Helsingin mannerheimintielle tekemällä tehty kaksi riski paikka kolareille

Anonyymi-ap

1. Ruskeasuon kohdalla kohti pohjoista, ajoradalle muutoksien jälkeen on tullu ajoradalle siinä huoltoaseman kohdalla hyvin tiukka käännös (suoralle) teille jossa 99% oikaisee ns "mutkassa" vaikka tie on siis liki suora Bussikaistalla on jätetty teräväkulma kääntyä ajoradallaan mikä pitää ottaa hyvin tarkasti, miksi. Loppuko meillä maa tässä maassa vai miksi tälläisiä tehdään. Ei voi käsittää että miksi, tälläisiä mutkia tehdään.

2. eli toinen aivan samanlainen paikka on toisessa suuntaan keskustaan päin tilkan kohdalla.

Mielestäni uusi muutos kaistamaalauksissa ja myöskin turhan tiukka paikka on keskustaan päin vähän ennen tullinpuomin shellin risteystä. Tässä paikassa siis kahden ajoradan tie muuttuu kolmeksi ajoradaksi mutta. nykyään tuossa näkee että puolin ja toisin keskimmäiselle kaistalle ajetaan suoraan, ei vilkkua, ei katsota onko tilaa tai miten ajoratojen maalaukset menee.

Hei, joo niin, 99% siellä ei tämä aukene, eikä kosketa. Mutta koska työkseni tulee ajeltua tuolla paljon niin laitan joskus videon tästä niin tilanne selvinnee paremmin.
Ns turhia kanttikivi käännös mutkia siis.

22

308

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Helsingin liikennesuunnittelussa lienee teemana onnettomuushakuisuus. Mannerheimin tiellä keskustan kohdalla suojateitä ei ole merkitty liikennemerkein ollenkaan ja tiemaalaukset ovat hailakat ja talvella tietysti lumen alla piilossa. Töölössä suojateiden maalauksien on annettu kulua lähes kokonaan pois. Siellä liikennemerkit löytyy, mutta näyttäisi pimeässä autoilijat aika huonosti havaitsevan suojateitä ja niille pyrkiviä jalankulkijoita. Luulisi, että pääkaupungin pääväylällä voisi laittaa näkyvät suojatiemerkinnät ja suojateiden kohdalle kunnon valaistuksen.

      Suunnitelmien mukaan osa suojateistä muutetaan "ylityspaikoiksi", joissa jalankulkijalle ei edes teoriassa tarvitse antaa kulkua. Aika hurjaa meininkiä, kun parhaimmillaan on kolme kaistaa suuntaansa ja sporat lisäksi.

      Uuden pikaratikan kiskojen yli on niinikään laitettu "ylityspaikkoja" suojatien sijaan. Ihan loogista päästää spora ensin, mutta ainut turvallinen ratkaisu olisi ollut laittaa valot, jotka vaihtuvat sporan tullessa. Miten ihmeessä vieraassa paikassa liikkuva jalankulkija ymmärtää, ettei ajoradan yli kulkeva suojatie jatkukaan kiskojen yli? Kesällä tiemerkinnöistä voi päätellä, mutta lumisena aikana ei ole mitään vihjettä!

      Sivutieltä tullessa on joissain paikoissa otettu kärkikolmio pois ja rakennettu sivutien yli kulkeva jalkakäytävä, joka nykyisen tieliikennelain mukaan tarkoittaa, että sivutieltä tulevalla on väistämisvelvollisuus. Ajatteliko joku esimerkiksi turistin opiskelevan tuollaisen suomalaisen tieliikennelain erikoisuudet? Tai tietääkö niistä moni suomalainenkaan? Vaikka tietäisi, ei tuollainen ylijatkettu jalkakäytävä lumisena aikana ole mitenkään havaittavissa.

      Kyllä kaikki väistämissääntöihin vaikuttava pitäisi olla merkitty niin selvästi, että väistämisvelvollinen varmasti tietää olevansa väistämisvelvollinen. Veikkaanpa, että kuolemantapauksessa suunnittelijat voivat joutua näistä ansoista vastuuseen.

      • Anonyymi

        Keski-Euroopasta mainittuja jalankulkijoiden ylityspaikkoja ja ylijatkettuja jalkakäytäviä löytyy. Eivät ne ole suomalainen erikoisuus.

        Mutta Suomeen tuotuna talviaikaan molemmat järjestelyt ovat ongelmallisia. Lumen alta ei välttämättä näy kuin tasa-arvoinen risteys, jossa oikealta tuleva ajaa ensin. Jalankulkijat ylittävät tien kummassakin järjestelyssä omalla vastuullaan talvioloissa.

