Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
yhteenlaskutoimitus
profiilit
yhteenlaskutoimitus
yhteenlaskutoimitus
Vapaa kuvaus
Aloituksia
21
Kommenttia
4456
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
No+varmaan+niinkin,+kuhan+ny+kummastelin,+et+miks+joku+kokee+tarvetta+pohtia+muiden+ihmisten,+sellaistenkin+joita+ei+edes+tunne++asioita+ja+suhteita.
Samalla+kun+viittaa,+et+uhrien+pitäis+elää+omaa+elämäänsä,+ni+jäin+miettiin+et+kenen+elämää+ko.+ihminen+itse+sit+elää+jos+miettii+vuosien+takaisten+ihmisten+asioita+ja+"pilalle"+menneitä+suhteita.
Ihan+täs+päiväs+ei+elä+hänkään,+mut+tosis+aloitus+voi+olla+ihan+provo+jolla+vaan+haettiin+huomiota++ja+kun+tosis+uusia+asioita+ei+ole+niin+joutuu+turvautumaan+vanhoihin.
Et+tavallaa+syyllistyy+itse+samaan,+mistä+toisia+mollaa
12.07.2018 00:03
No+musta+tuntuu,+et+eniten+tällä+hetkellä+vikisyttää+virnuilevaa+viikatemiestä,+kun+palstalla+on+jo+pidempään+ollut+hyvin+hiljaista+tuon+mainitun+narsisteista+vikinän+suhteen.+
Oon+täs+ollu+lomareisulla+ja+tulin+ny+katteleen,+et+josko+jotain+juttua+olis+tullu,+mut+kovin+hiljaista+tuntuu+olevan,+poiu+näköjään+vielä+välillä+laittelee+tänne+oman+päänsä+sisältöä,+muttei+sen+kummempaa++keskustelua+nykyään+ole+enää+aikoihin+ole+täällä+syntynyt.+
Ehkä+narsistit+ovat+unohdettu,+jatkettu+elämää,+ettei+enää+ole+tarvetta+niihin+juttuihin+niin+palata+ja+ns.+uusi+kirjoittajiahan++tänne+ei+enää+ole+tullut+pitkiin+aikoihin.+
Että+olisko+myös+mahdollista,+et+viikatemies+vois+lakata+miettimästä+niitä+vuosien+takaisia+uhreja/itselleen+täysin+tuntemattomia+ihmisiä,+joiden+tarinoita+on+täältä+lukenut.+Kun+jotenkin+ny+vaikuttaa+et+viikatemies+itse+on+ny+jumittunut++miettimään+tältä+palstalta+lukemiaan+juttuja+ja+niissä+esiintyviä+henkilöitä(uhreja)+ja+heidän+suhteitaan.+
Että+yhtä+lailla+oudolta+ja+pakkomielteiseltä+toi+sunkin+pohdinta+vaikuttaa+kun+kyseessä+on+sulle+tuiki+tuntemattomat+ihmiset+ja++heidän+suhteensa+vuosien+takaa,+joita+kerroit+lukeneesi.+
Jotenkin+ymmärrän+jos+joku+on+jääny+kiinni+menneisyyteen+omassa+elämässään+,+mut+mun+mielestä+oudompaa+on++jos+joku+on+jääny+kiinni+tuntemattomiin+ihmisiin+ja+heidän+suhteisiinsa+ja+miettii+niitä+ja+haluaisi+keskustella+niistä.
Tuossa+kun+mainitsit,+että
Eikö+olisi+jo+aika+elää+sitä+teidän+omaa+elämää+eikä+olla+niin+kiinni+teidän+narsistissanne?
Niin+vastaavasti+voisi+kysyä+samaa+sinulta,+olisko+sinukin+jo+aika+elää+omaa+elämääsi,+eikä+olla+niin+kiinni+tuntemattomissa+ihmisissä+ja+heidän+suhteissaan
No+joo,++aloitus+oli+ilm.+provo,+mut+huvitti+ny+kuitenkin+vastata,+kun+jos+tarkemmin+ajattelee+niin+saattaa+huomata,+et+itsekin+tekee+samaa,+on+jumittunut+samoihin+asioihin,+hieman+eri+kantilta+vain,+et+sitäkin+sopii+pohtia,+et+miten+sen+oman+elämän+laita+on.+Onko+se+sen+fiksumpaa+olla+jumittunut+pohtimaan+tuntemattomien+ihmisten+asioita,+elämää+ja+suhteita
11.07.2018 22:35
Jahas+tämmöstä,+mitenköhän+tähän+ny+pitäs+suhtautua.+
No+joo,+kello+on+jo+paljon,+viisainta+vaan+taitaa+olla+toivotella+hyvää+yötä
01.07.2018 23:25
"Mutta+olisit+voinut+sanoa:+fiksumpi+kuin+kumpikaan+meistä+kahdesta,+koska+itse+provosoidut+yhtä+lailla.+"+
No+kappas,+olet+oikeassa,+minulle+sattui+lapsus+tuossa+kohtaa,+ihan+aina+ei+kaikkea+huomaa.+Mutta++mitä+tulee+tähän++
"Sinullakin+on+taipumus+provosoitua,+inttää+ja+jankuttaa,+eikä+vain+minulla.+Lisäksi+sivistät+muita+ja+snobbailet+hieman+turhan+paljon.+Jätä+vähemmälle,+koska+et+sinä+mikään+hölmö+ole.+Välillä+olet+kiva+ja+empaattinen.+"
Niin+aikas+harvoin+provosoiduin,+täytyy+olla+joku+itselleni+tärkeämpi+asia+,+esim.++ny+tuollon+tuo+ohutnahkaisen+narsistin+kuvaus.+Noihin+aikoihin+ja+usein+muulloinkin+noita+oli+ajoittain+joissa+tosiaan+kuvattiin+ohutnahkainen+siksi+pääpiruksi,+pahemmaksi+kuin+se+tunnetumpi+paksu+versio+yms.
