Vapaa kuvaus

Aloituksia

32

Kommenttia

488

  1. Surulliseksi tulin kuunnellessani tuota saarnaa...surulliseksi tulin. Miten noista asioista sitten tulisi opettaa.

    Meidän kiintopisteemme ja huomiomme pitää olla Kristuksessa, hän on meidän pelastajamme, hän on meidän kanssamme, hän johdattaa meitä
    Jer. 31:9
    Itkien he tulevat, ja minä johdatan heitä, kun he kulkevat rukoillen
    Ef 6:
    18 Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen joka aika Hengessä

    On monia, joiden julistuksen kiintopiste on 'lopun ajoissa' ikään kuin lopun ajat olisi joku Jumala, jota pitäisi palvella. Noiden julistajien sanoma on aina se sama, että olemme jo lopun ajoissa ja ne ovat jo alkaneetkin. Ihmisten mieliin jää pelko siitä, mitä tuleman pitää - eihän nyt sitten enää mitään hyvää voi tulla ja tapahtua. Ensin julistuksen tähtäin oli Israelin valtion syntymisestä 30 vuoden päähän. Kun se ei toteutunut, tähtäin asetettiin kauemmas, nyt se on 70 tai 80 vuoden päässä, sitten se asetetaan taas jonnekin kauemmas, mutta aina ollaan lopun ajoissa, jotka ovat alkaneetkin. Joillakin suunnilla lopun ajat alkoivat jo muutamia vuosisatoja sitten ja siihen sitten kehiteltiin selityksiä jos jonkinlaisia.

    Meidän Kristuksen omien, jotka hänen nimeänsä mainitsemme, meidän julistuksemme pääpaino tulisi olla siinä, miten me kasvamme Kristuksen kaltaisuuteen, miten meissä voi kasvaa hengen hedelmää, josta meidät voisi tunnistaa Kristuksen seuraajiksi, niin että uskomaton tulee kyselemään, miksi sinä olet niin täynnä rakkautta ja laupeutta jne.

    Mistä kukaan voi tietää, onko hänellä huomista päivää, jollekin Kristus tulee huomenna kuoleman kautta, joillekin ensi viikolla, joillekin vuosikymmenien kuluttua. Miksi ihmeessä me askaroimme niin paljon 'ennustamisessa' ja miksi tulevaisuus kiehtoo niin valtavasti. Olemmeko uskossamme niin heikkoja, että emme usko, että Taivaan Isä kykenee huolehtimaan omistaan kaikissa olosuhteissa?

    Jos joku ajattelee, että Ilmestyskirjan tapahtumissa ollaan, eikö sen pitäisi johtaa entistä ahkerampaan evankeliumin julistamiseen - kertoa hyvää sanomaa, että Jeesus pelastaa ja antaa turvan vaikeinakin hetkinä.

    Jos joku ajattelee, että ei vielä olla Ilmestyskirjan tapahtumissa, eikö sen tulisi johtaa entistä ahkerampaan evankeliumin julistamiseen - kertoa hyvää sanomaa, että vielä on armon aika ja aika tulla Jeesuksen luo.

    Jos joku ajattelee, että Kristuksen tulo on lähellä, eikö sen tulisi johtaa entistä ahkerampaan evankeliumin julistamiseen ja rukoukseen, että sukulaiset ja ystävät ja monet muut eivät jäisi Jumalan pelastavasta armosta osattomiksi.

    Jos joku ajattelee, että antikristuksen tulo on lähellä, eikö sen tulisi johtaa entistä ahkerampaan evankeliumin julistamiseen ja rukoukseen, että vielä siinäkin ajassa ja ehkä jo ennen sitä voi tulla Jeesuksen omaksi ja pelastua sisälle taivasten valtakuntaan.

    Jos juku ajattelee, että on tulossa valtava herätys vielä, eikö sen tulisi innoittaa oikein evankeliumin julistamiseen, jotta saisi olla mukana siinä herätyksessä ja tuottaa satoa taivaan valtakuntaan.

    Jos joku ajattelee, ettei enää tule herätystä, vaan tulee vaikeat ajat ja vainot, eikö sen tulisi oikein innoittaa evankeliumin julistamiseen, että mahdollisimman moni välttyisi kadotustuomioilta ja pääsisi sisälle vaikka sitten pelastuttuaan kuolemankin kautta.

    Jos joku ajattelee vielä monella muulla tavalla, eikö senkin tulisi johtaa siihen, että entistä innokkaammin julistetaan evankeliumia, että mahdollisimman moni taivasten valtakuntaan sisälle tulisi.

    Eihän nuo erilaiset tulkinnat meitä Kristuksesta erota, eihän nuo erilaiset tulkinnat meitä estä rakastamasta veljiä ja sisaria Kristuksessa.

    Eihän mikään tai mitkään tulkinnat saisi johtaa meitä pois Kristuksesta - eikö päinvastoin lähemmäs Kristusta, yhä enemmän viipymään hän neuvottelussaan ja kuuntelemassa, mitä hän haluaa meille juuri nyt sanoa.

    Miten Jeesus haluaa meidät kohdata, kun hän tulee?
    Hän haluaa kohdata meidät työssä, toimittamassa niitä askareita, jotka hän on meille antanut.

    Et kai sinä, joka odotat Kristusta tulevaksi sano, että nyt ei enää kannata työtä tehdä, kun Kristus tulee niin pian?

    Et kai sinä, joka ajattelet, että vielä kuluu aikaa, ennen kuin Kristus tulee, sano, että nyt voi vain olla laiskana ja touhuta kaikkea muuta, onhan tässä aikaa työhön vielä paljon?

    Etkö sinä. jolle Kristus on antanut niin mittaamattoman aarteen, pelastuksen ja iankaikkisen elämän, iloiten halua häntä palvella ja seurata ja ahkerasti toimittaa kaikki askareet, jotka hän sinulle antaa!

