Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
TheRat
TheRat
TheRat
Vapaa kuvaus
Aloituksia
35
Kommenttia
18262
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kulutukseen vaikuttaa moni asia. Ilmanvastus on yksi, merkittävä kun nopeus kasvaa päälle sataseen...
Toisaalta energiaa kuluu vaikkapa ilmastointiin, valoihin ja radioon riippumatta nopeudesta. Siis vähemmän per kilometri, jos ajaa nopeammin. Ja ehkä merkittävämpänä, vaihteistolla on patteriautoja lukuunottamatta optimoitu kulutuskäyriä.
19.04.2026 20:52
Luulin keskustelevani ylinopeuden aiheuttamista ongelmista. Näemmä juttelimmekin turvaväleistä...
18.04.2026 18:07
En ole eri mieltä, mutta siitähän ei nyt ollut kyse.
18.04.2026 15:11
Aaa. Joo. Hitaasti etenevä tuossa esimerkissä todellakin haittaa henkilöä joka haluaisi edetä nopeammin. Tämän lisäksi nopeammin ajava ei osaa pitää turvaväliä.
Kerrotko vielä miten se ylinopeus tuossa haittaa? Sitähän ei edes ajeta.
18.04.2026 13:29
Eli ongelma on siinä, että joku *ei* aja ylinopeutta? Nyt minua kovasti hämmentää tämä pyöräytys.
Vai onko ongelma siis puuttuvassa turvavälissä? Tilanne jotenkin paranisi, jos tuo perässä hiillostaja ei haluaisi ajaa ylinopeutta (mitä ei siis nyt tee)?
Oliko esimerkkejä ylinopeuden aiheuttamista haitoista?
18.04.2026 10:07
Ja tämä liittyi keskusteluun millä tavalla?
17.04.2026 17:49
OK. Missä tilanteissa laillista ajavien sujuvuus kärsii?
Tätä tilannetta on nyt jonkin aikaa kyselty... Tai siis muutamia vuosia. Vielä ei ole löytynyt.
17.04.2026 17:48
Siksipä noita haittaisänmaallisiksi kutsutaankin. Aate edellä vetävät faktoista välittämättä.
17.04.2026 14:59
Sähkömopoja on vielä aika vähän.
17.04.2026 12:22
En enää tarvitse, kun elintaso on noussut niin paljon, että on varaa ajella autollakin.
Ja nyt kun kortti lähtee joka tapauksessa jos jää mopollakin kiinni kännissä, ei ole sitäkään tarvetta... :D
17.04.2026 12:21
Tätä väitettä aina välillä näkee, mutta se varsinainen haitta jää aina osoittamatta.
Poislukien toki tapaukset, joissa ylinopeus on todella merkittävä, tyyliin 200@100...
17.04.2026 08:42
No siinä ainakin reipas vauhti voittaa 100-0...
Mutta autolla voi olla vähän eri tilanne kuitenkin.
17.04.2026 08:41
Näistä? Ihan hyvät ja aikaansa (ja nykyaikaankin hivenen säätäen) sopivat:
"Kun puhutaan suomalaisten isänmaallisuudesta, niin käsitykseni mukaan Suomen kommunisteille Suomi on yhtä rakas isänmaana kuin muillekin suomalaisille. Heikko olisikin Suomen kansa, jos joka neljäs maan kansalaisista olisi isänmaan vihollinen. Kommunisteilla on kieltämättä toinen käsitys yhteiskunnallisesta ja taloudellisesta oikeudenmukaisuudesta ja sen poliittisesta toteuttamisesta kuin heidän vastustajillaan. Yhteistyö kommunistien kanssa suomalaisen yhteiskunnan rakentamiseksi merkitsee toisin ajatteleville siten aatteiden välistä kilpailua. Siihen uskaltaa se, joka luottaa oman aatteensa elinkelpoisuuteen ja elinvoimaan. Kommunistit ovat mukana tehtaissa, kunnalliselimissä, tiede- ja taidepolitiikassa, eduskunnassa ja sen valiokunnissa, nyt hallituksessakin. He ovat perustamassa korkeakouluja ja saamassa apurahoja, heitä vierailee ulkomailla edustamassa maata ja heistä keskustellaan niin sanotun porvarillisen lehdistönkin palstoilla. Onko tämä kaikki maalle vahingollista? Eivätkö päinvastoin kommunistit ole omien organisaatioidensa avulla ja oman aatteellisuutensa voimalla tuoneet maahan uutta – tekisi mieli sanoa: kansallista henkeä ja vireyttä, uutta uskoa huomispäivään ja toimintaa sen hyväksi?"
16.04.2026 12:44
Lääkärit ovat kovasti eri mieltä tuosta kuolinsyystä, ei sillä että se tähän liittyisi.
Tässä esimerkiksi tutkimus jenkkien hallinnon sivuilta: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/40171072/
Ja joo, siinä on monimutkaista kieltä ja pitkiä sanoja, mutta kuolinsyy ei siis ollut äkilinen paine niskassa vaan jatkunut puristus.
16.04.2026 10:47
Eivät ole persut perusasetukseltaan yhteiskuntakelpoisia. Vähän pitäisi olla käytöstapoja tuolla tasolla...
16.04.2026 10:42
Tuo voi hyvinkin pitää paikkansa. Toisaalta, viidessäkympissä mennään nelosvaihteella, 80 km/h nopeudessa jo seiskalla. Eiköhän tuokin vähän vaikuta.
16.04.2026 09:30
Varmaan. Mutta liikenteessä on olennaista sekin, että ei haittaa muita. Nopeammat eivät haittaa, hitaammat haittaaavat.
Tulin tuolla moottoritieosuudella ohitetuksi kerran. Sekin oli poliisi.
15.04.2026 21:57
Mutta jos on autoillessa niin humalassa, ettei muista tarkkailla naapureiden juopumusta?
15.04.2026 11:47
Minulle tuo oli hyvä nopeus. Ei puuduttavan hidas, ei niin nopea että olisi johtanut vaaratilanteisiin ja pääsin perille aika tarkalleen suunnittelemassani ajassa.
15.04.2026 11:20
Oma auto kuluttaa satasen vauhdissa karvan alle 5 l/100. Viittäkymppiä ajellessa menee mutuna melkein se sama. Edullisin nopeus on jossain hieman alle 70 km/h nopeudessa, joskin silloin ylämäkiin pitää jo melkein hidastaa, ettei vaihda pienemmälle...
Mökiltä tulin äsken. Keskinopeus 94 km/h, kulutus 5,1 l/100. Olisi ollut matalampi, mutta vetelin muutaman kymmenen kilsaa motaria 130 km/h nopeudella. Nostaa heti sen 1-2 desiä satasella keskikulutusta. Joka tarkoittaa sitten peräti luokkaa 50 sentin kulua sadalla kilometrillä!
Aika hemmetisti pitäisi kilometrejä vuodessa tulla, että tuota edes huomaisi. Itsellä tulee nykyään vain noin 30 Mm, joten puhutaan korkeintaan parista satasesta vuositasolla...
15.04.2026 10:42
2 / 914