Mutta+se+on+totta,+että+joskus+innostun+tämän+tyyppisiin+väittelyihin+,+intän+ja+jankutan+jne.+Ja+toisinaan+olen+sellainen+piilokettuilija,+myös+kova+opettamaan+ja+jakamaan+kaikenlaista+luettavaa,+joissa+on+mun+mielestä+jotain+asian+tynkää+aiheeseen+liittyen+ja+joista+saattaisi+olla+minun+mielestäni+apua.
Nuo+ominaisuudet+eivät+kuitenkaan+liity+mihin+kaikkitietävyyteen+,+saati+snobbailuun+vaan+ovat+osa+persoonaani.+Olen+sellainen+tyyppi,+minut+on+luokiteltu+jopa+asiatyypiksi+ja+tosiaan+luen+paljon,+että+niitä+muualta+tulleita+vaikutteita+on+päähän+tullut+paljon,+joiden+pohjalta+sitten+olen+muodostanut+mielipiteitäni.++Monesti+tämän+ominaisuuteni++olen+tuonut+itse+esille+esim.+työpaikoillani,+koska+kun+ihmiset+tietävät+sen,+niin+ei+kenenkään+tarvitse+sitten+niin+siitä+pulttia+ottaa.+Joskus+minua+kuunnellaan+,+toisinaan+saatetaan+sanoa+jopa,+että+on+kuultu+jo,+joskus+saatetaan+naureskellakin+,+mutta+usein+myös+kysytään+mielipidettäni.+
Usko+tai+älä,+mutta+minusta++pidetään+tuosta+ominaisuudestani+huolimatta+täällä+reality+elämässä,+toki+minussa+on+muitakin+puolia,+kuin+vain+tuo+yksi.+++Täällä+palstalla+olen+joillekkin+sitte++se+punainen+vaate,+joka+saa+ärsyyntymään,+kuten+ny+sinutkin.+
Mutta+joo+kuten+itsekin+totesit+"kukin+tyylillään",+niin+kuitenkin+ny+tuot+esille,+että+sinun+mielestäsi+minun+pitäisi+muuttua,+jättää+vähemmälle+huuhaalinkkien+linkkien+jakaminen+jne.++koska+ne+ärsyttävät+sinua.+
No+onhan+tuokin+toki+vaihtoehto,+mutta+kun+tuskin+pystyt+muuttamaan+minua,+kun+en+ny+itsekään++ole+kiinnostunut+muuttamaan+itseäni+tuon+asian+suhteen.,+en+pidä+sitä+kovin+pahana+ominaisuutena.
Niin+voisit+pohtia+asiaa+enemmänkin+itsesi+kautta.+Olisiko+sinun+mahdollista+opetella+suhtautumaan+hieman+neutraalimmin,+kun+huomaat+et++taas+se+yhteenlaskutoimitus+jakaa+noita+typeriä+linkkejä,+niin+voit+todeta+asian,+että+niin+se+tekee,+kun+ei+muutakaan+osaa+ja+sen+jälkeen+sivuuttaa+asian+tai+vaihtoehtoisesti+ilmoittaa+ylläpidolle,+että+mielestäni+kommenttini+sisältää+asiaankuulumatonta+materiaalia.+
Tää+ny+tähän+,+kun+itsekin+olen+joutunut+kamppailemaan+noiden+ärsytys+asioiden+parissa+aikoinaan+ku+mm.+poiu+tuli+tänne+palstalle+sen+loputtoman+monologinsa+kanssa.+Olen+ymmärtänyt+että+hänkin+on+mitä+on,+en+voi+sille+mitään+joten+minun+lienee+viisaampi+yrittää+korjata+omaa+asennettani+häntä+kohtaan.+
Tämmösiä+ajatuksia+ny+tähän+kohtaan
01.07.2018 10:39
"eikä+ryhtyä+vainoharhaiseksi+kuvittelemaan,+että+jollakin+kirjoittajalla+on+kaunoja+Nut:n+henkilökuntaa+kohtaan."
Ei+nää+asiat+nimimerkkiä+muutelessa+miksikään+muutu.+Ko.+kirjoittajan+mielipiteet+Nut;in+työntekijöistä+on+luettavissa++paristakin+kommentista.