    Eikö Kristus ole sinulle koko elämä, siinä ohessa sinä saat kaiken sen, mitä tässä ajassa tarvitset.

    Olet rakas, ajattelet asioista miten tahansa, rakas olet ja arvokas, eihän Kristus olisi muutoin sinun tähtesi antanut henkeänsä Golgatan ristillä.
  2. Kannattaa nyt katsastaa vähän Raamatun sanomaa siitä, mitä tuo antikristuksen valtakunta käsittää ja mitä valtioita siihen mahdollisesti kuuluu ja millä alueilla siis ihmiset joutuvat miettimään joskus pitkien aikojen päästä pedon merkkiä.
    Seuraavia valtioita siihen pedon valtakuntaan tullee kuulumaan:

    Ps 83: Antikristushan vihaa juuri Israelin kansaa
    1 Laulu, Aasafin virsi.(83:2) Jumala, älä ole niin ääneti, älä ole vaiti, älä ole, Jumala, niin hiljaa.
    2 (83:3) Sillä, katso, sinun vihollisesi pauhaavat, ja sinun vihaajasi nostavat päätänsä.
    3 (83:4) Heillä on kavalat hankkeet sinun kansaasi vastaan, ja he pitävät neuvoa sinun suojattejasi vastaan.
    4 (83:5) He sanovat: "Tulkaa, hävittäkäämme heidät olemasta kansa, niin ettei Israelin nimeä enää muisteta".
    5 (83:6) Sillä he neuvottelevat keskenään yksimielisesti, he tekevät liiton sinua vastaan:
    6 (83:7) Edomin teltat ja ismaelilaiset, Mooab ja hagrilaiset,
    7 (83:8) Gebal, Ammon ja Amalek, Filistea ynnä Tyyron asukkaat.
    8 (83:9) Myös Assur on liittynyt heihin, nämä ovat käsivartena Lootin lapsilla. Sela

    Hes 38: Googin sodan häviäjät liittynevät antikristuksen joukkoihin myös.
    1 Minulle tuli tämä Herran sana:
    2 "Ihmislapsi, käännä kasvosi kohti Googia Maagogin maassa, Roosin, Mesekin ja Tuubalin ruhtinasta, ja ennusta häntä vastaan
    3 ja sano: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä käyn sinun kimppuusi, Goog, sinä Roosin, Mesekin ja Tuubalin ruhtinas.
    4 Minä kuljetan sinua, panen koukut sinun leukoihisi ja nostatan sotaan sinut ja kaiken sinun sotaväkesi: hevoset ja ratsumiehet, kaikki pulskasti puettuja, suuren joukon suurine ja pienine kilpineen, miekankantajia kaikki.
    5 Persia, Etiopia ja Puut ovat heidän kanssansa, kilvet ja kypärit on heillä kaikilla.
    6 Goomer ja kaikki sen sotalaumat, Toogarman heimo pohjan periltä ja kaikki sen sotalaumat-lukuisat kansat ovat sinun kanssasi

    Dan 7:
    1 Belsassarin, Baabelin kuninkaan, ensimmäisenä hallitusvuotena Daniel näki unen, päänsä näyn, vuoteessansa. Sitten hän kirjoitti tämän unen.
    2 Kertomuksen alku on tämä: Daniel lausui ja sanoi: Minä näin yöllä näyssäni, ja katso, taivaan neljä tuulta kuohutti suurta merta.
    3 Ja merestä nousi neljä suurta petoa, kukin erilainen kuin toinen.
    4 Ensimmäinen oli kuin leijona, mutta sillä oli kotkan siivet. Minun sitä katsellessani reväistiin siltä siivet, ja se nostettiin maasta pystyyn ja asetettiin kahdelle jalalle niinkuin ihminen, ja sille annettiin ihmisen sydän.
    5 Ja katso, oli toinen peto, joka oli karhun näköinen. Se nostettiin toiselle kyljellensä, ja sillä oli suussa kolme kylkiluuta, hammasten välissä; ja sille sanottiin näin: "Nouse ja syö paljon lihaa".
    6 Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli taas toinen peto, pantterin kaltainen, ja sen selässä oli neljä linnunsiipeä. Sillä pedolla oli neljä päätä, ja sille annettiin valta.
    7 Sen jälkeen minä näin yöllisessä näyssäni, ja katso, oli neljäs peto, kauhea, hirmuinen ja ylen väkevä; sillä oli suuret rautaiset hampaat, ja se söi ja murskasi ja tallasi tähteet jalkoihinsa. Se oli erilainen kuin kaikki edelliset pedot, ja sillä oli kymmenen sarvea.

