Mitä mieltä olette. Voiko lääkäri diagnisoida narsistisen häiriön.
Eli täysin tuntematon mutta pitkälle lukenut ihminen.
Onko sielunhoitaja parempi ja analyyttisempi vaikka ei ole niin lukenut.
Voiko narsisti herätä hengellisesti ja katsoa itseään lopulta sivusta, kuin entisenä ihmisenä.
Kaksi kysymystä
71
1890
Vastaukset
- vaikeatapaus
Useimmat vain uhrit voi tuntea
- Uskovanarsisti
Olen itse uskossa ja eri foorumeilla uskovien kanssa olemme keskustelleet asiasta. Narsismi on niin paha mielenhäiriö että harva on siitä parantunut edes tullessaan uskoon. Monet puhuvat henkivallasta.
Itselläni oli aviopuoliso joka sairasti kaksisuuntaista mielialahäiriötä jossa usein kaupanpäällisenä on jonkintasoista narsismia.
Henkilö on uskossa mutta samalla myös sairas. Ei ne oireet häipyneet uskoontulon myötä ja itse asiassa pahenivat ajan myötä sillä bibot eivät useinkaan tunnusta olevansa sairaita eivätkä näinollen hakeudu hoitoon.
Hengellisyys ja narsismi on aivan hirvittävä yhdistelmä. Toki Jumala voi parantaa mutta harvemmin olen kuullut näin käyneen narsismin kohdalla..ja seurakunnissa on hyvin paljon narsistisia henkilöitä usein myös ns pastoreina. En tahdo yleistää, mutta kaikkinaisissa johtotehtävissä on eri aloilla narsisteja...myös seurakunnissa. Käsittääkseni Suomessa vain lääkäri voi tehdä psykiatrisen diagnoosin ja se pitäisi aina tehdä lääketieteellisin perustein.
Tuskin diagnooseja tehdään ihan tuntemattomista, saati ettei potilas tiedä, että syytä/sairautta hänen ongelmiinsa etsitään, että voidaan kohdentaa oikeanlaista hoitoakin. Mutta en tiedä missä määrin sitten diagnoosiin päädytään erinäisten tutkimusten perusteella ja konsultoimalla muita hoitavia tahoja.
Uskoisin, että on hyvinkin sellaista tiimityötä, eikä perustu pelkästään yhden ihmisen arvioon, kun lähtökohtaisesti nyt kuitenkin asiakkaalla varmasti on jo taustalla paljon ongelmia ja sitä myöden niihin liittyviä hoito yms. kontakteja ennen psykiatrin tapaamista.
Mitä tulee ns. sielunhoitoon, niin se sitten liittyy enempi uskonnollisuuteen ja kantavana ajatuksena on Jumalan eheyttävä/parantava voima, mutta monillakin ns. virallisilla sielunhoitajilla on myös taustalla psyk. alan koulutusta.
Siihen voiko narsisti herätä hengellisesti ja muuttua on vaikea ottaa kantaa, mutta kaiketi Jumalalle on kaikki mahdollista. Mutta tosiaan kuten tuo edellinen totesi myös uskovaisissa on paljon narsisteja ja seurakuntatyökin tarjoaa heille mahdollisuuden vallankäyttöön.Vielä tuos kun hivenen jäin ajattelemaan tuota sielunhoito asiaa niin itsekin olen aikoinaan vuosia, vuosia sitten avioeroni jälkimainingeissa lukenut myös paljon hengellistä kirjallisuutta.
Niistä ajoista/kirjoista erityisesti Erik Ewalds´n ja Seppo Jokisen kirjat puhuttelivat minua. Ehkä niistä voisi löytyä jotain parantavaa narsistien uhreillekkin.
Taisin lukea koko silloisen tuotannon. En koe olevani sillä tavalla uskovainen kuin yleensä ajatellaan, että käyttätyisin tietyllä tavalla kuten kunnon uskovaisten kuuluu, mutta kyllä minullakin oma uskoni on , enkä kavahda hengellisyyttä ja kyllä tosipaikan tullen ne kädet menee ristiin ja lähettää sen hiljaisen huokauksen sinne jonnekkin.- Kostj876
Hyi mikä tekopyhä tyyppi.
- eienäähihhuli
Kostj876 kirjoitti:
Hyi mikä tekopyhä tyyppi.
Mitenkä niin? Kommenttisi on loukkaava. Mitä tekopyhää on siinä että joku uskoo jumalaan omalla tavallaan(minusta se on tervettä, ettei alistu toisten manipuloitavaksi missään muodossa-tiedän mitä on olla esim pakko-avioliitossa uskovaisen narsistin kanssa ja tiedän miten valtavan paljon nimenomaan niissä "kunnon" "pyhissä" uskovissa on narsismia, todellisuuspakoa, itsensä koroittamista ja monenlaista epätervettä ajattelutapaa, ylimielisyys ja "ei-kunnon-uskovien"-halveksunta ihan ensimmäisenä. Minusta on hyvä että ihminen lukee kirjoja jotka tuovat hänelle lohtua, kunhan muistaa että ihminen ei koskaan ikinä milloinkaan voi objektiivista totuutta tässä ajassa saavuttaa,pelkkiä tiedon sirpaleita oman jaksamisensa tueksi. Sen ymmärtäminen on minusta jo nöyrtymisen esiaste.
- poiuytrsdfg
Minä uskon Jumalaan, mutten kuulu mihinkään sosiaaliseen ryhmään enkä siten seurakuntaankaan, kun tähän mennessä olen tullut kiusatuksi ja mustamaalatuksi kutakuinkin kaikissa taiteilijoita lukuunottamatta, joten sosiaalisista ryhmistä kuulunen lähinnä heihin.
- Kävelyonihanluvallista
Älä ainakaan laske sen varaan että narsisti saa diagnoosin, suostuu hoitoon, hoito tehoaa, narsisti paranee, tulee vielä uskoon ja muuttuu paremmaksi ihmiseksi. Sanoisin että tuota ei tapahdu.
