Olinko narsistin nainen?

Tyttö tällainen

Mies puhui paljon kaikenlaista, koskaan en tiennyt mikä on totta ja mikä ei...
Mies oli tosi omistushaluinen, halusi heti muuttaa luokseni asumaan ja sitoutua.
Mies kertoi että olen hänen elämänsä nainen (vaikka jaksoi koko ajan puhua entisistä nais-suhteistaan).
Mies oli erittäin tarkka omasta ulkonäöstään ja olisi halunnut muuttaa minunkin ulkonäköäni häntä enemmän miellyttäväksi.
Mies valitti että olen hänestä sairaalloisen mustasukkainen vaikka itse kyttäsi kaikki tekemiseni ja takavarikoi puhelimeni nähdäkseen onko minulla muita miehiä.

Kun sain tarpeekseni ja jätin hänet, hän ei voinut käsittää asiaa, vaan ihmetteli kuinka voin päästää niin mahtavan miehen menemään...

55

615

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lilja

Jos pystyit jättämään hänet kerrasta, niin en usko kyseessä olleen narsistin :) Toki oma tuntemuksesi on tässä se ratkaiseva.

• Tyttö tällainen

Ei hän minua helpolla päästänyt menemään ja kauan mietin olenko todella itse päästäni sekaisin ja ylireagoiva...mutta kaikki syyllistäminen mitä sain osakseni oli mielestäni väärin.

• Tsemppiä
        Tyttö tällainen kirjoitti:

Ei hän minua helpolla päästänyt menemään ja kauan mietin olenko todella itse päästäni sekaisin ja ylireagoiva...mutta kaikki syyllistäminen mitä sain osakseni oli mielestäni väärin.

Onneksi olkoon ratkaisustasi!
        Olet selvinnyt kuolemaakin pahemmasta kohtalosta.

Nyt unohda menneet ja jatka elämääsi, jokaisesta päivästä nauttien.

• erht
        Tsemppiä kirjoitti:

Onneksi olkoon ratkaisustasi!
        Olet selvinnyt kuolemaakin pahemmasta kohtalosta.

Nyt unohda menneet ja jatka elämääsi, jokaisesta päivästä nauttien.

Tuossa menneiden unohtamisessa on se pieni probleemi, että se ei muuten onnistu mitenkään sormia napsauttamalla. Omista tapahtumista on kohta vuosi ja silti tämä kyseinen henkilö kummittelee lähes jatkuvasti päässä ja unissakin ainakin kerran viikossa.

• IIna0307

Et ole narsistinen, mutta vähitellen hän olisi yrittänyt tehdä sinusta sellaisen. Minä kestin tuon kaiken ja monta muutakin henkistä juttua, mutta lopulta aloin tuntea, että minusta oli tullut ihminen, josta en itse pidä. Nyt elämäni ollessa kunnossa kaikin puolin ja erosta on jo vuosia aikaa, niin edelleen hän muistaa minua sähköposteilla tai vain olemalla näytillä jossain. Siinä kohtaa, kun nämä asiat eivät mitenkään aiheuta sydämentykytyksiä, olet selvinnyt hänestä ja voi aloittaa uuden elämän.

• Psyk.hoit.

Mies ei ollut narsisti, ehkä kaksisuuntainen? Oikea narsisti tappaa sinut jos jätät hänet.

• kokemusta on
        Psyk.hoit. kirjoitti:

Mies ei ollut narsisti, ehkä kaksisuuntainen? Oikea narsisti tappaa sinut jos jätät hänet.

Narsistisesti se kaksisuuntainenkin käyttäytyy. Joten sama paketti. Olet törmännyt tod. näköisesti narsistiin. Ja narsisti tappaa sinut siinäkin tapauksessa,vaikka itse jättäisi sinut.

• kokemusta on kirjoitti:

Narsistisesti se kaksisuuntainenkin käyttäytyy. Joten sama paketti. Olet törmännyt tod. näköisesti narsistiin. Ja narsisti tappaa sinut siinäkin tapauksessa,vaikka itse jättäisi sinut.

Psyk hoi ja kokemusta on:

Ettette vain nyt yrittäisi lietsoa pelkoa?

Useimmille uhreille eräs suurimmista peloista on milloin narsisti saa kiinni ja tappaa. Yhtä usein ajatus on perustunut niihin pelkoihin, jotka kaltoinkohtelija on jo juurruttanut toisen mieleen, koska hän haluaa olla vallassa nyt ja huomenna. Pelko on juuri niitä elementtejä, jotka sitovat ns uhrin narsistiin, jolloin suhteesta irtipääsy on yhtä prkl:ttä ja eheytyminekin hidastuu.

Rationaalinen ajattelu hämärtyy pelossa. Sitä taas tarvitaan että ymmärretään mitä suhteessa on todella tapahtunut.

• elisakettu kirjoitti:

Psyk hoi ja kokemusta on:

Ettette vain nyt yrittäisi lietsoa pelkoa?

Useimmille uhreille eräs suurimmista peloista on milloin narsisti saa kiinni ja tappaa. Yhtä usein ajatus on perustunut niihin pelkoihin, jotka kaltoinkohtelija on jo juurruttanut toisen mieleen, koska hän haluaa olla vallassa nyt ja huomenna. Pelko on juuri niitä elementtejä, jotka sitovat ns uhrin narsistiin, jolloin suhteesta irtipääsy on yhtä prkl:ttä ja eheytyminekin hidastuu.

Rationaalinen ajattelu hämärtyy pelossa. Sitä taas tarvitaan että ymmärretään mitä suhteessa on todella tapahtunut.

" Yhtä usein ajatus on perustunut niihin pelkoihin, jotka kaltoinkohtelija on jo juurruttanut toisen mieleen, koska hän haluaa olla vallassa nyt ja huomenna."

Niin ja jossei aivan ny kyse ole ns. tapetuksi tulemisen pelosta niin uskoisin, että montaakin uhria saattaa vaivata ns. "hulluksi" tulemisen/leimatuksi tulemisen pelko...

Syystä, että käsittääkseni narsisti hyvinkin usein ujuttaa tuon pelon vihjailuilla, tyyliin et ole henkisesti terve...jos kerrot, niin kukaan ei usko sinua, saat "hullun leiman" jne...