    Dan 11:
    36 Ja kuningas tekee, mitä hän tahtoo, ja korottaa itsensä ja uhittelee jokaista jumalaa, itse jumalien Jumalaa vastaan hän puhuu kauheita. Ja hän menestyy, kunnes vihan aika on lopussa; sillä mikä on säädetty, se tapahtuu.
    37 Hän ei välitä isäinsä jumalista, ei naisten lempijumalasta, eikä hän välitä mistään muustakaan jumalasta, sillä hän uhittelee niitä kaikkia.
    38 Mutta sen sijaan hän kunnioittaa linnoitusten jumalaa. Sitä jumalaa, jota hänen isänsä eivät tunteneet, hän kunnioittaa kullalla ja hopealla, kalliilla kivillä ja muilla kalleuksilla.
    39 Ja tätä hän tekee vahvoille linnoituksille-hän vieraine jumalineen. Niille, jotka hän omikseen tuntee, hän osoittaa suurta kunniaa ja panee heidät monien hallitsijaksi ja jakaa heille maata palkaksi.
    40 Mutta lopun ajalla Etelän kuningas iskee yhteen hänen kanssansa. Ja Pohjan kuningas käy tämän kimppuun vaunuilla ja ratsuilla ja monilla laivoilla, hyökkää hänen maihinsa, tulvana leviten niiden ylitse.
    41 Hän hyökkää myös Ihanaan maahan, ja monta kaatuu. Mutta hänen kädestänsä pelastuvat nämä: Edom ja Mooab ja ammonilaisten pääosa.
    42 Ja hän ojentaa kätensä maita kohti; Egyptin maa ei ole säästyvä.
    43 Hän valtaa kulta-ja hopea-aarteet ja kaikki Egyptin kalleudet, ja liibyalaiset ja etiopialaiset liittyvät häntä seuraamaan.
    44 Mutta sanomat idästä ja pohjoisesta säikähdyttävät häntä, ja hän lähtee täynnä kiukkua hävittämään monia ja vihkimään heitä tuhon omiksi.
    45 Hän pystyttää hovitelttansa meren ja pyhäkön ihanan vuoren välille. Mutta hänen loppunsa tulee, eikä häntä kukaan auta
  3. Ole turvallisella mielellä, sinä olet Jeesuksen oma ja rakas silloinkin, kun tarvitset psykiatrista apua. Me elämme täällä maailmassa, turmeltuneessa maailmassa ja täällä me ihmiset niin uskovat kuin uskomattomatkin kohtaamme monenlaisia elämän tapahtumia, iloja, mutta myös surua, kärsimystä, sairautta, ahdistusta ja tuskaa. Elämä ei monesti ole helppoa, on monenlaista huolta, murhetta ja toimeentulon vaikeutta ja elämän ja työn rasitusta ym.

    Silloin kun tarvitsemme apua lääkäriltä, sitä pitää rohkeasti hakea ja suostua autettavaksi, sillä lääketiedekin on Jumalan lahja meille ihmisille. Saa rukoilla ja purkaa rukouksessa tuskaansa Jumalalle, mutta ei pidä luulotella jotain ihmettä. Jumala voi tehdä ihmeen, mutta aina silloin on kysymys Jumalan kunniasta ja Jeesuksen nimen kunniasta. Ei ole mitään häpeällistä siinä, että uskova sairastuu ja sairastaa ihan mitä tahansa sairautta. Täällä ajassa meitä kohtaa kaikki, mikä ihmistä voi elämässä kohdata, emme ole missään suojassa, vaan noiden kokemusten kautta me sitten avun saatuamme pystymme tukemaan niitä, jotka tarvitsevat apua vastaavissa vaikeuksissa, joita me olemme kohdanneet ja niistä toipuneet ja menneet niistä läpi.

    Ole levollisella mielellä ja ota kaikki apu vastaan, mitä voit saada lääkäreiltä ja terapeutilta, jos sitä tarvitset. Jeesus on sinun kanssasi ja kulkee sinun vierelläsi ja sanoisin, että hän kantaa sinua juuri nyt, kun sinua ahdistaa ja vaivaa oma sairautesikin. Sairaus ei ole sinulle rangaistus, se ei ole sinulle muistutus mistään, tässä elämässä vain kohtaamme kipeitäkin asioita. Mene myös sielunhoitajan luo, jos tunnet sitä tarvitsevasi, on hyvä, jos joku voi sinun kanssasi yhdessä rukoilla ja saat sisimpääsi rauhan ja levon, jonka Jeesus on luvannut antaa.

    Usein sairauden keskellä meistä tuntuu, että Jeesus on kaukana eikä kuule meitä, mutta ei meidän uskomme ole tunteiden varassa, vaan Jeesuksen varassa. Hän on meidän pelastajamme ja on meidän vierellämme, kun meillä on ahdistus, vaikka ei meistä siltä tuntuisikaan - hän on meidän kanssamme oman lupauksensa mukaan. Siitä sanasta saat pitää kiinni. Ole turvallisella mielellä, sinä olet hyvin rakas ja sinä olet ihana ihminen ja Jumalalla on hyvät ajatukset sinua kohtaan. Älä pelkää, sinä olet turvassa.
  4. 1 Kor 15:47 Ensimäinen ihminen on maasta ja maallinen, toinen ihminen on itse Herra taivaasta. (Vanha Biblia)

    Joh 10:
    30 Minä ja Isä olemme yhtä."

    Joh 17:
    1 Tämän Jeesus puhui ja nosti silmänsä taivasta kohti ja sanoi: "Isä, hetki on tullut, kirkasta Poikasi, että Poikasi kirkastaisi sinut;
    2 koska sinä olet antanut hänen valtaansa kaiken lihan, että hän antaisi iankaikkisen elämän kaikille, jotka sinä olet hänelle antanut

    5 Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan.

    11 Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.

    21 että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
    22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä-
    23 minä heissä, ja sinä minussa-että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.

    Ps. 79:9
    Auta meitä sinä, pelastuksemme Jumala, nimesi kunnian tähden, pelasta meidät ja anna meidän syntimme anteeksi nimesi tähden

    Jes. 43:11
    Minä, minä olen Herra, eikä ole muuta pelastajaa, kuin minä.

    Ps. 33:1
    Riemuitkaa Herrassa, te vanhurskaat. Oikeamielisten on soveliasta häntä kiittää.

