Vapaa kuvaus

Aloituksia

133

Kommenttia

4798

  1. Yleensä+ihmisen+muistiin+jäävät+mielenkiintoiset+asiat,+sellaiset+jotka+vaikuttavat+useamman+kuin+pelkästään+näköaistin+välityksellä.+Otetaan+esimerkiksi+joku+traumaattinen+kokemus,+johon+on+liittynyt+näköaistimuksen+lisäksi+kuulohavainto+sekä+kipua+että+pelkoa.+Sen+muistaa+vaivattomasti+koko+ikänsä+ja+jopa+toivoo+unohtavansa.Tarinat+jäävät+yleensä+helposti+mieleen,+koska+ne+voi+mielessään+visualisoida+ja+mukaan+tulee+tunne-elämän+kokemuksia+empatian+ja+antipatian+kautta.Sen+sijaan+jokin+pitkä+lista+toisistaan+riippumattomia+ja+epäkiinnostavia+faktoja+ei+yleensä+jää+mieleen,+koska+siinä+ei+oikeastaan+ole+mitään+tarttumapintaa+minkä+vuoksi+se+ylipäätään+jäisi+mieleen+muutamaa+hetkeä+pidemmäksi+aikaa,+ja+silloinkin+ainoastaan+kovasti+toistamalla.Muistikilpailuissa,+joissa+esim.+opetellaan+korttipakan+järjestys+ja+toistetaan+se+muistista,+käytetään+monia+erilaisia+mieleenpainamistekniikoita.+Eräs+niistä+on,+että+etukäteen+antaa+kullekin+korttipakan+kortille+jonkin+tarinankerronnallisen+merkityksen.+Esim+pata+rouva+on+ilkeä+äitipuoli+jne.+Kun+korttien+järjestystä+sitten+painaa+mieleensä,+kertoo+samalla+itselleen+tarinaa,+jossa+nämä+korttien+edustamat+elementit+tapahtuvat+siinä+järjestyksessä+kun+kortit+pakassa+ovat.Tällä+tavoin+sinänsä+merkityksetön+tieto+korttien+järjestyksestä+pakassa+saa+visualisoidun+merkityksen+muistiinpainajan+mielessä+ja+se+saattaa+tehdä+muistiinpalauttamisesta+helpompaa.Mitä+tulee+esimerkiksi+opiskeltavien+asioiden+muistamiseen,+on+mielestäni+ensijainen+keino,+että+ymmärtää+opiskeltavan+asian+ja+sisäistää+sen+kokonaisuutena,+johon+detaljit+sitten+liittyvät.Miksi+jotkin+asiat+jäävät+toisille+paremmin+mieleen+kuin+toisille,+sitä+ei+taideta+vieläkään+tietää.+Esimerkiksi+PTSD-vaivan+ehkäisyssä+olisi+tärkeää+tietää+miksi+sama+kokemus+on+eräille+vaikeaa+ja+pitkäaikaista+ahdistusta+aiheutta+muisto,+kun+toiset+tuskin+asiaa+muistavat+ja+eräät+muistelevat+sitä+jopa+mielellään.
  2. Olen+tainnut+kertoa+tämän+tarinan+ennenkin,+mutta+se+sopinee+hyvin+tähänkin+ketjuun.Aikoinaan+ala-asteen+ensimmäisellä+taikka+toisella+luokalla+meitä+poikia+ei+olisi+voinut+tyttöjen+seura+kiinnostaa+vähempää.+Saatoimme+heitä+joskus+välitunnilla+varovasti+kiusata,+mutta+yleensä+pysyttelimme+molemminpuolisesti+poissa+toistemme+huomiosta.+Samalla+tavalla+ajankäyttö+meni+kouluajan+ulkopuolellakin,+tyttöjä+varottiin+kuin+ruttoa,+vaikka+joskus+kerrostalopihalla+saattoi+yhteisiin+sotaleikkeihin+taikka+peleihin+ottaa+osaa+joku+tyttökin.+Yleensä+he+kuitenkin+olivat+jonkun+pikku-+taikka+isosiskoja,+joten+heitä+ei+niin+tyttöinä+pidetty.Poikkeuksellisen+tapahtuman+minun+elämässäni+aiheutti+hammaslääkäritarkastus.+Kaikkien+oppilaitten+oli+nimittäin+sellaiseen+mentävä,+ja+koska+terveyskeskus+sijaitsi+toisessa+kaupunginosassa+asti,+ei+pieniä+oppilaita+haluttu+päästää+matkaan+yksin.+Ratkaisu+oli,+että+pienet+oppilaat+lähetettiin+matkaan+kaksin.+Opettaja+valitsi+jokaiselle+luokan+oppilaalle+parin,+jonka+kanssa+matka+hammaslääkärin+luokse+oli+yhdessä+taitettava.+Kaikki+olisivat+halunneet+lähteä+matkaan+yhdessä+parhaimman+luokkakaverinsa+kanssa,+ja+opettajan+lukeman+listan+edetessä+kaikuivat+yhtäältä+riemun+kiljahdukset+ja+aina+välillä+kuului+pettymyksen+syvä+huokaus.+Kun+opettaja+pääsi+viimein+minun+kohdalleni,+toivoin+tietysti+hänen+mainitsevan+seuraavaksi+parhaimman+kaverini,+jota+ei+oltu+vielä+määrätty+kenenkään+muun+matkaan.+Opettaja+sanoi+jonkun+nimen+ja+luokassa+tuli+aivan+hiljaista,+taikka+sitten+jostain+psykologisesta+syystä+minulta+meni+hetkeksi+kuulo.+Minä+joutuisin+lähtemään+yhdessä+tytön+kanssa!+Noloa.Kun+lähdön+hetki+sitten+koitti,+taittoi+matkaa+kanssani+pitkänhoikka+vaaleatukkainen+tyttö,+jolla+oli+hyvin+kaunis+hymy.+Yritin+pitää+häneen+etäisyyttä,+mutta+hän+halusi+selkeästi+jutustella+ajankuluksi+ja+niin+keskustelimme+koko+loputtomalta+tuntuvan+matkan+ajan,+siis+noin+20+minuuttia.+Aiheet+keskustelussamme+vaihtelivat+kouluaineista+tykkäämisiin+ja+muuhun+sellaiseen,+mutta+jostain+syystä+aloin+pitää+hänen+seurastaan,+eikä+hänkään+ollut+minun+seurastani+pahoillaan.+Tuntui+kuin+meistä+olisi+tullut+ystäviä+oitis,+vaikkei+se+tietystikään+voinut+olla+mahdollista+tytön+kanssa.Pian+tuli+selväksi,+ettei+hammaslääkärimatkakumppanivalinta+ollut+jäänyt+huomaamatta+muiltakaan+luokan+pojilta+ja+aloin+saada+vihjailevia+kommentteja+tyyliin:+"joko+hääpäivä+on+valittu"+jne.+Jouduin+aina+tällaisissa+tilanteissa+puolustamaan+omaa+kunniaani+nyrkein,+ja+vannoin+etten+puhu+yhdenkään+tytön+kanssa+enää+ikinä.+Nyt+35+vuotta+myöhemmin+voin+sanoa+pysyneeni+päätöksessäni+melko+hyvin,+joskin+joitain+lipsumisia+on+sattunut,+mutta+nämä+poikkeukset+ovat+vain+vahvistamassa+sääntöä.Koulussa+opitaan+elämää+varten.
  3. Minulle+tulee+mieleen+protituoitu.