Todennäköisesti käy näin:
Lääkäri ei tunnista narsistia narsistiksi, narsisti ei suostu tutkimuksiin, narsisti ei suostu terapiaan, terapia ei tehoa, narsisti teeskentelee uskoon tulemista, narsisti on tekopyhä ja kiero ja saa seurakunnasta uuden temmellyskentän jolla voi mellastaa mielin määrin kenenkään estämättä. - Kävelyonihanluvallista
Kuka tahansa voi väittää olevansa uskossa vaikka ei usko ollenkaan. Kuka tahansa voi puhua Jeesuksen rakastamisesta ja katumuksen ja armon kokemisesta vaikka ei ole niitä kokenut. Voi vaikka saarnata seurakunnalle ja naureskella partaansa, että kumma kun kaikki Jeesus-hölynpöly menee kuulijoihin täydestä. Narsisti tekee näin. Ei hän usko, hän hokee tyhjiä sanoja. Kun narsisti väittää uskovansa, älä usko häntä.
"Kun narsisti väittää uskovansa, älä usko häntä. "
Niin, ihmistä tuntematta ei voi tietää kuka on narsisti ja kuka ei, ettei ny ole syytä ainakaan alkaa jokaisen ihmisen uskoa epäillä.
Mutta joo, monestihan myös he, jotka hakevat apua ja lohtua uskonnollisista piireistä saattavat olla hyvinkin heikoilla ja kauniit sanat, herkkä tunnelma voivat upota kuin veitsi voihin.
Kukakapa sitä hevin uskovaisista pahaa uskoisi, mutta totta se on, että myös hengellisissä piireissä narsisteja ja myös väärinkäytöksiä esiintyy.
Jonkin verran näistäkin löytyy luettavaakin ja toisinaan jotain tihkuu julkisuuteenkin, tässä ny erityisesti luonnehäiriöisiin perehtyneen pastori Raimo Mäkelän ajatuksia narsistista uskonsankarina
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/uskonsankari-nauttii-ihailusta- poiuytrdsdfg
Hyvä oivallus.
Ehkä ihan tosissaan oikeaan Jumalaan uskova ei voi olla narsisti ?
Eli ehkäpä voi olla narsismin ja ateismin välillä jonkinlainen yhteys sittenkin ?
Ei siis puheiden perusteella vaan pohjimmiltaan. Ja eikös tekopyhä ole kaikista paholaisin ? poiuytrdsdfg kirjoitti:
Hyvä oivallus.
Ehkä ihan tosissaan oikeaan Jumalaan uskova ei voi olla narsisti ?
Eli ehkäpä voi olla narsismin ja ateismin välillä jonkinlainen yhteys sittenkin ?
Ei siis puheiden perusteella vaan pohjimmiltaan. Ja eikös tekopyhä ole kaikista paholaisin ?Mitähän tuohon ny sanois, ihan yks yhteen en lähtisi ajattelemaan että ateismin ja narsismin välillä olisi joku yhteys, kun kyse ny enimmillään on uskomisesta johonkin jota ei välttämättä voi tieteellisesti todistaa.
Mitä taas tulee tekopyhyyteen niin kyllä joo, sellaisen ihmisen sanotaan olevan kaikista paholaisin, pukeutuessaan ns. hurskaan ja hyvän kaapun ja tosiaan myös uskonnollissa piireissä noita tuppaa olemaan ja siellä seurakuntien sisällä saatetaan tehdä hyvinkin iljettäviä asioita uskonnon varjolla, kun sitä raamattuakin luetaan niin monella tavalla.
Kuten tuo nimimerkki "ei enää hihhuli" toikin esille tähän tapaan
"tiedän miten valtavan paljon nimenomaan niissä "kunnon" "pyhissä" uskovissa on narsismia, todellisuuspakoa, itsensä koroittamista ja monenlaista epätervettä ajattelutapaa, ylimielisyys ja "ei-kunnon-uskovien"-halveksunta ihan ensimmäisenä. "
En nyt tässä kohtaa lähde kovin laveasti nimenomaan uskon asioita tässä pohtimaan, mutta tarina fariseuksesta ja publikaaneista on oiva esimerkki tästä "ulkokultaisuus" aiheesta ja kannattaa muistaa, että Jeesus oli nimenomaan syntisten ystävä.- täysinymmällä
yhteenlaskutoimitus kirjoitti:
Mitähän tuohon ny sanois, ihan yks yhteen en lähtisi ajattelemaan että ateismin ja narsismin välillä olisi joku yhteys, kun kyse ny enimmillään on uskomisesta johonkin jota ei välttämättä voi tieteellisesti todistaa.
Mitä taas tulee tekopyhyyteen niin kyllä joo, sellaisen ihmisen sanotaan olevan kaikista paholaisin, pukeutuessaan ns. hurskaan ja hyvän kaapun ja tosiaan myös uskonnollissa piireissä noita tuppaa olemaan ja siellä seurakuntien sisällä saatetaan tehdä hyvinkin iljettäviä asioita uskonnon varjolla, kun sitä raamattuakin luetaan niin monella tavalla.
Kuten tuo nimimerkki "ei enää hihhuli" toikin esille tähän tapaan
"tiedän miten valtavan paljon nimenomaan niissä "kunnon" "pyhissä" uskovissa on narsismia, todellisuuspakoa, itsensä koroittamista ja monenlaista epätervettä ajattelutapaa, ylimielisyys ja "ei-kunnon-uskovien"-halveksunta ihan ensimmäisenä. "
En nyt tässä kohtaa lähde kovin laveasti nimenomaan uskon asioita tässä pohtimaan, mutta tarina fariseuksesta ja publikaaneista on oiva esimerkki tästä "ulkokultaisuus" aiheesta ja kannattaa muistaa, että Jeesus oli nimenomaan syntisten ystävä.Ihanasti palaat taas tarinaan fariseuksesta ja publikaaneista, sen tarinan ymmärtämisen hetki on täytynyt olla elämässäsi erityisen merkittävä, koska se aina toistuu. Miksiköhän, kerrotkos?
