Vapaa kuvaus

Aloituksia

21

Kommenttia

4456

1. Niin,+jotkut+eivät+välitä/noudata+lähestymiskieltoa,+mutta+kyllä+se+osaan+vaikuttaa+ja+ne+sakot+ja+vankeus+joitain+taltuttaa.++Monet+narsistit+ei+kuitenkaan+halua+oman+maineensa+tärveltyvän+ja+hyvinkin+monella+on+jo+uusi+kumppani+odottamassa,+ettei+ny+mokoman+eksänsä+takia+elämäänsä+halua+pilata.+Toisaalta+taas+uhrien+suojelemiseksi+on+monenlaisia+keinoja,+tosiaan+ne+läheiset+voivat+auttaa+ja+tukea,+turvakodeissa+ja+ns.+valvotuissa+tukiasuinnoissa+voi+asua+pidempäänkin+ja+vaikeimmissa+tapauksissa+harkitaan+paikkakunnan+jopa+nimen+muutosta,+ettei+uhri+olisi+niin+helposti+löydettävissä.+Lehtien+palstoille/julkisuuteen+päätyvät+ne+rankimmat+tapaukset,+mutta+se,+että+jonkun+sanotaan+olevan+narsisti,+ei+tarkoita+sitä,+että+kaikki+narsistit+olisivat+sellaisia.+Sellaisen+tapauksenkin+kyllä+muistan+lukeeneeni+hiljattain,+jossa+uhrin+vanhempi+käytti+ns.+oman+käden+oikeuttaMitä+tulee+lässytykseeni,+niin+ei+kantsi+lukea+mun+postauksia,+ne+kun+on+helposti+löydettäissä.+Jonkin+verran+omaakin+kokemusta+on+sillain,+et+olen+joutunut+useinkin+aikoinaan+turvautumaan+naapuriapuun,++hakeutumaan+turvakotiin+lasten+kanssa.+Toisaalta+olen+itsekin+tarjonnut+yösijan+usemmankin+kerran++väkivaltaisen+kumppanin+puolisolle.+Erotessani+tosiaan+sain+myös+henkeen+ja+terveyteeni+kohdistetun+uhan,+mutta+se+asia+jäi++puheen+tasolle,+vaikka+oven+takanakin+käytiin,+mutta+puhumalla+selvittiin.+Toki+se+uhka+ja+pelko+vaikutti+hyvin+pitkään+ja+keskustelinkin+siittä+ammattiauttajan+kanssa.++Hän+kommentoi+asiaa+jotenkin+siihen+tapaan,+että+välttämättä+ei+ne+kauhuskenaariot++kuitenkaan+toteudu.+Hän+kehoitti+enemmänkin+pysymään+niissä+asioissa+jotka+ovat+todellisia+eikä+liikoja+alkaa+jossittelemaan,+kun+kukaan+ei+tiedä+etukäteen,+mitä+tapahtuu.+No+kovin+helppoa+sekään+toki+aina+ole,+mutta+ajan+kanssa+alkaa+huomata,+et+useimmiten+kyse+on+pelkästään+omasta+pelosta,+joka+syntyy+kuvitelmista,+jotka+alkavat+ajatuksella,+mitä+jos
  2. Siis+puhutaanko+tässä+nyt+tuosta+sota+ajan+lapsesta.+Jos+hän+on+nyt+75+vuotias,+niin+hän+on+sitten+syntynyt+-44,+jolloin+sota+päättyi.+Jos+hänellä+on+omakohtaisia+sotamuistoja+niin+hänen+täytyy+olla+kolme,+neljä+,+viisi+vuotta+vanhempi,+koska+vasta+tuolloin+lapselle+saattaa+jäädä+pysyviä+muistoja,+kun+hänellä+on+jo+sanoja+sille+asioille.Toki+voi+ollla+niinkin,+että+hänen+vanhempnsa+on+niinikään+kerrannut+tuota+tapahtumaa,+että+muistijälki+on+tullut+toisen+kertomana.+Mutta+joo,+ilmeiseti+tässä+ny+ei+oikein+ymmärretä+vanhenemista+ollenkaan+jos+tuon+ikäiseltä+vaaditaan+samaa+tasoa+kuin+nuoremmilta.