Ylipäätään+en+ymmärrä+mitä+Nut,n+työntekijät/vapaaehtoiset++tähän+keskusteluun+edes+kuuluu,+paitsi+siltä+,+että+NUT;kin++jakaa+muiden+tutkimaa+tietoa,+joka+ilm.+on+sitte+on++se+asia+mikä+ärsyttää+niin+minussa+kuin+kyseisessä+järjestössä.
30.06.2018 18:51
"Nimimerkki+ghigfhkfggg+pystyi+tähän.+Särkynyt+sai+apua+-+sinun+pontevista+sabotointiyrityksistäsi+huolimatta.+"
No+minun+mielestäni+tuolloin+myös+tuo+ghigfhkfggg+oli+myös+paljon+fiksumpi+kuin+sinä,+pysyi+omassa+asiassaan+ja+tuki+tuota+särkynyttä,+eikä+antanut+minun+kommenttieni+häiritä+itseään.
Sinä+taas,+minun+näkökulmastani+katsoen+poimit+tuosta+keskustelusta+vaan+minun+kommenttini+ja+aloit+sitten+paahtamaan,+miten+yhteenlaskutoimitus+on++sitä+ja+tätä,+sellainen+ja+tällainen+,+jakaa+linkkejä,+vaikka+ei+ymmärrä+ees+asiaa,++jne...+
Lisäksi+vielä+jostain+syystä+halusit+tuoda+esiin+mielipiteesi+Nut:n+henkilökunnasta,+että+ilmeisesti+sinulla+on+jotain+kaunaa+sinnekkin+suuntaan.+
Että+minun+näkökulmastani+katsoen+hieman+kummallinen+episodi,+mutta+ehkä+sua+helpotti+kun+sait+sanoa+mielipiteesi+niin+minusta+kuin+Nut:stakin
30.06.2018 15:28
Niin+et+ole+tuo+nimimerkki,+mutta+kerrot+että+sinua+ärsytti+jo+tuolloin+ja+ärsyttää+vieläkin+kun+olin+kaksikin+kertaa+sekaantunut+tuohon+keskusteluun+omine+höpinöineni+ohutnahkaisesta+narsistista+ja+vielä+linkkejäkin+laittanut.+
Että+mistähän+tässäkin+jupakassa+ny+lopuppeleissä+mahtaa+olla+kyse,+kun+ketju+ja+asia+on+vanha,+vuosien+takainen+ja+aloittajan+kannalta+päättyi+hyvin+kun+koki+saaneensa+apua+ja+tukea.
En+ny+ymmärrä,+mikä+on+sinun+ongelmasi+tässä+kohtaa
30.06.2018 13:09
"Ehkä+yhteenlaskutoimitukselle+sellainenkin+asia+kuin+lähdekritiikki+on+vieras+käsite.+Kaikki+lähteet+eivät+tosiaankaan+ole+valideja"
Ei+ole+ollenkaan+vieras+asia+vaan+useinkin+juurkin+peräänkuulutan+lähdekritiikkiä+ja+laitan+linkkejä,+mistä+jakamani+tieto+on+peräisin+tai+mihin+/kenen+tiedon+pohjalta+olen+mielipiteeni+muodostanut.+Joskus+toki+lainaan+jotain+vähemmän+luotettaviltakin+sivuistoilta,+naisten/iltapäivä+yms.++lehdistä+mutta+silloinkin+kyllä+useinkin+ilmaisen+että+linkki+on+vähän+heppoisempaa+laatua.+
Mutta+joo,+turha+tästä+sinällään+on+väitellä,+ollaan+sen+verran+erilaisia,+joku+ajattelee+tietävänsä+itse+ja+hakee+tukea+mielipiteilleen++sopivilta+(samanmielisiltä?)+keskustelijoilta/naapureilta+ja+pitää+omia+käsityksiään/ajatuksiaan+valideina,+kun+taas+toinen+hakee+tietoa+kirjoista+,+artikkeleista+yms.+ja+luottaa+enemmän+itseään+viisaampien+tutkimuksiin+ja+tietoon+silloin+kun+puhutaan+asioista+yleisellä+tasolla.