        Ilmeisesti liikennesuunnittelussa ajatellaan, että tämä on hienoa eurooppalaisuutta. Vähän niin kuin viinikulttuuriakin tuodaan Suomeen. Jälkimmäinen on toki hieno asia.


      • Anonyymi

        🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒

        🍒 ­­N­­­y­­­m­­­f­o­­­m­­­a­­­a­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18159411J

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Mikä merkitys on "ylityspaikalla", jossa jalankulkijalle ei pidä antaa esteetöntä kulkua? Eikö se ole silloin sama mennä yli ihan mistä tahansa. Jokainen paikkahan on silloin samalla lailla "ylityspaikka".

      • Tunteekohan tieliikennelaki edes mitään "ylityspaikkaa" jalankulkijalle? Ainakaan nopealla haulla ei löytynyt...

        Noin muuten, jos sellainen on, se mahdollistaa tien ylittämisen vaikka lähellä olisi suojatie tai risteys (oletuksena on käytettävä suojatietä tai ylitettävä tie risteyksen vierestä).


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Tunteekohan tieliikennelaki edes mitään "ylityspaikkaa" jalankulkijalle? Ainakaan nopealla haulla ei löytynyt...

        Noin muuten, jos sellainen on, se mahdollistaa tien ylittämisen vaikka lähellä olisi suojatie tai risteys (oletuksena on käytettävä suojatietä tai ylitettävä tie risteyksen vierestä).

        Ei tunne. Siksikin idea on kummallinen.


      • Anonyymi

        Jalankulkijoiden "ylityspaikka" ohjaa jalankulkuliikennettä siitä kohden tien ylitse. Ei sillä muuta merkitystä ole eikä laki sitä tunne.

        Laki tuntee jalankulkijoille säännön, että tie on ylitettävä risteyksen läheisyydestä, jollei suojatietä tai ali-/ylikulkua ole lähellä.

        Myös polkupyöräilijöille on nykyisin "ylityspaikkoja", kun pyörätien jatketta käytetään ainoastaan, jos ajoneuvoille on paikassa merkitty väistämisvelvollisuus. Ilman pyörätien jatketta pyörätien ja ajoradan risteyskohta on "ylityspaikka". Silloin pyöräilijä väistää ajoradalle tullessaan muuta liikennettä, ellei ajoneuvo ole kääntymässä risteyksessä ja pyöräilijä aja risteävän tien ylitse (jolloin pyöräilijällä on oikeus ajaa ensin).


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Tunteekohan tieliikennelaki edes mitään "ylityspaikkaa" jalankulkijalle? Ainakaan nopealla haulla ei löytynyt...

        Noin muuten, jos sellainen on, se mahdollistaa tien ylittämisen vaikka lähellä olisi suojatie tai risteys (oletuksena on käytettävä suojatietä tai ylitettävä tie risteyksen vierestä).

        Tieliikennelaissa tarkoitetaan suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettua tien osaa.

        Suojatien osalta noin sanotaan. Jos kyseinen tien osa on ylittämiseen tarkoitettu osa, niin kyllä se silloin jonkinlainen jalankulkijoiden ylityspaikka on, vai mitä? Se on sitten eri seikka, että jalankulkija voi tilanteesta riippuen tehdä ylityksen myös muualta, kuin suojatien kohdalta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaissa tarkoitetaan suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettua tien osaa.

        Suojatien osalta noin sanotaan. Jos kyseinen tien osa on ylittämiseen tarkoitettu osa, niin kyllä se silloin jonkinlainen jalankulkijoiden ylityspaikka on, vai mitä? Se on sitten eri seikka, että jalankulkija voi tilanteesta riippuen tehdä ylityksen myös muualta, kuin suojatien kohdalta.

        Ylityspaikka nimen omaan ei ole suojatie, eli sitä ei ole merkitty liikennemerkillä tai tiemerkinnällä? En tiedä, kun en ole moista vielä nähnyt.

        Koko pointti on, että jalankulkija on väistämisvelvollinen.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Ylityspaikka nimen omaan ei ole suojatie, eli sitä ei ole merkitty liikennemerkillä tai tiemerkinnällä? En tiedä, kun en ole moista vielä nähnyt.

        Koko pointti on, että jalankulkija on väistämisvelvollinen.

        Eikö jalankulkija ylitä tietä suojatien kohdalla, vai miksi ei olisi "ylityspaikka"? Ylityksestä kun on kyse, vaikka laki ei mitään sellaista termiä kuin ”ylityspaikka” tunne. Ei niitä suojateitä huvin vuoksi merkitä. Kyllä ne liittyvät vahvasti tien ylitykseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö jalankulkija ylitä tietä suojatien kohdalla, vai miksi ei olisi "ylityspaikka"? Ylityksestä kun on kyse, vaikka laki ei mitään sellaista termiä kuin ”ylityspaikka” tunne. Ei niitä suojateitä huvin vuoksi merkitä. Kyllä ne liittyvät vahvasti tien ylitykseen.