+Vanhuksissa+toki+on+monenlaista,+toiset+on+huonokuntoisempia+kuin+toiset+ja+joillakin+muisti+saattaa+alkaa+prakata+jo+nuoremmalla+iälläkin.+Nykyisessä++työpaikassanikin+on+vain+vuoden+minua+vanhempi+dementikko,+liikuntakyky+on+tallella+mutta+sanat+on+jo+unohtuneet,+eikä+enää+muista+mitä+lusikalla+tehdään.+++Jopa+kuuskymppisiä+dementikkoja+olen++tavannut+edellisessä+työpaikassani.+Tuossa+kun+luin+noita,+ahdistuu,+kun+ei+osaa,+asiat+jää+tekemättä,+matkii+muita+jne.+niin+viittaa+sen+verran+vahvasti+dementiaan,+että+lääkäriin+minäkin+veisiin+muistitesteihin.+Mitä+tulee+kirjoittajaan+itseensä,+niin+jotenkin+nyt+tuntuu,+että+hänkin+alkaa+traumatisoitua,+kun+ei+ymmärrä/hyväksy+toisen+tilaa+vaan+luulee,+että+toinen+kiusallaan+höpöttää+samoja+juttuja+ja+ikäänkuin+vaatii,+että+toisen+pitäisi+olla+skarpimpi+ja+ottaa+huomioon+hänen+kärsimyksensä.+https://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/mieli/naista-12-oireesta-tunnistat-muistisairaudenKannattaa+tosiaan+ottaa+asiaksi,+niin+voi+itse+saada+apua+ja+tukea+omaan+jaksamiseensa
  3. "Onko+muilla+samoja+ongelmia+ja+miten+olette+ongelman+ratkaisseet?"No+itse+ny+olen+täs+vanhemmalla+iällä+vaihtanut+paikkakuntaa,+että+sitä+sitten+on+jollain+tavalla+joutunut+luomaan+uudet+sosiaaliset+kuviot.+Toki+muutamaan+vanhaa+ystävään+pidetään+säännöllisesti+yhteyttä,+vaikka+tapaamiset+on+harventuneet,+kun+on+vielä+työelämässä+ja+lapset+tai+paremminkin+lapsenlapset+vievät+osan+vapaa+ajasta.+Mutta+tosiaan+sieltä+kotoa+pitäisi+lähteä+ihmisten+pariin+ja+uskaltautua+juttelemaan+vieraampien+ihmisten+kanssa,+esim.+luonnossa+liikkuessa,+kahviloissa,+kirjastossa+yms.+Monillakin+paikkakunnilla+on+myös+kaikenlaista+toimintaa,+ilmaisiakin++tapahtumia,+luentoja,+harrastepiirejä,++yms.+missä+voi+tavata+ihmisiä.+Järjestöillä+on+myös+paikkoja+joihin+voi+mennä+suht+edullisesti+syömään+ja+istuutua+jonkun+ihmisen+kanssa+samaan+pöytään.+Myös+kansalaiopistolla+on+monenlaista+tarjontaa+jossa+kiinnostuksen+mukaan+tapaa+ihmisiä+ja+yht.+tekeminen+yhdistää.+Itse+olen+saanut+enemmän+tai+vähemmän+ystäviä,+kun+tykkään+käydä+pubissa,+joissa+on+karaokea+ja+nykyään+monessa+baarissa+on+kerran+viikossa+ns.+pubivisoja,+joissa+voi+testata+tietämystään+milloin+mistäkin+aiheesta.+Että+hyvinkin+tutuiksi+on+tultu+ajan+kanssa,+että+ihan+pyöreitä+vuosia+täyttäneiden+synttäreillekkin+on+kutsuttu.Myös+vapaaehtotyö+on+yks+juttu.+Monien+järjestöjen+kirpparit+yms.+toimii+vapaaehtoisvoimin,+samoin+ruuan+jakaminen.+Myös+naapureiden+kanssa+kannattaa+jutella+postilaatikolla+käydessä+ja+roskia+viedessä,+mikä+saattaa+poikia+jopa+kahvittelukutsun+ja+saada+lenkkelyseuraa.
