Vapaa kuvaus

Aloituksia

21

Kommenttia

4456

1. "Siis s i n ä katsot asioita tuosta näkövinkkelistä."

Niin vielä tekee mieli lisätä, että täällä on tarinoita ja näkökulmia, joka lähtöön syystä, että kunkin tarina ja kokemukset ovat omanlaisiaan...

Tottakai esim. ihmisellä joka oman kertomansa mukaan tapailee omasta halustaan narsistiaan syystä että kokee narsistin tuovan iloa ja piristävän elämäänsä on erilainen näkökulma, kuin hänellä joka on kipuilee suhteen päättymisen jälkeen niiden asioiden parissa jotka ylipäätään johtivat siihen, että hänestä tuli ns. uhri...

Siihen, en usko, että näissä asioissa, ylipäätään mistään ihmissuhteisiin liittyvästä on löydettävissä yhtä ainoaa totuutta, kun kukin katselee maailmaa omilla "silmillään", ihmiset ovat erilaisia, jopa saman perheen lapsetkin kokevat vanhempansa/lapsuutensa erilailla, vaikka vanhemmat päällisinpuolin kohtelisivat lapsiaan samalla lailla...

Kaikki vaikuttaa kaikkeen, myös sen kokijan oma persoona/ mielentila/reagointitapa jne......
  2. "Siis s i n ä katsot asioita tuosta näkövinkkelistä."

Kyllä, minä yritän katsoa omiin kokemuksiini perustuen asioita sen ihmisen kannalta, joka siellä lattialla makaa(=antaa kohdella itseään huonosti)...

Sillä ei ny mielestäni ole niin oleellista merkitystä sen uhrin kannalta, millä nimityksellä sitä kaltoinkohtelijaa kutsutaan...tilanne on sama, esim. jos jotakuta pahoinpidellään niin samalta se tuntuu oli sen tekijä ny alkkis, narsisti, psykopaatti tai muu häiriöinen...

On hyvä että kerrotaan koetuista väärinkäsityksistä, mutta ei kai ny sentäs ole tarkoitus kilpailla siitä kuka on kestänyt eniten huonoa kohtelua tai kaltoinkohtelijan laadulla, tyyliin minun kaltoinkohtelijani on sentäs psykopaatti, ja sinun vain alkkis...

Mitä tuohon tulee...

"Ja voi auttaa myös siten, että löydetään yhdessä alku eroprosessiin ja ajattelutapoihin, joista on apua..."

Niin toisten kokemuksiin ja ajatuksiin tutustuminen netin keskustelupalstoilla voi antaa erilaisia näkökulmia myös omaan tilanteeseen...

mutta tuo yhdessä kuullostaa minusta hieman arveluttavalta, ainakin siinä tapauksessa jos pitäydytään vaan tässä yleisessä keskustelussa niin ei voi oikeasti tietää koskaan kuka/millainen ihminen minkäkin kommentin takana on/kenen kanssa keskustelee...

"Minä taas en ymmärrä, että mitä hyötyä on siitä, että alkaa haukkumaan uhria, ja asettuu narsistin puolelle."

Niin, mitä sitten on uhrin haukkumista ja narsistin puolelle asettumista...sekö on uhrin haukkumista/narsistin puolelle asettumista jos yrittää herätellä ihmistä miettimään, että mikä itsessä oleva tekijä/tarve aiheuttaa sen että on huonossa suhteessa/miksi ei lähde vaikka tietää ettei se toinen muutu...

Edelleen tiedän omien kokemuksieni kautta että sanoista on vielä pitkä matka tekoihin, asiat ei ole niin yksinkertaisia ja jos kenellä lukijalla on niin huono tilanne että pelkää henkensä edestä niin kehoittaisin hakemaan apua muualta kuin täysin tuntemattomilta ihmisiltä netin keskustelupalstoilla...
  3. "Et ole pahoillasi uhrinaisten puolesta, jotka nousevat kapinaan...

Tavallaan ei tarvitsekaan olla, koska se on merkki siitä, että riittää voimia ja itsetuntoa."

Niin jäin vielä miettimään tuota sinun ajatustasi, että kun itse sitten kun ymmärsin millaisen ihmisen kanssa olin ollut tekemisissä...

niin ei enää todellakaan tulisi mieleenikään tietoisesti ryhtyä suhteeseen samankaltaisen ihmisen/narsistin kanssa...