Erikoista, kun kuitenkaan täällä ei toiset saa palata niihin kipeisiin ja järkyttäviin hetkiin, joita ovat kokeneet ja mitä silloin ovat ymmärtäneet ihmisen hyvyydestä ja erityisesti siitä pahuudesta, kun se oikein enkelimäinen paljastuukin pahattareksi. - poiuytrsdfg
Mäkin kilttinä 40 vuotta tunnettu "paljastuin pahattareksi" kun sain vakavan hermosyovaurion. Toivon kuitenkin kovasti ettei se olisi pohjimmainen totuus.
täysinymmällä kirjoitti:
Ihanasti palaat taas tarinaan fariseuksesta ja publikaaneista, sen tarinan ymmärtämisen hetki on täytynyt olla elämässäsi erityisen merkittävä, koska se aina toistuu. Miksiköhän, kerrotkos?
Erikoista, kun kuitenkaan täällä ei toiset saa palata niihin kipeisiin ja järkyttäviin hetkiin, joita ovat kokeneet ja mitä silloin ovat ymmärtäneet ihmisen hyvyydestä ja erityisesti siitä pahuudesta, kun se oikein enkelimäinen paljastuukin pahattareksi.Jaa tarina ja sen opetus on tuttu jo ihan lapsuudesta asti, tiedä sitte johtuneeko ehkä siitä, että ihan lapsuudessa osallistuin paljon pelastustarmeijan toimintaan. Kävin myös siellä pyhäkoulua ja tyttökerhoa yms. ja joskus niissä isommissa tilaisuuksissakin.
Lähtemättömästi on jäänyt mieleen 60 luvulta kadun miesten ja naisten jono kohti katumuspenkkiä kuoron laulaessa taustalla "Niin alhaalla ei kukaan kulje, / ettei siellä Jeesus ois. / Hän ei ketään luotansa sulje / eikä karkota yhtään pois."
En tiedä, opittu on, että muut ihmiset ovat mitä ovat.
Jotenkin ny itse olen kuitenkin aina jollain tasolla pyrkinyt tutkiskelemaan myös itseäni ja niitä tekijöitä ja syitä miksi mitäkin on tapahtunut ja miksi minusta on tullut sellainen kuin olen. Ilman että vertailisin itseäni toisiin, kuten tuo raamatun fariseus teki.
Mitä tulee loppuusi, en ole havainnut tuollaista ettei täällä saisi palata niihin kipeisiin ja järkyttäviin hetkiin. Tännehän ny saa kuka tahansa kirjoittaa omia tuntojaan. Enempi kylläkin puhutaan siitä narsistista. Nykyään vaan täällä enää harvemmin käy ketään, että siltä osin ny tarinat vähentyneet. Että siittä vaan kirjoittamaan jos siltä tuntuu.
Muistan kyllä jossain kohtaa maininneeni, että sitäkin voi toki miettiä, että onko ihmiselle itsellekkään kovin hyväksi jos kaikesta on jo useita vuosia aikaa ja yhä uudelleen ja uudellen elää niissä ikävissä tapahtumissa ikäänkuin ne olisivat edelleen tätä päivää.- poiuytrsdfg
Mua ahdisti auttavassa puhelimessa melko yleinen ilmapiiri, että vastaajat olisi aina hyviä ja jos jotain on vialla, soittaja on paha tai viallinen.
- poiuytrsdfg
Sitten ne aina palkästään hyvät kyseenalaistaa niiden soittajien itsearvostelukykyä ja persoonaa.
- poiuytrsdfg
Vastaaja saa arvostella ja kyseenaaistaa soittajaa, mtta soittaja ei saa tasavertaisesti arvostella ja kyseenalaistaa vastaajaa. Se johtaa henkiseen alistamiseen. Soittajaa kohtaan saadaan mennä henkilökohtaisuuksiin, vastaajan henkilökohtaisuuksiin ei saa mennä sanallakaan.
No ei mua kyllä enää tänä päivänä kukaan saisi puhumaan sellaisia keskusteluja mitä olen käynyt.
- Niskaperseote
Miksi pitäisi edes olla diagnoosi, jonka perusteella ei voi tehdä mitään? Parempi on vain puhua narsistisesta käytöksestä, jonka kohteeksi joutuneet tietää sen varmasti.
Jokainen voi vaan vältellä näitä.
AA:ssa on miehiä, jotka eivät juo, mutta iso ego ei häviä mihinkään. Onpa nyrkkitappeluakin nähty. On niin mahtavaa laittaa se oma käytös "entisen minän" tai kännin piikkiin.
Voisi kuvitella "tapansa muuttaneet" narsistit kukkotappelussa, kukaan ei anna toiselle mitään eikä saa mitään. Narsistin vuorovaikutus on kuollutta.
Valitettavasti näitä on seurakunnissakin.Kait ne *tohtorit* huomaa, jos on pitempi hoitosuhde. Tuolla ylempänä joku mainitsi sen, että narsistin *uhri* rekisteröi ympäristöään kokemuksen perusteella. Ja omalla kohdalla sanoisin, että omasta kokemuksesta on todella iso apu, kun tarvitaan jonkin laista *suojautumista* pahaa maailmaa vastaan.
"AA:ssa on miehiä, jotka eivät juo, mutta iso ego ei häviä mihinkään. Onpa nyrkkitappeluakin nähty. On niin mahtavaa laittaa se oma käytös "entisen minän" tai kännin piikkiin."