Jotain samaa mielestäni on jutuissa, että narsisti saa aikaan niin hirmuista/valtavaa tuhoa, uhri/ihminen ei koskaan toivu/kykene normaaliin elämään...

• Tyttö tällainen
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

" Yhtä usein ajatus on perustunut niihin pelkoihin, jotka kaltoinkohtelija on jo juurruttanut toisen mieleen, koska hän haluaa olla vallassa nyt ja huomenna."

Niin ja jossei aivan ny kyse ole ns. tapetuksi tulemisen pelosta niin uskoisin, että montaakin uhria saattaa vaivata ns. "hulluksi" tulemisen/leimatuksi tulemisen pelko...

Syystä, että käsittääkseni narsisti hyvinkin usein ujuttaa tuon pelon vihjailuilla, tyyliin et ole henkisesti terve...jos kerrot, niin kukaan ei usko sinua, saat "hullun leiman" jne...

Jotain samaa mielestäni on jutuissa, että narsisti saa aikaan niin hirmuista/valtavaa tuhoa, uhri/ihminen ei koskaan toivu/kykene normaaliin elämään...

Just, sain kuulla että ehkä MINUN päässäni on vikaa...
        Mutta onneksi tajusin tilanteen jo aikaisessa vaiheessa, en usko että joudun loppuelämääni tästä kärsimään vaikka kieltämättä toipuminen tuntuu hitaalta ja vaivalloiselta...

• Ohhoh! Ompa kummia
        Psyk.hoit. kirjoitti:

Ohhoh! Ompa kummia juttuja.

• nyt hyvin taas
        kokemusta on kirjoitti:

Heiii, olethan vielä itsekkin hengissä ,kun kerran tänne kirjoitat!!
        Mun tapauksessa, narsku jätti,huomas että olen päässyt jäljille mikä hän on ja miten uuden uhrin etsintä edistyy, eli hän PAKENI mua, ja ehkä löysi uuden kun on antanut mun olla rauhassa!!! Narsisti lähtee pois kun ei voi toista enään käyttää hyödykseen.Eli aloittaja, ole rauhassa ja KOITA unohtaa tuo ihminen(tiedän) ei ole helppoa., tiedän senkin jos jollekkin kerron että narsku mies jätti mut niin MUAHAN pidetään hulluna, se oli niin ihana mies kaikkien mielestä, ja mä vaan katkera kun mut jätettiin ja sanon siksi sitä narskuksi!! voimia uuteen elämään!!

• kokemusta on
        Ohhoh! Ompa kummia kirjoitti:

Ohhoh! Ompa kummia juttuja.

Niin tämäon todellisuutta joka on olemassa. Lue ja opi elämästä, niin viisastut itsekin. Nämä kummalliset jutut ovat vain aika monelle taphtunutta tdellisuutta.
        Ole onnellinen, ettet ole itse joutunut samanlaisiin tilanteisiin elämässäsi, joihin väistämättä narsististen tai muuten mielenterveydeltään häiriintyneiden kanssa joutuu. Kummallista on tosiaan. Ei uskoisi ennenkuin on kaulaansa myöten uponnut tähän shittiin.

• Lilja

Se on käsittämätöntä, että alkuun olin mielissäni mieheni tavatessani, mutta mitä lähemmäs loppua tullaan, sitä enemmän tapaamiset hermostuttaa. Puhumattakaan siitä, millaisen pakoreaktion ja suuttumuksen satunnainen kohtaaminen minussa aiheuttaa. Tai onko satunnaisia kohtaamisia oikeasti?

• Tyttö tällainen

Samat fiilikset. Jopa puhelimesta on tullut "pelottava", jos se soi niin säpsähdän joka kerta että ei kai vain...

• Iina0307

Samat fiilikset. Jopa puhelimesta on tullut "pelottava", jos se soi niin säpsähdän joka kerta että ei kai vain...

Puhelin onkin vihoviimeinen laitos. Exnarskullani on numeroita kuin puhelinluettelossa kuten myös sähköpostiosoitteita eri nimillä. Omaan henkilökohtaiseen puhelimeeni voin olla vastaamatta, mutta hän soittaakin työpaikalleni, jolloin minun on vastattava, koska en tiedä onko puhelimessa asiakas vai ei. Samoin hän lähettelee työpostiini kaikenlaisia ukaaseja. Kotipostiini, kun olen asettanut hänelle eston aina kun häneltä tulee postia uudella nimellä. Yksinkertaisesti en vain pysty häätämään häntä. Narsku on siitä ovela, että hän älykkäänä ihmisenä tietää, milloin raja häirinnästä ylittyy. Narskuhan keskittyy ainostaan toisen kiusaamisen siinä kohtaa, kun uhrista ei ole enää muuta hyötyä. Kun hän on huomannut, ettei kiusaamisellakaan saa enää minusta otetta, niin on ottanut käyttöön tuon näyttäytymisen milloin missäkin samassa paikassa, missä olen mm. kaupassa, pankissa, lenkkipolulla jne

• Tyttö tällainen kirjoitti:

"Jopa puhelimesta on tullut "pelottava", jos se soi niin säpsähdän joka kerta että ei kai vain..."

Niin millaisia tuntemuksia sitten se herättää kun soittaja ei ollutkaan hän...pelonsekaiset odotteet eivät toteutuneetkaan...

• hoksaa

Kyllä, olit narsistin nainen. Jos olet narsistin uhri, olet edelleen yhtälailla hänen omaisuuttaan.
      Aidoissa suhteissa ei pyritä omistamaan toista eikä myöskään olemaan toisen omaisuutta..itsevastuukäsitykset ovat molemmilla osapuolilla selvillä.
      Jos ihminen ajattelee olevansa jonkun/jonkin uhri, hän samalla manipuloi itseään ulos itsevastuusta..syntyy ajatus ettei uhriudesta pääse eroon ennenkuin narsistiNI/olosuhteeNI
      tekee jotain, muuttuu, pyytää anteeksi, antaa 'minulle' kaipaamaani tasoitusta.

Varma merkki kalvavasta tasoituksenhalusta on koettu katkeruudentunne. Vaikka ihminen ei allekirjoittaisi silmäsilmästä-periaatetta, hän sisimmässään kuitenkin (uhri-olotilassaan) toivoo että narsisti saisi opetuksen oikein isän kädestä korot päälle.

