Vapaa kuvaus

Aloituksia

21

Kommenttia

4456

1. "Hyviä kirjoituksia liittyen Narsismiin:"

Kyllä kiitos, kävin vilkaisemassa, jotkut olivat tuttujakin joistain muista linkeistä, , mutta tässä ny ikäänkuin "kaikki" yhden otsikon alla...

täytynee lukea joskus paremmalla ajalla...toivottavasti löytyy jotain jonka joku voisi tuoda tänne palstalle keskusteltavaksi aiheeksikin...

Hyvää oli myös että sivusto sisälsi myös linkin sinne toiselle ihminen tavattavissa sivustolle, aikoinaan Hellstenin kirjoista olen saanut monia oivalluksia itseeni/elämääni liittyen...
  2. "Olisi huomattavan helpompaa selvittää yhteenkuuluvuuden tunne tai sen puute, jos huulet olisi nitojalla napsuteltu kiinni. Tunteet olisi pakko osoittaa kosketuksin, ilmein ja elein. Ja miten huomattava osa tuosta nonverbaalisesta käyttäytymisestä tuleekin selville, mitä toinen oikeasti tuntee tai ajattelee."

Niin jonkin verran tuohonkin aiheeseen on tullut tutustuttua kun tekee työtä ihmisten parissa...yrittäen pohtia asiaa siltä kannalta, että toivottavaa olisi että olemus/kosketus ja puhe pyrkisivät olemaan samansuuntaiset...kuin myös tilanteissa joissa sanat menettävät merkityksensä...

Helpompaa tuo tunteiden ymmärtäminen ilman sanoja on ihmisten kesken jotka tuntevat toisensa, erityisesti juurkin lähisuhteissa...

esimerkkini viikonlopulta kun tapasin tyttäreni, keskustelumme oli aika pintapuolista, kunnes jossain kohta iltaa, kun seisoimme keskellä ihmisjoukkoa vierekkäin, minulle tuli äkisti tarve koskettaa häntä käsivarteen, hän katsahti minua, sanoi,"kyllä mä tierän, niin mäkin sua"...asia tuli ymmärretyksi/tunne jaettua vaikka itse en sanonut sanakaan...

Mutta se mitä ny tässä haen on se, että jo aiemmin olen lukenut että nonverbaalisella viestinnälläkin voidaan valehdella tai se voidaan tulkita väärin...tuon jo aiemman ajatukseni tueksi ny sitten hain taas linkin/itseäni viisaampien puhetta ikäänkuin todisteeksi ettei asia ole ihan itse keksimäni...

"Vaikka tutkijat jakavatkin nonverbaalisen viestinnän funktiot hieman eri tavoin, yksimielisiä he kuitenkin ovat siitä, että nonverbaalisella viestinnällä on suuri merkitys vuorovaikutusprosessissa silloin, kun

luodaan ensivaikutelma tai tehdään henkilöstä tulkintoja
    lähetetään suhdeviestejä (kuten viestitään läheisyyttä tai etäisyyttä suhteessa toiseen)
    ilmaistaan tunteita
    halutaan lähettää ristiriitaisia viestejä tai valehdella
    viestitään valta-asetelmia tai suostutellaan toisia. (Guerrero, L. K. & Hecht, M. L. (toim.) 2008.)

Nonverbaalisen viestinnän havainnoinnissa ja tulkinnassa väärinymmärrysten vaara on suuri. Kun henkilön nonverbaalisesta viestinnästä tehdään tulkintoja, tulisi havainnoinnissa ottaa huomioon esimerkiksi vuorovaikutustilanteen kulttuurinen konteksti, vuorovaikutustilanteen osapuolten välinen suhde, yksilölliset tekijät henkilöiden viestinnässä sekä kyseisen vuorovaikutustilanteen muut erityispiirteet. Kun viestintäkontekstiin ja -tilanteeseen liittyvät tekijät otetaan tulkinnassa huomioon, voidaan päästä hieman lähemmäs totuutta – ja ainahan voi kysymällä varmistaa, oliko tulkinta vuorovaikutuskumppanin nonverbaalisesta viestinnästä oikea."