Mitä itseeni tulee, olen toki surrut, ollut pahoillani itseni vuoksi, kuin myös soimannut, hävennyt itseäni ja lopulta myös ajan kanssa itseni armahtanut...

että tuneita riittää niin itseäni kuin heitäkin kohtaan jotka ovat kapinoineet huonoa kohteluaan vastaan ja lähteneet, kuin heitäkin kohtaan jotka vielä suhteissaan kipuilevat...

Että mikä sitten on kapinointia, ajattelisin että tuloksellisinta kapinointia on päättää suhde, eikä olla tekemisissa ko. ihmisen kanssa...

Suhteessa kapinointi on vain sen lähteen tarjoamista narsistille...lähde=huomio

"On tärkeä ymmärtää että mikä tahansa huomio - positiivinen tai negatiivinen - on Ensisijainen Narsistinen Lähde. Pahamaineisuus on yhtä hyvä kuin positiivinen kuuluisuus."

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/NarSupply.html

Että voisin ajatella, että siitä kapinoinnista on se hyöty, ettei narsisti hevin luovu kapinoivasta lähteestään...eikä se kapinoivakaan välttämättä halua luopua narsististaan...vaan pitää kiinni juurikin tarjoamalla sitä huomiota...

En usko siihenkään että narsisti riitelee yksin, siihenkin hän tarvitsee vähintäänkin sen toisen/yleisön, vaikka narsisti yksin lausuisikin kaikki vuorosanat...

jos sitä yleisöä/toista ihmistä ei ole, niin narsisti keksii hänet ja riitelee kuvitteellisen henkilön kanssa,

jotain tuollaista uskon olleen taustalla siinä kummallisessa spostissa jonka ännä aikoinaan minulle lähetti ja jossa "riiteli" hänen lisäkseen, joku "vieras" nainen, nyksä ja nyksän narsisti ex-mies...
  4. "Siksipä juuri kiusatun on hyvin vaikea saada apua ja tukea kun ollaan niin yleviä ja heitellään "riitaan tarvitaan kaksi" "kummassakin on syytä" näitä riittää loputtomiin"

Niin, ihan en tuolla "totuudella" nyt tarkoittanut tuota, vaan yleensäkin sitä että meillä kaikilla on oma "totuumme", kun katselemme maailmaa omasta näkövinkkelistämme, ettemme voi tietää toisen "totuutta", kun emme elä/koe asioita samoin...Tuo kannattaa muistaa varsinkin silloin jos ja kun emme edes tunne asiaa/ihmisiä...

Mitä tulee yleensä suhteisiin...

niin toki siinä on kaksi osapuolta, eikä ny mielestäni tarvitse aina etsiä syyllistä, kunhan kantaa vastuun omista valinnoistaan/elämästään ja itsestään omista tunteistaan...ja ymmärtää, että kumpikin osapuoli vaikuttaa toiseen niin hyvässä kuin pahassa...

Joskus on niinkin, että sadistisempi osapuoli jatkaa kaltoinkohteluaan niinkauan kun toinen sallii sen...on paljon naisia jotka eivät lähde vaikka turpiin tulee säännöllisesti...on totta että sadistin voi sanoa olevan syyllisempi, mutta oma vaikutuksensa on hänelläkin on joka ei lähde...

Että jos elää huonossa suhteessa jossa kokee tulleensa kaltoinkohdelluksi niin kannattaa kysyä itseltään,
    "jos et pidä jalanjäljistä kasvoillasi, miksi makaat lattialla"...

Mitkä ovat ne syyt jotka saavat jäämään...varsinkien narsistien kohdalla ollaan tietävinämme ettei narsisti kykene rakastamaan , ei tunne empatiaa, ei muutu jne...

kenen syy se silloin on jos kumppani kaikesta tiedosta huolimatta jää ja uskoo narsistin valheisiin...

Sama ihminen joka täällä palstalla puhuu sujuvasti siitä kauheasta narsusta/luettelee sen vikoja ja kotona pienestäkin narsistin tarjoamasta armopalasta uskoo narsistin rakastavan, muuttuvan jne...

Mitä tulee itsensä puolustamiseen niin aina voi ja saa puhua omasta puolestaan, mutta kummeksun sitä, että jos se tehdään enimmäkseen hyökkäämällä...kuten tässäkin, "kun ollaan niin yleviä"...jonka ymmärsin viittavan avun ja tuen tarjoajiin...

Ihan en ymmärrä sitäkään, miten ketään uhria auttaa sekään, että "auttaja" ryhtyy yhdessä autettavan kanssa mollaamaan sitä toista...miten se mitenkään muuttaa sitä tilannetta missä eletään...