29.06.2018 14:35
Ohhoh,+vanha+ketju,+mutta+jostain+syystä+ny+halusit+kuitenkin+palata+tähänkin,+ihanko+tätäkö+varten+kaivoit+ketjun+sille.+Mutta+noh,+palataan+ny+sitte+vielä+tähänkin
No+ensinnäkin+oletan,+että+se+oma+mutukin+perustuu+useimmiten+kyllä+johonkin+luettuun+/muualta+omaksuttuun+"tietoon",+että+siltä+pohjalta+itse+olen+oppinut,+että+jos+esitän+jotain+sellaista+joka+perustuu+jo+olemassaolevaan+tietoon,+niin+mieluusti+kyllä+kerron+kenen+ajatusten+pohjalta+olen+mielipiteeni+muodostanut.+
Kaikkea+ei+aina+muista,+mutta+useinkin+ihan+arkikielessäkin+tuon+esille,+että+muistan+lukeneeni+jostain+että,+millä+viittaan+siihen,+että+ajatukseni/näkökulmani/mielipiteeni+perustuu+mahdollisesti+jonkun+itseäni+enemmän/paremmin+tietävän+henkilön+ajatuksiin
Mutta+joo,+on+toki+sallittua+keskustella+pelkästään+omien+ajatusten+ja+kokemustenkin+pohjalta+,+mutta+useinkin+ne+saattavat+olla+hieman+värittyneitä,+eikä+sen+oman+kokemuksen+perusteella+ei+voi+yleistää,+että+jos+tunnet+yhden+narsistin+niin+tiedät+millainen+sen+toinenkin+on
Tuos+kun+vilkaisin+ny+et+mistä+täs+ny+olikaan+oikein+kysymys,+niin+kiinnitin+huomiota+tuohon,+että+ihan+suoraan+ilmaiset+jollekulle+kirjoittajalle+olevasi+sitä+mieltä,+että+"Isäsi+on+tyypillinen+ohutnahkainen+narsisti,+henkisesti+sairas,+elää+mielikuvitusmaailmassa+jne+"+
Pakostakin+sitä+miettii,+miltä+pohjalta+olet+tuon+ajatuksesi,+mielipiteesi+muodostanut+ja+olet+niin+varma+asiastasi,+että+ilmaiset+sen+noin+suoraan,+ikäänkuin+tietäisit,+vaikka+tuskin+tunnet+ko.+ihmistä.
Mitä+tulee+NUT.n++vapaaehtoistyöntekijöihin,+niin+on+totta+etteivät+he+ole+sillä+tavalla+ammattilaisia,+mutta+NUT+järjestönä+kyllä+tarjoaa+ihan+tutkittuakin+tietoa.+Ohutnahkainen+narsistikaan,+ei+ole+suomalainen+keksintö+ja+uskoisin,+että+artikkeileita+ja+kirjallisuutta+siitäkin+löytyy+ennemmänkin+englannin+kuin+Suomen+kielellä.
Itse+ny+enimillään+pitädyn+kyllä+Suomen+kielisissä+jutuissa+kun+tolla+vanhalla+keskikoulu+englannilla+lukeminen+on+tosi+työlästä.+Useimmitenhan+olen+tästä+aiheesta+ohunhkainen+narsisti+käyttänyt+täällä+näitä+kahta+Psykoterapia+lehden+suomennettua+artikkelia,+joiden+pohjalta+olen+oman+mielipiteeni+muodostanut
http://www.psykoterapia-lehti.fi/tekstit/hyrck106.htm
http://www.psykoterapia-lehti.fi/tekstit/hyrck309.htm
Lukiessa+huomaa+myös,+että+artikkelin+kirjoittajakin+käyttää+lähteitä+ts.+nojaa+myös+tutkimuksiin+ja+tietoon.+Lähteet+on+mainittu+kappaleiden+lopussa+ja+kummassakin+on+lopussa+vielä+lähdeluettelo
Mutta+joo,+kukin+tyylillään,+toiset+luottaa+omaan+tietämykseensä+ja+toiset+sitten+enempi+tutkittuun+tietoon+ja+muodostaa+mielipiteensä+monenkin+näkökulman+yhteissummana.+Kun+harvemmin+mistään+asiasta+on+olemassa+yhtä+ainoaa+totuutta+varsisnkin+jos+puhutaan+niinkin+monimuotoisesta+ihmisestä.
Mistä+kummasta+sinä+mukamas+voit+tietää+kuka+elää+mielikuvitusmaailmassa.+Mun+järjen+mukaan+siihenkin+tarvitaan+useampi+tapaaminen+ja+runsaasti+taustatietoa,+että+pääsee+perille+toisen+ajatusmaailmasta+ja+voi+yrittää+arvioida+hänen+todellisuudentajuaan.
29.06.2018 10:07
Jaa+tarina+ja+sen+opetus+on+tuttu+jo+ihan+lapsuudesta+asti,+tiedä+sitte+johtuneeko+ehkä+siitä,+että+ihan+lapsuudessa+osallistuin+paljon+pelastustarmeijan+toimintaan.+Kävin+myös+siellä+pyhäkoulua+ja+tyttökerhoa+yms.+ja+joskus+niissä+isommissa+tilaisuuksissakin.+
Lähtemättömästi+on+jäänyt+mieleen+60+luvulta+kadun+miesten+ja+naisten+jono+kohti+katumuspenkkiä+kuoron+laulaessa+taustalla+"Niin+alhaalla+ei+kukaan+kulje,+/+ettei+siellä+Jeesus+ois.+/+Hän+ei+ketään+luotansa+sulje+/+eikä+karkota+yhtään+pois."