    Ef. 6:14
    Seisokaa siis kupeet totuuteen vyötettyinä, ja olkoon pukunanne vanhurskauden haarniska,
    Fil. 1:11
    täynnä vanhurskauden hedelmää, jonka Jeesus Kristus saa aikaan, Jumalan kunniaksi ja ylistykseksi

    Meidän pelastuksemme on siis tehty kertakaikkiaan lujaksi, sillä itse Jumala tuli pelastamaan meidät synnin orjuudesta iankaikkiseen elämään.
  5. 35 Mutta joku ehkä kysyy: "Millä tavoin kuolleet heräjävät, ja millaisessa ruumiissa he tulevat?"
    36 Sinä mieletön, se, minkä kylvät, ei virkoa eloon, ellei se ensin kuole!
    37 Ja kun kylvät, et kylvä sitä vartta, joka on nouseva, vaan paljaan jyvän, nisun jyvän tai muun minkä tahansa.
    38 Mutta Jumala antaa sille varren, sellaisen kuin tahtoo, ja kullekin siemenelle sen oman varren.
    39 Ei kaikki liha ole samaa lihaa, vaan toista on ihmisten, toista taas karjan liha, toista on lintujen liha, toista kalojen.
    40 Ja on taivaallisia ruumiita ja maallisia ruumiita; mutta toinen on taivaallisten kirkkaus, toinen taas maallisten.
    41 Toinen on auringon kirkkaus ja toinen kuun kirkkaus ja toinen tähtien kirkkaus, ja toinen tähti voittaa toisen kirkkaudessa.
    42 Niin on myös kuolleitten ylösnousemus: kylvetään katoavaisuudessa, nousee katoamattomuudessa;
    43 kylvetään alhaisuudessa, nousee kirkkaudessa; kylvetään heikkoudessa, nousee voimassa;
    44 kylvetään sielullinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on sielullinen ruumis, niin on myös hengellinen.
    45 Niin on myös kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu"; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki.
    46 Mutta mikä on hengellistä, se ei ole ensimmäinen, vaan se, mikä on sielullista, on ensimmäinen; sitten on se, mikä on hengellistä.
    47 Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta.
    48 Minkäkaltainen maallinen oli, senkaltaisia ovat myös maalliset; ja minkäkaltainen taivaallinen on, senkaltaisia ovat myös taivaalliset.
    49 Ja niinkuin meissä on ollut maallisen kuva, niin meissä on myös oleva taivaallisen kuva.
    50 Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.
    51 Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme,
    52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.
    53 Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen.
    54 Mutta kun tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen, silloin toteutuu se sana, joka on kirjoitettu: "Kuolema on nielty ja voitto saatu".
    55 "Kuolema, missä on sinun voittosi? Kuolema, missä on sinun otasi?"
    56 Mutta kuoleman ota on synti, ja synnin voima on laki.
    57 Mutta kiitos olkoon Jumalan, joka antaa meille voiton meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta!
    58 Sentähden, rakkaat veljeni, olkaa lujat, järkähtämättömät, aina innokkaat Herran työssä, tietäen, että teidän vaivannäkönne ei ole turha Herrassa
  6. 12 Mutta jos Kristuksesta saarnataan, että hän on noussut kuolleista, kuinka muutamat teistä saattavat sanoa, ettei kuolleitten ylösnousemusta ole?
    13 Vaan jos ei ole kuolleitten ylösnousemusta, ei Kristuskaan ole noussut.
    14 Mutta jos Kristus ei ole noussut kuolleista, turha on silloin meidän saarnamme, turha myös teidän uskonne;
    15 ja silloin meidät myös havaitaan vääriksi Jumalan todistajiksi, koska olemme todistaneet Jumalaa vastaan, että hän on herättänyt Kristuksen, jota hän ei ole herättänyt, jos kerran kuolleita ei herätetä.
    16 Sillä jos kuolleita ei herätetä, ei Kristuskaan ole herätetty.
    17 Mutta jos Kristus ei ole herätetty, niin teidän uskonne on turha, ja te olette vielä synneissänne.
    18 Ja silloinhan Kristuksessa nukkuneetkin olisivat kadotetut.
    19 Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat.
    20 Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista.
    21 Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta.
    22 Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa,
    23 mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan;
    24 sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.
    25 Sillä hänen pitää hallitseman "siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle".
    26 Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.
    27 Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle". Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
    28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.
    29 Mitä muutoin ne, jotka kastattavat itsensä kuolleitten puolesta, sillä saavat aikaan? Jos kuolleet eivät heräjä, miksi nämä sitten kastattavat itsensä heidän puolestaan?
    30 Ja miksi mekään antaudumme joka hetki vaaraan?
    31 Joka päivä minä olen kuoleman kidassa, niin totta kuin te, veljet, olette minun kerskaukseni Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.
    32 Jos minä ihmisten tavoin olen taistellut petojen kanssa Efesossa, mitä hyötyä minulle siitä on? Jos kuolleet eivät heräjä, niin: "syökäämme ja juokaamme, sillä huomenna me kuolemme".
    33 Älkää eksykö. "Huono seura hyvät tavat turmelee."
    34 Raitistukaa oikealla tavalla, älkääkä syntiä tehkö; sillä niitä on, joilla ei ole mitään tietoa Jumalasta. Teidän häpeäksenne minä tämän sanon.
  7. Kyllä lääketiede ja terveyden ja sairauden hoito ammatillisesti kouluttautuneiden toimesta on Jumalan lahja ihmiskunnalle.

    Jos jalka katkeaa, pitää mennä lääkäriin hoitoa saamaan.

    Jos mieli sairastuu, pitää mennä lääkäriin hoitoa saamaan.

    Me emme voi määrätä Jumalaa, miten hän meille avun järjestää; Jumalan vastaukset ovat useimmiten aivan luonnollisia, sairauteen auttaa lääkärin määrämä hoito. Työpaikan saamiseen innokas etsiminen. Aviopuolison löytymiseen se, että etsiytyy sellaisiin yhteyksiin, joissa on mahdollista tutustua mahdollisesti sopiviin ehdokkaisiin. Talouden tasapainossa pitämiseen se, että laatii budjetin menoista ja tuloista ja katsoo jo etukäteen mihin rahat riittävät, eikä osta muuta.

    Useimmin Jumalan apu tulee juuri lääkäreiden ja heidän määräämänsä hoidon kautta. On uskovaisia lääkäreitä ja on uskovaisia psykiatreja ja terapeuttajakin, jos haluaa hakeutua semmoisen luo.

    Oikea 'uskomatonkaan' terapeutti ei väheksy uskoa, eikä pilkkaa sitä, joka turvaa Jumalan apuun. Heillä on Suomessa hyvä koulutus. He kyllä ymmärtävät, että usko tukee toipumista.