  4. "mutta+voihan+sitä+aloittaa+jostain+pienemmästäkin+asiasta+ja+edetä+sitten+suurempiin+ja+enemmän+opettelua+vaativiin"Niin+juurikin+pitää+tehdä,+ensin+aloitetaan+pienemmästä+ja+kun+tarvitsee+lisää+haastetta+niin+siirtyy+suurempiin.+Eikä+tässä+tapauksessa+ny+tarvitse+olla+kyse+mistään+erityisen++"hienostakaan",+kunhan+on+jotain+tekemistä+,+mikä+vie+ajatukset+muualle.+Esim,+kirjoneuleet+tai+ristipistotyökin+voi+olla+sellainen,+kun+joutuu+laskemaan+silmukoita+ja+värejä.+Myös+palapelien+kokoamisessa+saattaa+hurahtaa+tunti+jos+toinenkin.++Aikuisten+värityskirjat+ovat+myös+yksi+vaihtoehto.+Kirjastosta+voi+lainata+kirjoja+joiden+tarinoihin+saattaa+uppoutua,+ettei+huomaakkaan+ajankulua.+Netissäkin+toki+on+kaikenlaista+lukemista+ja+vinkkejä+niin+ajatusten+kuin+tunteidenkin++hallintaan+kuin+omaan+hyvinvointiin+liittyen.++Niitäkin+kun+lukee,+alkaa+ajatella+enemmän+itseään.
  5. Niin+hieman+jonkinlaista+logiikkavirhettä+olisinkin+itsekin+näkevinäni+tuon+projektion+selittämisessä,+mikä+selitys+oli+lainattu+jonkun+henkilön+blogista,+on+jonkun+henkilön+käsitys+asiasta.+Näytti+siellä+narsisti+sanakin+mainitun+ja+lopussa+sitten+jotain+astrologia,+energiajuttuja,+lähdeluetteloa,+mistä+ns.+tieto+on+peräisin+ei+löytynyt.+Mutta+no,+tartuin+tuohon+alkoholisti+juttuun,+kun+tosiaan+takavuosina+sitä++alkoholistin+viittaa+heitettiin+useinkin+mun+päälle.+++Kyllä+sitä++jossain+kohtaa+ajatteli,+et+olisko+hänellä+itsellään+sitä+ongelmaa.+Toinen+vaihtoehto+toki+oli,+et+haluavat+vaan+ns.+mustamaalata+minua,+ettei+tuon++Yltin+kirjoituksista+kannata+välittää,+se+on+alkkis.+Toi+kateellisuus+sitten+kyllä+liitetään+narsisteihin,+on+yksi+kohta+niissä+kriteereissäkin,+on+joko+kateellinen+tai+luulee+olevansa+kateuden+kohde+(häntä+kadehditaan).+En+tiedä+missä+määrin+ihmiset+puhuvat+kateudesta,+joskus+joku+voi+sanoa+"vähän+mä+oon+kade",+kun+joku+on+voittanut,+onnistunut+tai++saanut+jotain.+Mutta+hyvin+harvoin+reality+elämässä+kuulee+puhetta+kateudesta,+harvemmin+koko+asia+edes+käy+mielessä,+mutta+näihin+narsistijuttuihin+liittyen+sillä+on+suuri+osa.+Mutta+tiedä+sitten+kumpiko+on+kumpi,+hänkö+joka+luulee+toisen+kadehtivan+vaiko+hän+joka+sanoo+kadehtivansa.+Mutta+joo,+niin+kiinnostavaa+kuin+onkin+pohtia+toisen+ihmisen+mielenmaisemaa+niin+ehkä+eniten+oikeaan+osuvat+tunnetilat+ja+defenssit+löytäyvä+itsestä+jos+uskaltaa+niitä+tuntojansa+tunnustella.