En+tiedä,+opittu+on,+että+muut+ihmiset+ovat+mitä+ovat.+
Jotenkin+ny+itse+olen+kuitenkin+aina+jollain+tasolla+pyrkinyt+tutkiskelemaan+myös+itseäni+ja+niitä+tekijöitä+ja+syitä+miksi+mitäkin+on+tapahtunut+ja+miksi+minusta+on+tullut+sellainen+kuin+olen.+Ilman+että+vertailisin+itseäni+toisiin,+kuten+tuo+raamatun+fariseus+teki.+
Mitä+tulee+loppuusi,+en+ole+havainnut+tuollaista+ettei+täällä+saisi+palata+niihin+kipeisiin+ja+järkyttäviin+hetkiin.+Tännehän+ny+saa+kuka+tahansa+kirjoittaa+omia+tuntojaan.+Enempi+kylläkin+puhutaan+siitä+narsistista.+Nykyään+vaan+täällä+enää+harvemmin+käy+ketään,+että+siltä+osin+ny+tarinat+vähentyneet.+Että+siittä+vaan+kirjoittamaan+jos+siltä+tuntuu.+
Muistan+kyllä+jossain+kohtaa+maininneeni,+että+sitäkin+voi+toki+miettiä,+että+onko+ihmiselle+itsellekkään+kovin+hyväksi+jos+kaikesta+on+jo+useita+vuosia+aikaa+ja+yhä+uudelleen+ja+uudellen+elää+niissä+ikävissä+tapahtumissa++ikäänkuin+ne+olisivat+edelleen+tätä+päivää.
28.06.2018 12:01
"AA:ssa+on+miehiä,+jotka+eivät+juo,+mutta+iso+ego+ei+häviä+mihinkään.+Onpa+nyrkkitappeluakin+nähty.+On+niin+mahtavaa+laittaa+se+oma+käytös+"entisen+minän"+tai+kännin+piikkiin."
Jonkin+verran+noita+piirejä,+siellä+käyviä+henkilöitä+tuntevana+voin+yhtyä+sanoihisi.+Ihan+kaikki+eivät+kykene+sillain+muuttumaan+vaikka+juominen+loppuisikin
https://juhakemppinen.fi/alkoholistin_pysyva_raitistuminen_vaatii_psykologisen_tai_hengellisen_heraamisen
28.06.2018 09:25
Mitähän+tuohon+ny+sanois,+ihan+yks+yhteen+en+lähtisi+ajattelemaan++että+ateismin+ja+narsismin+välillä+olisi+joku+yhteys,+kun+kyse+ny+enimmillään+on+uskomisesta+johonkin+jota+ei+välttämättä+voi+tieteellisesti+todistaa.+
Mitä+taas+tulee+tekopyhyyteen+niin+kyllä+joo,+sellaisen+ihmisen+sanotaan+olevan+kaikista+paholaisin,+pukeutuessaan+ns.+hurskaan+ja+hyvän+kaapun+ja+tosiaan+myös+uskonnollissa+piireissä+noita+tuppaa+olemaan+ja+siellä+seurakuntien+sisällä+saatetaan+tehdä+hyvinkin+iljettäviä+asioita+uskonnon+varjolla,+kun+sitä+raamattuakin+luetaan+niin+monella+tavalla.
Kuten+tuo+nimimerkki+"ei+enää+hihhuli"+toikin+esille++tähän+tapaan
"tiedän+miten+valtavan+paljon+nimenomaan+niissä+"kunnon"+"pyhissä"+uskovissa+on+narsismia,+todellisuuspakoa,+itsensä+koroittamista+ja+monenlaista+epätervettä+ajattelutapaa,+ylimielisyys+ja+"ei-kunnon-uskovien"-halveksunta+ihan+ensimmäisenä.+"
En+nyt+tässä+kohtaa+lähde+kovin+laveasti+nimenomaan+uskon+asioita+tässä+pohtimaan,+mutta+tarina+fariseuksesta+ja+publikaaneista+on+oiva+esimerkki+tästä++"ulkokultaisuus"+aiheesta+ja+kannattaa+muistaa,+että+Jeesus+oli+nimenomaan+syntisten+ystävä.
28.06.2018 09:13
"Kun+narsisti+väittää+uskovansa,+älä+usko+häntä.+"
Niin,+ihmistä+tuntematta+ei+voi+tietää+kuka+on+narsisti+ja+kuka+ei,+ettei+ny+ole+syytä+ainakaan+alkaa+jokaisen+ihmisen++uskoa+epäillä.
Mutta+joo,+monestihan++myös+he,+jotka+hakevat+apua+ja+lohtua+uskonnollisista+piireistä+saattavat+olla+hyvinkin+heikoilla+ja+kauniit+sanat,+herkkä+tunnelma++voivat+upota+kuin+veitsi+voihin.+
Kukakapa+sitä+hevin+uskovaisista+pahaa+uskoisi,+mutta+totta+se+on,+että+myös+hengellisissä+piireissä+narsisteja+ja+myös+väärinkäytöksiä++esiintyy.