Noh, minä sujuvasti heittelen täällä kaikenlaisia ajatuksia näiden asioiden tiimoilta, jotka pohjautuvat suurimmaksi osaksi omiin kokemuksiin...

tiedän ettei lähteminen huonostakaan suhteesta ole mitään helppoa ja kukin tekee omat ratkaisunsa, näitä mun ajatuksia ei ainakaan tarvitse ottaa mitenkään "ylhäältä annettuina"...hyvin pohjalla/siellä lattialla minäkin olen tallottavana joskus maannut...
  5. "Jos joku haluaa elää narsistin kanssa niin eikö se ole vain hyvä asia"

Niin, ajatuskuvio tuokin, mutta jotensakin siltkin tuntuu ajatuksena pahaltakin jos ja kun se narsisti kohtelee sitä uutta samoin kuin entistäkin...

On vaikea ajatella niin, että kun itse on tullut kaltoinkohdelluksi/hyväksikäytetyksi yms. että sitä toivoisi/pitäisi hyvänä asiana kenenkään kohdalla...

Tulee mieleen sekin, että kyllä minäkin aikoinaan avioliittoni loppuvaiheissa jopa toivoin, että mieheni löytäisi jonkun naisen johon ihastuisi ja nainen huolisi hänet...ymmärsin kyllä että tuo ajatuskuvio tarkoitti vain, että joku muu asia ratkaisisi ongelman, eikä minun tarvitsisi itse sitä ratkaista/tehdä asian eteen mitään...

Toki esim. narsisteista/huonoista suhteista eroon pääsemisesssä asioita helpottaa, että uusi lähde/kumppani on jo löytynyt/löytyy samantien ...niin entinen pääsee helpomalla, kun mielenkiinto kohdistuu siihen uuteen...

En tiedä, tarinat eivät kerro, mitä sitten tapahtuisi jos narsistilla ei olisi yhtään lähdettä...Vakninin sivuilta siitä romahtamisesta toki voi lukea, mutta tuskin kukaan lie sellaista tosielämässä nähnyt ja narsistit eivät siitä kerro...

Mutta uskoisin että harvassa ovat ne vapaahtoiset, jotka tieten tahtoen narsistin valitsevat, melkoinen masokisti täytyy olla, mieltynyt huonoon kohteluun...

Uskoisin, ettei useimmatkaan ole alussa tienneet/ymmärtäneet ja sitten kun asia on ilmeinen, niin ei kykene myöntämään että tullut itsekin mokanneeksi ja kokee, että kun kerran on valinnan tehnyt niin siinä on pysyttävä, joka sitten mahdollistaa sen pysyvän uhriutumisen, ei ole itse vastuussa itsestään/omasta elämästään kun kaikesta voi syyttää sitä "narsistia" ja sovitella sitä marttyyrin kruunua päähänsä tyyliin kyllä minä olen hyvä ihminen...

Ja kannattaa muistaa, että jos ei oikeasti tunne ihmisiä ja heidän elämäänsä niin on vaikea tietää kuka on tarinan konna, ainakin näissä täällä kerrotuissa jutuissa itselläni karvat nousee pystyyn siinä kohtaa kun puhutaan aikuisen ihmisen kouluttamisesta tavoille...

Pakostakin siinä tulee mieleen keinoina, toisen itsetunnon/ihmisarvon polkeminen, alentamalla, mitätöimällä, pelottelemalla, joa väkivallalla tarjoten väliin porkkanaa, väliin keppiä ettei koulutettava enää tiedä miten olla ja elää...

Kannattaa myös muistaa että tosielämässäkin ihmiset, ihmisten suhteet ja elämäntilanteet ovat niin moninaisia, kaikki vaikuttaa kaikkeen ettei toisten asioista voi mitään "totuutta" sanoa/tietää...
  6. "Nykyään olen hänen kanssaan ehkä kolmannessa taivaassa parhaimmillaan... mutta kuten sanoin, se riittää piristykseksi."

Niin olen ymmärtänyt, että jotkut ovat iloisia vähästäkin ...aikojen saatossa tyydytään vähempään ja vähempään, kun sillä narsistilla on ne muut kiireensä..

Tässä kohtaa tulee mieleen jo lainaamastani Vaknin teksistä tämä kohta...