Jonkin verran noita piirejä, siellä käyviä henkilöitä tuntevana voin yhtyä sanoihisi. Ihan kaikki eivät kykene sillain muuttumaan vaikka juominen loppuisikin
https://juhakemppinen.fi/alkoholistin_pysyva_raitistuminen_vaatii_psykologisen_tai_hengellisen_heraamisen- kokemuksia
tytär-1 kirjoitti:
Kait ne *tohtorit* huomaa, jos on pitempi hoitosuhde. Tuolla ylempänä joku mainitsi sen, että narsistin *uhri* rekisteröi ympäristöään kokemuksen perusteella. Ja omalla kohdalla sanoisin, että omasta kokemuksesta on todella iso apu, kun tarvitaan jonkin laista *suojautumista* pahaa maailmaa vastaan.
Tuota uhri-sanaa ei tarvitse laittaa
sitaatteihin.
Oikea narsisti pitää huolen siitä,
että uhri on oikea uhri.
Uskon kyllä tytär-1.llä olevan
kokemusta asiasta;
- kaikella kunnioituksella.
Samaa mieltä olen suojautumisesta;
sitä todella tarvitaan. - poiuytrsdfg
Miksi kaikenlaiset tohtorit välttämättä narsisteja tunnistaisi erityisemmin koska ei heidän koulutuksessaankaan ole aiheesta kovin paljoa ? Ihan maallikko saa äkkiä saman oppimäärän jos keskittyy vain narsismista opiskeluun. Kun tohtoreilla kuitenkin suurin osa oppia keskittyy aivan muuhun sitä väheksymättä-
Mä ihmettelen jatkuvasti sitä että miksi asiantuntijat tietäisivät jotenkin paremmin jopa sellaiset asiat joista ei heidän koulutuksessaan kerrota mitään. - poiuytrsdfg
Ja esim. mä olen aika himokas perehtymään lähes mihin tahansa asiantuntija-aineistoon itse jos sikseen. Koen sourastaan sellaista himoa mikä on yksi erityispiirteistäni. Johtuiskohan psykopaatti/asperger geeneistä.
- poiuytrsdfg
Minä en ainakaan tarvitse psykopaateille ja narsisteillle tohtorien diagnooseja, kun eihän niitä psykopaateille edes anneta. Luotan jo aika hyvin omiin kykyihini asiassa.
- poiuytrsdfg
Onneksi mun vanhemmat sentään on sen verran psykopaatti narsisteja, että eivät puutu minkään alan itseoppineisuuteeni.
- ilmastotutkija
Usko ei välttämättä lamaannuta narsistia, koska epäilys on yksi skitsofreeninen osa narsismia.
Jumalaan uskominen on enemmänkin roolisuoristus ja ristiä kantava narsisti haluaa tehdä vaikutuksen. Se saattaa olla samalla kuitenin valmiusviesti, jos narsisiti on ajettu täysin seinää vasten ja ahdinkoon. silloin haaste on kova. joka haluaisi muuttua ja kantaa ristiä enemmän kuin koruna. Hengellinen pelastuminen on ainoa keino yrityksenä parantaa narsisti, mutta sillon vaaditaan vastakaikuna todella kovaa viisautta ja älykkyyttä ja itsekriittisyyttä. ne ovat harvinaisia, mutta lukeneisuuss auttaa. Toisaalta pitkälle lukeneet ihmiset ovat harvoin niin narsistisia, että se vaikeuttaisi elämää. Muut syyt tulevat edelee. - ccscscdascasd
Ei ketään pysty kerralla diagnosoimaan. Se vaatii aikaa ja seurantaa...
- poiytrdsdvgb
Minusta tämä narsistien dignosointi juttu on naurettavaa. Oikeat narsistit saa lääkärinpapereihinsa lähinnä erityismainintoja fiksuudestaan.
- poiuytrsdfg
Uusin teoriani:
On pelkästään hyvästä esimerkiksi nimitellä vanhempiaan psykopaatiksi ja narsistiksi mikäli se on ordo amoriksen mukaista. - poiuytrsdfg
Uusin teoriani:
On pelkästään hyvästä esimerkiksi nimitellä vanhempiaan psykopaatiksi ja narsistiksi mikäli se on ordo amoriksen mukaista.- jotenkin
Ehkäpä, paitsi jos se ordo amoris on vääristynyt eikä nimittelylle oikeasti ole perustetta vallitsevan sovitun kriteeristön jäädessä oikeasti täyttymättä. Silloinhan kyse on ennemminkin nimeäjän jostain ongelmasta eli hänen ordo amoriksensa vinoumasta, jota jonkun tulisi korjata.
- poiuytrsdfg
Tarvitaan sitten paljon korjaajia jos kaikkien mahdollisesti vääristyneet ordo amorikset jonkun pitää korjata,
- poiytrdvgb
Kaikki vaan filosofian kurssille. Ei siinä muu auta sitten..
- ljououo
Opetus on varmaan valikoituneen aineksen mukaista ja näköistä. Ehkä aika keskiluokkaista ja pikkuporvarillista, vailla sen kummoisempaa näkemystä kuin mitä muotivirrat lanseeraavat ja mihin on vähän hlökohtaista tarttumapintaa ja innostusta.
Miesopet on monesti muuten olleet koulumaailmassa aika tylsiä poikavisioineen ja suosimisineen, hyvin epäinspiroivia ja joskus vaikeasti seurattavia. Tulipahan vain omasta kokemuksesta mieleen.
- poiuytrsdfg
Joka tapauksessa mun arvioni vanhempini luonteesta on maailman paras mahdollinen.
Eivät ole itsekään liiemmin krotisoineet sitä, joten mä en tule ikinä ymmärtämään minua asiassa kritisoivia anonyymeja ihmisiä.- ihihiugt
Joo, ei minunkaan vanhempani ole torjuneet näkemyksiäni. On joo vaikea ymmärtää miten tuntemattomat voisi muka tietää paremmin. Ehkä heillä on sitten jotain mystistä hyvin perusteltua parempaa tietoa?