Jonkin+verran+näistäkin+löytyy+luettavaakin+ja+toisinaan+jotain+tihkuu+julkisuuteenkin,++tässä+ny+erityisesti+luonnehäiriöisiin+perehtyneen+pastori+Raimo++Mäkelän+ajatuksia+narsistista+uskonsankarina
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/uskonsankari-nauttii-ihailusta
27.06.2018 18:08
Vielä+tuos+kun+hivenen+jäin+ajattelemaan+tuota+sielunhoito+asiaa+niin+itsekin+olen+aikoinaan+vuosia,+vuosia+sitten+avioeroni+jälkimainingeissa+lukenut+myös+paljon+hengellistä+kirjallisuutta.+
Niistä+ajoista/kirjoista+erityisesti+Erik+Ewalds´n++ja+Seppo+Jokisen+kirjat+puhuttelivat+minua.+Ehkä+niistä+voisi+löytyä+jotain+parantavaa+narsistien+uhreillekkin.+
Taisin+lukea+koko+silloisen+tuotannon.+En+koe+olevani+sillä+tavalla+uskovainen+kuin+yleensä+ajatellaan,+että+käyttätyisin+tietyllä+tavalla+kuten+kunnon+uskovaisten+kuuluu,+mutta+kyllä+minullakin+oma+uskoni+on+,+enkä+kavahda+hengellisyyttä+ja+kyllä+tosipaikan+tullen+ne+kädet+menee+ristiin+ja+lähettää+sen+hiljaisen+huokauksen+sinne+jonnekkin.
27.06.2018 09:54
Käsittääkseni+Suomessa+vain+lääkäri+voi+tehdä+psykiatrisen+diagnoosin+ja+se+pitäisi+aina+tehdä+lääketieteellisin+perustein.+
Tuskin+diagnooseja+tehdään+ihan+tuntemattomista,+saati+ettei+potilas+tiedä,+että+syytä/sairautta+hänen+ongelmiinsa+etsitään,+että+voidaan+kohdentaa+oikeanlaista+hoitoakin.+Mutta+en+tiedä+missä+määrin+sitten+diagnoosiin+päädytään+erinäisten+tutkimusten+perusteella+ja+konsultoimalla+muita+hoitavia+tahoja.+
Uskoisin,+että+on+hyvinkin+sellaista+tiimityötä,+eikä+perustu+pelkästään+yhden+ihmisen+arvioon,+kun+lähtökohtaisesti+nyt+kuitenkin+asiakkaalla+varmasti+on+jo+taustalla+paljon+ongelmia+ja+sitä+myöden+niihin+liittyviä+hoito+yms.+kontakteja+ennen+psykiatrin+tapaamista.
Mitä+tulee+ns.+sielunhoitoon,+niin+se+sitten+liittyy+enempi+uskonnollisuuteen+ja+kantavana+ajatuksena+on+Jumalan+eheyttävä/parantava+voima,+mutta+monillakin+ns.+virallisilla+sielunhoitajilla+on+myös+taustalla+psyk.+alan+koulutusta.+
Siihen+voiko+narsisti+herätä+hengellisesti+ja+muuttua+on+vaikea+ottaa+kantaa,+mutta+kaiketi+Jumalalle+on+kaikki+mahdollista.+Mutta+tosiaan+kuten+tuo+edellinen+totesi+myös+uskovaisissa+on+paljon+narsisteja+ja+seurakuntatyökin+tarjoaa+heille+mahdollisuuden+vallankäyttöön.
27.06.2018 09:22
Laitan+ny+vielä+linkinkin++siihen,+mitä+mitä+minä+ny+useinkin+näillä+jutuillani+pyrin+tuomaa+esille.+
"Jos+me+loputtomiin+elämme+uudestaan+riipaisevia+kokemuksiamme,+me+tahtomattamme+toimimme+kiusaajamme+kanssa+yhteistyössä+ja+ikuistamme+hänen+pahat+tekonsa.+Lähtemällä+me+tuhoamme+kiusaajamme+ja+minimoimme+hänen+merkityksensä+elämässämme.+Rakastamalla+ja+luottamalle+uudestaan+me+kumoamme+sen,+mitä+meille+tehtiin.+Anteeksiantaminen+ei+ole+koskaan+unohtamista.+Mutta+muistaminen+ei+välttämättä+ole+uudelleen+elämistä.2
Ettei+itselle+kävisi+näin
"Narsisti+on+läsnä+aaveen+lailla+kauan+senkin+jälkeen+kun+hän+on+kadonnut+fyysisesti.+Tämä+on+todellinen+vaara,+jonka+narsistin+uhrit+joutuvat+kohtaamaan:+että+he+tulevat+hänen+kaltaisikseen,+katkeriksi,+itsekeskeisiksi,+epäempaattisiksi.+Tämä+on+narsistin+viimeinen+kumarrus+estradilla,+ikään+kuin+ylimääräinen+kappale+taputusten+jälkeen."
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Survive.html
24.06.2018 11:15
"mutta+miten+ratkaisisit+tilanteen,+onko+antaa+jotakin+linkkejä,+kun+olet+tehnyt+arviosi.+"
No+tässä+ny+olen+laittanut+joitain+linkkejä+mistä+löytyy+aloittajan+toivomia+narsistien+uhrien+tarinoita,+kuin+sitä+hänen+kaipaamaansa+vertaistukeakin.
Etten+ny+oikein+tiedä,+mitä+tarkoitat+tuolla+tilanteella,+johon+pitäisi+ratkaisua+tässä+etsiä.+Jos+tarkoitat+tuota+aloittajan+tilannetta+niin+tietämys+on+siitä+niin+niukkaa,+ettei+ny+varsinaisesti+hänen+suhteeseensa+voi+ottaa+kantaa.+Sen+vuoksi+ny+pitäydyin+enemmänkin++kommenteissani+noissa+hänen+toiveissaan+vertaistukeen+liittyen.
