Vapaa kuvaus

Aloituksia

33

Kommenttia

17738

1. Tarkkaavaisuus on mitä parhain, silloin kun ajossa on aktionia. Nukahtaminen on vaarana lähinnä kun liikennettä on vähemmän. Silloin en pidä turvaväliä, pidän etäisyyttä (tai menen ohi). Tällöin ajaminen hitaasti on puuduttavaa, mutta yleensä jo 15 km/h rajoituksen ylitys pienentää ongelmaa merkittävästi.

Kuten huomaat, ristiriitaa ei ole.
  2. Mitä sitä normaalista reaktioajasta kiistelemään, tuolla voi testailla: http://www.autokaupat.net/reaktio.htm

Itsellä keskimäärin pyörii näin väsyneenä 0,3 ja 0,4 sekunnin välillä. Tämä vastaa täsmälleen sitä, kun ajaa liikenteessä ja tarkkailee yllättäviä tilanteita edessä. Päätökseen menevä aika? Päätös on tehty jo paljon ennen kuin rattiin tartutaan. Yllätystä seuraa jarrutus. Automaatiolla mennään. Toiminta-ajaksi olimmekin pistäneet saman.

Minulla siis jarrutus alkaisi noin 0,6-0,7 sekuntia havainnoinnin jälkeen. Todellisuudessa tuskin ihan noin kauaa menee, mutta hyväksyn tämän arvion ja pyrin pitämään varmuuden vuoksi jopa TUPLApitkää turvaväliä.

> Jos edellä ajavan etupuolella tapahtuu jotakin yllättävää jota
    > takana tuleva ei havaitse, mikä on todennäköistä jos hätäjarrutuksen
    > joutuu tekemään

Et ole ilmeisesti hirveästi liikkunut tuolla liikenteessä, jos tuollaisia väität. Minä olen muutaman hätäjarrutuksen nähnyt ja useimmiten ne syyt ovat kyllä näkyneet erittäin hyvin. Jopa paremmin kuin sille edellämenijälle välillä (esim. hitaamman kaistanvaihto suoraan eteen on helpommin arvattavissa muutama metri taaempaa). Yleisin tilanne on varmaankin ollut jonon hidastaminen. Minkäs sille mahtaa, että suurin osa kuskeista ei huomaa kun edelläpäin jarruvalot syttyvät. Minun edelläni tehdään hätäjarrutuksia ja minä hidastelen rauhallisesti perässä.

> Jos ei väistämään pysty on törmäys vaistämätön alle 3sek turvavälillä

Mene joskus ajamaan ruuhkaan. Useimmat ajavat jonossa ALLE sekunnin turvaväleillä (sekunti on pitkä aika, sekin huomaa kun katsoo joskus kelloa). Tästä huolimatta onnettomuudet ovat erittäin harvinaisia. Kolmen sekunnin turvavälejä ei käytännössä näe (p.l. raskas liikenne). Kunhan joskus saat ajokortin, voit mennä tuonne liikenteeseen tutkimaan sitä todellista elämää. Sen jälkeen voit alkaa vaatimaan minun kanssani yli 0,5 sekunnin turvavälejä. Tuon alittavat kun oikeasti aiheuttavat kunnon kolarisuman vaaran, jos vaikka hirvi hyökkää tielle... Sekunnin turvavälissä on se hyvä puoli, että vaikka taivaalta tippuisi lentokone moottoritielle, niin kovin moni ei siihen sumaan rysäyttäisi, kun jo pari autoa taaempana voitaisiin aloittaa hallittu hidastaminen (talvella ja jäisellä tiellä toki paljon useampi).

Oletko muuten huomannut, että suurin osa ketjukolareista ajetaan talvisaikaan ja pahoissa olosuhteissa? Tämä siitä huolimatta, että kyisesissä olosuhteissa turvavälit ovat merkittävästi pidempiä kuin kesällä? Miksiköhän? Minäpä annan vinkin: koska turvavälit ovat kunnossa, mutta tilannenopeus ei.
  3. Ateismista ei sinänsä seuraa mitään sen kummempaa. Ateismin leviäminen aiheuttaa välillisesti kylläkin uskontojen merkityksen kaventumista, mikä taas vähentää huomattavasti todennäköisyyttä uskonnollisille konflikteille — tai ainakin laajamittaisemmille sellaisille. Mutta ei huolta. Usein uskonto on vain keppihevonen, jolla sotaan ratsastetaan. Sisäpolitiikka tuntuu tätä nykyä olevan se todellinen kantava voima lähes kaikissa merkittävissä konflikteissa. Tosin esim. ISIS olisi aika kesy organisaatio ilman yhteistä uskontoa, jota jäsenet voivat kuvitella kannattavansa (eivät siis tietenkään edes sitä tee, mutta antaahan se tekosyyn riehua).

Tähän haluaisin lisätä, että elämme mahdollisesti erittäin vaarallisia aikoja. Sivistysmaissa uskonnot ovat jo käytännössä unohtuneita marginaali-ilmiöitä, mutta köyhemmissä maissa on vielä oikeasti merkittäviä uskovaisten ryhmiä, joiden johtajat heräävät huomaamaan, että elleivät he tee jotain, on edessä sivistysmainen arvoaseman menetys. Nyt on siis tärkeää heille kiihottaa kansaa ja käynnistellä uskonsotia.

Ai niin, mitä niille marginaaliryhmille tulisi käymään? Ei mitään. Koulutuksen yleistyessä uskonnot väistyvät. Aina tulee olemaan... Sanotaanko erityisiä ihmisiä, jotka tarvitsevat mielikuvitusleikkejä elämänsä tukemiseen, mutta heidän vähemmistöasemansa takaa sen, etteivät he voi kovin paljoa systemaattista tuhoa aikaansaada. Yksittäiset terroriteot, tyyliin Breivik, saattavat yleistyä kun nuo tuntevat tulevansa ajetuiksi ahtaalle. Emme voi sille tällä hetkellä mitään, enkä ehkä haluaisi elää sellaisessa maailmassa, jossa voisimme.