Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
twervig
profiilit
twervig
twervig
Vapaa kuvaus
Aloituksia
7
Kommenttia
1751
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"Ei+ilkeyttä"+-i+Frankrike+är+det+precis+det.+Ren+och+skär+avoghet+mot+landets+många+minoritetsspråk.+Minoritetsspråken+i+Frankrike+påtalar+det+här+gång+på+gång+och+landet+har+också+prickats+för+att+man+inte+beaktar+sina+egna+spårkminoriteter.+Så+var+det+med+det
03.09.2018 10:59
Så+tillbaka+till+den+ursprungliga+frågan:+SFP+har+platser+i+fullmäktige+i+relation+till+hur+många+röster+man+får+i+valet.+Det+är+så+det+fungerar+i+hela+landet+-+tänk+att+fennona+inte+ens+vet+så+grundläggande+saker+om+det+samhälle+som+de+ropar+om+att+är+bara+deras.
03.09.2018 10:54
Maksavat+alv.
https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48654/ahvenanmaan-veroraja/
07.07.2018 10:38
Jag+blev+uppringd+en+gång+och+de+hade+bara+frågorna+på+finska+så+jag+svarade+att+ni+får+gärna+ringa++på+nytt+när+ni+kan+göra+gallupen+på+mitt+språk+också.+Sedan+dess+har+ingen+ringt+om+hur+jag+röstar
05.07.2018 12:34
Itsenäisinä+pärjäisivät+oikein+hyvin.+"Suomalaisten+avustuksia"+vastaa+suurin+piirtein+Ahvenanmaalla+kerättyjen+verojen+määrä.+Ahvenanmaalaiset+ovat+kauan+itse+halunneet+kantaa+veronsa+mutta+siihen+valtiovalta+ei+ole+suostunut.+Nyt+rahat+kierätävät+vaan+Helsingin+kautta+ja+palautetaan+maakunnalle.+Niin+pitäisi+muillekin+maakunnille+tehdä,+eli+jokainen+maakunta+kantaa+intsensä+eikä+avustuksia+mene+maakuntien+rajoajen+ulkopuolelle+ollenkaan.
24.06.2018 16:38
Snart+har+de+flyttat+över+de+få+svenska+programmen+till+de+övriga+kanalerna+också+och+så+bestämemr+man+att+det+stör+om+man+talar+svenska+så+man+kommer+att+säga+Nu+gör+vi+de+finska+programmen+tillgängliga+genom+textning+i+stället.+Det+lär+nog+inte+gå+länge+innan+all+svenka+är+borta+från+YLE
12.04.2018 20:59
Så+du+tycker+att+det+hör+till+sjukvården+av+en+dement+åldring+att+sätta+åldringen+på+språkkurs+som+det+enda+man+tänker+göra+på+ett+sjukhus+?
12.04.2018 20:57
finländare+=+alla+som+bor+i+Finalnd+oberoende+av+språk+eller+kultur+(finska,+svenska,+samer,+romer,+tatarer,+judar+o.s.v.)
finne=+finskspråkig
12.04.2018 20:55
Det+är+lika+dyrart+att+ha+ett+skolhus+för+finska+barn+som+at+tah+ett+för+svenska+barn.+Det+kostar+inte+mera+i+en+kommun+att+skriva+ett+protokoll+på+svenska+än+det+kostar+att+skriva+ett+protokoll+på+finska.+En+skolskjuts+påm10+km+kostar+precsi+lika+mycket+om+barnet+talar+finska+som+om+det+talar+svenska.+Om+det+blir+dyrt+med+tvåspråkighet+så+varför+ahr+ni+då+envisats+emd+att+flytta+in+till+en+gång+helt+svenska+kommuner+och+gjort+dem+tvåspråkiga.+Då+är+det+ju+ni+som+har+förorsakat+kostnaderna+inte+de+som+hela+tiden+bott+där.