Näytti+tuolla+ylempänä+kyllä+olevan+joitain+toivoamiasi+ns.+ratkaisuehdotuksiakin.
Mitä+sitten+tulee+kirjoittajien+henk.+koht.+elämäntilanteeseen,+niin+edelleen+tämä+ei+ole+mikään+sellainen+vertaistukipalsta,+etteikö+tänne+voisi+kirjoittaa+sellaisetkin+joilla+ei+ny+tällä+hetkellä++ihan+akuutisti+ole+sitä+narsistia+ole+elämässään.
Tuossa+eilen+kun+pohdin+tuota+agendaa,+että+mikä+helkkarin+agenda+ja+minkä+asian+suhteen,+niin+tässä+ja+nyt+jotain+sen+suuntaista+tais+löytyäkkin.+Ettei+minua+enää+niinkään+kiinnosta+narsistien+kuvaukset+vaan+enemmänkin+painopiste+on+siirtynyt+tuohon+uhrin+problematiikkaan.+
Että+uhrit+huomaisivat+ettei+se+narsisti+ole+se+tärkein+ihminen+näissä+jutuissa,+vaan+se+itse+ja+oma+elämä+on+se+tärkein+juttu.+Narsistihan+ei+muutu,+että+miksi+tuhlata+loputtomiin+aikaa+hänen+ajattelemiseensa+ja+hänen+tekojensa+ja+tekemättä+jättämisiensä+toistelemiseen.
24.06.2018 11:03
No+olipas+ny+hieman+kummallinen+kommentti,+mutta+oletan+että+tarkoitat+tuolla+sinulla+ny+minua/yhteenlaskutoimitus+nimmarilla+kirjoittavaa+henkilöä,+kun+vastasi+minun+kommenttini+jatkeeksi
Että+itse+ny+ihmettelen,+että+mitä+tarkoittanet+tuolla.+Vai+oliko+kommenttisi+kuitenkin+tarkoitettu+aloittajalle.+
Ettäkö+oikein+aika+usein+tulet+nykyään+ajatelleeksi+että+mikä++minunkin+todellinen+agendani+on.++Kummastuttaa+tuo+agenda+sanakin,+että+mikä+agenda/suunitelma+kuvittelet+minulla+olevan+ja+minkä+asian+suhteen+?+
Lopusta+kommenttisi+meni+vielä+kummallisemmaksi,+mitä+tarkoittanet+ottajilla+?+Miten+ny+ne+ny+liittyy+noihin+asioihin+joita+kommentoin.+Ei+minun+elämässäni+ny+mitään+sen+kummempia+ottajia+koskaan++ole+ollut.+Sanavalintasi+ja+ajatuskuviosi+on+outoa.+En+tiedä+mitä+tarkoitat.+
Mitä+tulee+neuvonantajiin,+niin+en+tiedä+kuka+pitää+itseään+parhaimpana+neuvonantajana.+Ilmeisesti+sinä+sitten+tunnet+jonkun+sellaisen,+joka+on+sohlannut+sinun+sanaasi+käyttääkseni,+mitä+se+sohlaaminen+sitten+käytänössä+pitääkään+sisällään.+
Sohlata+sanan+tarkistin,+et+tarkoittaa+mokaamista.,+et+sen+voin+kyllä+ottaa+kontolleni,+et+mokattua+tuli+aikoinaan+pahasti,+kun+semmoseen+suhteeseen+tuli+lähteneeksi.
Uskoisin,+et+myös+monikin+narsistin+uhri+toivoisi+ettei+olisi+koskaan+moiseen+suhteeseen+lähtenyt,+mutta+eihän+niistä+etukäteen+voi+tietää,+et+sitä+sit+joutu+kärsimään+oman+valintansa+tähden.++
Tottakai+sitä+sitten+tavallaan+tulee+jälkiviisaaksi,+oppii+kokemuksestaan.+Onhan+olemassa+sellainenkin+sanonta,+että+"Kokemus+on+nimi,+jonka+jokainen+antaa+erehdyksilleen."+Mutta+en+osaa+ajatella,+että+sekään+teksisi+kenestäkään+mitään+parasta+neuvonantajaa,+kunhan+jakaa+kokemuksensa+ja+siihen+liittyvät+ajatuksensa.
Tämmöstä+ny+vastineeksi,+kun+en+ymmärrä+vastaustasi+liittyen+tuohon+kommentointiini+vertaistuki+asioista+ja+mistä+muualta+voi+lukea+muiden+kokemuksia.+Ilmeisesti+koet,+että+kaiken+tiedon+jakamisenkin+keskusteluissa+jonkinlaiseksi+neuvonantamiseksi.
Mutta+joo,+outoa+oli+ny+ajatuskuviosi,+ylipäätäänkin+mietin,+et+ihan+oikeestiko+ajattelet+muita+ihmisiä+ja+muiden+ihmisten,+jopa+palstallla+kirjoittavien+henkilöiden++mennyttä+elämää+ja+ihmissuhteita.+Minkä+ihmeen+takia+?+Tuntuu+oudolta?
