Vapaa kuvaus

Aloituksia

3

Kommenttia

671

1. Jospa kysyisit uo-mieheltäsi. Vaikka ihan sähköpostilla jos ei kehtaa soittaa.
  2. Tutustu Takuu-Säätiön takaukseen järjestelylainalle kun velkasi on siinä vaiheessa että velkaa alle 34.000€. Jos tuolloin saisit takauksen niin voisit maksaa loput velat könttänä pois ja pankkilainan korkokin on jotain ihan muuta kuin uo:ssa. Muista kuitenkin että säätiö on tarkka ehdoistaan: Vakituinen työpaikka(säännölliset tulot), velkaantuminen päättynyt eli ei vippipanoja tiliotteissa 3-6kk ajalta kun hakemus sisällä, maksanut säännöllisesti velkoja(jos uo:ssa niin varmasti toteutuu tämä ehto) ja tosiaan viimeinen ehto että velkasumma alle 34.000€.

Olet mielestäni toiminut oikein laskujen priorisoinnissa mutta lopeta ehdottomasti uusien vippien otto ja päästä ulosottoon ne velat joita et pysty maksamaan. Sinnehän kuitenkin loppujen lopuksi tulet päätymään. Vaikea päätös, myönnen sen. Varmista ennenkuin luotot menee että sulla on ainakin kotivakuutus(vaikka kaikkein edullisin) hankittuna. If:stä saa reilulla satkulla vuodessa aika kattavan sellaisen. Toki kulutustottumuksia voisi tarkastella siten että kaikki ylimääräinen pois esim kalliit nettiliittymät(prepaidit ihan ok, ei tule velkaa), lehtitilaukset pois(kirjastossa voi lukea uusimmat). Jos autoa ei tarvitse niin sen poistosta suurimmat säästöt tulee, hommaat paikallisliikenteen arvokortin. Itse laitoin auton liikenteestä poistoon yli vuodeksi.

Kerrataan:

1. LOPETA vippien otto heti
    2. Maksa pienimpiä velkoja pois. Käräjien jälkeen yhteen velkaan tulee 200-400€ lisää +
    uo:n kulut
    3. Odottele perintäkirjeitä ja välittömästi niiden tultua pyydät velan siirtoa ulosottoon
    kirjallisesti esim spostiin ja varmista soittamalla tiedon perillemeno.
    4. Velka menee aikanaan käräjille, saat niistä aina tiedoksiannon. Näitähän et pysty
    maksamaan koska ne ovat niin suuria lisättynä käräjäoikeuden kuluilla.
    5. UO ottaa yhteyttä aikanaan ja vielä antaa mahdollisuuden sinulle hoitaa velka.
    6. Tämän jälkeen tulee kutsu uo:n juttusille jossa sovitaan miten uo:a ruvetaan hoitamaan.
    Yleensä siis palkasta ensisijaisesti.
    7. Kun olet saanut velkapotin alle 34.000€ niin hae Takuu-Säätiön takausta järjestelylainalle
    8. Muista säätiön tiukat ehdot.
  3. Kysy pankistasi.
  4. Sulla on sen verran iso velkapotti menossa uo:oon että kyllä ne ylimääräset taitaa mennä, jos siis tonneja siellä meinaat makuuttaa. Jokune satku saa olla rauhassa.
    Muista että maksat ne jotka saat hoidettua pois kokonaisuudessaan 1-2 erässä. Esim 6000€ velan hoito kk vaikka 500€ on ihan turhaa, menee kuitenki käräjille ja uo:oon.. kuluja tulee lisää useita satasia eli plus miinus nolla-hyöty.
    Itse säästin myös aikoinani virtuaalitilille. Hommasin sellaisen prepaid MasterCardin. Kortille(tilille)pystyi lataamaan rahaa ja nostamaan tarvittaessa automaatilta sekä maksamaan nettiostoksia. Kyseisellä kortilla vuokrasin kerran kulkuneuvon ulkomailla ollessa.