http://www.kielijelppi.fi/puheviestinta/nonverbaalinen-viestinta

Vielä jäin miettimään sitäkin, että liekö tuossakin tulkinnassa kyse omista toiveista tai ennakkoluuloista...

mutta uskoisin että ilman sen kummempaa pohtimista monikin tietää että halaamisella ja halaamisellakin on eronsa...
  3. "Kolikosta ei voi oikeasti poistaa mitään, tai jos niin tekee, ei pajatso enää huoli sitä. Kolikon ainoa mahdollisuus ymmärtää itseään, ja samalla muita kolikoita, on hyväksyä itsensä kaikkinensa, kruunana ja klaavana, hyvine ominaisuuksineen ja pimeänä puolenaan."

Niin, tuosta tuli yhtäkisti mieleen Vakninin teksteistä tämä kohta...

" Hän on piintynyt "ihmisdyykkari". Ajan oloon hän alkaa pitää lähellään olevia ihmisiä vain mielihyvän välineinä, kaksiulotteisina sarjakuvahahmoina, joiden vuorosanat hänen loistavassa elämässään ovat mitättömiä."

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Sielu.html

Tuossa tuo mainittu kaksiuloitteisuus, en tiedä tarkoittaneeko se sitten nimenomaan sitä että ihminen on joko tai...käytettävissä/ei käytettävissä/hänestä on hyötyä tai hän on täysin hyödytön...
  4. "Kokemukseni mukaan useimmat kyllä haluavat pitää mielikuvansa. Niin toisesta kuin jättää sen kuvan itsestäänkin, mikä on muodostunut palstakokemuksesta. Tapaamiset ei monellekaan ole se juttu, mitä haluavat. Mutta uskoisin, että monet voisivat hyötyä siitä hyvällä tavalla."

Niin itselle tuli tuosta aloituksesta mieleen Ännäni taannoinen lausahdus, että hän joskus ajattelee, että vois järjestää teille kaikille hänen naisilleen tuollaisen tapaamisen, jossa sitten saisitte puhua hänestä...

Tässä visoissa ilmeisesti sitten kutsu kuuluisi sitten kaiketi palstalaisille, eikä pelkästään "sen narsistin naisille/uhreille",

Olishan visio palstalaisten tapaamisesta ihan hauskakin, tiedä sitten moniko siihen uskaltaisuisi tulemaan...ja miten siten tapaamisessa mukana olleiden kirjoitukset täällä palstalla muuttuisivat...

Itsellä jonkun verran kokemusta treffipalsta ajoista juurkin tuosta, että mielikuvat/ennakko asenteet/odotukset voivat kyllä poiketa hyvinkin paljon niistä tuntemuksista, joita sitten tavatessa syntyy...

Nekin joutui sitten ikäänkuin ymmärtämään siten, ettei ko. henkilö sitä "pettymystä" aiheuttanut vaan omat kuvitelmat/odotukset oli toisenlaiset, kuin mitä toinen todellisuudessa sitten oli...

Että oppi tuossa senkin, että treffeille osasi sitten jo lähteä hyvällä huumorilla ns. uteliain mielin ilman sen kummempia ennakko odotuksia...ja tulihan sitä sitten toppuuteltua vastapuolenkin odotuksia...

Kun sekin tuntui hankalalta sanoa ettei halua enempää tapailla ilman ettei mitenkään loukkaisi toista...
  5. "Jos ja kun on pakko kertoa tapahtuneesta läheisille, nämä voivat alkaakin epäilemään uhrin mielenterveyden pettäneen..."

Niin ymmärsin että tuo oma pelkosi ja siitä syystä et ole uskalla kertoa kun pelkäät tulevasi leimatuksi hulluksi...asia josta Vakninkin mainitsee alkusanoissaan...