Muussa tapauksessa he varmaan toimivat joinain vanhempien kritisoimattomuuden normivarijoina (kai semmoisiakin kuplia voi vielä olla?) ja näin ollen ovat vihollisiasi ja vaaraksi sinulle. - poiuytrsdfg
Joo mä yllätyin kovasti että Suomessa ei saa kritisoida vanhempia, vaikka suomalaisessa kulttuurissa hyväksytään teini-ikäistenkin melkoinen kapinointi jopa juoputteluineen normaalina ja kehitykseen kuuluvana. Mulla ei semmosta ollut, mutta että 50-vuotiaanakaan ei saisi pohtien kritisoida vanhempiaan ? yllätyin kovin
- eioota
poiuytrsdfg kirjoitti:
Joo mä yllätyin kovasti että Suomessa ei saa kritisoida vanhempia, vaikka suomalaisessa kulttuurissa hyväksytään teini-ikäistenkin melkoinen kapinointi jopa juoputteluineen normaalina ja kehitykseen kuuluvana. Mulla ei semmosta ollut, mutta että 50-vuotiaanakaan ei saisi pohtien kritisoida vanhempiaan ? yllätyin kovin
Toi saattaa olla muuten se ainoa hyväksytty ja jopa odotettu tapa ja ikä "kapinoida" vanhempia "vastaan", jonka jälkeen se onkin ankarasti kielletty, koska he ovat "joutuneet kestämään" tämän kulttuurisen pakko"kehitysvaiheen" "haistatteluineen" yms. mitä siihen kuuluu ja jonka jälkeen sinun tulisi ankarasti katua "typeryyttäsi" ja olla ikuisesti nöyrä kunnioittaen vanhempien viisautta ja kärsivällisyyttä. Eikös se jotenkin noin mene?
Mikään siis aito kritiikki ei ole soveliasta, eikä heidän ihan oikeasti pahoja tekoja ole (saa olla) olemassakaan? - nuorisoseurat
eioota kirjoitti:
Toi saattaa olla muuten se ainoa hyväksytty ja jopa odotettu tapa ja ikä "kapinoida" vanhempia "vastaan", jonka jälkeen se onkin ankarasti kielletty, koska he ovat "joutuneet kestämään" tämän kulttuurisen pakko"kehitysvaiheen" "haistatteluineen" yms. mitä siihen kuuluu ja jonka jälkeen sinun tulisi ankarasti katua "typeryyttäsi" ja olla ikuisesti nöyrä kunnioittaen vanhempien viisautta ja kärsivällisyyttä. Eikös se jotenkin noin mene?
Mikään siis aito kritiikki ei ole soveliasta, eikä heidän ihan oikeasti pahoja tekoja ole (saa olla) olemassakaan?Ts. kapinoivan teinin kulttuurinen kuva on niin vahva että pahoinpidellyt ja hylätyt teinit voi olla tosi pulassa sen kanssa. Sen takana on myös vanhempien helppo piilotella ja oikeuttaa "kurinpitotoimiaan" ja ns. omaa uhriutumistaan.
- kohteet
Minua pahoinpideltiin aika raakasti jo paljon aikaisemmassakin ikävaiheessa. Sekin laitettiin ja ilmeisen onnistuneesti meni minun "hankaluuteni" piikkiin. Kyllä vain lapset ja nuoret on haavoittuvassa asemassa "kasvatustoimenpiteiden" kohteita kun ovat. Sitten nämä valmiit aikuiset saavat vielä ja edelleen keski-ikäisiä tätejäkin kasvattaa?
- poiuytrsdfg
nuorisoseurat kirjoitti:
Ts. kapinoivan teinin kulttuurinen kuva on niin vahva että pahoinpidellyt ja hylätyt teinit voi olla tosi pulassa sen kanssa. Sen takana on myös vanhempien helppo piilotella ja oikeuttaa "kurinpitotoimiaan" ja ns. omaa uhriutumistaan.
Nyt mä muistan. Yritin kanssa teini-iässä etsiä apua, mutta sen luultiin aina olevan teinikapinaa niin luovutin.
Mutta oudoimpia on ne vastaajat tänä päivänä jotka vieläkin reagoi niinkuin olisi teinikapinallinen vaikka jo melkein mummo- - poiuytrsdfg
Mun vanhempia koko juttu naurattaisi, koska mä olen aina ollut heille älyttömän kiltti. Tänkin tilanteen keskellä varmistin että narsistini ei käytä huonoja verenpainelääkkeitä. Ja psykopaattini tuossa vähän aikaa sitten melkein kiitteli sitä että sentään kunnioitan vanhempiani toisin kuin hänen jotkut muut kohtaamansa vastaavanikäisten lapset.
- poiuytrsdfg
Mulle kävi nuorena niin että seinän takaa kuuluneen perusteella vanhempieni "haistattelustani" tehtiin valitus, vaikka ääni oli oikeasti psykopaattini. Hän itse minulle kertoi että haistattelija on hän, kun ihmettelin kun minua syytettiin sanaparsista joita en ole koskaan käyttänyt.
- poiuytrsdfg
kohteet kirjoitti:
Minua pahoinpideltiin aika raakasti jo paljon aikaisemmassakin ikävaiheessa. Sekin laitettiin ja ilmeisen onnistuneesti meni minun "hankaluuteni" piikkiin. Kyllä vain lapset ja nuoret on haavoittuvassa asemassa "kasvatustoimenpiteiden" kohteita kun ovat. Sitten nämä valmiit aikuiset saavat vielä ja edelleen keski-ikäisiä tätejäkin kasvattaa?
Mutta koskas me ollaan niitä kulttuurin mukaisia sanavaltaisia tätejä ????
Kun nyt on epäselvää pitääkö täällä tädit komentoa vain ovat komennon kohteita ? - poiuytrsdfg
siis vai ovatko
- hferfoir
poiuytrsdfg kirjoitti:
Kun nyt on epäselvää pitääkö täällä tädit komentoa vain ovat komennon kohteita ?Ei varmaan olla ikinä eikä tulla olemaankaan. Meidäthän on asemoitu tiukasti milloin minkäkin toimenpiteen kohteeksi kun ei kerran olla kulttuurin ja sosiaalisen koodiston mukaisia. Aina näyttää ilmaantuvan uusia ns. tietäväisiä ja tiedostavia raiteillepanijoita kun edelliset on ehkä luovuttaneet tai ne on saatu vaivoin hätisteltyä kimpusta. Muutosvoimaa ei meissä ehkä ole, kun suurin osa on luultavasti tehnyt itsemurhan tai muuten huonossa kunnossa tms. toimijuutta murentavaa...