"Älä koskaan unohda että (täysiveriset) narsistit ovat mukavia ja ystävällisiä vain, kun:
    He haluavat sinulta jotakin – Narsistista Lähdettä, apua, tukea, ääniä, rahaa… He muokkaavat maaperän, manipuloivat sinua, ja esittävät sitten pyyntönsä tarvitsemastaan "pienestä palveluksesta" tai pyytävät sinulta joko räikeästi tai salakähmäisesti Narsistista Lähdettä ("Mitä ajattelit esiintymisestäni…", "Uskotko minun todella ansaitsevan Nobelin…").

He kokevat olevansa uhattuja ja haluavat neutraloida uhkan hellyttelemällä tai vuotamalla miellyttävyyksiä.

He ovat juuri saaneet yliannoksen Narsistista Lähdettä ja kokevat olevansa jalomielisiä ja suurenmoisia ja ihanteellisia ja täydellisiä. Jalomielisyyden näyttäminen on keikarointia hänen moitteettomilla jumalisilla ansioillaan. Se on mahtavuuden osoitus. Sinä olet tässä näytelmässä merkityksetön lavaste, pelkkä vastaanottaja, kun narsisti on ihastunut Väärään Itseensä ylitsevuotavasti ja itsetietoisesti.

Piintyneet uhrit kiittävät narsistia usein näistä "pienistä armopaloista". kuten sinäkin toteat (mutta kuten sanoin, se riittää piristykseksi)

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Survive.html
  7. "Narsistin kanssa ei pysty kukaan elämään. "

Niin, mielipiteitä on joka lähtöön ja kuten olemme tällä palstallakin huomanneet, että on olemassa myös ihmisiä, jotka haluavat elää sen narsistin kanssa kuka mistäkin syystä ja Vakninkin mainitsee...

"Kaikki yleistykset ovat tietenkin vääriä, ja on joitakin ihmisiä jotka ovat onnellisia suhteessaan narsistiin. Yksi esimerkki onnellisesta avioliitosta on sellainen, jossa ruumiillinen ja älyllinen narsisti ovat yhdessä.

Narsistit voivat olla onnellisesti naimisissa alistuvan, palvelevan, itseään vähättelevän, häntä jäljittelevän, heijastavan ja jatkuvasti avuliaan puolison kanssa. He pärjäävät hyvin myös masokistien kanssa. Mutta on vaikeaa kuvitella, että terve, tavallinen ihminen olisi onnellinen tuollaisessa jaetussa hulluudessa tai kahdenkeskisessä psykoosissa.

On myös vaikeaa kuvitella, että narsistilla olisi pitkäkestoinen hyvälaatuinen vaikutus stabiiliin ja terveeseen kaveriin/puolisoon/kumppaniin. "

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Survive.html

Puhtaan myös ns. käänteisnarsisteista...

"Jotkut sanovat viihtyvänsä narsistien kanssa, ja että he huolehtivat mielellään heidän tarpeistaan ja alistuvat heidän ailahteluihinsa, koska heidät on ohjelmoitu siihen varhaisessa lapsuudessa. He kokevat elävänsä, hehkuvansa ja olevansa olemassa ainoastaan narsistin kanssa. Narsistin läsnä ollessa maailma hehkuu väreissä ja vaipuu hänen poistuessaan harmauteen.

En näe tässä sinänsä mitään "väärää". Testi on tässä: jos joku nöyryyttäisi ja kohtelisi sinua verbaalisti väärin muinaisella kiinalla - kokisitko tulleesi nöyryytetyksi ja kohdelluksi kaltoin? Todennäköisesti et. Jotkut meistä ovat niin mukautuneet narsistisiin Tärkeisiin Ihmisiin (vanhempiin tai hoitajiin), että heille narsistinen väärinkohtelu on kuin muinaista kiinaa, eivätkä he kuule sitä.

Tämä tekniikka toimii, ja se antaa käänteisnarsistin (narsistia kaipaavan kumppanin) kokea vain narsistin kanssa elämisen hyvät puolet: säkenöivän älykkyyden, jatkuvan draaman ja jännityksen, läheisyyden puutteen ja emotionaalisen etäisyyden (jotkut tykkäävät siitä)."

Että tuon perusteella voisin ajatella, että myös ns. uhri saattaa joissakin tapauksissa olla se joka ei halua luopua narsististaan...kokee ettei ilman narsistia elämä tunnu miltään...

Tuossa vaan piilee se vaara että muuttuu itsekin seuransa kaltaiseksi, omaksuu samoja piirteitä, saman arvomaailman...