+Ei+tää++projektiokaan+niin+helppo+asia+ole+ymmärtää,+eikä+se+pelkästään+ole+joidenkin+tiettyjen+ihmisten+ongelma,+vaan+kuuluu+ihan+jokaisen+ihmisen++perusvalikoimaan,+joko+ns.+työkaluna+tai+puolustusmekanismina.+Toivoa+sopii+ettei+projektiota+ajatella+vaan+toisen+ihmisen/narsistin++ongelmana+eikä++pelkästään+kateuden+kautta.+Jonkinlainen+totuus+löytyy+tuostakin+lauseesta+"Projektiona+näkeminen+on+vain+taas+uusi+keino+vältellä+kohtaamasta+jotain+asiaa+itsessään"En+minä+projisoi+,+mutta+ne+muut
  6. Ahas,+no+kukas+sinä+sitten+mahdat+olla.+Ilmeisesti+kuitenkin+joku+joka+olet+ollut+täällä+vuosikausia+kuten+minäkin,+kun+tuo+"himolissukin"+kulkee+mukanasi.++Asiaa+toki+selventäisi,+jos+kertoisit+mitä+nimmaria+itse+käytit+silloin+aikoinasi,+kun+tosiaan+joku+himolissu+nimmariakin+käyttiIhan+tarkkkaan+en+nyt+muista+tuota+aikaa,+mutta+on+paljon+mahdollista,+että+olen+ns.+spekuloinut+kuka+silloisista+kirjoittajista+mahtaisi+olla+ko.+himolissu+hahmon++taustalla.+Mutta+tekeekö+tuo+spekuloiminen+sitte+minusta+kameoleontin+on+taas+toinen+juttu,+kun+itse+uskoisin+että+olen+hyvinkin+tunnistettava+hahmo+ollut+koko+palstahistoriani+jo+ennen+tuota+nimmarin+rekisteröimistäkin+Toki+silloin+aikoinaan+joku+yritti+esiintyä+minunakin,+mutta+se+juttu+ny+oli+niin+typerä+ja+läpinäkyvä,+et+tuskin+kukaan+siihen+uskoi.+Kun+nyt+näihin+ns.+eläinhahmoihin+mentiin,+niin+mielestäni+olen+enemmänkin+ns.+sosiaalinen+seepra.++Mikä+sitten+aiheuttaa+sen,+että+olen+helposti+tunnistettava,+"mihinkäs+seepra+raidoistaan+pääsee",++että+olen+tuolla+täpälläni+ns.+helppo+maalitaulu+ja+sitä+negaa+sitten+on+tullut+ja+tulee+edelleen,+kun+nähdään+punaista+milloin+mistäkin+syystä.+Mutta+joo,+elämä+menee+eteenpäin,+maailma+muuttuu+ja+me+ihmiset+siinä+mukana.++Tiedä+sitten+jos+ihmisen+ajatukset+muuttuvat/mielipidekin+saattaa+ajan+saatossa+muuttua+jostain+asiasta,+kun+on+saanut+tietoa/kokemusta++enemmän+yms.+Niin+tekeekö+se+ihmisestä+takinkääntäjän+ja+kameleontin.+No+joo,+niin+tai+näin+ollaan+mitä+ollaan,+tärkeintä+kaiketi+on+,+että+itse+on+kuusalla+mitä+ja+millaisia+ollaan+todellisessa+elämässä.+Netti+ihmisten+arvostelut,+myös+minun+voi+jättää+omaan+arvoonsa,+koska+net+perustuvat+pelkkiin+luulohin,+kun+ei+oikeasti+tiedä/tunne+ihmistä.