"Mene ystäviesi luokse. Mene. Katso mihin se johtaa. Naurunalaisuuteen. Minä olen heille sitä mitä olin alun perin sinulle. He uskovat sen minkä he näkevät ja he näkevät minut, ja he näkevät myös sen sekavan ihmisen joksi sinä olet tullut. Mitä enemmän pyydät ymmärrystä, sitä enemmän he vakuuttuvat siitä että olet hullu, sitä eristyneemmäksi koet itsesi, ja sitä enemmän yrität saada asiat taas kuntoon, hyväksymällä minun kritiikkini ja yrittämällä parantaa itseäsi. Voisiko olla että olit väärässä minun suhteeni alusta alkaen? Niin pahasti väärässä? Ei helppo pala nieltäväksi, eihän? Miten luulet ystäviesi reagoivan jos todella yrittäisit saada heidät uskomaan?"

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Alkusana.html

Noh, minä olen puhunut kolmen ihmisen kanssa, kahdella heistä oli jonkin verran omaakin kokemusta aiheesta, että tiesivät mistä puhuin, kolmannelle asia/aihe oli uusi, en nyt sen kummemmin ryhtynyt kertomaan millainen ihminen on narsisti, kunhan kehoitin tutustumaan aiheeseen jos kokee sen tarpeelliseksi voidakseen ymmärtää minua...tiedän että on jonkin verran tutustunut aiheeseen, mutta emme juurikaan keskustele aiheesta...

Kukaan ed. mainituista ei ole alkanut epäillä mielenterveyteni pettäneen, mitä tuo sitten kenenkäkin mielestä tarkoittanee...kun useimmat ihmiset tietävät, että ns. henkiseen hyvinvointiin liittyviä "ongelmia" syystä tai toisesta on aina välillä hyvin monilla ihmisillä, eikä se tarkoita että he olisivat sen hullumpia kuin itsekään...

Mitä tuohon tulee...

"Sama ongelma koskee alkoholistien läheisiä. Heidän on pakko rajoittaa ystäväpiiriään hyvin suppeaksi, koska heitä ei hevin uskota."

Niin minun tapauksessani aikoinaan enempi oli niin etteivät ihmiset uskaltaneet ottaa asiaa kanssani puheeksi, vaikka olivatkin huolissaan minusta, syystä, että itse en ollut näkemään ongelmaa...

Oikeastaan vasta eron jälkeen monet ihmiset tulivat puhumaan kanssani, lähtökohtaisesti siitä mitä on olla alkoholistin läheinen, kuin utelemaan, että "mitäkaikkeakauheaa" teillä tapahtui, joita sellaisiakin toki oli...

Myös jo aikuistuneet tyttäreni puhuvat hyvin vapaasti ystävilleenkin, että millaista se oli tulla koulusta kotiin, kun lampunvarjostin, plus muuta kodin irtaimistoa tuli jo kujalla vastaan...kun piti pelätä, hävetä isää, kuin myös siitä, että kun oli "sellaisesta" kodista niin tuli syyttä suotta leimatuksi esim. joidenkin opettajien taholta koulussa...

Toki kannattaa aina miettiä kenen kanssa puhuu...on olemassa ihmisiä, jotka auliisti haluavat saada selville heikkoutesi lyödäkseen niillä sitten aina jossain sopivassa tilanteessa...saattaaksemme meidät huonoon valoon/saadaksemme meidät häpeämään itseämme...

Mutta kukin tyylillään, itse olen kokenut avoimuuden itselleni hyväksi keinoksi...kun pyrkii siihen, ettei ole itsessään mitään salattavaa, ei ole mitään hävettävääkään...

Voi olla rehellisesti sitä mitä on... vaikka sitten hullukin...
    monet "ei niin täysin terveet " kyllä elävät ihan ns. normaalia elämää, käyvät töissä, elättävät itsensä jne...