    Emme me tiedä, mistä sairaudet tulevat. Joistakin sairauksista tiedämme. Joistakin tiedämme, että meidän perintötekijöillämme on altistava vaikutus ja silloin monet muut tekijät ratkaisevat sairastummeko vai emme. Elämäntavat vaikuttavat myös paljon siihen, sairastummeko vai emme. Stressi on monesti elämäämme kielteisesti vaikuttava asia. Tupakka, alkoholi ja huumeet ovat monien sairauksien riskitekijöitä, myös huonot ruokatottumukset ja liikunnan puute altistavat monille sairauksille. Myös elämä, jossa ihminen käyttäytyy omaa sisintään vastaan, esim. moraalin alueella, rkollisuus, muu holtiton elämä esim. seksuaalisuuden alueella vahingoittaa ihmisen sisintä ja altistaa sairauksille.

    Usko voi vaikuttaa elämään niin, että elämäntavat muuttuvat terveellisemmiksi ja sitä kautta tulee myönteisiä terveyttä edistäviä vaikutuksia. Myös se uskon tuoma turvallisuuden tunne auttaa monesti paremmin kestämään elämän vastoinkäymisiä ja vaikeuksia, mitä elämässä aina tulee jokaiselle. Siten sekin edistää terveenä pysymistä.

    Hyvät ihmissuhteet vaikuttavat myönteisesti terveyteemme, samoin terveellinen ruokavalio, hyvä uni ja runsas monipuolinen liikunta ja virkistävät ja innostavat vapaa-ajan harrastukset tuovat myös myönteisiä asioita esiin ihmisen elämässä.

    Meidän elämämme on kokonaisuus, jossa kaikki elämämme osa-alueet vaikuttavat elämämme laatuun.

    Me kaikki sairastumme, niin uskovat kuin uskomattomat, kaikkea voi tapahtua kaikille. Kaikki apu, joka on hyvää, on Jumalan lahjaa meille. Älä siis väheksy lääkäreitä, älä väheksy lääkkeitä. Kun tarvitset apua, sinun on pyydettävä ja haettava sitä, mutta sinä itse olet itsesi paras asiantuntija, jos joku lääke ei sinulle sovi, sinun pitää puhua siitä lääkärisi kanssa ja sinulle löytyy parempi lääke.

    Mielenterveyden ongelmissa terapia on monesti tärkein hoitomuoto pitkällä aikavälillä, koska meillä voi olla sisällämme monenlaista lukittua ja käsittelemätöntä painolastia, jonka purkaminen terapiassa on varsin hoitavaa ja kuntouttavaa toimintaa. Taakat saa laskea sisimmästään pois - sitähän se Jumalan armollisuus juuri on, ettei tarvitse kantaa taakkoja mukanaan. Tämä asia koskee niin uskovaista kuin uskomatonta. Menneen elämän taakat omista valinnoistakin johtuen voivat olla varsin raskaita kantaa ja niiden käsittely ja anteeksianto on hyvin vapauttavaa ja terveyttä edistävää. Jeesuksen edessä moni saa kokea myös anteeksiannon vapauttavan ja terapeuttisen vaikutuksen, mutta se ei yksin monesti riitä, vaan tarvitaan pitkäkestoista sielunhoita ja terapiaa, jotta todellinen vapautuminen ja uusi elämä Kristuksessa voi alkaa.

    Edesvastuutonta on se, jos kielletään tai väheksytään lääkärien ja terapeuttien ja muiden ammatti-ihmisten antamaa hoitoa ja estetään ihmisiä hakemasta apua - sellaisten kieltojen takana ei ole Jeesus, vaan ihan joku muu taho.
  8. Luuk 8:

    11 Sen jälkeen hän vaelsi Nain nimiseen kaupunkiin, ja hänen kanssaan vaelsivat hänen opetuslapsensa ynnä suuri kansanjoukko.
    12 Kun hän nyt lähestyi kaupungin porttia, katso, silloin kannettiin ulos kuollutta, äitinsä ainokaista poikaa. Ja äiti oli leski, ja hänen kanssaan kulki paljon kaupungin kansaa.
    13 Ja hänet nähdessään Herra armahti häntä ja sanoi hänelle: "Älä itke".
    14 Ja hän meni ja kosketti paareja; niin kantajat seisahtuivat. Ja hän sanoi: "Nuorukainen, minä sanon sinulle: nouse."
    15 Niin kuollut nousi istualleen ja rupesi puhumaan. Ja hän antoi hänet hänen äidillensä.

    Luukas, joka oli lääkäri ammatiltaan, kirjoittaa tästä tapauksesta. Matteus, Markus ja Johannes eivät tuo tapausta esiin. Myöskään tuo Nain niminen kaupunki ei tule esiin Raamatussa uudelleen. Ei puhuta myöskään mitään noista henkilöistä, nimiä ei mainita, ei leskiäidin, eikä pojan.

    Jeesus vain valitsee tulla juuri siihen tilanteeseen, kun hautajaissaatto kulkee kohti hautapaikkaa, johon poika oli määrä haudata. Ei kerrota, miksi Jeesus valitsi tulla juuri tuohon tilanteeseen. Jeesus kuitenkin tulee juuri siihen. Ensin hän menee leskiäidin luo ja vasta sitten pojan luo.

    Jeesus sanoo kaksi merkittävää sanaa ensin äidille: 'älä itke', nuo sanat hän sanoo sinulle tänään. Jeesus on tulossa sinun luoksesi auttajana, lohduttajana, voiman antajana, parantajana, pelastajana, armahtajana, sytien anteeksi antajana. Älä itke, Jeesus on tulossa luoksesi!

    Tuolle pojalle Jeesus sanoo vain yhden sanan: 'nouse'. Mitään muuta ei tarvittu, kun kuollut poika herää kuolleista ja äidin kyyneleet muuttuvat ilon kyyneleiksi.

