Vapaa kuvaus

Aloituksia

3

Kommenttia

671

1. Nyt heti tutustumaan aiheeseen Takuu-Säätiön sivuille. Riippuu paljonko velkaa on asuntolainan lisäksi. Seuraavat ehdot: vakituinen työ, velkaantuminen päättynyt eli ei esim pikavippipanoja tiliotteissa viim 3-6 kk ajalta, olet hoitanut säntillisesti velkojasi. Velkaa ei saisi olla 34.000€ enempää pl asuntolaina. Säätiöllä ilmainen Velkalinja josta voi kysellä asioita.

Säätiö takasi itselleni 34.000€ järjestelylainan jonka hain sitten omasta pankistani Nordeasta.
    Laina myönnettiin parissa päivässä. Yksi Nordea Rahoituksen velkakin oli mennyt ulosottoon mutta asiaan saattoi vaikuttaa myönteisesti laina jota kaikesta huolimata olin hoitanut sovitusti koska tässä oli äitini takaajana.
  2. Kovin ikävä kuulla että noin on käynyt. Ulosotoltahan välttyy jos maksaa tuon haasteen velan kaikkine kuluineen pois. Vielä juuri ennen ulosottoa on mahdollisuus maksaa velka pois mutta mikäli oikein ymmärrän niin nämä eivät ole kohdallasi mahdollista maksaa? Saman virheen tein itsekin aikoinani, kitkuttelin ja venytin uo:oon päästämistä. Itse asiassa hyvä ratkaisu jos velkoja on useita ja koko palkka menee laskuihin, jos riittääkään. Itse makselin uo:ssa ollessani vain yhtä lainaa säännöllisesti. Se oli pankin kulutusluotto jossa äitini oli takaaja. En tietenkään voinut laittaa äitiäni maksumieheksi. Asuntolainaa ei ole ollut uo:ssa ollessani joten en tiedä miten vaikuttaa pankin kannalta tilanne. Oletan että jos maksat lainan kuten sovittu niin pankki ei puutu asiaan. Ainoastaan silloin jos jätät erät hoitamatta pankille. Minkälaiset tulot on aloittajala? Jos kovin vaatimattomat niin voi olla hankalaa maksaa uo:ta ja lainaa yhtäaikaa, pitäisi syödäkin ja normi laskutkin hoitaa. Paljonko asuntolainaa on maksettu/maksamatta?
    Voisiko asunnon myynnillä saada velat pois ja aloittaa alusta esim vuokralla?
    Vinkkinä että maksele pienimmät lainat nyt pois etteivät haasteelle mennessä kerrytä kuluillaan velkasummaa yhtään suuremmaksi. Jos päätät menä uo:oon niin velab mennessä perintään pyydä heti sen siirtoa ulosottoon. Sulla voisi olla joks 6 kk aikaa ennenkuin uo alkaa. Kerrytä vararahastoa niillä varoilla joilla muuten makselisit velkojasi, paitsi niitä pienimpiä. Ja pidä asialliset välit uo:oon ja ainakin näyttele olevasi kiinnostunut velkojesi hoidosta uo-virkailijallesi. Voi hyvinkin antaa siimaa mitä tule asunnon ulosmittaamiseen.
  3. Aivan loistavia neuvoja. Tosiaan nyt maksun aika ja peli kerrasta puhallettava poikki. Ei ole mitään järkeä kituuttaa ja maksella sinnetänne minimisuorituksia. Itse tein aikoinani tämän virheen, kalliiksi tuli. Aluksi tiedossa muikkareiden tulva pluukusta/netpostiin yms. Niistä et välitä. Ainoastaan makselet juuri ne pienimmät velat viimeistään pois ennen kuin ne menee haasteelle. Eka luottitietomerkintä tulee nopeasti(OSP,LPK..) Tätä ennen vakuutukset yms kuntoon, ainakin kotivakuutus ihan ehdottomasti tulevaisuutta ajatellen oltava.
    Kun velka menee perintään niin pyydät heti sen siirtoa ulosottoon. Perinnän oma moka jos eivät laita. Ehkä kuitenkin kannattaa varata aika oman kunnan velkaneuvontaan vaikka samantein. Siellä tarkemmin tutkivat eri mahdollisuutesi. UO:n kanssa olet juttuyhteyksissä sitten aikanaan ja kun osoitat kiinnostusta omien velkojesi hoitoon niin varmasti tämä noteerataan uo:ssa ja palvelu siellä sitten sen mukainen.
    Ei muutakun pää kylmänä. Takuu-Säätiön sivuilta löytyy hyviä neuvoja ja vinkkejä sekä aikatauluja perintään ja ulosottoon. Tutustu niihin niin tiedät hieman tulevaa. Tsemppiä, olen itse kokenut saman.. tosin velkojia oli hieman enemmän 2012 kun oma korttitalo romahti. Nyt makselen vielä parisen vuotta T-S:n takaamaa järjestelylainaa. Ai niin MAKSA AINA asumiskulut(vuokra, sähkö, kotiv.) ennen mitään muuta sekä jätä rahaa syömiseen. Velat, ne pienimmätkin, tulee vasta näiden jälkeen.