Musta tuntuu että kyky itsekkyyteen ja kyky viattomuuden viittaan kätkeytyneeseen uhriuteen löytyy jokaisen sisältä, kuten kuvainnollisesti aku ankan olkapäillä istuu joskus korvaan neuvojaan kuiskuttelemassa pikkuruiset piru-pyhimys-akut

• Ai, ihan tosi?

"Musta tuntuu että kyky itsekkyyteen ja kyky viattomuuden viittaan kätkeytyneeseen uhriuteen löytyy jokaisen sisältä"

Ai, ihan tosi? Älä nyt? Ei kai?

Mitä ihmettä taas oikein tarkoitat?

• hoksaa
        Ai, ihan tosi? kirjoitti:

"Musta tuntuu että kyky itsekkyyteen ja kyky viattomuuden viittaan kätkeytyneeseen uhriuteen löytyy jokaisen sisältä"

Ai, ihan tosi? Älä nyt? Ei kai?

Mitä ihmettä taas oikein tarkoitat?

Että narsisti ja uhri ovat saman kolikon kääntöpuolet. ;)

• Ja mikä on se
        hoksaa kirjoitti:

Että narsisti ja uhri ovat saman kolikon kääntöpuolet. ;)

Ja mikä on se kolikko, jos saan kysyä? Onko se kolikko, jonka toinen puoli on aito, toinen puoli siteen taas liimattu jälkeenpäin, väärennös ja ehdottomasti suurennos. Harmillista aidolle puolelle, että siihen on liimautunut väärennös toiselle puolelle, koska se tekee aidosta kolikosta käyttökelvottoman.

Jos sen liiman saisi liuotettua jollain liimalla, joka ei vioittaisi aitoa kolikkoa, aitoa kolikkoa voisi taas käyttää. Sitä sopivaa liimaa vaan etsimään siis : ).

• Ei kun jos sen
        Ja mikä on se kirjoitti:

Ja mikä on se kolikko, jos saan kysyä? Onko se kolikko, jonka toinen puoli on aito, toinen puoli siteen taas liimattu jälkeenpäin, väärennös ja ehdottomasti suurennos. Harmillista aidolle puolelle, että siihen on liimautunut väärennös toiselle puolelle, koska se tekee aidosta kolikosta käyttökelvottoman.

Jos sen liiman saisi liuotettua jollain liimalla, joka ei vioittaisi aitoa kolikkoa, aitoa kolikkoa voisi taas käyttää. Sitä sopivaa liimaa vaan etsimään siis : ).

Ei kun jos sen liiman saisi liotettua jollain LIUOTTIMELLA... Sitä sopivaa LIUOTINTA etsimään siis. Ohhoh. Alkaakohan tässä kaiken lisäksi jonkinlainen dementiakin vaivata...

• hoksaa
        Ei kun jos sen kirjoitti:

Ei kun jos sen liiman saisi liotettua jollain LIUOTTIMELLA... Sitä sopivaa LIUOTINTA etsimään siis. Ohhoh. Alkaakohan tässä kaiken lisäksi jonkinlainen dementiakin vaivata...

Ei pienet ajatuserheet haittaa.. on olemassa dream self, true self ja false self. Valheellinen minäkuva saattaa tuntua aivan todelta, koska haluamme uskoa sen todeksi. Väärennös on siis jotain josta on leikattu ominaisuuksia pois tai niitä ei hyväksytä. Lisäksi on ideaaliminä joka on kaikkea sitä mitä haluaisimme olla. Jos valehtelemme itsellemme olevamme lähellä ideaalia leikkaamalla itsessämme inhoamiamme piirteitämme pois, emme ole enää kokonaisia.
        Kolikosta ei voi oikeasti poistaa mitään, tai jos niin tekee, ei pajatso enää huoli sitä. Kolikon ainoa mahdollisuus ymmärtää itseään, ja samalla muita kolikoita, on hyväksyä itsensä kaikkinensa, kruunana ja klaavana, hyvine ominaisuuksineen ja pimeänä puolenaan.

Lisäksi kolikkomme elämään vaikuttaa vielä sen kokema tarvehierarkian olotila ja tunnelukot jotka säätelevät sen puolustusmekanismiyhdistelmiä.

• Ei, vaan väärennös
        hoksaa kirjoitti:

Ei pienet ajatuserheet haittaa.. on olemassa dream self, true self ja false self. Valheellinen minäkuva saattaa tuntua aivan todelta, koska haluamme uskoa sen todeksi. Väärennös on siis jotain josta on leikattu ominaisuuksia pois tai niitä ei hyväksytä. Lisäksi on ideaaliminä joka on kaikkea sitä mitä haluaisimme olla. Jos valehtelemme itsellemme olevamme lähellä ideaalia leikkaamalla itsessämme inhoamiamme piirteitämme pois, emme ole enää kokonaisia.
        Kolikosta ei voi oikeasti poistaa mitään, tai jos niin tekee, ei pajatso enää huoli sitä. Kolikon ainoa mahdollisuus ymmärtää itseään, ja samalla muita kolikoita, on hyväksyä itsensä kaikkinensa, kruunana ja klaavana, hyvine ominaisuuksineen ja pimeänä puolenaan.

Lisäksi kolikkomme elämään vaikuttaa vielä sen kokema tarvehierarkian olotila ja tunnelukot jotka säätelevät sen puolustusmekanismiyhdistelmiä.

"Väärennös on siis jotain josta on leikattu ominaisuuksia pois tai niitä ei hyväksytä."

Ei, vaan väärennös tässä ei ole aito, tai ainankaan maksukatteinen kolikko ollutkaan, vaan joko tehty väärennökseksi tai sitten on myös valuvikaisuutta... Tarkasti ottaen valuvikainen ei ole väärennös. Väärennökseen liittyy tarkoituksellinen muovaaminen aitoa muistuttavaksi.

Kahdesta kolikosta ei tule yhtä kolikkoa, ei aidosta ja väärennöksestä, eikä kahdesta aidostakaan tule yhtä kolikkoa. Vaikka raamatussa sanottaneen, että pari muuttuu yhdeksi, niin ajattelen siinä tarkoitettavan yhteiselämää laajemmin ja lapsia, joissa tämä konkretisoituukin.