23.06.2018 17:33
"Juoksejojärveen+saisi+varoituksen+ja+lentäisi+ulos+hyvin+nopeasti.+Järvelläjuoksijoita+ei+siellä+hyväksytä,+anonyymit+pään+aukojat+pääsevät+mellastamaan+täällä.+"
Niin+juurkin,+sen+vuoksi+ny+ns.+ohjeistinkin+aloittajaa+hakemaan+vertaistukea+jostain+muualta+kuin+näiltä+suomi24++palstoilta.+Itse,+en+ny+tosiaan+tuosta+eroon+narsistista+comin+sivustosta+tiedä+juuri+muuta+kuin+mitä+esittelysivulla/vapaasti+luettavissa+on.
Toisaalta+taas+tuo+narsistien+uhrien+tuki+ry,+tarjoaa+myös+vertaistukea+face+to+face+useilla+paikkakunnilla,+että+voi+ikäänkuin+oikeasti+tavata+sen+kohtalotoverinsa,+kun+nettikirjoittelussa+ei+ny+kuitenkan+ihan+varmaksi+tiedä+sen+toisen+olotilasta,+millä+mielellä+hän+on.
Edelleen+omasta+kokemuksestani+on+jo+niin+paljon+aikaa,+ettei+mieli+juurikaan+askartele+nimenomaan+ko.+henkilön/silloisten+tilanteiden+parissa,+mutta+tänne+ny+vielä+tavan/tottumuksen+vuoksi+tulee+lähes+päivittäin+vilkaistua+ja+toisinaan+sitte+löytää+jotain+johon+tekee+mieli+kommentoida.+Aikoinaan+täälläkin+oli+ns.+paremmin+keskustelua+aiheesta,+nykyään+sit+kävijöitä/kirjoittajia+on+vähän+ja+paljon+tosiaan+noita+huvikseen+mitä+sattuu+huutelijoita.+
Mutta+tosiaan+laadukkampaa+tietoa/vertaistukea++on+saatavissa+muualta.+Minä+vaan+sitä,+ettei+tämä+palsta+ny+ole+mikään+vertaistuki/apukanavava+sinällään.+
Aloitustakin+jo+mietin+sillä+silmällä+pitäen,+että+siinä+toivotaan+jonkun+toisen+kertovan+kaunistelemattoman,+totuudellisen+näkökulman+millaista+on+olla+narsistin+kanssa.+Että+mihin+sitä+toisen+tarinaa+tarvitaan,+kun+ja+jos+aloittaja+itse+on+narsistin+kanssa,+kuten+hän+antoi+ymmärtää,+niin+hänen+luulisi+itsensäkin+tietävän+mitä/millaista+se+on.+
Edelleen+tosiaan+noita+tarinoita+on+kyllä+luettavissa+pilvin+pimein,+sieltä+ja+täältä,+kirjoista,+lehtien+artikkeleita,+muilta+foorumeilta+yms.+varmasti+totuudellisia,+ihan+omalla+nimelläkin+kuin+vähemmän+totuudellisia.+Että+hieman+outo+aloitus+kuitenkin
23.06.2018 15:07
"Kaikki+mitä+näemme+toisissa+ihmisissä,+ajattelu+tai+tunnetasolla,+on+lopulta+heijastusta+itsestämme.+Muuten+emme+kykenisi+näkemään+sellaista+toisessa.+"
Niin+tää+on+just+se+pointti,+et+niitä+omia+ajatuksiaan+toisista+ihmisistä+kannattaa+tutkailla+jos+tuntuu,+et+se+jokin+piirre+siinä+toisessa+ihmisessä+liikaa+äsyttää+tai+olemme+valmiit+tuomitsemaan+hänet+pelkästään+jonkun+yhden+piirteen++perusteella.+
Että+onko+se+negatiivinen++piirre+kuitenkin+itsessä,+mutta+emme+halua+tiedostaa+sitä+vaan+heijastamme+sen+toiseen.+Mun+mielestä+helpointa+on+ymmärtää++tuo+projisointi+useinkin+kateuden+pohjalta.
+Ihmiset+ei++hevin+tunnusta,+että++on+kateellinen,+kun+sehän+tarkoittasi+kadehdin+toiselta+jotain,+koen+että+siinätoisessa/toisella+olisi+jotain+enemmän/paremmin+kuin+itselläni/itsessäni.+Enkä+nyt+tässä+tarkoita+pelkästään+mitän+aineellista+hyvää.+
Kateushan+on+alhainen/myrkyllinen+tunne,+mikä+paljastaa+että+haluaisi+olla+siltä+toiselta+jotain/tai+haluasi+olla+kuten+hän+yms.++Kateus+aiheuttaa+kokijassaan+huonommuuden+tunnetta,+mikä+ei+varmasti+tunnu+kivalta.+Joka+tunne+sitten+pitää+jollain+tavalla+pyrkiä+karkoittamaan,+joko+projisoimalla+sen+toiseen,+hän+on+kateellinen+minulle,+tai+yrittämällä+alentaa+sitä+toista.
22.06.2018 11:02
60 / 223