Vapaa kuvaus

Aloituksia

9

Kommenttia

307

1. Ensin keskustelun aloittajalle vastaus: laittaisin sinut kategoriaan hörhö. Oma käsitykseni on suunnilleen samanlainen.

Nimimerkille jhghkgfiky esittäisin kysymyksen, että miksi "tähtienkin välinen matkailu on erittäin epätodennäköistä" sinun mielestäsi?
  2. :D
  3. "Sinä taas kutsut tunnettujen tieteenfilosofien ajatuksia "roskafilosofiaksi" "

Hyi hyi. On rumaa rakennella toisista olkinukkeja. Pystynet varmaan helposti osoittamaan missä minä näin teen?

"ja samaan aikaan itse vetoat heidän tai samaa filosofiaa edustavien ajattelijoiden käsitykseen tieteellisen totuuden muokkaantumisprosessista."

Eikä siinä ole mielestäni mitään väärää tai epätieteellistä.

"Kuhnista Fayerabendiin on relativistisen tieteenfilosofian jatkumo.

Tätä lausetta en ymmärtänyt. Kuulosti tosin hienolta.

"Tieteen teon sosiaalisiin rakenteisiin ja niiden aiheuttamaan syrjimiseen vetoaminen ei taida tiedemaailmassa toimia. Kova näyttö on tähän asti toiminut. "

Totta kai asia on näin, yleensä. Mutta jos tieteelliseltä näytöltä suljetaan silmät, niin silloin ei jää paljoakaan vaihtoehtoja.

Sinulla on muuten jokseenkin vääristynyt kuva siitä "relativismista", jota minä haluan tuoda esiin. En kannata sellaisenaan totuusrelativismia, johon sinä ilmeisesti viittaa termilläsi "relativismi". Eihän sosiaalisten rakenteiden huomioiminen kiistanalaisissa asioissa poista kriittistä seulaa, vaan mielestäni se tuo vain lisää kriittistä tarkastelua koko kontekstiin. Ja kyllähän sen nyt ihan terve arkijärkikin pitäisi sanoa, että vaikka tutkijoiden kognitiivinen vääristymä otetaan huomioon, niin se ei poista tieteellistä metodologiaa ja falsifiointikriteeriä tutkittavalta asialta.

"Taidan lopettaa tämän tähän. Asiasta voisi keskustella vakavastikin, mutta ei tällä foorumilla. "

Niinpä niin.
  4. "Lukaisin tuon opuksen ja täytyy todeta, että ihan täyttä tuubaa alusta loppuun. Mitään uutta tai ennenkuulumatonta ei kirja tuo esiin. "

Satuitko katsomaan kirjan julkaisuvuotta? Tuohon vuoteen nojaten, kyllähän nuo kirjassa esitetyt kokemustyypit on ollut tiedossa jo pitkään. Siitä huolimatta, vaikka itsekin olen alaa seurannut alaa pitkään, sain uutta tietoa sieppauskokemusten luonteesta. Jos sinä puolestasi olit jo valmiiksi alan asiantuntija, niin tietysti silloin nämä asiat olivat varmasti vallan tylsää luettavaa. Minulle tämä on lähinnä harrastus.

"Kirjailija ja lääketieteen tohtori John E. Mack on hypnotisoinut selviä mielisairaalapotilaita ja muita skitsofreenikkoja."

Tästä väitteestä sinulla varmaan on sitten esittää tutkittua tietoa? Käsittääkseni sieppauskokemuksen omaavat henkilöt ovat aivan normaaleita terveitä ihmisiä.

"Tunnettuahan on, että hypnotisoitu pyrkii toimimaan hypnotisoijan toiveiden mukaisesti. "

Se on jopa niin tunnettua, että siksi vältelläänkin johdattelevia kysymyksiä. Unohdatkohan nyt kuitenkin, että sieppauskokemuksen omaavat henkilöt muistivat osan kokemuksestaan jo muutenkin, ennen hypnoosia?

"phjalta keikenlaista soopaa jota tämä Mack sitten pitää tosina tapahtuneina ilmiöinä. "

Missäs Mack on kertonut pitävänsä näitä "tosina tapahtuneina ilmiöinä"?

"On voinut John E. Mack olla jo itsekin vinksahtanut kirjan kirjoitusvaiheessa. "

Aina vaan paranee.

"Sen verran pisti silmään useat perverssinomaiset tutkimuskuvaukset yksityiskohtineen.
    Vinksahtaneista ufosfääreissä liikuvista lääkäreistähän on lähempänäkin kokemuksia maassamme."

Sanoit aiemmin "Mitään uutta tai ennenkuulumatonta ei kirja tuo esiin". Kuitenkin äpöstelet näitä kuvauksia kuin kuulisit niistä ensimmäistä kertaa.

Kommenttisi oli täyttä tuubaa.
  5. Pieni korjaus: kirjoitan aina asiaa.

Mitä tulee sinuun, niin kunhan härsytin. :) Pointtini tuossa oli että eipä tuo nyt minun mielenrauhaani erityisesti järkytä, olitpa mitä mieltä tahansa "meistä hörhöistä". Vaikea minunkaan on välillä ymmärtää skeptikoiden ajatuksenjuoksua, mutta en minä nyt siitäkään viitsi itkua tihrustaa.

"Eiran katulamppujen ja joustinpatjojen avulla tapahtuvaan mielenhallintaan uskoviakaan en aivan täysipäisinä pidä. Pidätkö sinä?"

No ainakin hyväuskoisina. Mutta eiköhän tästäkin kommentista minut kivitetä torilla.

Toivoisin vain, että noilla puskista huutelevilla hörhelöillä olisi kanttia rekata nimmari, jolloinka voisimme valittamisen sijaan keskittyä itse asiaan ja yhdessä tuumin luututa skeppanoilla lattioita. Se taitaa olla kuitenkin reaalimaailman ulkopuolista haaveilua.