Jos aidosta kolikosta poistaa jotain, siitä tulee vioittunut kolikko. Ymmärrän, mitä tarkoitat kolikkovertauksellasi, mutta en pidä sitä totena. Kaikki vertaukset ontuvat, mutta tämä ei sovi mielestäni aikuiseen todellisuuteen. Kahdesta ihmisestä ei missään tilanteessa voi tulla toistensa eri puolia.

Narsistinen persoonallisuushäiriöinen siis jo määritelmän puolesta eroaa luonteensa ja piirteidensä puolesta muista. Häneltä puuttuu siis se empatiakyky, eikä se ole sisäisin säädöin edes kohennettavissa, koska sitä ei alunalkaenkaan ole kehittynyt hänelle...

Meikä siteen taas voi säädellä empatiaansa, joko sisäisestä tai ulkoisesta tarpeesta. Ihan automaatti se ei kuitenkaan ole, vaan ilmenee eri tilanteissa ja eri aikoina...

• Otetaan taas

"Jos ihminen ajattelee olevansa jonkun/jonkin uhri, hän samalla manipuloi itseään ulos itsevastuusta..syntyy ajatus ettei uhriudesta pääse eroon ennenkuin narsistiNI/olosuhteeNI"

Otetaan taas vertaus. Jos joku nainen raiskataan, hän on raiskauksen uhri, saa
        tiin raiskaajaa sitten koskaan kiinni tai ei. Eri asia on, kuinka kauan hän sitä roolia yllään pitää. Ajattelisin, että niin kauan, kuin hän on toipunut. Jos hänellä ei ole suotuisia olosuhteita, että hän pääsisi toipumaan rauhassa, hän on sitten kyllä jonkin muunkin asian uhri, ehkä ymmärtämättömyyden...

Ei uhriuteen varmaan ole olemassa mitään eksaktia määritelmää. Riippuu tilanteesta, mikä on ja onko uhri.

• hoksaa kirjoitti:

"Kolikosta ei voi oikeasti poistaa mitään, tai jos niin tekee, ei pajatso enää huoli sitä. Kolikon ainoa mahdollisuus ymmärtää itseään, ja samalla muita kolikoita, on hyväksyä itsensä kaikkinensa, kruunana ja klaavana, hyvine ominaisuuksineen ja pimeänä puolenaan."

Niin, tuosta tuli yhtäkisti mieleen Vakninin teksteistä tämä kohta...

" Hän on piintynyt "ihmisdyykkari". Ajan oloon hän alkaa pitää lähellään olevia ihmisiä vain mielihyvän välineinä, kaksiulotteisina sarjakuvahahmoina, joiden vuorosanat hänen loistavassa elämässään ovat mitättömiä."

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Sielu.html

Tuossa tuo mainittu kaksiuloitteisuus, en tiedä tarkoittaneeko se sitten nimenomaan sitä että ihminen on joko tai...käytettävissä/ei käytettävissä/hänestä on hyötyä tai hän on täysin hyödytön...

• Ei, vaan väärennös kirjoitti:

"Väärennös on siis jotain josta on leikattu ominaisuuksia pois tai niitä ei hyväksytä."

Ei, vaan väärennös tässä ei ole aito, tai ainankaan maksukatteinen kolikko ollutkaan, vaan joko tehty väärennökseksi tai sitten on myös valuvikaisuutta... Tarkasti ottaen valuvikainen ei ole väärennös. Väärennökseen liittyy tarkoituksellinen muovaaminen aitoa muistuttavaksi.

Kahdesta kolikosta ei tule yhtä kolikkoa, ei aidosta ja väärennöksestä, eikä kahdesta aidostakaan tule yhtä kolikkoa. Vaikka raamatussa sanottaneen, että pari muuttuu yhdeksi, niin ajattelen siinä tarkoitettavan yhteiselämää laajemmin ja lapsia, joissa tämä konkretisoituukin.

Jos aidosta kolikosta poistaa jotain, siitä tulee vioittunut kolikko. Ymmärrän, mitä tarkoitat kolikkovertauksellasi, mutta en pidä sitä totena. Kaikki vertaukset ontuvat, mutta tämä ei sovi mielestäni aikuiseen todellisuuteen. Kahdesta ihmisestä ei missään tilanteessa voi tulla toistensa eri puolia.

Narsistinen persoonallisuushäiriöinen siis jo määritelmän puolesta eroaa luonteensa ja piirteidensä puolesta muista. Häneltä puuttuu siis se empatiakyky, eikä se ole sisäisin säädöin edes kohennettavissa, koska sitä ei alunalkaenkaan ole kehittynyt hänelle...

Meikä siteen taas voi säädellä empatiaansa, joko sisäisestä tai ulkoisesta tarpeesta. Ihan automaatti se ei kuitenkaan ole, vaan ilmenee eri tilanteissa ja eri aikoina...

"Kaikki vertaukset ontuvat, mutta tämä ei sovi mielestäni aikuiseen todellisuuteen. Kahdesta ihmisestä ei missään tilanteessa voi tulla toistensa eri puolia. "

Vertauksella tarkoitetaan että yhdessä ihmisesssä niinkuin yhdessä kolikossakin on molemmat puolet...

• hoksaa

"Kaikki vertaukset ontuvat, mutta tämä ei sovi mielestäni aikuiseen todellisuuteen. Kahdesta ihmisestä ei missään tilanteessa voi tulla toistensa eri puolia. "

Vertauksella tarkoitetaan että yhdessä ihmisesssä niinkuin yhdessä kolikossakin on molemmat puolet...

Juurikin noin. Yksi ihminen, kaksi puolta. Lisäksi meillä on se kuuluisa valinnanvapaus, toteutammeko hyvyyttä vai pahuutta, hymyilemmekö vai irvistämmekö, annammeko auliisti apua vai olemmeko auttamatta.
        Apua ja ystävällistä kohtelua on luontaisesti helpompaa antaa hyville ja niille jotka ovat sen ansainneet yrittämällä huolehtia itsevastuustaan, kuin ilkeille ja erityiskohtelua vaativille.