    Juuri noin Jeesus tahtoo tulla sinunkin ongelmiesi ja vaikeuksiesi keskelle, juuri noin hän tahtoo sinullekin sanoa, joka olet kuin kuollut, koska elämä on käynyt ylivoimaisen raskaaksi; nouse, on Jeesuksen sana sinullekin tänään.

    Hän on sama Jeesus, joka tahtoo valita tulla juuri sinun luoksesi, joka olet jo lähes kaiken toivon menettänyt, joka ajattelet, ettei enää ole muuta kuin kuolema. Jeesus tahtoo valita juuri sen tien, jonka varrella sinä asut ja olet ja elät, juuri sinne hän tahtoo tulla. Juuri sinua hän tahtoo koskettaa tänään.

    Kuten tuossa kertomuksessa kerrotaan, äidiltä ei vaadittu mitään, ei uskoa, ei mitään tekoja, Jeesus vain tuli, tuli pyytämättä, valitsi tuon reitin, jota pitkin tuo äiti saattoi poikaansa hautaan, juuri sen reitin Jeesus valitsee tänäänkin, jonka varrella hän voi kohdata sinut, eikä hän vaadi sinulta mitään, hän vain tulee ja koskettaa ja sanoo lohduttavat sanat: 'älä itke' ja 'nouse'.
  9. Edellä mainittiin Jeesuksen opetuksista tasauksesta.
    Paavalikin otti asian puheeksi.

    1 Kor 8:
    1 Mutta me saatamme teidän tietoonne, veljet, mitä Jumalan armo on vaikuttanut Makedonian seurakunnissa:
    2 että, vaikka he olivatkin monessa ahdistuksen koetuksessa, niin oli heidän ilonsa heidän suuressa köyhyydessäänkin niin ylenpalttinen, että he alttiisti antoivat runsaita lahjoja.
    3 Sillä voimiensa mukaan, sen minä todistan, jopa yli voimiensakin he antoivat omasta halustansa,
    4 paljolla pyytämisellä anoen meiltä sitä suosiota, että pääsisivät osallisiksi pyhien avustamiseen;
    5 eivätkä he vain tehneet, niinkuin me olimme toivoneet, vaan antoivat itsensäkin, ennen kaikkea Herralle ja sitten meille, Jumalan tahdosta,
    6 niin että me kehoitimme Tiitusta, niinkuin hän jo oli alkanut, saattamaan teidän keskuudessanne päätökseen tämänkin rakkaudentyön.
    7 Mutta niinkuin teillä on ylenpalttisesti kaikkea: uskoa, sanaa, tietoa, kaikkinaista intoa ja meistä teihin tullutta rakkautta, niin olkaa ylenpalttiset tässäkin rakkaudentyössä.
    8 En sano tätä käskien, vaan viittaamalla muiden intoon minä tahdon koetella teidänkin rakkautenne vilpittömyyttä.
    9 Sillä te tunnette meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen armon, että hän, vaikka oli rikas, tuli teidän tähtenne köyhäksi, että te hänen köyhyydestään rikastuisitte.
    10 Minä annan vain neuvon tässä asiassa; sillä se on hyödyksi teille, jotka jo viime vuonna olitte ensimmäiset, ette ainoastaan tekemässä, vaan myös tahtomassa.
    11 Täyttäkää nyt siis tekonne, niin että, yhtä alttiisti kuin olitte sen päättäneet, sen myös täyttäisitte, varojenne mukaan.
    12 Sillä jos on alttiutta, niin se on otollinen sen mukaan, kuin on varoja, eikä sen mukaan, kuin niitä ei ole.
    13 Sillä ei ole tarkoitus, että muilla olisi huojennus, teillä rasitus, vaan tasauksen vuoksi tulkoon tätä nykyä teidän yltäkylläisyytenne heidän puutteensa hyväksi,
    14 että heidänkin yltäkylläisyytensä tulisi teidän puutteenne hyväksi, niin että syntyisi tasaus,
    15 niinkuin kirjoitettu on: "Joka oli paljon koonnut, sille ei jäänyt liikaa, ja joka oli koonnut vähän, siltä ei mitään puuttunut"

    Kun me emme välitä lähimmäisistä, ihmisiä kuolee nälkään, toisia voidaan pitää työssä olemattomalla palkalla, toisilta puuttuu kaikkea ja toisilla on liikaa. Kyllä Jeesus haluaisi, että tasaus tapahtuisi oikeasti.

    Ahneuden tähden täällä ajassa tasausta ei tule - Jeesus haastaa meitä tekemään tasauksen - mitä me vastaamme.
  10. Miten Jeesuksen seuraajien tulisi suhtautua tähän kaikkeen epäjumalanpalvelukseen ja mammonan kumartamiseen?
    Matt. 6:24
    Ei kukaan voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa.
    Dan. 3:12
    On juutalaisia miehiä, joiden hoitoon sinä olet antanut Baabelin maakunnan hallinnon, Sadrak, Meesak ja Abednego: nämä miehet eivät välitä sinun käskystäsi, kuningas; he eivät palvele sinun jumaliasi eivätkä kumartaen rukoile kultaista kuvapatsasta, jonka sinä olet pystyttänyt."

    Matt. 10:9
    Älkää varustako itsellenne kultaa, älkää hopeata älkääkä vaskea vyöhönne,

    Ap. t. 3:6
    Niin Pietari sanoi: "Hopeaa ja kultaa ei minulla ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle annan: Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä, nouse ja käy."

    Miksi me emme kulje Jeesuksen Pyhän Hengen voimassa ja julista – miksi me Jeesuksen omat olemme voimattomia!


    Me olemme tuhoamassa Jumalan kauniin maan. Me olemme ahneudessamme luoneet valheellisia kaupankäynnin muotoja, joissa ei voitto perustu työlle ja ahkeruudelle ja rehelliselle kaupankäynnille, vaan valheellisille lupauksille ja erilaisten vaihdantavälineiden kautta nopeiden pikavoittojen saamiseen.

