eller+finskan.+När+jag+gjorde+språkprovet+i+finska+var+vi+både+finska+och+svenskspråkiga+i+samma+rum.+De+finskspråkiga+fick+genast+vinkar+och+tips+av+examinatorn+hur+de+skulle+förstå+frågorna+på+svenska,+när+jag+väntade+mig+motsvarande+råd+när+det+gällde+frågorna+på+finska+så+uteblev+de.
21.01.2017 11:01
Eftersom+ryskan+och+svenskan+är+spårk+inom+samma+språkgrupp+så+stöder+de+varandra+när+man+skall+lära+sigdet+andra
21.01.2017 10:55
När+jag+ser+att+den+andra+försöker+och+vill+tala+svenska+så+låter+jag+personen+göra+det.+Är+det+något+ord+som+de+inte+kan+så+brukar+jag+säga+vad+det+är.+Och+jag+kommer+garanterat+tillbaka+till+en+sådan+butik+eller+företag.+Däremot+kommer+jag+inte+tillbaka+till+en+butik+där+man+får+hör+"Puhu+Suomea"+med+en+arg+och+irriterad+ton
21.01.2017 10:42
Jag+har+gjort+det+ett+par+gånger+när+tjänstemannen+begärt+det+och+det+har+inte+alls+fungerat,+för+de+kunde+ändå+inte+förklara+vad+de+borde+utan+började+tala+finska+med+skammens+rosor+på+sian+kinder
21.01.2017 10:38
Varför+skulle+Vasa+sjukhus+behöva+fungera+utan+finsk+personal?+Österbotten+är+ett+tvåspråkigt+område+där+vi+är+hälften+finsk+och+hälften+svenskspråkiga.+Då+är+det+helt+klart+att+sjukhuset+också+har+personal+från+båda+språkgrupperna.+Det+är+ju+det+här+som+gör+Vasa+centralsjukhus+unikt+i+hela+landet+att+personalen+är+så+blandad+som+den+är.
21.01.2017 10:34
Verkar+inte+som+om+man+orkar+vårda+sjuka+i+Seinäjoki.+Relationer+mellan+Vasa+och+Seinäjoki+är:+Hjärtinfarkt+(risken+att+dö+är+lägst+i+Vasa+och+högst+i+Seinäjoki)+1:8,+sannolikheten+för+att+du+är+hemma+efter+tre+månader+om+du+får+stroke+är+1:8+till+förmån+för+Vasa,+Sannolikheten+för+att+du+måste+göra+om+en+höftledsoperation+gjord+i+Vasa+är+4+och+för+Seinäjoki+är+den+6,+Enda+området+där+Seinäjoki+är+"bättre"+är+tydligen+att+få+död+på+folk+för++bland+dem+som+avlidit+efter+en+stroke+inom+1+månad+där+ligger+Seinäjoki+på+3+plats+och+Vasa+på+6+plats+.
Var+väl+antagligen+därför+som+fulljouren+skulle+till+Seinäjoki+för+att+man+snabbare+tar+död+på+folk+och+soblar+det+billigare+än+att+vårda+dem+som++sjuka
21.01.2017 10:32
Och+hur+ser+du+på+att+det+var+större+procent+finskspråkiga+som+flydde+undan+fronten+och+gömde+sig+i+ödemarken?
21.01.2017 10:18
Finska+tidningar+tappar+procentuellt+flere+prenumeranter+än+de+finlandssvenska+så+var+försiktig+med+dödsannonsen
19.01.2017 19:40
Vad+yrar+du+om+östsvensk+som+om+det+skulle+vara+något+förnedrande.+Är+Savolaxiskan+förnedrande,+eller+karelskan?+Den+svensk+vi+talar+tillhör+den+östsvenska+versionen+av+svenska.+Dit+hör+norrländska+och+gotländskan+och+också+den+svenska+som+talades+och+ännu+talas+i+Estland.+Varför+skulle+vi+förneka+det?
19.01.2017 19:37
Det+skulle+de+visst.+Deras+kommentar+har+varit+att+det+görs+inget+motsvarande+koncept+i+Sverige.+Och+vad+är+det+för+fel+i+att+man+kan+sälja+program+till+Sverige?+Det+tar+ju+in+pengar+till+YLE.+Men+det+var+visst+också+fel+att+vi+kan+plocka+in+pengar+för+programproduktion.
19.01.2017 19:34
Men+den+här+spalten+har+visat+att+så+fort+en+finlandssvensk+bonde+lyfter+samma+stöd+som+en+finsk+bonde+så+skor+sig+den+finlandssvenska+bonden+på+samhället+medan+stödet+till+den+finska+är+alldeles+för+litet.
19.01.2017 19:30
Ni+skulle+inte+ha+inkorporerat+delar+av+Sibbo+så+hade+ni+behållit+Itäsalmi.+Märk+väl+att+det+inte+var+vi+som+körde+på+en+inkorporering.
11.01.2017 09:08
Det+är+konstigt+att+ni+måste+ha+sånt+förskräckligt+liv+om+hur+vi+skall+kalla+centrumbiblioteket.+Och+dessutom+tvinga+oss+att+använda+ett+namn+som+är+direkt+språkvidrigt+enligt+svenska+språkregler+för+at+tin+skall+vara+nöjda.+Fattar+inte+vad+ni+har+med+det+att+göra+överhuvudtaget.
11.01.2017 09:02
Dessutom+försöker+de+tvinga+sin+finska+språkregler+på+det+svenska+språket.+Eftersom+ordet+finlandssvensk++är+ett+uttryck+som+man+inom+svensk+språkvård+godkänner+och+ordet+finländare+enligt+samma+språkvård+är+samlingsbegreppet+för+alla+som+bor+i+Finland+är+det+inget+problem.+Att+tala+om+"svenskspråkig+finne"+betyder+att+man+är+en+finskspråkig+som+också+talar+svenska.
09.01.2017 22:46
Engländare+-+naturligtvis+om+du+menar+området+England+och+inte+Storbritannien.
09.01.2017 22:41
Antar+att+Suomi24+tog+bort+direktlänken+till+polisens+sida+för+anmälan+eftersom+det+kom+för+många+anmälningar+då.+Har+nog+själv+gjort+några+anmälningar+till+polisen+när+jag+ansett+att+det+blivit+för+grova+påhopp.
09.01.2017 17:56
Jo+men+han+talar+ju+om+finnar+som+talar+svenska+som+ett+inlärt+språk+-+eftersom+han+använder+ordet+"finnar".
09.01.2017 17:54
Har+precis+samma+erfarenhet.+Det+krävs+betydligt+mera+om+man+är+finlandssvensk+än+av+kolleger+som+är+helt+finskspråkiga.+Ofta+tycker+ledningen+tt+man+fördelar+det+"vanliga+jobbet"+=servicen+av+finnarna+på+lika+grunder,+dessutom:+"dus+om+kan+svenska"+skall+också+se+till+att+de+som+behöver+svensk+service+får+det.
09.01.2017 17:47
18 / 88