Uhri-ajattelussa ja uhriuden henkilökohtaisessa kokemisessa menee helposti vellit ja puurot sekaisin. Täällä on joitakin ihmisiä (false-self) jotka valittavat olevansa uhreja koska heidän tarpeitaan ei ole täytetty (ajatus siitä että heidän hyvinvointiaan on täytettävä ulkopuolisten toimesta), ja sitten aitoja uhreja, esim raiskauksen uhri, joka oikeasti on jäänyt toisen sikamaisen narsistisen itsekkyyden ja rajarikkomuksen uhriksi.

Huomionarvoista on että juuri falseself-uhrit hyökkää silmille jos heidän uhriuttaan kyseenalaistaa.

Vertauskuvana; puoliso nalkuttaa ja mitätöi toista vuosikausia. Lopulta toisen mittari tulee täyteen, ja hän livauttaa litsarin puolison poskelle. Poski alkaa punoittamaan, tapahtuu narsistinen loukkaus, nalkuttaja menee turvakotiin ja kertoo miten uhri hän on, miten väkivaltainen narsisti hänen puolisonsa on, miten hänen elämästään on mennyt hukkaan jokaikinen yhdessävietetty vuosi. Kuka onkaan tarinan todellinen uhri(?)

• hoksaa

"Kolikosta ei voi oikeasti poistaa mitään, tai jos niin tekee, ei pajatso enää huoli sitä. Kolikon ainoa mahdollisuus ymmärtää itseään, ja samalla muita kolikoita, on hyväksyä itsensä kaikkinensa, kruunana ja klaavana, hyvine ominaisuuksineen ja pimeänä puolenaan."

Niin, tuosta tuli yhtäkisti mieleen Vakninin teksteistä tämä kohta...

" Hän on piintynyt "ihmisdyykkari". Ajan oloon hän alkaa pitää lähellään olevia ihmisiä vain mielihyvän välineinä, kaksiulotteisina sarjakuvahahmoina, joiden vuorosanat hänen loistavassa elämässään ovat mitättömiä."

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Sielu.html

Tuossa tuo mainittu kaksiuloitteisuus, en tiedä tarkoittaneeko se sitten nimenomaan sitä että ihminen on joko tai...käytettävissä/ei käytettävissä/hänestä on hyötyä tai hän on täysin hyödytön...

Varhaiset vuorovaikutussuhteet ja niiden estyminen ja kiintymyssuhdeteoria (Attachment theory, John Bowlby) tarjoavat näkemystä sille että ihmisestä tulee ihmisriippuvainen, ihmisdyykkari, energiasyöppö. Sellainen joka ajattelee; kaikki mullepäin muttei mitään multa toisillepäin.

• Mietin vain tuota
        hoksaa kirjoitti:

Juurikin noin. Yksi ihminen, kaksi puolta. Lisäksi meillä on se kuuluisa valinnanvapaus, toteutammeko hyvyyttä vai pahuutta, hymyilemmekö vai irvistämmekö, annammeko auliisti apua vai olemmeko auttamatta.
        Apua ja ystävällistä kohtelua on luontaisesti helpompaa antaa hyville ja niille jotka ovat sen ansainneet yrittämällä huolehtia itsevastuustaan, kuin ilkeille ja erityiskohtelua vaativille.

Uhri-ajattelussa ja uhriuden henkilökohtaisessa kokemisessa menee helposti vellit ja puurot sekaisin. Täällä on joitakin ihmisiä (false-self) jotka valittavat olevansa uhreja koska heidän tarpeitaan ei ole täytetty (ajatus siitä että heidän hyvinvointiaan on täytettävä ulkopuolisten toimesta), ja sitten aitoja uhreja, esim raiskauksen uhri, joka oikeasti on jäänyt toisen sikamaisen narsistisen itsekkyyden ja rajarikkomuksen uhriksi.

Huomionarvoista on että juuri falseself-uhrit hyökkää silmille jos heidän uhriuttaan kyseenalaistaa.

Vertauskuvana; puoliso nalkuttaa ja mitätöi toista vuosikausia. Lopulta toisen mittari tulee täyteen, ja hän livauttaa litsarin puolison poskelle. Poski alkaa punoittamaan, tapahtuu narsistinen loukkaus, nalkuttaja menee turvakotiin ja kertoo miten uhri hän on, miten väkivaltainen narsisti hänen puolisonsa on, miten hänen elämästään on mennyt hukkaan jokaikinen yhdessävietetty vuosi. Kuka onkaan tarinan todellinen uhri(?)

"Lopulta toisen mittari tulee täyteen, ja hän livauttaa "

Mietin vain tuota usein esitettyä näkökulmaa, miten joidenkin ns. valeuhrien uhrius syntyy. Miten täällä netissä voi rivien välistäkään lukea tuollaista? Itse en ole yhtään tuollaista tarinaa täältä löytänyt, josta voisi noin ajatella.

Tuo on lukijan oman mielikuvituksen tuotetta tuollainen juttu. Miksi kyseenalaistaa kenenkään uhriutta? Ei näistä nettikirjoituksista voi vetää pitkälle meneviä tulkintoja, eikä ainakaan sellaisia, mitä kirjoittaja ei itse kerro. Joskus olen kysynyt lisää, kun en ole jonkun kirjoittajan kirjoituksesta löytänyt asiaa, mikä viittaisi narsismiin ja kun kirjoittaja on kirjoittanut lisää, on tapaus ollut ilmeinen.

• lähdin alkuun

mulla oli saman tapainen mies, halusi heti muuttaa luokseni ja jutteli parisuhteen perustamisesta ja sanoi että olen elämänsä nainen! Muutkin juttusi kulostaa niin tutulta....tällä miehellä on kolme lasta...nyt olen hänestä ollut erossa jo puolivuotta.

• Tyttö tällainen

Kaiken lisäksi riitelimme joka päivä ihan mitättömistäkin asioista...ja mies myöhemmin väitti että meillä menee niin hyvin, koskaan ei tarvitse edes riidellä. Mitä helv....?

• Lilja

Kaiken lisäksi riitelimme joka päivä ihan mitättömistäkin asioista...ja mies myöhemmin väitti että meillä menee niin hyvin, koskaan ei tarvitse edes riidellä. Mitä helv....?

Yleensä sanotaan, että riitaan tarvitaan aina kaksi osapuolta. Ymmärrettävää. Narsisti kuitenkin saa riidan aikaiseksi ihan yksin. Sain valtavan oivalluksen tämän lukiessani, selitti monta aiempaa asiaa.