- itutitusta
poiuytrsdfg kirjoitti:
Mulle kävi nuorena niin että seinän takaa kuuluneen perusteella vanhempieni "haistattelustani" tehtiin valitus, vaikka ääni oli oikeasti psykopaattini. Hän itse minulle kertoi että haistattelija on hän, kun ihmettelin kun minua syytettiin sanaparsista joita en ole koskaan käyttänyt.
Minä olen alkanut viime vuosina käyttää niitä samoja nimittelyjä ja käytösmalleja vanhempiini joita he ovat käyttäneet tai antaneet käyttää minuun viranomaisten siunauksella. Miksi minä en saisi jos he kerta saavat?
- hyisettä
itutitusta kirjoitti:
Minä olen alkanut viime vuosina käyttää niitä samoja nimittelyjä ja käytösmalleja vanhempiini joita he ovat käyttäneet tai antaneet käyttää minuun viranomaisten siunauksella. Miksi minä en saisi jos he kerta saavat?
Saamoin olen suunnitellut halveeraavia ja "tietäväisiä" kommentointeja tuntemattomia ja joitain naamatuttuja ihmisiä kohtaan heidän olemisestaan, tavoistaan, valinnoistaan ja ihan mistä vaan. Ehkäpä se toisi voimaantumisen tunnetta kun oikein kunnolla päästelisi "arvostelmia" tutuille ja tuntemattomille.
- semmosta
poiuytrsdfg kirjoitti:
Kun nyt on epäselvää pitääkö täällä tädit komentoa vain ovat komennon kohteita ?Toisaalta asettuminen kulttuuriin ja ssiaalisiin normitalkoisiin syö paljon energiaa niiden tutkimiselta. niin ettäenpä taida jaksaa, eikä oikein edes huvita. Siinähän häärivät, minä ehkä mieluummin tarkkailen.
:) - poiuytrsdfg
Joo mä olen kanssa ollut aina semmonen ikäänkuin ulkopuolinen tarkkailija.
- diagnoosiko
Vaikea narsistia on edes saada diagnosoitavaksi, en oikein usko, että narisisti kertoo lääkärille niitä asioita, joista lääkäri voisi tehdä diagnoosin. Ei narsistia saa terapiaan, koska ei hänellä ole mitään tarvetta siihen :-).
Ja kyllä narsisti on aina narsisti, ei hän "parane", koska hänen vammansa syy on niin kaukana lapsuudessa, ettei sinne ylety muuten kuin hänen itsensä avustuksella, mutta siinä tullaankin siihen tosiasiaan, ettei hän osaa avustaa, koska hän ei koe itseään millään tavalla avun tarpeessa olevaksi. Kyllä narsistillekin tulee nöyrtymisen hetkiä, mutta silloinkin syyt löytyvät toisista. - oijavoi
Mitä mieltä olette. Voiko lääkäri diagnisoida narsistisen häiriön.
"Eli täysin tuntematon mutta pitkälle lukenut ihminen.
Onko sielunhoitaja parempi ja analyyttisempi vaikka ei ole niin lukenut.
Voiko narsisti herätä hengellisesti ja katsoa itseään lopulta sivusta, kuin entisenä ihmisenä."
Narsismi on niin väärin ymmärretty laji, tuntematon ihminen jos alkaa terapoimaan on hän aina itse narsisti. tätä ei sovi unohtaa. Psykiatrisella alalla toimii paljon ihmisiä jotka eivät onnistuneet parisuhteessaan vaan narsistina itse etsivät uusia uhreja joita eivät heitäkään kuuntele. Hyvin pieni osa heistä enää on terve psyykkeeltään. Siinä on käynyt nyt niin, että potilaat luulevat olevansa "alan ammattilaisia" ja yrittävät vaurioittaa aina vain useampien uhrien perheitä.
Surullisimpia tapauksia on tämä netti pullollaan, ollaan naimisissa ja ahdistellaan porukalla useita uhreja samanaikaisesti ja kuvitellaan ymmärtävänsä jotain ihmispsyykkeestä, kun ollaan luettu joidenkin toisten kirjoittamia kirjoja tutkinnoksi asti. Raiskaaja psykiatrian ammattilaiset kulkevat yhä vapaalla jalalla ja nimittelevät ahdistelemiaan ihmisiä "narsisteiksi". En tiedä mitenkä tässä on päässyt käymään näin, että lauma mielisairaita vainoaa valeterapeutteina muita ihmisiä. Huorlat eivät vaivaudu maksamaan vahingonkorvauksia vainoamilleen ihmisille, tai edes yritä korvata jälkeläisiä mielisairaan ahdisteluidensa kohteilla. Ja puhumme edelleen narsistisista nylkyttäjistä jotka pyynnöstä huolimatta, eivät ole kustantaneet edes jälkeläisiä raiskaamilleen ihmisille. Mutta jokin mielisairas pakkomielle heillä on kuvitella, että tässä maailmassa kaikki muut ovat viihdyttämässä vain heitä, yhä uudet ja uudet uhrit.
Narsistipsykologian ammattilainen muuten kun tylsistyy leikkiinsä mitä on harrastanut koko aikuusikänsä, alkaa hän vainota jopa itseään paljolti nuorempia ihmisiä tylsyyttään. eli tästä johtuen suomessa syntyvyyskin on kääntynyt laskuun, kun narsistit eivät anna tilaa muiden elää ja pariutua vaan häiriköivät aivan joka paikassa. Tyypillinen mielenterveystapaus varmaankin ei vaan itse tajua, mitenkä pieleen ovat menneet hänen itsensä lukemiset "muista narsisteista". Hullu ei vaan ymmärrä, kuinka sekaisin ja häirikkö itse on.