        Tässä tapauksessa ei, koska on haluttu tehdä jalankulkijasta väistämisvelvollinen.

        Ongelma tietysti on, jos jossain lähellä on jo suojatie, niin tuota "ylityspaikkaa" ei saisi käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö jalankulkija ylitä tietä suojatien kohdalla, vai miksi ei olisi "ylityspaikka"? Ylityksestä kun on kyse, vaikka laki ei mitään sellaista termiä kuin ”ylityspaikka” tunne. Ei niitä suojateitä huvin vuoksi merkitä. Kyllä ne liittyvät vahvasti tien ylitykseen.

        Tokihan suojatie on myös ylityspaikka, mutta tässä oli nyt kyse Helsingin kaupungin keksinnöstä, eli ylityspaikasta, jossa ei ole suojatietä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tokihan suojatie on myös ylityspaikka, mutta tässä oli nyt kyse Helsingin kaupungin keksinnöstä, eli ylityspaikasta, jossa ei ole suojatietä.

        Myös Tampereen Hämeenkadulla on tuollaisia ylityspaikkoja.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Tässä tapauksessa ei, koska on haluttu tehdä jalankulkijasta väistämisvelvollinen.

        Ongelma tietysti on, jos jossain lähellä on jo suojatie, niin tuota "ylityspaikkaa" ei saisi käyttää.

        Persetti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tokihan suojatie on myös ylityspaikka, mutta tässä oli nyt kyse Helsingin kaupungin keksinnöstä, eli ylityspaikasta, jossa ei ole suojatietä.

        Koko muu tie on sellaista ylityspaikkaa, jossa ei ole suojatietä, paitsi itse se suojatie.

        Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä.

        Jos mikään ei ole lähellä, niin voi tehdä ylityksen mistä tahansa. Mikä onkaan sitten kenenkäkin mielestä "lähellä", onkin sitten vaikeampi asia standardoida ja määrittää.


    • Anonyymi

      Tuossa ennen tullinpuomia oli ennen selkeämpi paikka, nyt en tiedä enää miten ne
      ajoradat siinä menee, puolin ja toisin keskimmäiselle ajoradalle (bussikaista) ajetaan suojaan, varmaan tulee kolareita. Noissa ed. paikoissa pitää kyllä olla ihan äärimmäisen tarkat ajolinjat isommilla ajoneuvoilla, jos mielii että pysyy omalla ajoradallaan, noissa paikoissa voisi ajaa kolarin joka päivä kun joku oikaisee.

      • Anonyymi

        No siihen keskimmäiselle bussikaistalle tietysti pitäisi ajaa vain bussien, jotka tulevat siihen asti oikean puoleista bussikaistaa. Mutta on se joo vähän hölmö paikka. Henkilöautot, jotka haluavat kääntyä Meilahden suuntaan eivät näytä oikein tietävän missä kohti pitäisi vaihtaa kaistaa. Osa vaihtaa juuri ennen haarautumista, kuten varmasti parasta on. Osa ajelee jo monen aiemman risteyksen yli bussikaistaa, mikä tietysti on laitonta.


    • Anonyymi

      Kulje julkisilla, jos et osaa ajaa.

    • Anonyymi

      Se on ihan tavoite, että joukkoliikenteelle saadaan "suhteellista etua".

      On ihan ok, että ajaminen vaikeutuu, päästöt kasvavat ja tulee henkilövahinkoja.
      Pitkässä juoksussa autoilu vähenee, kun liikenneympäristöä suunnitellaan vihamielisesti.

      • Anonyymi

        Helsingillä onkin palveluksessaan joukkoliikennesuunnittelijoita ja "kestävän liikenteen" suunnittelijoita. Muu liikennesuunnittelu onkin sitten huonommin hoidossa ja huutolaispojan asemassa.


    • Anonyymi

      Mihin lainkohtaan perustuu väite, että jalankulkija on väistämisvelvollinen ylittäessään ajorataa silloin paikalla ei ole suojatietä? Onkohan lain implisiittisiä ilmauksia tulkittu liian pitkälle?

      • Anonyymi

        Kenties 16 §. "Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä."


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      76
      3521
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      28
      2217
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      83
      1995
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      19
      1540
    5. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1421
    6. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1383
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1354
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1307
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1227
    10. Kerro nainen

      Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1065
    Aihe