• 72222222
        Lilja kirjoitti:

Yleensä sanotaan, että riitaan tarvitaan aina kaksi osapuolta. Ymmärrettävää. Narsisti kuitenkin saa riidan aikaiseksi ihan yksin. Sain valtavan oivalluksen tämän lukiessani, selitti monta aiempaa asiaa.

Näin on. Eikä sovinnosta kahden ihmisen välillä tule yksin mitään

• Tyttö tällainen
        Lilja kirjoitti:

Mies suuttui useasti jopa "ilman syytä", siis en edes tiennyt olinko sanonut jotain väärin vai tehnyt jotakin väärin kun ei kertonut mutta jostakin oli suuttunut. Mietin siinä sitten että minkä sanan olin sanonut tällä kertaa väärin...

• Tyttö tällainen

"Lähdin alkuun" miksi lähdit? Kerrotko lisää...

• lähdin alkuun

"Lähdin alkuun" miksi lähdit? Kerrotko lisää...

Lähdin alkuun hänen matkaan, kun hän osasi olla niin reipas,humoristi, iloinen ja jotenkin osasi jutella juuri niitä juttuja mistä pidin(tajusin myöhemmin, että hän vain TOISTI ne jutut mitä itse olin sanonut, melkein samalla lailla, niin tuli tunne että hän ajatteli asjoista samalla tavalla!)
        Kuvittelin että hän on sielunkumppani, ja samalla takaraivossa hälytti!!! liian hyvä ollakseen totta! onneksi hälytti niin ei ero sattunut, vaan olin helpottunut ja nyt vahvempi kuin koskaan, enää ei hyväksikäyttäjiä lähelläni tule olemaan.
        Tuo ihminen saattoi suuttua vaikka siitä, että kaadoin kahvia omaan mukiin ennenkuin hänelle...

• Kuole kurja, kuole!

Erosta 8 vuotta, säpsähdän aina, kun puhelin soi tai tulee viesti. Koska narsku vainoaa edelleenkin ja jatkunee vielä 10 vuotta, kunnes nuorin on 18v. Toki toivon, että juo itsensä hengiltä sitä ennen. Kyseessä vajaa kuusikymppinen sekakäyttäjä ja pesunkestävä narsisti. Todellakin luulee, että olemme hänen omaisuuttaan vieläkin, vaikka uusi uhri ollut kuvioissa jo pitkään. Oletan, että siellä päässä eletään samanlaista on/off-suhdetta ja aina offin ollessa päällä, paska kohdistuu minuun!

• Tyttö tällainen

KERTOKAA miksi en nyt pysty unohtamaan sitä miestä vaikka olenkin todella helpottunut kun hänestä eroon pääsin???

• Joku hyötyarvo hänellä on tai oli, johon ihastuit. Välttämättä se ei ole kadonnut minnekään.

Mieti asiaa siltä pohjalta. Jos todella sellainen ominaisuus on, mikä sinua veti/vetää puoleensa, niin mieti oletko valmis ottamaan koko paketin saadaksesi pitää s e n y h d e n t e k i j ä n olemassa. Kaikki tai mitään. Mieti, mikä se on ja todella mieti, tarvitsetko sitä vai voitko olla ilman?

• Narsisti on tunkeut.

Narsisti on tunkeutuja. Tunkeutujaominaisuutta ei kannata mystifioida, vaan se on vain röyhkeyttä. Narsisti tunkeutuu ihmisen luonnollisten tarpeiden kautta lähelle vain röyhkeästi, sitten hänellä on mahdollisesti hiukan hilavitkutinta ja lisäksi jotain joka kiiltää... Uhri ei oikein tiedä, mistä hän narsistissa pitää, mikä onkin aivan oikein ajateltu, he eivät lopulta ole kovin kaksisia.

Narsisti korostaa itsessään melkoisen yhdentekeviä juttuja, kuten esim. ihan normaaleja vaatteita, mutta hänellä ne muka ovat jotenkin erikoisia, ja aina aivan valtavan puhtaita, kuten hän itsekin. Eli hän muistaa mainita sen, mitä muut pitävät itsestäänselvänä. Ja koska hän on niin valtavan puhdas, niin onhan se nyt seikka, joka peittää kaiken kaamean ja säälittävän.

Ym. konstinkeikkaa, millä narsisti pitää itseään muita parempana. Jäähän tuollainen mieleen... Itsellänikin jäi, mutta totuus tulee pakosta esiin. Ennemmin tai myöhemmin.

• lähdin mukaan

noin itselläkin kävi, vieläkin joskus mietin häntä, ja ikävä kyllä, mieleen tulee niitä hyviä hetkiä jotka elin hänen kanssaan ja sitten toinen tunne SÄÄLI!! Mutta, mutta saan hänet päästäni pois kun muistan että hän on sairas, ja siihen sairauteen ei ole lääkettä eikä, rakkaus, hellyys, ymmärtäminen ja sääli auta, se ihminen ei muutu!!! Siinä niin paljon noita pahoja "vikoja" puutteita ettei normaali tunteva ihminen VOI elää semmoisen lähellä, niin ettei itse sairastu!
        Aika kultaa muistot ja pelkään että sulle ja mulle on käynyt niin mutta tsemppiä, pääset hänestä eroon kun et ole missään tekemisissä hänen kanssaan ja kun se tulee päähän muistele jotain kamalaa juttua mitä hän sanoi tai teki niin eiköhän se sieltä päästä katoa mokoma otus! älä anna uutta mahdollisuutta, hommat vaan toistuu! ps. kuinka kauan olit hänen kanssaan yhdessä? kauanko erostasi on ?

• Tyttö tällainen
        lähdin mukaan kirjoitti:

noin itselläkin kävi, vieläkin joskus mietin häntä, ja ikävä kyllä, mieleen tulee niitä hyviä hetkiä jotka elin hänen kanssaan ja sitten toinen tunne SÄÄLI!! Mutta, mutta saan hänet päästäni pois kun muistan että hän on sairas, ja siihen sairauteen ei ole lääkettä eikä, rakkaus, hellyys, ymmärtäminen ja sääli auta, se ihminen ei muutu!!! Siinä niin paljon noita pahoja "vikoja" puutteita ettei normaali tunteva ihminen VOI elää semmoisen lähellä, niin ettei itse sairastu!
        Aika kultaa muistot ja pelkään että sulle ja mulle on käynyt niin mutta tsemppiä, pääset hänestä eroon kun et ole missään tekemisissä hänen kanssaan ja kun se tulee päähän muistele jotain kamalaa juttua mitä hän sanoi tai teki niin eiköhän se sieltä päästä katoa mokoma otus! älä anna uutta mahdollisuutta, hommat vaan toistuu! ps. kuinka kauan olit hänen kanssaan yhdessä? kauanko erostasi on ?