Olisko jotain naapurin mummua kuuntelijaksi, ei näihin "maksullisiin" ehkä niin kannata luottaa, riippuu tietenkin asiasta. Usein riittää vain se, että kohtaa ihmisen joka todella kuuntelee ja saa purkaa jotain painamasta mieltä.
En osaa sanoa, mitenkä saisit aitoa apua, ehkä kannattaa selvittää ensin, että on ihminen joka on kyennyt yhden ihmisen kanssa viettämään parisuhdettaan, eli kohtaamaan niitä tärkeitä asioita jotta osaa auttaakkin, nää vaihtajatyypit, kun ottavat aina uusia uhreja, kun todellisuudessa, eivät ketään toista kykene kuuntelemaan. Eli heillä on itsellä pahat mielenterveysongelmat, ei heistä oo kenellekään auttajiksi. Sotkevat ihmisten asioita ja kehoittavat joko suoraan tai piilona "jättämään se narsisti". Joka selkokielelle käännettynä on, että itse ei haluta kohdata jotain ja haetaan sitten niitä uusia uhreja. Välittäminen on jotain muuta, kuin heidän oppikirjoissansa.
Suurimmaksi ongelmaksi itse näen sen, että ihmiset luulevat toistenkin ajattelevan samalla tavoin vain siksi, että ei kuunnella, eli vain kuuntelemalla voi kohdata sen jonka kuuntelemista on jostain syystä osannut taidokkaasti vältellä. Aihetta olemma muuten juuri käsitelleet läheiseni kanssa joka on ollut matkassani koko elämäni. Joten olemme voineet vertailla ymmärtämiämme asioita, kuinka jotenkin matkitaan jonkin toisen esimerkki-ihmisen tapaa ymmärtää asioita väärin. Usein se esimerkki-ihminen on erittäin läheinen omat vanhemmat tai sinnepäin. Siksi on vielä hirveämpää jos joku aivan perheelle tuntematon kuvittelee jotain ymmärtävänsä, ei ole ihan tervettä touhua se nähnytkään. Mut se on hyvä rahastysbisnes heille. - Rillataa
Narsismia on eri tyyppistä, eri asteista. Narsismista voi parantua, vaatii asioiden tunnustamisen, häpeän tunteiden kohtaamisen jne. Palstalla vuosia roikkuneet kiukuttelevat leidit eivät tuota kykene kyllä myöntämään mutta niin se vaan on.
- poiytfdsxcvb
Joo mutta kun narsismi vie myös halun tai kyvyn haluta parantua siitä, mikäli on ihan kunnolla narsisti, jolloin käytännöllisesti katsoen ei voi parantua. Ninkuin mun vanhemmat esimerkiksi. Heille on molemmille hyvin tärkeää että he eivät muutu koskaan vaikka mitä kärsmystä aiheutuisi siitä, vaikka suunnilleen myöntävät ominaisuutensa.
- poiuytrsdfg
Ehdotus:
Voisiko narsISMI olla aate, sen sijaan että se olisi psykiatrinen diagnoosi, kuten ismit ylipäätäänkin. Minä en ole ainakaan antanut vanhemmilleni psykiatriasta diagnoosia koska en juurikaan kannata semmoisia leimoja muutenkaan. Mutta minä paljonkin määrittelen sitä millaisia aatteita, uskonnon suuntauksia, elämänkatsomuksia tai ajattelutapoja jne ihmiset seuraavat ajatuksissaan.
Tulkisisisin nars-ismin enemmänkin niin. Se on aate, josta sen kannattajat haluavat pitää kiinni hinnalla millä hyvänsä- - poiuytrescv
Mua taas ällöttää suunnattomasti ennakkoluuloiset reaktiot vähän erikoisemmille kuulostaviin sanoihin. Mua oksettaa se ihan hirveesti, Miksi emme voi käyttää olemassaolevia sanoja ilmiöiden kuvaamiseen ja tunnetasolla suhtautua analyysiin hillitysti ?
Mä ihan tykkään monista erikoisista sanoista. Mun mielestä sana psykopaattikin on ihan ok.
Ja esim. narsisti-sanakin. Ei se mun isääni ainakaan haittaa yhtään ja vaan hänet hymyilemään leveesti ja tyytyväisesti.
Se voi ehkä sitten tosiaan olla toinen ilmiö jossa ei narsistit nimittelee toisiaan narsisteiksi. Mus ei kiinnosta se ilmiö-.- - poiuytrsdfg
Mua ärsyttää ne pikkusieluiset nipottajat joita nyt haittaa vaikka se että jos mä sanon isääni narsistiksi ja äitiäni noita-akaksi. Kun he oikeesti ovat.
Oon psykopaattini kanssa siitä samaa mieltä että semmoset nipottajat ovat yksinkertaisesti tyhmiä.
- poiuytrdsdfg
Mä en näe siinä mitään erityisen hyvää tai eettistä että pyritään rajoittamaan sanojen käyttöä ja siten vaikeuttamaan tärkeän ja tuskallisen asian käsittelyä ja ilmiön joka eritoten tunnistamattomana voi olla vaarallinenkin.
Parishdenimittelijät voi sitten ihan eri kategoriassa nimitellä toisiaan. Ne parisuhdenimittelijät sotketaan jokaiseen vakavaan ilmiöön, joten heidän nimittelynsä on vastuutonta mikäli todella on kyse vain riitelystä. Vakavissa vaikeuksissa olevat ihmiset voi joutua vaaraan heidän riitelynsä takia. Ovatko koskaan ajatelleet ?- hiydhd
Täydellisen samaa mieltä. Olen monesti itse tästä älähtänyt itselleni ikävin seurauksin.
- poiuygfdxcv
Maailmassa on vakavia asioita ja ihmisillä tuskallisia kärsimyksiä ja joiden etiikka on tätä tasoa: "Soo, soo ei saa sanoa isiä narsistiksi !" Ja oikeen tärkeen ammattilaisena vielä.
