Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
TheRat
TheRat
TheRat
Vapaa kuvaus
Aloituksia
35
Kommenttia
18263
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Näin voi todellakin päätellä tuosta kirjoittamastani. Kylmä ilma kun ei kosteutta sido, niin kosteusprosentti kylmässä on helposti sata. Ongelma on, että tuossa tilanteessa puu ei ulkona juurikaan kuivu (kovilla pakkasilla on useimmiten kirkasta ja kosteusprosenttikin matala, puu kuivuu enemmän tai vähemmän).
Toinen ongelma, joka ei kylmään tilaan rakennettaessa niinkään vaivaa, on se että puu "imee" kosteutta sisäilmasta kun sen tuo sisään. Tämän huomaa hyvin polttopuista talvella. Puu on rutikuivaa ulkona, mutta kun tuo sisään, on se pinnasta kohta kostea. Sisäilman kosteus tiivistyy kylmään pintaan ja puu imee sitä sitten hieman itseensä ennen kuin ehtii lämpenemään.
22.12.2023 10:19
Talvella ulkona kosteusprosentti voi helposti olla 100. Jos saa lämpimään sisälle, kosteus tippuu nopeasti ja paljon. Jos taas tuo kylmään sisälle, niin eroa on lähinnä jos noissa on lunta päällä, tms...
20.12.2023 14:34
En ole mikään asiantuntija, mutta nosta sisälle kuivumaan nipuissa ja avaa parin viikon päästä. Ei välttämättä kieroudu niin paljoa ennen asentamista (ja sen jälkeen muut panelit pitävät paremmin kasassa). Ei siitä ainakaan haittaa luulisi olevan.
Minä vetäisisin tuon paneelin ulkovuorausnaulaimella koko matkalta. Mutta minua ei haittaisikaan, jos jää nauloja näkyviin. Ja voi kai sen vetää naaraspontista, jos haluaa piiloon.
20.12.2023 12:30
Tässä tapauksessa ei, koska on haluttu tehdä jalankulkijasta väistämisvelvollinen.
Ongelma tietysti on, jos jossain lähellä on jo suojatie, niin tuota "ylityspaikkaa" ei saisi käyttää.
15.12.2023 13:59
Ylityspaikka nimen omaan ei ole suojatie, eli sitä ei ole merkitty liikennemerkillä tai tiemerkinnällä? En tiedä, kun en ole moista vielä nähnyt.
Koko pointti on, että jalankulkija on väistämisvelvollinen.
15.12.2023 13:24
Sitä kutsutaan inflaatioksi. Jos vuokra ei euroissa nouse, se itse asiassa laskee.
15.12.2023 13:18
Vuokra on yleensä joko kiinteä kymmeniksi vuosiksi eteenpäin, tai etukäteen kiinteillä vuosittaisilla enimmäiskorotuksilla säädelty.
Järkevää olisi tietysti sitoa se indeksiin, mutta tietääkseni tällaisia ei ole tehty. En ole toki asiantuntija, joten en mene vannomaan.
15.12.2023 08:07
Tuo koskee korvausvelvollisuutta, ei syyllisyyttä. Ja kuten siinäkin mainitaan, kyllä vahingon aiheuttaja on lähtökohtaisesti korvausvelvollinen, vaikka olisi alaikäinenkin. Lähtökohtaisesti pikkulasten vanhemmat valvovat pilttiensä tekemisiä ja vastaavat teinien käytöksestä.
15.12.2023 08:05
Tunteekohan tieliikennelaki edes mitään "ylityspaikkaa" jalankulkijalle? Ainakaan nopealla haulla ei löytynyt...
Noin muuten, jos sellainen on, se mahdollistaa tien ylittämisen vaikka lähellä olisi suojatie tai risteys (oletuksena on käytettävä suojatietä tai ylitettävä tie risteyksen vierestä).
14.12.2023 10:30
Käytän vain tätä yhtä nikkiä (+ variaatiot vuosien varrelta, jotka ovat syystä tai toisesta lakanneet toimimasta).
13.12.2023 15:58
Melkein. Evoluutioteoria on kumottavissa yhdellä havainnolla. Se on siis tieteellinen teoria.
Odotellaan jännityksellä, josko tuollainen havainto joskus tulisi. Veikkaan että ei. Saattaa tulla havaintoja, jotka johtavat teorian hienosäätöön...
13.12.2023 11:40
Aika hyvä yritys. Kun työnantajapuoli ilmoittaa, että "monelle" jää 500 euroa enemmän verojen jälkeen, niin sinä vetäisit sen tarkoittavan keskimäärin.
keskimäärin taitavat verot kyllä nousta. Tuo ALV-korotus toki koskee lähinnä köyhimpiä, mutta meitä varakkaampia työssäkäyviä enemmän häiritsee vaikkapa matkavähennysten heikennykset. Köyhempiä työssäkäyviä toki häiritsee tuo useamman satasen leikkaus tuista kuukaudessa...
13.12.2023 10:59
Kopiointi on kunnianosoitus. Vielä kun opettelet kopioimaan nimimerkin lisäksi myös sisältöä, niin yhä paranisi suoritus.
11.12.2023 09:33
Ei se maksa mitään, siinä vaan hukkaa vähän kaappitilaa.
08.12.2023 14:55
On tämäkin palsta. Yksi laminaattikauppias haukkuu vinyylilankkulattiaa ja nyt vinyylikauppiaat sitten haukkuvat laminaattia.
On itselläkin keittiössä laminaatti. Harva se päivä märkänä, kun koiran juomakuppi on siinä. Sattuu tosin olemaan kosteutta kestävää mallia ja tuli vielä saumat käsiteltyä erikseen, niin eipä ole kosteusvaurioita tullut, vaikka pari kertaa on ollut ihan reilustikin vettä lattialla.
Paras lattia tähän mennessä oli korkki. Vähän arvokasta, mutta eipä sitä kovin usein uusia tarvitsisi.
08.12.2023 14:39
Voi olla että selviät varoituksella. Tai sitten et. Ihan riippuu mulkkuusasteesta. Varmaan molempien osapuolien.
08.12.2023 13:33
Sanotaan nyt vaikka niin, että tuskin se viive viikkoa on. Jos niillä on 90-luvun teknologia käytössä, niin viive voi olla päivän tai jopa kaksi, mutta tuskin sen enempää...
08.12.2023 11:54
Niissä hommissa mitä itse olen tehnyt / mihin olen porukkaa rekrynnyt, tarvitaan joko kokemusta tai koulutusta. Jos työpaikkaa on vaihtamassa, niin komeusta luultavasti on.
Haastattelut ovat sitten sitä varten, että selvitetään onko se kokemus sopivaa.
Itse olen vaihtanut työpaikkaa keskimäärin ehkä 5-7 vuoden välein. Vielä ei ole tarvinnut olla päivääkään työttömänä, eli kyllä kai se jotenkin vieläkin onnistuu.
07.12.2023 10:04
Aloittaja puhui yleisesti maahanmuuttajista, niin minäkin.
Eikä sillä laadulla niin väliä ole, kunhan eivät ihan vanhuksia ole...
29.11.2023 14:47
Vaikka työperäisten (ja opiskelusta johtuvien) hakemusten määrä onkin kasvanut, ei tuo riitä vielä mihinkään. Vähintään kolminkertaistettava maahanmuuttajien määrä.
Ja ennen kaikkea nettomaahanmuuttoa on saatava korkeammalle tasolle. Nythän suurin osa maahanmuuttajista poistuu muutamassa vuodessa.
29.11.2023 12:59
58 / 914