    Kuvitteleeko joku, että Jumala nukkuu, eikä valvo sitä, miten me hoidamme tätä maata –Jumalan maata-, miten me kohtelemme toisiamme lähimmäisinä. Ahneuden tähden Jumala puuttuu kansojen kohtaloon, ahneuden tähden Jumalan tuomiot tulevat.

    Eikö Raamatun varoitukset ole annettu todeksi otettaviksi. Luuletteko, että Jumala peruuttaa omat sanansa, jotka hän on Raamatun profetioiden kautta sanonut ja julistanut jo kauan sitten. Yhtään sanaa Jumala ei tule peruuttamaan, ellet sinä tee parannusta! Vaikka yllä olevat jakeet on otettu irti yhteydestään, koska koko tekstien tuominen olisi tehnyt profetiasta liian pitkän, niiden sanoma on selvä. Lue ne asiayhteydessään, niin ymmärrät tämän profeetallisen sanan kokonaisuuden.

    Eikö Jumala ole sinua kutsunut, eikö sinulle Jeesuksen ristin sovitusta tarjonnut, eikö Jumala sinua haluaisi armahtaa – miksi vielä viivyt, miksi palvelet kuolleita ihmistekoisia Jumalia ja mammonaa, miksi palvelet valhetta totuuden sijaan?
  11. Ahneuden synti

    Millaisessa ajassa me elämme?

    Eikö Jumala ole varoittanut kansakuntia kylliksi!

    Mitä Jumala sanoi Tyyron ruhtinaasta!
    Hes 28:
    4 viisaudessasi ja ymmärtäväisyydessäsi olet hankkinut itsellesi rikkautta, hankkinut kultaa ja hopeata aarreaittoihisi,
    5 ja suuressa viisaudessasi olet kaupankäynnillä kartuttanut rikkautesi, ja niin sinun sydämesi on ylpistynyt rikkaudestasi-

    Sak 9:
    3 Tyyro on rakentanut itsellensä linnoituksia ja kasannut kokoon hopeata kuin tomua ja kultaa kuin katujen lokaa

    Mitä Jumala sanoi kuningas Belsassarille!
    Dan 5:
    18 Sinä kuningas! Korkein Jumala antoi sinun isällesi Nebukadnessarille kuninkuuden, voiman, kunnian ja valtasuuruuden.
    19 Ja sen voiman tähden, jonka hän oli hänelle antanut, vapisivat kaikki kansat, kansakunnat ja kielet ja pelkäsivät hänen edessään. Hän tappoi, kenen hän tahtoi, hän jätti henkiin, kenen hän tahtoi, hän ylensi, kenen hän tahtoi, hän alensi, kenen hän tahtoi.
    20 Mutta kun hänen sydämensä paisui ja hänen henkensä kävi korskeaksi ja ylpeäksi, syöstiin hänet kuninkaalliselta valtaistuimeltansa, ja hänen kunniansa otettiin häneltä pois.

    25 Ja tämä on kirjoitus, joka on tuonne kirjoitettu: 'Mene, mene, tekel, ufarsin'.
    26 Ja tämä on sen selitys: mene merkitsee: Jumala on laskenut sinun valtakuntasi luvun ja on tehnyt siitä lopun

    Ei Israel, Jumalan kansa ollut vapaa ahneuden synnistä, eikä epäjumalan palvonnasta.
    Hoos. 2:8
    Hän ei ole tajunnut, että minä olen hänelle antanut jyvät ja viinin ja öljyn, olen kartuttanut hänelle hopeata ja myös kultaa, joka on käytetty Baalin hyväksi.

    Mikä on tämän päivän suurin palvonnan kohde? Mammona eli raha!
    Ps. 115:4
    Mutta heidän epäjumalansa ovat hopeata ja kultaa, ihmiskätten tekoa

    Jer. 51:7
    Baabel oli Herran kädessä kultainen malja, joka juovutti kaiken maan. Sen viinistä joivat kansat; sentähden kansat tulivat mielettömiksi.

    Mikä on tämän päivän Baabel!
    Ilm 18:
    3 Sillä hänen haureutensa vihan viiniä ovat kaikki kansat juoneet, ja maan kuninkaat ovat haureutta harjoittaneet hänen kanssansa, ja maan kauppiaat ovat rikastuneet hänen hekumansa runsaudesta."

    2. Piet. 2:3
    ja ahneudessaan he valheellisilla sanoilla kiskovat teistä hyötyä; mutta jo ammoisista ajoista heidän tuomionsa valvoo, eikä heidän perikatonsa torku

    Tuomitseeko Jumala ahneuden?
    Miten mammonan palvojien tulee käymään Jumalan tuomioissa?
    Jes. 2:20
    Sinä päivänä ihmiset viskaavat pois myyrille ja yököille hopea-ja kultajumalansa, jotka he ovat tehneet kumarrettaviksensa.

    Valit. 4:1
    Kuinka onkaan kulta tummunut, muuttunut hyvä kulta; kuinka ovat pyhät kivet viskeltyinä kaikkien katujen kulmiin!

    Hes. 7:19
    Hopeansa he viskaavat kaduille, ja heidän kultansa tulee heille saastaksi. Heidän kultansa ja hopeansa eivät voi heitä pelastaa Herran vihan päivänä, eivät he sillä nälkäänsä tyydytä eivätkä vatsaansa täytä; sillä siitä tuli heille kompastus syntiin

    Sef. 1:18
    Eivätkä voi pelastaa heitä heidän hopeansa ja kultansa Herran vihan päivänä: hänen kiivautensa tulessa kuluu koko maa. Sillä lopun, äkkilopun, hän tekee kaikista maan asukkaista.