Johan tolle nyt aktiivinen kirjastokävijä narsistikin nauraisi.- poiuygfdxcv
Siis ja joidenkin etiikka
- punkitukset
Aina olen pitänyt tosi mystisen kauhistuttavana asiaa tuntemattomien interventioita jokin käytössääntö tai moralisoiva asenne edellä vaivautumatta ottamaan selvää mistä on edes kyse. Kyseessä on joku viheliäinen laji.
- ofjroifuioreh
Siis kun tosiaan oman historian selittäminen läheisimmälle ihmiselle vei aikaa noin ehkä vuoden verran pääpiirteissään kaikkine käänteineen ja muutoksineen, eikä se vieläkään ole ihan loppunut. Samoin hänellä meni sitten ainakin parisen vuotta sulatellakseen ja ymmärtääkseen mitä se tarkoittaa.
- poiuytrdsg
Olin itse nuorempana hyvin tarkka moraalisääntöjen seuraaja.
Nyt kitenkin enemmällä elämänkokemuksella sanoisin että etiikka ei ole ollenkaan niin yksinkertaista tässä maailmassa. Tilanteet ovat niin monimuotoiset, että periaatteessa hyvän säännön noudattaminen lieneekin voivan olla jossakin tilanteessa paha ja johtaa pahaan tai pahan valtaan. Silloin ihminen voi juurikin sortua ylimielisyyteen ajatellen että juuri hän noudattaakin moraalisääntöä parhaiten vaikka saattaakin saada sillä aikaan vahinkoa täysin tajuamattaan. Näin voisi käydä itse jokaiselle. Joskus nähdäkseni kapinointikin voisi olla hyvyyttä tai tottelemattomuus (mikä on mulle kaikkein vaikein oppia koska mut kasvatettiin ääritottelevaiseksi mutta olen vakuuttunut että juuri tuo ääritottelevaisuuteni on kaikkein vahingollisin ominaisuuteni), koska tämän maailman systeemit eivät suinkaan ole mitään puhdasta hyvää vaikka ihminen laitetaankin niitä noudattamaan hyvyyden nimissä.
Ihmisiä manipuloidaan vaikka mihin pahaan uskotelleen että se on hyvää. Minutkin niin pitkälle että olen aivan järkyttynyt.
Joku selittää kilteille kansalaisille: "teette näin ja äin niin olette hyviä ihmisiä!"
Mutta kuka tarkistaa ettei se olekin huijausta ? - poiuytrdsxcvb
ofjroifuioreh kirjoitti:
Siis kun tosiaan oman historian selittäminen läheisimmälle ihmiselle vei aikaa noin ehkä vuoden verran pääpiirteissään kaikkine käänteineen ja muutoksineen, eikä se vieläkään ole ihan loppunut. Samoin hänellä meni sitten ainakin parisen vuotta sulatellakseen ja ymmärtääkseen mitä se tarkoittaa.
No joo mulla sama tilanne. Olen siis viimeisen 10 vuoden aikana kirjoitellut tilanteestani noin tuhannen sivun verran.
Sitten ihmetellään miksi en mene jollein asiantuntijalle puolessa tunnissa selvittämään asiaani.
Siksi kun 99% todennäköisyydellä se voi mennä vain väärin. - poiuytrsdfg
Yhtä hyvin se asiantuntija voisi sekoittaa pakan ja vetää sieltä arvan että mikä mua vaivaa.
Helpompi mun oli 40 neurologista oirettanikin itse selvitellä nettiä tutkimalla että mistä oli kyse. Mä olen nykyään niin kova "itsediagnosoija" että tuntuisi jo vähän oudollekaan mennä mihinkään asiantuntijalle pinkan itsediagnoosejani kanssa-. Kun en mä ole viimeset viisi vuotta muuta tehnytkään kuin niitä itsediagnooseja vähän kaikesta. Niin asiantuntijatkaan ei välttis kaikki ole tottunut tämmösiin. . - poiytfdkjhg
Ja mitä hyötyä siitäkään olisi jos menisin jonnein asiantuntijalle näyttelemään jotakin ihan muunlaista ihmistä kuin millanen olen, siis vaikka sellasta joka muka ei olisi tehnyt näitä itsetutkimuksia ollenkaan ? No mitä mä sit olisin tehnyt viimesen viiden vuoden ajan leikisti ?
- poiuytrdsxcvbh
Ja eihän siinä ole mitään pahaa jos huomaa että vanhemmista on tullut narsisteja. Eihän se ole mitään vanhempiensa vihaamista tai epäkunnioittamista.
Miten jotkut ihmiset voi olla niin pöllöjä että luulevat vihaamista ja vanhemman narsistiksi havaitsemista samaksi asiaksi ? Jos nyt tarkemmin tutkimme asiaa niin eihän Raamattukaan missään kohtaa kiellä vanhemman havaitsemista narsistiksi.- poiuytrdsfgh
Sitä paitsi mä olen aina ollut vanhoja ihmisiä kohtaan aika kunnioitava ja mun käsitykseni mukaan mä olen psykopaattinikin käsityksen mukaan kunnioittavampi minunkin vanhempiani kohtaan enemmän kuin moni muu nuori ihminen vanhempiaan kohtaan, niin mitä varten ne niissä luureissa mua pyrkii kouluttamaan asiassa ?
Miksi mun valehtelemaan pitäisi alata jos joku on ryhtyny narsistiksi ?
Eihän valehtelua Raamatussakaan kannateta .
- poiuytrsdfg
Soitin vielä kerran erääseen auttavaan puhelimeen.
Kun kerroin olevani rahaton ja että siksi en voi käyttää tiettyjä palveluja, niin nyt mulle nälvittiin näin: "Niin ei täältä rahaa saa !"
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its4068902Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1743348- 191830
- 771166
- 761078
- 271065
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta641021Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss791005- 55983
- 65930