Vapaa kuvaus

Aloituksia

35

Kommenttia

18263

1. Päiväajovalot ovat ihan hyvät hämärällä, kunhan palavat sekä edessä että takana. Kirkkaalla säällä tarvitaan ajovaloja, koska ne pikku tuikut eivät oikeasti näy yhtä hyvin... Ja huonommissa autoissa takana ei pala mitään, silloin kun ajovalot eivät ole sytytettyinä.
  2. > Kuinka moni näistä lyhennysvapaisiin tarttuneista ostaa säästyneillä rahoilla osakkeita?

Yritetäänpä selittää tämä niin, että sinäkin ymmärrät.
    1. Henkilöllä X on sijoituksia Y euroa
    2. Henkilö X päättää viedä perheensä lomalle / vetää kunnon rännin, mikä kustantaa 5000 euroa
    3. Henkilöllä X ei ole 5000 euroa
    4a. Henkilö X myy 5000 euron arvosta sijoituksia ja vetää perseet
    4b. Henkilö X pitää lyhennysvapaita 5000 euron arvosta ja vetää perseet

Kun tätä tarkastellaan näin, on aivan sama käytetäänkö rahat osakkeisiin vai kulutukseen.

Toki valveutuneet ihmiset ovat voineet jopa ottaa lyhennysvapaita erityisesti sijoituksia varten. Tämä on suotavaa, mutta harvinaista. Itse olen tehnyt tuon muutaman kerran, mutta sen kerrannaisvaikutus on suhteellisen pieni.

Toki lainan lyhentäminen antaa jonkinnäköistä turvallisuushakuisuuteen vetoavaa psykologista tyydystystä. Tämä johtuu luultavasti siitä, että meille on jo vaippaikäisestä lähtien opetettu, että laina on paha ja lainattomuus hyvä. Itsekin kun nuoruuteni katselin 90-luvun laman menoa, niin tämä jotenkin painui takaraivoon. Vaati huomattavaa ajattelutyötä, että pystyi hyväksymään sen, että lainassa sinänsä ei ole mitään pahaa, vaan pikemminkin päin vastoin.

Köyhällä on vain kaksi tapaa rikastua. Lottoaminen tai velanotto. Ensimmäinen perustuu tuuriin, jälkimmäinen vaatii riskinhallintakyjyjä (vaihtoehtoisesti sitä voi verrata negatiiviseen lottoon)..
  3. Viisi sekuntia on pitkä aika, jos edellämenijä on merkittävästi hitaampi. 20 km/h nopeuserolla mennään jo vajaat 30 metriä, eli ohitus kyllä onnistuisi, mutta kurat roiskuisivat ohitetun silmille...

Itse suosin ohituksessa tästä syystä vähintään luokkaa 20 km/h olevaa nopeuseroa. Antaa pelivaraa, jos jotain yllättävää sattuu. Toki useampikaistaisilla teillä ei ole niin tarkkaa. Moottoritiellä ajelenkin usein vakionopeudensäädin päällä ja joskus mennään pitkäänkin ohitetettavan kanssa rinnakkain kun nopeus noilla tuppaa nousemaan kun joku haluaa ohi mennä... :)