12.04.2018 20:52
De+finskspråkigas+andel+av+befolkningen+sjunker+mera+än+de+svenskspråkigas
12.04.2018 20:47
Jo+det+gör+det+och+det+lär+höra+till+vårdplanen+att+dementa+åldringar+på+Stengårds+sjukhus+skall+lära+sig+finska
12.04.2018 20:43
Och+varför+tror+du+att+de+flyttar?+Om+arbetskamraterna+mobbar+dem+för+att+de+talar+svenska+med+svenskspråkiga+patienter+och+blir+tillsagda+av+sina+arbetskamrater+att+tala+finska.+Då+är+det+väl+inte+konstigt+att+de+flyttar?
12.04.2018 20:40
men+du+skulle+nog+ropa+om+den+bara+var+på+svenska+att+vi+isolerar+oss
10.04.2018 12:07
kanske+du+ställer+upp?
10.04.2018 12:05
Jag+tycker+det+är+toppen+att+ambulanspersonalen+inte+behöver+kunna+patienternas+språk.+dessutom+som+vi+har+en+hög+arbetslöshet+bland+invandrarna+så+nu+kan+de+helt+fritt+fram+börja+jobba+inom+akutvården+och+i+ambulanserna+utan+språkkunskaper+i+finska.+Härligt+att+man+äntligen+hittar+ett+sätt+att+sysselsätta+dem
10.04.2018 12:04
Myndigheterna+går+ju+inte+med+på+att+det+finns+rasistiska+brott+speciellt+mot+oss+finlandssvenskar.+de+klassas+inte+in+där+när+det+göra+anmälningar+-+"för+sådant+förekommer+inte"
09.04.2018 14:42
Jag+blir+alltid+lika+arg+för+sådan+här+påståenden.+Vi+är+många+män+som+berörs+mycket+illa+av+att+kvinnor+blir+utsatta,+vi+upplever+att+de+män+som+gör+det+förnedrar+och+förringar+oss+andra+män.+Men+vi+är+också+upprörda+över+att+kvinnor+t.ex.+helt+kallt+kan+lura+män+till+sex+utan+kondom+"för+jag+tar+piller",+men+sedan+visar+det+sig+att+det+var+helt+medvetet+för+att+bli+gravida+och+sedan+kräver+männen+på+underhåll+o.s.v.+Då+fanns+nog+ett+samtycke+till+sex,+men+inte+till+att+sätta+barn+till+världen.+Men+det+är+omöjligt+bevisa+för+en+man+att+han+gått+med+på+att+bli+far.
09.04.2018 14:40
Jag+läste+fyra+språk+i+skolan+(finska+är+det+jag+haft+minst+användning+av),+efter+det+har+jag+läst+4++1/2+till.+Och+jag+har+inte+upplevt+något+vara+bortkastat+utan+haft+nytta+av+dem+på+något+sätt.+Men+skulle+jag+ha+fått+sätta+den+tid+jag+satte+ner+på+finskan+i+skolan,+på+andra+språk+så+skulle+jag+garanterat+ha+läst+in+två+språk+med+samma+tid+och+med+samma+krafter+som+det+krävs+av+oss+finlandssvenskar+att+vi+skall+sätta+ner+på+finskan+för+att+vi+skall+kunna+betjäna+de+finskspråkiga
09.04.2018 14:26
Men+nu+fattar+jag+inte+riktigt+kritiken?+SFP+förde+som+enda+parti+en+ganska+konsekvent+tvåspråkig+kampanj.++Då+blir+den+naturligtvis+dyrare+än+om+man+kör+en+enspråkig+kampanj+som+t.ex.+Huhtasaari.+Om+man+annonserar+i+en+finsk+och+en+svensk+tidning+så+är+det+naturligtvis+dubbel+annonskostnad,+gör+man+valreklam+i+TV+så+kostar+också+sändningstiden+för+båda+språkalternativen.++Nu+visade+ju+SFP+verkligen+att+man+inte+stänger+in+sig+i+den+svenska+ankdammen+och+då+är+det+inte+bra.+Och+hade+man+inte+annonserat+på++finska+så+hade+SFP+säkert+fått+skäll+för+det+också.
09.04.2018 14:18
Antar+att+regeringen+inte+tänker+göra+någonting+alls.+Det+är+ju+bara+en+stor+del+av+SFPs+väljare+som+drabbas+av+de+här+vargarna+och+då+är+man+väl+lika+glad+om+det+blir+några+väljare+färre+när+vargen+slår+till
06.04.2018 20:25
2 / 88