"Lähdin mukaan", ehkä meillä on ollut sama mies! :)

• lähdin mukaan

"Lähdin mukaan", ehkä meillä on ollut sama mies! :)

Tuo mun mies oli 40-50, väliltä. Työtön. onko samaa...
        Vieläkö hän ottaa suhun yhteyttä? Älä itse ota, usko mua, vaikka säälit ja ikävöit, niin älä ota yhteyttä! Jatka elämääsi, viimestään kun uus ihastus tulee unohdat!

• Tyttö tällainen
        lähdin mukaan kirjoitti:

Tuo mun mies oli 40-50, väliltä. Työtön. onko samaa...
        Vieläkö hän ottaa suhun yhteyttä? Älä itse ota, usko mua, vaikka säälit ja ikävöit, niin älä ota yhteyttä! Jatka elämääsi, viimestään kun uus ihastus tulee unohdat!

Samaa on...
        Yritän unohtaa vaikka onkin vaikeaa...

• täsmää mullekkin

Samaa on...
        Yritän unohtaa vaikka onkin vaikeaa...

Viettikö tuo mies sun luonas monesti päiviäkin? oliko hän monesti yötä luonasi? oliko hänellä tatuointeja?

• Tyttö tällainen

Erosta on kuukausi, yhdessä oltiin vajaa 4kk..
      Kumma juttu mutta minulle tulee myös välillä SÄÄLI häntä kohtaan, jostain ihmeestä vaikka kuinka inhoankin.

• Iina0307

Sama tunne oli minullakin kun kaikki muut tunteet olivat kuolleet. Niin yksinäinen ja itseensäkäpertynyt ihminen, ainoana ystävänä kantapubin väki. Kaikki suhteet muihin normaaleihin ihmisiin hän oli omalla käyttäytymisellään katkaissut eli saa syyttää vain itseään yksinäisyydestään.

• Sääli tulee hyvinkin

Sääli tulee hyvinkin. Olen kuitenkin tuntenut oman narsistini jo niin kauan, että tiedän, ettei hänessä ole säälimistä. Se, mikä hänellä on murheena, on se, että ei ole saanut kenestäkään upporikkaasta korkeasti koulutetusta naisesta revittyä irti sitä kaikkea ja liimattua sitä itseensä...

Valitettava tosi. Hänen on vain tyytyminen vähän vaatimattomampiin uhreihin ja käytettävä heitä tovi hyväkseen. Hänen kaamea kohtalonsa...

Onneksi itsestään hyvää uskovia naisia löytyy pilvin pimein, niin pitävät häntä koholla aina vuoronperään ja minäkin siinä sitten joukossa.

Eli säälikin vaan pois.

• lähdin mukaan
        Sääli tulee hyvinkin kirjoitti:

Sääli tulee hyvinkin. Olen kuitenkin tuntenut oman narsistini jo niin kauan, että tiedän, ettei hänessä ole säälimistä. Se, mikä hänellä on murheena, on se, että ei ole saanut kenestäkään upporikkaasta korkeasti koulutetusta naisesta revittyä irti sitä kaikkea ja liimattua sitä itseensä...

Valitettava tosi. Hänen on vain tyytyminen vähän vaatimattomampiin uhreihin ja käytettävä heitä tovi hyväkseen. Hänen kaamea kohtalonsa...

Onneksi itsestään hyvää uskovia naisia löytyy pilvin pimein, niin pitävät häntä koholla aina vuoronperään ja minäkin siinä sitten joukossa.

Eli säälikin vaan pois.

Tuo totta, säälikin on turha tunne narsistia kohtaan, jos normaali ihminen olisi noin yksinäinen ja kaikkien "kauhu", häntä voisi sääliä, mutta narskua ei kannata, koska hän itse ei kärsi siitä että ei ole sitä ns. normaalia kaveri piiriä ja kontakteja, hänellä aika kuluu yksinkin etsien uusia "uhreja" ja tekemällä suunnitelmia kuinka hurmaa heitä ja miten valehtelee menojaan taas toisille jotka ovat siellä tulevaisuudessa kun ensin käy tämän yhden kanssa hetken "kotia" leikkimässä, ja kun kaiken siitä imenyt ja ei hyödy enää ,siirtyy sitten siihen seuraavaan jota varalla oli pitänyt.Näin minun narsku toimii...ikävä kyllä tuolla jossain...

• Täällä myös katselen

"Näin minun narsku toimii...ikävä kyllä tuolla jossain... "

Täällä myös katselen ikkunasta yön pimeyteen ja tiedän, että siellä jossain... Voisin soittaa hänelle ja kysyä, mitä hänelle kuuluu, mutta en halua ottaa häneen yhteyttä, olen päättänyt, että en ota.

On ollut nyt normaalia pitempään, ettei ole ottanut minuun yhteyttä. Tunnen hänet niin hyvin, että tiedän, että on kaksi vaihtoehtoa, miksi ei kuulu mitään... On joko sairas tai sitten uhri pyörityksessä. Jompi kumpi on ollut aina kun on näin pitkä väli...

Tänään olen ajatellut, että mitä jos hän ei olekaan mikään narsisti tai sitten on ihmeparantunut narsisti? Tai mitä, jos olen onnistunut muutaman muun kanssa kouluttamaan hänestä normaalin... Ääliömäisen vaikeaa ajatella vielä vuosien jälkeenkin, että ihminen voi tuollaisella tavoin olla puutteellinen.

• 6+4=?

"Tänään olen ajatellut, että mitä jos hän ei olekaan mikään narsisti tai sitten on ihmeparantunut narsisti? Tai mitä, jos olen onnistunut muutaman muun kanssa kouluttamaan hänestä normaalin...".