    Jaak 5:
    1 Kuulkaa nyt, te rikkaat: itkekää ja vaikeroikaa sitä kurjuutta, joka on teille tulossa.
    2 Teidän rikkautenne on mädännyt, ja teidän vaatteenne ovat koin syömät;
    3 teidän kultanne ja hopeanne on ruostunut, ja niiden ruoste on oleva todistuksena teitä vastaan ja syövä teidän lihanne niinkuin tuli. Te olette koonneet aarteita viimeisinä päivinä.
    4 Katso, työmiesten palkka, jonka te vainioittenne niittäjiltä olette pidättäneet, huutaa, ja leikkuumiesten valitukset ovat tulleet Herran Sebaotin korviin.
    5 Te olette herkutelleet maan päällä ja hekumoineet, te olette sydäntänne syötelleet teurastuspäivänä.
  12. Seisommeko me Jumalan omat rukouksessa Euroopan puolesta. Tämä rukouskutsu kai tuli jo aikoja sitten profetia sivuillakin (Jouko Pihon profetiasivuilla).

    Otammeko me haasteen vastaan, on kysymys koko Euroopan kohtalosta, ei ainoastaan joistakin yksittäisistä maista.

    Lainaus Jouko Pihon profetia3 sivulta:

    4.5.2012

    Pekka Lehtisen uni keväällä 2012

    Näin tässä hiljattain unen, jonka näin sama yönä kahteen kertaan,
    heräsin siis yöllä ja uni jäi vahvasti mieleen, nukuin sitten
    uudestaan ja näin unen samanlaisena toiseen kertaan. Ihmettelin,
    onko tämä vain minulle, mutta vahvistui se käsitys, että uni on
    kaikille esirukoilijoille.

    Uni:

    Näin Euroopan maiden armeijat kokoontuneina valtavalle alueelle
    ikään kuin valmistautuneina johonkin isoon sotaan. Kysymys ei
    kuitenkaan ollut tavallisista armeijoista, ei ollut aseita, eikä edes
    ihmisiä - kysymys oli siis Ef. 6:12 kuvaamista armeijoista, joita ei
    siis ihmissilmin voi nähdä. Niinpä minäkään en nähnyt niitä
    ihmissilmin, mutta katselin ikään kuin näkymättömiä pimeyden
    armeijoita. Unessa vain näin sen, mitä ihmissilmät eivät voi nähdä ja
    tiesin mistä oli kysymys.

    Nuo armeijat olivat siis valmistautumassa sotaa varten, ilmeisesti
    suurta sotaa (hengellistä) varten, mutta vielä eivät olleet hyökkäysrintamassa,
    vaan kokoontuneina yhteen ja valmistautumassa. Kullakin Euroopan maalla
    oli oma armeijaosastonsa ja ne olivat tuolla suurella aukealla kunkin maan armeija omana
    osastonaan. Joidenkin maiden armeijat olivat pienempiä kuin toisten ja
    jotkut osastot olivat ympyrämuodostelmassa eli aina on hyökättävä päin
    - yllättämään ei pysty.

    Unessani myös pohdin joidenkin kanssa, minkä osaston kimppuun tulisi
    hyökätä ensimmäisenä ja tuntui oikealta ratkaisulta, että ensin
    hyökätään pienimpiä osastoja vastaan. Unessa en kokenut minkäänlaista
    pelkoa, vaan tuntui aivan luonnolliselta laatia hyökkäyssuunnitelmia
    noita armeijoita vastaan vielä, kun ne eivät olleet täysin valmiina
    itse hyökkäämään laajamittaisesti.

    Kyllä tuo uni vaikuttaa taivaalliselta hälytykseltä, joten esirukoilijoille on siis tässä haaste.
  13. Mark 6:
    1 Ja hän lähti sieltä ja meni kotikaupunkiinsa, ja hänen opetuslapsensa seurasivat häntä.
    2 Ja kun tuli sapatti, rupesi hän opettamaan synagoogassa; ja häntä kuullessaan monet hämmästyivät ja sanoivat: "Mistä tällä on kaikki tämä, ja mikä on se viisaus, joka on hänelle annettu? Ja mitä senkaltaiset voimalliset teot, jotka tapahtuvat hänen kättensä kautta?

    Jeesuksen kotikaupungin väki hämmästeli, kun olivat kuulleet Jeesuksen opetusta ja nähneet hänen voimalliset tekonsa, mutta eivät uskoneet!

    Eivät kyenneet selittämään, miten Jeesus puhui ja toimi niin - kuulivat ja näkivät, mutta eivät käsittäneet, eivätkä ymmärtäneet.

    Tänäkin päivänä monet kuulevat ja näkevät, mutta eivät usko, eivät lähde liikkeelle ja ota itse selvää - ovat oman valheellisen mielensä vankeja.

    Näin se on aina ollut, aina on niitä, jotka eivät ota vastaan evankeliumia, vaikka se tulee ihmeidenkin todistusten kautta. Onneksi on myös niitä, jotka lähtevät matkalle ja ottavat itse selvää, löytävät kadonneen yhteyden Jumalaan Jeesuksen kautta ja pääsevät sisälle taivasten valtakuntaan.

    Pelastus on Jumalan teko. Joskus mekin ajattelemme, että jos Jeesus tekisi enemmän ihmeitä, ihmiset uskoisivat, mutta ei ole niin. Jeesus itsekin sanoi, että vaikka joku kuolleista nousisi ylös ja julistaisi, eivät ihmiset uskoisi, jos he eivät usko julistettua Jumalan sanaa.

    Meidän Jeesuksen omien onkin syytä rukoilla, että Pyhä Henki saisi tehdä työtä ihmisten sydämissä ja raivata siellä tilaa Jeesuksen tulolle. Jos sydän on täynnä kaikkea muuta, Jeesus ei voi sinne tulla - ensin täytyy raivata tilaa Jeesukselle. Jumalan on ensin saatava ihmisen sydän kaipaamaan pelastusta ja lähtemään matkalle etsimään tietä Jeesuksen luo.