Tuohon ajatteluun minäkin lankesin valitettavan usein ennen lopullista eroa. Kun on/off-suhteemme oli ollut katkolla tovin ja narsisti otti uudelleen yhteyttä hurahdan mukaan hänen pyöritykseensä ainoastaan siksi, että liiallisessa optimismissa ja oman suuruuden kuvitelmani harhoissa uskoin saaneeni hänet "parannettua".

• : D. Kuinka toivott.
        6+4=? kirjoitti:

"Tänään olen ajatellut, että mitä jos hän ei olekaan mikään narsisti tai sitten on ihmeparantunut narsisti? Tai mitä, jos olen onnistunut muutaman muun kanssa kouluttamaan hänestä normaalin...".

Tuohon ajatteluun minäkin lankesin valitettavan usein ennen lopullista eroa. Kun on/off-suhteemme oli ollut katkolla tovin ja narsisti otti uudelleen yhteyttä hurahdan mukaan hänen pyöritykseensä ainoastaan siksi, että liiallisessa optimismissa ja oman suuruuden kuvitelmani harhoissa uskoin saaneeni hänet "parannettua".

: D. Kuinka toivottomia olemmekaan... Lujassa on usko siihen, että jokainen ihminen voi muuttua..

• lähdin mukaan

Heti alusta ajattelin että tuo mies, liian hyvä ollakseen totta, joten tarkkailin hänen toimiaan ja sitten kun "välähti" tutkin narsistin piirteitä ja kaikki kolahti, huomasin hänen toimistaan etten ole ainut nainen, hänen elämässään. aloin toimia ja pääsin hänestä eroon! Hän ei ole ottanut yhteyttä ja miksi... koska huomasi että olen vahvempi! Olen kiltti, hellä ja herkkä ,mutta viisas! Tiedän että, rakkaus, hellyys ja aitous on hänelle vierasta, sillä ei häntä paranna!!!! Hän pakenee minua, ja etsii heitä jotka ovat yksinäisiä, aitoja ,rakastavia ja helliä naisia.Jotka kuvittelee, että tuo mies muuttuu, kun kohtaa sitä aitoutta.Tuo ihminen oppii koko ajan lisää, kuinka "käsitellä" uhrejaan, tulee taitavammaksi ja uusia ja uusia naisia menee halpaan.Yhä vaan sydämmiä särkyy.Myönnän että ajattelen häntä päivittäin, mutta ajattelen sitä kuinka tyhmä olin kun häneen lankesin.Inhoan itseäni kun olin tuollaisen kanssa, monet jutut mitä hän teki ja sanoi oli kuin 10. vuotiaan lapsen juttuja ja tekoja.Päivä päivältä, ajattelen häntä vähemmän ja en voisi enään kuvitella että olisin hänen kanssaan kun tiedän että hänellä ei koskaan vain yhtä naista, aina olisi "varalla" muutama muu kun juttu alkaisi kyllästyttää ja hänellä ei omaatuntoa, voisi tuosta vaan käydä milloin vaan, kenen tahansa luona jos himottaa! siinä teille mietittävää, ketkä vielä haikailette narskunne perään ja mietitte oliko vai eikö, jos oli niin et ole hänelle se ainut jos ei niin ehkä olet ainut... itse siinä tilanteessa että nyt poistun koko suomi .24.sesta ja jatkan elämääni kiitollisena kun pääsin narskusta eroon ja unohdan elämäni SEN kanssa, eli nämäkin sivut! jaksamista teille uhreille ja muistakaa, jotain hyvää löytyy aina kaikesta, eli jos olit narskun uhri....olet aito,kiltti ja sinulla on vielä sydän!!! narsku ei muista kiinnostu!:) pidä itsesi sellaisena, mutta nyt viisaampana, niin elät hyvän elämän.

• Ihmettele.

Nyt hyvin taas nimimerkin takana, voisiko sinun kanssa vaihtaa ajatuksia kahden kesken?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump muka öljyn takia Venezuelaan? Pelkää mustamaalausta

Kertokaapa mistä tuollainen uutisankka on saanut alkunsta? Näyttäkääpä ne alkuperäiset lähteet, minä en löytänyt mitään
      Maailman menoa
      208
      18055
    2. Kun Arman Alizad puolusti hiihtäjä Vilma Nissilää sanomalla

"älä välitä sekopäistä Vilma", ja kun siitä kerrottiin täällä, niin sekopäinen mukasuvaitsevainen teki siitä valituksen
      Maailman menoa
      90
      3845
    3. Lataus pakkaskelissä

En olisi koskaan ostanut sähköautoa jos olisin tajunnut että ne eivät lataa pakkasissa suurteholatauksella vaan istut tu
      Hybridi- ja sähköautot
      39
      2145
    4. Martinalta vahva viesti

"Suuret unelmat venyttävät sinua, pelottavat vähän ja vievät mukavuusalueen ulkopuolelle. Juuri siellä kasvu tapahtuu. J
      Kotimaiset julkkisjuorut
      283
      1562
    5. Miksei Trump ole kiinnostunut Suomen valloittamisesta?

Täällähän on enemmän turvetta kuin Norjalla öljyä. Eikö Ttump ole turvenuija?
      Maailman menoa
      71
      1533
    6. Akateemikko Martti Koskenniemi vertaa Trumpia Putiniin

"-Suomalaisena on syytä olla huolissaan siitä, että Yhdysvallat näin vahvistaa 1800-luvun alkupuolella julistamansa etup
      Maailman menoa
      166
      1456
    7. Jos mies olet oikeasti...?

Kiinnostunut... Pyydä mut kunnolla treffeille ja laita itsesi likoon. En voi antaa sydäntä jos sinä olet epävarma ja eh
      Ikävä
      122
      1385
    8. Temutatko ?

Ostatko kiinalaisista verkkokaupoista halpaa tavaraa tai vaatteita ja miksi? Siksi että on kiva ostaa kun halvalla saa?
      60 plus
      134
      1376
    9. Esko Eerikäinen paljastaa järkyttävän muiston lapsuudesta - Isä löytyi alastomana slummista

Esko Eerikäisen tausta on monikulttuurinen, hän muutti vain 10-vuotiaana yksin kotoaan Kolumbiasta isovanhempiensa luo S
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1334
    10. Pitäisikö meidän

Sitten nähdä ilman että siitä tehdään ongelmaa?
      Ikävä
      81
      1121
    Aihe